MacMini mid-2011 defect, wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-06 16:38
Hoi,

2,5 jaar geleden kocht ik 2e hands een MacMini mid-2011 met SSD schijf en 4 GB geheugen. Ik heb hem 2,5 jaar met plezier gebruikt totdat enkele weken geleden tijdens het luisteren van muziek het scherm bevroor (het beeld stond stil) en de muziek bleef haperen, net of een sample steeds opnieuw achterelkaar gespeeld werd.

Ik herstartte de pc maar mijn scherm ging na enkele seconden wachtten in de slaapstand. Ook begon na enkele seconden de ventilator op maximale snelheid te draaien. Verder geen geluiden, wel brandde de power led.

Ik heb vervolgens al enkele toetscombinaties geprobeerd tijdens het opstarten zonder succes. Ook heb ik geprobeerd het SMS te resetten. Daarna heb ik de kast geopend en heb ik de 4 GB RAM module in het andere slot gestopt en opnieuw opgestart. Dan volgen 3 pieptonen om de paar seconden, verder niets. Vervolgens heb ik de RAM module weer teruggeplaatst in de oude positie.

Ik lees online dat de oorzaak de RAM module kan zijn, het moederbord, of uitgedroogde koelpasta. Nou staat de computer wel op een vrij warme zolder...

Weten jullie wat de oorzaak zou kunnen zijn, of wat ik kan doen om dit te acherhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
john7119 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 14:00:
Ik lees online dat de oorzaak de RAM module kan zijn, het moederbord, of uitgedroogde koelpasta. Nou staat de computer wel op een vrij warme zolder...

[...] of wat ik kan doen om dit te acherhalen?
Troubleshooten is uitsluiten.

Probeer de RAM-module in een ander systeem en kijk of het daar wel goed werkt, probeer een andere RAM-module (waarvan je weet dat het werkt) in je systeem.
Als je die twee uitgesloten hebt kan je proberen de koelpasta te vervangen.

Werkt dat ook niet dan weet je dat het in ieder geval niet daaraan ligt en dan moet je weer even Google wat het anders zou kunnen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 21-06-2020 14:20 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@john7119 Heb je nog een bootable USB liggen? Probeer daar eens van te booten, dan kan je gelijk uitsluiten of het de SSD is.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-06 16:38
Dank voor de reaties tot nu toe! Ik zal morgen een bootable usb stick maken. Ik heb helaas geen geheugenmodules liggen om te testen / vergelijken. Misschien dat de MacMini van een vriend van me compatibel is, ik ga dat eens navragen. Het is even de vraag of het de moeite lijkt om er eventueel zo'n 15 euro tegenaan te gooien en tweedehands geheugen te kopen? Zou onderstaand geheugen compatibel zijn met mijn MacMini?

https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr

[ Voor 8% gewijzigd door john7119 op 21-06-2020 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-07 06:27
Uitgedroogde pasta kan inderdaad maar even ter illustratie ik heb eenzelfde Mini ooit in de meterkast gezet in 2012 met 16GB RAM en dat ding draait 24/7/365 ook nog wel eens onder fullload en deze werkt nog prima. Ik denk dat het inderdaad de geheugen module is

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 06:25

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Is dat er een met grafische kaart? 2011 bestonden er 2 modellen, een met de Intel CPU graphics en een met de AMD HD6* Serie. Als dat er een is met AMD, dan kan het goed zijn, dat deze defect is. Serieprobleem.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Pagina: 1