Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Geluidsdriver van mobo zorgt voor geluidsproblemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• harveydwijs2
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14-06 09:33
Mijn vraag
Tijdens een herinstallatie van W10 wordt er automatisch standaard software geïnstalleerd bij een actieve internetverbinding (videokaart drivers, geluid etc etc.). Nu is het zo dat bij een clean install zonder internetverbinding er software wordt geïnstalleerd van Realtek. Dit zorgt voor 0 problemen. Echter, wanneer ik internet heb wordt er binnen 5 minuten drivers geïnstalleerd van Creative X-Fi Audio Processor (WDM) en na een herstart werkt het geluid niet meer.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Gigabyte G1 Killer moederbord

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- herinstallatie met directe netwerkverbinding (tijdens installatie). Dit zorgt ervoor dat ik een kruisje bij het geluidsicoon heb.

- Herinstallatie zonder directe internetverbinding. Dan heb ik wel geluid. Echter bij het inpluggen van de netwerkkabel worden de drivers van Creative geïnstalleerd en heb ik na een restart geen geluid

- Via apparaat beheer Creative software verwijderd/uitgeschakeld. Dit werkt helaas niet.

- Via verkenner/zoekfunctie gezocht naar een creative map, maar die is er niet

- Bij configuratiescherm gezocht naar Creative software (programma verwijderen), maar er staat niks van Creative bij.

- Instellingen in BIOS nagekeken om iets uit te kunnen schakelen, maar dat kan helaas niet

Dit is de vierde keer dat ik een herinstallatie uitvoer, maar elke keer komt dat %$@! Creative software er op wat resulteert in geen geluid.

Weet iemand hier raad mee en wat ik nog kan proberen? :( :(

[Voor 3% gewijzigd door harveydwijs2 op 21-06-2020 18:19]

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• krullenbol
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 13-06 15:54

• W4RH34D
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 18:35
Ik heb even het een en ander opgezocht voor je. Gigabyte G1 Killer moederbord is trouwens de serie van je moederbord. Hierin zit de Sniper, Assassin en de Guerilla.
De Sniper en Assassin hebben beide een creative audio processor. Dus ik ga ervan uit dat je één van die moederborden bezit.

Na een beetje Googlen kwam ik erachter dat er een update uit was gekomen op 24 juni om dit probleem te verhelpen. De driver kun je hier downloaden en eventueel proberen: https://support.creative....=Sound%20Blaster&CatName=

En anders kan je nog proberen om de oplossing van krullenbol toe te passen. Dit is trouwens de makkelijke versie: https://www.laptopmag.com...r-downloads-on-windows-10. Scheelt een beetje klooien met group policies.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True