Toon posts:

PC Build: "zero latency" music production PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• trihornomatic
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 29-07-2020
Hoi,

Ik ben sinds kort overgestapt van analoog muziek opnemen en produceren naar digitaal. Een hele nieuwe wereld gaat open en ik sta te popelen om me onder te dompelen in de wereld van DAW's, controllers en VST's. Daarvoor wil ik een "ultieme" muziek-productie-pc in elkaar zetten (al weet ik dat "ultiem" altijd net zo ultiem is als dat de portemonee dik is)... Mijn budget is max. 2499 (oftewel, liefst onder de 2500 euro).

Mijn laatste écht zelf-gebouwde PC heb ik in 1999 gebouwd, dus sinds die tijd eigenlijk alleen nog van de zijlijn gekeken naar de ontwikkelingen, kinderen grootgebracht en geen tijd of geld gehad om de ontwikkelingen bij te benen. Nu is het tijd voor een nieuwe build...

Ik heb eigenlijk maar een paar echte eisen:
1. Geen latency - dit is vooral een processor-afhankelijk ding, vandaar een snelle processor met veel kernen
2. Stil - zo weinig mogelijk ruisgeluid
3. lekker veel aansluitingen aan de voorzijde van de PC, w.o. USB c poort en voldoende USB 3 poorten

Ik heb ook een snelle grafische kaart uitgekozen, om de CPU zoveel mogelijk te ontlasten bij het renderen van de tracks. Misschien overkill, maar het idee dat ik ook als ontspanning een game kan opstarten en deze in mooie settings kan spelen, is me ook wat waard.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC wil ik gaan gebruiken voor het opnemen en produceren van muziek. Software bestaat vooral uit DAW's, Virtuele instrumenten en af en toe een game.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Qua prijs blijf ik het liefst onder de 2500 euro. Omdat ik al zo lang niet zelf heb gebouwd, dacht ik eraan om een PC-bouwer te vragen het systeem in elkaar te zetten, in dat geval zou de prijs inclusief assemblage moeten zijn... Maar het in elkaar zetten is al een deel van de lol (als het goed lukt tenminste, anders is het een bron van enorme stress)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
M'n oude PC heb ik onlangs uitgerust met een Samsung Evo 860 SSD van 1 TB, dus die zet ik over. Daarnaast sluit ik eigenlijk alleen externe apparatuur aan via USB.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voldoende opslag is altijd een uitdaging met muziekproductie. Ik wil beginnen met 1tb systeem-schijf en 1 tb dataschijf. Liefst wil ik 64GB ram inbouwen, waarschijnlijk 4x16, omdat 2x32 veel prijziger lijkt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb alle componenten gekozen obv reviews per component. Weet dus niet hoe goed ze in combinatie met elkaar zijn en of het voor mijn doel ook inderdaad de ultieme set is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC gaat op de grond staan onder m'n bureau, wil dus graag aansluitingen aan de voorkant (en niet aan de zijkant, zoals bij sommige kasten). Verder weinig eisen.

behuizing
o Lian Li PC-O11D XL ROG Certified Zwart 199
koeling
o be quiet! Dark Rock Pro 4 75
voeding
o Seasonic Focus GX-550 89
MOBO
o ASUS ROG X570 Crosshair VIII Hero 445
CPU
o AMD Ryzen 9 3800x 445
RAM 32 GB (2x) 195 x 2 390
o Corsair Dominator Platinum RGB CMT32GX4M2C3200C16
GPU 590
o MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio
M2 SSD 190
o Samsung 970 Evo Plus 1TB
Total Build 2423

Ga je overklokken?
nee... wil liefst de meest betrouwbare instellingen en heb niet echt piek-performance nodig, vooral een stabiele prestatie.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou heel graag een advies willen, over de onderlinge verhoudingen van de componenten. Is dit een uitgebalanceerd systeem, zijn er bepaalde componenten die ik over het hoofd zie of een rare keuze in heb gemaakt? Met andere woorden, als men er met een "kenners-oog" naar kijkt, wat valt op? En klopt het?

Elke hulp en elk onderbouwd advies is heul er welkom. Ik geeft het geld niet vaak en niet makkelijk uit, maar heb het zeker over voor een systeem dat het waard is.

[Voor 1% gewijzigd door trihornomatic op 21-06-2020 11:10. Reden: nieuwe lay-out]

Beste antwoord (via trihornomatic op 25-06-2020 16:14)

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:14
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 443,95€ 443,95
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 188,-€ 188,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC 6G€ 257,74€ 257,74
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Dark Tempered Glass€ 102,25€ 102,25
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 74,05€ 74,05
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 84,29€ 84,29
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 84,25€ 84,25
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 145,96€ 145,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.380,49

Deze build lijkt me meer dan genoeg. Is stil, snel en je kan er op gamen. Geef het overige lekker uit aan goede schermen, goed midi keyboard, fijne DAW controller (Faderport), software, goede stoel, monitoren etc.

[Voor 4% gewijzigd door Djarune op 25-06-2020 15:46. Reden: RAM vergeten..]

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Djarune
Om beter geholpen te worden kun je de onderdelen in je wenslijst zetten. Dit kan in je profiel.
Vervolgens klik je onderaan je wenslijst op genereer rml, en plak je die code hier. Zie hier de tutorial

Edit, om toch maar even "brief" door je wenslijst te gaan:
  • Meer dan 20% van je budget in een videokaart voor een "zero latency" music production workstation is echt waanzin! Er zijn er genoeg met een 1030GT aan boord. Je hoeft namelijk alleen beeld weer te geven op 2 schermen. Wil je ook een beetje gamen, dan moet je kijken naar een GTX 1650 Super ofzo.
  • Je moederbord is overkill. Ik zou kijken in iets van de 200 euro range. De nieuwe B550 borden bijvoorbeeld.
  • Qua geheugen geen Corsair, maar Crucial nemen.
  • Voor SSD, is 1TB te weinig imo voor als je samples of audio gaat recorden. Ik zou gaan voor 2TB.
  • De 3800X is het net niet! Neem of de 3700X of de 3900X, maar niet de 3800X, want die is echt te duur voor wat je krijgt.

[Voor 75% gewijzigd door Djarune op 21-06-2020 16:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@trihornomatic 3800X is een Ryzen 7, en de prijs die je noemt past beter bij Ryzen 9 3900X.
Daarom is het fijner lezen en overzichtelijk als je een wenslijstje maakt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• trihornomatic
dank beiden voor de tip, ben ik echt blij mee! ik ga meteen een wenslijstje maken en dan hopen op nog wat reacties... en thanks Djarun voor je eerste reactie, ik zie best de logica in van wat je zegt....

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20-09 19:25
trihornomatic schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:09:
Ik heb eigenlijk maar een paar echte eisen:
1. Geen latency - dit is vooral een processor-afhankelijk ding, vandaar een snelle processor met veel kernen
Zero latency bestaat niet in digitale audio. Er is altijd sprake van buffers die eerst gevuld worden met samples waarna er pas weer iets mee gedaan wordt. Zowel bij geluid de pc in als ook wanneer het er weer uit gaat is er latency. Wat van belang is voor live audio (en bij monitoring via digitaal signaal tijdens opnames) is dat de latency laag is, denk aan orde van grootte 10ms. Daarvoor zijn eerst en vooral de audio interface en kwaliteit van de drivers daarvan belangrijk. Veel meer dan de processor. Doe je geen live audio, geen real time monitoring via digitale mix dan is latency niet relevant.

Voor groot aantal kanalen kun je kijken naar RME kaarten (intern en extern beschikbaar). De kwaliteit van de drivers van RME is legendarisch, hetzelfde geldt voor de duur van driver ondersteuning. Voor een klein aantal kanalen kun je voor een veel kleiner budget al goed uit de voeten met bijvoorbeeld Behringer UMC404HD (vier kanalen) of UMC1820 (acht kanalen, 19" rack mount, met extra unit uit te breiden naar 16 kanalen). Ook daarmee kun je prima 32 of meer kanalen opnemen en mixen. Alleen niet allemaal tegelijk.

De processor is inderdaad ook niet helemaal onbelangrijk, maar welke processor het meest geschikt is voor jou, dat ligt sterk aan wat je wilt doen en welke software je gaat gebruiken. Sommige software is op onderdelen grotendeels single threaded. Zulke software heeft geen dure hexacore of octacore nodig maar presteert het best op een systeem met vooral hoge performance per core. Zoiets performed al uitstekend op bijvoorbeeld een mottige i3 6100 uit 2015 (weinig cores, wel hoge snelheid per core). Andere software is dusdanig opgezet dat het juist wel gebruik maakt van veel cores, terwijl de performance per core minder relevant is. Dat gaat als een tierelier op je nieuwe Ryzen 9 processor. Zoek dat uit voor de software die jij gaat gebruiken. Daarna kun je pas verstandig een processor kiezen (en daarmee dus ook passend moederbord en geheugen).

Voor geheugen is ook weinig zinnigs te zeggen als we enkel weten dat je iets met digitale audio wilt gaan doen. Ga je vooral live audio opnemen en mixen, dan valt het wel mee en is een redelijk standaard hoeveelheid van 4GB of 8GB misschien al helemaal prima. Ga je zware VST's gebruiken, virtual instruments met grote hoeveelheden samples die allemaal in het geheugen geladen worden, veel daarvan tegelijk real time aktief, dan kan het wel hard gaan met hoeveelheid geheugen. Dan wil je minstens 16GB, misschien 32GB of zelfs nog meer.

Gewoon wat kanalen audio digitaal opnemen en mixen stelt geen enorme eisen aan de harde schijf. De SSD van 1TB zou in mijn ogen prima zijn om mee te starten. Projecten waar je op dat moment mee bezig bent vanaf de SSD doen. Daarna lekker opzij parkeren op een grote HDD van een paar TB. Moderne harde schijven zijn snel zat om een aantal audio kanalen tegelijk te lezen en te schrijven. Ik heb jaren terug al 24 kanalen live audio opgenomen en afgespeeld, op een Pentium 4 met 1GB geheugen en een gewone PATA harde schijf van 80GB. Die kon dat goed bijhouden, mainstream hardware van meer dan 15 jaar geleden. Een grote snelle SSD is comfortabel maar niet noodzakelijk.

• Djarune
Antonius schreef op zondag 21 juni 2020 @ 23:17:
De processor is inderdaad ook niet helemaal onbelangrijk, maar welke processor het meest geschikt is voor jou, dat ligt sterk aan wat je wilt doen en welke software je gaat gebruiken. Sommige software is op onderdelen grotendeels single threaded. Zulke software heeft geen dure hexacore of octacore nodig maar presteert het best op een systeem met vooral hoge performance per core. Zoiets performed al uitstekend op bijvoorbeeld een mottige i3 6100 uit 2015 (weinig cores, wel hoge snelheid per core). Andere software is dusdanig opgezet dat het juist wel gebruik maakt van veel cores, terwijl de performance per core minder relevant is. Dat gaat als een tierelier op je nieuwe Ryzen 9 processor. Zoek dat uit voor de software die jij gaat gebruiken. Daarna kun je pas verstandig een processor kiezen (en daarmee dus ook passend moederbord en geheugen).

Voor geheugen is ook weinig zinnigs te zeggen als we enkel weten dat je iets met digitale audio wilt gaan doen. Ga je vooral live audio opnemen en mixen, dan valt het wel mee en is een redelijk standaard hoeveelheid van 4GB of 8GB misschien al helemaal prima. Ga je zware VST's gebruiken, virtual instruments met grote hoeveelheden samples die allemaal in het geheugen geladen worden, veel daarvan tegelijk real time aktief, dan kan het wel hard gaan met hoeveelheid geheugen. Dan wil je minstens 16GB, misschien 32GB of zelfs nog meer.
Ik ken eigenlijk geen enkele bekende DAW meer zonder multicoresupport. Het is allang geen enkel een sequencer meer. Cubase op de Atari is nu echt over ;). Multicore is erg handig bij gebruik van veel tracks met meerdere VSTi’s en verschillende VST bus effecten. Hierbij is het correct toepassen wel belangrijk. Dus geen effecten op de masterbus, maar per track op de “insert”. Daarnaast hebben de cpu intensieve plugins zoals U-he’s Diva ook nog zelf multicoresupport. Hiervoor geldt hoe meer cores en hoe sneller de CPU hoe hoger de kwaliteit en stabieler. Voor mij voldoet een R5 3600 voor 16 tracks, maar ik gebruik voor 30% ook externe synths en die kosten haast geen CPU kracht. Gebruik je allen maar zware VST’s met veel tracks en veel effecten dan kan een R9 3900x echt wel interessant zijn.

Wat betreft geheugen. 32GB gebruik je inderdaad alleen als het echt nodig is. Vaak bij heel veel samples met hoge bitrate. Bijvoorbeeld bij filmmuziek met samplebanken van orkesten. Voor dance, techno etc laat je het geheugen standaard op 16GB. Bovendien geldt: Upgraden kan altijd nog. Investeer wel in snel en stabiel geheugen. Crucial werkt goed met Ryzen vanwege de Micron chiplets.

Een audio interface hoort inderdaad standaard in het budget en Het belangrijkste item voor geluidskwalieit en lagency. Ikzelf ben fan van RME en Focusrite. Kies als het kan voor een externe interface vanwege kabelgemak en ruisgevoeligheid. Wat betreft latency, alles onder 10ms is zeer goed. Dit hoor je echt niet. Bovendien, als je input verwerkt heb je altijd nog de “quantize” knop tot je beschikking.

Als een stille pc echt belangrijk vindt, omdat deze bijvoorbeeld bij een condensator mic in de buurt komt (slecht plan), kun je beter voor een stille videokaart gaan. Ikzelf heb er een passieve 1030 GT erin, maar daar kan je niet mee gamen. Vervang de standaard cpu koeler voor iets acceptabels afhankelijk van de cpu tdp. Voor een 3600 neem je een aftermarket koeler van 3 tientjes. Voor een 3900x, 5 of 6 tientjes. Daarnaast natuurlijk een stille dichte kast met extra casefans.

• trihornomatic
hoi,

bedankt voor jullie input en overwegingen. Ik leer nog het meest van het lezen van de discussie die onderling ontstaat en het helpt mij wel vooruit...

Sowieso begrijp ik dat 'zero' latency niet mogelijk is, maar m'n streven is om in elk geval een niet merkbare vertraging te bereiken, zodat ik bij het inspelen van tracks geen last heb. Ik maak inderdaad gebruik van redelijk uitgebreide virtuele instrumenten en merk dat het best wat vergt van het systeem.

Net als Djarune meen ik dat de meeste moderne DAW's gebruik maken van meerdere kernen. in de mininimale systeem-eisen staat ook bij allemaal minimaal vier cores als eis. Dus hoe meer hoe beter, lijkt me. In m'n oorspronkelijke lijst stond inderdaad een fout; het gaat in elk geval om een Ryzen 9 processor. Volgens mij is de 3950 niet de extra prijs boven de 3900 waard, voor zover ik heb begrepen uit de testen en de R9 is voor mijn doel gevoelsmatig het ultiem wensbare.

Qua audio interface ben ik bij Presonus uitgekomen. Ik heb ook gekeken naar Focusrite, maar ben uiteindelijk gegaan naar Presonus, mede omdat ik voor mijn hoofd DAW hun StudioOne gebruik.

Ik heb m'n wenslijstje aangepast en gegenereerd, dus het is qua prijs iets voordeliger dan het oorspronkelijk was, misschien dat ik ruimte overhoud voor een mooie monitor of nog een ander component dat ik nu nog over het hoofd zie.

Wat ik al schreef, een 1 TB SSD van Samsung heb ik nog liggen, dus de M2 SSD zet ik ernaast. Ik twijfel nog wel of ik 2x1 TB zou moeten doen, of 1x2TB, evt. in twee partities verdeeld. Qua prijs is 2TB voordeliger dan 2x1, maar goed.

Oh, en de RAM'metjes heb ik nu in het overzicht opgenomen als 1x16 GB, maar daar zal ik er twee van aanschaffen, dus de prijs ligt nog een kleine honderd euro hoger in totaal.

Verder twijfel ik nog erg over de behuizing. De kast die ik heb uitgezocht krijgt goede reviews, maar blijkt - doordat er geen meegeleverde fans zijn gemonteerd - het warmst te worden van alle vergelijkbare modellen uit een test. Weet niet of dit een probleem zal kunnen worden.

Hier de bijgewerkte lijst. Qua GPU ben ik helemaal de andere kant op gegaan, van Geforce naar AMD's Radeon... misschien ook een reactie waard?

Thanks again voor alle overwegingen en tips.

1MoederbordenMSI MEG X570 UNIFY€ 293,90€ 293,90
1VideokaartenAsus Radeon RX5700XT-8G€ 439,90€ 439,90
1BehuizingenLian Li PC-O11D XL ROG Certified Zwart€ 199,-€ 199,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS16G4D26BFSE€ 84,70€ 84,70
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 401,54€ 401,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.021,29

Acties:
  • +1Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:31
Ik had in 2004 op mijn Pentium 4 met ASIO al geen merkbare latency toen ik VST's draaide en gitaar inspeelde. Dus ik zou je er niet te blind op staren.

• ExNomenDei
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 22:31
Ik wil nog herhalen wat eerder geschreven werd: De videokaart is voor DAW doeleinden echt gigantisch overkill en zonde van het geld. Daarvoor kan je beter andere componenten aanschaffen, zoals een higher-end audio interface of dergelijke.

Persoonlijk vind ik de case ook absoluut niet een goede keuze voor DAW doeleinden. Het is op deze manier eigenlijk gewoon een gaming-PC: Leuk als je dat nodig hebt, maar de keuzes zijn veel minder geschikt voor een werkmachine.

Is een 19" rackmount case niet een goed idee voor een DAW machine?

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• Djarune
trihornomatic schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:43:
hoi,

bedankt voor jullie input en overwegingen. Ik leer nog het meest van het lezen van de discussie die onderling ontstaat en het helpt mij wel vooruit...

Sowieso begrijp ik dat 'zero' latency niet mogelijk is, maar m'n streven is om in elk geval een niet merkbare vertraging te bereiken, zodat ik bij het inspelen van tracks geen last heb. Ik maak inderdaad gebruik van redelijk uitgebreide virtuele instrumenten en merk dat het best wat vergt van het systeem.

Net als Djarune meen ik dat de meeste moderne DAW's gebruik maken van meerdere kernen. in de mininimale systeem-eisen staat ook bij allemaal minimaal vier cores als eis. Dus hoe meer hoe beter, lijkt me. In m'n oorspronkelijke lijst stond inderdaad een fout; het gaat in elk geval om een Ryzen 9 processor. Volgens mij is de 3950 niet de extra prijs boven de 3900 waard, voor zover ik heb begrepen uit de testen en de R9 is voor mijn doel gevoelsmatig het ultiem wensbare.

Qua audio interface ben ik bij Presonus uitgekomen. Ik heb ook gekeken naar Focusrite, maar ben uiteindelijk gegaan naar Presonus, mede omdat ik voor mijn hoofd DAW hun StudioOne gebruik.

Ik heb m'n wenslijstje aangepast en gegenereerd, dus het is qua prijs iets voordeliger dan het oorspronkelijk was, misschien dat ik ruimte overhoud voor een mooie monitor of nog een ander component dat ik nu nog over het hoofd zie.

Wat ik al schreef, een 1 TB SSD van Samsung heb ik nog liggen, dus de M2 SSD zet ik ernaast. Ik twijfel nog wel of ik 2x1 TB zou moeten doen, of 1x2TB, evt. in twee partities verdeeld. Qua prijs is 2TB voordeliger dan 2x1, maar goed.

Oh, en de RAM'metjes heb ik nu in het overzicht opgenomen als 1x16 GB, maar daar zal ik er twee van aanschaffen, dus de prijs ligt nog een kleine honderd euro hoger in totaal.

Verder twijfel ik nog erg over de behuizing. De kast die ik heb uitgezocht krijgt goede reviews, maar blijkt - doordat er geen meegeleverde fans zijn gemonteerd - het warmst te worden van alle vergelijkbare modellen uit een test. Weet niet of dit een probleem zal kunnen worden.

Hier de bijgewerkte lijst. Qua GPU ben ik helemaal de andere kant op gegaan, van Geforce naar AMD's Radeon... misschien ook een reactie waard?

Thanks again voor alle overwegingen en tips.

1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS16G4D26BFSE€ 84,70€ 84,70
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 401,54€ 401,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.021,29
Ikzelf gebruik ook Presonus Studio One! Een paar jaar geleden overgestapt van Cubase. Er is absoluut geen reden om een audio interface van Presonus te prefereren boven Focusrite alleen omdat het hetzelfde merk is, tenzij je graag andere gratis software wilt. Ik heb zelf een Focusrite 6i8 2nd edition. Mocht je weinig inputs nodig hebben, kun je imo het beste gaan voor een Focusrite 2i2 3rd edition. De Presonus mixers zijn wel interessant mits je budget hebt.

Als je al 1TB SSD hebt liggen, neem dan aub max. 1TB nieuw. De WD Blue of XPG 8200 Pro voldoet. Ikzelf heb nu 80% in gebruik op 1TB, maar ik sla mijn overige bestanden op een harddrive.

De videokaart is inderdaad nogsteeds overkill. Tenzij je op 1440p en hoge settings wil gaan gamen heb je niet niet nodig. Stop er een GTX 1650 Super in. Kan je nogsteeds behoorlijk goed gamen.. zonder gekheid!

Qua moederbord kom ik nog bij je terug. Heeft erook mee te maken met het feit:
  • Hoe zeker ben je dat je de 3900x nodig hebt? Een 8c 3700x is al heel krachtig. Vergis je niet
  • Wat voor muziek maak je?
  • welke plugins gebruik je?

• Antonius
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20-09 19:25
ExNomenDei schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:50:
Ik wil nog herhalen wat eerder geschreven werd: De videokaart is voor DAW doeleinden echt gigantisch overkill en zonde van het geld. Daarvoor kan je beter andere componenten aanschaffen, zoals een higher-end audio interface of dergelijke.
Eens.
Is een 19" rackmount case niet een goed idee voor een DAW machine?
Dat zou ik niet doen. Thermisch is een 19" rack mount een draak. Warme lucht stijgt op. In een diepe maar relatief platte 19" ontstaat geen natuurlijke storming. Daar moet alle airflow geforceerd worden. Een verticale opstelling is in dat opzicht beter: alle airflow die door natuurlijke convectie ontstaat, hoeft niet meer met lawaaiige ventilatoren geforceerd te worden. Voor audio wil je liefst een zo stil mogelijk systeem.

• trihornomatic
Ha,

ik kom met jullie overwegingen steeds dichter bij de definitieve setup.
Qua grafische kaart twijfel ik wel enorm; begrijp volkomen dat het overkill is, maar ik geef maar één keer het geld uit voor een compleet systeem, dus wil er op elk vlak zoveel mogelijk uitpersen als kan - en realistisch is. Ik heb nu in mijn laptop de GeForce GTX1650 en ben daar niet enorm van onder de indruk, ben dus een beetje bang om straks een geweldig systeem te hebben en haperend beeld (inderdaad, ik hou ook van een spelletje op z'n tijd).

Wat betreft SSD's besef ik me dat ik naast de 1TB sata SSD ook nog een 250GB M2 heb liggen, dus ik heb inderdaad de 2TB Evo weer veranderd in de 1 TB. Daarnaast heb ik nog twee HDD's liggen van 1TB elk, dus voorlopig moet ik vooruit kunnen. Voldoende M2 slots (minimaal twee, liefst drie) is ook één van de redenen om iets meer uit te geven aan de moederboard, Ik begrijp dat ik hier inderdaad een beetje ver doorschiet, maar het moederboard is uiteindelijk de hele basis van het systeem...

Nu moet ik nog steeds een knoop doorhakken over de behuizing en de grafische kaart.
Overigens, is het de moeite waard om na te denken over waterkoeling versus de traditionele fans? Een stuk duurder weet ik, maar is het nuttig in termen van 1. koelprestaties en 2. geluidproductie?

De tip om het bespaarde geld op de setup te gebruiken voor een upgrade van de audio-interface prikkelt ook m'n fantasie... of eerder misschien nog voor de aanschaf van andere hardware/software.
In reactie op Djarune; de presonus interface heb ik niet zozeer aangeschaft omdat ik hun software gebruik, eerder andersom, ben hun software gaan gebruiken door de geweldige bundels die bij de interface werden geleverd. Ben toen ook pas overgestapt naar StudioOne. Qua specs heeft de Studio24c één van de laagste latency prestaties (3ms) itt de focusrite tegenhanger in dezelfde prijsklasse (de 2i2), die een latency rapporteert van 6ms. Dus noodzakelijk is de upgrade niet. De twee inputkanalen zijn genoeg voor mijn gebruik, en daarnaast heb ik als mixer de PortaStudio24 van Tascam, die 24 sporen kan afspelen en 8 sporen tegelijk kan opnemen - en dus doorsturen, voor als ik meer nodig heb. Enige nadeel van de Portastudio is dat het niet een daw controller functie heeft.
Qua software heb ik nog wel een paar dingen op m'n wenslijst, waaronder een geweldig Native Instruments plugin (ActionStrings), dus ook een euro of 300 verder... zou de overweging best waard zijn om daar een stukje van het budget voor te reserveren.

In het algemeen werk ik op één van twee manieren: enerzijds de volledig klassieke setup: gitaar, bas, drums, piano en vocals opnemen en verder produceren in de DAW. Anderzijds juist volledig electronisch. Van sound design tot productie. Daarbij ben ik fan van de vriendelijke interface en workflow van StudioOne, zeker nu de pattern editor en chord editor zijn toegevoegd. Het is juist voor deze tweede spoor, dat ik een stevig systeem wil neerzetten. Daarbij gebruik ik best zware VST's, synths met meerdere lagen of orchestrale tracks. Op mijn huidige setup krijg ik soms toch last van artefacten (tikken, kraakjes en haperingen bij het opnemen) of van latency. Heb al getweaked met de waardes van buffergrootte, sample / block size... vaak komt het toch neer op wel zuiver geluid met meer latency, of lekker vlot, maar storend.

• trihornomatic
voor de volledigheid, m'n actuele lijst... verwacht met een dag of twee, drie m'n geld binnen te krijgen, dus "it's all coming together"...

1Geheugen intern (2x)Crucial Ballistix Sport LT BLS16G4D26BFSE€ 84,70€ 84,70
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 193,18€ 193,18
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.897,63

• zork
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10-09 21:53
trihornomatic schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:36:
Ha,

ik kom met jullie overwegingen steeds dichter bij de definitieve setup.
Qua grafische kaart twijfel ik wel enorm; begrijp volkomen dat het overkill is, maar ik geef maar één keer het geld uit voor een compleet systeem, dus wil er op elk vlak zoveel mogelijk uitpersen als kan - en realistisch is. Ik heb nu in mijn laptop de GeForce GTX1650 en ben daar niet enorm van onder de indruk, ben dus een beetje bang om straks een geweldig systeem te hebben en haperend beeld (inderdaad, ik hou ook van een spelletje op z'n tijd).
Waarom zet je er niet een goedkopere videokaart in, bv een 1650, En kijk je aan hoe het gaat met dat incidentele spelletje? In het najaar zou een hele sloot aan nieuwe videokaarten uitgebracht worden, zoal Nvidia als AMD. Als ik de geruchten op het forum mag geloven zijn dat significante upgrades. Als iemand zo vriendelijk zou zijn hier een bron bij te plaatsen zou mooi zijn.
Wat betreft SSD's besef ik me dat ik naast de 1TB sata SSD ook nog een 250GB M2 heb liggen, dus ik heb inderdaad de 2TB Evo weer veranderd in de 1 TB. Daarnaast heb ik nog twee HDD's liggen van 1TB elk, dus voorlopig moet ik vooruit kunnen. Voldoende M2 slots (minimaal twee, liefst drie) is ook één van de redenen om iets meer uit te geven aan de moederboard, Ik begrijp dat ik hier inderdaad een beetje ver doorschiet, maar het moederboard is uiteindelijk de hele basis van het systeem...
Ik zou geen hdd’s meer gebruiken, hooguit voor backup. Wellicht kun je die twee HDD’s in raid 1 draaien in een NAS die je hierna gaat bouwen omdat je zin hebt in weer een knutselprojectje ;) want backup is ook iets waar je over na wil denken!

Intern NVME SSD als primaire opslag (OS, werkmap met audio), SATA SSD voor secundaire opslag.
Wat betreft meer dan 1 m.2 ssd aansluiten is afhankelijk van chipset én moederbord of het kan. Ik zou zelf een mobo uitzoeken waarbij je meer dan 1 m.2 nvme ssd kan aansluiten en dan 1 slot vrijhouden voor over een jaar of twee om er een ssd bij te prikken.

Ik ben deze maand ook weer begonnen met zelfbouw, na er lange tijd uit geweest te zijn (ik gok een jaar of 13). Er is veel veranderd, dit artikel heeft mij weer wat bijgebracht over de huidige stand van moederborden

[Voor 6% gewijzigd door zork op 24-06-2020 06:36]

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
trihornomatic schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:36:
In het algemeen werk ik op één van twee manieren: enerzijds de volledig klassieke setup: gitaar, bas, drums, piano en vocals opnemen en verder produceren in de DAW. Anderzijds juist volledig electronisch. Van sound design tot productie.
Deze 2 manieren van werken laten zien dat latency geen ene bal uitmaakt. Opnemen en daarna processen en mixen heeft niks te maken met latency.

Het creëren van muziek op de computer zelf heeft ook niks te maken met latency.

Zoals hierboven al is gezegd: latency is van invloed wanneer je live een PA en monitoren gaat mixen. Daarbij is de verwerkingstijd wél van invloed. Duurt het te lang voordat een signaal in de oren van de muzikant komt dan kan die niet meer op tijd spelen. Wanneer het te lang duurt voordat je geluid uit de PA komt lijkt het alsof de artiest staat te playbacken...

• trihornomatic
hi sypie,

ik moet het (helaas) oneens met je zijn... dikwijls heb ik wel degelijk last van latency bij het inspelen van een track, of het nou een VSTi is die ik via een midi keyboard inspeel of het is electrische gitaar die door de audio interface en daw wordt geprocessed, zeker met live effecten. Het is bijna niet te doen om op de pianotoetsen een mooi en doorvoeld stuk in te spelen, als de aanslag en het geluid ook maar een beetje asynchroon lopen. Laat staan een gitaar-rif. Bij live muziek is het inderdaad een show-stopper, maar vergis je niet, ook bij het opnemen van zowel echte als virtuele instrumenten is latency een draak.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Djarune
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 188,-€ 188,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC 6G€ 257,74€ 257,74
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Dark Tempered Glass€ 102,25€ 102,25
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 84,29€ 84,29
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 145,96€ 145,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.380,49

Deze build lijkt me meer dan genoeg. Is stil, snel en je kan er op gamen. Geef het overige lekker uit aan goede schermen, goed midi keyboard, fijne DAW controller (Faderport), software, goede stoel, monitoren etc.

[Voor 4% gewijzigd door Djarune op 25-06-2020 15:46. Reden: RAM vergeten..]

• trihornomatic
dank je wel Djarun, voor het meedenken vanaf het begin.
scheelt inderdaad een slok op een borrel. Midi keyboard heb ik precies wat ik wilde, twee monitoren voor m'n neus en een goede stoel onder m'n billen ook, maar software is er nooit genoeg :)

Ik ga het serieus heel goed afwegen, want ook ik heb niet geld in de hoek liggen wat ik niet ergens anders goed kan gebruiken.

Dank ook aan de rest voor de kritische discussie...

Oh, nog een suffe vraag misschien maar wel een hele praktische:
moet ik nog een los 'installatiepakket' ergens bestellen (met afstandhouders, schroefjes etc) of zit dat doorgaans in de verpakking van de MOBO, voeding, koeling etc?

Greetz

• Djarune
trihornomatic schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:18:
Oh, nog een suffe vraag misschien maar wel een hele praktische:
moet ik nog een los 'installatiepakket' ergens bestellen (met afstandhouders, schroefjes etc) of zit dat doorgaans in de verpakking van de MOBO, voeding, koeling etc?

Greetz
Alles wat je nodig hebt zit bij het moederbord, behuizing en koeler. Soms zelfs in tweevoud. Te denken valt aan schroeven voor de voeding of SSD.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee