Toon posts:

[~€1000] Nieuwe componenten. Deel hergebruik.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zerfox
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 12-09 16:17
Hoi mede-Tweakers,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Allereerst draai ik geen Windows maar een Linux distro. Ik doe vooral aan softwareontwikkeling, maar ook misschien wat modelleren in Blender. Ik ga waarschijnlijk ook wat meer gamen in de toekomst en zou het fijn vinden om VR-ready te zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik probeer het zo rond de 1000 euro incl. verzendkosten te houden. Is niet heel strict. Overigens doe ik de assemblage zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Op dit moment heb ik het volgende 10 jaar oude systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Phenom II X6 1100T Black Edition€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI 870A-G54€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire HD 6950 2 GB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS, 1.5TB€ 141,95€ 141,95
1BehuizingenCooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 49,73€ 49,73
1Optische drivesLite-On IHAS124 Zwart€ 13,95€ 13,95
1VoedingenOCZ ModXStream Pro 600W€ 385,99€ 385,99
1Solid state drivesCrucial RealSSD C300 2.5" 64GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 591,62

Hiervan kan helaas niet veel worden meegenomen behalve de HDD en behuizing. Ik twijfel nog of de voeding mee te nemen is naar een nieuwe build (Hoe betrouwbaar is een oudere voeding nog?)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Als ik de voeding ook kan meenemen naar een nieuwe build, dan ben ik op zoek naar een geschikte processor, moederbord, videokaart, processorkoeler, werkgeheugen, en nieuwe SSD waar ik hopelijk weer lang mee vooruit kan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Op dit moment biedt AMD de meeste waar voor het geld op CPU gebied. Verder omdat ik van plan ben op Linux te gamen geniet een AMD GPU de voorkeur, aangezien ik liever gebruik maak van open-source drivers en Nvidia daar niet zo'n fan van is ;)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Uiteraard zou een stille en zuinige build fijn zijn. Aangezien ik de CoolerMaster behuizing wil blijven gebruiken zal ik waarschijnlijk zelf eens moeten kijken of die ingebouwde ventilatoren wel stil genoeg zijn.
Verder draai ik een resolutie van 5760x1080 en op die resolutie gamen is niet noodzakelijk, maar zou natuurlijk wel vet zijn :9~ Maar het lijkt me niet heel realistisch voor mijn budget.

Aangezien ik misschien zou willen (VR) gamen op Linux zou ik graag de mogelijkheid willen hebben voor VFIO/IOMMU GPU passthrough. (Denk aan AMD-Vi en VT-d)

Ga je overklokken?
Nope :)

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik vind veel waar voor mijn geld krijgen belangrijk en hoop vooral dat jullie mij advies kunnen geven. Op dit moment heb ik het onderstaande samengesteld, maar krijg graag advies of dit een beetje een goede combinatie is. Als ik te veel keuze heb verlies ik vaak het overzicht :+

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 121,-€ 121,-
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 406,71€ 406,71
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 67,90€ 67,90
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 149,14€ 149,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.083,70

Zoals je ziet is deze samenstelling nogal gebaseerd op de reacties in de topics voor de BBGs van juli. :9

Enfin, een hele lap tekst. Dankjewel als je tot en met hier gelezen hebt!

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HhK1907
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 15:26
Nope, neem geen voeding mee die 10 jaar oud is.
Om budget vrij te maken kan je gaan voor een ryzen 5 3600.
Voor ram ga je beter voor crucial, omdat corsair soms problemen geeft met ryzen, met crucial zit je 100% goed.
Processorkoeler is goed, als je niet gaat overklokken kan je misschien voor een goedkopere gaan.
Moederbord kan je ook goedkoper gaan, 120 voor tomahawk max is een beetje overpriced.
Kijk ook even rond voor b550 moederborden, deze zijn pas uit.

PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zerfox
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 12-09 16:17
Dankjewel voor je reactie! Goed om te weten dat een oudere voeding toch niet slim is. Ik zal eens gaan kijken wat ik met je suggesties kan samenstellen. Dankje!:)

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee