Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• 3lmeau
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 10-06 08:54
Goedemorgen,

Via Marktplaats heb ik een Office 2019 pakket gekocht (overigens staat in de accountinformatie dat het Office 365 Pro Plus is). Niet illegaal, aldus de verkoper. Het betreft geen MSDN key (ook iets waar ik, voor ik het Googlede nooit van gehoord heb) en alles zou prima in orde zijn. €12 euro.

Voor €12 euro wilde ik die gok wel nemen en vannacht ontving ik het mailtje met een keurige installatie instructie. Office 2019 staat nu geïnstalleerd op mijn nieuwe laptop, echter heb ik de gebruikersnaam niet zelf kunnen kiezen. Ik kreeg een gebruikersnaam (eindigend op @365ink.site) en een wachtwoord. Daarmee kon ik de installatie voltooien.

Nu heb ik het wachtwoord uiteraard meteen veranderd, maar de gebruikersnaam (een nummer) kan ik niet aanpassen. In het instellingen menu staat bij de vraag: Why can't I edit?
Some details, like your name and job title, may be provided by your IT or HR department. If you wat to update those details, contact them or your admin.

Dat geeft me het nare gevoel dat ik toch een soort bedrijfslicentie heb gekregen. En erger nog: dat de verkoper misschien, net als een IT afdeling, kan monitoren wat ik doe. Maar dan zónder de regels die er aan IT'ers gesteld worden.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Is dit verstandig om te blijven gebruiken? Of moet ik mijn verlies nemen en de software de-installeren?

Alvast dank voor jullie reacties!
Ivo

Alle reacties

• kamerplant
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online

kamerplant

lekker toch

Het klinkt alsof je een bedrijfsaccount hebt, dat klinkt niet helemaal zuiver. Zolang je geen documenten opslaat in een eventuele meeleverde Sharepoint of OneDrive account kan er niet zo veel mee gebeuren, behalve dat ooit je toegang wordt teruggetrokken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Een email-adres krijgen is inderdaad erg schimmig en niet zoals het hoort. Feit is dat 12 euro wel erg weinig is voor een Office-licentie.

Er is hier geregeld discussie over en dit vat het denk ik goed samen.

Devian in "Windows Pro prijs OEM duurder?"

Het loont de moeite om een groot deel van de andere antwoorden in dat topic door te nemen.

[Voor 11% gewijzigd door Gunner op 22-06-2020 09:31]

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• stevens20
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:26
Het kan zomaar zijn dat je toegang ingetrokken wordt wanneer het maximaal aantal devices overschreden wordt. Helemaal zuiver klinkt het niet.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• Morphine
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16-06 23:00
zelf erg goede ervaring met https://ikkniphetmaarweg daar log je gewoon in met je eigen microsoft account en je krijgt een key.

[Voor 10% gewijzigd door F_J_K op 22-06-2020 09:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23:42
Je snapt toch zelf ook wel dat je voor 12 euro geen office kan kopen?

Dit is 100% geen zuivere koffie en ik zou het ook niet gebruiken. De goedkoopste is zo te zien 105 euro in de pw pricewatch: Microsoft Office 2019 Home & Student (NL)

@Morphine die site is zo niet legaal als maar kan een windows 10 licentie voor onder de 5 euro... en office 2019 voor een tientje dat kan gewoon niet.

[Voor 61% gewijzigd door HKLM_ op 22-06-2020 09:40]

⛔Trackers of betalen...⛔

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 07:01

Croga

The Unreasonable Man

Yup, klinkt als een volume license voor een bedrijf waarmee je in feite de volledige controle over je Office gebruik in handen van dat bedrijf gegeven hebt.

Realiseer je daarbij:
- Je veranderde wachtwoord biedt geen enkele bescherming. Met een druk op de knop hebben ze dat wachtwoord weer zelf in handen
- Alles wat je doet in Office is zichtbaar voor de eigenaar van de volume license key als ze dat willen

Meteen weg gooien en een normale licentie kopen. Of mischien interessanter: Office Online gebruiken

Acties:
  • +1Henk 'm!

• corset
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23-06 18:46
Croga schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:40:
Yup, klinkt als een volume license voor een bedrijf waarmee je in feite de volledige controle over je Office gebruik in handen van dat bedrijf gegeven hebt.

Realiseer je daarbij:
- Je veranderde wachtwoord biedt geen enkele bescherming. Met een druk op de knop hebben ze dat wachtwoord weer zelf in handen
- Alles wat je doet in Office is zichtbaar voor de eigenaar van de volume license key als ze dat willen

Meteen weg gooien en een normale licentie kopen. Of mischien interessanter: Office Online gebruiken
Laatste punt is compleet onzin.

Als iemand die dagelijks met E3 licenties werkt, (wat dit waarschijnlijk is) we kunnen totaal niet zien wat iemand in office doet. Daar is de gehele portal ook totaal niet voor gemaakt.

Graag zou ik enig vorm van bewijs zien dat "wij alles kunnen zien wat iemand in office doet"

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:26
Voor 60,- in het jaar heb je een licentie met Onedrive (1tb uit mijn hoofd). Over een jaar sta je er misschien wer anders voor en kan je via je werkgever een licentie krijgen of heb je het helemaal niet meer nodig.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 23-06 13:40
corset schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:41:
[...]

Laatste punt is compleet onzin.

Als iemand die dagelijks met E3 licenties werkt, (wat dit waarschijnlijk is) we kunnen totaal niet zien wat iemand in office doet. Daar is de gehele portal ook totaal niet voor gemaakt.

Graag zou ik enig vorm van bewijs zien dat "wij alles kunnen zien wat iemand in office doet"
Dat kan wel hoor. Je kan als beheerder jezelf toegang verschaffen tot Onedrive iedereen via Sharepoint Online.

Het wordt wel lastig als bestanden slechts lokaal zijn opgeslagen.

• corset
hmmmmmmmmmpffff schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:48:
[...]

Dat kan wel hoor. Je kan als beheerder jezelf toegang verschaffen tot Onedrive iedereen via Sharepoint Online.

Het wordt wel lastig als bestanden slechts lokaal zijn opgeslagen.
Onedrive.. dat is totaal wat anders dan:
Alles wat je doet in Office is zichtbaar voor de eigenaar van de volume license key als ze dat willen

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +5Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23-06 19:54
Ongeveer net zo legaal als een fiets van 5 euro die je koopt bij die persoon die je vroeg: "Pssst, fiets kopen?"

Share and Enjoy!

• hmmmmmmmmmpffff
corset schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:50:
[...]

Onedrive.. dat is totaal wat anders dan:

[...]
Het is vrij gebruikelijk om al je documenten in Onedrive op te slaan. Dus ik vind het geen gek antwoord. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Legaal: nee. Neem je verlies, probeer je geld terug te krijgen, koop een 'echte' of neem een gratis alternatief zoals LibreOffice of de gratis Office Online. Dergelijk volk je geld geven zou ik zelfs erger vinden dan een gekraakte versie nemen. (Dan heb je slechts kans dat je eigen data foetsie is wegens malware, je sponsort er tenminste niemand mee).

Veilig: nog even los van dat een 'beheerder' je password kan resetten zodat je niet meer bij je eigen data kan komen, kan die een en ander aanpassen aan de toegangsrechten
Morphine schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:34:
zelf erg goede ervaring met https:// daar log je gewoon in met je eigen microsoft account en je krijgt een key.
Dat is zoals ik het zie een wel heel erg slecht idee :X Op een shady site je credentials geven: ik zou het niet durven. Als ik die fietsverkopende junk van @WCA mijn pinpas en pincode geef, is er een kans dat hij terugkomt met de fiets. Toch doe ik het liever niet.

[Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 22-06-2020 10:07. Reden: 'veilig' nu afgemaakt...]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• corset
hmmmmmmmmmpffff schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:53:
[...]

Het is vrij gebruikelijk om al je documenten in Onedrive op te slaan. Dus ik vind het geen gek antwoord. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Slecht argument..

"Ze kunnen met alles meekijken" is het statement. Opeens wordt dat afgezwakt naar "Nee alleen onedrive". Wat ik nog nooit iemand binnen een bedrijf heb zien gebruiken, en wat ik iedereen ook afraad. Gewoon je data op een NAS/USB storage zetten. En zorgen dat je die veilig bewaard.

Alles =/= Onedrive.. zo simpel is het

• batsma
  • Registratie: april 2005
  • Niet online
tuurlijk kunnen ze dat wel, ze hebben het mailadres waarop ze het hebben uitgegeven, en het wachtwoord is in 3 seconden te resetten. ze hebben dan dus alles wat ze nodig hebben om in te loggen alsof ze jou zijn. Vervolgens kunnen ze dan ook via recente documenten etc vanalles bekijken.

voor zover ik weet kunnen ze het NIET gebruiken om toegang tot je PC te krijgen, en kunnen ze niet bij documenten komen die lokaal opgeslagen zijn. maar de rest is vogelvrij. (net zoals dat werkt op een werk computer).

• corset
batsma schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:09:
tuurlijk kunnen ze dat wel, ze hebben het mailadres waarop ze het hebben uitgegeven, en het wachtwoord is in 3 seconden te resetten. ze hebben dan dus alles wat ze nodig hebben om in te loggen alsof ze jou zijn. Vervolgens kunnen ze dan ook via recente documenten etc vanalles bekijken.

voor zover ik weet kunnen ze het NIET gebruiken om toegang tot je PC te krijgen, en kunnen ze niet bij documenten komen die lokaal opgeslagen zijn. maar de rest is vogelvrij. (net zoals dat werkt op een werk computer).
Dus.. ik kan meekijken bij mijn gebruikers, als ik hun wachtwoord reset (en hen dus uit hun account gooi) en dan zelf als die gebruiker ga inloggen. Met Office documenten die alleen lokaal worden opgeslagen/gebruikt, en niet via een webversie/client worden benaderd?

8)7 nog meer sprookjes?

Maar goed, laten we er maar over ophouden, ik werk er dagelijks mee, en ook mensen die al jaren met Microsoft werken. Die mensen vertrouw ik net wat meer.

Korte samenvatting;

je hebt een "bedrijfs" of "familie" abo gekocht, de eigenaar kan je eruit gooien wanneer hij wil.

[Voor 13% gewijzigd door corset op 22-06-2020 10:11]

• batsma
  • Registratie: april 2005
  • Niet online
je leest niet Corset, geeft niet maar probeer het eens opnieuw.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

offtopic:
Niet te letterlijk nemen. Als een of andere faudte licentieverkopert 10% kan meekijken is dat 10% veel te veel.

Los daarvan: als je binnen een MS365-gebruikende organisatie Onedrive (en Sharepoint en Teams en etc) afraadt dan ben je in de minderheid. Maar dat is niet relevant hier. Standaard zal Office voorstellen je Mijn Documenten te syncen via Onedrive.

https://docs.microsoft.co...-in-another-users-mailbox
je hebt een "bedrijfs" of "familie" abo gekocht, de eigenaar kan je eruit gooien wanneer hij wil.
Yup, mooie samenvatting.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• corset
F_J_K schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:13:
[...]

offtopic:
Niet te letterlijk nemen. Als een of andere faudte licentieverkopert 10% kan meekijken is dat 10% veel te veel.

Los daarvan: als je binnen een MS365-gebruikende organisatie Onedrive (en Sharepoint en Teams en etc) afraadt dan ben je in de minderheid. Maar dat is niet relevant hier. Standaard zal Office voorstellen je Mijn Documenten te syncen via Onedrive.

https://docs.microsoft.co...-in-another-users-mailbox

[...]

Yup, mooie samenvatting.
Klopt, alleen aangezien:

dit bedrijf medische gegevens behandeld, wordt het extreem afgeraden en hebben we alles lokaal draaien en op netwerk schijven. Niks op Teams, Onedrive etc etc. Outlook mail is ook beveiligd met een applicatie.

vorige bedrijf afstapte van Google Suite vanwege stabiliteits problemen, is er centraal gekozen om geen online/cloud diensten te gebruiken. Bestanden werden alleen gedeeld via netwerkschijven.

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:10

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

corset schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:15:
[...]

Klopt, alleen aangezien:

dit bedrijf medische gegevens behandeld, wordt het extreem afgeraden en hebben we alles lokaal draaien en op netwerk schijven. Niks op Teams, Onedrive etc etc. Outlook mail is ook beveiligd met een applicatie.

vorige bedrijf afstapte van Google Suite vanwege stabiliteits problemen, is er centraal gekozen om geen online/cloud diensten te gebruiken. Bestanden werden alleen gedeeld via netwerkschijven.
Om heel eerlijk te zijn zal Microsoft in de meeste gevallen de beveiliging en back-ups beter op orde hebben dan lokaal. En voor medische gegevens hebben ze tig instellingen waarmee je kunt voorkomen dat bestanden worden gedeeld buiten de organisatie, of dat er mails worden verstuurd met bijlages die niet voldoen aan je policies.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• hmmmmmmmmmpffff
corset schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:05:
[...]

Slecht argument..

"Ze kunnen met alles meekijken" is het statement. Opeens wordt dat afgezwakt naar "Nee alleen onedrive". Wat ik nog nooit iemand binnen een bedrijf heb zien gebruiken, en wat ik iedereen ook afraad. Gewoon je data op een NAS/USB storage zetten. En zorgen dat je die veilig bewaard.

Dat jij het nog nergens hebt gezien vind ik niet zo relevant eerlijk gezegd. Het wordt namelijk wel degelijk gebruikt in zakelijke omgevingen. Verder gaat dit puur om de data van TS en geeft hij nergens aan dat er zakelijk gebruikt van gaat worden.

En nogmaals: het is gewoon een waarschuwing. We weten niet hoe TS werkt. Ik snap niet zo goed waarom je probeert te doen alsof het totaal niet mogelijk is om in iemand zijn/haar data te kijken binnen Office 365. Dat is gewoon wel zo, mits je de juiste rechten hebt. Ken je de beheerder niet, dan is het toch verstandig hier in ieder geval rekening mee te houden.

Wat je verder zelf met USB of NAS storage doet, is ook verder niet belangrijk voor dit topic.
Jeroenneman schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:17:
[...]

Om heel eerlijk te zijn zal Microsoft in de meeste gevallen de beveiliging en back-ups beter op orde hebben dan lokaal. En voor medische gegevens hebben ze tig instellingen waarmee je kunt voorkomen dat bestanden worden gedeeld buiten de organisatie, of dat er mails worden verstuurd met bijlages die niet voldoen aan je policies.
Met retentie policies en MFA + additionele beveiligingen kun je inderdaad prima (ziekenhuis) data opslaan. Vziw doet bijvoorbeeld het LUMC een heleboel met Office 365.

[Voor 20% gewijzigd door hmmmmmmmmmpffff op 22-06-2020 10:25]

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

corset schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:05:
[...]

Slecht argument..

Excuses, je hebt gelijk, het statement is iets zwakker dan dat....

Als beheerder van mijn eigen domein kan ik alles zien wat iemand via OneDrive doet. Echter kan ik ook de bestandsnamen zien van gebruikers die alleen lokaal werken. Ik kan zien dat gebruiken Linda vandaag heeft gewerkt aan 2020.xlsx met datum en tijd. Ik kan daar inderdaad niet de inhoud van zien maar het gaat wel wat verder dan "lokaal kun je niets".

• 3lmeau
Gunner schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:30:
Een email-adres krijgen is inderdaad erg schimmig en niet zoals het hoort. Feit is dat 12 euro wel erg weinig is voor een Office-licentie.

Er is hier geregeld discussie over en dit vat het denk ik goed samen.

Devian in "Windows Pro prijs OEM duurder?"

Het loont de moeite om een groot deel van de andere antwoorden in dat topic door te nemen.
Thanks.
Ik heb het hele forum doorgeploeterd en ben eigenlijk tot de conclusie gekomen dat men van mening is dat dit niet illegaal is. Software heb je in veel verschillende prijzen. Bedrijven betalen een andere prijs dan particulieren. Of mijn 'mannetje' legaal aan deze software gekomen is, weet ik niet. Maar door het hem op de man af te vragen, met wat controlevragen daarbij, ben ik van mening dat het mij niet kan worden aangerekend als het toch illegaal blijkt te zijn.

Het is op zijn slechtst een grijs gebied. Het hoeft geen jatwerk te zijn. Maar feit is dat het té goedkoop is, gezien de retail prijs. Maar andersom zou je kunnen redeneren dat de retail prijs te hoog is...
Dat voor wat betreft de mate van illegaliteit.

Waar ik me meer zorgen over maak is de privacy en de gebruiksduur. Ik lees op verschillende fora dat het kan zijn dat de licentie ineens niet meer werkt, bijvoorbeeld omdat het abonnement tóch eindig was, iets dat mijn verkoper in alle toonaarden ontkend heeft. Dan zit je met de gebakken peren. Als dat op korte termijn al is, dan is die €12 euro toch nog teveel...
En de privacy: tja, ik begrijp dat een netwerkbeheerder van een bedrijf geen zin heeft om op de computers van alle medewerkers te gaan zitten meekijken. Maar voor een particuliere, schimmige verkoper (aangenomen dat hij dat is), kan het mega interessant zijn om te zien welke bestanden er allemaal op de fikse Onedrive worden opgeslagen, welke wachtwoorden er worden gebruikt en wie weet wat nog meer..?

Ik heb simpelweg te weinig kennis over hoe ik de connectie met de verstrekker van deze code kan verbreken. De software in eigen beheer kan krijgen. Waarschijnlijk kan dat niet, omdat het (ondanks dat ik het hem op de man af gevraagd heb) tóch een MSDN of bedrijfslicentie betreft.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Croga schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:27:
Ik kan zien dat gebruiken Linda vandaag heeft gewerkt aan 2020.xlsx met datum en tijd. Ik kan daar inderdaad niet de inhoud van zien maar het gaat wel wat verder dan "lokaal kun je niets".
Wist niet dat het kon, maar even gecheckt, en idd het kost niet veel moeite om in onedrive van de andere user van m'n prive tenant te komen. Ik kan trouwens wel de gehele onedrive door bladeren en alles bekijken.

Als je er over nadenkt iets wat je eigenlijk niet wil.
3lmeau schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:28:
[...]

Thanks.
Ik heb het hele forum doorgeploeterd en ben eigenlijk tot de conclusie gekomen dat men van mening is dat dit niet illegaal is. S
Daar ben ik het persoonlijk niet mee eens. Alleen de visie van Microsoft in de link die ik deelde zou je al een idee geven dat het niet legaal is. Je zou het zelfs heling kunnen noemen.

[Voor 36% gewijzigd door Gunner op 22-06-2020 10:34]

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23-06 17:03
Op mijn werk werd 2 jaar terug gezegd dat ook al installeer je Office 365 Outlook of welk subpakket dan ook op je privé mobiel (ikzelf, ik heb maar 1 mobiel), hou er dan wel rekening mee dat de IT afdeling zo'n beetje alles kan, tot en met je hele mobiel wipen.

@corset Onedrive is toch echt veel in gebruik tegenwoordig in zakelijke omgevingen. Oa. bij ons, ik werk bij een middelgroot consultancy bedrijf, alle lokale storage is vorig jaar vervangen door Onedrive.

[Voor 36% gewijzigd door Vinzz op 22-06-2020 10:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WCA
[...]

Thanks.
Ik heb het hele forum doorgeploeterd en ben eigenlijk tot de conclusie gekomen dat men van mening is dat dit niet illegaal is. Software heb je in veel verschillende prijzen. Bedrijven betalen een andere prijs dan particulieren. Of mijn 'mannetje' legaal aan deze software gekomen is, weet ik niet. Maar door het hem op de man af te vragen, met wat controlevragen daarbij, ben ik van mening dat het mij niet kan worden aangerekend als het toch illegaal blijkt te zijn.

Het is op zijn slechtst een grijs gebied. Het hoeft geen jatwerk te zijn. Maar feit is dat het té goedkoop is, gezien de retail prijs. Maar andersom zou je kunnen redeneren dat de retail prijs te hoog is...
Dat voor wat betreft de mate van illegaliteit.

Waar ik me meer zorgen over maak is de privacy en de gebruiksduur. Ik lees op verschillende fora dat het kan zijn dat de licentie ineens niet meer werkt, bijvoorbeeld omdat het abonnement tóch eindig was, iets dat mijn verkoper in alle toonaarden ontkend heeft. Dan zit je met de gebakken peren. Als dat op korte termijn al is, dan is die €12 euro toch nog teveel...
En de privacy: tja, ik begrijp dat een netwerkbeheerder van een bedrijf geen zin heeft om op de computers van alle medewerkers te gaan zitten meekijken. Maar voor een particuliere, schimmige verkoper (aangenomen dat hij dat is), kan het mega interessant zijn om te zien welke bestanden er allemaal op de fikse Onedrive worden opgeslagen, welke wachtwoorden er worden gebruikt en wie weet wat nog meer..?

Ik heb simpelweg te weinig kennis over hoe ik de connectie met de verstrekker van deze code kan verbreken. De software in eigen beheer kan krijgen. Waarschijnlijk kan dat niet, omdat het (ondanks dat ik het hem op de man af gevraagd heb) tóch een MSDN of bedrijfslicentie betreft.
Ik blijf het bijzonder vinden. Bij elk product dat je koopt bij een shady verkoper, voor een tiende van de prijs, roept iedereen "Dat is heling! Kan nooit goed zijn!"

Maar zodra het om software gaat, gaat heel dat gevoel ineens de deur uit. "Het is geen jatten want het product is te duur!", of "Ik vind dat het niet illegaal is!"

Ik vind het maar een rare gedachtenkronkel bij mensen.

Share and Enjoy!

• 3lmeau
Daar ben ik het persoonlijk niet mee eens. Alleen de visie van Microsoft in de link die ik deelde zou je al een idee geven dat het niet legaal is. Je zou het zelfs heling kunnen noemen.
Dat zou ik zo niet stellen. Als het tweedehands doorverkopen van software licenties legaal is (zie: https://www.ivir.nl/publi...Annotatie_NJ_2013_118.pdf) dan is voor mij als consument niet na te gaan of dit tweedehands software is of jatwerk. Daarbij komt dat Microsoft al eerder heeft aangegeven dat ze de verspreiding van hun software niet actief gaan bestrijden, omdat ze hun verdienmodel aan het verschuiven zijn van de aanschafprijs naar de Windows store (net zoals het Apple en Android OS het geval is).

Maar bovenal: doordat ik hem uitvoerig gevraagd heb of het NIET illegaal is en bij me verzekerde dat het gewoon legaal was, ben ik, naar mijn mening gevrijwaard van een helingsaanklacht. Niet dat ik me dáár nou zo'n zorgen over maak...

• Vinzz
WCA schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:38:
[...]

Ik blijf het bijzonder vinden. Bij elk product dat je koopt bij een shady verkoper, voor een tiende van de prijs, roept iedereen "Dat is heling! Kan nooit goed zijn!"

Maar zodra het om software gaat, gaat heel dat gevoel ineens de deur uit. "Het is geen jatten want het product is te duur!", of "Ik vind dat het niet illegaal is!"

Ik vind het maar een rare gedachtenkronkel bij mensen.
Wat ik ervan begrijp is dat, in de EU, gebruikte/aangeschafte licenties herverkocht mogen worden. Correct me if I'm wrong.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

3lmeau schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:40:
Maar bovenal: doordat ik hem uitvoerig gevraagd heb of het NIET illegaal is en bij me verzekerde dat het gewoon legaal was, ben ik, naar mijn mening gevrijwaard van een helingsaanklacht. Niet dat ik me dáár nou zo'n zorgen over maak...
Welk antwoord had je verwacht dat ie zou geven dan? Nee het is zo illegaal als de pest? :?

• Montaner
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 07:54
Vinzz schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:34:
Op mijn werk werd 2 jaar terug gezegd dat ook al installeer je Office 365 Outlook of welk subpakket dan ook op je privé mobiel (ikzelf, ik heb maar 1 mobiel), hou er dan wel rekening mee dat de IT afdeling zo'n beetje alles kan, tot en met je hele mobiel wipen.

@corset Onedrive is toch echt veel in gebruik tegenwoordig in zakelijke omgevingen. Oa. bij ons, ik werk bij een middelgroot consultancy bedrijf, alle lokale storage is vorig jaar vervangen door Onedrive.
Dat ligt aan de MDM policies welke er worden ingesteld.. als je daarmee akkoord gaat tijdens installatie dan kan dat inderdaad. Je ziet daarbij ook welke apps in beheer komen van de organisatie.. en daarmee kunnen ze dus niet de hele telefoon bekijken, maar enkel de apps onder beheer.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: oktober 2011
  • Nu online
[...]

Dat zou ik zo niet stellen. Als het tweedehands doorverkopen van software licenties legaal is (zie: https://www.ivir.nl/publi...Annotatie_NJ_2013_118.pdf) dan is voor mij als consument niet na te gaan of dit tweedehands software is of jatwerk. Daarbij komt dat Microsoft al eerder heeft aangegeven dat ze de verspreiding van hun software niet actief gaan bestrijden, omdat ze hun verdienmodel aan het verschuiven zijn van de aanschafprijs naar de Windows store (net zoals het Apple en Android OS het geval is).

Beetje je hoofd in het zand steken of niet dan? Je wilt gewoon horen dat jouw praktijken niet illegaal zijn. Nadeel is dat je nog steeds verantwoordelijk bent voor jouw eigen handelen en je nu genoeg signalen gehad hebt dat de licentie voor zakelijk gebruik is. Gebruik jij de licentie zakelijk? Geen probleem. Gebruik je hem privé? Dan is het gewoon een ongeldige licentie. Kans dat er wat gebeurt is klein maar het is zeker niet legaal.

• WCA
Vinzz schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:41:
[...]

Wat ik ervan begrijp is dat in de EU gebruikte licenties herverkocht mogen worden. Correct me if I'm wrong.
Dat doet echter niets af aan het feit dat jij als consument geen volumelicenties mag gebruiken. Je mag die licentie kopen, maar dan moet je de hele volumelicentie kopen, en die mag je vervolgens alleen gebruiken als bedrijf.

Verder, zijn ook veel van dit soort licenties niet tweedehandslicenties, maar licenties die gekocht zijn met een gestolen creditcard.

Share and Enjoy!

• 3lmeau
Gunner schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:42:
[...]

Welk antwoord had je verwacht dat ie zou geven dan? Nee het is zo illegaal als de pest? :?
Haha. Geen idee. Als ik me zou inlaten met dit soort schimmige praktijken, dan zou ik op zo'n vraag niet ontkennend antwoorden. Ik zou hoogstens zeggen: 'als jij er nou niet naar vraagt, dan hoef ik daarop geen antwoord te geven ;-)'

• Vinzz
WCA schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:43:
[...]

Dat doet echter niets af aan het feit dat jij als consument geen volumelicenties mag gebruiken. Je mag die licentie kopen, maar dan moet je de hele volumelicentie kopen, en die mag je vervolgens alleen gebruiken als bedrijf.

Verder, zijn ook veel van dit soort licenties niet tweedehandslicenties, maar licenties die gekocht zijn met een gestolen creditcard.
Nu pik je er specifieke voorbeelden uit waar ik verder weinig vanaf weet, gestolen goederen lijken mij altijd illegaal.

• Vinzz
Montaner schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:43:
[...]

Dat ligt aan de MDM policies welke er worden ingesteld.. als je daarmee akkoord gaat tijdens installatie dan kan dat inderdaad. Je ziet daarbij ook welke apps in beheer komen van de organisatie.. en daarmee kunnen ze dus niet de hele telefoon bekijken, maar enkel de apps onder beheer.
Ik krijg op mijn laptop altijd de (vrij onduidelijke) vraag bij installatie, voor uw hele pc gebruiken, of alleen Microsoft apps. Dat zal daarmee te maken hebben dan? Die vraag krijg je op je mobiel vast ook, maar dan nog "verborgener".

• 3lmeau
xh3adshotx schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:43:
[...]

Beetje je hoofd in het zand steken of niet dan? Je wilt gewoon horen dat jouw praktijken niet illegaal zijn. Nadeel is dat je nog steeds verantwoordelijk bent voor jouw eigen handelen en je nu genoeg signalen gehad hebt dat de licentie voor zakelijk gebruik is. Gebruik jij de licentie zakelijk? Geen probleem. Gebruik je hem privé? Dan is het gewoon een ongeldige licentie. Kans dat er wat gebeurt is klein maar het is zeker niet legaal.
Nou, ergens is dat wel zo. Dat geef ik toe. Maar vergeet niet dat ik pas na ontvangst van de downloadlink en code zag dat het een bedrijfslicentie betreft. Uiteraard reageert niet knakker niet meer op mijn berichtjes, maar ik wil heb wel even aan de tand voelen over waar dit vandaan komt. Helemaal kloppen doet het niet.

Heb jij nooit een Netflix, Disney+ of Amazon inlog gedeeld? Nooit een cd'tje gekopieerd? Illegaal gedownload? We zijn allemaal niet roomser dan de paus. Dus probeer niet te beschuldigend te klinken. Ik kom hier voor advies. En ik ben al een stuk verder. Waarvoor dank!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Het heeft niets te maken met het eindig zijn of niet. Je hebt een onderdeel van een bedrijfslicentie in handen gekregen waarbij het bedrijf volledige controle heeft over of jij het mag gebruiken of niet. Als het bedrijf morgen je account op nonactief zet dan stopt Office te werken op je PC. As simple as that. Jij hebt dus geen licentie, je hebt gebruiksrecht. En dat kan vandaag af genomen worden zonder dat jij daar controle over hebt.
Ook daar is een eenvoudig antwoord op: Jij kunt hier geen eigen beheer over krijgen. Het enige wat je kunt is een echte licentie kopen, de huidige software van je PC af halen, het account waaronder je het geïnstalleerd hebt verwijderen en de nieuwe software installeren.

De hele legaal/illegaal discussie is hier weinig interessant. Het is illegaal maar ik heb geen idee of dat jou zal raken. Wat jou wel raakt is dat je geen software gekocht hebt. Nog sterker; je hebt helemaal niets gekocht, je hebt namelijk niets in eigendom, zelfs geen licentie.

• xh3adshotx
  • Registratie: oktober 2011
  • Nu online
3lmeau schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:49:
[...]

Nou, ergens is dat wel zo. Dat geef ik toe. Maar vergeet niet dat ik pas na ontvangst van de downloadlink en code zag dat het een bedrijfslicentie betreft. Uiteraard reageert niet knakker niet meer op mijn berichtjes, maar ik wil heb wel even aan de tand voelen over waar dit vandaan komt. Helemaal kloppen doet het niet.

Heb jij nooit een Netflix, Disney+ of Amazon inlog gedeeld? Nooit een cd'tje gekopieerd? Illegaal gedownload? We zijn allemaal niet roomser dan de paus. Dus probeer niet te beschuldigend te klinken. Ik kom hier voor advies. En ik ben al een stuk verder. Waarvoor dank!
En het valt niet op dat Office overal veel duurder is dan op Marktplaats? Dan is het niet logisch dat de licenties die daar verhandeld worden misschien niet helemaal legaal zijn? Ik vind het prima dat je de licentie gebruiken wilt en snap ook wel dat niet iedereen het geld ervoor (over) heeft. Maar je probeert in dit topic uit alle macht jezelf te overtuigen dat je licentie niet illegaal is, dat is gewoon niet hoe het werkt.

Zeg zeker niet dat ik roomser dan de Paus ben. De dingen die je noemt heb ik overigens niet gedaan, inlog nog nooit gedeeld. Niemand heeft iets te zoeken op mijn account / betaalgegevens. CD'tjes wel gekopieerd en zeker ook gedownload - dat was echter legaal in die tijd / werd gedoogd. ;) Daarnaast wist ik heel goed dat het grijs gebied was en ging ik niet beweren dat het 100% legaal was of dat ik niet wist wat ik deed.

[Voor 4% gewijzigd door xh3adshotx op 22-06-2020 10:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WCA
[...]

Maar iemand die iets illegaal downloadt, of een cdtje kopieert gaat niet met droge ogen beweren dat het helemaal legaal is, of "Ik wist niet dat het illegaal was, eerlijk!!!"

Het ergste is niet het kopen van de illegale licentie in mijn ogen, het is het bord voor iemands kop die daadwerkelijk denkt dat ie helemaal legaal bezig is. Simpelweg schijnheilig.

Share and Enjoy!

• 3lmeau
nogmaals: het gaat niet over of het wel of niet legaal is. Maar open je ogen en zoek eens op internet naar productcodes. Het barst van de websites die voor deze prijzen software aanbieden. Die zijn heus niet allemaal illegaal. €12 euro is goedkoop, maar niet onredelijk, gezien de markt.
En nogmaals: Microsoft doet hier weinig aan. Zij zien ook liever dat iedereen gebruik maakt van hun software.

De toon die je gebruikt is vervelend te noemen. Probeer een beetje volwassen te reageren in plaats van gal te spuwen. Ik ben er ondertussen heus wel achter dat het niet legaal is. En het zit me niet lekker. Maar net als dat jij software gedownload hebt toen het nog gedoogd werd: jij wist ook dondersgoed dat het niet klopte. En toch deed je het. Zo is dit ook.

Ik ga mijn geld proberen terug te vragen, omdat hij letterlijk iets geleverd heeft waar hij vooraf van zei dat dat het niet was. Kleine kans dat hij nog reageert, maar het is te proberen.

Voor een particuliere gebruiker met een nieuwe laptop waar geen Office op staat, is €200 euro gewoon een hoop geld. Onredelijk hoog, als je het mij vraagt.

• NMe
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

[...]

Jouw onderzoeksplicht eindigt niet bij de verkoper waarbij je zélf blijkbaar al het idee had dat het niet helemaal in de haak zou kunnen zijn, getuige je vraag of het allemaal wel legaal was. Als je producten zonder prijs wegfiltert in de Pricewatch vind je bijvoorbeeld geen enkele licentie goedkoper dan 105 euro. Dan kun je alleen al op basis van de prijs toch wel redelijkerwijs aannemen dat er iets niet in de haak is, zonder enige verdere kennis.

Komt natuurlijk nog bij dat je nu door dit topic zéker weet dat het een illegale licentie is en je bij voortzetting van je gebruik theoretisch alsnog in de problemen kan komen, zelfs als dat hele prijsargument in de paragraaf hierboven niet genoeg zou zijn.
3lmeau schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:02:
nogmaals: het gaat niet over of het wel of niet legaal is. Maar open je ogen en zoek eens op internet naar productcodes. Het barst van de websites die voor deze prijzen software aanbieden. Die zijn heus niet allemaal illegaal. €12 euro is goedkoop, maar niet onredelijk, gezien de markt.
Wel dus. Nogmaals, zie de Pricewatch.

Kijk, je mag het voor jezelf goedpraten zo veel je wil (want dat is alles wat je hier lijkt te willen doen) maar daar hou je alleen jezelf mee voor de gek, ons niet.
Als je geen antwoord wil op de vraag of iets illegaal is dan moet je de vraag niet stellen. ;)

[Voor 15% gewijzigd door NMe op 22-06-2020 11:05]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Dat zou ik zo niet stellen. Als het tweedehands doorverkopen van software licenties legaal is (zie: https://www.ivir.nl/publi...Annotatie_NJ_2013_118.pdf)
Dan wil je de jurisprudentie nog even beter lezen ;) Natuurlijk is er het UsedSoft-arrest maar dat maakt opsplitsen nog niet mogelijk, 1 CAL van een bedrijfslicentie mag niet doorverkocht.
[..]
Voor de volledigheid: nee je bent zeker niet 'gevrijwaard van een helingsaanklacht'. Net zo min als dat iemand op het station met drie tanden-glimlacht zegt dat het zijn eigen fiets is.

Misschien dat inderdaad een digibeet er mee weg komt, en misschien boeit het MS niet, maar in dit geval is het zeer zeer zeer waarschijnlijk niet-legaal.

Maar belangrijkste is voor jou dus: nul privacy, nul zekerheid dat je data bewaard blijft.

Serieus: je bent aan het wensdenken. Niet doen.

Anyway, beide zijn beantwoord en ondertussen gaat het naar 1e hulp bij illegale software en dat is niet de bedoeling dus ik sluit het topic maar.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True