Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02 12:43
Hey Tweakers,

Ik heb net twee 5700XT kaarten aangeschaft en er een waterblok op gezet, waarbij eentje problemen geeft.

Beide kaarten zijn niet nieuw, maar functioneerden bij binnenkomst naar behoren.

De kaart die problemen geeft werkte de eerste dag volledig naar behoren en alle temperaturen waren dik in orde met het waterblok er op. De tweede dag besloot ik een spelletje te doen en na een 20-30 minuten klapte de PC uit en meende ik een klik te horen (ik denk de voeding).

De PC postte wel weer direct, dus nadat ik de undervolt er af haalde startte ik de game weer op en leek alles prima in orde te zijn, tot na een aantal minuten (veel eerder dan de eerste keer) de pc weer uit klapte.

Ook nu postte de pc weer gewoon en kreeg ik het windows 10 login scherm. Maar zodra ik inlog krijg ik een zwart scherm en start de PC opnieuw op. Hierbij duurt het op willekeur af en toe wel 10-15 seconden voordat de PC post en soms zelfs helemaal niet.

Als ik de drivers verwijder in Safe Mode kan ik de PC gewoon starten en werkt alles normaal. Zodra ik dan de drivers weer installeer klapt de PC er uit tijdens het installatieproces.

Als ik de problematische kaart afkoppel en op de secundaire kaart draai, loopt de pc als een zonnetje en een uurtje stresstesten is geen probleem.

Wat heb ik verder geprobeerd:
- Videokaarten van PCI-e slot gewisseld om het moederbord uit te sluiten
- Voedingskabels van de GPUs omgewisseld om de voeding uit te sluiten
- Oudere driver geprobeerd
- ipv multi-monitor een enkele monitor aangesloten
- Van DP naar HDMI overgeschakeld

Ik weet niet precies wat ik verder nog kan doen. Op het moment kan ik niet beide kaarten tegelijk draaien omdat PCI-e bifurcation (opsplitsen van lanes) op dit moederbord niet goed ondersteund wordt.
In principe draai ik dus gewoon een losse GPU solo (windows detecteert OF de ene kaart OF de andere kaart, maar nooit beide tegelijk, afhankelijk van welke GPU ik aan de voeding heb hangen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:20

SpamLame

niks

Kan de probleemkasrt in zijn eentje met drivers geinstalleerd wel Langer door zonder te crashen.

Al eens naar het Blok gekeken, zit deze nog wel goed is de flow nog voldoende.

Wat doet de kaart als je het originele hsf terugzet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-06 01:38
Hoi op wat voor moederboord draai je?

Indien AMD platform update even naar de laatste BIOS. Gezien er wel wat PCIe probleempjes zijn geweest in de eerdere biossen.

Je zou in het bios de PCIe speed (als je op AMD platform zit) even kunnen zetten op PCIe 3.0 om iig te valideren dat de PCIe 4.0 geen issues oplevert op jou specifieke moederboord.

Het zou ook heel goed de voeding kunnen zijn. Hoe zwaar is je voeding? Hoe oud is je voeding? Een voeding kan ineens niet meer stabiel zijn, heb ik zelf ook meegemaakt. Heb je beschikking tot een andere voeding? Of een andere PC waar de je kaarten in kan proberen?

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
Hey SpamLame en BarryS!

Bedankt voor de adviezen!

Het blok is precies waar ik in de tussentijd ook naar ben gaan kijken. Wat blijkt; de 5700XT is erg ongelukkig zonder backplate, ook al zit er helemaal niets op de achterkant van het PCB!

Heb inmiddels het backplate er weer opgeschroefd en voila, alles werkt weer 100%. Ik moet nog even wat stress tests draaien, maar het lijkt er op dat alles weer volledig functioneert.

Twee dingen vind ik echter wat bijzonder:
- De pc schakelt direct uit bij het installeren van de driver. Blijkbaar trapt de thermal shutdown direct af bij het laden van de driver (zonder Radeon Adrenalin software!). Opzich petje af voor AMD, maar wel vrij irritant om mee te troubleshooten. Vindt het wel wat raar dat dit niet in de firmware van de kaart zit maar alleen in de driver.

- De kaart draaide meer dan een dag prima zonder backplate, waarom dan vandaag en gisteren opeens zo'n agressive shutdown?

Om toch nog even op BarryS zijn post terug te komen: Ik draai een ROG STRIX B450-I GAMING (mITX bord), dus geen PCI-e 4.0. Wel een goed advies overigens!

De voeding is een Corsair SF750. Deze moet twee 200W kaarten met een 3700X prima kunnen hebben. In de reviews kwam naar voren dat deze voeding zelfs een piekbelasting van 950W kan trekken gedurende 15 minuten voordat hij uitschakelt.

[ Voor 7% gewijzigd door Rickkamminga op 21-06-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
Wat me plotseling te binnen schiet is het volgende:

Zonder backplate buigt het PCB misschien een beetje over tijd, door de druk van het koelblok. Hierdoor kan het zijn dat de VRMs geen goed contact meer hebben en daardoor alle stroom door een beperkt aantal gaat.

Ik heb dit eerder meegemaakt met een moederbord waarbij één van de standoffs langer bleek te zijn dan de rest, waardoor een hoek van het bord een millimeter of twee verder naar voren stond. Doordat ik de backplate er weer op gezet heb wordt het PCB weer kaarsrecht geperst. Dit zou het misschien kunnen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:20

SpamLame

niks

@Rickkamminga lijkt me niet dat je een itx bord hebt met 2 GPUs of ik moet iets gemist hebben. Mss de matx variant

Wbt de backplate, ik Ken de gpu niet maar wellicht draagt ze bij aan voldoende druk op bepaalde components tbv warmte overdracht/ structureel

[ Voor 6% gewijzigd door SpamLame op 21-06-2020 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
Ik heb een mITX bord.

Ik gebruik PCI-e bifurcation om de x16 op te splitsen in x8x8 zodat ik beide kaarten in x8 modus kan draaien. De twee kaarten zijn single-slot (waterkoeling) en ik heb ze direct op elkaar liggen.

Officieel is er geen ondersteuning van ASUS voor bifurcation voor dit moederbord, maar de tweede M.2 SSD op het moederbord pakt vier lanes van de 16, waardoor het x16 slot in x8 modus gaat draaien. Zodoende kwam ik het op het spoor. Het moederbord kan dus in x16 of in x8x4x4 modus draaien.

Als ik dus het x16 slot opbreek in x8x8 met een riserkabel draait de eerste GPU in x8 en de tweede GPU in x4.

Dat is niet helemaal wat ik wil, maar dat is wat ik tot nu toe heb. Ik heb een BIOS gevonden voor dit bord die PCI-e 4.0 activeert, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Daarnaast heeft Gigabyte heeft een X570 mITX bord waarmee je wel kan kiezen in welke modus je het x16 slot wil draaien en daarbij ook PCI-e 4.0 ondersteunt. Ik kan dan PCI-e 4.0 x4x4x4x4 bifurcation draaien, zodat ik dus 4 apparaten kan aansluiten op een enkel x16 slot.

Al met al ben ik gewoon wat aan het experimenteren met zoveel mogelijk power en I/O in een mITX behuizing te proppen. Tot nu toe heb ik het volgende fysiek voor elkaar (maar nog niet alles werkt proper vanwege BIOS issues):

Dubbele GPU (tot 750W continue totaal systeemvermogen)
+ Dubbele M.2 NVME SSD (direct op moederbord)
+ dubbel PCI-e x16 slot (in x4 modus)

PCI-e 4.0 x4 heeft even veel bandbreedte als PCI-e 3.0 x8, maar heeft minder latency.
Omdat 3.0 x8 al geen bottleneck is voor deze kaart (mits ik de FSB op 105 zet voor een 5% OC op het gehele moederbord inclusief PCI-e controller) kan ik dus in een mITX behuizing een dual GPU setup draaien en dan ook nog twee x16 slots over houden in x4 modus.

[ Voor 11% gewijzigd door Rickkamminga op 21-06-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09-06 14:09
Waarom noem je dit dan toch niet meteen? Natuurlijk vrij goede kans dat die rare setup nou juist voor de problemen zorgt.

Als je VRM zo los op de kaart zit dat het met het buigen geen contact meer maakt, krijg je hoe dan ook fik. Het zit vast gesoldeerd, hoe zie je dat voor je?
Als een kaart zonder backplate niet goed werkt, heb je een probleem wat niets met de backplate te maken heeft.

Ik zou het probleem eerder zoeken in de splitters, risers, wat je dan ook gebruikt. Waarschijnlijk zat de kaart met backplate wat beter in het slot oid.

[ Voor 17% gewijzigd door WEBGAMING op 21-06-2020 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
De riser en splitter zijn gewoon 100% betrouwbaar, daar ligt het niet aan. Ik heb wel eens een slechte gehad en dan is het gedrag totaal anders. Het feit dat de kaart het zonder drivers gewoon prima doet, en de tweede kaart in hetzelfde slot het ook gewoon prima doet is hiervan bewijs.

Dat de VRMs in de fik vliegen is dikke onzin. Met hoogfrequente signalen krijg je een instabiele verbinding waardoor je voltage een aantal keren per seconde gewoon ineens naar beneden kakt, waardoor je waargenomen voltage dus lager uit komt en je tegen stabiliteitsproblemen aan loopt.

Als de soldeerpunten een slecht contact hebben maar wel een constant signaal overbrengen krijg je extra warmte waardoor de soldeer weer vast smelt, of je hebt helemaal geen contact, waardoor de andere parallelle VRMs op het PCB dus op hun donder krijgen omdat ze meer moeten leveren. Onder idle load kunnen ze dat prima hebben overigens.

De huidige PCBs hebben soms tot wel 10 lagen aan traces, dus als de kaart buigt onder druk (dus geen doorzakken) dan kan het prima zijn dat een van de traces onderbroken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:19

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

De backplate is met deze modellen wel belangrijker dan met de oudere kaarten. De reden, het geheugen GDDR6 wordt een stuk warmer en moet goed gekoelt worden. De backplate zal waarschijnlijk ook bijdragen aan het wegsluizen van die hitte.

Kan je nagaan wat je temps zijn van het GDDR6 geheugen op beide kaarten? Dit wil je onder de 85 graden houden (menigen hierover lijken te verschillen, sommigen geven aan dat 95 graden ook nog mag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
@Sp3ci3s8472 Er zitten geen thermal pads op de backplate, dus hoe die ooit zou mee helpen aan de koeling is me een raadsel. Zonder thermal pads word het alleen maar warmer.

@Rickkamminga /.

Als er traces en of contacten uit elkaar kunnen komen door het buigen van de kaart, is de kaart al kapot.

Als een component zo heet word dat het soldeer weer kan gaan vloeien is het component al lang kapot. Ja, ook de mosfets of whatever. Soldeer vloeit zo rond de 200C. Als een component 200c word is het kapot.

Als het contact zo slecht is dat de vrm (of tenminste, 1 onderdeel) half contact maakt, weet ik zeker dat het wegbrand.

Ook heel bijzonder dat je precies kan zeggen wat de symptomen van een kapotte splitter of riser is. Het is geen vaste fout die je krijgt als je riser niet werkt, dan krijg je heel rare dingen, omdat 1 lane (of meerdere) contact maakt, dan weer niet, dan weer wel, dan half, is geen touw aan vast te knopen.

Ik zou het ook helemaal niet gek vinden als het gewoon helemaal niet genoeg stroom kan leveren. Of zitten er voedingsaansluitingen op? Ze willen 75W uit het slot hebben. Als je ze opsplitst gaat dat natuurlijk ook niet goed komen.

Als je goede hulp wil zou ik ook eens de specificaties en links van die splitters enz doorgeven.

[ Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 22-06-2020 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
@Sp3ci3s8472 de temperaturen liggen rond de 40-45 graden onder belasting. Er zitten geen geheugenchips op de achterkant bij dit PCB.

@WEBGAMING
Het is ook al opgelost, check ff een paar posts terug ;)
Heb inmiddels het backplate er weer opgeschroefd en voila, alles werkt weer 100%. Ik moet nog even wat stress tests draaien, maar het lijkt er op dat alles weer volledig functioneert.
Het spijt me als ik vervelend over kom. Ik ben gewoon enthousiast aan het theoretiseren en denk daarbij misschien niet goed na over mijn woordkeuze om de juiste toon over te brengen ;)

Enfin, je vergeet dat dit hoogfrequente signalen zijn, waardoor een lengteverschil van een micrometer al een significante impact kan hebben, vooral op traces voor het geheugen bijvoorbeeld.

Ik ben ook maar wat aan het klooien en theoretiseren. Ik denk echter wel dat de smeltende soldeer een valide theorie is, omdat het kleinste oppervlak bij een scheur heet wordt en dan direct smelt. Dit gebeurt in een fractie van een seconde, waarna het oppervlak direct groot wordt en dus weer afkoelt.

Ik heb vaak genoeg videokaarten gebakken in de oven om de soldeerverbindingen te repareren, moet de eerste nog tegen komen waarbij de componenten stuk gaan. Ik zeg niet dat het niet kan, maar de kans is vrij laag.

Over de riser: precies mijn punt. je krijgt heel raar inconsistent gedrag en vooral BSODs. Dit probleem was 100% reproduceerbaar, ongeacht welk slot de kaart in zit, zoals ik ook in mijn opening post genoemd heb.

Het bifurcation PCB krijgt netjes spanning door een sata connector. Goed punt wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:19

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

WEBGAMING schreef op maandag 22 juni 2020 @ 18:18:
@Sp3ci3s8472 Er zitten geen thermal pads op de backplate, dus hoe die ooit zou mee helpen aan de koeling is me een raadsel. Zonder thermal pads word het alleen maar warmer.
Het ws mij niet helemaal duidelijk of het over reference kaarten gaat. Want in het geval (Anniversary Reference Kaart) van mijn kaart worden de memory chips niet direct gekoelt door de backplate, maar werkt die wel als heatsink.
Als de twee kaarten gezien het een dual gpu setup is naast elkaar zitten dan kan de hitte van de andere kaart stralen, direct op de achterkant van het pcb waar de geheugen chips zitten. Dat wordt al iets warmer dan in het geval bij GDDR5 geheugen. Kan mij niet precies herinneren welke techsite/techtube dat had gemeten maar het werd wel genoemd.

@Rickkamminga
Als het is opgelost, mooi! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Rickkamminga schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:02:
@Sp3ci3s8472 de temperaturen liggen rond de 40-45 graden onder belasting. Er zitten geen geheugenchips op de achterkant bij dit PCB.

@WEBGAMING
Het is ook al opgelost, check ff een paar posts terug ;)

[...]

Het spijt me als ik vervelend over kom. Ik ben gewoon enthousiast aan het theoretiseren en denk daarbij misschien niet goed na over mijn woordkeuze om de juiste toon over te brengen ;)

Enfin, je vergeet dat dit hoogfrequente signalen zijn, waardoor een lengteverschil van een micrometer al een significante impact kan hebben, vooral op traces voor het geheugen bijvoorbeeld.

Ik ben ook maar wat aan het klooien en theoretiseren. Ik denk echter wel dat de smeltende soldeer een valide theorie is, omdat het kleinste oppervlak bij een scheur heet wordt en dan direct smelt. Dit gebeurt in een fractie van een seconde, waarna het oppervlak direct groot wordt en dus weer afkoelt.

Ik heb vaak genoeg videokaarten gebakken in de oven om de soldeerverbindingen te repareren, moet de eerste nog tegen komen waarbij de componenten stuk gaan. Ik zeg niet dat het niet kan, maar de kans is vrij laag.

Over de riser: precies mijn punt. je krijgt heel raar inconsistent gedrag en vooral BSODs. Dit probleem was 100% reproduceerbaar, ongeacht welk slot de kaart in zit, zoals ik ook in mijn opening post genoemd heb.

Het bifurcation PCB krijgt netjes spanning door een sata connector. Goed punt wel!
toon volledige bericht
Ik kom ook niet geweldig over als ik het terug lees.

Je hebt ook wel gelijk, maar een kaart moet niet zo veel kunnen bewegen. Als die kaart zonder backplate zo veel kan bewegen vind ik het niet kunnen. Vind het eigenlijk ook heel bijzonder dat het met backplate wel opgelost is. Zoals je ook al zei, het zijn een hele hoop lagen, het is vrij sterk.

Componenten die niet gebruikt worden kunnen er ook wel tegen (er zijn natuurlijk grenzen) het moet er natuurlijk ook op gesoldeerd worden. Maar als een actief component 200C word is het wel afgelopen. Als er een slecht contact is krijg je vaak ook vonken.
Pagina: 1