Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nu nieuwe auto kopen of nog wachten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 21-06 22:53
Wij hebben momenteel een WV Golf VI. De auto is 8 jaar oud en heeft 57.500km op de teller.

Met de auto is helemaal niets mis, rijdt nog prima en we zijn er tevreden van. We zouden wel eventueel een iets ruimere en comfortabelere auto willen, maar we kunnen met deze zeker nog een tijdje voort als het nodig is.

Momenteel zijn er door Corona mooie kortingen te rapen: een VW Tiguan die normaal 43.000€ kost kan je kopen voor 33.000€ (Belgische prijzen). Deze kortingen zijn wel maar geldig tot het einde van de maand, dus moeten we snel beslissen.

Het enige dat mij doet twijfelen is dat dit uiteraard nog brandstofauto's zijn. Fossiele brandstof gaat er in de toekomst sowieso uit, dus is het misschien beter om nog een paar jaar met onze huidige wagen te doen en een elektrische wagen te kopen wanneer de prijzen gezakt zijn? Langs de andere kant geloof ik persoonlijk niet dat elektrische wagens de toekomst zijn: er zijn teveel nadelen aan de technologie om deze op heel grote schaal uit te rollen. Ik geloof eerder in waterstof, al komt dat niet echt van de grond.

Argumenten pro wachten
  • Elektrische wagens gaan goedkoper worden (is dat zeker? hoeveel goedkoper gaan ze worden?)
  • Een brandstofwagen die je vandaag koopt gaat tweedehands wellicht niet veel waard meer zijn binnen x jaar
Argumenten contra wachten
  • Nu kan je nog brandstofwagens kopen, die de nadelen van elektrische wagens niet hebben
  • Er zijn nu mooie kortingen te krijgen
Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 12:30
Gewoon kopen

Acties:
  • +18Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 12:02

Croga

The Unreasonable Man

Heb je de nieuwe auto nodig? Nee? Waarom zou je hem dan kopen?

Die "mooie aanbieding" is er altijd wel. Of het nou corona, hittegolf, olympische spelen, nieuwe verkiezingen of "binnenkort veranderen de regels" is, er is altijd wel een aanbieding te vinden.

Een golf van 8 jaar out met nog geen 60k op de teller gaat nog rustig 5 jaar zonder problemen en 10 jaar als je er lief tegen bent. Er is geen enkele reden om die nu te vervangen tenzij je hem persé nodig hebt.

Wat de toekomst brengt kan niemand je vertellen. Maar nu geld uit geven aan iets wat je niet nodig hebt is nooit een goed idee.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zou lekker blijven rijden met die Golf zolang die voldoet. Zeker nu elektrische auto’s in een rap tempo goedkoper aan het worden zijn.

En waterstof: het is wellicht niet handig om daar hier een discussie over te starten maar die techniek heeft zoveel nadelen t.o.v. accu’s dat dat nooit gaat gebeuren voor personenauto’s (twee voorbeelden: het lekt altijd en is dus gevaarlijk in parkeergarages en het rendement van productie tot verbruik is gewoon ruk). Misschien zal het wel gebruikt gaan worden voor vrachtauto’s vanwege de afstanden. Maar waterstof zou ik dus gewoon vergeten voor nu. Misschien over 20 jaar als ze dat spul op een andere manier kunnen maken :).

[Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 21-06-2020 15:56]

PV 3015wp op oost, 2680 wp op west. pvoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 21-06 22:46
Net wat je zelf wil, benzine als brandstof heeft zich al ruim bewezen en elektrisch staat min of meer nog in de kinderschoenen al worden er redelijke stappen gemaakt.
Jouw eigen wagen is met zo weinig kilometers en ik neem aan goed onderhouden amper ingereden en kan nog jaren en kilometers vooruit.

Zolang de markt voor elektrische wagens nog niet volledig domineert is er altijd een markt voor 2e hands benzine wagens. Lang niet iedereen kan de overstap maken (financieel) en die komen dan op een nette benzine wagen uit.

Al vindt ik het een erg mooie techniek en het rijdt het ook nog erg lekker mijn keuze zou nog steeds benzine zijn.
Wel een automaat met allerlei toeters en bellen :-P

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 18-06 19:51
Ik rijd zelf 40k per jaar en rijd tot 140 duizend gemiddeld en koop dan een andere .
Laatste keer een nieuwe Yaris gekocht maar je gooit zoveel geld weg aan afschrijving dat ik nieuw wel een beetje zonde vind .
Een jong gebruikt 10k 20 k van 1-2 jaar oud kost een stuk minder .

De tiguans zijn ook degelijke auto's dus een miskoop zit er dan bijna niet in.
En zoals hierboven als gezegd word ,er zijn altijd wel aanbiedingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Nu online
Electrisch verwacht ik niet binnenkort al mainstream te worden, dat gaat zeker nog wel 5-10 jaar duren, daarnaast een benzineauto gaat gewoon op export naar een ander land, dus aan de straatstenen niet kwijt kunnen verwacht ik daarom ook niet.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 11:01
Maar krijg je door de corona ook 10K minder terug voor jou auto?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ashundi
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 12:18
Tja het is helemaal aan jullie natuurlijk.
Zelf denk ik dan 8 jaar 57500 km gereden, dan zijn jullie geen kilometer vreters.
Dan is een meer luxe en volwassenere auto altijd mooi natuurlijk maar niet echt nodig.
Zelf zou ik dan of wachten of als je echt een nieuwe auto wilt gewoon nu al voor elektrisch gaan.
Tot €35.000 zijn er nu al mooie modellen te koop.
Bijvoorbeeld:
  • VW e-golf
  • Peugeot e-208
  • Opel Corsa-e
  • MG ZS EV
  • Nissan Leaf 2

[Voor 3% gewijzigd door Ashundi op 21-06-2020 16:06]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 11:39

nst6ldr

Die met de warrige naam

...ik bedoel, als je echt op waterstof wilt wachten dan zou het zomaar kunnen zijn dat je die golf al 4 keer hebt ingeruild, want dat gaat gewoon niet gebeuren. Waterstof is echt een Facebook meme geworden, het gouden ei waar veel mensen die principieel tegen accu's zijn nog steeds op wachten, ondanks dat de natuurkunde er het niet mee eens is. Om het nog maar niet te hebben over het feit dat waterstof gewoon elektrisch rijden is met allerlei extra tussenstappen die ieder een stuk rendement opeisen.

Elektrisch rijden is écht een uitkomst, alleen moet die uitkomst wel bij je situatie passen. De actieradius is kleiner, en 'tanken' duurt langer. Daar staat tegenover dat je wel iedere rit met een volle tank van huis/werk vertrekt. De accutechnologie is duidelijk nog aan het ontwikkelen, dus al koop je nu een elektrische auto dan hoeft die over 5 jaar niet persé erg waardevast te zijn omdat hij 'maar' 300km bereik heeft ten opzichte van (bijvoorbeeld) de inmiddels standaard 600km die de accupacks tegen die tijd hebben.

Wat dat gaat doen met de waarde van benzineauto's zie je eigenlijk nu al: niet bijster veel. Daarvoor is elektrisch rijden nog steeds niet mainstream genoeg, ook al zijn we redelijk op weg. Daarvoor moeten er eerst heel wat mensen elektrisch gaan kopen, en de waarde van benzineauto's kelderen pas echt als er eenmaal burgermeesters zijn die benzine gaan weren uit hun stad. Maar dan heb je het minimaal over 10 tot 20 jaar later.

Voor als je even niks te lezen hebt (pdf)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mathias82
Croga schreef op zondag 21 juni 2020 @ 15:54:
[...]

Die "mooie aanbieding" is er altijd wel. Of het nou corona, hittegolf, olympische spelen, nieuwe verkiezingen of "binnenkort veranderen de regels" is, er is altijd wel een aanbieding te vinden.
De huidige kortingen zijn wel uitzonderlijk, omdat de merken met stockwagens zitten die ze niet kwijt raakten. 10.000€ korting op een VW van 43.000€ zie je anders niet snel.
Croga schreef op zondag 21 juni 2020 @ 15:54:
Een golf van 8 jaar out met nog geen 60k op de teller gaat nog rustig 5 jaar zonder problemen en 10 jaar als je er lief tegen bent. Er is geen enkele reden om die nu te vervangen tenzij je hem persé nodig hebt.

Wat de toekomst brengt kan niemand je vertellen. Maar nu geld uit geven aan iets wat je niet nodig hebt is nooit een goed idee.
Ben ik het op zicht helemaal mee eens. Als die hoge kortingen er niet waren zou ik nog wachten, maar zou zonde zijn om binnen een paar jaar de volle pot te betalen.
mr_evil08 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 16:01:
Electrisch verwacht ik niet binnenkort al mainstream te worden, dat gaat zeker nog wel 5-10 jaar duren, daarnaast een benzineauto gaat gewoon op export naar een ander land, dus aan de straatstenen niet kwijt kunnen verwacht ik daarom ook niet.
De meeste merken zijn toch al gestopt met de ontwikkeling van diesel- en benzinemotoren. VW heeft al aangegeven vanaf 2026 enkel nog elektrische wagens te verkopen (komen ze misschien nog op terug...)
WEBGAMING schreef op zondag 21 juni 2020 @ 16:03:
Maar krijg je door de corona ook 10K minder terug voor jou auto?
Mijn huidige auto? Dat zal wel niet. Ik weet niet hoe de tweedehandsmarkt momenteel is. Worst case kan ik nog even wachten om hem te verkopen.
Ashundi schreef op zondag 21 juni 2020 @ 16:04:
Tja het is helemaal aan jullie natuurlijk.
Zelf denk ik dan 8 jaar 57500 km gereden, dan zijn jullie geen kilometer vreters.
Dan is een meer luxe en volwassenere auto altijd mooi natuurlijk maar niet echt nodig.
Zelf zou ik dan of wachten of als je echt een nieuwe auto wilt gewoon nu al voor elektrisch gaan.
Bijvoorbeeld:
  • VW e-golf
  • Peugeot e-208
  • Opel Corsa-e
  • MG ZS EV
  • Nissan Leaf 2
Ja maar dat zijn wel ERG kleine elektrische auto's he. De vraag is wanneer een elektrische wagen evenveel gaat kosten als dezelfde wagen met een verbrandingsmotor. Velen verwachten prijsdalingen in 2021 door de strengere emissienormen, maar hoeveel is nog de vraag.
nst6ldr schreef op zondag 21 juni 2020 @ 16:06:
Elektrisch rijden is écht een uitkomst, alleen moet die uitkomst wel bij je situatie passen. De actieradius is kleiner, en 'tanken' duurt langer.
Dat is eigenlijk mijn grootste probleem met elektrische auto's: het "tanken". Het lijkt wel of niemand er bij stilstaat wat er gebeurt als iedereen elektrisch rijdt. De elektriciteitsnetten zijn hier helemaal niet op voorzien. Om nog maar te zwijgen over de vakantieperiodes: er zijn nu al files aan de laadstations, en het aandeel elektrische wagens is marginaal.
nst6ldr schreef op zondag 21 juni 2020 @ 16:06:
Wat dat gaat doen met de waarde van benzineauto's zie je eigenlijk nu al: niet bijster veel. Daarvoor is elektrisch rijden nog steeds niet mainstream genoeg, ook al zijn we redelijk op weg. Daarvoor moeten er eerst heel wat mensen elektrisch gaan kopen, en de waarde van benzineauto's kelderen pas echt als er eenmaal burgermeesters zijn die benzine gaan weren uit hun stad. Maar dan heb je het minimaal over 10 tot 20 jaar later.
Is dat wel zo? Als je ziet dat VW al in 2026 gaat stoppen met de productie van brandstofwagens...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Beetje moeilijk omdat wij niet in jouw portemonnee kunnen kijken, maar als je het geld hebt liggen en de afschrijving van een nieuwe auto niet erg vind dan lekker kopen nu die in de aanbieding is. Je leeft maar 1 keer.

[Voor 5% gewijzigd door Fable op 21-06-2020 16:24]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 12:02

Croga

The Unreasonable Man

mathias82 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 16:20:
Ben ik het op zicht helemaal mee eens. Als die hoge kortingen er niet waren zou ik nog wachten, maar zou zonde zijn om binnen een paar jaar de volle pot te betalen.
Not really.....

Als je die golf nog 10 jaar blijft rijden spaar je daar veel meer geld mee uit dan die €10'000 korting. Nog sterker; de afschrijving op die Tiguan gaat al meer dan €10'000 meer zijn dan op die Golf. Puur economisch gezien is nu die TIguan kopen een hele slechte deal.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 11:39

nst6ldr

Die met de warrige naam

Is dat wel zo? Als je ziet dat VW al in 2026 gaat stoppen met de productie van brandstofwagens...
Dat is wat de Facebook/Blogger waterstof lobby ervan maakt, wat de topman daadwerkelijk heeft gezegd is dat ze dan terugschakelen in productie van brandstof auto's en de overstap naar volledig elektrisch gaan maken. Hoe lang deze overstap gaat duren is onbekend, maar het streven is 2030. Ik vind dat onrealistisch gezien al het werk wat daarbij komt kijken.

[Voor 7% gewijzigd door nst6ldr op 21-06-2020 16:27]

Voor als je even niks te lezen hebt (pdf)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Khil
  • Laatst online: 03:20
Mijn advies: koop geen nieuwe brandstofauto. Er zijn genoeg jonge occasions te vinden, mocht je nu iets anders zoeken maar nog niet naar elektrisch willen.

Ik voorzie over vijf jaar een overschot aan brandstofauto’s omdat elektrisch rijden dan goedkoper is per kilometer.

zit je nou naar me te loeren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Het heeft zelden nut om economisch gezien een nieuwe auto (ondanks kortingen) te vergelijken met een jong gebruikte auto met nog geen 60k gereden. Daarnaast is de automotive branche nu zo in beweging dat nieuw kopen niet slim is. En als ik zo uitreken wat je jaarlijkse kilometers zijn helemaal niet. Mijn advies, als het niet hobbymatig is dat je iets anders wilt, blijf rijden in die golf. Anders gewoon accepteren dat een hobby geld kost.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 12:26

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Waterstof gaat hem zeker de komende decennia niet worden hoor. En als je daar meer toekomst in ziet dan elektrische voertuigen, dan raad ik je aan je wat beter in te lezen in de feiten.

We salute the rank, not the man.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
-

[Voor 100% gewijzigd door Teknix1982 op 21-06-2020 16:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 21-06 22:45
Wellicht is het van belang om mee te nemen in je berekeningen, dat je geen wegenbelasting betaalt voor een elektrische auto. Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken of dit zo blijft.

Verder is het thuis opladen van een elektrische auto goedkoper dan tanken. Dat zorgt er ook voor dat menigeen die een elektrische auto rijdt, geen tijdsverlies/probleem heeft met 'het tanken'. Je laadt hem net als je telefoon gewoon 's nachts op.

Ook zal de afschrijving niet zo hoog zijn ten opzichte van een benzine-auto. Ook kun je gebruik maken van een subsidie voor het aanschaffen van een elektrische auto, voor zolang dat duurt.

Dus het goedkoopste is: blijven rijden in je huidige auto. Als je perse geld wil uitgeven aan een nieuwe auto, is wellicht een elektrische auto een betere investering dan een benzine auto.

Verder heb je helemaal gelijk dat een elektrische auto op den duur niet milieuvriendelijker of uitvoerbaar is voor de grote massa. Maar voor degene die geld willen uitgeven voor een electrische auto, zitten er tegenwoordig wel financiele voordelen aan. Echter, hoe lang deze voordelen blijven is natuurlijk de vraag...nu wordt het nog gesubsideerd.

[Voor 17% gewijzigd door DeArmeStudent op 21-06-2020 17:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21-06 20:34
[...]

De huidige kortingen zijn wel uitzonderlijk, omdat de merken met stockwagens zitten die ze niet kwijt raakten. 10.000€ korting op een VW van 43.000€ zie je anders niet snel.
Maak je geen illusies, dergelijke korting zijn misschien net iets meer als anders, maar in niet corona tijden had die 10000 korting misschien 9000 geweest. Leuk als je toch van plan was een auto te kopen, absoluut irrelevant als je niet van plan was een auto te kopen.

Dik anderhalf jaar geleden kreeg je rond 19% korting op een Golf ten opzichte van catalogusprijs. Als je het "voordeel" van de pakketten meerekent zit je aan 24% korting. Vergelijkbare stockmodellen Golf zijn nu 1000 euro goedkoper als toen, maar dat zijn ook echt de laatste exemplaren die de deur uit gaan aangezien de Golf 8 er al is.

(fyi, 10k op 43k prijs lijkt verdacht veel op de 24% die ik aanhaal)

[Voor 9% gewijzigd door AndRo555 op 21-06-2020 17:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 09:51

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb enige tijd gewacht met de aanschaf van een nieuwe familie auto (wagon).
Uiteindelijk toch benzine gekocht: tov de vorige auto gaan we er flink op vooruit en ik was het wachten op een mooie (grote) electrische wagen zat. Tesla model 3 kost al meer dan 50k en dan heb je nog maar een Tesla 3 die iedere leaserijder rijdt tegenwoordig.. Zoals de Megane 14% bijtelling van een paar jaar geleden. Beetje leuke electrische gezinswagen kost zo 70k, dat heb ik niet liggen voor een auto.

Beetje vergelijkbaar met de aanschaf van een pc 10 jaar geleden, dan kon je ook eeuwig wachten want iedere maand kwam er een merkbaar snellere processor aan.

[Voor 103% gewijzigd door Sport_Life op 21-06-2020 17:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 07-06 00:38
DeArmeStudent schreef op zondag 21 juni 2020 @ 16:57:
Wellicht is het van belang om mee te nemen in je berekeningen, dat je geen wegenbelasting betaalt voor een elektrische auto. Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken of dit zo blijft.
Nou die €200-300, afhankelijk van welke motor het is, aan verkeersbelasting is ook zoveel niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

DeArmeStudent schreef op zondag 21 juni 2020 @ 16:57:
Verder heb je helemaal gelijk dat een elektrische auto op den duur niet milieuvriendelijker of uitvoerbaar is voor de grote massa.
Grapje mag ik hopen? 8)7

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
@mathias82 Eerst zien en dan geloven mbt VW in 2026 stopt met benzine auto,s
Dat soort sensatieberichten heb ik vaker gehoord en uiteindelijk op de valreep wordt het weer een paar jaar uitgesteld, we zijn nog lang niet af van benzine/diesel auto,s.

Over diesels hoor je ook de verschrikkelijke dingen maar ik zie er nog niks van in praktijk.

Gemiddeld doet een mens maar rond de 7-10 jaar met een auto, dus dat kan nog prima.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16-06 21:53
Ashundi schreef op zondag 21 juni 2020 @ 16:04:

Bijvoorbeeld:
  • VW e-golf

Ja maar dat zijn wel ERG kleine elektrische auto's he.
Dit meen je toch niet serieus he? Je hebt nu zo'n beetje dezelfde formaat auto. Is die dan zo ontzettend klein? Dat haal ik niet uit jouw startpost.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21-06 19:10
Die golf gaat nog wel even mee.
Anders koop je over 3 jaar een dan 3 jaar oude VW Tiguan 2e hands, zal voor minder dan de huidige aanbieding gaan...

Maar zonder dollen, er zijn altijd goede aanbiedingen te vinden. Zeker als je een auto met 1 jaar ervaring koopt. Dat is altijd een betere deal dan dit.

Heb je 33k over en weer je niet wat je er mee aan moet dan kan je hem natuurlijk gewoon kopen hè (het is je eigen geld ;) )...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Khil schreef op zondag 21 juni 2020 @ 16:37:
Mijn advies: koop geen nieuwe brandstofauto. Er zijn genoeg jonge occasions te vinden, mocht je nu iets anders zoeken maar nog niet naar elektrisch willen.

Ik voorzie over vijf jaar een overschot aan brandstofauto’s omdat elektrisch rijden dan goedkoper is per kilometer.
Electrisch rijden is al goedkoper per km bij kleine wagens (ik vind een Golf of Leaf klein) en relatief veel kms per jaar rijden . Dat is ook het probleem ; TS wil een grote(re) wagen met weinig kms per jaar en dan haal je op dit moment het voordeel er niet uit.
Uitgaande dat je er 10jr in rijdt dus de restwaarde sowieso weinig scheelt, hoewel een electrische wagen over 10 jaar meer restwaarde zal hebben verwacht ik niet dat dat überhaupt heel veel zal zijn. Wie koopt er in 2030 een wagen die 250km actieradius heeft?

Ik zie het ook nog wel gebeuren dat de wegenbasting (weer!) op basis van gewicht wordt berekent en een nette grote benzine auto meer in trek is dan een electrische voor mensen die de auto weinig gebruiken. (benzine vs diesel tot 10 jaar geleden)

[Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 21-06-2020 19:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mathias82
Bart ® schreef op zondag 21 juni 2020 @ 16:40:
Waterstof gaat hem zeker de komende decennia niet worden hoor. En als je daar meer toekomst in ziet dan elektrische voertuigen, dan raad ik je aan je wat beter in te lezen in de feiten.
Beetje off-topic, maar het klopt dat ik inderdaad allang niets meer over waterstof heb gelezen. Maar ik zie toch ook niet hoe elektrisch laden hem gaat worden: als morgen iedereen om 17u thuiskomt van zijn werk en zijn auto begint te snelladen ga je wat meemaken. Ze zijn in België in sommige steden al aan het overwegen om elektrische auto's alternerend te laten laden: de ene dag de even nummerplaten, de andere dag de oneven nummerplaten. Om dan nog maar niet te spreken van laadfiles op de parkings van autosnelwegen.
yodeluxe schreef op zondag 21 juni 2020 @ 18:52:
[...]

[...]

Dit meen je toch niet serieus he? Je hebt nu zo'n beetje dezelfde formaat auto. Is die dan zo ontzettend klein? Dat haal ik niet uit jouw startpost.
Kopt, niet goed gelezen. Ik staarde mij blind op de 208 en Corsa :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 11:31
Als je flink geld wil verliezen door afschrijving moet je nu nog den brandstofauto kopen.

Mensen die roepen dat een elektrische auto voor iedereen niet kan of niet de toekomst is, hebben gelijk. Met de nadruk op iederen uiteraard. Niet iedereen zal zoals nu in de toekomst nog een auto hebben. Het is momenteel nog nooit zo goedkoop geweest om auto te rijden, waardoor het voor teveel mensen te bereikbaar is geworden.
De enige oplossing is minder auto's, maar wel allemaal volledig elektrisch.
Er zijn voor mensen die in de toekomst geen eigen auto kunnen rijden genoeg alternatieven om zonder eigen auto te leven. Het is gewoon gemakzucht ipv noodzaak voor velen om een eigen auto te rijden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

fisherman schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:02:
[...]

Als je flink geld wil verliezen door afschrijving moet je nu nog den brandstofauto kopen.
Jij denkt dat een benzine auto harder afschrijft dan een E Golf met een actieradius van 135km op de snelweg in de winter die 25% zwaarder weegt dan z'n benzine variant?
Ik durf dat in twijfel te trekken :P. Die milieu subsidie houdt een keer op en dan mag je weer wegenbasting afrekenen obv gewicht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Khil
Sport_Life schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:12:
[...]

Jij denkt dat een benzine auto harder afschrijft dan een E Golf met een actieradius van 135km op de snelweg in de winter die 300kg zwaarder weegt dan z'n benzine variant?
Ja; massa's mensen die nooit zulke afstanden rijden. De hoofdmoot in NL rijdt <50 km per dag, dat zal in BE niet veel anders zijn. Daarnaast verwacht ik eea van aftermarket-accu's.

[Voor 9% gewijzigd door Khil op 21-06-2020 20:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 09:58

Helgie

Misantroop

Meh, met zo weinig kilometers zou ik lekker doorrijden totdat je een leuke ex-lease model 3 op de kop kan tikken. Een stuk goedkoper en praktischer.

Hypocrites must die

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Khil schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:14:
[...]

Ja; massa's mensen die nooit zulke afstanden rijden. De hoofdmoot in NL rijdt <50 km per dag, dat zal in BE niet veel anders zijn.
Dat is lekker als je op wintersport gaat dan :( :+

Ik bewaar deze post voor over 10 jaar, ben oprecht benieuwd wat harder afschrijft (dus aanschafwaarde minus restwaarde) . In het algemeen de benzine auto verwacht ik, maar er zijn uitzonderingen.
(oa Golf vs E Golf).

[Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 21-06-2020 20:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21-06 20:55

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

[...]

[...]

De afschrijving op die auto's gaat ook door. Hoewel nu misschien een leuke korting, is er altijd wel een goede korting te bedingen. Daarbij kun je dan beter nu nog 2-3 jaar wachten en diezelfde auto als jong occassion kopen. Dat blijft goedkoper dan nu die korting pakken.

Een nieuwe auto kopen moet je niet doen vanwege de aanbieding, maar omdat je hem nodig hebt. Rijd nog eens wat jaartjes door met je huidige auto en koop dan een jong occassion en zie tegen die tijd wat handig is.

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

Acties:
  • +2Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Eerlijk gezegd ben ik in de afgelopen maanden "om" gegaan. Ik was sceptisch over hybride omdat ik dacht dat extra complexiteit, gewicht en kosten alle voordelen ongedaan zouden maken.
Maar als je ziet hoever m.n. Toyota is gekomen met hybride dan is dat toch een technologie geworden die betrouwbaar en tegen minimale meerkosten de voordelen van electrisch en fossiel weet te verenigen. Betrouwbaar, laag verbruik, behoorlijke performance, en qua prijs scheelt het weinig meer. Ja, je verbruikt nog steeds fossiele brandstof, maar de stroom uit het stopcontact komt ook niet alleen uit wind en water.
Misschien is hybride geen technologie die het nog 20-30 jaar uitzingt maar de komende 10 jaar is het nog een prima overgangstechnologie. Als ik puur rationeel naar de aanschaf van een auto keek dan wist ik het wel. Of je ook met plezier in een Toyota rijdt is natuurlijk gewoon een kwestie van smaak.

100% electrisch is nog te duur en de actieradius te beperkt. Prima voor een welvarend gezin wat een tweede auto wil en niet op de centen hoeft te letten. Maar het modale gezin wat afhankelijk is van die ene auto, ook als ze in de zomer naar Zuid Frankrijk afreizen, is waarschijnlijk beter af met hybride.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Khil
Waarom zou je je auto kiezen op die twee weken per jaar? Brandstofauto huren of fly/drive kan maken dat een EV de rest van het jaar afdoende is.

[Voor 3% gewijzigd door Khil op 21-06-2020 20:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 07:01
mathias82 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 15:41:
Wij hebben momenteel een WV Golf VI. De auto is 8 jaar oud en heeft 57.500km op de teller.

Wat zouden jullie doen?
Die Golf is net ingereden. Reken eens uit wat een nieuwe per km kost en wat deze nu nog per km kost.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DeArmeStudent
Serieus?

Beetje off topic, maar ff tussendoor:

Kijk maar eens na hoeveel energie, die nu opgewekt wordt, werkelijk groen is. Lubach heeft daar ook een idem over gemaakt. Ook kost het meer energie om een elektrische auto te maken, en een elektrische auto is ook zwaarder dan diverse benzine of dieselauto's, wat ook extra energie kost. Ook is het enegienet er niet op voorzien en dit moet, voordat de massa aan elektrische auto's gaan, geheel vernieuwd worden.

En uit het huidig 'transitie'-beleid van biomassa (bossen) verbranden, waar nu miljarden aan uitgegeven wordt, blijkt gewoon dat zogenaamd 'duurzame' oplossingen helemaal niet milieuvriendelijker zijn. Je elektrische auto rijdt dan niet op benzine of diesel, maar op het verbranden van bossen.

Pas na ongeveer 200000 km is er nu milieuwinst te verwachten...maar hoeveel mensen (behalve ik dan) willen een auto rijden met meer dan 200000 km op de teller?

[Voor 10% gewijzigd door DeArmeStudent op 21-06-2020 21:09]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

mathias82 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:48:
[...]

Beetje off-topic, maar het klopt dat ik inderdaad allang niets meer over waterstof heb gelezen. Maar ik zie toch ook niet hoe elektrisch laden hem gaat worden: als morgen iedereen om 17u thuiskomt van zijn werk en zijn auto begint te snelladen ga je wat meemaken. Ze zijn in België in sommige steden al aan het overwegen om elektrische auto's alternerend te laten laden: de ene dag de even nummerplaten, de andere dag de oneven nummerplaten. Om dan nog maar niet te spreken van laadfiles op de parkings van autosnelwegen.
Dat soort 'problemen' zijn echt simpel te managen door slim te laden en mensen een incentive te geven om niet gelijk om 5 uur de accu weer vol te laden. Er zijn inmiddels al genoeg tests om te kijken wat voor oplossingen in de praktijk haalbaar zijn. Zelfs waarbij je je resterende acculading gebruikt voor je oven en inductie kookplaat. Pas als je naar bed gaat, gaat je auto langzaam laden, zodanig dat hij precies om 08.00 uur weer vol zit, als je naar je werk moet rijden.

Laadfiles heb je hooguit op drukke vakantiereisdagen. Van die dagen dat je nu ook al uren in de file staat op de weg naar Zuid Frankrijk. Maar als je per se op die dagen op vakantie wil gaan, dan heb je het imo ook echt helemaal aan jezelf te danken als je in een file staat. Verder rijdt de gemiddelde auto 30km per dag, wat dus makkelijk bij te laden is bij andere laders dan die bij snelwegen.

Maar als je van het negatiefste scenario uitgaat dat denkbaar is, en dat niemand ooit oplossingen verzint voor de problemen die dan ontstaan, tja, dan gaat het niet werken. Maar dan hebben we inmiddels ook wel andere problemen in de wereld, vermoed ik zo.
DeArmeStudent schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:53:
[...]

Serieus?

Beetje off topic, maar ff tussendoor:

Kijk maar eens na hoeveel energie, die nu opgewekt wordt, werkelijk groen is. Lubach heeft daar ook een idem over gemaakt. Ook kost het meer energie om een elektrische auto te maken, en een elektrische auto is ook zwaarder dan diverse benzine of dieselauto's, wat ook extra energie kost. Ook is het enegienet er niet op voorzien en dit moet, voordat de massa aan elektrische auto's gaan, geheel vernieuwd worden.

En uit het huidig 'transitie'-beleid van biomassa (bossen) verbranden, waar nu miljarden aan uitgegeven wordt, blijkt gewoon dat zogenaamd 'duurzame' oplossingen helemaal niet milieuvriendelijker zijn. Je elektrische auto rijdt dan niet op benzine of diesel, maar op het verbanden van bossen.
Ah, kijk aan, daar hebben we de reguliere fabeltjesargumenten weer van mensen die geen elektrische auto willen.
  1. Het klopt dat lang niet alle elektrische energie groen opgewekt wordt. Het is echter ook een feit dat het percentage dat groen opgewekt wordt, met de dag groter wordt. Elke elektrische auto wordt dus elke dag schoner, wat van een ICE-auto niet te zeggen valt.
  2. Een elektrische auto is zwaarder, maar je vergeet dan voor het gemak even een aantal andere factoren mee te rekenen in de vervuiling onder aan de streep. Bijvoorbeeld dat een elektrische auto stroom opwekt bij het afremmen, en dat het rendement van een elektromotor een stuk hoger ligt. Daarnaast gaan elektromotoren veel langer mee, waardoor een auto zo een miljoen kilometer kan rijden. Een ICE haalt doorgaans de helft nog niet eens.
  3. Dat energienet vervangen voor elektrisch rijden is ook al zo'n ontzettende dooddoener. Ga eens rekenen in plaats van als een schaap de kudde napraten. Cijfers zijn de waarheid. Een auto rijdt in NL gemiddeld 30 a 40 km per dag. Een elektrische auto gebruikt gemiddeld 15 a 20kWh per 100km. We weten hoeveel stroom er in Nederland dagelijks verbruikt wordt. Geen zin om het nu op te zoeken, maar het komt erop neer dat als wij alle autokilometers in Nederland elektrisch gaan rijden, het totale Nederlandse stroomverbruik met zo'n 16% omhoog gaat. Als je bedenkt dat elektriciteitsnetten uitgelegd worden op piekverbruik, en het redelijk makkelijk te realiseren is dat niet alle auto's in Nederland tijdens dat piekverbruik gaan opladen, dan is het dus helemaal niet nodig om het energienet te vernieuwen. Uiteraard zullen er op bepaalde plekken, waar het energienet te weinig capaciteit heeft, nieuwe kabels gelegd moeten worden. Maar dat had anders ook wel gemoeten, het net veroudert immers. Grote investeringen in het energienet gebeuren momenteel wel degelijk, maar dat is nodig voor zonneparken. De ICE-liefhebbers vinden het echter heel makkelijk om dat gelijk noodzakelijk te maken voor elektrische auto's.
  4. Je 'transitiebeleid' zegt helemaal niets over waar een elektrische auto op rijdt. Dat bepaalt iedere rijder voor zichzelf. Mijn elektrische auto rijdt voor 70% op stroom uit mijn eigen zonnepanelen, en voor de overige 30% uit stroom van mijn energieleverancier, die volledig uit Nederlandse windmolenparken komt. Ik rij dus 100% groen.
Kortom, ook voor jou het advies om je even in de feiten te verdiepen, voor je met onzin over elektrische voertuigen aan komt zetten.

[Voor 48% gewijzigd door Bart ® op 21-06-2020 21:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mathias82
Bart ® schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:57:
[...]

Pas als je naar bed gaat, gaat je auto langzaam laden, zodanig dat hij precies om 08.00 uur weer vol zit, als je naar je werk moet rijden.
Dat zou kunnen werken, maar dan mogen ze wel nu beginnen met zoiets te implementeren. Bij alle particuliere laadpalen die ik zie is het kwestie van zo snel mogelijk te laden. Vaak verzwaren de mensen ook hun elektrische installatie enkel voor die laadpaal.
[...]
Laadfiles heb je hooguit op drukke vakantiereisdagen. Van die dagen dat je nu ook al uren in de file staat op de weg naar Zuid Frankrijk. Maar als je per se op die dagen op vakantie wil gaan, dan heb je het imo ook echt helemaal aan jezelf te danken als je in een file staat. Verder rijdt de gemiddelde auto 30km per dag, wat dus makkelijk bij te laden is bij andere laders dan die bij snelwegen.
Ik begrijp het argument volledig: ga je geen elektrische auto kopen omdat je 2 keer per jaar niet toekomt met de actieradius?
De vraag is enkel: wat ga je dan die 2 keer per jaar doen? Voor wintersport heb je bijvoorbeeld geen keuze indien je kinderen hebt: je moet tijdens de schoolvakanties gaan, dus je moet wel in de drukke week-ends vertrekken en terugkomen. Dit geeft NU al files bij de laadstations, met 1,2% elektrische wagens. Wat gaat er gebeuren als dit naar 10%, 20%, 30% en meer gaat?
Of ga je dan een wagen huren voor die week? Beetje deftige wagen een weekje huren kost in België al gauw 500€. Dan doe je het voordeel van je EV al snel teniet...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

mathias82 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:14:
[...]

Dat zou kunnen werken, maar dan mogen ze wel nu beginnen met zoiets te implementeren. Bij alle particuliere laadpalen die ik zie is het kwestie van zo snel mogelijk te laden. Vaak verzwaren de mensen ook hun elektrische installatie enkel voor die laadpaal.

[...]

Ik begrijp het argument volledig: ga je geen elektrische auto kopen omdat je 2 keer per jaar niet toekomt met de actieradius?
De vraag is enkel: wat ga je dan die 2 keer per jaar doen? Voor wintersport heb je bijvoorbeeld geen keuze indien je kinderen hebt: je moet tijdens de schoolvakanties gaan, dus je moet wel in de drukke week-ends vertrekken en terugkomen. Dit geeft NU al files bij de laadstations, met 1,2% elektrische wagens. Wat gaat er gebeuren als dit naar 10%, 20%, 30% en meer gaat?
Of ga je dan een wagen huren voor die week? Beetje deftige wagen een weekje huren kost in België al gauw 500€. Dan doe je het voordeel van je EV al snel teniet...
Ik stel mijn benzine Focus wel ter beschikking voor ev rijders. A 200 euro per dag ;)

Vind eigenlijk de hele discussie zinloos, het valt of staat bij de subsidies op ev rijden. Zonder subsidie/bpm rijdt iedereen over 10 jaar nog gewoon benzine...
Die Teslas die nu rondrijden zijn allemaal gesubsidieerd, de keuze is Focus/308/Megane met 20% of Tesla EV met 4% bijtelling.

[Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 21-06-2020 21:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Als je heel even zoekt kom je erachter dat dit echt allang in ontwikkeling is en zelfs al realiteit is ;).

https://vandebron.nl/elektrisch-rijden/slim-laden

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DeArmeStudent
@Bart ® hierboven

Zoals zovelen hier weten, heb je inderdaad gelijk in de voordelen die het rijden van een elektrische voertuig heeft. Deze redenen zijn inderdaad bekend, en daarom heb ik in mijn eerste post ook aangeraden, om een elektrische auto te kopen, als je nu voor een nieuwe auto kiest.

Maar, zoals je vertelt, is veel afhankelijk van toekomstige veranderingen in de maatschappij. Daarom rijden elektrische voertuigen vandaag de dag nog vooral op subsidie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

[...]

Met de aantallen elektrische auto's die er nu zijn, hoeft het niet dit jaar al volledig uitgerold te zijn. En er is nu ook al best wel wat mogelijk he, een hoop elektrische auto's kun je gewoon ingepland laten laden. Ik zeg tegen mijn auto dat ik morgenochtend om 09.00 uur weg wil rijden (sterker nog, dat haalt hij uit mijn agenda), en hij zorgt dat ie dan vol zit. Het probleem is de mindset van mensen dat ze altijd zsm weer een volle accu willen hebben, dat moet weggenomen worden. Ik ben er van overtuigd dat dat gaat gebeuren voordat het een probleem wordt.
[...]

Mwa, of je dat voordeel dan teniet doet, dat betwijfel ik. Wat kost een beurt nu voor je brandstofauto? Die heb je namelijk niet meer met elektrische auto's. Brandstof is goedkoper, belasting is goedkoper. Aanschaf is uiteraard duurder, maar als je het over de levensduur bekijkt, is in veel gevallen een elektrische auto nu al goedkoper. En elektrische auto's blijven alleen maar in prijs dalen.

En ja, als het percentage elektrische auto's stijgt, zal het drukker gaan worden in de vakantieperiode's. Wat de oplossing gaat zijn? Ik denk een combinatie van dingen. Sommige mensen gaan misschien 's nachts rijden. Anderen huren inderdaad een auto, of ruilen een weekje met een collega/vriend. Sommige mensen zullen niet in één dag naar hun bestemming rijden, maar doen ergens een overnachting bij een hotel met een laadpaal. Anderen gaan misschien niet meer dan 400km ver weg, zodat ze het met één lading halen. Weer anderen zullen misschien met het vliegtuig of de trein gaan, en ter plekke een auto huren. Echt, zo veel oplossingen voor dit probleem, dat komt echt vanzelf wel goed.

Begrijp me niet verkeerd he, je moet helemaal zelf weten of je een brandstofauto koopt of niet. Zal mij een worst wezen :). Maar ik vind wel dat je een afweging met de juiste argumenten moet maken :).
DeArmeStudent schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:19:
@Bart ® hierboven

Zoals zovelen hier weten, heb je inderdaad gelijk in de voordelen die het rijden van een elektrische voertuig heeft. Deze redenen zijn inderdaad bekend, en daarom heb ik in mijn eerste post ook aangeraden, om een elektrische auto te kopen, als je nu voor een nieuwe auto kiest.

Maar, zoals je vertelt, is veel afhankelijk van toekomstige veranderingen in de maatschappij. Daarom rijden elektrische voertuigen vandaag de dag nog vooral op subsidie.
Uiteraard zijn de eerste elektrische auto's gesubsidieerd. Dat is nodig om alles aan te slingeren. Op een gegeven moment komt er een kantelpunt waardoor je door de toegenomen aantallen goedkopere massaproductie kunt bewerkstelligen, waardoor je op een gegeven moment een goedkopere EV koopt dan een ICE. En dan is de keuze simpel. Maar om op dat punt te komen, en wel snel, moet je dus eerst subsidiëren. Gelukkig maar.

Overigens is dit echt een super interessante video voor iedereen die zich hier in wil verdiepen:

[Voor 16% gewijzigd door Bart ® op 21-06-2020 21:27]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mathias82
[...]
  1. Mijn elektrische auto rijdt voor 70% op stroom uit mijn eigen zonnepanelen, en voor de overige 30% uit stroom van mijn energieleverancier, die volledig uit Nederlandse windmolenparken komt. Ik rij dus 100% groen.
Even advocaat van de duivel spelen: dus als het windstil is en de zon schijnt niet komt er geen stroom uit jouw stopcontacten? >:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

mathias82 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:25:
[...]

Even advocaat van de duivel spelen: dus als het windstil is en de zon schijnt niet komt er geen stroom uit jouw stopcontacten? >:)
Dat zeg ik, subsidie :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

mathias82 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:25:
[...]

Moet ik nu ook nog gaan uitleggen hoe de energiemarkt werkt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mathias82
Glashelder schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:18:
[...]

Als je heel even zoekt kom je erachter dat dit echt allang in ontwikkeling is en zelfs al realiteit is ;).

https://vandebron.nl/elektrisch-rijden/slim-laden
1. Dit is in Nederland (en zoals iedereen weet staan jullie met alles mijlenver voor op België ;) )
2. Het is een pilot project, enkel voor Tesla rijders

Maar je hebt gelijk dat het in ontwikkeling is. Nu nog de mindset van de mensen aanpassen, al zal dat wel vanzelf gaan als ze ervoor betaald worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mathias82
Bart ® schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:30:
[...]

Nee hoor, ik snap wat wel wat je bedoelt en ik vind het ook mooi dat jij 100% groene stroom gebruikt. Al zal de volledige stroomproductie spijtig genoeg nooit 100% groen worden en zal er dus ook altijd "vuile" stroom uit je stopcontact komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bart ® schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:30:
[...]

Jouw stroom is niet afkomstig van je energieleverancier, maar van het bedrijf dat het net beheert . En dat is een mix van groene en (vooral) grijze stroom. De groene stroom van je energieleverancier zijn certificaten uit Noorwegen ;)

Of dacht je werkelijk dat Greenchoice ff langs komt om de toevoer aan te passen? :D

[Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 21-06-2020 21:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fisherman
  • Laatst online: 11:31
Sport_Life schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:12:
[...]

Jij denkt dat een benzine auto harder afschrijft dan een E Golf met een actieradius van 135km op de snelweg in de winter die 25% zwaarder weegt dan z'n benzine variant?
Ik durf dat in twijfel te trekken :P. Die milieu subsidie houdt een keer op en dan mag je weer wegenbasting afrekenen obv gewicht.
Ik heb het helemaal niet over een e golf gehad. Ik zou eerder een auto kopen met een fatsoenlijk bereik. Heb ik gedaan trouwens.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Sport_Life schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:34:
[...]

Jouw stroom is niet afkomstig van je energieleverancier, maar van het bedrijf dat het net beheert . En dat is een mix van groene en (vooral) grijze stroom. De groene stroom van je energieleverancier zijn certificaten uit Noorwegen ;)

Of dacht je werkelijk dat Greenchoice ff langs komt om de toevoer aan te passen? :D
Je hoeft mij niet uit te leggen hoe de energiemarkt werkt hoor. Ik werk bij een van de grootste energieleveranciers ter wereld, en heb ook jaren bij een netbeheerder gewerkt. Mijn groene stroom bestaat niet uit certificaten uit Noorwegen. En mijn stroom is niet afkomstig van een netbeheerder. Een netbeheerder beheert enkel het net, die wekt geen stroom op en levert ook geen stroom.
mathias82 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:34:
[...]

Nee hoor, ik snap wat wel wat je bedoelt en ik vind het ook mooi dat jij 100% groene stroom gebruikt. Al zal de volledige stroomproductie spijtig genoeg nooit 100% groen worden en zal er dus ook altijd "vuile" stroom uit je stopcontact komen.
Waarom denk je dat de stroomproductie nooit 100% groen zal worden? Ik vind dat om eerlijk te zijn een negatieve kijk op de wereld :).

[Voor 26% gewijzigd door Bart ® op 21-06-2020 22:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kurk_droog
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 12:46
Is de id3 niet iets? Buitenmaten golf, qua beenruimte tikt het net geen passant aan en qua bereik tussen de 300 a 550km afhankelijk van het model.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 08:40
Andere invalshoek: wat ga je doen met het geld als je de golf blijft rijden. Stel: je moet 20.000€ bijleggen voor een nieuwe auto. Dat kan je ook prima voor beleggen of je hypotheek aflossen(als je die hebt).

Goedkoopste is om je auto op te rijden. Het is maar net hoeveel je ervoor over hebt.

Ga ook bij andere merken kijken en vergelijken. Misschien is een plug in ook een optie. Hebben tot 2025 nog korting in de wegenbelasting dacht ik

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Khil
In de transitie naar groene energie heb je juist EV’s nodig. Na een huis is een auto zo’n beetje de grootste uitgave voor de meeste mensen, dus dáár zit het budget voor een dikke accu waar overdag al die zonne-energie in kan O+

Slim laden en geld verdienen: https://www.jedlix.com/nl/
Tweerichtingsladen met openbare laadpaal: https://www.wedrivesolar.nl/#

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bart ® schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:09:
[...]

Je hoeft mij niet uit te leggen hoe de energiemarkt werkt hoor. Ik werk bij een van de grootste energieleveranciers ter wereld, en heb ook jaren bij een netbeheerder gewerkt. Mijn groene stroom bestaat niet uit certificaten uit Noorwegen. En mijn stroom is niet afkomstig van een netbeheerder. Een netbeheerder beheert enkel het net, die wekt geen stroom op en levert ook geen stroom.

[...]

Waarom denk je dat de stroomproductie nooit 100% groen zal worden? Ik vind dat om eerlijk te zijn een negatieve kijk op de wereld :).
Dan weet je ook dat wat er uit je stopcontact komt een mix tussen groene en grijze stroom is. De enige oplossing om groen te "rijden" is om niet te rijden..

Op het moment dat jij je app checkt of de auto is volgeladen spring ik op de fiets naar kantoor ;).
[...]

• Mijn elektrische auto rijdt voor 70% op stroom uit mijn eigen zonnepanelen, en voor de overige 30% uit stroom van mijn energieleverancier, die volledig uit Nederlandse windmolenparken komt. Ik rij dus 100% groen.
[/list]
Je houdt jezelf voor de gek door te stellen dat je 100% groen rijdt. Dat is feitelijk onjuist, tenzij je een thuisaccu hebt. Dat je dmv subsidie 70% korting krijgt wil niet zeggen dat je daadwerkelijk groen rijdt.. op het moment dat je auto oplaadt gaat er gewoon 100% stroom van het net in.
Daarbij moet een elektrische wagen worden gemaakt, verscheept, banden slijten, en als de carrosserie op is de accu worden afgevoerd.

[Voor 42% gewijzigd door Sport_Life op 22-06-2020 00:33]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 19-06 22:30
Ik zou jezelf de vraag stellen of je een nieuwe auto nodig hebt of dat je gewoon graag een andere auto zou willen.

In het geval dat je het ook werkelijk nodig hebt, en je kan het je veroorloven, dan is de keuze snel gemaakt.

In het geval dat je het simpelweg gewoon wil moet je overwegen of je een dergelijk bedrag in een auto wil steken. Je hebt het dan wel over een aanschaf van 33k in Euro die gelijk al 3k minder waard is zodra je het terrein van de dealer af rijd.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Een paar puntjes:
  1. Koop nooit een nieuwe auto. Zodra je hem de showroom uitrijdt schrijft hij al zo enorm af, je gooit letterlijk geld weg. En kinderziektes zijn ook gewoon bij nieuwe auto's aanwezig, die zijn niet leuk.
  2. Diezelfde auto is ook te krijgen bij een VW-aangeschreven dealer in Duitsland, waar je hem met meer features kan kopen voor minder geld met weinig op de teller. Dan is de kop er af qua onderhoud, en is hij nagenoeg nieuw.
  3. Je huidige Golf voldoet nog zeg je, en niks rijdt goedkoper dan een auto waar je niets aan betaalt. Steek dat geld eventueel in een spaarpotje waar je over 4 jaar cash een leuke elektrische auto van kan kopen (zodra VW eindelijk die ID.3 op de weg krijgt :+ )
  4. Die tienduizenden euro's kan je beter besteden aan een indexfonds waar je over 30 tot 40 jaar opeens enkele tonnen uit kan halen.
Geef niet toe aan die "oooh, a good deal!"-impuls die je nu als consument hebt. De beste deal die je kan maken is het geld niet uitgeven, en daarna kan je nog steeds van A naar B rijden met je Golf, net zoals je dat met een nieuwe auto zou doen; alleen in dat laatste geval ben je heel veel geld lichter.

• Khil
Sport_Life schreef op maandag 22 juni 2020 @ 00:15:
[...]
Je houdt jezelf voor de gek door te stellen dat je 100% groen rijdt. Dat is feitelijk onjuist, tenzij je een thuisaccu hebt.
offtopic:
Stel dat 15% van de stroom groen is, en 15% van de kWh’s wordt gefactureerd aan mensen met een ‘groen’ stroomcontract. Mag je dan niet beweren dat je 100% groene stroom afneemt? Lijkt me meer een semantische discussie :>

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SjoerdV nl
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12:05

SjoerdV nl

Be the change.

Pure kapitaalvernietiging.

Lees je eigen OP nog eens terug over 2 weken en luister dan eens naar je gevoel. Grote kans dat je blij bent de centen je beurs niet getrokken te hebben.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 09:20

SeatRider

Hips don't lie

Khil schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:23:
Waarom zou je je auto kiezen op die twee weken per jaar? Brandstofauto huren of fly/drive kan maken dat een EV de rest van het jaar afdoende is.
Ja. Ik loop toch ook niet het hele jaar door met een duikbril op omdat ik 1x per jaar een weekje naar Egypte ga :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Sport_Life schreef op maandag 22 juni 2020 @ 00:15:
[...]

Dan weet je ook dat wat er uit je stopcontact komt een mix tussen groene en grijze stroom is. De enige oplossing om groen te "rijden" is om niet te rijden..

Op het moment dat jij je app checkt of de auto is volgeladen spring ik op de fiets naar kantoor ;).

[...]

Je houdt jezelf voor de gek door te stellen dat je 100% groen rijdt. Dat is feitelijk onjuist, tenzij je een thuisaccu hebt. Dat je dmv subsidie 70% korting krijgt wil niet zeggen dat je daadwerkelijk groen rijdt.. op het moment dat je auto oplaadt gaat er gewoon 100% stroom van het net in.
Daarbij moet een elektrische wagen worden gemaakt, verscheept, banden slijten, en als de carrosserie op is de accu worden afgevoerd.
Jij houdt jezelf voor de gek als je denk dat iemand die grijze stroom koopt, enkel grijze stroom uit zijn stopcontact krijgt.

Uiteraard gaat niet elke elektron die uit de windmolens van mijn energieleverancier komt, rechtstreeks naar mijn stopcontact. Maar daar gaat het niet om, dat is een drogredenatie. Mijn energieleverancier verkoopt dit jaar 1 miljoen MWh aan haar klanten, waaronder mij. Ze zorgen er voor dat ze 1 miljoen MWh aan windenergie in het net stoppen. Alle stroom die ik verbruik, is dan groen. Ongeacht waar de specifieke elektronen die in mijn auto terecht komen, hun oorsprong hebben. Hetzelfde geldt voor iedereen die grijze stroom verbruikt. Meer en meer afgenomen en dus opgewekte stroom wordt groen.

Wederom: lees je in wat de feiten zijn, en stop met het napraten van de kudde.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 12:40

Yucon

*broem*

Blue-eagle schreef op maandag 22 juni 2020 @ 02:01:
• Koop nooit een nieuwe auto. Zodra je hem de showroom uitrijdt schrijft hij al zo enorm af, je gooit letterlijk geld weg. En kinderziektes zijn ook gewoon bij nieuwe auto's aanwezig, die zijn niet leuk.
Dit is wel de kern van de zaak. Die hoge korting klinkt leuk en het is inderdaad heel veel geld, maar naast de directe afschrijving bij aanschaf is de afschrijving de eerste tijd gewoon veel hoger dan van je huidige auto. Daarmee is die hoge korting al vrij snel verdampt.

Een kleine nuance is ook wel op z'n plaats. Je rijdt dan in een nieuwe auto en je vraagt dit op een overwegend Nederlands forum. Nederlanders hechten veel minder aan Belgen eraan dat een auto echt splinternieuw is. Mijn eigen auto is uit 2013 en die is al een stuk nieuwer dan de meeste auto's in m'n vriendenkring, dus het advies dat je hier zult krijgen kan wel eens op wat andere normen en waarden gebaseerd zijn dan die bij jou in je omgeving gelden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Loondijke
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 11:50
@mathias82

Ik vind het een bijzondere vraag. Heb je zoveel geld teveel?

Ik zie echt geen enkele reden om de auto te vervangen. Huidige Golf gaat nog minimaal 5 jaar mee, zonder problemen. En om dan ook direct weer voor een nieuwe auto te gaan is helemaal geld over de balk gooien. Je gooit in 1 jaar tijd minimaal 10k weg.

Je krijgt nu een aardig bedrag terug voor de Golf, maar die auto houdt na de grootste afschrijving in de eerste jaren zijn waarde best vast.

Rutte zou zeggen: doen!

Maar als je het geld ook op veel andere manieren kunt investeren (woning? Aanbouw?, dakkapel?) , dan zou ik dat lekker doen.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bart ® schreef op maandag 22 juni 2020 @ 07:31:
[...]
Jij houdt jezelf voor de gek als je denk dat iemand die grijze stroom koopt, enkel grijze stroom uit zijn stopcontact krijgt.

Uiteraard gaat niet elke elektron die uit de windmolens van mijn energieleverancier komt, rechtstreeks naar mijn stopcontact. Maar daar gaat het niet om, dat is een drogredenatie. Mijn energieleverancier verkoopt dit jaar 1 miljoen MWh aan haar klanten, waaronder mij. Ze zorgen er voor dat ze 1 miljoen MWh aan windenergie in het net stoppen. Alle stroom die ik verbruik, is dan groen. Ongeacht waar de specifieke elektronen die in mijn auto terecht komen, hun oorsprong hebben. Hetzelfde geldt voor iedereen die grijze stroom verbruikt. Meer en meer afgenomen en dus opgewekte stroom wordt groen.

Stel dat 15% van alle stroom in het stroomnet groen is. Dat betekent dat jij - ondanks dat je betaalt voor groen en 70% subsidie krijgt met pv panelen ("gratis" stroom) - je ten allen tijden 85% grijze stroom in je auto laadt. Vandaar mijn beredenatie dat als je groen wilt rijden de auto (meer) moet laten staan.
Pas als 85% van het stroomnet niet wordt gebruikt ga je 100% groen rijden..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Khil
offtopic:
@Bart ® , @Sport_Life : misschien de groenestroomdiscussie in een ander of apart topic voortzetten? O-)

[Voor 24% gewijzigd door Khil op 22-06-2020 09:12]

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Khil schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:08:
offtopic:
@Bart ® , @Sport_Life : misschien de groenestroomdiscussie in een ander of apart topic voortzetten? O-)
offtopic:
Ja je hebt gelijk hoor, was sowieso al niet meer van plan hier verder op in te gaan, als mensen mij niet willen geloven dan gaan ze dat verder toch niet meer doen :P.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Horla
  • Laatst online: 21-06 13:37
Eén van de problemen als Belg op dit subforum is dat een enorm verschil is tussen de automarkt in België en Nederland:
  • Private lease is in België niet zo gekend en belachelijk duur in vergelijking met Nederland
  • Subsidies zijn in België al een tijdje afgeschaft terwijl er in Nederland zelfs subsidie is voor een 2dehands wagen
  • Er kan zo maar een paar duizend euro verschil zitten tussen identieke wagen in Nederland en België
  • Mijn ervaring is inderdaad dat Belgen graag een nieuwe auto kopen
  • Er zijn in België redelijk wat auto's van de zaak
Ik zit een beetje in een vergelijkbare situatie als de topicstarter (Belg en ik zoek een nieuwe auto) met het verschil dat mijn huidige auto economisch perte totale is en dat het een tweede auto is. Die dient vooral voor als het slecht weer is of om naar de hobby's te rijden (die van de kinderen of die van mij). Ik vraag mij vooral af of de prijzen voor elektrische/hybride wagens eind dit jaar/begin volgend jaar effectief een stuk gaan dalen door de (mogelijke) boetes van de Europese Commissie. Zes maanden overbruggen zal niet gemakkelijk zijn, maar als dezelfde elektrische wagen dan 3-5k goedkoper is, dan wil ik het wel proberen.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Khil schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:08:
offtopic:
Volgens mij is het al einde discussie.
Benieuwd of hij nu inderdaad minder gaat rijden na deze voor hem nieuwe inzichten ;)

[Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 22-06-2020 09:26]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nono_einstein
  • Laatst online: 09:49
[...]

Dat soort 'problemen' zijn echt simpel te managen door slim te laden en mensen een incentive te geven om niet gelijk om 5 uur de accu weer vol te laden. Er zijn inmiddels al genoeg tests om te kijken wat voor oplossingen in de praktijk haalbaar zijn. Zelfs waarbij je je resterende acculading gebruikt voor je oven en inductie kookplaat. Pas als je naar bed gaat, gaat je auto langzaam laden, zodanig dat hij precies om 08.00 uur weer vol zit, als je naar je werk moet rijden.

Maar als je van het negatiefste scenario uitgaat dat denkbaar is, en dat niemand ooit oplossingen verzint voor de problemen die dan ontstaan, tja, dan gaat het niet werken. Maar dan hebben we inmiddels ook wel andere problemen in de wereld, vermoed ik zo.

[...]
Ah, kijk aan, daar hebben we de reguliere fabeltjesargumenten weer van mensen die geen elektrische auto willen.
  1. Het klopt dat lang niet alle elektrische energie groen opgewekt wordt. Het is echter ook een feit dat het percentage dat groen opgewekt wordt, met de dag groter wordt. Elke elektrische auto wordt dus elke dag schoner, wat van een ICE-auto niet te zeggen valt.
  2. Een elektrische auto is zwaarder, maar je vergeet dan voor het gemak even een aantal andere factoren mee te rekenen in de vervuiling onder aan de streep. Bijvoorbeeld dat een elektrische auto stroom opwekt bij het afremmen, en dat het rendement van een elektromotor een stuk hoger ligt. Daarnaast gaan elektromotoren veel langer mee, waardoor een auto zo een miljoen kilometer kan rijden. Een ICE haalt doorgaans de helft nog niet eens.
  3. Dat energienet vervangen voor elektrisch rijden is ook al zo'n ontzettende dooddoener. Ga eens rekenen in plaats van als een schaap de kudde napraten. Cijfers zijn de waarheid. Een auto rijdt in NL gemiddeld 30 a 40 km per dag. Een elektrische auto gebruikt gemiddeld 15 a 20kWh per 100km. We weten hoeveel stroom er in Nederland dagelijks verbruikt wordt. Geen zin om het nu op te zoeken, maar het komt erop neer dat als wij alle autokilometers in Nederland elektrisch gaan rijden, het totale Nederlandse stroomverbruik met zo'n 16% omhoog gaat. Als je bedenkt dat elektriciteitsnetten uitgelegd worden op piekverbruik, en het redelijk makkelijk te realiseren is dat niet alle auto's in Nederland tijdens dat piekverbruik gaan opladen, dan is het dus helemaal niet nodig om het energienet te vernieuwen. Uiteraard zullen er op bepaalde plekken, waar het energienet te weinig capaciteit heeft, nieuwe kabels gelegd moeten worden. Maar dat had anders ook wel gemoeten, het net veroudert immers. Grote investeringen in het energienet gebeuren momenteel wel degelijk, maar dat is nodig voor zonneparken. De ICE-liefhebbers vinden het echter heel makkelijk om dat gelijk noodzakelijk te maken voor elektrische auto's.
  4. Je 'transitiebeleid' zegt helemaal niets over waar een elektrische auto op rijdt. Dat bepaalt iedere rijder voor zichzelf. Mijn elektrische auto rijdt voor 70% op stroom uit mijn eigen zonnepanelen, en voor de overige 30% uit stroom van mijn energieleverancier, die volledig uit Nederlandse windmolenparken komt. Ik rij dus 100% groen.
Kortom, ook voor jou het advies om je even in de feiten te verdiepen, voor je met onzin over elektrische voertuigen aan komt zetten.
Ik heb de moeite genomen om het WEL ff op te zoeken...
Je zit er minstens een factor 2 naast.
Om al het wegverkeer in NL om te beunen naar electrisch (en dan heb ik om je tegemoet te komen jouw getallen van 20 kWh / 100 km gebruikt voor alle wegkilometers, incl vrachtwagens), de transport verliezen weggelaten (ook al gauw 10%), en opslag als oneindig beschouwd, kom ik op 2.95e10 kWh.
Het totale gebruik electriciteit in NL (granted daar zaten ook al een paar tesla's tussen) was in 2019 1.07e11 kWh
Kom je dus op minstens 30% toename.

Omdat je nogal een groene rakker lijkt, ook ff direct voor je uitgerekend hoeveel panelen en windmolens je in je achtertuin erbij krijgt (plus natuurlijk dat stuwmeer voor de opslag):

slechts 185 km2 aan hoogwaardige zonnepanelen (dus niet die goedkope meuk van de zonneweides, minstens 330 Wp/1.6 m2 ;) of 4540 van de grootste windmolens die we nu hebben.

Ik zeg : doen 8)7

[Voor 0% gewijzigd door nono_einstein op 22-06-2020 10:12. Reden: domme spelfout]

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

nono_einstein schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:10:
[...]

Ik heb de moeite genomen om het WEL ff op te zoeken...
Je zit er minstens een factor 2 naast.
Om al het wegverkeer in NL om te beunen naar electrisch (en dan heb ik om je tegemoet te komen jouw getallen van 20 kWh / 100 km gebruikt voor alle wegkilometers, incl vrachtwagens), de transport verliezen weggelaten (ook al gauw 10%), en opslag als oneindig beschouwd, kom ik op 2.95e10 kWh.
Het totale gebruik electriciteit in NL (granted daar zaten ook al een paar tesla's tussen) was in 2019 1.07e11 kWh
Kom je dus op minstens 30% toename.

Omdat je nogal een groene rakker lijkt, ook ff direct voor je uitgerekend hoeveel panelen en windmolens je in je achtertuin erbij krijgt (plus natuurlijk dat stuwmeer voor de opslag):

slechts 185 km2 aan hoogwaardige zonnepanelen (dus niet die goedkope meuk van de zonneweides, minstens 330 Wp/1.6 m2 ;) of 4540 van de grootste windmolens die we nu hebben.

Ik zeg : doen 8)7
offtopic:
Toch nog even reageren op deze wederom scheve getallen: ik noem expliciet autokilometers. Dus nu niet opeens vrachtwagens erbij gaan halen om je verhaal in je eigen voordeel te verdraaien, schatje :*.

• nono_einstein
Bart ® schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:22:
[...]

offtopic:
Toch nog even reageren op deze wederom scheve getallen: ik noem expliciet autokilometers. Dus nu niet opeens vrachtwagens erbij gaan halen om je verhaal in je eigen voordeel te verdraaien, schatje :*.
Grappig, hierboven werd aangehaald (effectiviteit waterstof als brandstof) dat ALS een winst te behalen valt met transitie in het verkeer, dat toch wel met het vrachtvervoer is...
Daar is de extra massa tov de nuttige lading veel kleiner, hoeven niet een keer per jaar naar Zuid-Frankrijk, en zijn verantwoordelijk voor misschien wel 25 tot 30% van het weg-kilometer gebruik.

Maar Siot, apples and oranges is it.
Kijken we dan naar de auto kilometers en het energie gebruik van de huishoudens (!! apples and oranges ;) dan krijg je:

toename particulier e- gebruik (huishoudens, dus geen werk-, overheid, industrie etc) 104%
windmolens in tuin erbij: 3740
vierkante km zonnepanelen a+ op zuiden: 152

:+

• Khil
nono_einstein schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:10:
[...]

slechts 185 km2 aan hoogwaardige zonnepanelen
offtopic:
Voor het idee: da's één twaalfde van de provincie Flevoland. :Y)

• nono_einstein
Khil schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:40:
[...]

offtopic:
Voor het idee: da's één twaalfde van de provincie Flevoland. :Y)
Zal je toch ergens anders moeten zoeken, flevoland moet terug onder water om de energie die overdag opgewekt wordt in de vorm van een stuwmeer op te slaan 8)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

nono_einstein schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:39:
[...]

Grappig, hierboven werd aangehaald (effectiviteit waterstof als brandstof) dat ALS een winst te behalen valt met transitie in het verkeer, dat toch wel met het vrachtvervoer is...
Daar is de extra massa tov de nuttige lading veel kleiner, hoeven niet een keer per jaar naar Zuid-Frankrijk, en zijn verantwoordelijk voor misschien wel 25 tot 30% van het weg-kilometer gebruik.

Maar Siot, apples and oranges is it.
Kijken we dan naar de auto kilometers en het energie gebruik van de huishoudens (!! apples and oranges ;) dan krijg je:

toename particulier e- gebruik (huishoudens, dus geen werk-, overheid, industrie etc) 104%
windmolens in tuin erbij: 3740
vierkante km zonnepanelen a+ op zuiden: 152

:+
Winst, winst.. ik haalde het aan omdat je waterstof in tegenstelling tot een accu snel kan bijvullen. Met de enorme afstanden die vrachtwagens afleggen kan dat een groot voordeel zijn voor de adoptie.

Zolang we als mensheid geen 40%/50% overschot hebben op de opwekking van groene energie moet je niet aan waterstof denken als zinvol alternatief omdat het gewoon heel veel verliezen kent.

Maar goed, dit topic is nu zo ontspoort dat ik me afvraag hoe lang dit nog zo door blijft gaan ;). Ik haak af in ieder geval.

• Khil
[...]

Ja maar dat zijn wel ERG kleine elektrische auto's he. De vraag is wanneer een elektrische wagen evenveel gaat kosten als dezelfde wagen met een verbrandingsmotor. Velen verwachten prijsdalingen in 2021 door de strengere emissienormen, maar hoeveel is nog de vraag.
Gezien de Tiguan die je noemt zou een Kia e-Niro of dergelijk formaat eerder in aanmerking komen. Dit type auto is sowieso wat geschikter voor elektrificatie vanwege de bodemvrijheid / ruimte voor de batterij. De komende paar jaar gaan we van alle fabrikanten EV's zien in deze klasse.

Heb nog geen prijzen gezien van de VW ID.4; de evenknie van Skoda zou rond de 40 mille gaan kosten.

[Voor 4% gewijzigd door Khil op 22-06-2020 11:27]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online
mathias82 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:48:
[...]

[...]

Kopt, niet goed gelezen. Ik staarde mij blind op de 208 en Corsa :)
Het netwerk is meer dan sterk genoeg.
De gemiddelde belg rijdt 15k per jaar met zijn auto, dat is 50km per dag.
Om die 50km bij te laden heb je ca 10 kWh nodig, of 5 uur aan een stopcontact met 2kW.
Heb je een snellader van 11kW, dan laat je die inschakelen om 2h 's nachts, en een uurtje later is je batterij weer vol.
Laat je geen schrik aan jagen, er is stroom genoeg, en de transitie gaat langzaam.
Zelfs als vanaf morgen elke nieuwe auto een electrische auto zou zijn, dan duurt het nog 15 jaar voor heel het park electrisch rijdt. Dat is een zee van tijd om extra windmolens te zetten.
Met intelligent laden kan je netbeheerder dan bepalen of jouw auto geladen wordt om 22h of om 4h.

Net omdat je zin hebt toch electrisch rijden te overwegen zou ik nu zeker niet meer kopen. Je huidige auto is nog perfect, en de jaarlijkse waardevermindering is relatief klein.
Binnen een jaar of 2 zal het aanbod (en de concurrentie) aan nieuwe electrische auto's weer wat hoger zijn, en dan heb je gewoon een pak meer keuze.
Er zijn echt heel weinig redenen te bedenken om een goed rijdende auto met amper 60k op de teller dringend te gaan vervangen.

Maar als je gewoon iets nieuws wil, dan zal ik je ook niet tegen houden.

• Paul C
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 21-06 13:07
De grootste uitdaging voor de netbeheerders zijn niet de elektrische auto's, maar zonnepanelen. Zonnepanelen produceren allemaal zo goed als precies tegelijk en daar is ook niet zoveel aan te veranderen. In tegenstelling tot elektrische auto's die sowieso niet allemaal elke dag hoeven te laden en waar je met een kleine financiële incentive kunt sturen (dal tarief bijv.). Als een hele straat zonnepanelen neemt en de zon schijnt dan produceren die allemaal op hetzelfde moment stroom. Rond 1u 's middags als iedereen op het werk en op school is produceren ze het meest! Tevens hebben nu al veel meer mensen zonnepanelen en komen er sneller meer bij dan elektrische auto's.

• Khil
Opladen op je werk, zo staat je auto meteen in de schaduw:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mathias82
Bedankt voor al jullie inzichten. Ik had wellicht wat van die Nederlandse nuchterheid nodig om in te zien dat een nieuwe wagen nu niet de meest interessante beslissing is.

Voor ik de knoop definitief doorhak: hoe denken jullie dat de prijs van benzinewagens in het algemeen gaat evolueren? Ik denk dat we er wel van kunnen uitgaan dat de prijzen van elektrische wagens op korte termijn gaan dalen, maar wat gaat de invloed hiervan op benzinewagens zijn? Gaan deze goedkoper worden om een kloof tussen benzine en elektrisch te houden, of net duurder omdat ze niet milieuvriendelijk zijn? Ik heb het puur over aankoopprijs, niet over subsidies en/of wegentaks.

• Khil
ING schat dat nieuwe elektrische auto’s na vijf jaar 40 procent tot bijna 50 procent van hun nieuwwaarde behouden. Dat is aanmerkelijk meer dan benzineauto’s (35 tot 42,5 procent) en diesels (27,5 tot 35 procent). Vooral elektrische auto's met een wat grotere actieradius zijn relatief waardevast, stelt de bank vast.

https://www.autoweek.nl/a...-hoger-dan-benzine-autos/
Brandstofauto’s zullen nieuw wellicht duurder worden door aanschafbelastingen, of goedkoper doordat ontwikkelkosten van bestaande modellen zijn terugverdiend. Wat de tweedehandsmarkt gaat doen is afwachten...

[Voor 19% gewijzigd door Khil op 22-06-2020 16:22]

• mathias82
Khil schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:18:
[...]

Brandstofauto’s zullen nieuw wellicht duurder worden door aanschafbelastingen, of goedkoper doordat ontwikkelkosten van bestaande modellen zijn terugverdiend. Wat de tweedehandsmarkt gaat doen is afwachten...
Bedankt maar dat gaat over de (tweedehands) restwaarde. Ik had het over de aankoopprijs van nieuwe auto's.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online
Ik denk dat die prijzen nogal stabiel gaan blijven, wel gaan ze met "opties" gooien om je te verleiden toch te kopen.
Electrische auto's gaan nog een hele tijd duur blijven. Vraag is groter dan het aanbod vrees ik. De productiecapaciteit opschalen is nog wel even een dingetje.
Kijk maar eens hoe veel moeite VW heeft met het lanceren van hun ID3.

Net onwille van die onzekerheid is het nu eigenlijk geen goede tijd om een nieuwe auto te kopen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Khil schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:18:
[...]

Dus een Tesla 3 van 5 jaar oud kost straks ook nog dik 25k (met grote actieradius).
Dat is behoorlijk veel meer dan een 5 jaar oude C/D segmenter nu kost.
Lijkt me voor de meeste particulieren die nu tweedehands kopen nog steeds een pittig bedrag.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Paul C schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:52:
De grootste uitdaging voor de netbeheerders zijn niet de elektrische auto's, maar zonnepanelen. Zonnepanelen produceren allemaal zo goed als precies tegelijk en daar is ook niet zoveel aan te veranderen. In tegenstelling tot elektrische auto's die sowieso niet allemaal elke dag hoeven te laden en waar je met een kleine financiële incentive kunt sturen (dal tarief bijv.). Als een hele straat zonnepanelen neemt en de zon schijnt dan produceren die allemaal op hetzelfde moment stroom. Rond 1u 's middags als iedereen op het werk en op school is produceren ze het meest! Tevens hebben nu al veel meer mensen zonnepanelen en komen er sneller meer bij dan elektrische auto's.
Om die reden zul je steeds meer oost/west opstellingen gaan zien als de salderingsregeling wordt versoberd. Over de gehele dag een relatief stabiel vermogen en alle kans om je eigen opwek te verbruiken :).

Ben je nog wel steeds afhankelijk van de zon uiteraard, maar het is voor de stabiliteit al een stuk beter dan op zuid ja panelen leggen.

• mr_evil08
  • Nu online
Bart ® schreef op maandag 22 juni 2020 @ 07:31:
[...]

Idd overdag verkoop je PV stroom aan de bedrijven terwijl je niet thuis bent en savonds als de PV niets meer doet en jij thuiskomt neem je stroom af van de kolencentrale om de hoek.

Natuurlijk daar gaat het niet om, administratief neem je 100% groene stroom af en ben je dus groen bezig, in theorie kan het niet anders of we moeten grote accu,s hebben in het net.

Wat nu ook al veel gebeurd is dat savonds/snachts gascentrale,s bijspringen en deze overdag uit staan.
Als er straks meer electrische auto,s komen en die bij de baas op de parkeerplaats staan opladen kunnen we nog meer naar groene stroom, daarom is de overheid het zo aan pushen volgensmij, de electrische auto,s vormen een rijdende accu voor het net.

Terwijl het nu overdag duurder is om stroom af te nemen wordt dat straks snachts vermoed ik.

[Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 22-06-2020 19:02]

• Khil
mr_evil08 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 18:58:
[...]
Terwijl het nu overdag duurder is om stroom af te nemen wordt dat straks snachts vermoed ik.
Als er ‘s nachts veel windenergie over is kun je zelfs negatieve handelsprijzen voor stroom krijgen; hét moment om auto’s op te laden of waterstof te maken.

Benieuwd of TS al in zijn nieuwe bolide rond rijdt O-)

[Voor 7% gewijzigd door Khil op 26-06-2020 16:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
In België een nieuwe auto kopen? Je moet zeker helemaal van de pot gerukt zijn? Ze hebben eerst CNG gepromoot en daarna in het verdomhoekje geduwd. Daarna iedereen aan het benzine geslagen en dan raar opkijken dat CO2 uitstoot gestegen is.

Elk jaar is er weer het afschakelplan voor de winter en nu zijn ze aan het strooien met geld.

Als je toch zo graag 33 000 euro wilt uitgeven betaal dan je hypotheek af of koop een tweede woning. Want je moet helemaal niet kijken wat de regering doet want die hebben we niet eens.

Beste wat je kan doen is gewoon doorrijden en laat de rest maar de blits maken met een moderne auto terwijl je bezig bent een tweede huis te kopen om je pensioen zeker te stellen (want pensioen heb je in België ook niet). Of zoals Markske Pecqueur(Belgisch orakel), Dacia Logan op LPG.

[Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 26-06-2020 16:32]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True