Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astronik
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-03-2023
We hebben onlangs een vrijstaande woning gekocht (gebouwd eind jaren 90) en zijn aan het kijken naar de energievoorziening en zien even door de bomen het bos niet meer. De diverse tegenstrijdige adviezen helpen daar niet bij en ik ben nog geen 'overkoepelend' advies tegen gekomen. Het is veelal vanuit een bepaalde oplossing aangevlogen. Hopelijk kunnen jullie me wat wijzer maken! ;)

Situatie:
  • 2 volwassenen, volledig benedenvloers wonend straks. Er is wel een 2e badkamer boven, maar zal alleen sporadisch voor logees gebruikt worden
  • beneden gaan we volledig vloerverwarming aanleggen
  • beganegrond is ong. 440m3
  • onderdeel hiervan is de nieuw te realiseren uitbouw van ong 5,25x3,5x3,5 met ramen rondom (HR++)
  • gasloos is voor ons een optie in de zin dat het toekomstbestendig (en rendabel?) is, niet per se een must.
We willen graag het 'slim en duurzaam' aanpakken, maar komen nogal veel verschillende adviezen tegen.
Zonnepanelen lijken helder, maar qua verwarming en of we uberhaupt nog een cv ketel moeten willen is de vraag.

De een zegt dat een cv ketel tegenwoordig zo zuinig is dat een warmtepomp niet per se nodig/wenselijk is. De ander geeft aan de heatpipes samen met vloerverwarming mooi werkt. Idem dito voor warmtepomp. Dan adviseert een ander weer infrarood vloerverwarming, maar koeling in de zomer via de vloerverwarming is wel weer een voordeel (warmtepomp).
Kortom; een simpele vraag waar we nu voor staan tav de vervanging van de CV ketel wordt al snel een wirwar van adviezen.

Hoe denken jullie hier over en wat zouden jullie doen? Zou je uberhaupt nog een CV ketel nemen? of for the time being leasen? (in combi met) een warmtepomp of heatpipes?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:28
Oké, here we go:
- isoleren komt altijd eerst, zeker als je al de al boel overhoop gaat trekken
- zonnepanelen zijn eigenlijk een no regret optie. Daarvoor is het handig om te weten hoe je dak er uit ziet qua schaduw, afmetingen, hoek en windrichting
- een warmtepomp is zeer goed mogelijk. Vraag is daarbij of je:
1) een indicatie van het gasverbruik van de vorige bewoners hebt. Dat kan je een vrij goed beeld geven wat voor maat warmtepomp je nodig hebt.
2) je nu de ketel direct moet vervangen of dit eventueel ook volgend jaar kan doen. Dan heb je namelijk meer informatie over het warmteverlies op koude dagen en kan je nu eerst in isolatie en zonnepanelen investeren.

Als je zelf een handig bent kun je een hoop zelf doen. Ik zou je in ieder geval aanraden eens rond te kijken in de topics over zonnepanelen en warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:29
Ja wat @Heronimo schrijft.

En niet kiezen voor infrarood vloerverwarming. Die is het duurst in gebruik.

Zelf heb ik gekozen voor een L/W monobloc toen de CV ketel kapot ging. Zelf geïnstalleerd was het nauwelijks duurder dan een CV ketel laten installeren.

Er zijn meer smaken inderdaad.
Probeer elke optie te begrijpen en kosten/baten helder te krijgen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astronik
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-03-2023
Dank voor de antwoorden. Als ik het zo allemaal lees kom je al snel wel degelijk uit op de warmtepomp (lucht/water). Wat ik nog moeilijk kan duiden is of je dit dan nog wilt aanvullen met zonneboiler/heatpipes voor je warme (tap) water of is dit dan redundant omdat je warmtepomp dit ook al doet?

Aansluiting voor gas is opnieuw aangelegd waardoor we momenteel in de woning nog helemaal niks hebben. Vandaar NU de vraag of dit nog aangesloten moet worden uberhaupt en of de cv de deur uit kan/moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:32
Astronik schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:35:
Dank voor de antwoorden. Als ik het zo allemaal lees kom je al snel wel degelijk uit op de warmtepomp (lucht/water). Wat ik nog moeilijk kan duiden is of je dit dan nog wilt aanvullen met zonneboiler/heatpipes voor je warme (tap) water of is dit dan redundant omdat je warmtepomp dit ook al doet?
Een zonneboiler op een woonhuis is haast nooit rendabel. Zo'n systeem is erg duur om aan te leggen en tenzij je ontzettend veel warm tapwater gebruikt, is het moeilijk terug te verdienen. Vaak is het slimmer om dat geld te steken in méér PV-panelen. Die zijn veel goedkoper en de energie die ze opwekken is flexibeler inzetbaar (ook voor verwarming van tapwater, als je een elektrische (WP-)boiler gebruikt).

Redenen om toch een zonneboiler te nemen kunnen zijn:
- je verwacht erg hoge tapwaterwarmtevraag (bijv veel douchen, wasmachine met warmwater aansluiting, etc), met name (ook) bij warm weer.
- je hebt maar beperkt dakoppervlak beschikbaar (een zonneboiler heeft een hoger energetisch rendement dan PV, dus je haalt meer energie uit dezelfde oppervlakte)
Astronik schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:35:
Aansluiting voor gas is opnieuw aangelegd waardoor we momenteel in de woning nog helemaal niks hebben. Vandaar NU de vraag of dit nog aangesloten moet worden uberhaupt en of de cv de deur uit kan/moet.
Als je nu geen CV en gasaansluiting hebt, zou ik die zéker niet nieuw aanschaffen en aan laten leggen. Ga dan gelijk voor de WP. De enige reden om dit uit te stellen kan zijn dat je (nog) niet de financiële middelen beschikbaar hebt, dan gaan éérst isoleren en daarna PV-panelen inderdaad voor. Maar kan het uit, dan zou ik zeker niet meer aan aardgas beginnen.