Black screen - geen video output - componenten draaien wel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obstruct
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:13
Hallo,

Ruim een maand geleden heb ik een systeem gebouwd. Het systeem draaide perfect, tot vandaag. Ik was een spel aan het spelen en uit het niets werd het beeld zwart. Mijn monitor gaf aan: geen HDMI signaal. Ik trachtte de computer te herstarten, dit bood geen soelaas. Het systeem lijkt wel gewoon te draaien (alle fans etc aan), maar nog steeds geen beeld.

De HDMI kabel was vanuit mijn monitor (Dell u2518D) aangesloten op de videokaart (RX 580). Ik heb geprobeerd een DP kabel aan te sluiten, deze gaf ook aan geen signaal vanuit computer. Daarna heb ik geprobeerd de kabels direct op het mobo aan te sluiten, ook geen signaal. Ik kan nu dus niets zien, en ook niet in de bios komen.

Het frappante is dat voor zover ik kan zien alles draait, de fans draaien (ook van de GPU en PSU). Daarom is het lastig voor mij om de oorzaak te achterhalen.

Note: Monitor werkt nog wel met andere apparaten.

...

Mijn systeem is als onderstaand:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9600K Boxed (SRELU)€ 210,98€ 210,98
1MoederbordenGigabyte Z390 M€ 114,90€ 114,90
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 580 8GD5 (11265-05)€ 201,83€ 201,83
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 76,-€ 76,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15S€ 71,05€ 71,05
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4R€ 88,25€ 88,25
1VoedingenSeasonic Focus GX-650€ 95,95€ 95,95
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 118,40€ 118,40
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 106,80€ 106,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.084,16

...

Hebben jullie suggesties hoe ik dit probleem aan kan pakken?
Hartelijk dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-07 17:35

pistole

Frutter

Dat klinkt erg herkenbaar: ik heb iets dergelijks ook een paar weken geleden meegemaakt. Niet geheel toevallig ook met een RX kaart die ik een paar jaar geleden tweedehands heb gekocht.

Na lang troubleshooten heb ik kunnen concluderen dat de videokaart stuk was danwel geen output meer leverde. Een nieuwe videokaart was uiteindelijk dus voor mij de oplossing.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-07 22:55
Misschien eerst de videokaart verwijderen en dan interne gpu proberen?
Hoor je ook geen piepjes?
Verder zou je voeding misschien kapot kunnen zijn. Ook dan kunnen fans blijven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obstruct
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:13
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Inmiddels ben ik iets wijzer geworden.
Ik heb inderdaad eens geboot met de videokaart verwijderd. Dit ging prima. Zodoende durf ik te zeggen dat het probleem bij de videokaart ligt.

Ik heb nu prioriteit gegeven aan de IGPU. In principe draait het systeem daar nu op, en daarmee typ ik dit bericht. Tegelijkertijd is de RX 580 wel aangesloten. De monitor is in onderstaande gevallen nog reeds aangesloten op het MOBO.

Het is echter lastig troubleshooten zonder hem aan te sluiten. Ik heb de driver verwijderd (met DDU tool) en opnieuw geprobeerd te installeren. Dit lijkt niet goed te gaan.

Opmerkelijk is dat de RX 580 direct flink leek te blazen en dat nog steeds enorm vaak doet. Wanneer ik een tool als HWInfo open dan lijkt het te werken, echter wanneer ik sensors analyseer of schakel naar het analyseren van de RX 580, dan 'bevriest' het scherm. Ik kan de muis ook niet meer bewegen.

Telkens als ik de driver probeer te updaten (danwel via AMD's tool of via Device Manager), bevriest het scherm eveneens. Wanneer het systeem draait lijkt de RX 580 constant flink te blazen. Opstarten via de RX 580 lukt ook niet.

Al met al een enorm apart pakket aan waarnemingen. Deze veranderingen lijken ingeslagen na het moment eerder deze ochtend waarop het scherm ineens 'zwart' werd (geen signaal). Tijdens dit moment was ik het spel League of Legends aan het spelen, en was de RX 580 niet aan het blazen of onder zware druk aan het werken.

Van zoekopdrachten word ik niet heel veel wijzer. Men wijst hier vooral op veranderingen in de "Radeon software" welke ik niet kan openen omdat de RX 580 niet meer herkend wordt (doordat ik bij het opnieuw installeren van deze software ook een 'freeze' krijgt).

Ik weet niet hoe ik het probleem zou kunnen oplossen. Het lijkt softwarematig, maar ik ben ook meer een leek. Ik kan de software niet beinvloeden --> geen toegang tot de driver.

Hebben jullie ooit een vergelijkbaar probleem gehad? Of kan iemand wellicht aan de hand van deze symptomen duiden waar de problemen zouden kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-07 22:55
Je zou de kaart in een andere pc kunnen testen voor de zekerheid. Om uit te sluiten dat er iets anders mis is met je pc. (psu bijv.)