Twee identieke orders, eerste geannuleerd, tweede geleverd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:32

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Beste allen,

Dank voor het open-clicken van de topic. Het gaat over aankopen bij webwinkel iBood. Voor degenen die iBood kennen, het is een webwinkel met dagelijks nieuwe aanbiedingen. Ik refresh vaak rond middernacht om de nieuwe aanbiedingen te bekijken, want de voorraad is eindig. Ik zit met het volgende. Ik heb bij iBood twee identieke orders geplaatst net na middernacht, een eerste (O1) en een tweede (O2).

Tweede dagen daarop heb ik een bericht gehad van iBood waarin aangegeven is dat mijn order geannuleerd is vanwege voorraad tekort. De bestelling die geannuleerd is is O1, welke chronologisch eerder geplaatst is dat O2. Een order die later geplaatst is dus niet geannuleerd. Hierdoor is het dus theoretisch mogelijk dat andere mensen ook hun order geleverd hebben gekregen terwijl zij later dan ik besteld hebben.

Mijn vraag: mag een (web)winkel bij een grotere hoeveelheid orders dan de beschikbare voorraad, de leveringen uitvoeren in niet-chronologische volgorde van bestelmoment? Anders gezegd, mag een (web)winkel bij een tekort aan voorraad leveren aan mensen die later een order geplaatst hebben dan ik en mijn order annuleren?

Reactie Klantenservice: ""Het systeem maakt een X aantal verzendlabels aan bij producten en daar word echt niet gekeken van; die klant krijgt wel en die klant krijgt niet. Voor zover ik weet gebeurd dit allemaal automatisch en daarom heb je je "nieuwste" order wel gekregen en je "oudste" niet. Nogmaals excuses voor het ongemak."

Ik heb geprobeerd een antwoord op deze vraag te vinden op diverse juridische fora en Vara/Kassa, helaas tevergeefs. In mijn ervaring heeft Tweakers op dit soort vraagstukken een actievere community die niet alleen kennis rondom de vraagstelling heeft, maar ook zelf ervaring zou kunnen hebben met soortgelijke kwesties. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door HollovVpo1nt op 21-06-2020 21:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29
Misschien hebben ze gefilterd op mensen die meerdere bestellingen hadden geplaatst? Lijkt me niet terecht om meteen te concluderen dat ze sowieso oudere orders niet hebben uitgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07 15:06
Voor sommige artikelen hanteren ze een maximum per klant om iedereen een kans te geven. Hoeveel artikelen heb je in totaal besteld?
https://service-nl.ibood....etail/a_id/337/related/1/

En ook als dat hier niet het geval was, bepalen ze nog altijd zelf met wie ze wel of niet hoeveel overeenkomsten willen sluiten.maar inderdaad niet nadat de overeenkomst tot stand is gekomen

[ Voor 29% gewijzigd door frickY op 21-06-2020 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HolyDemon
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-07 17:45
frickY schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:52:
En ook als dat hier niet het geval was, bepalen ze nog altijd zelf met wie ze wel of niet hoeveel overeenkomsten willen sluiten.
Dat kunnen ze vooraf doen ja, maar niet nadat de overeenkomsten al gesloten zijn lijkt me. Er is namelijk al een koopovereenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
frickY schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:52:
Voor sommige artikelen hanteren ze een maximum per klant om iedereen een kans te geven. Hoeveel artikelen heb je in totaal besteld?
https://service-nl.ibood....etail/a_id/337/related/1/

En ook als dat hier niet het geval was, bepalen ze nog altijd zelf met wie ze wel of niet hoeveel overeenkomsten willen sluiten.maar inderdaad niet nadat de overeenkomst tot stand is gekomen
De twee orders opgeteld waren minder of gelijk aan het aantal orders wat via de drop-down menu per klant te bestellen was. Overigens heb ik hierover ook contact gehad met de klantenservice van iBood, waarbij ze het volgende zeggen:

"Het systeem maakt een X aantal verzendlabels aan bij producten en daar word echt niet gekeken van; die klant krijgt wel en die klant krijgt niet. Voor zover ik weet gebeurd dit allemaal automatisch en daarom heb je je "nieuwste" order wel gekregen en je "oudste" niet. Nogmaals excuses voor het ongemak."

Hierdoor is het blijkbaar mogelijk dat als ik een bestelling om 00.01 uur plaats en iemand anders bijvoorbeeld 11.00 uur, de mijne wordt geannuleerd en die andere niet. Ik vraag mij dus af of dit zomaar kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-07 22:32
Het kan nog gekker,order bij een webwinkel geplaatst en ja een mail bedankt voor uw bestelling.
Twee dagen later uw bestelling is verzonden,weer 2 dagen later uw bestelling is geannuleerd.
Hoe kun je iets versturen en 2 dagen later weer annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-07 10:30
HollovVpo1nt schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:30:
[...]

De twee orders opgeteld waren minder of gelijk aan het aantal orders wat via de drop-down menu per klant te bestellen was. Overigens heb ik hierover ook contact gehad met de klantenservice van iBood, waarbij ze het volgende zeggen:

"Het systeem maakt een X aantal verzendlabels aan bij producten en daar word echt niet gekeken van; die klant krijgt wel en die klant krijgt niet. Voor zover ik weet gebeurd dit allemaal automatisch en daarom heb je je "nieuwste" order wel gekregen en je "oudste" niet. Nogmaals excuses voor het ongemak."

Hierdoor is het blijkbaar mogelijk dat als ik een bestelling om 00.01 uur plaats en iemand anders bijvoorbeeld 11.00 uur, de mijne wordt geannuleerd en die andere niet. Ik vraag mij dus af of dit zomaar kan.
Ja, ik denk dat dat wel zomaar kan. Eerlijker ook voor mensen die niet in de gelegenheid zijn in de nacht te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:00

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

mobby1971 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:22:
[...]

Ja, ik denk dat dat wel zomaar kan. Eerlijker ook voor mensen die niet in de gelegenheid zijn in de nacht te bestellen.
iBood schrijft over zichzelf: "Elke dag vind je hier de beste merken tegen scherpe prijzen. Wees er snel bij want de deals wisselen snel en de voorraad is beperkt. Het kan dus maar zo zijn dat je te laat bent omdat een deal is uitverkocht of inmiddels geswitched is met een nieuwe deal!"

De strekking achter het principe van iBood is wat dat betreft: wie het eerst komt, het eerst maalt. En daarvoor weet je dat je kort na 0.00 moet bestellen bij populaire producten.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
mobby1971 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:22:
[...]

Ik ben het met je eens dat het eerlijker zou zijn. Ik zie twee 'statussen':
1. Product is te bestellen, orders mogen binnen komen.
2. Product is uitverkocht, orders kunnen niet meer geplaatst worden

Het is goed mogelijk dat voordat een product op uitverkocht staat (2) er in korte tijd meer orders geplaatst worden dan dat er voorraad beschikbaar is.Bij populaire producten is dit wel eens het geval. Ik vermoed dat dit in mijn geval ook zo is geweest want om 00.20u was het product niet meet te bestellen / uitverkocht. De vraag hier is, hoe ga je om met mensen die wél een bestelling heeft voordat de poort dicht ging. Zoals @bartvl omschrijft (waarvoor dank) is het beleid bij iBood wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Echter is het in dit geval zo dat mijn eerdere order geannuleerd is en een latere order niet. Dat is tegenstrijdig met het first come/first service principe. Ik ben op zoek naar een juridisch haakje om mijn order af te dwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-07 17:25
HollovVpo1nt schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:16:
[...]

Het is goed mogelijk dat voordat een product op uitverkocht staat (2) er in korte tijd meer orders geplaatst worden dan dat er voorraad beschikbaar is.Bij populaire producten is dit wel eens het geval. Ik vermoed dat dit in mijn geval ook zo is geweest want om 00.20u was het product niet meet te bestellen / uitverkocht. De vraag hier is, hoe ga je om met mensen die wél een bestelling heeft voordat de poort dicht ging. Zoals @bartvl omschrijft (waarvoor dank) is het beleid bij iBood wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Echter is het in dit geval zo dat mijn eerdere order geannuleerd is en een latere order niet. Dat is tegenstrijdig met het first come/first service principe. Ik ben op zoek naar een juridisch haakje om mijn order af te dwingen.
Al zou dat haakje er zijn. Dan verwacht ik niet dat ze ineens overstag gaan. En zal je dus juridisch stappen moeten ondernemen om het voor elkaar te krijgen. En dat gaat je tijd en/of geld kosten.

Ik zelf zou het lekker laten. Geniet van de order die er wel door is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-07 10:30
HollovVpo1nt schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:16:
[...]

Maar dat betekend dan dat een ander naast het net vist. Mijn inziens zouden gewoon je orders moeten omruilen :P 8)
Pagina: 1