Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Defect product verkregen via online verkoop BVA

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Torac
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 20:05
Mijn vraag
Via BVA een aantal playstations overgenomen.
Nu is 1 daarvan defect. Heb het al uitgesloten door andere kabels en beeldschermen te gebruiken.

Bij de veiling/advertentie staat het volgende;
Conditie: gebruikt

Hierbij ga ik als consument uit dat hij werkt maar gebruikssporen bevat. Her en der een krasje maar geen defecten waardoor hij niet te gebruiken is zoals bedoeld door Sony.

Contact opgenomen met de klantenservice en die geven aan dat er ergens in de voorwaarde dit staat:
Alle kavels worden zo uitgebreid mogelijk beschreven, maar apparaten en machines worden niet getest en/of uitgeprobeerd.

Is hier spraken van dwaling?

Alle reacties

• Lelletje
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21-06 14:58
Heb je een link naar de voorwaarden? Ik kan alleen deze vinden en hier staat het woord apparaat of machine niet in:
https://static-prod.bva-a...30%2001%2018)%20(002).pdf

Dus welke link heeft de klantenservice opgegeven?

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Torac schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:39:
Mijn vraag
Nu is 1 daarvan defect. Heb het al uitgesloten door andere kabels en beeldschermen te gebruiken.

Bij de veiling/advertentie staat het volgende;
Conditie: gebruikt

Hierbij ga ik als consument uit dat hij werkt maar gebruikssporen bevat. Her en der een krasje maar geen defecten waardoor hij niet te gebruiken is zoals bedoeld door Sony.

Contact opgenomen met de klantenservice en die geven aan dat er ergens in de voorwaarde dit staat:
Alle kavels worden zo uitgebreid mogelijk beschreven, maar apparaten en machines worden niet getest en/of uitgeprobeerd.

Is hier spraken van dwaling?
Nee, onderzoek eens wat dwaling inhoud en aan welke voorwaarden jij je geconformeerd hebt

1e hit via zoekmachine http://www.wetrecht.nl/dwaling/

[Voor 3% gewijzigd door Hackus op 22-06-2020 11:52]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22-06 15:58

SeatRider

Hips don't lie

Sowieso denk ik dat als je meerdere playstations koopt, je je moeilijk kunt beroepen op het consumentenrecht.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +4Henk 'm!

• KelvinX
  • Registratie: december 2019
  • Niet online
Ik weet van veilingen dat alle risico bij de koper ligt.

• Torac
Lelletje schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:43:
Heb je een link naar de voorwaarden? Ik kan alleen deze vinden en hier staat het woord apparaat of machine niet in:
https://static-prod.bva-a...30%2001%2018)%20(002).pdf

Dus welke link heeft de klantenservice opgegeven?
https://www.bva-auctions....State=closed#lot-15049663
SeatRider schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:44:
Sowieso denk ik dat als je meerdere playstations koopt, je je moeilijk kunt beroepen op het consumentenrecht.
Consumentenrecht heb je sowieso niet bij BVA.
Hackus schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:44:
[...]

Nee, onderzoek eens wat dwaling inhoud en aan welke voorwaarden jij je geconformeerd hebt
Misschien heb je gelijk hoor.
Maar als ik op wikipedia kijk; misrepresentation.
Oftewel een niet goede omschrijving.

• Outerspace
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21:44

Outerspace

Moderator General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ze hebben zich er wel goed voor ingedekt:
]Artikel 7; Omschrijving Kavels7.1 Omschrijvingen van een Kavel en alle inlichtingen op de Veilingwebsite en/of op andere wijze gedaan, worden naar “beste weten” gedaan. BVA is bij de omschrijving van een Kavel op haar Veilingwebsite afhankelijk van de door een Verkoper of derden verstrekte informatie over het Kavel. BVA heeft geen kennis van het Kavel dat wordt geveild noch van eventuele (beperkte) rechten (van derden), lasten of beslagen verbonden aan het Kavel. Het is voor BVA niet mogelijk om na te gaan of de aan BVA ten behoeve van een Veiling verstrekte door de Verkoper en/of door derden verstrekte informatie over het Kavel juist en volledig is. De Verkoper is verantw oordelijk voor een omschrijv ing van het Kavel met dien v rstande dat het ook v oor een Verkoper (zoals een C rator) niet altijd mogelijk is om volledige informatie ten behoeve van de omschrijving van het Kavel en eventuele bijzonderheden daaraan te verstrekken.Het kan daarom voorkomen dat een omschrijving van een Kavel onjuist of onvolledig is

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!

• Lelletje
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21-06 14:58
Van de site:
Waar kan ik op rekenen qua garantie op kavels die niet als nieuw worden aangeboden?
Vanuit BVA Auctions en haar opdrachtgever wordt geen garantie verleend op gekochte kavels.

De technische staat van de kavels wordt door BVA Auctions en haar opdrachtgevers niet gecontroleerd. De omschrijving van de kavel is met de grootste zorg opgesteld en bij de kavel gepubliceerd. Bij het omschrijven van de kavel zijn wij uit gegaan van de informatie welke op dat moment voor ons beschikbaar was. BVA is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden of onvolledigheden in de omschrijving van de zaken. Alle informatie wat bij ons bekend is staat beschreven op de website.

