Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:15
Medetweakers,

Ik zit nu al een aantal maanden met een dilemma in mijn maag waar ik niet uit kom. Ik ben nu 23 jaar en heb vorig jaar mijn bachelordiploma Computer Science & Engineering gehaald (TU Delft). Op het moment doe ik een tussenjaar.

Er zijn grofweg twee werkvelden die me aanspreken: software engineering en network engineering. Op het moment neig ik meer richting de software engineering, al zou ik het niet een crime vinden om meer over network engineering te leren (tijdens mijn bacheloropleiding heb ik maar 1 vak over computernetwerken gehad).

Zoals ik het zie heb ik dan grofweg 3 opties:
  • Geen master doen en gaan werken. Ik had al op een paar vacaturesites (o.a. Tweakers Banen) gezocht en ben eigenlijk geen software engineering functies tegengekomen waarvoor een master wordt gevraagd. Ook hoef ik me dan niet aan de klus van een scriptie te gaan wagen, iets waar ik een beetje tegenop zie als ik een master zou doen. (edit: en als ik dan later toch een master wil doen zou ik daar tegen die tijd wellicht een jaar voor kunnen 'opofferen')
  • Master Software Engineering doen. Zelf leek de master Software Engineering aan de UvA me interessant. Ik had ook naar andere universiteiten gekeken, maar die masters leken me allemaal erg academisch en dat stond me niet echt aan. Ook is de master maar een jaar.
  • Master Network Engineering doen. Ik zou dan in eerste instantie eigenlijk weinig doen met mijn master (misschien later in mijn carrière wel, dat weet ik natuurlijk niet). Hierbij dacht ik aan Security & Network Engineering aan de UvA of evt. Internet Science & Technology aan de Universiteit Twente (track van de master CS aldaar). Voordeel van de eerste is dat deze maar 1 jaar is. Bij de tweede komt er een scriptie van 40EC bij kijken en ik weet niet of dat iets is waar ik blij van word.
Zoals gezegd kom ik er dus niet helemaal uit. Ga ik gewoon werken omdat er voor de functies die ik (i.i.g. nu als starter) ambieer toch geen master wordt gevraagd? Of zou het later in mijn carrière wel nuttig zijn om toch die master te hebben? (Een deeltijd master en tegelijk werken gaat hem i.v.m. een chronische ziekte niet worden.)

Bijkomend probleem is dat ik me bij de UvA voor het eind van de maand moet inschrijven, als ik dat wil doen.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:28
Een universitaire bachelor is exact niets. Zeker master doen. Dat betaalt zich uit in veel betere carrière kansen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-05 15:47

g0tanks

Moderator CSA
+1 voor master doen als je het kan, sowieso dat het later meer kansen oplevert.

Waarom kijk je zo op tegen het schrijven van een thesis?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:27
Hier idem: master doen.

Heb het tijdens werk na m’n HBO later gedaan. Dan is een jaartje studeren in ene 3 jaar buffelen.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
g0tanks schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:21:
Waarom kijk je zo op tegen het schrijven van een thesis?
In mijn bachelor was de scriptie een 15EC groepsproject (wat recentelijk door de accreditatieorganisatie bestempeld is als 'niet academisch genoeg' en gedegradeerd naar tweedejaars softwareproject, maar in mijn curriculum was dat nog de scriptie). Het werken aan het project in een groep vond ik heel leuk, maar het schrijven van het scriptieverslag was niet bepaald mijn favoriete ding. Vandaar dat ik toch op kijk tegen een scriptie die 2.5x zo lang is, ik in mijn eentje moet doen en waarschijnlijk een stuk meer op niveau is.

Maar ik hoor van masterstudenten (o.a. vrienden) die ik erover heb gesproken uiteenlopende verhalen. De een zegt dat de masterscriptie een piece of cake is en de ander zegt dat het toch wel een flink hoger niveau is. Dus ik vind het ook lastig om daar een peil op te trekken. edit: Ervaringen hierover zijn ook welkom, vooral als het een van de genoemde opleidingen betreft.

[ Voor 4% gewijzigd door Lrrr op 21-06-2020 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:16
Gewoon proberen! Is het niets voor jou, dan kun je alsnog gaan werken ;). Heb zelf drie scripties geschreven, bachelor & master en het is waar dat er bij de master thesis wel wat meer komt kijken. Uiteindelijk was het goed te doen :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmsch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 23:57
Twee jaar geleden stond ik voor dezelfde keuze, toen voor de tweejarige research master gekozen en ben nu m'n (40EC) scriptie aan het schrijven. Ben nog steeds erg blij met m'n keuze. Na anderhalf jaar studie op masterniveau kom je meestal wel een onderwerp tegen waar je oprecht graag diep in wil duiken, en dan is die scriptie eigenlijk zo slecht nog niet.

Zoals mijn scriptiebegeleider laatst zei: 'Later zal het weinig meer gebeuren dat je zo diep in een onderwerp mag duiken, zonder dat je de directe economische waarde ervan moet onderbouwen naar je baas. Probeer ervan te genieten'. Ik vond dat wel een frisse kijk op de scriptie die studenten meestal zelf niet verzinnen. Logischerwijs is het bij studenten meestal "ik weet niet of ik het haal of niet", wat het plezier er ook een beetje vanaf haalt.

Lang verhaal kort zou ik niet enorm bang zijn voor de scriptie en gewoon je MSc gaan proberen te halen :)

[ Voor 20% gewijzigd door kmsch op 21-06-2020 19:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 22:12
Zeker een Master doen ja!

Een groepsproject, dat kennen we allemaal: 1 of 2 mensen hebben het feitelijke werk gedaan, 1 iemand heeft het leeuwendeel geschreven, en de rest lift lekker mee.

Dat, of het hele rapport is van een taalkundig niveau en samenhang waar je docent Nederlands (of Engels) van de middelbare school spontaan tranen van in zijn of haar ogen zou krijgen. En dan bedoel ik niet van vreugde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
Is eigenlijk een no brainer, ga die master doen. Je gaat er over 10 jaar enorm veel spijt van krijgen als je nu niet een jaartje extra in je studie stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
Wilke schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:40:
Een groepsproject, dat kennen we allemaal: 1 of 2 mensen hebben het feitelijke werk gedaan, 1 iemand heeft het leeuwendeel geschreven, en de rest lift lekker mee.

Dat, of het hele rapport is van een taalkundig niveau en samenhang waar je docent Nederlands (of Engels) van de middelbare school spontaan tranen van in zijn of haar ogen zou krijgen. En dan bedoel ik niet van vreugde.
Dat viel ook wel weer mee. Het is uiteindelijk wel je (bachelor)scriptie dus we hebben er natuurlijk wel gewoon allemaal de nodige moeite in gestoken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 22:12
Ok, dat moet ik terugnemen inderdaad. Ik dacht meer aan opdrachten voor veel kleinere vakken waar ik redelijk tenenkrommende dingen ben tegengekomen. Excuus.

Maar hoe dan ook, ik zou vooral een Master doen als de mogelijkheid er is. Later doe je het nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:51

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Vraag mij echt af hoeveel toegevoegde een master later in je carrière heeft. Misschien als je bij een Google oid aan de slag wil, maar bij de gemiddelde IT baan in Nederland word er meer gekeken naar je ervaring dan je opleiding van x jaar geleden.
Als ik zelf een sollicitant beoordeel vind ik wel of geen master in ieder geval van ondergeschikt belang.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Master gaan doen, studeren is een mooie tijd, werken kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik vind dat men even snel zegt dat je door moet met een Master. Hoewel ik het sterk zou overwegen kun je prima zonder Master heel veel bereiken en begin je alvast met je cariere.

De enige die de keuze kan maken is de TS zelf en ik denk dat je eens goed op een rijtje moet gaan zetten wat je zelf belangrijk vindt. Alle voor- en nadelen van beide opties eens op een rijtje zetten en dan eens kijken welke voordelen en welke nadelen er voor jou belangrijk zijn en dan een beslissing te maken.

Werkervaring wordt na een paar jaar al snel belangrijker dan je papiertje, zeker in de IT. Dat moet dus niet de enige reden te zijn om wel een Master te gaan doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
Zeker voor de master gaan. Is het interessantste deel van je studie.

Misschien dat er weinig startposities waarvoor het vereist is, maar voor verdere doorgroei is het wel degelijk belangerijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
Dit hoor ik ook wel eens ja, kan iemand hier voorbeelden van geven? Aan wat voor posities zou ik moeten denken waarvoor werkgevers later nog zouden vragen om een masterdiploma?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 19:58

krvabo

MATERIALISE!

Een van je keuzes is master software engineering; zoals hier een paar reacties boven wordt gezegd doet dat uiteindelijk weinig voor je na een paar jaar bij een (significant) aantal werkgevers/functies.

Je zult met een master een hoger startsalaris krijgen, maar als je eenmaal aan het werk bent en ervaring op hebt gedaan dan zegt het voor de meeste functies bij de meeste bedrijven helemaal niets meer. Een functie als software-architect heeft mogelijk iets aan een master, maar het merendeel van de webdevelopmentbedrijven heeft veel liever mbo'ers en hbo-bachelors die code kunnen kloppen dan masters die theoretisch kunnen uitleggen hoe iets het beste zou moeten kunnen werken (ik chargeer hier even).

In mijn werkverleden bij kleine(re) bedrijven met minder dan 50 man personeel heb ik nog nooit iemand gehad met een master-opleiding die "boven me stond" (alleen zijzelf dachten dat), maar zeker wel mbo'ers die hard hebben gewerkt om te komen waar ze waren. Dat jaartje master haalt niet veel uit, jarenlang jezelf op de hoogte houden van de nieuwste technieken zeker wel.

Doe vooral een master als je een leuke ziet én als je het graag wil, maar op de werkvloer bij kleine(re) bedrijven maakt het voor je werkkansen geen klap uit (behalve als je door die titel te duur bent).

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:56
In welke tak van sport wil je gaan werken?

Bij grotere internationals is een Master echt een dikke pre. Mijn directe collega’s bij ASML hebben een master of hoger. Het team dat ik leidt bestaat uit 15 SW Developers en architecten, waarvan 12 met Master of PhD. Van de 4 architecten hebben er 3 Master of PhD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
RedFox schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:51:
Vraag mij echt af hoeveel toegevoegde een master later in je carrière heeft. Misschien als je bij een Google oid aan de slag wil, maar bij de gemiddelde IT baan in Nederland word er meer gekeken naar je ervaring dan je opleiding van x jaar geleden.
Als ik zelf een sollicitant beoordeel vind ik wel of geen master in ieder geval van ondergeschikt belang.
Ligt eraan waar en in welk vakgebied. In mijn vakgebied bijvoorbeeld is het niet hebben van een Master (maar minimaal HBO) een verschil van 550 euro startsalaris. Zeker met WO pak je in vergelijking tot de meeste HBO’ers veel sneller een hoger salaris met een mooier groeitraject eraan gekoppeld.

OP @Lrrr: gewoon nu doorstuderen. Ik heb mijn HBO afgerond en daarna in deeltijd mijn Master afgerond. Dat is gekkenwerk en zou ik niemand aanbevelen. Doe het nu: een Bachelor WO stelt niets maar dan ook niets voor. Een kennis van mij heeft dat en doet (met alle respect) hetzelfde werk als MBO 4 mensen waar hij mee samen werkt. Het betaalt voor hem gelukkig goed, maar omdat ik de Master wel heb, kan dat nooit tegen mij gebruikt worden in ieder geval bij kans op promotie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04:27
Lrrr schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:11:
Ik had al op een paar vacaturesites (o.a. Tweakers Banen) gezocht en ben eigenlijk geen software engineering functies tegengekomen waarvoor een master wordt gevraagd. Ook hoef ik me dan niet aan de klus van een scriptie te gaan wagen, iets waar ik een beetje tegenop zie als ik een master zou doen.
Dat is nu juist één van de onderscheidende dingen van iemand met een master. Dat je aantoonbaar je voor langere tijd diep in een moeilijk onderwerp kunt storten, je dat je eigen kunt maken en daar zinnige zaken uit kunt halen. Als je dat niet ziet zitten, dan moet je het niet doen. Maar als je er wel de capaciteiten voor hebt, dan zou ik het zonde vinden om die niet te gebruiken.

Voor startersfuncties zul je ook zonder master waarschijnlijk wel aan de slag kunnen. Al zal iemand met master vermoedelijk eerder worden aangenomen dan iemand zonder. Maar ik heb toch regelmatig ervaringen gehoord van mensen met een IT functie waarbij toch bleek dat de collega's die wél master of drs waren sneller stappen konden maken en ook verder konden doorgroeien dan mensen zonder zo'n diploma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
Bedankt voor de inzichten iedereen! Bij deze nog een klein bumpje om te kijken of er nog anderen met een relevante mening zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-05 17:44
Ik zou doorpakken en de master doen. Je hebt nu nog enigszins het ritme en de ruimte, als je gaat werken zal je niet zo snel de stap meer maken om die master te halen.

En ik kan best begrijpen dat je tegen de scriptie op ziet, maar bedenk wel dat je dat onderwerp bijna helemaal zelf kan bepalen, en dat je daardoor dus ook kan gaan schrijven over een onderwerp dat je interessant vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikbenmeereendje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik heb zelf een master gedaan na een tussenjaar vooral te hebben gewerkt. Ik zou het zeker doen.

Wat mij erg beviel was dat ik bij een andere universiteit dingen kon oppikken en het heeft ook best wat dingen gedaan voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Het helpt ook bij het krijgen van meer verantwoordelijkheid in het werkveld. En zeker zijn veel theoriedingetjes gewoon makkelijker om te leren op de uni dan nog even proberen te leren naast een full-time baan.

Wat tegelijk tegenviel is dat je ergens anders begint en er eigenlijk vanaf dag 1 een beetje een buitenbeentje bent. Full disclosure: Ik heb ik na mijn master niet een hoger salaris gekregen (overigens bij een ander bedrijf) of werd er waarde gehecht aan mijn werkervaring uit het tussenjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4vocado
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-05 23:45
Lrrr - ik raad je aan om de Master te doen. Ik heb zelf de Software Engineering master aan de UvA gedaan en raad het 100% aan. Je kan natuurlijk ook de (tweejarige) Computer Science master aan de TU Delft doen - die 2 jaartjes zijn eigenlijk niks, je gaat je hele leven toch werken.

Na een paar jaar werken zou je wellicht een stuk minder geneigd zijn om de Master te doen.
Pagina: 1