Video Render tijden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-04 15:36
Mijn render tijden voor mijn video's lopen echt lang op. Bv de lengte van de video Maal 2..
Ik wou hier nu eens vragen, is dit normaal? Of kan dit aan mijn software liggen? Aan de hardware natuurlijk wel maar daar ben ik voorlopig niets van plan om aan te veranderen.

Ik gebruik Sony Vegas Pro 13. Waarom? Deze heb ik gratis. (Wil ik voor een programma betalen? ja Ik heb bv dat abbo van PS enz van Adobe)

Ik heb al dingen opgezocht op YT en dan kom je al snel bij Videos van Alex Harford uit. Maar deze dingen lijken niet veel te helpen voor alvast. Nu render ik wel op 1080p En met de toekomst zal dit 4K worden (met pc upgrades)

Zou een andere programma sneller zijn of maakt dat niet veel uit?

Dit is Trouwens mijn PC

Cpu : Intel Core I7-6700k CPU @ 4.00GHz
Cooling : CORSAIR-HYDRO SERIES H100i
Ram : CORSAIR 16GB (2X8GB) DDR4
Gpu : NVIDIA GTX 1080
Mobo :ASUS-Z170-PRO GAMING
Case :NZXT-H440 RAZER SPECIAL EDITION
HDD1 : SAMSUNG-250GB
HDD2 : WESTERN DIGITAL-1000GB

Live op Twitch . Mijn YouTube Kanaal iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat het renderen van video meer dan realtime tijd kost is wel normaal, maar geheel afhankelijk van wat je precies doet. Hoeveel sources door elkaar? Hoeveel effecten, etc.

Sowieso moet je eens monitoren waar de bottleneck zit in jouw setup. Is het de Disk I/O die maakt dat de CPU/GPU zit te wachten? Is de GPU gewoon 100% belast? Loopt je RAM gewoon vol?

Allemaal invloeden die in het totaalplaatje tot extra doorlooptijd kan zorgen.

Kijk om te beginnen eens met de Task Manager op het tabblad Prestaties naar de verschillende grafieken tijdens het renderen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
Room42 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 17:05:
Dat het renderen van video meer dan realtime tijd kost is wel normaal, maar geheel afhankelijk van wat je precies doet. Hoeveel sources door elkaar? Hoeveel effecten, etc.

Sowieso moet je eens monitoren waar de bottleneck zit in jouw setup. Is het de Disk I/O die maakt dat de CPU/GPU zit te wachten? Is de GPU gewoon 100% belast? Loopt je RAM gewoon vol?

Allemaal invloeden die in het totaalplaatje tot extra doorlooptijd kan zorgen.

Kijk om te beginnen eens met de Task Manager op het tabblad Prestaties naar de verschillende grafieken tijdens het renderen.
Met welk programma kan ik bv die ram enz checken? ik heb Core Temp en Daar staat mijn Cpu load op 90/97%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Gewoon de Windows Task manager. Ctrl+Shift+Esc.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Snelle SSD gebruiken ipv HD(D)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
Room42 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 17:11:
Gewoon de Windows Task manager. Ctrl+Shift+Esc.
CPU 96% Geheugen 42%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
Hackus schreef op zondag 21 juni 2020 @ 17:11:
Mijn Clips enz staan allemaal op de SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
En de Disk en GPU?

Ik neem trouwens aan dat je Windows 10 gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:26

Twazerty

AVCHDCoder developer

Bedoel je renderen of exporteren? Renderen heeft vooral met de effecten te maken die je in de video hebt zitten. Op het exporteren deel kun je zo veel tijd aan spenderen als je wilt. Hoge kwaliteit export met 2 pass encoding op insane kwaliteit? Dan is maal 2 nog niks qua doorlooptijd, dat kan zomaar x10 worden. Lagere kwaliteit export en je kunt zelfs sneller exporteren dan dat je video duurt.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
Room42 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 17:14:
[...]

En de Disk en GPU?

Ik neem trouwens aan dat je Windows 10 gebruikt.
Disc 1% en GPU 3%

En ja W10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
Twazerty schreef op zondag 21 juni 2020 @ 17:15:
Bedoel je renderen of exporteren? Renderen heeft vooral met de effecten te maken die je in de video hebt zitten. Op het exporteren deel kun je zo veel tijd aan spenderen als je wilt. Hoge kwaliteit export met 2 pass encoding op insane kwaliteit? Dan is maal 2 nog niks qua doorlooptijd, dat kan zomaar x10 worden. Lagere kwaliteit export en je kunt zelfs sneller exporteren dan dat je video duurt.
Rederen, je moet toch je video renderen om deze (clips, endscreen, sub popup enz) in 1 video te krijgen? of doe ik die al altijd verkeerd? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
Hackus schreef op zondag 21 juni 2020 @ 17:11:
ik heb het verkeerd. Mijn clips enz staan allemaal op de HDD. ik heb windows op de kleinere SSD staan 250gb. en heb een 2TB HDD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

zie het al. Binnen vegas is renderen waar dat bij Adobe Premiere een export is. Binnen Premiere kun je renderen, los van exporteren naar een file.

De vraag is met welke settings je aan het renderen bent. Mpeg2, AVC, 2pass, cpu only render? dat heeft allemaal impact op je render tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-02 14:42
Heb je gpu rendering aan staan ? Gok van niet als ik alles zo lees :-)

Cpu bijna 100% en gpu 3%. Dat wil je meer andersom. Een gpu is sneller in het renderen.

Zoek even op NVENC encoding . Ik ken vegas niet overigens.

Op mijn systeem een 1 minuut test video renderde in cpu mode in 1m20
Nadat ik nvenc activeerde renderde hetzelfde project in 24 seconden. ( gtx1650 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Daarnaast kun je ook nog de video rendering quality instellen in vegas. Best vergt meer van je systeem dan Good.

CPU rendering geeft over het algemeen een beter resultaat dan GPU rendering. Dus dat vermijd ik zelf altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Twazerty schreef op zondag 21 juni 2020 @ 17:37:
[...] CPU rendering geeft over het algemeen een beter resultaat dan GPU rendering. Dus dat vermijd ik zelf altijd.
Beter resultaat van wat? Beeldkwalitiet? Rendertijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135360

Vraag is ook wat je rendert. In verleden wel eens een video van png en MP4 en jpgs aan elkaar geknoopt. Bleek dat er issues waren met renderen van de afbeeldingen binnen adobe. Dus blijft de vraag staan wat en hoe render je

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Room42 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 17:45:
[...]

Beter resultaat van wat? Beeldkwalitiet? Rendertijd?
Beeldkwalteit ja. GPU is gunstig voor rendertijd, maar niet perse voor beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
iedereen bedankt voor de feedback, als deze render die nu loopt gedaan is zal ik het eens bekijken van die GPU enz. en mss eens een test doen GPU vs CPU. als dit al een optie is binnen Vegas idk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

De harddisk is niet het juiste medium om video's te renderen.
Koop een extra SATA ssd en gebruik die alleen voor je videobewerking, dat ga je echt merken

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kampers
Ik zag ook net ergens als je naar een andere schijf renderd. dat dit ook sneller gaat. Mss dat ik dit wel eens ga testen.

Misschien is dan het ideale 2 SSD. 1 waar ik naartoe record en alles opsla en vandaar dan render naar een andere schijf.. iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-02 14:42
Twazerty schreef op zondag 21 juni 2020 @ 17:56:
[...]

Beeldkwalteit ja. GPU is gunstig voor rendertijd, maar niet perse voor beeldkwaliteit.
Ik wist niet dat daar verschil in zat, even over zitten lezen en zit blijkbaar idd een verschil in waarbij cpu beter is. Net mijn cpu/gpu renders van mijn test file bekeken en vergeleken, maar ik kan niet echt verschil zien :-) dus hangt ook af van wat je er mee wilt/doet. Knal je het op youtube, dan denk ik dat gpu prima voldoet. Wil je echt super kwaliteit voor 4k project ofzo dan kan ik me voorstellen dat cpu de beste keuze is.

Maar goed weer wat geleerd vandaag :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
En zoals ik hier bv nu zie. is Vegas ook gwn traag..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Je moet niet naar rendertijd alleen kijken. Je moet naar de kwaliteit vs rendertijd kijken. Ik heb verschillende projecten niet met Adobe geëxporteerd omdat de kwaliteit schrikbarend slecht was van de encoder die ik nodig had. Dus premiere gebruikt om een hoge kwaliteit file te maken (puur renderen, file van paar 100 GB output), daarna andere software gebruikt om er een file voor Blu-ray van te maken (shrink naar 25 GB). Ja premiere was snel, maar de kwaliteit was ook verschrikkelijk. Let op: dat was in mijn specifieke case het geval. Voor hetgeen ik nodig had in mijn project.

Premiere kun je best aardige kwaliteit uit halen als je de settings maar opschroeft. Ja de benodigde tijd neemt daarbij toe. Of je zet hem op lagere kwaliteit met een hele hoge bitrate. Dan compenseert de hoge bitrate de lager renderkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
GPU gebruiken is CUDA toch? qua load doet het niets verschil aan de PC. en is 10 sec trager in de render test.

Ik ga nu PR eens installeren en eens proberen. kijken naar de tijd en de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
omg PR is laggy as F... mijn voorbeeld is een diashow die speelt volgens mij niet af op normale snelheid

[ Voor 10% gewijzigd door kampers op 21-06-2020 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
Ik denk dat ik het bij Sony Vegas ga houden. ook geen zin om 25€/maand te betalen en alles opnieuw te leren in een nieuwe software. Dan doe ik wel snachts een Batch Render.

Toch iedereen bedankt voor de feedback. Mss dat ik wel eens ga kijken voor extra SSD opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
Ben nu eens even bezig geweest met Pr.
Het voorbeeld is echt wel laggy (speelt precies de video af aan 50% snelheid), maar buiten dat is die wel HEEL Snel.

Een export van een video van 55min op 16 min tijd.. Dit scheelt me echt uren aan wachten. lijkt gewoon beter en meer de ganse PC te gebruiken..

80% CPU
80% RAM
40% GPU

Dis is me dan wel weer 25€/maand waard. heb hem nu 7dagen gratis, maar wat videootjes kijken om te leren enz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:36

lordsnow

I know nothing

https://www.reddit.com/r/...s_pro_vs_davinci_resolve/
"VEGAS Pro 14 is an old transitional version of VEGAS Pro, and was nothing more than a VP13 bugfix release. It has broken support for modern GPUs, no Hardware Decode Support, and no Hardware Encode support - unless you're using an ancient CUDA card. The Render Speeds are tragically bad, the preview performance is worse than VP15 - which fixed all of these issues, and is actually a good VP release. There is no reason anyone should be using VP14, when they basically gave away VEGAS Pro 15 for $25 on Humble Bundle. VP14 is beyond terrible. 15 is basically the lowest I'd go, at this point, unless you're going to be running this NLE on ancient hardware..."

YouTube: YouTube
Render times comparison - Premiere, Resolve, Vegas, Avid, Edius, HitFilm & more!
Magix Vegas Pro 16 @ 6:50
Overzicht resultaten @ 9:25

Wel hardware encoding aanzetten natuurlijk.

Om voorbeelden vloeiend af te spelen kan je gebruik maken van proxy files. Ten minste, in Davinci Resolve. Ik neem aan dat VP en PR ook zoiets hebben. Dat zijn bestanden die bv 25% de resolutie hebben van de originele. Daar mee ga je dan editen. Maar tijdens renderen worden de originele gebruikt.

Ik gebruik Davinci Resolve 16. De niet-Studio versie, dus gratis.

[ Voor 17% gewijzigd door lordsnow op 22-06-2020 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
Thx @lordsnow ik ga Vegas 16 zeker eens proberen. Eens wat testjes doen tussen de 2. voordeel is dat ik vegas al wat gewoon ben en het principe wrs wel het zelfde gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
Op 1 of andere manier wilt Sony Vegas het niet deftig doen op mijn PC. Gebruikt amper de Ganse pc om te renderen wat Pr wel doet. Duurt dus veel langer dan Pr. Heb in de options dat GPU ding al aangevinkt. Maar Vegas herkent mijn GPU ook niet blijkbaar als ik dit in het render profiel controleer kan ik alleen renderen op CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:21
je kan die preview ook scalen he. Als je die op 50% van de resolutie zet gaat het een stuk sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
418O2 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:24:
je kan die preview ook scalen he. Als je die op 50% van de resolutie zet gaat het een stuk sneller
ja weet ik, die staat zelfs maar op 25%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:21
kampers schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:36:
[...]

ja weet ik, die staat zelfs maar op 25%
Dat is wel heftig. Heb je geen headroom om wat te kunnen overklokken? Volgens mij zou je zonder al te veel extra voltage wel naar de 4,5ghz moeten kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
418O2 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:44:
[...]

Dat is wel heftig. Heb je geen headroom om wat te kunnen overklokken? Volgens mij zou je zonder al te veel extra voltage wel naar de 4,5ghz moeten kunnen
Geen idee, daar ken ik niets van.

En al is Sony Vegas 2x sneller dan nu. Dan is die nog veel trager dan Pr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
Welke ssd zouden jullie nemen? Ik wil eens testen of Pr voorbeeld smoother is met ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
Net eens een test gedaan. Ik dacht ik steek ssd om die “lag” weg te krijgen in het voorbeeld.

Ik heb nu een 250gb ssd steken waar mijn Windows op staat. Clip op de ssd gezet. In Pr gegooid. Een proxy van gemaakt (wat eigenlijk ook wel “lang” duurt) het scrollen door de video gaat wel iets smoother, maar afspelen is nog steeds laggy. Net hetzelfde als op de gewone hdd. De proxy staat btw ook op de ssd.

Dus wat Ik dan denk is een upgrade naar een ssd in dit geval niet veel nut heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kampers
Dit is wat ik heb als ik dus edit. Eigenlijk niet te doen..

https://twitter.com/kampers1986/status/1275545912031444992

Maar heb er uiteindelijk dit nog van kunnen maken. Niet ideaal werken alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
Op een of andere manier heeft deze video mij geholpen.. wat settings aangepast enz. maar ik denk dat mijn tijdlijn niet matchte met de video. geen idee hoe ik het gefixed heb maar loopt smooth nu.

Pagina: 1