Wij raden u aan om altijd de eventuele kijkdag(en) te bezoeken om de goederen te inspecteren op staat en/of compleetheid.

Voor alle artikelen die je bij ons koopt, geldt de wettelijke garantie. Wettelijke garantie wil zeggen dat een product datgene is of moet doen wat de consument er in alle redelijkheid van mag verwachten.
Er wordt niet gecontroleerd en je zou de kans hebben gehad het ter plekke te testen...

• Torac
Outerspace schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:53:
Ze hebben zich er wel goed voor ingedekt:

[...]
BVA heeft werkelijkwaar elk gaatje dichtgetimmerd bizar.
Lelletje schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:53:
Van de site:

[...]

Er wordt niet gecontroleerd en je zou de kans hebben gehad het ter plekke te testen...
Die kans was er niet.

Edit:
Dit artikel doorgestuurd naar BVA hun reactie:
"Wettelijke garantie is bij Sony inn dit geval, alleen verzorgen wij die niet". Echter leveren ze geen factuur.

[Voor 13% gewijzigd door Torac op 22-06-2020 12:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21-06 15:01

bord4kop

maximaal 100KB!

Jep, dit heb ik ook eens gehad. Stond zelfs bij: 'getest op werking' bij de kavel. Maar per item: werking onbekend en iets als: op eigen risico etc.

Op de kijkdag moet je zelf testen.

Ze helpen je nauwelijks/niet en je moet heel proactief zijn.

Pro-tip: verlengsnoer/haspel meenemen ;)

| Security Management |

• Torac
bord4kop schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:59:
Jep, dit heb ik ook eens gehad. Stond zelfs bij: 'getest op werking' bij de kavel. Maar per item: werking onbekend en iets als: op eigen risico etc.

Op de kijkdag moet je zelf testen.

Ze helpen je nauwelijks/niet en je moet heel proactief zijn.

Pro-tip: verlengsnoer/haspel meenemen ;)
Er was geen kijkdag.
En geen mogelijkheid tot testen bij de ophaaldag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 22:15
Soms heeft BVA inderdaad kijkdagen, dan kun je wat beter kijken naar de kavels. Maar dat zijn dan ook de minder interessante veilingen want iedereen weet waar die op bied. Tijdens de afhaaldag kun je best testen, maar de koop is dan al gesloten.

BVA doet faillisementsveilingen. Ze gooien spullen op een hoop, omschrijven kort wat het is en veilen het. Ze testen (vrijwel) niets, maken geen uitgebreide productfoto's of omschrijvingen, what you see is what you get. Zo kun je hele mooie spullen krijgen voor weinig. Maar je kunt ook pech hebben.

Zelf al vaker pareltjes gevonden tussen de 'alles op deze plank' of 'alles in deze ruimte' veilingen. Maar ook enorm pech gehad. Bijvoorbeeld met dozen vol alcohol wipes die jaren over datum bleken en helemaal uitgedroogd zijn. Dat is de gok die je neemt.

BVA is daar ook heel hard in: Jouw probleem. En volgens mij is dat niet onterecht. Dat is de deal.

[Voor 32% gewijzigd door Nijn op 22-06-2020 12:04]

• Torac
Aangezien er geen kijkdag was en het een koop op afstand betreft een mail gestuurd dat ik gebruik maak van mijn herroepingsrecht. Was eigenlijk overtuigd dat het niet zou werken maar toch maar gedaan.

En inderdaad keihard afgeketst;
Beste meneer/mevrouw,

Helaas vallen de kavels waarop u heeft geboden niet onder het wettelijk herroepingsrecht. Er zijn een aantal aankopen die bij wet zijn uitgesloten. Dit betreffen:

- Zakelijke aankopen.
- Kavels uit openbare veilingen
- Kavels uit faillissement veilingen.
- Kavels uit executie veilingen

Dit betreft een faillisements veiling .

Ik kan daarom niet aan uw verzoek voldoen.
Met vriendelijke groet,
Staat ook inderdaad in de wet.

• Haruhi
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 22-06 14:55
Ik vraag me af wat de mensen met verstand hier over te zeggen hebben.
zelf betaal zulk soort zaken altijd per creditcard, dat helpt altijd tot een oplossing.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 00:17

DataGhost

iPL dev

Haruhi schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:07:
zelf betaal zulk soort zaken altijd per creditcard, dat helpt altijd tot een oplossing.
Dat helpt je precies helemaal niks. Als er een koopovereenkomst is welke je wegens de aard ervan niet kan ontbinden (ik weet niet zeker of dat in dit geval zo is maar ik vermoed van wel), kan je heel leuk je geld terugboeken maar daarmee vervalt de overeenkomst niet. Je moet dus alsnog betalen en loopt daarbij bovendien het risico dat je rente en/of incassokosten moet betalen. Ook kan je CC-maatschappij wat minder blij zijn met je.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:52
Haruhi schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:07:
Ik heb er geen verstand van maar wilde toch even reageren. Je weet met BVA dat je een bod plaatst op een kavel waar 0.0 ondersteuning bij is en garantie tot de deur is.

