Ik heb een lootwoning toegewezen gekregen in Amsterdam West tussen Kolenkitbuurt en Noorderhof in. Mijn vraag is of hier jongeren zijn die ervaring hebben hoe het is om daar te wonen? Ik lees en hoor veel over criminaliteit van steek en schietpartijen tot inbraken en overvallen. Hierdoor krijg ik de neiging om het af te slaan. Ik ben wel al door de buurt heen gewandeld maar dat was overdag en ik had er toen al een gemengd gevoel bij.
Vraag
Beste antwoord (via SeriousBanter op 22-06-2020 11:11)
Ik ben bekend in dit stadsdeel, er is veel folklore, oost europa, noord oost west afrika, ned antillen,suriname en de rest van zuid amerika, pakistan, turkije, syrië, irak, iran, afghanistan, russen, enige nl senioren die hier na 50 jaar geleden hoopvol naar toe gelokt zijn om in veel te kleine woningen hun dagen te slijten. De autodichtheid is groot en chaotisch. Laat nooit 's nachts je balkondeur of ramen zonder beveiliging openstaan,zet je fiets dubbel op slot en ergens aan vast. Laat absoluut nooit iets in de auto liggen. Let goed op in het verkeer, hier gelden andere regels, verkeer tegen de richting in op de verkeerde weghelft van rechts heeft altijd voorrang, Politie, brandweer, ambulance sirenes tijdens corona iets minder, normaal non stop. Elke week een plofkraak waardoor steeds minder pin automaten. Geluidsoverlast van buren, barbecue beneden in de tuin of boven op balkon moet kunnen, twee keer per week wordt het gras gemaaid, 's ochtends om 7:30 in de rij voor de koffieshop, noem het maar op alles is er.
Alle reacties
Vanaf mn 12e (13e?) tot 25e in Slotervaart gewoond. Bijna al die criminaliteit speelt zich af rond mensen in/uit een bepaald milieu.
Ik ben daar in m'n jeugd niet ingerold, normale vrienden, normale jeugd en dan is het vrij makkelijk om je eigen leven te leiden zonder al teveel gedoe, ook in die buurten.
Ik ben daar in m'n jeugd niet ingerold, normale vrienden, normale jeugd en dan is het vrij makkelijk om je eigen leven te leiden zonder al teveel gedoe, ook in die buurten.
Dat vraag je je toch af voordat je op een woning reageert? Nu heb je bij wijze van de sleutel al en ga je pas kijken wat je er eigenlijk van vindt.
Xxx.SeriousBanter schreef op zondag 21 juni 2020 @ 18:58:
Ik heb een lootwoning toegewezen gekregen in Amsterdam West tussen Kolenkitbuurt en Noorderhof in.
[ Voor 55% gewijzigd door Ramon 73 op 21-06-2020 20:03 ]
@nachtnet Nee eigenlijk niet.. er zijn zo weinig woningen beschikbaar dat ik gewoon op zoveel mogelijk lootwoningen reageerde. De kans dat ik het kreeg leek me ontzettend klein omdat er gemiddeld 1500 mensen reageren. Bovendien krijgen de eerste 15 een bezichtiging en kan ik het gewoon weigeren dan gaat het naar nummer 2...
Zelf geen ervaring met Amsterdam, wel opgegroeid in een andere grote stad, en dit geldt tegenwoordig min of meer altijd wel, IME. Daarnaast zijn inbraak en fiets/autodiefstal overal in 'de grote stad' gewoon iets om gedegen rekening mee te houden, dus investeren in gedegen hang- en sluit werk wil je toch wel. Waar je ook gaat wonen.Rmg schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:14:
Vanaf mn 12e (13e?) tot 25e in Slotervaart gewoond. Bijna al die criminaliteit speelt zich af rond mensen in/uit een bepaald milieu.
Waar ben je bang voor en wat ben je zelf?
Vervelende dinge(tjes); sure mogelijk, zelf 'slachtoffer' worden' van criminaliteit groter dan een gejatte fiets, relatief kleine kans..
Het is wel een verschil of je gewoon een vent van 30 bent of een jonge knappe vrouw. Vervelende opmerkingen en geluiden zal je als 2e categorie mogelijk wel tegen moeten kunnen. Ben je bang aangelegd en overwin je dat niet zo snel; zoek door.
En ja ik heb ervaring met oa. De Bijlmer en Kanaleneiland
Vervelende dinge(tjes); sure mogelijk, zelf 'slachtoffer' worden' van criminaliteit groter dan een gejatte fiets, relatief kleine kans..
Het is wel een verschil of je gewoon een vent van 30 bent of een jonge knappe vrouw. Vervelende opmerkingen en geluiden zal je als 2e categorie mogelijk wel tegen moeten kunnen. Ben je bang aangelegd en overwin je dat niet zo snel; zoek door.
En ja ik heb ervaring met oa. De Bijlmer en Kanaleneiland
[ Voor 14% gewijzigd door GoldenSample op 21-06-2020 21:27 ]
Mijn reactie zou waarschijnlijk als ongepast afgedaan worden, vandaar een ninja-edit gedaan.
@GoldenSample Ben zelf een man van 27 en waar ik bang voor ben is om dan bijvoorbeeld in de avond met een vriendin ergens te lopen en te worden lastig gevallen door een groep mensen, of bedreigd worden om mijn telefoon/portemonnee af te geven.
[ Voor 85% gewijzigd door SeriousBanter op 21-06-2020 22:11 ]
Gewoon doen man, woningloterij gewonnen.. dat je hier over nadenkt
Welnee. Beetje multiculti daar maar er zijn echt veel slechtere stukken te vinden. Goeie verbindingen en leuke stukken stad zijn vlakbij. Ik zou gelijk tekenen.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Eensch. Ik heb een jaar of 20 geleden in Amsterdam West gewoond, bij de Ten Kate Markt. Ja, het is een zeer gemeleerde buurt en we hadden een moskee om de hoek zitten (volgens mij zelfs eentje die als behoorlijk radicaal te boek staat), maar zelfs met 9/11 heb ik nergens last van gehad. En ik liep rustig in m'n uppie, als meisje van in de 20, midden in de nacht over straat in 'n korte rok.
Als je de woningloterij wint, niet klagen, maar enkel op zeer gegronde redenen (vele achterstallig onderhoud bijv.) afwijzen. Tenzij je nu al 15+ jaar aan wachttijd hebt, want dan kun je over 'n jaar of 5 misschien wel 'n woning uitkiezen.
Als je de woningloterij wint, niet klagen, maar enkel op zeer gegronde redenen (vele achterstallig onderhoud bijv.) afwijzen. Tenzij je nu al 15+ jaar aan wachttijd hebt, want dan kun je over 'n jaar of 5 misschien wel 'n woning uitkiezen.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Ik woon vlak bij Mercatorplein al weer een jaar of 5. Ik vind het hier top wonen.
Je moet je fiets op slot zetten ergens aan vast.
Het gentrificeerd/veryupt hier redelijk hard. Woning prijzen gaan omhoog. Het is niet de bende meer van 20 jaar geleden, maar grote stad problematiek is er gewoon.
Ga lekker kijken, is het wat neem het. Vind je het toch niet wat op een later moment, kan je altijd nog woningruil doen oid.
Je moet je fiets op slot zetten ergens aan vast.
Het gentrificeerd/veryupt hier redelijk hard. Woning prijzen gaan omhoog. Het is niet de bende meer van 20 jaar geleden, maar grote stad problematiek is er gewoon.
Ga lekker kijken, is het wat neem het. Vind je het toch niet wat op een later moment, kan je altijd nog woningruil doen oid.
From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.
Ik ben bekend in dit stadsdeel, er is veel folklore, oost europa, noord oost west afrika, ned antillen,suriname en de rest van zuid amerika, pakistan, turkije, syrië, irak, iran, afghanistan, russen, enige nl senioren die hier na 50 jaar geleden hoopvol naar toe gelokt zijn om in veel te kleine woningen hun dagen te slijten. De autodichtheid is groot en chaotisch. Laat nooit 's nachts je balkondeur of ramen zonder beveiliging openstaan,zet je fiets dubbel op slot en ergens aan vast. Laat absoluut nooit iets in de auto liggen. Let goed op in het verkeer, hier gelden andere regels, verkeer tegen de richting in op de verkeerde weghelft van rechts heeft altijd voorrang, Politie, brandweer, ambulance sirenes tijdens corona iets minder, normaal non stop. Elke week een plofkraak waardoor steeds minder pin automaten. Geluidsoverlast van buren, barbecue beneden in de tuin of boven op balkon moet kunnen, twee keer per week wordt het gras gemaaid, 's ochtends om 7:30 in de rij voor de koffieshop, noem het maar op alles is er.
Oh, en ja Noorderhof is de deftige naam voor Slotermeer/Geuzenveld.
En als tip: het van Eesteren paviljoen aan de Sloterplas organiseert rondleidingen door het buurtje.
Zij hebben een historische kijk op deze omgeving.
En als tip: het van Eesteren paviljoen aan de Sloterplas organiseert rondleidingen door het buurtje.
Zij hebben een historische kijk op deze omgeving.
[ Voor 53% gewijzigd door OPELOPA op 23-06-2020 09:35 ]
Het is nog net niet Osdorp, daar moet je zeker niet zijn... Niet de beste buurt in ieder geval.
Pay peanuts get monkeys !
Wat is je definitie van lastig gevallen worden wat te erg is om er niet te gaan wonen? Als die bij 'een vriendin die langs komt wordt nageroepen/gefloten/gesist' moet je passen. Persoonlijk zou ik denken; verman je en realiseer hoeveel geluk je hebt in de distopische woningmarkt.SeriousBanter schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:36:
@GoldenSample Ben zelf een man van 27 en waar ik bang voor ben is om dan bijvoorbeeld in de avond met een vriendin ergens te lopen en te worden lastig gevallen door een groep mensen, of bedreigd worden om mijn telefoon/portemonnee af te geven.
De K-buurt vond m'n toenmalige vriendin ook niet de fijnste om van de metro naar m'n flat te lopen. Want ja in de Bijlmer (wat ik persoonlijk een veel fijnere buurt, inclusief H & K, vind dan veel delen van west) heb je wel dat je de 'Hey baby...' om je oren krijgt als jonge vrouw. Vervelend? Zeker, zou ik er een hut om laten schieten? No way.
En qua overvallen worden.. Tja volgens mij zie je te veel beren. Zelfs in schubbenkutteveen is er wel eens iemand overvallen.
[ Voor 18% gewijzigd door GoldenSample op 22-06-2020 01:43 ]
Ga niet teveel op het nieuws af. Waar ik woon worden mensen neergestoken met O&N, en een dorp verderop worden mensen doodgestoken bij de pinautomaat vlak voordat ze met pensioen gaan. Er gebeurd overal narigheid maar ga er gewoon kijken in de avond en praat met de buurtbewoners.
Wat betreft die regio in Amsterdam, ik heb wat vrienden die bij OLVG/AvL ziekenhuis werken en ik hoor weinig klachten anders dan dat je nergens kan parkeren en fietsen worden gestolen.
Wat betreft die regio in Amsterdam, ik heb wat vrienden die bij OLVG/AvL ziekenhuis werken en ik hoor weinig klachten anders dan dat je nergens kan parkeren en fietsen worden gestolen.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Ik woon tegenwoordig in Geuzenveld en woon hier gewoon goed, geen enkel issue,ja er gebeurd wel eens wat maar niet anders dan bv in Oost waar ik ook gewoond heb.jij zou zelfs nog iets meer richting stad zitten waar het ook al steeds meer veryupt inderdaad.
De laatste 10 jaar is er veel veranderd door de toename in prijzen.
Ja er gebeurd wel eens wat maar dat is in iedere stad,en maak er zelf nooit echt iets van mee.
Sloterplas noord is een redelijk rustig stuk,fiets er meestal langs,staan wat hangjongeren bij de auto daar,maar die staan er lekker.
De laatste 10 jaar is er veel veranderd door de toename in prijzen.
Ja er gebeurd wel eens wat maar dat is in iedere stad,en maak er zelf nooit echt iets van mee.
Sloterplas noord is een redelijk rustig stuk,fiets er meestal langs,staan wat hangjongeren bij de auto daar,maar die staan er lekker.
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
De Ten Catebuurt is tegenwoordig helemaal hip.Ardana schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:53:
Eensch. Ik heb een jaar of 20 geleden in Amsterdam West gewoond, bij de Ten Kate Markt. Ja, het is een zeer gemeleerde buurt en we hadden een moskee om de hoek zitten (volgens mij zelfs eentje die als behoorlijk radicaal te boek staat), maar zelfs met 9/11 heb ik nergens last van gehad. En ik liep rustig in m'n uppie, als meisje van in de 20, midden in de nacht over straat in 'n korte rok.
20 Jaar terug ietsje minder, maar zeker niet te vergelijken met waar TS mogelijk een woning krijgt.
Destijds was "daar" wonen ook alleen voor je schoonmoeder, maar tegenwoordig begin t, of zelfs is, veel beter.
Het enige puntje, zonder een exact adres te weten, is de bereikbaarheid (kom je makkelijk/snel in centrum etc, en de lokale winkels.
De plek die ik ken had, of heeft, alleen een kleine Appie en een erg op elkaar gedrukte Dirk.
PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
De zware criminaliteit in dit soort gebieden is altijd zeer specifiek en zeer gericht. Zit jij niet in 'het wereldje' dan wordt je ook niet zomaar neergeknald of ontvoerd. Dat zie je niet alleen in Amsterdam maar ook in andere steden in Nederland.
Als praktisch voorbeeld, in Nieuwegein (60k inwoners) zijn afgelopen jaar meerdere personen vermoord en neergeschoten. Stuk voor stuk personen met heel korte achternamen (Mohamed B, Arie L, Peter B, enz), en stuk voor stuk personen die in 'het wereldje' iets hadden verprutst met een drugsdeal of andere louche zaken. Zit jij niet in deze busines dan zul je hier niet veel van merken.
De kleine criminaliteit (autoinbraak, fietsendiefstal, gelegenheidsinbraak) zul je in elke slechtere wijk wel vinden. Maar zaken als straatroof en zakkenrollen wordt over het algemeen gedaan door rondtrekkende bendes (meestal Roemeens) op erg drukke plekken en plekken waar het druk is met toeristen. Die vind je dus niet zomaar op de lokale straathoek.
Als praktisch voorbeeld, in Nieuwegein (60k inwoners) zijn afgelopen jaar meerdere personen vermoord en neergeschoten. Stuk voor stuk personen met heel korte achternamen (Mohamed B, Arie L, Peter B, enz), en stuk voor stuk personen die in 'het wereldje' iets hadden verprutst met een drugsdeal of andere louche zaken. Zit jij niet in deze busines dan zul je hier niet veel van merken.
De kleine criminaliteit (autoinbraak, fietsendiefstal, gelegenheidsinbraak) zul je in elke slechtere wijk wel vinden. Maar zaken als straatroof en zakkenrollen wordt over het algemeen gedaan door rondtrekkende bendes (meestal Roemeens) op erg drukke plekken en plekken waar het druk is met toeristen. Die vind je dus niet zomaar op de lokale straathoek.
7400 Wp op het dak
@SeriousBanter Er is wel serieus verschil tussen Amsterdam Oud-West (Bos en Lommer, Erasmuspark buurt, Mercatorplein) en Nieuw-West. Dat eerste is zoals veel mensen al zeggen behoorlijk hip geworden de laatste jaren en een stuk minder erg.
Zelf in Nieuw-West gewoond samen met mijn vriend, Laan van Spartaan net buiten de ring en op zich is het rondom Plein 40/45 of rondom de Sloterplas best prettig wonen met veel ruimte en veel groen. Ja als we samen de hond uitlieten o.i.d. wel geregeld opmerkingen gehad maar dat moet je gewoon negeren. Als hetero man van 27 zou ik mezelf er niet druk over maken, die zijn nauwelijks doelwit van intimidatie. Verder Geuzenveld in vind ik persoonlijk minder prettig. Veel verslonst, graffiti, hele vervelende sfeer. Dus het zou helpen als je wat specifieker kan aangeven waar de woning zich bevind.
Zelf in Nieuw-West gewoond samen met mijn vriend, Laan van Spartaan net buiten de ring en op zich is het rondom Plein 40/45 of rondom de Sloterplas best prettig wonen met veel ruimte en veel groen. Ja als we samen de hond uitlieten o.i.d. wel geregeld opmerkingen gehad maar dat moet je gewoon negeren. Als hetero man van 27 zou ik mezelf er niet druk over maken, die zijn nauwelijks doelwit van intimidatie. Verder Geuzenveld in vind ik persoonlijk minder prettig. Veel verslonst, graffiti, hele vervelende sfeer. Dus het zou helpen als je wat specifieker kan aangeven waar de woning zich bevind.
HD4Life @ Full-HD
Buurt van TS heeft meerdere pleinen in de buurt met winkels,daarnaast metro/tram/bus en een treinstation in de buurt
gedeelte van TS is zover ik weet tussen metro en plein 40/45,zover ik weet is dat gewoon fine
De specifieke plek waar je woont is inderdaad heel belangrijk,stukje waar ik woon herken ik dit helemaal niet,maar er is een stuk verderop met oudere flats waar dat wel iets meer is,maar langzaam gaan deze allemaal tegen de grond,ik heb vooral nieuwbouw flats om me heen.Dus ja heel belangrijk waar het is aangezien "geuzenveld"niets zegt.Er is veel veranderd in de laatste 10 jaar.Davidshadow13 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:29:
@SeriousBanter Er is wel serieus verschil tussen Amsterdam Oud-West (Bos en Lommer, Erasmuspark buurt, Mercatorplein) en Nieuw-West. Dat eerste is zoals veel mensen al zeggen behoorlijk hip geworden de laatste jaren en een stuk minder erg.
gedeelte van TS is zover ik weet tussen metro en plein 40/45,zover ik weet is dat gewoon fine
[ Voor 88% gewijzigd door mrsar op 22-06-2020 10:45 ]
Plus het wordt met de jaren alleen maar beter daaro.
Anders ga je er een keer een (zaterdag)middag wandelen, of even een biertje drinken om de hoek?
Wat de een okay vindt, is voor de ander drie bruggen te ver...
The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm
Ik heb 12 van de afgelopen 20 jaar in die omgeving gewoond. Ik heb in die tijd geen directe ervaring met criminaliteit gehad. Wel gedoe met buren, maar dat had ik in het veel beter aangeschreven Amstelveen ook.
Het is wat je er zelf van maakt. Ik zou zeggen dat je je handjes dicht mag knijpen met het idee dat je de loting hebt gewonnen. En als je het niet wil kom je over een jaar of 20 vanzelf wel weer eens bovenaan de lijst te staan..
Het is wat je er zelf van maakt. Ik zou zeggen dat je je handjes dicht mag knijpen met het idee dat je de loting hebt gewonnen. En als je het niet wil kom je over een jaar of 20 vanzelf wel weer eens bovenaan de lijst te staan..
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Ik zou vooral heel erg goed kijken naar de woning zelf, staat van onderhoud, isolatie (ook geluid!), eens bij de (boven)buren aanbellen etc. Mijn ervaring met Amsterdam (heb er 11 jaar gewoond, net een paar maanden weg) is dat er heel veel gebeurt en dat je daar maar heel weinig van mee krijgt. Dus als je een beeld vormt op basis van incidenten dan is dat gewoon geen reeel beeld.
Een fijne woning daarentegen is een groot goed, dus let daar op.
Een fijne woning daarentegen is een groot goed, dus let daar op.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Ik zou eerder kijken wie je buren zijn. Dat een buurt wat minder fijn is, dat is niet zo leuk. Maar als je buren volslagen idioten zijn die totaal geen rekening met andere mensen houden, dat is veel hinderlijker.
Let b.v. op de tuintjes (als die er zijn) en de eerste indruk die je krijgt als je de huizen van de buren ziet.
Let b.v. op de tuintjes (als die er zijn) en de eerste indruk die je krijgt als je de huizen van de buren ziet.
Vaak bu'j te bang!
@Davidshadow13 De woning zit vlak bij moskee El-Hijra. Klinkt wel vervelend dat je niet even de hond met je vriendin kan uitlaten zonder opmerkingen naar je hoofd geslingerd te krijgen. Wat zijn dat voor opmerkingen?
Ah dat is precies één blok waarachter ik gewoond heb, dat is op zich een prima buurt en ook rondom Plein 40/45 nooit onveilig gevoeld. Het Gerbrandypark daarachter is ook echt een familiepark met veel ouders met kinderen. Het enige waar ik dan op zou letten is of en wat voor overlast je van de moskee zelf kan verwachten. Veel parkeeroverlast of geluidsoverlast. Ik zou dus eens langsgaan rond gebedstijd en dan kijken hoe druk is het is. Als dat meevalt dan zal je er prima wonen verder.SeriousBanter schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:18:
@Davidshadow13 De woning zit vlak bij moskee El-Hijra. Klinkt wel vervelend dat je niet even de hond met je vriendin kan uitlaten zonder opmerkingen naar je hoofd geslingerd te krijgen. Wat zijn dat voor opmerkingen?
Ik zei "vriend"
HD4Life @ Full-HD
In Amsterdam kan het verschil tussen twee straten in dezelfde buurt al groot zijn, maar overlast concentreert zich vaak rondom snackbars, kappers, coffeeshops, cafe's, bankjes etc. Als die niet binnen hoorafstand van je woning zijn zit woongenot meer in de directe buren dan in de wijk.
Als het toch te erg blijkt kan je altijd nog woningruilen met iemand uit Almere ofzo.
Als het toch te erg blijkt kan je altijd nog woningruilen met iemand uit Almere ofzo.
Dat, of een willekeurige doordeweekse avond. Sfeer proeven. Dat is eigenlijk altijd wel een goed idee als je ergens wil gaan wonen.Jester-NL schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:57:
Anders ga je er een keer een (zaterdag)middag wandelen, of even een biertje drinken om de hoek?
Heb je zelf al gekeken? Gaat om jouw indruk. Vragen om reviews is negatieve krijgen toch.
Cash is king.
Woonde 8 jaar lang een stukje richting centrum (om de hoek bij Domino Pizza op de Bosenlommerweg) en heb het altijd naar mijn zin gehad. In het begin had het niet zo'n prettige naam en was er veel last van hangjongeren maar door inzet van de buurt is die overlast enorm afgenomen. De meeste woningen zijn erg klein in de buurt (we hebben 2 kinderen) en daarom hebben we ook besloten om te verhuizen een paar jaar geleden maar als we in de toekomst een nieuwbouw woningen kunnen krijgen dan zou ik zo terug verhuizen.
Je bent snel in het centrum met de bus, supermarkten dichtbij (AH, Dirk, Vomar in een driehoekje), zwembad dichtbij (Mercatorbad), Bagels&Beans/bibliotheek/slager/banketbakker/bakker op de BL-weg, Erasmus en Rembrandt-park vlakbij en wij hadden ook een speeltuin/kinderboerderij voor de deur.
Mis vooral de bakker want die hebben we nu niet echt in de buurt en die zijn ook zeker niet om 6u 's ochtends al open.
Moet wel zeggen dat de Kolenkitbuurt wel een slechte naam heeft, zelfs in de buurt onder de wat oudere mensen (60-70+) maar volgens mij is dat enorm verbeterd met de opkomst van nieuwbouw de afgelopen jaren in dat stuk (tussen Kolenkit en de metro).
// edit
Best groot stuk, tussen Kolenkitbuurt en Noorderhof. Kolenkit is stuk na het BL-plein en de metro volgens mij en Noorderhof (Slotermeer/Geuzenveld volgens @OPELOPA) had ik niet willen wonen tenzij je in noordelijke stuk zit van de S104 (tussen de S104 en de N200, ik noem het altijd de Burgemeester-buurt omdat je een boel straten hebt die beginnen met Burgemeester dinges-en-dattes)
Je bent snel in het centrum met de bus, supermarkten dichtbij (AH, Dirk, Vomar in een driehoekje), zwembad dichtbij (Mercatorbad), Bagels&Beans/bibliotheek/slager/banketbakker/bakker op de BL-weg, Erasmus en Rembrandt-park vlakbij en wij hadden ook een speeltuin/kinderboerderij voor de deur.
Mis vooral de bakker want die hebben we nu niet echt in de buurt en die zijn ook zeker niet om 6u 's ochtends al open.
Moet wel zeggen dat de Kolenkitbuurt wel een slechte naam heeft, zelfs in de buurt onder de wat oudere mensen (60-70+) maar volgens mij is dat enorm verbeterd met de opkomst van nieuwbouw de afgelopen jaren in dat stuk (tussen Kolenkit en de metro).
// edit
Best groot stuk, tussen Kolenkitbuurt en Noorderhof. Kolenkit is stuk na het BL-plein en de metro volgens mij en Noorderhof (Slotermeer/Geuzenveld volgens @OPELOPA) had ik niet willen wonen tenzij je in noordelijke stuk zit van de S104 (tussen de S104 en de N200, ik noem het altijd de Burgemeester-buurt omdat je een boel straten hebt die beginnen met Burgemeester dinges-en-dattes)
[ Voor 14% gewijzigd door Helox-in-a-box op 22-06-2020 14:14 ]
Jezus, mensen kunnen wel overdrijven. Het is geen oorlog op straat. Ik zou de woning sowieso nemen tenzij de woning in slechte staat verkeerd. Je zit praktisch naast een metro station en Sloterdijk is erachter. Bos en lommer en Plein 40/45 zitten naast je. Genoeg parken in de omgeving, bakkerijen en groentewinkels.
Qua criminaliteit is het ook gewoon rustig. Misschien was het 20 jaar geleden wel erger. Verder investeert de gemeente heel veel in de buurten. Je kan rustig in de nacht over straat lopen.
Imo is het een gezellige buurt mits je met iedereen overweg kan.
Kortom: gewoon doen en niet naar de mensen luisteren die in het Gooi wonen.
Heb je vragen stuur me een pb. Ik beantwoord je vragen met alle plezier.
Qua criminaliteit is het ook gewoon rustig. Misschien was het 20 jaar geleden wel erger. Verder investeert de gemeente heel veel in de buurten. Je kan rustig in de nacht over straat lopen.
Kortom: gewoon doen en niet naar de mensen luisteren die in het Gooi wonen.
Heb je vragen stuur me een pb. Ik beantwoord je vragen met alle plezier.
"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.
Als ik iemand zie die 'de hond met zijn vriendin uitlaat' in plaats van 'met zijn vriendin de hond uitlaat', dan krijgt hij ook een opmerking naar zijn kop. Ik snap dat het gewoon een licht onhandige zinsvolgorde is, maar ik zie nu voor me dat zowel hond als vriendin aan de lijn moet.SeriousBanter schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:18:
Punctuality is the politeness of kings
Ik weet er niet veel van en komt praktisch nooit in de randstad, maar als je op Youtube al heel wat filmpjes kan vinden over een buurt lijkt het mij niet heel fijn wonen.
YouTube: YouTube
Ik kijk zelf altijd ook even op de leefbarometer om te zien of een buurt goed is of niet voordat ik er ga kijken voor een woning.
https://www.leefbaarometer.nl/kaart/#kaart
Ik kijk zelf altijd ook even op de leefbarometer om te zien of een buurt goed is of niet voordat ik er ga kijken voor een woning.
[ Voor 24% gewijzigd door Ernemmer op 22-06-2020 15:02 ]
Maatje van me woont daar om de hoek. Prima buurt verder, maar je moet je niet overal wat van aantrekken.
It's dogged that does it
leeuwarden ook maar niet doen danErnemmer schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:58:
Ik weet er niet veel van en komt praktisch nooit in de randstad, maar als je op Youtube al heel wat filmpjes kan vinden over een buurt lijkt het mij niet heel fijn wonen.
YouTube: leeuwarden
nog recenter ook
Iets over zwarte pieten en 1 steekpartij in de hele stad ipv een wijk, ik snap de vergelijking niet helemaal.mrsar schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:26:
[...]
leeuwarden ook maar niet doen dan
YouTube: leeuwarden
nog recenter ook
Dat het net zulke onzin is,ik lees steekpartij van 3 geleden,ik kom er nooit,en weet het verder niet maar zal wel gevaarlijk zijn daarErnemmer schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:29:
[...]
Iets over zwarte pieten en 1 steekpartij in de hele stad ipv een wijk, ik snap de vergelijking niet helemaal.
je geeft een yt link met vooral heel veel oude filmpjes, ik zie ook filmpjes over gebouwen die er sowieso al niet meer staan etc.
Net als andere stadsdelen zijn ze hier ook druk bezig met stadsvernieuwing (nog sneller duur maken),hierbij veranderd ook de veiligheid.
op andere plekken worden ook slijterijen etc overvallen, in leeuwarden link staat die er zelfs ook tussen.Ja helaas is de kruitvat hier laatste jaar meerdere keren overvallen.was heel specifiek raak de laatste tijd,maar gok dat ze er nu iets veranderd hebben.Ernemmer schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:32:
[...]
Oke, maar ik vind de filmpjes over Amsterdam west toch iets erger dan die over Leeuwarden, maar ieder zijn mening natuurlijk.
Enige waar ik hier echt last van heb zijn motoren die pokke veel herrie maken.
de geuzenveld van nu is niet te vergelijken met die van 10 jaar geleden.
[ Voor 60% gewijzigd door mrsar op 22-06-2020 17:40 ]
Oke, maar ik vind de filmpjes over Amsterdam west toch iets erger dan die over Leeuwarden, maar ieder zijn mening natuurlijk.mrsar schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:30:
[...]
Dat het net zulke onzin is,ik lees steekpartij van 3 geleden,ik kom er nooit,en weet het verder niet maar zal wel gevaarlijk zijn daar
je geeft een yt link met vooral heel veel oude filmpjes, ik zie ook filmpjes over gebouwen die er sowieso al niet meer staan etc
Het van Eesteren paviljoen een eindje verder op geeft dagelijks een rondleiding door het buurtje, misschien kan je zo een indruk opdoen.
Bedenk ook even dat Leeuwarden minder inwoners heeft als Amsterdam west. Meer mensen op dezelfde plek, andere samenstelling van mensen. Natuurlijk is het anders, en dat kan zeker niet de plek voor je zijn. Maar als in ingeschreven staat in Amsterdam ben je daar wel bekend mee.Ernemmer schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:32:
[...]
Oke, maar ik vind de filmpjes over Amsterdam west toch iets erger dan die over Leeuwarden, maar ieder zijn mening natuurlijk.
Sowieso heb je het over de onveiligste gemeente van Friesland, iemand uit Tinje zal ook nooit van zn leven naar t onveilige wielenpole willen verhuizen zegmaar
Dat is een van de betere tips inderdaad. Zelf heb ik er niet gewoond maar wel ervaring met “mindere” en “betere” buurten in het algemeen.Amsterdamn schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:23:
Toen ik net student af was, woonde ik tegen de Schilderwijk aan in DH. Ook daar gebeurde wel eens wat maar als je de buurt leert kennen en andersom, is het gewoon leuk en ongeacht komaf, let men op elkaar. Als ik vandaag de dag door de straat loop, is het nog steeds: hee buurman! Gezellig praatje erbij.
Ja er gebeurde wel eens wat maar de meeste ellendelingen kwamen uit andere buurten of steden.
Nu woon ik tegen Kijkduin, ook hier wordt wel eens ingebroken terwijl het als een “nette” buurt bekend staat en heel eerlijk gezegd, veel van de niet directe buren hier zijn (met name in de buurtapp) gewoon zeurkousen die overal aanstoot aan nemen.
Ga lekker kijken, maak een praatje met je misschien wel nieuwe buren en vergeet gewoon even de locatie factor
Adjust non olet, plerumque...
Was je er al wezen kijken?SeriousBanter schreef op zondag 21 juni 2020 @ 18:58:
Ik heb een lootwoning toegewezen gekregen in Amsterdam West tussen Kolenkitbuurt en Noorderhof in. Mijn vraag is of hier jongeren zijn die ervaring hebben hoe het is om daar te wonen? Ik lees en hoor veel over criminaliteit van steek en schietpartijen tot inbraken en overvallen. Hierdoor krijg ik de neiging om het af te slaan. Ik ben wel al door de buurt heen gewandeld maar dat was overdag en ik had er toen al een gemengd gevoel bij.
From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.
Er zullen niet heel veel mensen 'zomaar' iets posten over een buurt natuurlijk.Ernemmer schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:32:
[...]
Als ik op ons dorp zoek, vindt ik alleen maar items over bloemen, boomkwekerijen en ook een verdwaalde overval op de lokale Zeeman
Maar nagenoeg géén lovende recensies over de wijken.
Ja, er zijn probleemwijken in Amsterdam, net zo goed als in Rotterdam en Lutjebroek
Ik zou naar de kijkdagen gaan, en naast de woning ook de buren eens 'observeren'
Is het een rotzooi in de tuin / balkon - dan kan je je conclusie daaruit trekken natuurlijk.
Pagina: 1