Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-05 23:59
Ik zit al dagen te kloten, en krijg iets niet voor elkaar.

Ik probeer een stuk gang te verplaatsen, zodat het netjes tegen het andere deel aankomt.

Tweede gang deel is gemaakt met copy/paste en dan rotate.

Zie plaatje:

https://i.imgur.com/SG8CZV5.png

Ik heb het nodige gelezen waardoor ik weet dat het nog al anders werkt, als de snap functie waar ik aan gewend ben, met Cad programma's
Maar ik krijg ook het idee dat snap helemaal niet werkt.
Ik zie de cursor namelijk niet veranderen, iets wat ik in tutorials wel zie. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
Ik mis bij wat ik nu probeer toch wel heel erg de snap funktie zoals dat in 3D cad programma's werkt.

Via google ben ik er achter gekomen dat ik niet bepaald de enige ben.

Toch zou het met extra stappen mogelijk moeten zijn.
Ik geeft dus nog niet op.

https://blender.stackexch...ts-by-edge-in-object-mode

Kijken waar ik de oorsprong neer moet zetten. Blijkbaar moet ik Blender helpen, want zoals ik het nu probeer werkt het niet.

Zoals ik het begrijp zijn de devs van blender wel bezig met een betere snap functie.
Ik zocht op feature request en toen kwam ik er wel een paar tegen die direct gelinkt zijn aan mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-09 08:43
De snap functie zit bovenin de 3D view en ziet eruit als een magneet. Deze moet je aan zetten. Meteen van deze knop zitten de opties. Ik zou deze op 'snap to vertex' zetten. Dan de translate functie aanroepen met de G toets en je muis naar één van de vertices bewegen waar die tegenaan moet.

Mocht je nog meer vragen hebben dan zou ik ze stellen op reddit.com/r/blender. Daar krijg je vast sneller antwoord dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
Het is me gelukt, maar helemaal snappen waarom doe ik het nog niet.

Ik ga eens kijken in de handleiding wat ik vinden kan over active object.

En de transform ? 3D ? cursor, want die had ik verplaats.

Reddit is waarschijnlijk wel een goed idee, stack exhange wat minder.
Een grapjas daar komt steeds met een link naar de handleiding.

De handleiding die ik al gedownload had , en als het echt zo simpel was als de handleiding lezen, dan hoefde ik online de vraag niet te stellen.

Toch kreeg ik wel het goede antwoord, maar wat er onder andere misging, is dat je G moet gebruiken en niet de move optie links op je scherm. :?

Ik vind blender een geweldig programma, maar de gui is duidelijk niet ontworpen door mensen met een cad achtergrond.
Ooit met 3D studio max, had ik daar een stuk minder last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 20:03
Gps4l schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:23:
Toch kreeg ik wel het goede antwoord, maar wat er onder andere misging, is dat je G moet gebruiken en niet de move optie links op je scherm. :?
Dat zou niet uit moeten maken, de snapfunctie zou in beide gevallen moeten werken. Wat wel een groot verschil maakt is of je werkt in edit mode of in object mode. In edit mode kan automatisch gesnapt worden met bijvoorbeeld de dichtsbijzijnde vertex, in object mode zou ik eerst de Origin van het object op de vertex zetten waarmee je wilt snappen.
de gui is duidelijk niet ontworpen door mensen met een cad achtergrond.
Dat klopt natuurlijk, maar ik denk dat het probleem eerder is dat snapfunctionaliteit van discrete objecten voor veel gebruikers niet belangrijk is en daarom geen prioriteit heeft bij de ontwikkelaars. Binnen de bestaande GUI zou het perfect mogelijk moeten zijn een snapfunctionaliteit te hebben die in object mode intuitiever werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
Ik ga het vast ooit helemaal snappen.

Ben al tutorials aan het kijken, over de origin en de cursor.

Probleem wat ik natuurlijk heb, is dat ik niet gewend ben om dingen op het oog goed te zetten.
Toch lukt dat prima als je maar voldoende in zoomed.

Ik ga eens spelen met de origine op de vertex zetten. :)
Daar zit waarschijnlijk de oplossing, voor me snap probleem.

Het is inderdaad vooral in object mode dat ik die snap functie niet fijn vind werken.
Ben ook bezig met parenting, zodat alles mee komt als ik de buitenkant verplaats. ( in object mode )

De frustratie dat dingen niet lukken neemt al af, ik begin langzaam aan de blender manier te wennen.
Was ik rijk dan huurde ik en paar devs in, die een snap functie alla cad programma's toe zouden voegen.

Select object, select edge, select other edge you want to snap too.
Kan er ergens wel om lachen en het herinnerd me wel iets aan 3D studio max.

Bepaalde dingen moet je gewoon andersom doen, als in cad programa's.

Zag trouwens iets leuks over 3D printen. Als je iets 3D wil printen, dan is zeg maar de cad manier van werken beter. Maar daar zit ook het grote verschil, bij Cad programma's gaat het er altijd om dat het maakbaar is, dat is met Blender vaak volkomen onbelangrijk, als het er maar goed uitziet.
Ook voor de video die ik wil maken, is het volkomen niet belangrijk of het in het echt ook maakbaar is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaan Banaan
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Vaan Banaan

Heeft ook Apache ontdekt

-EDIT WOOT, sorry! ik reageer op een laatste post van bijna 2 weken oud. -

Ik gebruik snap alleen maar in edit mode, maar dat gaat in jouw geval niet (de 2 halls zijn 2 objecten)
Als je die in edit mode tegenelkaar wilt plakken moet je ze eerst in object mode joinen.
Dan kun je in edit mode de ene gang selecteren en verplaatsen en met het magneetje aan op vertex tegen elkaar tikken.
Maar dan heb je dus nog maar 1 object en ik weet niet of je dat wilt.

Om de origin (de dikke klodder van een object) op een bepaalde vertex te krijgen, gebruik ik altijd het volgende riedeltje
* Kies edit mode, en kies select vertex mode (kubus met stipje op de hoek)
* Klik de vertex die je wilt (eventueel maak je je object eerst "doorzichtig" met Z, en kies je in het cirkeltje op wire-frame)
* Dan moet eerst de 3D cursor op die vertex. Dat doe je met Shift-S (ik heb geen flauw idee in welk menu dat zit)
Je krijgt een cirkel met opties en uit mijn hoofd is het die onderin (cursor to selected)
Daarmee staat je 3D cursor op de goede plek.
* Dan ga je naar object mode
* Klik op het object waar je de 3D cursor hebt staan
* Doe rechter muisknop en kies - Origin -> move to 3D cursor.
En nu staat je origin exact op de plek waar je hem wilde.

Ik doe de laatste tijd weer een en ander in Blender en sinds versie 2.8 is er ZOOOO veel verbeterd.... (kom van 2.68, dat was pas spartaanse UI)
Maar het blijft een steile leercurve.

In het begin ben je gewoon tijden bezig om de meest simpele meshes in elkaar te lopen pielen,
Maar als je uiteindelijk vertrouwd bent in het oerwoud van iconen, submenu's, sneltoetsen en weet ik wat, heb je ook genoeg muscle-memory dat je het nog net niet met je ogen dicht clickety-click in elkaar zet.

En dan kom je erachter dat je ongeveer 0.001% van de mogelijkheden van Blender hebt gebruikt }:O

500 "The server made a boo boo"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 20:03
Vaan Banaan schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:51:
Om de origin (de dikke klodder van een object) op een bepaalde vertex te krijgen, gebruik ik altijd het volgende riedeltje
* Kies edit mode, en kies select vertex mode (kubus met stipje op de hoek)
* Klik de vertex die je wilt (eventueel maak je je object eerst "doorzichtig" met Z, en kies je in het cirkeltje op wire-frame)
* Dan moet eerst de 3D cursor op die vertex. Dat doe je met Shift-S (ik heb geen flauw idee in welk menu dat zit)
Je krijgt een cirkel met opties en uit mijn hoofd is het die onderin (cursor to selected)
Daarmee staat je 3D cursor op de goede plek.
* Dan ga je naar object mode
* Klik op het object waar je de 3D cursor hebt staan
* Doe rechter muisknop en kies - Origin -> move to 3D cursor.
En nu staat je origin exact op de plek waar je hem wilde.
Tegenwoordig kan dit sneller, in object mode:
  • zet object snap aan, bijvoorbeeld de vertex-optie
  • kies in het options-menu (rechtsboven in het hoofdvenster) voor de optie "affect only: origins"
  • verplaats de oorsprong van het object (met de gizmo, door te slepen of met de shortcut g)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
Ik begin snap redelijk door te krijgen. Ook hoe ik met G en max inzoomen, dingen goed genoeg op de plaats krijg.

Wat me wel iets irriteert aan blender is dat commando's anders reageren, afhankelijk van waar in de GUI, je ze aan zet.

Zo was iemand mij aan het helpen met een camera animatie, en ik moest parenten.
de camera naar een plane.

Dat wilde een week of twee maar niet goed lukken, tot dat ik er achter kwam, dat je parenting ook via de object optie boven aan kan doen. ( ik gebruikte de optie die rechts in beeld stond)

Om een reden die ik nog steeds niet begrijp, veranderd de camera van positie, als je het via dat gedeelte rechts in je scherm doet.
Doe je het echter via object, dan blijft de camera staan, waar je hem neer gezet hebt.
Waarom zitten die opties niet ook bij dat gedeelte rechts in beeld?

Ook bij snap is er zo iets raars, hoewel nu ik het weet dat geen probleem meer is.
Je hebt snap boven aan je scherm, maar je hebt ook shift + s.

Elk nadeel hebt ze voordeel, door de problemen met de animatie begrijp ik nu wel de snap functie veel beter.

Ik heb me eerste animatie gerenderd, maar de link naar de video doe ik in een ander topic.
Charango in "W.I.P 3D sci fi corridor"
Pagina: 1