Hallo Tweakers,
Aangezien in België de regelgeving rond zonnepanelen drastisch wijzigt volgend jaar, overweeg ik nog snel wat zonnepanelen te plaatsen om de komende jaren te kunnen genieten van de huidige voordelen.
Eerst en vooral enkele belangrijke elementen:
OFFERTE 1
> 20 x REC 325 NP Full Black (6500 kwh)
> Omvormer: Fronius Primo 5.0
> Prijs: 7984 EUR
OFFERTE 2
> 20 x AXITEC 320 Full Black half cut (6400 kwh)
> Huawei SUN2000L
> Prijs: 6639 EUR
OFFERTE 3
> 20 x LG 335 WP Full Black (6700 kwh)
> Huawei SUN2000L
> Prijs: 8188 EUR
OFFERTE 4
> 18 x LG NeON 400 BiFacial (7200 kwh)
> SMA
> Prijs: 8867 EUR
Zoals jullie kunnen zien, zitten de prijzen relatief dicht bij elkaar. Enkel de panelen van Axitec schieten er wat uit, maar ik denk dat ze qua garanties en levensduur ook iets minder zullen scoren.
Ons oog viel vervolgens op de REC-panelen, maar aangezien ik echt niets van zonnepanelen ken, weet ik niet of de merken REC en Fronius ook echt top zijn.
En dan nu onze belangrijkste vragen:
1. Welke zouden jullie uit deze lijst kiezen en waarom?
2. Zit er echt kwalitatief verschil op de merken?
3. Zijn dit marktconforme prijzen? Of kan je echt veel beter waar voor je geld krijgen?
Technisch lijkt onze woning zich heel goed om panelen op te leggen, nu alleen nog effe definitieve knopen doorhakken
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Aangezien in België de regelgeving rond zonnepanelen drastisch wijzigt volgend jaar, overweeg ik nog snel wat zonnepanelen te plaatsen om de komende jaren te kunnen genieten van de huidige voordelen.
Eerst en vooral enkele belangrijke elementen:
- Ons dak ligt echt goed om veel zon te vangen, dus geen problemen op dat vlak
- Er is geen schaduw, helling van het dak 45° en geen moeilijke plaatsing
- Huidige verbruik is zo'n 4000 kwh, maar we overwegen een zwembad, waardoor misschien 2500 extra zou mogen
- We willen de zonnepanelen zo min mogelijk zien, dus ze moeten pikzwart zijn.
OFFERTE 1
> 20 x REC 325 NP Full Black (6500 kwh)
> Omvormer: Fronius Primo 5.0
> Prijs: 7984 EUR
OFFERTE 2
> 20 x AXITEC 320 Full Black half cut (6400 kwh)
> Huawei SUN2000L
> Prijs: 6639 EUR
OFFERTE 3
> 20 x LG 335 WP Full Black (6700 kwh)
> Huawei SUN2000L
> Prijs: 8188 EUR
OFFERTE 4
> 18 x LG NeON 400 BiFacial (7200 kwh)
> SMA
> Prijs: 8867 EUR
Zoals jullie kunnen zien, zitten de prijzen relatief dicht bij elkaar. Enkel de panelen van Axitec schieten er wat uit, maar ik denk dat ze qua garanties en levensduur ook iets minder zullen scoren.
Ons oog viel vervolgens op de REC-panelen, maar aangezien ik echt niets van zonnepanelen ken, weet ik niet of de merken REC en Fronius ook echt top zijn.
En dan nu onze belangrijkste vragen:
1. Welke zouden jullie uit deze lijst kiezen en waarom?
2. Zit er echt kwalitatief verschil op de merken?
3. Zijn dit marktconforme prijzen? Of kan je echt veel beter waar voor je geld krijgen?
Technisch lijkt onze woning zich heel goed om panelen op te leggen, nu alleen nog effe definitieve knopen doorhakken

Alvast bedankt voor jullie reacties.