Advies €1000 gaming/workstation future proof nvidia 3000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernest9637
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 28-10-2024
Na veel research en componenten veranderen ben ik op deze build gekomen, zie redenering onderaan.
De bedoeling is een all around potent systeem te bouwen (eerste build) om te kunnen gamen op 1080P (nu) en 1440p (als ik gespaard heb voor upgrade en 3000 reeks uit is)
Ik speel voorlopig vooral e-sports games (OW, valorant, rocket league,LoL,....) maar ik wil ook "zwaardere" games kunnen spelen (GTA v, warzone, apex legends,....) Single player AAA speel ik niet.

Heb deze monitor en ben er super tevreden van (misschien wel triple monitor setup in de toekomst :P
pricewatch: Iiyama G-Master GB2760QSU-B1 Zwart

TN paneel maar ik ben dat gewoon en de kleuren zijn goed genoeg.
Als ik ooit voor IPS ga dan ga ik waarschijnlijk nooit meer terug willen en dat is slecht voor de portefeuille :9

Editen met davinic resolve moet ook kunnen.
Ik denk dat deze cpu daar wel sterk genoeg voor zal zijn (bron: https://www.pugetsystems....-Gen-Intel-X-series-1538/)

Ook hobby streamen in de toekomst maar dat zou via NVENC zijn.

Ik koop binnen één week tot twee weken de onderdelen bij megekko (met spaarprogramma cashback) dus ik kijk ook zeker naar wat er goed geprijsd is op dit moment.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenMSI B450 Gaming Pro Carbon MAX Wi-Fi€ 155,05€ 155,05
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Super Gaming X€ 277,01€ 277,01
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB€ 59,12€ 59,12
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400A Digital Zwart€ 89,95€ 89,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 179,90€ 179,90
1VoedingenSeasonic Focus GX-650€ 95,95€ 95,95
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 118,40€ 118,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.140,38

GPU: 1660 super is echt de value king voor 1080 met redelijke refresh rates. Deze is een GPU die ik een jaar zou gebruiken en dan verkopen en upgraden naar een 2070 super of 3000 reeks als die goed zullen zijn (ik verwacht van wel) Ik heb amd gpu's zeker overwogen maar de drivers en gebrek aan funcionaliteiten (bv nvenc) zijn echt een dealbreaker voor mij!

Ik wil begin volgend jaar (misschien iets vroeger of laten upgraden naar een duurdere GPU (+- €600) voor 1440p op hoge refresh rates (meer dan honderd op lichte tot middelzware games) dus de rest van de build moet zeker "future-proof" zijn tot dan

CPU: amd uiteraard. Deze of 3700x (dan moet ik wel skimpen op andere onderdelen) lijken beste qua value. De 6 cores 12 threads lijken me genoeg voor mijn wensen?

CPU cooler: wraith prism (die ik nog liggen heb) voorlopig, misschien een dark rock 4 of scythe mugen 5 in de toekomst. Ik verwacht dat temps oke zullen zijn en ik overclock niet.

Mobo: hier ben ik nog steeds niet uit, deze leek me goed qua prijs en de wifi en bluetooth is zeer handig (anders koop ik wel een adapter). Het is ook een mooi bord met de RGB maar ook dat is geen absolute vereiste.
Ik wil graag een degelijk bord maar het hoeft geen x570 te zijn denk ik want ik hoef geen PCIe 4 en SLI.
Als ik cpu upgrade is dat max naar 3900x.
alternatieven
pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX (sterk gestegen in prijs)
pricewatch: MSI B450 Gaming Plus Max
pricewatch: MSI B450-A Pro Max
pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE (boven budget dus ik moet dan andere onderdelen aanpassen, lijkt me niet logisch voor een €170 CPU)

Behuizing: geweldig mooie case met goede stock temperaturen voor een degelijke prijs. Staat vrij vast, enkel de meshify c is een mogelijk alternatief.

SSD: Ik twijfel tussen de a2000 en de pricewatch: WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C). De WD is iets trager en duurder maar stabieler volgens sommigen.

Deze is ook een optie: pricewatch: Crucial P1 1TB

HDD: 2TB voor storage en games die ik amper speel. Staat ook vrij vast.

PSU: een degelijke 650w voeding. 550w is genoeg maar heb graag wat extra want geen idee hoeveel wattage de 3000 series zal nodig hebben. Suggesties voor goede alternatieven mag zeker.

RAM: Ook hier nog wat twijfels. Wil ik 3200 CL16 of 3600cl 16? 3600 past in budget maar zal ik dat zelfs merken? Als moederbord 3600 niet ondersteunt, moet ik dan "overclocken" en verlies ik dus garantie?
Is dat een reden om voor een ander moederbord te gaan dan degene die ik gekozen had?
Ripjaws v zijn niet de mooiste maar wel stabiel en goedkoop.

Extra fans (in de toekomst):https://tweakers.net/pricewatch/1227979/cooler-master-masterfan-mf120r-argb-3in1-120mm.html Goedkope fans met mooie RGB en redelijk stil, niet echt nodig voor temperaturen maar wel leuk om naar te kijken. Ik zou ze instellen op één kleur tegelijk, geen kermis dus 8)7

Ik zou deze zelf builden en het is mijn eerste build. Met wat YouTube video's moet dat lukken zeker? Cable management lijkt me het moeilijkste deel.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
De ryzen5. Is ruim genoeg voor alle games die je noemt. In praktijk worden niet alle cores gebruikt bij deze games als je de R7 pakt.

Ga je wifi nodig hebben? Een kabel is altijd stabieler. Als je wifi nodig hebt is het een prima bord.

Deze gpu is een mooie je zou ook naar de non gaming varriant kunnen kijken als je wat van je budget af wilt.

Ram is crucial favoriet wegens stabiliteit, heb je budget probleem is g skill goed alternatief. 3200 is genoeg 3600 is beter. Ik geloof dat bij g skill de 3600 laatst goedkoper was, zou je moeten nakijken. (Dan is keuze logisch).

Je hele build draait op ongeveer 250 watt... Met overschoot van 25 % is dat 300 watt... Zelfs als de 3000 gigantisch veel vraagt, zal dat nooit dubbel zoveel zijn als de 2080, dus het zal onder de 200 watt blijven. Dan kom je uit op 400 watt... Met een 500 of 550 watt voeding zit je goed. Bitfenix of be quiet power 11 zijn wat betere kwaliteit, maar seasonic geeft 10 jaar garantie.

Ik hoor geen positieve verhalen over de Kingston SSD laatste tijd. Speel op safe en geef die 20 euro extra uit voor de wd.

Ps moeilijkste deel is de cashback terugkrijgen van megekko, of de cpu koeler installeren. (Die wraith prism is prima koeler voor nu)

[ Voor 5% gewijzigd door 99ruud99 op 22-06-2020 07:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-07 11:50
Aanvullend op @99ruud99 , zou ik 16 GB Ram erin doen. Gamen met 32 GB zie ik niemand in mijn omgeving doen. Dit is toch meer voorbehouden aan workstations.

Verder vind ik het moederbord wat duur. Stop er een B550 bord in. Die is bovendien meer ‘future proof’

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernest9637
Djarune schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:09:
Aanvullend op @99ruud99 , zou ik 16 GB Ram erin doen. Gamen met 32 GB zie ik niemand in mijn omgeving doen. Dit is toch meer voorbehouden aan workstations.

Verder vind ik het moederbord wat duur. Stop er een B550 bord in. Die is bovendien meer ‘future proof’
Het is ook echt de bedoeling dat het een degelijk workstation is.
Voor videobewerking zal dit echt wel van pas komen.

Ik ga kijken naar B550 bordjes, zou je een bepaald model aanraden?
Deze bijvoorbeeld?
pricewatch: Asus TUF Gaming B550-PLUS

[ Voor 11% gewijzigd door ernest9637 op 22-06-2020 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Wat is het praktisch nut van een b550 bord, behalve dat ze wat nieuwer zijn? Is het niet slimmer om even maand daarmee te wachten tot de eerste problemen binnen zijn? (of gebrek aan problemen, idealiter :P ) @Djarune ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-07 11:50
99ruud99 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 18:27:
Wat is het praktisch nut van een b550 bord, behalve dat ze wat nieuwer zijn? Is het niet slimmer om even maand daarmee te wachten tot de eerste problemen binnen zijn? (of gebrek aan problemen, idealiter :P ) @Djarune ?
  • De VRM op de B550's borden is bijna altijd beter dan de B450 borden. Ze hebben grotere heatsinks en zijn qua VRM bijna gelijkwaardig aan Z390 / X570. Het betekend wel helaas dat ze daarom wat duurder zijn
  • standaard features zoals PCIe 4.0 (gedeeltelijk) en USB 3.2.
  • Ze zijn vaker uitgerust betere features zoals met WIFI 7 6 (802.11ax), Realtek S1200A sound, 2.5 Gbps LAN en RGB verlichting
  • De B450 borden zijn onlangs in prijs gestegen. Voor borden boven de 100 euro begint B550 interessant worden. Vanaf 130 euro zou ik enkel B550 kiezen. Vanaf 200 euro kan X570 ook interessant zijn
  • Omdat ze nieuw zijn (B450 is 2 jaar op de markt) heeft B550 ook een hogere re-sell waarde.
@ernest9637 Dat ASUS moederbord is midrange en voldoet prima voor een R5 3600. Het kan zelfs een R9 3900 draaien met de VRM aan boord (8+2 fases). Even een MSI B450 Tomahawk Max ter vergelijking. Die heeft 4+2 fases en kleinere heatsinks. Bovendien is de ASUS uitgerust met RGB verlichting, WIFI 7 6 met externe antenne, Realtek S1200A geluid en 2.5 Gbps LAN.

@99ruud99 heeft gelijk dat benchmarks en reviews zeer schaars zijn en het "kan zijn" dat het bord kinderziektes heeft. Echter ik zou als ik jouw was de gok maken mits je een AM4 mobo met wifi en rgb wil.

[ Voor 6% gewijzigd door Djarune op 23-06-2020 13:00 . Reden: Wifi 7 moet natuurlijk wifi 6 zijn ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guyver3636
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-07 21:53
Asus TUF Gaming B550-PLUS wifi. ik heb dit bord nu 4 dagen in gebruik en werkt tot nu toe top (ik gebruik alleen geen wifi maar het scheelde toen 10 euro dus dat is later weer sneller te verkopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernest9637
guyver3636 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:28:
Asus TUF Gaming B550-PLUS wifi. ik heb dit bord nu 4 dagen in gebruik en werkt tot nu toe top (ik gebruik alleen geen wifi maar het scheelde toen 10 euro dus dat is later weer sneller te verkopen)
Ik heb deze toegevoegd. Beter dan de msi pro carbon ac max wifi en maar €10 duurder.

Is wel micro-atx, gaat dat een probleem vormen bij het builden?

Dan heb ik meer plaats in de case?

[ Voor 3% gewijzigd door ernest9637 op 23-06-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyver3636
ernest9637 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:43:
[...]

Ik heb deze toegevoegd. Beter dan de msi pro carbon ac max wifi en maar €10 duurder.

Is wel micro-atx, gaat dat een probleem vormen bij het builden?

Dan heb ik meer plaats in de case?
Dat gaat prima maar waarom neem je dan niet een kleinere kast het is een beetje zonden van de ruimte die je niet gebruikt in de kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernest9637
guyver3636 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:23:
[...]

Dat gaat prima maar waarom neem je dan niet een kleinere kast het is een beetje zonden van de ruimte die je niet gebruikt in de kast
De keuze voor deze case staat eigenlijk al een tijdje vast voor mij wegens mooie design en goede prestaties.
Als het niet deze zou zijn zou het de meshify c zijn met wat extra fans.

Meer ruimte in de case, betekent dat meer airflow?
Ik ga trouwens ook nog een aftermarket koeler toevoegen, ik dacht aan deze
pricewatch: Arctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit)

Dit mobo leek wel goed maar is net boven de €200
pricewatch: Asus ROG Strix B550-F Gaming (WI-FI)

[ Voor 11% gewijzigd door ernest9637 op 23-06-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyver3636
ernest9637 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:36:
[...]

De keuze voor deze case staat eigenlijk al een tijdje vast voor mij wegens mooie design en goede prestaties.
Als het niet deze zou zijn zou het de meshify c zijn met wat extra fans.

Meer ruimte in de case, betekent dat meer airflow?
Ik ga trouwens ook nog een aftermarket koeler toevoegen, ik dacht aan deze
pricewatch: Arctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit)

Dit mobo leek wel goed maar is net boven de €200
pricewatch: Asus ROG Strix B550-F Gaming (WI-FI)
die koeler is zeker goed ( ik heb hem ook voor 33 euro gekocht in het geel) als je de kast mooi vindt met dit moederbord moet je het gewoon doen of overweeg eventueel een atx bord die meer aansluitingen heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernest9637
guyver3636 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:06:
[...]
die koeler is zeker goed ( ik heb hem ook voor 33 euro gekocht in het geel) als je de kast mooi vindt met dit moederbord moet je het gewoon doen of overweeg eventueel een atx bord die meer aansluitingen heeft
Voor de koeler oke.

Ik verkies dan toch een atx mobo met geintegreere wifi en bluetooth.

Ik lees online dat asus niet echt aan te raden is voor mobo's wegens slechte customer support en dat MSI en Gigabyte beter zijn, klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guyver3636
ernest9637 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:11:
[...]

Voor de koeler oke.

Ik verkies dan toch een atx mobo met geintegreere wifi en bluetooth.

Ik lees online dat asus niet echt aan te raden is voor mobo's wegens slechte customer support en dat MSI en Gigabyte beter zijn, klopt dat?
ik heb een b450 MSI en een gigabit en een b550 Asus tuf nog geen problemen gehad dus daar kan ik niet over mee praten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
het leifste heb je natuurlijk geen support nodig.
Vraag is , hoeveel wil je zelf oplossen, en hoeveel wil je laten doen (tegen meerprijs ofc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arqeph
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-06 18:12
Ik heb even gekeken, maar wat houd nu eigenlijk dat megekko spaarprogramma cashback in? Betekent dat je nog een cashback had van iets wat je eerder had gekocht? Of dat je gebruik gaat maken van een cashback welk binnenkort gepromote gaat worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernest9637
Arqeph schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:49:
Ik heb even gekeken, maar wat houd nu eigenlijk dat megekko spaarprogramma cashback in? Betekent dat je nog een cashback had van iets wat je eerder had gekocht? Of dat je gebruik gaat maken van een cashback welk binnenkort gepromote gaat worden?
Extern cashback programma dat €5 per maand geeft en 8% cashback (10% voor belastingen) op aankopen.
Je krijgt dus achteraf een deel van je geld terug.
Werkt jammer genoeg enkel in Nederland :'(

Het kost €15 per maand maar de eerste 30 dagen is gratis.

Dat is wat ik er van begrepen had maar ik heb het nog nooit gebruikt en zal het ook nooit kunnen gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arqeph
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-06 18:12
ernest9637 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:15:
[...]

Extern cashback programma dat €5 per maand geeft en 8% cashback (10% voor belastingen) op aankopen.
Je krijgt dus achteraf een deel van je geld terug.
Werkt jammer genoeg enkel in Nederland :'(

Het kost €15 per maand maar de eerste 30 dagen is gratis.

Dat is wat ik er van begrepen had maar ik heb het nog nooit gebruikt en zal het ook nooit kunnen gebruiken
Bedankt voor je uitleg.
Ik heb wat erover gevonden ja, https://www.megekko.nl/info/webloyalty , is dit zuiver?
Voor zover ik het nu begrijp, zou ik hier grof gebruik van kunnen maken.
Ik meld mij aan, krijg 5 euro korting, en dan ook nog een percentage terug op de aankoop die ik heb gedaan, als ik dan op dag 29 mij afmeld, was het gratis en voor niets.

Klopt dit? Of zitten er haken en ogen aan vast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernest9637
Arqeph schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 18:19:
[...]

Bedankt voor je uitleg.
Ik heb wat erover gevonden ja, https://www.megekko.nl/info/webloyalty , is dit zuiver?
Voor zover ik het nu begrijp, zou ik hier grof gebruik van kunnen maken.
Ik meld mij aan, krijg 5 euro korting, en dan ook nog een percentage terug op de aankoop die ik heb gedaan, als ik dan op dag 29 mij afmeld, was het gratis en voor niets.

Klopt dit? Of zitten er haken en ogen aan vast?
Dat zou moeten kloppen, ik weet wel niet hoe lang het duurt voor die cashback.
Je kan de dag van je aankoop zelf je trial activeren en dan is het gratis.

Als je veel aankoopt via megekko of mediamarkt en andere online winkels die dat spaarprogramma aanbiedt is die 10 euro per maand (want je krijgt 5 terug) misschien wel de moeite.

Het leek mij persoonlijk ook wel heel gemakkelijk die 8% gratis cashback.
Megekko is een goede winkel dus ik ben er zeker van dat ze niet zouden samenwerken met een onbetrouwbaar spaarprogramma
Pagina: 1