Toon posts:

Vervanging CV-ketel - welke capaciteit?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• GR1221
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-02 10:52
De CV-ketel in ons huis is volgens de onderhoudsmonteur aan vervanging toe vanwege ernstige verkalking van de warmtewisselaar. Ik twijfel wat in mijn situatie nu de beste keuze is - hopelijk hebben jullie hier een idee over.

Omschrijving huis en situatie

Vrijstaand huis, bouwjaar 1980. Gebruiksoppervlakte: 171 m2, bruto inhoud 645 m3.

We hebben het huis eerder dit jaar vrij grondig verbouwd, de vloer (R3,58) en het dak (R4,6) zijn geïsoleerd en de ramen zijn vervangen door HR++ ramen. De gehele begane grond (105 m2) heeft vloerverwarming. De bovenverdieping heeft nog de originele radiatoren (die hebben we ook af en toe aan), er is geen zolder (plafond van de bovenverdieping loopt dus tot de nok).

De huidige CV-ketel is een Nefit TopLine AcquaPower HRC 30 / CW5 (capaciteit 28,7 kW). Deze is geïnstalleerd in 2004.

Er wonen vier personen, inclusief twee kleine kinderen. Het gasverbruik was de jaren voor de verbouwing ongeveer 2800 m3. Elektriciteit is ongeveer 2800 kWh, geen zonnepanelen (is dak wel geschikt voor). Er wordt alleen warm water verbruikt in de badkamer (Quooker in keuken) en nooit meerdere kranen tegelijkertijd. Er is een douche (geen stortdouche) en een bad, maar ik vind het geen probleem om wat langer te wachten tot het bad vol is.

Mijn vraag

De monteur adviseert een ketel van Intergas. Volgens mij kan ik gezien de warm water vraag volstaan met een CW4 ketel. Ik kom dan uit op een Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24A CW4. Die heeft 22 kW vermogen, dat is minder dan we nu hebben, maar ik denk dat dit voldoende moet zijn om het huis te verwarmen.

Ik wil graag binnen redelijke mogelijkheden zo min mogelijk gas verbruiken. Ik heb ook nog met de gedachte gespeeld om de installatie meteen toekomstbestendig te maken, maar ik denk dat het huis niet "full electric" warmgehouden kan worden en ik ben eigenlijk ook niet bereid om daar nu 15k+ aan uit te geven (warmtepomp en zonnepanelen). Een hybride oplossing zou wel geschikt zijn, maar daardoor wordt het probleem m.i. alleen maar opgeschoven, dan zit ik ondanks een relatief grote investering nog steeds aan gas vast.

Kunnen jullie mijn keuze volgen, of zie ik nog opties over het hoofd?

Beste antwoord (via GR1221 op 01-07-2020 23:41)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-03 14:10
Ik heb zelf ook die intergas ketel (wel de cw3 versie) en dat is een prima ketel. Staat als erg betrouwbaar te boek. Er zit ook geen drie-weg klep in en die wil nogal vaak kapot gaan.

Verder zou ik zo snel mogelijk zonnepanelen op je dak leggen. Nu heb je nog de salderingsregeling die na 2022 elk jaar met 10% gaat worden afgebouwd. Dus binnen 6 jaar heb je je geld terug. Je bent bijna dief van je eigen portemonnee om het niet te doen.

Ook zou je kunnen kijken naar een hybride warmtepomp. Die is zo groot als een cv-ketel en haalt de warmte uit de centrale afzuiging en de luchtaanvoer van je CV. Gemiddeld levert dit een besparing op van 80% op je gasverbruik. Kost circa 2000 euro dus goed betaalbaar.

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou kijken voor Remeha Tzerra Ace 28c of Calenta Ace (4CW)
https://www.remeha.nl/product/tzerra-ace/ https://www.remeha.nl/con...e-cv-ketel/productwijzer/

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:45

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@GR1221 Verkalkte warmtewisselaar? Hoe vaak is er dan in het verleden water bijgevuld?

Meten is weten, in de zomer kan je prima het gasverbruik (en gemiddelde vermogen!)
voor warmwater meten.
Voor en na het douchen gas en watermeterstand opnemen, de rest is een beetje rekenen.
Als je voor in de winter nog ca. 20% extra rekent weet je ook wat je verbruik voor sww per jaar is.

Trouwens: Een cv-ketel is altijd te groot! - Voor de verwarming dan.
Ik zou op een zo laag mogelijke ondere modulatiegrens letten, het liefst << 4kW.

Als je bijhoudt wat je gasverbruik na de na-isolatiemaatregelen wordt (via mindergas.nl bijvoorbeeld)
heb je een goede indicatie wat het heeft opgeleverd.

Warmtepompen houden van lage aanvoertemperaturen, het liefst 35°C of lager, boven de 45°C zou ik er niet aan beginnen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-03 22:49
Ik zou lekker de Intergas CW4 nemen.

Zelf afgelopen jaar onze ShitPo Econpact CW3 laten vervangen door een Intergas HRE CW5. Bevalt tot heden prima.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:49
GR1221 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:29:
De CV-ketel in ons huis is volgens de onderhoudsmonteur aan vervanging toe vanwege ernstige verkalking van de warmtewisselaar. Ik twijfel wat in mijn situatie nu de beste keuze is - hopelijk hebben jullie hier een idee over.

Omschrijving huis en situatie

Vrijstaand huis, bouwjaar 1980. Gebruiksoppervlakte: 171 m2, bruto inhoud 645 m3.

We hebben het huis eerder dit jaar vrij grondig verbouwd, de vloer (R3,58) en het dak (R4,6) zijn geïsoleerd en de ramen zijn vervangen door HR++ ramen. De gehele begane grond (105 m2) heeft vloerverwarming. De bovenverdieping heeft nog de originele radiatoren (die hebben we ook af en toe aan), er is geen zolder (plafond van de bovenverdieping loopt dus tot de nok).

De huidige CV-ketel is een Nefit TopLine AcquaPower HRC 30 / CW5 (capaciteit 28,7 kW). Deze is geïnstalleerd in 2004.

Er wonen vier personen, inclusief twee kleine kinderen. Het gasverbruik was de jaren voor de verbouwing ongeveer 2800 m3. Elektriciteit is ongeveer 2800 kWh, geen zonnepanelen (is dak wel geschikt voor). Er wordt alleen warm water verbruikt in de badkamer (Quooker in keuken) en nooit meerdere kranen tegelijkertijd. Er is een douche (geen stortdouche) en een bad, maar ik vind het geen probleem om wat langer te wachten tot het bad vol is.

Mijn vraag

De monteur adviseert een ketel van Intergas. Volgens mij kan ik gezien de warm water vraag volstaan met een CW4 ketel. Ik kom dan uit op een Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24A CW4. Die heeft 22 kW vermogen, dat is minder dan we nu hebben, maar ik denk dat dit voldoende moet zijn om het huis te verwarmen.

Ik wil graag binnen redelijke mogelijkheden zo min mogelijk gas verbruiken. Ik heb ook nog met de gedachte gespeeld om de installatie meteen toekomstbestendig te maken, maar ik denk dat het huis niet "full electric" warmgehouden kan worden en ik ben eigenlijk ook niet bereid om daar nu 15k+ aan uit te geven (warmtepomp en zonnepanelen). Een hybride oplossing zou wel geschikt zijn, maar daardoor wordt het probleem m.i. alleen maar opgeschoven, dan zit ik ondanks een relatief grote investering nog steeds aan gas vast.

Kunnen jullie mijn keuze volgen, of zie ik nog opties over het hoofd?
Ik zou toch de optie zonnepanelen en warmtepomp wat nader onderzoeken. Vooral omdat je al vloerverwarming hebt (dus lage temperaturen die zeer goed passen bij een warmtepomp) en je ook aangeeft een geschikt dak te hebben.

Om een voorbeeldje te geven. Ik heb hier na BTW teruggave voor minder dan 3k een installatie laten aanleggen van 3.2kWp (zo'n 3200kWh per jaar tot nu toe).

Voor een warmtepomp hoeft het ook niet de wereld te kosten. Ik vermoed dat als je alles laat doen je met 10k al een heel eind moet kunnen komen voor een full electric oplossing. Als je wat zaken zelf doet (zoals het uitzoeken wat je precies wilt hebben en waar je dat kan bestellen) kan het goedkoper. En als je bereid bent om het zelf te installeren ben je voor 5k denk ik al een heel eind.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Het lijkt me dat je huis al prima voorbereid is op een all electric oplossing en een cv ketel echt niet meer nodig is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• GR1221
Bedankt, kun je aangeven waarom je die zou kiezen boven de Intergas?
dunklefaser schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:51:
@GR1221 Verkalkte warmtewisselaar? Hoe vaak is er dan in het verleden water bijgevuld?
Weet ik helaas niet, heb het huis 1,5 jaar geleden gekocht en sindsdien denk ik 2x bijgevuld (en 1x onderhoud, waarbij denk ik ook is bijgevuld).
Heronimo schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:31:
[...]

Ik zou toch de optie zonnepanelen en warmtepomp wat nader onderzoeken. Vooral omdat je al vloerverwarming hebt (dus lage temperaturen die zeer goed passen bij een warmtepomp) en je ook aangeeft een geschikt dak te hebben.

Om een voorbeeldje te geven. Ik heb hier na BTW teruggave voor minder dan 3k een installatie laten aanleggen van 3.2kWp (zo'n 3200kWh per jaar tot nu toe).

Voor een warmtepomp hoeft het ook niet de wereld te kosten. Ik vermoed dat als je alles laat doen je met 10k al een heel eind moet kunnen komen voor een full electric oplossing. Als je wat zaken zelf doet (zoals het uitzoeken wat je precies wilt hebben en waar je dat kan bestellen) kan het goedkoper. En als je bereid bent om het zelf te installeren ben je voor 5k denk ik al een heel eind.
No Hands schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:41:
Het lijkt me dat je huis al prima voorbereid is op een all electric oplossing en een cv ketel echt niet meer nodig is.
Dat zou wel mijn voorkeur hebben, maar ik twijfel of het in een strenge winter voldoende verwarmcapaciteit oplevert. Het huis is nu wel redelijk geïsoleerd, maar bijvoorbeeld de spouw is bij de bouw geïsoleerd en kan ik niet na-isoleren zonder de gevelbekleding eraf te halen - dat is te duur. Lastige is daarbij dat ik dus nu niet kan nagaan of ik met een lage aanvoertemperatuur voldoende warmte krijg (boven sowieso niet denk ik, zonder de radiatoren te vervangen of elektrisch bij te verwarmen). Op de winter kan ik ook niet wachten volgens de monteur, de ketel is volgens hem binnen enkele weken toe aan vervanging, ik wil ook niet het risico lopen om zonder SWW te zitten. Ik kan natuurlijk wel nu zonnepanelen leggen en dan over een jaar of 10 eventueel overgaan op warmtepomp (het is ook nog niet zeker wat de gemeente voor plannen heeft met de wijk).

[Voor 0% gewijzigd door GR1221 op 22-06-2020 14:05. Reden: interpunctie]

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:58
Je kan ook naar je afgifte kijken. Vloerverwarming kan max 100 W/m2 afgeven. Dus je BG kan volle bak maar 10 kW trekken. Voor de bovenverdieping zou je de radiatoren kunnen tellen om zo op de max afgifte te komen. Voorzichtige schatting is dat je met 15 kW altijd toe kan en waarschijnlijk minder. Bijvoorbeeld een 12kW + een split unit voor een werkkamer oid.

Als je het exact wil weten moet je een warmteverliesberekening laten maken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• chrisborst
Ik heb zelf ook die intergas ketel (wel de cw3 versie) en dat is een prima ketel. Staat als erg betrouwbaar te boek. Er zit ook geen drie-weg klep in en die wil nogal vaak kapot gaan.

Verder zou ik zo snel mogelijk zonnepanelen op je dak leggen. Nu heb je nog de salderingsregeling die na 2022 elk jaar met 10% gaat worden afgebouwd. Dus binnen 6 jaar heb je je geld terug. Je bent bijna dief van je eigen portemonnee om het niet te doen.

Ook zou je kunnen kijken naar een hybride warmtepomp. Die is zo groot als een cv-ketel en haalt de warmte uit de centrale afzuiging en de luchtaanvoer van je CV. Gemiddeld levert dit een besparing op van 80% op je gasverbruik. Kost circa 2000 euro dus goed betaalbaar.

• GR1221
lothar schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:22:
Je kan ook naar je afgifte kijken. Vloerverwarming kan max 100 W/m2 afgeven. Dus je BG kan volle bak maar 10 kW trekken. Voor de bovenverdieping zou je de radiatoren kunnen tellen om zo op de max afgifte te komen. Voorzichtige schatting is dat je met 15 kW altijd toe kan en waarschijnlijk minder. Bijvoorbeeld een 12kW + een split unit voor een werkkamer oid.

Als je het exact wil weten moet je een warmteverliesberekening laten maken.
Bedankt, ik zal hier ook eens naar kijken. Ketels met lagere capaciteit hebben voor zover ik kan zien ook meteen een lagere CW-waarde. Ik weet niet goed of in de praktijk het verschil ga merken tussen CW4 en CW3, ik wil nog wel comfortabel kunnen douchen.
chrisborst schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:23:
Jij bedoelt een ventilatiewarmtepomp? Daar heb ik ook naar zitten kijken, maar voor zover ik kan zien zitten die rond de EUR 3k en dan moet er ook nog een CV-ketel bij (maar dan gebruik ik nog steeds gas, wat ik dan gezien de toekomst wel weer jammer vind).

• chrisborst
GR1221 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:36:
[...]
Bedankt, ik zal hier ook eens naar kijken. Ketels met lagere capaciteit hebben voor zover ik kan zien ook meteen een lagere CW-waarde. Ik weet niet goed of in de praktijk het verschil ga merken tussen CW4 en CW3, ik wil nog wel comfortabel kunnen douchen.
[...]
Jij bedoelt een ventilatiewarmtepomp? Daar heb ik ook naar zitten kijken, maar voor zover ik kan zien zitten die rond de EUR 3k en dan moet er ook nog een CV-ketel bij (maar dan gebruik ik nog steeds gas, wat ik dan gezien de toekomst wel weer jammer vind).
Klopt inderdaad, een ventilatiewarmtepomp. Netto kost deze 2000 euro, want je krijgt 1400 euro subsidie.
https://www.cvtotaal.nl/n...ventiline-va-w-1-4-c.html

Je heb ook een versie met een buitenunit (met zelf nog meer subsidie):
https://www.cvtotaal.nl/techneco-elga-warmtepomp-45341.html

Gevoelsmatig zou ik voor een CW4 ketel gaan. Deze zijn erg gangbaar en qua kosten bijna net zo duur als de CW3 variant. En omdat je vloerverwarming heb ik de capaciteit niet zo belangrijk. Ze adviseren om bij vloerverwarming deze aan het begin van het stookseizoen aan te zetten en pas aan het einde weer uit. Dit schijnt het zuinigste te zijn.

Persoonlijk zou ik mij niet zo focussen om van het gas af te gaan. Stap 1 is voor isoleren en je verbruik naar beneden te krijgen. Vooral als het echt koud wordt is gas veel efficiënter om te verstoken.
Ook een hoogleraar Energietransitie aan de TU Delft roept dat we veel te snel van het gas af willen voor de bestaande bouw. Helemaal als je bedenkt dat bijv. tata-steel net zoveel co2 uitstoot als 2 miljoen huishoudens. Als we in 2050 allemaal van het gas af moeten betekend dit 60.000 huizen per maand van het gas af. Bij nieuwe huizen is het logisch om deze niet op het gas aan te sluiten. Dan kan je je huis zo ontwerpen dat het ook kan.

[Voor 10% gewijzigd door chrisborst op 22-06-2020 15:03]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
GR1221 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:05:

Dat zou wel mijn voorkeur hebben, maar ik twijfel of het in een strenge winter voldoende verwarmcapaciteit oplevert. Het huis is nu wel redelijk geïsoleerd, maar bijvoorbeeld de spouw is bij de bouw geïsoleerd en kan ik niet na-isoleren zonder de gevelbekleding eraf te halen - dat is te duur. Lastige is daarbij dat ik dus nu niet kan nagaan of ik met een lage aanvoertemperatuur voldoende warmte krijg (boven sowieso niet denk ik, zonder de radiatoren te vervangen of elektrisch bij te verwarmen). Op de winter kan ik ook niet wachten volgens de monteur, de ketel is volgens hem binnen enkele weken toe aan vervanging, ik wil ook niet het risico lopen om zonder SWW te zitten. Ik kan natuurlijk wel nu zonnepanelen leggen en dan over een jaar of 10 eventueel overgaan op warmtepomp (het is ook nog niet zeker wat de gemeente voor plannen heeft met de wijk).
Strenge winters zijn er al een paar jaar niet, maar stel dat dat een keer voorkomt dan ga je gezellig met het hele gezin koekjes bakken en dan komt er zat warmte van de oven.
Ik heb ook 3 jaar met een matig geïsoleerde spouw en een WP verwarmd, dat gaat prima. je pomp moet alleen wat harder werken.
Een nieuwe cv kost 1500 euro, dat is zowiezo de makkelijkste en nu goedkoopste oplossing. Kun je daarna rustig verder de woning aanpassen naar een all electric oplossing. Volgend jaar gaat je gemeente bekend maken hoe je wijk in de toekomst gasloos gemaakt wordt. Dan kan je daarmee verder werken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• GR1221
No Hands schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:40:
[...]

Strenge winters zijn er al een paar jaar niet, maar stel dat dat een keer voorkomt dan ga je gezellig met het hele gezin koekjes bakken en dan komt er zat warmte van de oven.
Ik heb ook 3 jaar met een matig geïsoleerde spouw en een WP verwarmd, dat gaat prima. je pomp moet alleen wat harder werken.
Een nieuwe cv kost 1500 euro, dat is zowiezo de makkelijkste en nu goedkoopste oplossing. Kun je daarna rustig verder de woning aanpassen naar een all electric oplossing. Volgend jaar gaat je gemeente bekend maken hoe je wijk in de toekomst gasloos gemaakt wordt. Dan kan je daarmee verder werken.
Dat is wel een gezellige tip :>. We hebben overigens ook nog een inbouwhaard (houtgestookt) die we kunnen inzetten, maar gezien de stijgende kritiek daarop zet ik die liever niet dagelijks in als serieuze warmtebron.

Ik neig nu inderdaad naar een nieuwe CV-ketel, ik denk dat dat samen met de isolatie en vloerverwarming al best wat gasbesparing oplevert. Dan hoor ik over een jaar wel wat het plan is met de wijk en kan ik altijd op termijn nog overstappen op een (hybride) warmtepomp of ander systeem.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:45

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@GR1221 Meet toch, zoals al gesuggereerd, het vermogen wat je tijdens een normale douchebeurt nodig hebt. Meer vermogen heb je normaalgesproken nooit nodig.

Vermogen (voorbeeld):
Douchebeurt 10 min = 0,2 m³ gas ; per uur 1,0 m³; 1,0 m³/h x 9,769 kWh/m³ = ca. 9,7 kW vermogen @100%rendement - het waterzijdige vermogen is meestal een stuk lager, zie hieronder:

Stel je doucht 10 min en verbruikt 0,2 m³ gas = 0,2 m³ x 9,769 kWh/m³ = 1,95 kWh
50 l water moet van 12 °C naar 40°C opgewarmd worden = 0,050 m³ x 1,156 x (40°C - 12°C) = 1,62 kWh
Rendement sww = 83%
(Met een elektronisch geregelde doorstromer zou je dus "maar" 8.1 kW vermogen nodig hebben
= 0,83 x 9,7 kW.)
YMMV

[Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 22-06-2020 18:54. Reden: vermogen doorstromer toegevoegd]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-03 15:32
Mag ik vragen welke keuze je uiteindelijk hebt gemaakt?

Situatie is bijna exact mijn situatie, alleen hangt mijn ketel beneden ipv op zolder wat een installatie met warmtepomp wat lastig maakt.

Ik ben benieuwd wat je hebt gekozen en hoe het bevalt

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20-03 11:30
De situatie veranderd wel nu de gasprijzen door het dak gaan.

@D3LTA Heb je al zonnepanelen?

• GR1221
D3LTA schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:53:
Mag ik vragen welke keuze je uiteindelijk hebt gemaakt?

Situatie is bijna exact mijn situatie, alleen hangt mijn ketel beneden ipv op zolder wat een installatie met warmtepomp wat lastig maakt.

Ik ben benieuwd wat je hebt gekozen en hoe het bevalt
Uiteindelijk heb ik een Intergas Xtreme 36 (CW5) gekozen. Er was toen te weinig tijd om de optie gasloos goed te onderzoeken (omdat de ketel er volgens de monteur elk moment mee op kon houden). Die ketel kostte inclusief montage EUR 1.900,00. Ik zag geen voordelen in een hybride systeem, omdat je dan wel een stuk minder gas gebruikt, maar je zult wel aangesloten moeten blijven op het gas en verdient het (daardoor) bijna niet terug. Overigens zie ik nauwelijks verschil aan gasverbruik tussen de oude ketel en de nieuwe, daar had ik meer voordeel verwacht.

Inmiddels heb ik wel 5890 Wp aan zonnepanelen op het dak (zuid), ik schat dat die zo'n 4800 Kwh opwekken per jaar. Ik overweeg nu om in onze zitkamer en slaapkamer airco's (en eventueel ook in de andere slaapkamers) aan te laten leggen, om daarmee wat meer elektrisch te verwarmen en koelen. Ik denk dat dat ook een gasbesparing gaat opleveren. Eventueel zou ik daarna nog overwegen of een warmtepomp haalbaar is, maar ik denk dat ik dat voorlopig niet ga doen.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:46
Hoe snel of hoe langzaam je je hybride warmtepomp terugverdient, heeft natuurlijk alles te maken met je huidige gasverbruik. Als je nu al weinig verbruikt gaat het niet zo hard, maar om het om die reden af te schrijven is m.i. een gemiste kans. Met een nieuwe ketel ga je sowieso niet besparen. En een nieuwe ketel ga je ook niet zomaar weer inwisselen voor een nieuwe WP. Maar dat gezegd hebbende snap ik je keuze wel. Het WP-landschap is best diffuus… Mogelijk zou ikzelf nog voor een huur/leaseconstructie van de ketel hebben gekozen.

OhSunnyDay

• GR1221
Gramser schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:42:
Hoe snel of hoe langzaam je je hybride warmtepomp terugverdient, heeft natuurlijk alles te maken met je huidige gasverbruik. Als je nu al weinig verbruikt gaat het niet zo hard, maar om het om die reden af te schrijven is m.i. een gemiste kans. Met een nieuwe ketel ga je sowieso niet besparen. En een nieuwe ketel ga je ook niet zomaar weer inwisselen voor een nieuwe WP. Maar dat gezegd hebbende snap ik je keuze wel. Het WP-landschap is best diffuus… Mogelijk zou ikzelf nog voor een huur/leaseconstructie van de ketel hebben gekozen.
Ik denk dat je gelijk hebt, maar goed advies over hybride oplossingen kon ik destijds niet krijgen. Als ik het goed heb kun je die Intergas ketel later alsnog op een warmtepomp aansluiten om het geheel hybride te maken (maar ik heb geen idee of dat goed werkt). Mijn idee was om deze ketel in elk geval nog 10 jaar te gebruiken en dan - als ik dan nog in het huis woon, dat speelde ook nog mee in de keuze - eventuele verdere stappen te zetten.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:46
Als het je gegund is, die 10 jaar, met het huidige politieke klimaat... maar wat ik zeg, ik snap je overweging. En voor wat ik lees zijn die hybride WP's echt wel prima. Maar het lijkt me zo'n halslachtige stap als je nu al weet dat je aardgasaansluiting zal verdwijnen.

Maar komende tijd zit je er in elk geval warmpjes bij!

OhSunnyDay

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:30
Gramser schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:25:
Als het je gegund is, die 10 jaar, met het huidige politieke klimaat... maar wat ik zeg, ik snap je overweging. En voor wat ik lees zijn die hybride WP's echt wel prima. Maar het lijkt me zo'n halslachtige stap als je nu al weet dat je aardgasaansluiting zal verdwijnen.

Maar komende tijd zit je er in elk geval warmpjes bij!
Die aansluiting gaat in de komende 10 jaar niet verdwijnen. Wel gaat het gas gewoon serieus geld kosten. We gaan de komende jaren de laatste kolencentrales sluiten en moeten dat opvangen met gas. De oosterburen stoken nu op bruinkool en steenkool, gaan ook over op gas. Wat de gasprijs gaat doen is 100% afhankelijk van hoe ver Rusland de kraan van Nordstream 2 opendraait en dat kan nog eens vies tegen gaan vallen.

Huidige politieke klimaat is vooral vooruitschuiven en niks doen. De huidige partijen zijn helemaal niet van plan om CO2 en stikstof te reduceren naar wat afgesproken is.

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-03 15:32
DjAntoon schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:08:
De situatie veranderd wel nu de gasprijzen door het dak gaan.

@D3LTA Heb je al zonnepanelen?
Die staan wel op de planning ja, het gaat hier om verhuizen naar andere woning.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee