Toon posts:

Eenvoudig advies zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brab
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:04
Hallo Tweakers,

Aangezien in België de regelgeving rond zonnepanelen drastisch wijzigt volgend jaar, overweeg ik nog snel wat zonnepanelen te plaatsen om de komende jaren te kunnen genieten van de huidige voordelen.

Eerst en vooral enkele belangrijke elementen:
  • Ons dak ligt echt goed om veel zon te vangen, dus geen problemen op dat vlak
  • Er is geen schaduw, helling van het dak 45° en geen moeilijke plaatsing
  • Huidige verbruik is zo'n 4000 kwh, maar we overwegen een zwembad, waardoor misschien 2500 extra zou mogen
  • We willen de zonnepanelen zo min mogelijk zien, dus ze moeten pikzwart zijn.
Ik heb ondertussen enkele voorstellen naast elkaar gezet, en dan gewoon eenvoudig prijs tov piekvermogen kwh naast elkaar gezet. Dus gewoon max vermogen voor zo weinig mogelijk euro's, zonder kwaliteit uit 't oog te verliezen.

OFFERTE 1
> 20 x REC 325 NP Full Black (6500 kwh)
> Omvormer: Fronius Primo 5.0
> Prijs: 7984 EUR

OFFERTE 2
> 20 x AXITEC 320 Full Black half cut (6400 kwh)
> Huawei SUN2000L
> Prijs: 6639 EUR

OFFERTE 3
> 20 x LG 335 WP Full Black (6700 kwh)
> Huawei SUN2000L
> Prijs: 8188 EUR

OFFERTE 4
> 18 x LG NeON 400 BiFacial (7200 kwh)
> SMA
> Prijs: 8867 EUR

Zoals jullie kunnen zien, zitten de prijzen relatief dicht bij elkaar. Enkel de panelen van Axitec schieten er wat uit, maar ik denk dat ze qua garanties en levensduur ook iets minder zullen scoren.

Ons oog viel vervolgens op de REC-panelen, maar aangezien ik echt niets van zonnepanelen ken, weet ik niet of de merken REC en Fronius ook echt top zijn.

En dan nu onze belangrijkste vragen:
1. Welke zouden jullie uit deze lijst kiezen en waarom?
2. Zit er echt kwalitatief verschil op de merken?
3. Zijn dit marktconforme prijzen? Of kan je echt veel beter waar voor je geld krijgen?

Technisch lijkt onze woning zich heel goed om panelen op te leggen, nu alleen nog effe definitieve knopen doorhakken :)

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:00
Is het precies richting zuid of toch meer zuidwest of zuidoost?
Hoeveel omvormerbelasting ga je betalen per kW?

[Voor 3% gewijzigd door busscherski op 21-06-2020 20:13]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Brab
Het is zuidoost, met 30° verschil tov zuid.
De omvormerbelasting lijkt me 423 EUR te zijn, volgens één van de offertes.

Die omvormer van Huawei zou klaar zijn om een batterij aan te schakelen, ik weet niet of ik daarmee vandaag al rekening moet houden, aangezien we de eerste 10 jaar het net als "batterij" gebruiken.

• busscherski
Hoeveel kW is die omvormer met belasting van 423 euro?

Over 10 jaar is je omvormer wel zo'n beetje afgeschreven, en ik denk dat een thuisaccu dan nog geen interesante investering is. (Misschien tenzij de elektriciteitprijs verdubbeld en je niets krijgt voor teruglevering, of als je subsidie krijgt op een accu)

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Brab
In het geval van Fronius is dat 5kw (x83,28 EUR prosumententarief). Totaal van de belastingen (incl Turtel etc) zit offerte 1 bv aan 557,82 EUR, en offerte 2 aan 503 EUR (zij gebruiken Huawei 4,6 kw)

Wat betreft batterij: exact ook mijn mening :) Ik vermoed dat batterijen op dit ogenblik vrij zinloos zijn, en dan de technologie binnen 10 jaar er helemaal anders uit zal zien. Dan bekijken we dat dan wel!

[Voor 34% gewijzigd door Brab op 22-06-2020 09:27]

• Brab
En wat betreft de Fronius stuurden ze dit nog mee:

Fronius Primo is de mono-fasige omvormer geschikt voor kleine installaties. De omvormers hebben een vermogen van 3kW tot 8,2kW. De Fronius Primo is een omvormer welke al jaren meegat, de huidige versie behaalt een rendement van rond de 96%.
De behuizing is gepantserd en de ventilatorkoeling is zeer efficiënt. Helaas betekent dit dat de Primo groot, zwaar en luidruchtig is, en dat de koeling, hoewel zeer efficiënt, wel eens kan falen. Monitoring van de installatie is mogelijk via de web portaal.
De hoge geluidsemissie kan echter worden verklaard door het feit dat de omvormer is ontworpen om buiten te werken, in de kou, zelfs in zeer koude landen. De Primo werkt efficiënt, zelfs bij -40°C!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Voor Belgie kun je leuke optimalisaties doen aan omvormervermogen en belasting.

Ik heb in SunnyDesign even 20 panelen van 325 Wp ingevuld met jouw orientatie. Dan neem ik even 0.22 euro / kWh aan als energieprijs en die 83.28 euro prosumententarief per kW omvormervermogen.

Met een 3.68 kW omvormer levert dat 5638 kWh per jaar op. = 1240.36 euro - 3.68*83.28 = 933.89 euro netto
Met een 4 kW omvormer 5768 kWh per jaar. = 1268.96 euro - 4*83.28 = 935.84 euro netto.
Met een 5 kW omvormer 5993 kWh per jaar. = 1318.46 euro - 5*83.28 = 902.06 euro netto.
(In Nederland zouden we doorgaans kiezen voor een 5 of 6 kW omvormer, maar wij hebben helaas niet nog 10 jaar een terugdraaiende meter)

Dus een 4 kW omvormer is ongeveer optimaal. Misschien zelfs 3.68 kW als die in aanschaf meer dan 20 euro goedkoper is dan de 4 kW versie. Eventueel zou je de 4 kW versie nog aan jezelf kunnen verantwoorden omdat die het weer beter gaat doen dan de 3.68 kW omvormer zodra je terugdraaiende meter stopt. Maar 5 kW zou ik niet doen.

Omdat je toch al omvormerbelasting betaald zou je overigens nog kunnen overwegen om ook nog 10 panelen op je andere dak te leggen, dan wek je al je energie op inclusief zwembad. Het is geen gunstig dak, maar je hebt er geen extra omvormerbelasting van. Hier een voorbeeld van 30 panelen, het kan zowel op een enkelfase als een driefase omvormer. De aanschafkosten zullen lang niet met 50% stijgen als je het allemaal in 1 keer laat aanleggen.

Maar goed, tot zover het verhaaltje over het omvormer vermogen dat je mijns inziens zou moeten willen.
Ik ben meer van de budget zonnepanelen, de meeste mensen hebben ze immers om geld te verdienen. Ik zie heel weinig kwaliteitsverschil (uiteraard weten we over 10 jaar meer, maar ik vind het ook wel lekker om 1500 euro in mijn zak te houden als garantie)
Dus de goedkoopste offerte lijkt me prima, met een 3.68 of 4 kW omvormer.

Ik denk dat geen van de offertes heel duur is maar ik heb het geld dat die mooie zwarte LG's kosten er niet voor over.
Uiteraard als je het zelf gaat leggen kan er nog makkelijk 1500 euro van de prijs af, en dan zijn de kosten voor de elektricien die het werk in de meterkast doet inbegrepen. Maar goed, een 45 graden dak durft niet iedereen aan, dat begrijp ik heel goed. Ik heb om die reden ook niet voor installatie in eigen beheer gekozen.

Voorbeeld van een net setje budget panelen met een goede kwaliteit SMA enkelfase omvormer. Er kan nog een paar honderd euro vanaf met een Chinees merk omvormer (die het vooralsnog ook heel goed doen).
Een 3 fase omvormer is een paar honderd euro duurder.

Daar komen nog de kosten voor de kabels en wat klein spul bij, voor de elektricien en voor het in Belgie verplichte bezoekje van de netbeheerder.

De keuze tussen actieve koeling en passieve koeling is interessant. Vooral omdat je in Belgie al snel een relatief kleine omvormer neemt die jaarlijks relatief veel uren op vollast werkt. Bij actieve koeling zijn de ventilatoren inderdaad storinggevoelig. Bij voorkeur jaarlijks de fans schoonmaken.
Als je de omvormer niet op zolder hangt (waar het in de zomer het warmst is) zal passieve koeling denk ik wel volstaan en het beste zijn.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee