Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Eerste keer aanstuurbare RGB kast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Matthanic
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 27-03 15:27
Goedendag!

Voor de eerste keer wil ik een PC bouwen die RGB led-strips kan aansturen.
De kast zelf heeft ook wat lichtjes. (be quiet! Pure Base 500DX Zwart)
En daarnaast zou ik dus nog zelf lichtstripjes in de kast willen toevoegen en aansturen.
Het moederbord heeft RGB ondersteuning van wat ik begrijp. (Asus TUF Gaming B550M-PLUS)

Waar moet ik goed voor op letten? Wat voor strips moet ik kopen die aangesloten/aangestuurd kunnen worden? Heb ik een hub nodig of zijn de aansluitingen op me moederbord goed genoeg?

Beste antwoord (via Matthanic op 09-07-2020 23:45)

• JH34D
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 08-06 14:43
Djarune schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:21:
Ik ben absoluut geen expert RGB, maar ik probeer toch je vraag te beantwoorden.

op de site van je kast staat:

[...]

Je moederbord heeft 1x ARGB header en 2x RGB headers. Deze headers kunnen de lichtjes in je kast aansturen. RGB via de RGB headers is vrij gelimiteerd tot bijvoorbeeld 1 kleur. Via een ARGB header heb je meer controle over de kleuren zoals regenbogen etc. Dit gaat allemaal via de software van je moederbord. Als je een aparte ARGB controller koopt is er natuurlijk meer mogelijk. Succes!
Dit verhaal is erg duidelijk. Er zijn splitters te krijgen voor ARGB, wat een stuk goedkoper is dan een controller. Of dit een voordeel of nadeel is ligt aan je mening over RGB software van de fabrikanten, maar met een simpele splitter zit je vast aan de software van je moederbord. ARGB en RGB kan je /niet/ op dezelfde headers aansluiten. Iets als dit pricewatch: Cooler Master Addressable RGB 1-to-5 Splitter Cable zal je flink helpen, zelfs als je niet direct 5 devices in je case zal hebben.

Let er met aanschaf van LED strips op wat voor aansluiting ze hebben. Je zoekt iets met een normale (A)RGB header. Corsair en NZXT vallen af, met hun eigen RGB ecosystemen.

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:23

ARGB LEDs offer multiple colors and modes to individualize the look of the case from the inside as well as from the outside. You can optionally synchronize lighting with your motherboard or ARGB controller
Je moederbord heeft 1x ARGB header en 2x RGB headers. Deze headers kunnen de lichtjes in je kast aansturen. RGB via de RGB headers is vrij gelimiteerd tot bijvoorbeeld 1 kleur. Via een ARGB header heb je meer controle over de kleuren zoals regenbogen etc. Dit gaat allemaal via de software van je moederbord. Als je een aparte ARGB controller koopt is er natuurlijk meer mogelijk. Succes!

[Voor 9% gewijzigd door Djarune op 02-07-2020 23:22]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• JH34D
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 08-06 14:43
Djarune schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:21:

[...]

Dit verhaal is erg duidelijk. Er zijn splitters te krijgen voor ARGB, wat een stuk goedkoper is dan een controller. Of dit een voordeel of nadeel is ligt aan je mening over RGB software van de fabrikanten, maar met een simpele splitter zit je vast aan de software van je moederbord. ARGB en RGB kan je /niet/ op dezelfde headers aansluiten. Iets als dit pricewatch: Cooler Master Addressable RGB 1-to-5 Splitter Cable zal je flink helpen, zelfs als je niet direct 5 devices in je case zal hebben.

Let er met aanschaf van LED strips op wat voor aansluiting ze hebben. Je zoekt iets met een normale (A)RGB header. Corsair en NZXT vallen af, met hun eigen RGB ecosystemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Matthanic
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 27-03 15:27
Super bedankt voor jullie antwoorden! Dit helpt enorm. Beide antwoorden zijn ontzettend informatief en hebben me goed geholpen. Sorry voor de late reactie zelf!

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True