Meeste opkopers die hier bieden, proberen zo goedkoop mogelijk spullen in te slaan. Alles wat werkt is winst, alles wat niet werkt kan in onderdelen worden gebruikt.

Als je krap bij kas zit is het geen goed idee om hier zomaar een kavel te kopen.

XBL: Nogne

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21-06 15:56
OK, geen kans op geld terug, dus. Nu kunnen we verder kijken: Wat is er precies aan kapot en is het iets dat je misschien zelf kunt repareren? Zat video's te vinden over het repareren van Playstations (welke versie?)

• slaay
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:06

slaay

Natuurbeleven.com

De bedenktijd geldt wel voor bijvoorbeeld: producten of diensten die u verkoopt op een online veilingsite
Bron: https://www.acm.nl/nl/ond...-wanneer-niet-wanneer-wel

Maar dan moet je wel als consument aan de veiling hebben deelgenomen.

[Voor 7% gewijzigd door slaay op 22-06-2020 12:15]

Dich bis echt unne foëzen haas

• Torac
Smuey schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:14:
OK, geen kans op geld terug, dus. Nu kunnen we verder kijken: Wat is er precies aan kapot en is het iets dat je misschien zelf kunt repareren? Zat video's te vinden over het repareren van Playstations (welke versie?)
Dat is niet helemaal de richting waar ik met dit topic naar toe wil. Heb hem als defect bevonden. Repareren etc is echt een last resort en niet eerder. :)
slaay schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:15:
[...]

Als consument deelgenomen. Echter heeft BVA dit volgens mij ook dichtgetimmerd. Zie mijn comment van hierboven.

Edit:

En dit in het wetboek;
In artikel 230h lid 4 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek is bepaald dat de consumentenwetgeving met betrekking tot Koop op afstand niet van toepassing is wanneer de koop een executoriale verkoop betreft. Een faillissement is een executoriale verkoop.

[Voor 42% gewijzigd door Torac op 22-06-2020 12:21]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:08

eamelink

Droptikkels

Dit is inherent aan het concept van faillisementsveilingen. De curator moet de boedel van een failliet bedrijf liquideren en verdelen. Zijn eigen facturen gaan ten koste van de boedel. Een curator kost >€200 per uur.

Dat betekent dat het vaak niet zinvol is om kavels tot in detail te testen. Heel simpel voorbeeld: Wat leveren tien Playstations op die gegarandeerd werken? Laten we zeggen 500 euro. Wat leveren tien ongeteste Playstations op? Misschien 350? Dan is het een gelopen race; de curator kan niet voor 150 euro tien Playstations gaan testen.

Als het om hele dure apparatuur gaat, dan zou het weleens uit kunnen om dat wel te garanderen. Stel dat een luchtvaartmaatschappij failliet gaat, dan is het niet ondenkbaar dat de curator de vliegtuigen laat onderhouden, omdat ze dan uiteindelijk meer opleveren voor de boedel.

• Haruhi
  • Laatst online: 22-06 14:55
DataGhost schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:10:
[...]

Dat helpt je precies helemaal niks. Als er een koopovereenkomst is welke je wegens de aard ervan niet kan ontbinden (ik weet niet zeker of dat in dit geval zo is maar ik vermoed van wel), kan je heel leuk je geld terugboeken maar daarmee vervalt de overeenkomst niet. Je moet dus alsnog betalen en loopt daarbij bovendien het risico dat je rente en/of incassokosten moet betalen. Ook kan je CC-maatschappij wat minder blij zijn met je.
Nog nooit eerder last van gehad.

• eamelink
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:08

eamelink

Droptikkels

Als koper van een faillisementskavel neem je dus een extra rol op je, die je niet neemt als je bij een winkel iets koopt, namelijk degene die risico loopt op defecte producten. Die rol op je nemen levert waarde op, en daarom is zo'n kavel goedkoper dan wat de producten zouden kosten bij een winkel.

• Nijn
slaay schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:15:
[...]

BVA veilingen zijn niet online. Je hebt de mogelijkheid om aanwezig te zijn bij de daadwerkelijke veiling. Al kiest vrijwel iedereen ervoor om op afstand te bieden. Waarbij je dus geen bedenktijd hebt. Die uitzondering staat expliciet in de wet.

• Torac
Nijn schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:42:
[...]

BVA veilingen zijn niet online. Je hebt de mogelijkheid om aanwezig te zijn bij de daadwerkelijke veiling. Al kiest vrijwel iedereen ervoor om op afstand te bieden. Waarbij je dus geen bedenktijd hebt. Die uitzondering staat expliciet in de wet.
Dit is dus niet waar, er is geen kijkdag bij deze veiling. En bij de ophaaldag is geen mogelijkheid tot testen, en heb je de veiling ook al gewonnen.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22-06 15:58

SeatRider

Hips don't lie

Torac schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:43:
[...]

Dit is dus niet waar, er is geen kijkdag bij deze veiling. En bij de ophaaldag is geen mogelijkheid tot testen, en heb je de veiling ook al gewonnen.
Reageer anders ook even op de 20 andere opmerkingen waar mensen wel gelijk hebben?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 23:36

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Torac schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:15:
[...]

Dat is niet helemaal de richting waar ik met dit topic naar toe wil. Heb hem als defect bevonden. Repareren etc is echt een last resort en niet eerder. :)

[...]

Als consument deelgenomen. Echter heeft BVA dit volgens mij ook dichtgetimmerd. Zie mijn comment van hierboven.

Edit:

En dit in het wetboek;
In artikel 230h lid 4 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek is bepaald dat de consumentenwetgeving met betrekking tot Koop op afstand niet van toepassing is wanneer de koop een executoriale verkoop betreft. Een faillissement is een executoriale verkoop.
Nou, reperaren dan maar. Want dit is dus gewoon je last resort. Of doorverkopen als kapotte PS4's.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Nijn
[...]

Een kijkdag is niet nodig om een veiling te doen. Hebben ze ook meestal niet. Ik heb dan ook niet geclaimed dat die er wel was.

En bij afhalen kun jij prima het product even inpluggen. Meestal laten ze je toch verder met rust nadat ze hebben laten zien waar alles staat. Alleen, zoals ik al zei, de koop is dan wel al gesloten. Dus veel schiet je er niet mee op nee.

Je hebt geboden op een faillisementsveiling. Dit is geen aankoop bij CoolBlue met uitgebreide garantie, retourtermijn en koffie in de winkel. Tenzij je wel hele rare biedingen hebt gedaan, is de prijs daar ook totaal niet naar.

Wat betreft de veiling zelf: Die is altijd bij te wonen. Staat bij iedere veiling een tekst als
Naast online bieden is het mogelijk de sluiting van de veiling bij te wonen en ten overstaan van de veilingmeester in de veilingzaal biedingen uit te brengen. De sluiting van de openbare veiling vindt plaats op de Kryptonweg 8, 3812 RZ te Amersfoort. Je kunt je vooraf per e-mail aanmelden via veilingmeester@bva-auctions.com. Dit kan tot uiterlijk 15.00 uur op de dag van sluiting.
Overigens zie ik daar nu ook expliciet staan:
Retourneren?
Dit betreft een openbare veiling waardoor de kavels in deze veiling niet op basis van het wettelijk herroepingsrecht geretourneerd kunnen worden. Voor meer informatie zie Contact en vragen.

[Voor 8% gewijzigd door Nijn op 22-06-2020 12:50]

• loki504
  • Laatst online: 22:35
Nijn schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:49:
[...]

Een kijkdag is niet nodig om een veiling te doen. Hebben ze ook meestal niet. Ik heb dan ook niet geclaimed dat die er wel was.

En bij afhalen kun jij prima het product even inpluggen. Meestal laten ze je toch verder met rust nadat ze hebben laten zien waar alles staat. Alleen, zoals ik al zei, de koop is dan wel al gesloten. Dus veel schiet je er niet mee op nee.

Je hebt geboden op een faillisementsveiling. Dit is geen aankoop bij CoolBlue met uitgebreide garantie, retourtermijn en koffie in de winkel. Tenzij je wel hele rare biedingen hebt gedaan, is de prijs daar ook totaal niet naar.

Wat betreft de veiling zelf: Die is altijd bij te wonen. Staat bij iedere veiling een tekst als

[...]

Overigens zie ik daar nu ook expliciet staan:

[...]
Maar dan is de koop al gesloten. En is dus volledig online gesloten. Dat wil niet zeggen dat herroeping geldig is ivm ander genoemde uitsluitingen.

Loki Gaming Mmo pvp channel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nogne
[...]

Dat maakt toch voor faillissement kavels helemaal niks uit? Je koopt een kavel waarvan je niet weet of ze het allemaal wel of niet doen. Doen ze het wel is het winst, doen ze het niet kost het je tijd en energie en dan kan je ze weer verkopen.

• flyyy
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 22-06 15:44
Bij kopen op afstand heb je toch 14 dagen bedenk tijd en mag je gebruik maken van herroeping?

Kan je daar geen gebruik van maken? Stuur je het terug zit je niet met die dingen en dan volgende veiling nieuwe kansen?

Acties:
  • +22Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 23:13
flyyy schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:37:
Bij kopen op afstand heb je toch 14 dagen bedenk tijd en mag je gebruik maken van herroeping?

Kan je daar geen gebruik van maken? Stuur je het terug zit je niet met die dingen en dan volgende veiling nieuwe kansen?
|:(

Acties:
  • +3Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21:05

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Bij een failissementsveiling van computerapparatuur is het vaak zo dat mensen een hogere prijs bieden, dan wat hetzelfde apparaat nieuw in de winkel kost (maar daar met garantie).

Vroeger vond ik dat raar.

老厮是麂

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nogne
flyyy schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:37:

Dat is niet hoe het (gelukkig) werkt. Anders kan je namelijk alle kavels opkopen, en stuur je de kavels terug die je niet zo goed vind (lees: het kost je te veel tijd en energie om het door te verkopen). BVA moet je niet zien als een normale webshop, je koopt daar een kavel. Je ziet wat er op de kavel staat, als je op locatie bent kan je het ook inspecteren. Maar er is geen garantie en als je bod gewonnen heeft ben je verplicht om het af te nemen.

• Ashundi
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 21:38
Tja als je garantie en herroepingsrecht wil moet je niet bij een veiling gaan kopen maar lekker in een normale winkel.
Maakt niet uit of je wel of niet de kans krijgt om de kavel zelf te bekijken.
Gewoon blij zijn dat de rest het wel doet en de andere stuk verkopen of zelf proberen te maken.
En als dit een probleem voor je blijft, goed nadenken of je voortaan wel met veilingen wil blijven meedoen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: september 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

aawe mwan schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:05:
Bij een failissementsveiling van computerapparatuur is het vaak zo dat mensen een hogere prijs bieden, dan wat hetzelfde apparaat nieuw in de winkel kost (maar daar met garantie).

Vroeger vond ik dat raar.
Vloek van de winnaar. Bekende economische wet
Wikipedia: Vloek van het winnende bod

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 20:11

Tens

functie elders

veel bva veilingen zijn geen faillissementsveilingen, maar restpartijen etc. je zou eens uit kunnen zoeken of er daar verschil is.

Bij wat voor veiling heb je wat gekocht? als ik naar het aantal kijk een verzamelveiling of een thuisbezorgd?

Gezondheidsclaim in afwachting van Europese goedkeuring

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 00:47
gaat gewoon niet staat in de veiling vermeld:

https://www.bva-auctions....losed&page=4#lot-15094248
Over deze veiling

Online faillissementsveiling i.o.v. curator B. Arends van Keizers Advocaten inzake de inventaris afkomstig uit het faillissement van Esports Center Eindhoven B.V.

....

Retourneren?
Kavels in deze veiling kunnen niet op basis van het wettelijk herroepingsrecht geretourneerd worden. Voor meer informatie zie Contact en vragen.

[Voor 42% gewijzigd door mvrhrln op 22-06-2020 19:52]

• loki504
  • Laatst online: 22:35
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het wettelijk ook zo geregeld is. En de tijd van winkels op hun blauwe ogen geloven is wel voorbij. Want een normale online veilig is het wel van toepassing.

Loki Gaming Mmo pvp channel

• mvrhrln
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 00:47
loki504 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:38:
[...]

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het wettelijk ook zo geregeld is. En de tijd van winkels op hun blauwe ogen geloven is wel voorbij. Want een normale online veilig is het wel van toepassing.
Jazeker, maar er staat toch duidelijk vermeld, faillissementsveiling ? (of zie ik het verkeerd?)
Kan wel alles gaan opnoemen waar het wel van toepassing is maar dat lijkt mij niet echt relevant.

[Voor 10% gewijzigd door mvrhrln op 22-06-2020 20:51]

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Volgens mij staat in de wet helemaal geen uitzondering voor een faillissementsveiling en omdat het een online veiling was zou je gewoon kunnen retourneren.

Misschien heb ik ergens overheen gelezen maar ik zou ze in elk geval vragen in welk wetsartikel deze uitzondering genoemd staat.

• Nijn
emnich schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:59:
Volgens mij staat in de wet helemaal geen uitzondering voor een faillissementsveiling en omdat het een online veiling was zou je gewoon kunnen retourneren.

Misschien heb ik ergens overheen gelezen maar ik zou ze in elk geval vragen in welk wetsartikel deze uitzondering genoemd staat.
Dat is anders heel makkelijk te vinden hoor.
https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel230p, puntje c.

Overigens zijn de faillisementsveilingen van BVA geen online veilingen. Ze stellen je in de gelegenheid om aanwezig te zijn bij de sluiting van de veiling en indien gewenst kun je dan ook meebieden. Natuurlijk kun je ook op afstand bieden, maar wie wil mag aanwezig zijn.

Tegen BVA ingaan heeft volgens mij vrij weinig zin. Het zijn faillisementsveilingen. Dat merk je aan zowel de prijs als de voorwaarden. Je kunt enorm pech hebben, absoluut. Maar d'r zitten ook erg mooie koopjes tussen.

Er staat ook altijd bij dat het een openbare veiling (faillisementsveiling) is en uit welke boedel de spullen afkomstig zijn. Zij zijn dus enkel tussenpersoon. Dat je geen herroepingsrecht hebt staat er ook altijd bij. Wel zouden ze van mij wat duidelijker mogen maken dat er geen garantie is, al volgt dat uit de wet die iedereen zou moeten kennen. Overigens stond er wel in de tekst van de veiling: "Alle kavels worden zo uitgebreid mogelijk beschreven, maar apparaten en machines worden niet getest en/of uitgeprobeerd."

[Voor 50% gewijzigd door Nijn op 22-06-2020 21:20]

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Nijn schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:11:
[...]

Dat is anders heel makkelijk te vinden hoor.
https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel230p, puntje c.

Overigens zijn de faillisementsveilingen van BVA geen online veilingen. Ze stellen je in de gelegenheid om aanwezig te zijn bij de sluiting van de veiling en indien gewenst kun je dan ook meebieden. Natuurlijk kun je ook op afstand bieden, maar wie wil mag aanwezig zijn.

Tegen BVA ingaan heeft volgens mij vrij weinig zin. Het zijn faillisementsveilingen. Dat merk je aan zowel de prijs als de voorwaarden. Je kunt enorm pech hebben, absoluut. Maar d'r zitten ook erg mooie koopjes tussen.

Er staat ook altijd bij dat het een openbare veiling (faillisementsveiling) is en uit welke boedel de spullen afkomstig zijn. Zij zijn dus enkel tussenpersoon. Dat je geen herroepingsrecht hebt staat er ook altijd bij. Wel zouden ze van mij wat duidelijker mogen maken dat er geen garantie is, al volgt dat uit de wet die iedereen zou moeten kennen. Overigens stond er wel in de tekst van de veiling: "Alle kavels worden zo uitgebreid mogelijk beschreven, maar apparaten en machines worden niet getest en/of uitgeprobeerd."
Nee, er is een uitzondering voor openbare veilingen. Zoals ik het lees was dit een online veiling en beroepen ze zich op een uitzondering voor faillissement veilingen en die uitzondering is er niet.

• Nijn
emnich schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:33:
[...]

Nee, er is een uitzondering voor openbare veilingen. Zoals ik het lees was dit een online veiling en beroepen ze zich op een uitzondering voor faillissement veilingen en die uitzondering is er niet.
Hoe voldoen hun faillisementsveilingen dan niet aan de definitie van een openbare veiling? In mijn ervaring is BVA heel goed in het exact houden aan de regels. (Maar dan ook niet meer dan dat). Ook hier voldoen ze volgens mij precies aan de eisen.

[Voor 16% gewijzigd door Nijn op 22-06-2020 21:40]

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Nijn schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:34:
[...]

Hoe voldoen hun faillisementsveilingen dan niet aan de definitie van een openbare veiling?
Bij openbare veilingen wordt aan de consument de mogelijkheid geboden om lijfelijk bij de veiling aanwezig te zijn. Dat was in dit geval niet zo en was het alleen een online veiling.

Dit is hun reactie:
Helaas vallen de kavels waarop u heeft geboden niet onder het wettelijk herroepingsrecht. Er zijn een aantal aankopen die bij wet zijn uitgesloten. Dit betreffen:

- Zakelijke aankopen.
- Kavels uit openbare veilingen
- Kavels uit faillissement veilingen.
- Kavels uit executie veilingen

Dit betreft een faillisements veiling .
Mijn vraag is dus, waar staat in de wet dat een faillissementsveiling uitgesloten is van herroepingsrecht. En nee, dit was géén openbare veiling en als dat wél zo was zouden ze het om precies die reden af moeten wijzen maar dat doen ze niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nijn
Eeehm...
Nijn schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:49:
[...]

Wat betreft de veiling zelf: Die is altijd bij te wonen. Staat er ook bij: "Naast online bieden is het mogelijk de sluiting van de veiling bij te wonen en ten overstaan van de veilingmeester in de veilingzaal biedingen uit te brengen. De sluiting van de openbare veiling vindt plaats op de Kryptonweg 8, 3812 RZ te Amersfoort. Je kunt je vooraf per e-mail aanmelden via veilingmeester@bva-auctions.com. Dit kan tot uiterlijk 15.00 uur op de dag van sluiting."
[...]
Nijn schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:42:
[...]

emnich schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:42:
[...]

Mijn vraag is dus, waar staat in de wet dat een faillissementsveiling uitgesloten is van herroepingsrecht. En nee, dit was géén openbare veiling en als dat wél zo was zouden ze het om precies die reden af moeten wijzen maar dat doen ze niet.
Want het kan niet allebei zijn? Het mailtje is inderdaad niet heel duidelijk. Maar zelfs al stond er dat ze het afwijzen omdat opa op vakantie is. Dat maakt nog niet dat je opeens wel recht hebt op herroeping.

Edit: Ik zat er dus wel naast |:( Nijn in "Defect product verkregen via online verkoop BVA"

[Voor 21% gewijzigd door Nijn op 22-06-2020 22:38]

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Torac schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:39:
Was dit 1 kavel of waren dit meerdere kavels?

In geval van één kavel kunnen en zullen ze niet 1 apparaat retournemen omdat die defect is. Je zult dan de hele kavel moeten retourneren. Maar... Daar hebben ze zich uiteraard tegen ingedekt: het is een veilingsite en biedingen zijn bindend. Oftewel: "redt oe d'r met".

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Nijn schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:47:
Eeehm...

[...]

[...]

[...]

[...]

Want het kan niet allebei zijn? Het mailtje is inderdaad niet heel duidelijk. Maar zelfs al stond er dat ze het afwijzen omdat opa op vakantie is. Dat maakt nog niet dat je opeens wel recht hebt op herroeping.
Ik zie bij die veiling nergens staan dat je het in persoon bij kan wonen?

En natuurlijk maakt het uit waar ze zich op beroepen. Je mag dus door blijven gaan met onzin verkopen en ongeldige redenen bedenken als je maar bij de 1.001e reden de echte wettelijke reden geeft.

Blijft mijn advies nog steeds staan, vraag aan ze waar in de wet staat dat het is uitgesloten. Als ze dan zeggen dat het een openbare veiling was en als het dat ook was, dan weet je het zeker. Zolang ze zich beroepen op onzin zou ik er niet mee akkoord gaan.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 01-04 12:22
emnich schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:42:
[...]
Ironisch genoeg kan ik nergens vinden dat faillissementsveilingen uitgesloten zijn behalve in een reactie van jouzelf uit 2016 :)

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/46559725

• Torac
sypie schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:50:
[...]

Was dit 1 kavel of waren dit meerdere kavels?

In geval van één kavel kunnen en zullen ze niet 1 apparaat retournemen omdat die defect is. Je zult dan de hele kavel moeten retourneren. Maar... Daar hebben ze zich uiteraard tegen ingedekt: het is een veilingsite en biedingen zijn bindend. Oftewel: "redt oe d'r met".
Kavel bevat:

1x ps4
1x ps4 dualshock controller
1x netsnoer

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nijn
Gomez12 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:05:
[...]

Ironisch genoeg kan ik nergens vinden dat faillissementsveilingen uitgesloten zijn behalve in een reactie van jouzelf uit 2016 :)

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/46559725
Nice.
Maar, dat komt omdat faillisementsveiling niet in de wet staat. Het betreft executoriale verkoop (wat dan toch weer wat minder duidelijk is).

Maar hij heeft een punt, BVA kiest expliciet voor faillisementsveiling, niet voor openbare veiling. Dus ik begon toch nieuwsgierig te worden...

Het herroepingsrecht volgt uit burgerlijk wetboek boek 6, titel 5 afdeling 2b. Die afdeling heeft in paragraaf 1, algemene bepalingen als artikel 230h lid 4: "Deze afdeling is niet van toepassing op zaken die executoriaal worden verkocht."

Nou weet ik niet precies welke veiling het was. Maar bij BVA vind ik het niet bepaald ongeloofwaardig dat het inderdaad een faillisementsveiling was.

[Voor 4% gewijzigd door Nijn op 22-06-2020 22:21]

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]

Ik heb het nodige bij BVA gekocht en dus regelmatig hun site bezocht.
Maar ik heb nog nooit ergens iets gezien dat je een veiling van hun bij kan wonen. Waar staat dat ergens? Want ook op hun veelgestelde vragen kom ik daar niks over tegen.

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

Acties:
  • +7Henk 'm!

• B4tman_DH
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 23:12

B4tman_DH

To the Bat.....

Grappig dat je op V&A ineens beschikt over een factuur van Coolbue?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 15-03 12:44
emnich schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:59:

Artikel 6:230h BW

• Nijn
Pietervs schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:22:
[...]

Ik heb het nodige bij BVA gekocht en dus regelmatig hun site bezocht.
Maar ik heb nog nooit ergens iets gezien dat je een veiling van hun bij kan wonen. Waar staat dat ergens? Want ook op hun veelgestelde vragen kom ik daar niks over tegen.
Hangt af van het type veiling. Bij die thuisbezorgd dingen staat het niet, die verkopen ze gewoon zelf en heb je dus ook herroepingsrecht. Maar bij de echte staat het wel.

Hier bijvoorbeeld (klik op 'lees meer'):
https://www.bva-auctions.com/nl/auction/index/47863

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Nijn schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:25:
[...]

Hangt af van het type veiling. Bij die thuisbezorgd dingen staat het niet, die verkopen ze gewoon zelf en heb je dus ook herroepingsrecht. Maar bij de echte staat het wel.

Hier bijvoorbeeld (klik op 'lees meer'):
https://www.bva-auctions.com/nl/auction/index/47863
Nooit gezien :o
Thanks!

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• Gomez12
Nijn schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:20:
[...]
Het herroepingsrecht volgt uit burgerlijk wetboek boek 6, titel 5 afdeling 2b. Die afdeling heeft in paragraaf 1, algemene bepalingen als artikel 230h lid 4: "Deze afdeling is niet van toepassing op zaken die executoriaal worden verkocht."
Interessant,
betekent het dan ook dat vanuit lid 2 : "buiten de verkoopruimte waarbij de verbintenis van de consument tot betaling ten hoogste 50 euro bedraagt;" zou blijken dat wkoa pas vanaf 50 euro gaat werken of lees ik dat verkeerd, want die kende ik ook nog niet...

• Dagion
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23:23
B4tman_DH schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:22:
Zou je hem dan niet gewoon aan kunnen melden voor garantie? Of is de defecte ergens anders aangeschaft?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Gomez12
B4tman_DH schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:22:
Dagion schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:41:
[...]

Zou je hem dan niet gewoon aan kunnen melden voor garantie? Of is de defecte ergens anders aangeschaft?
Kunnen we niet gewoon ontopic blijven? Wellicht dat hij er nog 4 bij coolblue vandaan gehaald heeft, ik heb geen idee maar het is ook niet relevant zolang de TS het zelf niet meld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 14-06 10:32
Je kunt helaas niet retourneren naar een bedrijf dat niet meer bestaat.

BVA is een tussen persoon, die de schade van een falliet bedrijf probeert te beperken.

Helaas zijn dit de risico's

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Het ligt er geheel aan wat de advertentie was.
was oa dit vermeld ?

Retourneren?
Dit betreft een online veiling met wettelijk herroepingsrecht. Dat betekent dat je een aankoop binnen 14 dagen na ontvangst mag retourneren. Bekijk de "mijn leveringen" pagina van je account voor meer informatie. De retourkosten zijn voor eigen rekening en je bent zelf aansprakelijk voor eventuele waardevermindering van de zaken.

Het herroepingsrecht is niet van toepassing bij zakelijke aankopen (zakelijk account), of waarbij duidelijk is dat de aankoop voor zakelijk gebruik is.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Nijn
De online veilingen van BVA zijn partijen die ze zelf verkopen. Die worden thuisbezorgd. Daar staat dan ook de tekst bij dat je herroepingsrecht hebt.

De TS heeft een gebruikt product afgehaald op een afhaaldag. Het was dus een faillisementsveiling zonder herroepingsrecht.

• Torac
Nijn schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:21:
De online veilingen van BVA zijn partijen die ze zelf verkopen. Die worden thuisbezorgd. Daar staat dan ook de tekst bij dat je herroepingsrecht hebt.

De TS heeft het product afgehaald op een afhaaldag. Het was dus een faillisementsveiling zonder herroepingsrecht.
Ik heb het opgehaald thuis bij een medewerker van bva. Vraag me niet hoe....

• Dimens
  • Laatst online: 00:57
Gomez12 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:40:
[...]

Interessant,
betekent het dan ook dat vanuit lid 2 : "buiten de verkoopruimte waarbij de verbintenis van de consument tot betaling ten hoogste 50 euro bedraagt;" zou blijken dat wkoa pas vanaf 50 euro gaat werken of lees ik dat verkeerd, want die kende ik ook nog niet...
Misschien is het een goed idee om de burgerlijke wetboeken eens te lezen. Dan is commentaar als
Gomez12 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:24:
[...]

Geleficiteerd dat je die wet uit je hoofd hebt geleerd...
in het vervolg misschien niet meer nodig ;)

Overigens vind ik het niet kunnen dat je me zo weinig kennis van de stof, niet duidelijk bent tegenover je mede-Tweakeraars over de waarde van de adviezen die je geeft.

• NotSoSteady
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 00:58
Gewoon uit nieuwsgierigheid, wat heb je ervoor betaald?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 20:03
Veilingen is het toch doorgaans normaal, dat je het spul koopt zoals het er staat en alle risico bij de koper ligt of ben ik nu gek.

Het is een faillissementen veiling wat ik uit de teksten haal, dan koop je de zooi zoals het erbij staat.

Edit hieronder: Eerst had je het over (in de startpost) conditie "gebruikt" en nu opeens conditie "goed" iets zegt me dat je meer wist en nu een oor aan wil naaien omdat een product kapot is en hier maar het halve verhaal verteld, zie het niet als een verwijt maar ik begin te twijvelen.

En zeg gewoon wat je ervoor hebt gegeven daar hoef je niet geheimzinnig over te doen, als het een spotgoedkoop bedrag was, wat is dan het probleem?

[Voor 83% gewijzigd door mr_evil08 op 24-06-2020 18:29]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Torac
mr_evil08 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 18:19:
Veilingen is het toch doorgaans normaal, dat je het spul koopt zoals het er staat en alle risico bij de koper ligt of ben ik nu gek.
Klopt, maar als er staat conditie: goed en het product is defect. Is de conditie van het product dan "goed" te noemen?

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Even uit mijn onderbuik trouwens, BVA lijkt me slechts de verkoop faciliteren namens een failliet bedrijf, en dat staat er ook bij. Het lijkt me dan ook dat je voor WKOA of garantie bij het failliete bedrijf zou moeten aankloppen.

• Torac
DataGhost schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 18:30:
Even uit mijn onderbuik trouwens, BVA lijkt me slechts de verkoop faciliteren namens een failliet bedrijf, en dat staat er ook bij. Het lijkt me dan ook dat je voor WKOA of garantie bij het failliete bedrijf zou moeten aankloppen.
Ik denk dat als ik via BVA iets koop BVA dan ook mijn contact persoon is.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Nja het was alleen ter illustratie waarom er in de wet een uitzondering is voor o.a. veilingen :) En met faillisementen gebeurt natuurlijk heel veel wat niet normaal is. Maar in principe heb je het via BVA gekocht ja.

[Voor 38% gewijzigd door DataGhost op 24-06-2020 18:53]

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 20:11

Tens

functie elders

Torac schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 18:40:
[...]

Ik denk dat als ik via BVA iets koop BVA dan ook mijn contact persoon is.
en die zegt: retourneren kan niet.... rest alleen stappen naar de rechter: succes!

gaat om deze?
Online faillissementsveiling i.o.v. curator B. Arends van Keizers Advocaten inzake de inventaris afkomstig uit het faillissement van Esports Center Eindhoven B.V.

Retourneren?
Kavels in deze veiling kunnen niet op basis van het wettelijk herroepingsrecht geretourneerd worden.

Gezondheidsclaim in afwachting van Europese goedkeuring

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True