Toon posts:

Boekenplank speakers en kleine versterker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fietnetje
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-01 09:15
Na meerdere topics hier op Tweakers ben ik toch tot de conclusie gekomen dat ik voor een 4.1 systeem wil gaan kijken.

4.1
2 Boekenplank speakers op ons tv kastje
2 Boekenplank speakers op een (niet al te lompe stand) , naast/achter de bank
1 Subwoofer
1 Versterker (het liefst geen groot bakbeest, maar die wel voldoende power heeft om de speakers aan te sturen)
Dit alles graag van hetzelfde merk.

Vragen/informatie:
- De 2 surround speakers moeten deze ook boekenplank speakers worden, of kunnen dit ook wat kleinere modellen zijn? Wel uit dezelfde lijn.
- Centerspeaker wil ik niet, ga ik hier veel nadelen van merken?

Gebruik:
Voornamelijk tv/films kijken
Muziek luisteren wordt niet de hoofdzaak van de aankoop

Mijn budget?
3000 euro ongeveer

Wat heb ik zelf gevonden:
- pricewatch: Bowers & Wilkins 707 S2 (Zwart)"]pricewatch: Bowers & Wilkins 707 S2 (Zwart)
- https://www.hobo.nl/luids...ier-100b-satin-black.html
- pricewatch: Bowers & Wilkins 600 series 606 (Zwart)"]pricewatch: Bowers & Wilkins 600 series 606 (Zwart)
- https://audioexpert.nl/lu...-906-hoogglans-zwart.html
- https://www.hobo.nl/luids...-200b-espresso-grain.html
- pricewatch: Dynaudio Evoke 10"]pricewatch: Dynaudio Evoke 10
- pricewatch: Kef Q350 (Zwart)"]pricewatch: Kef Q350 (Zwart)

Ik zou graag eerst keuze advies willen hebben over de speakers, waarna ik dan de versterker en subwoofer kan uitzoeken.

Ik hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven, alvast bedankt.

[Voor 13% gewijzigd door Fietnetje op 21-06-2020 22:01]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Fietnetje schreef op zondag 21 juni 2020 @ 15:40:
Vragen/informatie:
- De 2 surround speakers moeten deze ook boekenplank speakers worden, of kunnen dit ook wat kleinere modellen zijn? Wel uit dezelfde lijn.
- Centerspeaker wil ik niet, ga ik hier veel nadelen van merken?
Hoe ik het heb ervaren is dat bij surround (echt of gesimuleerd) een centerspeaker een zeer belangrijke speaker wordt indien aanwezig. Spraak en de belangrijkste effecten van voren komen door de center speaker. De twee front speakers zullen vooral wat achtergrondmuziek en wat effecten van voren afspelen, de twee speakers achter idem dito, maar qua achtergrond muziek iets minder duidelijk.

In hoeverre een center speaker een meerwaarde heeft, hangt af van speaker opstelling en hoe de kamer indeling en vorm verder is. Ik denk wel dat je er in 95% van de gevallen met een center speaker op vooruit gaat, vooral in duidelijkheid/helderheid qua spraak.

Kleinere surroundspeakers is een gebruikelijk iets, maar wat je vaker ziet is grotere vloerstaanders als fronts en boekenplank speakers als surround/back. Iets kleinere boekenplank speakers achter kan nog, maar satellietspeakers zou ik niet direct aanraden. Je wilt dat alle speakers toch wel een soortgelijk laagbereik hebben. Met satellietspeakers kan het afbreuk doen aan de algehele audioweergave, omdat de subwoofer tè hoge frequenties moet gaan weergeven. Alle frequenties in de kanalen van de front, surround (center) speakers die niet door die speakers worden weergegeven, zullen naar de subwoofer gaan.

Hoe hoger de overgangsfrequentie, hoe beter je hoort waar het geluid vandaan komt. Je wilt niet dat het geluid van een auto die in de film van linksvoor naar linksachter gaat, ineens halverwege van rechtsvoor lijkt te komen, omdat de subwoofer (die daar staat) het signaal moet weergeven.

Als ik kijk naar hoe belangrijk ik de speakers in mijn opstelling vindt, dan zie ik het alsvolgt:
Stereo: de twee front speakers zijn het belangrijkst, de subwoofer kan een aanvulling zijn (mits goed geplaatst en afgesteld).
Surround: de center speaker is het belangrijkst, daarna de subwoofer (mits goed geplaatst en afgesteld, anders komt deze ná de surround/back speakers en misschien zelfs ná de front speakers), daarna de surround/back en tot slot de twee front speakers.

De mate waarin de speakers tot hun recht komen, hangt ook zeer af van de audio track. Ik weet niet hoe het zit met streaming (in nl), maar de audio van een normale TV-zender, is beduidend minder dan van een blu-ray. Ook een serie is doorgaans beduidend minder dan van een film.

[Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 21-06-2020 19:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:51
Als links/rechts op het TV-kastje staan, dus pal naast de televisie, heeft een centrumluidspreker geen enkele meerwaarde. Het is evenwel niet zo dat je zo maar de centrumluidspreker kunt weglaten, bij veel amusementsmateriaal is op het centrumkanaal geluid te horen dat niet op de overige luidsprekers te horen is, met name presentatoren zijn nog wel eens enkel op het centrumkanaal te horen. Voor een 4.0 of 4.1-installatie moet het centrumgeluid daarom op linksvoor en rechtsvoor bijgemengd worden.

[Voor 12% gewijzigd door dmantione op 21-06-2020 19:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chic de Friemel
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-01 07:05
Fietnetje schreef op zondag 21 juni 2020 @ 15:40:
Vragen/informatie:
Ik heb hier de Boston Acoustics A25 na een paar jaar omgewisseld voor de kleinere A23 als rear speakers en ik heb geen enkel verschil bemerkt. Uit persoonlijke ervaring zou ik dus zeggen dat je prima een kleiner model kunt kiezen als rear speakers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fietnetje
@LA-384 De frontspeakers komen (bijna) naast de tv te staan (65 inch tv) Vloerstaanders (voor) ism boekenplank speakers zou een ideale oplossing zijn, maar ik heb de vloerstaanders juist te koop staan omdat we voor iets compacter willen gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fietnetje
@dmantione Maar als ik gewoon tv kijk (ipv een film) dan kan ik in de instellingen toch aangeven dat ik stereo luister en dan wat het "center signaal" toch gemengd over de linker en rechter speaker?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fietnetje
@Chic de Friemel Ok, nu nog zoeken naar een merk die ook kleinere speakers heeft in dezelfde lijn dus :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:43

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb zelfs speakers uit een hele andere serie als surrounds hangen. Zolang je net 5 kanaals muziek afspeelt waar uit alle speakers de muziek komt, merk je daar echt helemaal niets van. Het 'ambient' geluid en de geluidseffecten bij films zijn zo anders van het geluid dan wat uit je front en center komt, dat is echt prima . De plaatsing van de surrounds (niet direct in je oor tetteren bijvoorbeeld) is veel belangrijker. (bioscopen die hoge kwaliteit surround bieden doen het ook, veel aandacht voor kwaliteit van front en center speakers en veel kleinere (en meestal flink anders-soortige) surround speakers die op de goede plekken hanen :))

Overigens is een centerspeaker wel een meerwaarde, ook met perfect op gestelde fronts. Als je twee fronts een mono signaal weergeven, krijg je een 'phantom center' effect, dat is waar. Het geluid lijkt dan uit het scherm te komen (als je zelf in de sweet spot zit), maar het is wel iets minder goed verstaanbaar omdat je uiteindelijk een klein dipje in het geluid tussen de 1 en 2,5khz waarneemt door het verschil in afstand dat de twee speakers hebben naar elk oor en de afstand tussen je linker- en rechteroor. Dat gebied dooft dan een heel klein beetje uit en daar doen zelfs de beste speakers helemaal niets aan.

Het is niet desastreus, maar als je echt de beste cinema ervaring wilt, is een centerspeaker naar mijn mening essentieel. Als hij wegvalt vanwege esthetische redenen, kan dat uiteraard wel :).

[Voor 57% gewijzigd door JvS op 21-06-2020 21:40]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dmantione
Fietnetje schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:12:
@dmantione Maar als ik gewoon tv kijk (ipv een film) dan kan ik in de instellingen toch aangeven dat ik stereo luister en dan wat het "center signaal" toch gemengd over de linker en rechter speaker?
Ja, dat is zo. Als ik zelf normaal het Achtuurjournaal kijk, dan staat de TV doorgaans zelfs ingesteld op de analoge 3.5mm-uitgang, want dan kan ik gewoon de afstandsbediening gebruiken voor het volume en is het gewoon stereo, dus geen centrumluidspreker nodig.

Als ik evenwel een film kijk en mijn gehele 4.0-installatie actief heb (de TV zet ik dan op de optische uitgang), dan is het toch vervelend als je een deel van het geluid niet hoort. Dat ik het centrumkanaal moest bijmengen, daar kwam ik zelf ook proefondervindelijk pas achter en ik heb het opgelost door er een mengpaneeltje tussen te zetten.
JvS schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:34:
Het is niet desastreus, maar als je echt de beste cinema ervaring wilt, is een centerspeaker naar mijn mening essentieel. Als hij wegvalt vanwege esthetische redenen, kan dat uiteraard wel :).
Ik kan me voorstellen dat je als filmliefhebber een echte 5.1-installatie wilt. Er is echter een andere kant van het verhaal: Veel van die setjes zijn gemaakt om de subwoofer lekker te latten brommen en schel gesis uit de tweeters te laten komen. De middentonen vallen vaak volledig weg. Het is niet mijn definitie van goed geluid. Een subwoofer dient eigenlijk voor het sublaag, tonen onder de 70 Hz. Bij dusdanig lage tonen kun je inderdaad niet de richting bepalen. Veel van die 5.1-setjes vertrouwen ook voor de normale bas ook op de subwoofer (want de satellietluidsprekers kunnen geen bas weergeven) en bij gewone bas is de richting echt van belang.

Ik verkies daarom hifi-apparatuur boven 5.1-setjes en dat leidt naar mijn mening tot een mooier klankbeeld. Een hifi-luidspreker kun je evenwel niet recht voor de TV zetten. Is dat erg? Voor de centrumluidspreker geldt dat je hersenen goed genoeg zijn om de richting van geluid te kunnen onderscheiden tussen recht-voor je en een hoek, maar in een situatie waarbij de luidsprekers naast de televisie staan opgesteld is het toch echt een ander verhaal: Op zo'n kleine afstand (minder dan 2m) is het verschil dat een centrumluidspreker kan maken buitengewoon miniem. Ik zie dan ook geen enkel probleem in een 4.0 of 4.1-installatie voor de geluidsbeleving, als je maar zorgt dat het centrumkanaal wel te horen is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fietnetje
@dmantione Ok, dus volgens jou kan een center speaker weg gelaten worden mits dat de frontspeakers ongeveer op 2m afstand van elkaar staan?

Pff de keuze wordt alleen maar moeilijker zo haha

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Het is niet zo dat je zonder center speaker bagger geluid krijgt hoor. Ik heb het ook eerst een jaar of twee zonder moeten doen. Maar toen er een center bij kwam, gaf het wel duidelijk een meerwaarde. Het is wel een center speaker van een ander merk en in een andere (hogere) prijsklasse dan m'n frontspeakers.

Mijn front speakers staan op iets 2-2,5m van elkaar en ik zit 4,5m van m'n TV.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fietnetje
@LA-384 Ok duidelijk. Ik wil het idd zonder center gaan proberen, dit meer omdat ik een center zo lomp vind onder een tv, met daarlangs ook nog een set boekenplank speakers.

Mocht ik de center echt gaan missen dan kan die er altijd nog bijgezet worden ( en dan maar meer lomp maar wel beter geluid :) )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Fietnetje schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:16:
@dmantione Ok, dus volgens jou kan een center speaker weg gelaten worden mits dat de frontspeakers ongeveer op 2m afstand van elkaar staan?
Je kan een center speaker altijd weglaten. En het werkt ook gewoon. Alleen geef ik aan dat het wel een klein beetje ten koste gaat van verstaanbaarheid. Het verschil is niet desastreus, maar het verschil is er wel.

In dit topic zie ik meerdere keren gezegd worden dat een center geen enkele meerwaarde heeft als de speakers dicht bij elkaar staan. Dat is pertinent onwaar. Of de meerwaarde (die ik als flink significant ervaar) voor jou zinvol is, moet je zelf beslissen.
dmantione schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:04:
Ik verkies daarom hifi-apparatuur boven 5.1-setjes en dat leidt naar mijn mening tot een mooier klankbeeld.
Goed idee :). Maar je kan goede luidsprekers ook prima combineren met een goede centerspeaker en een prima klinkende receiver. Het betekent niet dat je schelle plastic speakers en een bonkende subwoofer moet nemen uiteraard. Als dat de keuze is, neem dan idd liever gewoon 2 goede normale speakers.
echt een ander verhaal: Op zo'n kleine afstand (minder dan 2m) is het verschil dat een centrumluidspreker kan maken buitengewoon miniem.
Miniem is een waarde-oordeel. Je stelde eerder dat er totaal geen meerwaarde is. Dat is gewoon niet waar. Hoeveel waarde je aan de meerwaarde stelt is aan jezelf.

Overigens werkt een 'phantom centerspeaker' ook prima met speakers die 3m van elkaar staan en waar je als luisteraar 4m vandaan zit, als het maar goed opgesteld is (fatsoenlijk werkende speakers, tv precies tussen de speakers, de waarnemer recht voor de TV, zo zit ik). Geluid van stemmen lijkt perfect uit het scherm te komen als ik mijn center uit zet (en precies tussen de speakers zit). Dat is het punt niet, het punt is dat het iets minder verstaanbaar is en daarmee een mindere beleving creeert.

@Fietnetje heb je het weleens gewoon geprobeerd? Hoe vind jij het klinken? En hoe belangrijk vind je het om de laatste gram kwaliteit uit een filmbeleving te persen? Je hebt een vrij stevig budget, dus ik ga ervanuit dat je kwaliteit van in elke geval muziek erg belangrijk vindt.

Zoals gezegd, het is jouw afweging. Ik vind het verschil met en zonder center erg groot. @dmantione vindt het blijkbaar miniem, dat oordeel zal je dus zelf moeten maken. Ik ben het ermee eens dat het esthetisch niet echt de mooiste speaker van mijn set is. Is dat de reden dat je geen center wilt hebben?

Edit:
Ik zie je andere topic dat je erg bent te spreken over de LS50. Waarom blijf je niet bij die keuze? 2x een LS50, 2x van die eitjes als surround. Enige is dat je dan wel een versterker nodig hebt. Ik zie heel veel mensen roepen dat die speakers "veel vermogen nodig hebben", maar volgens mij praat iedereen iedereen vooral na. Die speakers hebben een normale gevoeligheid en een normale impedantie. . Ik denk dat die prima te combineren zijn met een Marantz NR1510 ofzo. Een vrij slanke receiver. Koop er nog een compact 10" subje bij en je hebt voor minder dan 2000 euro een prima werkende set. Je zou dan zelfs met en zonder center kunnen proberen en de center gewoon terugsturen als het zonder goed bevalt.

Enige is dat je die LS50's wel op 10cm van je muur weg moet zetten, omdat anders de basreflexpoort niet goed werkt.

[Voor 32% gewijzigd door JvS op 21-06-2020 23:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dmantione
JvS schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:45:
[...]
Je kan een center speaker altijd weglaten. En het werkt ook gewoon. Alleen geef ik aan dat het wel een klein beetje ten koste gaat van verstaanbaarheid. Het verschil is niet desastreus, maar het verschil is er wel.
Dat betwist ik: Het maakt voor de verstaanbaarheid echt niet uit of het centrumkanaal op de centrumluidspreker te horen is, of op de linker-/rechterluidspreker. Ik zou zelfs willen stellen dat het tegendeel waar is: Omdat hifi-luidsprekers sterker zijn op de middentonen en laat spraak nu net veel tonen in het middengebied hebben (vooral vrouwenstemmen), zal de verstaanbaarheid op hifi-luidsprekers beter zijn.
In dit topic zie ik meerdere keren gezegd worden dat een center geen enkele meerwaarde heeft als de speakers dicht bij elkaar staan. Dat is pertinent onwaar. Of de meerwaarde (die ik als flink significant ervaar) voor jou zinvol is, moet je zelf beslissen.
Op zijn minst heb ik goed beargumenteerd waarom het geen meerwaarde heeft.
Goed idee :). Maar je kan goede luidsprekers ook prima combineren met een goede centerspeaker en een prima klinkende receiver. Het betekent niet dat je schelle plastic speakers en een bonkende subwoofer moet nemen uiteraard. Als dat de keuze is, neem dan idd liever gewoon 2 goede normale speakers.
Ja, dat kan, maar het klinkt niet als een goed idee, omdat je dan het evenwicht verstoort: Als je goed uitgebalanceerde luidsprekers over hele klankgebied hebt, ga je die balans verstoren als je er in het midden een extra luidspreker tussen plaatst die niet sterk is in het hele klankgebied.

Stel je plaatst de centrumluidspreker bij: Er is nu dankzij de extra luidspreker nu meer volume. Daardoor ga je het volume van alle luidsprekers verlagen. De linker/rechter luidspreker, die verantwoordelijk zijn voor de bas, gaan daardoor minder bas produceren en daardoor hoor je verhoudingsgewijs te weinig bas.
Miniem is een waarde-oordeel. Je stelde eerder dat er totaal geen meerwaarde is. Dat is gewoon niet waar. Hoeveel waarde je aan de meerwaarde stelt is aan jezelf.
Dat is geen juiste interpretatie van wat ik schreef. Je oren/hersenen zijn in staat om de richting van geluid te bepalen. Op de minder dan 2m afstand die er tussen de linker en rechter luidspreker is zit dus maar een klein stukje positiebepaling die je kunt doen en daardoor is het verschil dat de centrumluidspreker maakt voor de extra positiebepaling die je kunt maken erg klein. Dit gaat dus over de precisie van je gehoorsysteem en niet over een waarde-oordeel.

In jouw betoog heb je het echter niet over positiebepaling, je hebt het onder meer over verstaanbaarheid. Verstaandbaarheid is een andere kwestie dan positiebepaling en hangt mijn inziens vooral af van het type luidspreker en hoe goed deze spraak weergeven, niet van de hoeveelheid luidsprekers, al is het zo dat op het centrumkanaal het meeste spraak is te horen (maar over het bijmengen hebben we het al gehad).

Pas als we op een rijtje hebben wat de centrumluidspreker brengt komen we op het subjectieve onderwerp van waardetoekenning toe: Mijns inziens brengt de centrumluidspreker mij geen extra positiebepaling en voor de verstaanbaarheid heb ik juist perfecte luidsprekers, dus ik ken aan de centrumluidspreker een lage waarde toe. Met de kanttekening dat dit geldt voor de situatie dat de luidsprekers naast de televisie staan. In een bioscoopzaal waar ze veel verder uit elkaar staan, verandert de situatie volledig en dat zou ook gelden als je de luidsprekers naar de hoeken van je huiskamer verplaatst. Dat is een mening die inderdaad geheel aan mijzelf is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

dmantione schreef op zondag 21 juni 2020 @ 23:17:
[...]
Op zijn minst heb ik goed beargumenteerd waarom het geen meerwaarde heeft.
Ik heb een technische uitleg gegeven waarom er wel verschil in verstaanbaarheid is:
Als je twee fronts een mono signaal weergeven, krijg je een 'phantom center' effect, dat is waar. Het geluid lijkt dan uit het scherm te komen (als je zelf in de sweet spot zit), maar het is wel iets minder goed verstaanbaar omdat je uiteindelijk een klein dipje in het geluid tussen de 1 en 2,5khz waarneemt door het verschil in afstand dat de twee speakers hebben naar elk oor en de afstand tussen je linker- en rechteroor. Dat gebied dooft dan een heel klein beetje uit en daar doen zelfs de beste speakers helemaal niets aan.
Je stelt ook heel boud dit:
Omdat hifi-luidsprekers sterker zijn op de middentonen en laat spraak nu net veel tonen in het middengebied hebben (vooral vrouwenstemmen), zal de verstaanbaarheid op hifi-luidsprekers beter zijn.
Hoezo zijn hifi speakers sterker in middentonen? Een centerspeaker is ook gewoon een speaker die dat prima weer kan geven... en ja, als je het voorbeeld weer trekt naar plastic 5.1 setjes heb je gelijk. Ik heb het over degelijk spul.

[Voor 22% gewijzigd door JvS op 21-06-2020 23:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dmantione
Fietnetje schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:16:
De centrumluidspreker kan weggelaten worden, maar het centrumkanaal kan niet weggelaten worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dmantione
JvS schreef op zondag 21 juni 2020 @ 23:20:
Hoezo zijn hifi speakers sterker in middentonen? Een centerspeaker is ook gewoon een speaker die dat prima weer kan geven... en ja, als je het voorbeeld weer trekt naar plastic 5.1 setjes heb je gelijk. Ik heb het over degelijk spul.
Luidsprekers zijn er in alle kwaliteiten en met kwaliteit is heel veel mogelijk. Aan de andere kant is het bouwen van luidsprekers werken met compromissen en de bouwvorm van een luidspreker die onder de televisie past vereist extra compromissen. Als je die compromissen niet hoeft te sluiten, heeft dat behoorlijk wat voordelen.

De centrumluidspreker in een 5.1-systeem is de luidspreker van het setje die het meest geoptimaliseerd is op middentonen, omdat daar de meeste spraak te horen is. In een 5.1-systeem verwacht de zwakste middentonen in de sattelietluidsprekers.

De middentoonkwestie ontstaat bij de overgang tussen woofer en tweeter:

Bij hifi-luidsprekers wordt veel aandacht besteed aan deze overgang en is het eindresultaat een redelijk vlakke kromme zoals in het plaatje hierboven. Bij de karikaturale bioscoopervaring met veel gebonk en geschel en weinig middentonen zit op deze overgangsplek juist een diep gat.

De meest structurele oplossing is natuurlijk een extra conus voor de middentonen, een 3-wegluidspreker:

... het inbouwen van 3 connussen voor bas, middentonen en hoge tonen in een centrumluidspreker... lijkt een flinke uitdaging, als het gebeurt dan zullen er flinke compromissen zijn gesloten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fietnetje
Met al deze taal en discussies heb ik volgend jaar nog geen nieuwe set ben ik bang. 🤣

Ik ga alle antwoorden (bedankt voor de input) morgen eens rustig nalezen en ik kom erop terug.

[Voor 35% gewijzigd door Fietnetje op 21-06-2020 23:47]

• LA-384
  • Nu online
@dmantione Je hebt het over hoe een speaker an sich met de middentonen omgaat.

@JvS heeft het over het effect wat ontstaat als twee speakers hetzelfde signaal geven. Dat zijn twee verschillende dingen en de hele reden waarom er center speakers (in elke prijsklasse) bestaan.

Het center kanaal is mono (net als elk ander kanaal overigens), maar zonder dedicated center speaker, wordt dat kanaal naar zowel links als rechtsvoor gestuurd. Je hebt dan (voor wat het center kanaal betreft) exact hetzelfde monogeluid uit links en rechts.

Bij stereo weergave heb je dat niet meer als het goed is, omdat stereo geen center kanaal kent. Tenzij het een surround track is, die naar stereo wordt gemixt.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Fietnetje schreef op zondag 21 juni 2020 @ 23:46:
Met al deze taal en discussies heb ik volgend jaar nog geen nieuwe set ben ik bang. 🤣

Ik ga alle antwoorden (bedankt voor de input) morgen eens rustig nalezen en ik kom erop terug.
Hehe, achja. Het lijkt een beetje welles nietes. Ik respecteer het als iemand het geen meerwaarde vindt hebben, maar als iemand zegt dat het geen verschil maakt, dan zet ik dat wel recht.

Zoals ik al zei, of je het belangrijk vindt, moet je zelf bepalen.

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:17

Misschien maakt dit je keuze wat makkelijker: die KEF speakers zijn net in de aanbieding bij BCC: https://www.bcc.nl/beeld-...+NL&utm_campaign=algemeen

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:12
Je geeft aan dat muziek niet de hoofdmoot wordt. Heb je daar toevallig een andere set voor? Zo nee, dan ga je denk ik wel muziek luisteren met de set die je gaat kopen. Als je dan €3K stuk wil slaan op een 4.1 set, dan zou ik er zeker een luistersessie bij een hifzaak aan wagen. Speakers hebben een heel eigen geluid. KEF en B&W vind ik heel ingetogen bijna dof klinken. Ik vind dat echt niks. Wellicht heb jij hetzelfde, als je naast B&W en KEF ook Dali, Q-accoustics en Focal in je zoektocht gaat betrekken. Daarnaast kun je ook overwegen om wat meer uit te geven aan de front speakers dan aan de rears. De frontspeakers, en uiteraard de center, gaan het meeste voor hun rekening nemen. Met muziek luister je doorgaans ook alleen naar de fronts, dus ik zou daar wat meer nadruk op leggen.

De subwoofer zou ik niet van een "speaker merk" halen, maar naar een meer dedicated subwoofer merk kijken. SVS verkoopt voor € 599 hele goede subwoofers (PB of de SB1000). Voor films kun je bijna blind voor een PB-1000 gaan. Wellicht nog een grotere variant mocht je een hele grote kamer hebben, maar die gaan wel gauw naar de € 900. Qua versterker moet je kijken naar een AV surround receiver. Ik weet niet wat je qua wensen hebt, maar een Denon X1600H (ca € 350) zou doorgaans wel aan je wensen moeten voldoen. Duurdere receivers hebben meer vermogen (wat je niet nodig hebt) en andere snufjes aan boord (wat je vaak ook niet nodig hebt). Wil je een platte receiver, dan zijn de marantz / yamaha slimlines wellicht wat voor je. Die zijn wel wat duurder dan de Denon X1600.

[Voor 15% gewijzigd door Hulleman op 22-06-2020 14:02]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:04
JvS schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:34:
Ik heb zelfs speakers uit een hele andere serie als surrounds hangen. Zolang je net 5 kanaals muziek afspeelt waar uit alle speakers de muziek komt, merk je daar echt helemaal niets van. Het 'ambient' geluid en de geluidseffecten bij films zijn zo anders van het geluid dan wat uit je front en center komt, dat is echt prima . De plaatsing van de surrounds (niet direct in je oor tetteren bijvoorbeeld) is veel belangrijker. (bioscopen die hoge kwaliteit surround bieden doen het ook, veel aandacht voor kwaliteit van front en center speakers en veel kleinere (en meestal flink anders-soortige) surround speakers die op de goede plekken hanen :))
Een goede AVR zal het volume goed af weten te stemmen, ook al staat de speaker vrij dicht op de luisterpositie. Maar met meer personen op de bank helpt het niet als de ene persoon 50 cm van de speaker zit en de ander 150cm.

Overigens moet ik je betreffende de kwaliteit van de speakers en de toon hier wel tegenspreken. Voor films mag het zo zijn dat de voorste speakers het meeste werk verzetten (en de sub), maar voor concerten heb ik hier een aantal bluray's liggen waar er voor gekozen is om de achterste speakers volwaardig mee te laten spelen, in plaats van ze enkel in te zetten voor wat publiekseffecten. Dan wil je in ieder geval een niet al te grote afwijking en speakers die toch wel qua bereik niet ophouden voordat de sub het stokje over kan nemen. Aangezien de OP al met de Q350's en B&W's aan kwam zetten zit hij echter al in het juiste segment te kijken om dit te voorkomen.

Multichannel Stereo vind ik overigens desastreus voor de muziekkwaliteit en tenzij ik in de keuken bezig ben is het een geval "overdaad schaadt". Wat je aan volume krijgt kieper je qua detail overboord.

Wat betreft de center denk ik dat OP dit natuurlijk ook goed zelf uit kan proberen wanneer er een 4(.1) systeem wordt aangeschaft. Gewoon even één van de surrounds als center configureren en een vergelijk doen. Ik heb dat zelf nog niet gedaan, maar ik heb dus twee LS50's staan en als phantom center geconfigureerd.
Ik zie je andere topic dat je erg bent te spreken over de LS50. Waarom blijf je niet bij die keuze? 2x een LS50, 2x van die eitjes als surround. Enige is dat je dan wel een versterker nodig hebt. Ik zie heel veel mensen roepen dat die speakers "veel vermogen nodig hebben", maar volgens mij praat iedereen iedereen vooral na. Die speakers hebben een normale gevoeligheid en een normale impedantie. . Ik denk dat die prima te combineren zijn met een Marantz NR1510 ofzo. Een vrij slanke receiver. Koop er nog een compact 10" subje bij en je hebt voor minder dan 2000 euro een prima werkende set. Je zou dan zelfs met en zonder center kunnen proberen en de center gewoon terugsturen als het zonder goed bevalt.

Enige is dat je die LS50's wel op 10cm van je muur weg moet zetten, omdat anders de basreflexpoort niet goed werkt.
De eitjes vielen vanwege de looks buiten de boot, maar ik denk dat de Q350's geen enkel probleem mogen vormen. Qua geluid zouden ze ook goed bij de LS50's passen. Qua versterker zou ik me inderdad niet blind staren op wat er op het internet te lezen is, of erger nog, wat in hifi zaken wordt verteld. In de regel hangt men de LS50's aan versterkers die dubbel zo duur zijn als de speakers en kijkt men je aan alsof je zojuist de pasgeboren baby van de buren hebt opgepeuzeld. Op mijn (6 ohm) X4000 heb ik nooit problemen gehad en het geluid is fantastisch. Dus met de 4 ohm NR1510 zal het ook wel snor zitten. Hang je er een sub aan wordt de zwaarste last sowieso uit handen gegeven wanneer je je crossover goed instelt. Ik heb de NR1510 bekeken en hij kan twee subs hebben, want ik zoals ook in het andere topic heb gemeld zie als een optie die het overwegen waard is. Niet qua volume, wel qua plaatsing en kunnen realiseren van een beter afgestemd laag. Qua afstand raadt KEF zelf minimaal 50 centimeter aan, maar worden er plugs voor de baspoort meegeleverd indien de afstand geringer is, dit staat netjes in de handleiding vermeld. ( http://www2.kef.com/uploa...Manual_preview_250412.pdf )

Overigens kan ik het statement van Hulleman dat de KEF's "dof" zouden klinken niet bepaald onderstrepen. Ze worden eerder als helder en transparant aangeduid, speakers die daarmee ook de nadelen van recordings kenbaar maken. Slechte streamingdiensten vallen hierbij direct door de mand (Amazon Prime Music) en ook het verschil tussen een youtube video en een FLAC versie van dezelfde song is duidelijk hoorbaar. MP3's uit het jaar kruik ga je niet blij van worden :+

Desondanks is het advies een luistersessie te doen geen verkeerd idee. Of beter nog: Bestel meerdere sets en trek er thuis een middag voor uit aangezien je eigen woonkamer een niet te onderschatten invloed heeft op het geluid.

Eerlijkheid naar de OP toe gebiedt me te zeggen dat ik enorm tevreden ben met mijn systeem, maar helaas wel vrij weinig ervaring heb met andere merken. Ik heb zelf niet de moeite genomen om uitgebreid te gaan luisteren dus is mijn referentiekader beperkt. Daarom zou ik de LS50's ook niet blind aanbevelen omdat geluid naast ruimtegevoelig vooral ook smaakgevoelig is.

• Fietnetje
JvS schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:45:
[...]
Edit:

Het zou dan worden:
Frontspeakers: KEF Q350
Surroundspeakers: KEF LS50

Géén eitjes iig, puur smaak kwestie :)

Mocht ik het centergeluid echt gaan missen dan kan er natuurlijk altijd nog een centerspeaker bij geplaatst worden.

• Fietnetje
@renegrunn

Bedankt voor de tip!

• Fietnetje
@Hulleman

Nee voor muziek heb ik nog geen setje. Dit zal tegen de tijd (mocht het 5.1 setje echt tegenvallen kwa muziek) gewoon een slimme speaker worden oid, geen moeilijk gedoe ofzo :)

Hoe werkt zo'n luistersessie eigenlijk? Ik neem aan van te voren een afspraak maken en je wensen doorgeven? Dan moet het wel een audiozaak zijn die iig 3 verschillende opstellingen kan maken kwa merk toch?

Receiver en subwoofer wil ik pas uitgebreid bekijken als ik (eindelijk) de 4 speakers gevonden heb.

• Fietnetje
@Cid Highwind

Ik kan idd meerdere setjes bestellen maar dan moet ik weer eerst een versterker in huis hebben haha.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:12
Fietnetje schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:03:
@Hulleman

Nee voor muziek heb ik nog geen setje. Dit zal tegen de tijd (mocht het 5.1 setje echt tegenvallen kwa muziek) gewoon een slimme speaker worden oid, geen moeilijk gedoe ofzo :)

Hoe werkt zo'n luistersessie eigenlijk? Ik neem aan van te voren een afspraak maken en je wensen doorgeven? Dan moet het wel een audiozaak zijn die iig 3 verschillende opstellingen kan maken kwa merk toch?

Receiver en subwoofer wil ik pas uitgebreid bekijken als ik (eindelijk) de 4 speakers gevonden heb.
Een slimme speaker gaat echt niet beter klinken dan de speakers die je op het oog hebt voor je set ;) en ook een receiver is vrij slim. Kun je ook van alles naar toe streamen.

Een beetje hifizaak zet een paar speakers voor je neer, waar je tussen kan switchen om ze apart van elkaar te beluisteren. Heb zelf bij stassenhifi x luistersessie gedaan voor mijn frontspeakers. Ze hadden er stuk of 8 voor me neergezet en krijg je rustig de tijd. Idd ff afspraak maken

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Fietnetje schreef op maandag 22 juni 2020 @ 19:58:
[...]

Het zou dan worden:
Frontspeakers: KEF Q350
Surroundspeakers: KEF LS50
waarom dan niet 4x de LS50? Dat is toch een klasse betere speaker dan de Q350? (en ik vind ze er stijlvoller uitzien). En die had je toch ook gehoord en goed bevonden?

[Voor 7% gewijzigd door JvS op 22-06-2020 21:43]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:13

Ik kan bevestigen dat als je een derde identieke luidspreker toevoegt als center, dat dit de spraak verstaanbaarheid verbetert. Ook al is het een identieke luidspreker; hij klinkt anders dan het phantom center beeld van twee luidsprekers door de dip die ontstaat. Tevens komt het geluid dan altijd uit de tv ook al zit je er niet recht voor. Dus een center heeft altijd meerwaarde, maar het kan ook zonder natuurlijk. Kortom wat @JvS al zei.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fietnetje
@JvS

Zojuist een luistersessie gehad. Begonnen met de KEF LSX.
pricewatch: Kef LSX Zwart
Maar deze na 5 minuten luisteren afgestreept van mijn lijst vanwegen te weinig power/bass, en toch het idee dat ik 2 AMP,s zou moeten kopen om 4.1 te kunnen gebruiken.

Daarna was de B&W 707 met de KEF LS50 aan beurt.
B&W: pricewatch: Bowers & Wilkins 707 S2 (Zwart)
KEF: pricewatch: Kef LS50 (Mat zwart)

Beide in stereo opstelling klonken ze goed. De KEF's springen er bij mij toch meer uit omdat de zang meer naar voren wordt geduwd, dit waar de B&W wat meer in de verte bleef. De B&W daar zat wel wat meer laag in, maar aangezien ik toch een sub erbij ga kopen dan zal ik het lage gedeelte ism de KEF's wel opvangen (mocht dit mijn definitieve keuze worden)

Ook zei de verkoper dat met de KEF speakers je minder een center zal missen (dit omdat de spraak/klank meer naar voren geduwd zal worden, wat ik dus met muziek al behoorlijk merkte idd) Hij zei ook dat een center natuurlijk nog idealer zou zijn.

Verder hebben ze geen speakers die mij aanspreken kwa uiterlijk, dus de volgende stap zou zijn? Naar een andere dealer gaan en de KEF LS50 vergelijken met een ander merk in mijn lijstje?

Lijst:
- pricewatch: Bowers & Wilkins 707 S2 (Zwart)"]pricewatch: Bowers & Wilkins 707 S2 (Zwart)
- pricewatch: Bowers & Wilkins 600 series 606 (Zwart)"]pricewatch: Bowers & Wilkins 600 series 606 (Zwart)

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:34
Fietnetje schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:14:
@JvS

Zojuist een luistersessie gehad. Begonnen met de KEF LSX.
pricewatch: Kef LSX Zwart
Maar deze na 5 minuten luisteren afgestreept van mijn lijst vanwegen te weinig power/bass, en toch het idee dat ik 2 AMP,s zou moeten kopen om 4.1 te kunnen gebruiken.

Daarna was de B&W 707 met de KEF LS50 aan beurt.
B&W: pricewatch: Bowers & Wilkins 707 S2 (Zwart)
KEF: pricewatch: Kef LS50 (Mat zwart)

Beide in stereo opstelling klonken ze goed. De KEF's springen er bij mij toch meer uit omdat de zang meer naar voren wordt geduwd, dit waar de B&W wat meer in de verte bleef. De B&W daar zat wel wat meer laag in, maar aangezien ik toch een sub erbij ga kopen dan zal ik het lage gedeelte ism de KEF's wel opvangen (mocht dit mijn definitieve keuze worden)

Ook zei de verkoper dat met de KEF speakers je minder een center zal missen (dit omdat de spraak/klank meer naar voren geduwd zal worden, wat ik dus met muziek al behoorlijk merkte idd) Hij zei ook dat een center natuurlijk nog idealer zou zijn.

Verder hebben ze geen speakers die mij aanspreken kwa uiterlijk, dus de volgende stap zou zijn? Naar een andere dealer gaan en de KEF LS50 vergelijken met een ander merk in mijn lijstje?

Lijst:
Ja, gewoon andere winkel proberen, waar ze weer anderen hebben, hoeft niet 1 uit dit lijstje te zijn, genoeg andere mooie merken op de markt die heel goed zijn en je kunnen verrassen.

• Fietnetje
@aljooge Heb je een paar voorbeelden als "mooie merken" ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aljooge
Ik vind Dynaudio erg mooi klinken, had jezelf al op je lijstje staan. Er zijn tweakers die zweren bij Focal,

Maar wil me hier eigenlijk niet aan wagen, het is iets persoonlijks, speakers die het voor mij ook mooi waren, maar na lang wikken en wegen de volgende set beluisteren. Het is zo persoonlijk allemaal en ook nog weer mede afhankelijk van de muziek die je ermee beluistert, het volume die je gewend bent en zelfs het humeur van het moment maakt verschil.

Nog 1 tip: luister ze ook bij laag volume, als ze dan ook nog goed klinken heb je goede boxen

[Voor 9% gewijzigd door aljooge op 23-06-2020 20:51]

• Fietnetje
@aljooge

Mijn vorige setup waren ook Focal speakers, maar daar vond ik de klank van muziek niet mooi (kan ook aan de instellingen of aan iets anders gelegen hebben natuurlijk)

Ik denk dat ik maar eens naar Stassen ga om daar een aantal speakers te beluisteren. Dit zal dan worden:

1. https://www.stassen.nl/luidsprekers/luidspreker/kef-ls50
2. https://www.stassen.nl/lu...ker/bowers-wilkins-707-s2

Heeft er verder nog iemand tips welke ik bij deze luidsprekers zou moeten toevoegen (in ongeveer dezelfde prijsklasse) Ik ben echt een leek op dit gebied.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:07
Of ga bij hifi klubben eens luisteren naar de Dali Opticon 2

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aljooge
caspervc schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:19:
Of ga bij hifi klubben eens luisteren naar de Dali Opticon 2
Die hebben ze bij Stassen ook. https://www.stassen.nl/lu...uidspreker/dali-opticon-2

Maar ze hebben daar wel ongelovelijk veel mooie spakers. eerlijk gezegd, Elk merk is goed Ze verkopen daar geen mindere speakers (uitgezonderd die yamaha musiccast satelieten) . Teveel keus, maar zou ze toch echt allemaal stuk voor stuk bij langs.

Denk dat je daar wel een dagje voor uit kan trekken. Dan voor jezelf een paar kandidaten selecteren laten bezinken en nog een bezoekje ervoor uittrekken. Het gaat toch om minstens 10 jaar dat je ze in de woonkamer moet staan. Dan moet er niet iets inzitten, waar je achteraf toch een beetje gaat twijfelen.

• Fietnetje
Kleine update:

Vandaag wezen luisteren (bij AudioExpert Den Bosch) naar de:

1. https://audioexpert.nl/kef-ls50-hoogglans-zwart.html
2. https://audioexpert.nl/ca...5-set-van-2-satijn-zwart/
3. https://www.stassen.nl/lu...ker/bowers-wilkins-707-s2 (DEZE VALLEN AF)

Ik vond het geluid van de B&W "tegenvallen" tegenover deze andere 2 speakers.

De KEF LS50 zijn de speakers waarmee ik andere speakers wil vergelijken (zoals jullie wel merken denk ik)
Ik had nog nooit gehoord van System Audio en kan hier ook niet zo heel veel over vinden, iemand bekend met dit merk?

Kwa geluid vind ik deze speakers best wel op elkaar lijken, design vind ik beide erg mooi.

Volgende week ga ik nog een luistersessie doen bij Stassen met deze speakers:
1.https://www.stassen.nl/luidsprekers/luidspreker/kef-ls50
2. https://www.stassen.nl/lu...uidspreker/dali-opticon-2

Iemand nog suggesties welke speakers in ongeveer dezelfde prijsklasse ik zou kunnen toevoegen?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee sorry :). Alles is in principe goed, dit is echt smaak :).

Maar ik ben benieuwd of je (als het de LS50 wordt) je nu 4x die LS50 gaat nemen? Ze leken mij hooguit wat groot voor surrounds, maar daar vind jij ze prima voor. Dus dan lijkt 4x LS50 een prima oplossing toch?

Of neem je dan alsnog de Q350 als front? Dat verraste me een beetje dat je dat zei.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fietnetje
@JvS

Het voordeel van de System Audio is dat ze ook een kleinere speaker hebben (voor surround) in dezelfde lijn:
Dus stereo:
https://www.wifimedia.eu/...able=e134641.MjEyNDg5NDcz

Surround:
https://www.wifimedia.eu/...able=e134641.MjEyNDkwNDM0

Ik ga beginnen met 2.1 set die later of 4.1 of 5.1 gaat worden. De KEF Q350 zijn toch weer iets groter als de LS50, dus waarschijnlijk worden het dan 4 LS50's idd...

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:13
Voor je receiverkeuze kan je dit lijstje gebruiken: Jorgen in "Keuze tussen receivers"
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee