Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-03 11:48
Als zomer project komen er zonnepanelen op het schuurtje. Het gaat om 4 panelen achter 2 micro's.

De schuur zit op een eigen groep. Formeel moet er een PV verdeler tussen alhoewel in de schuur alleen een diepvries staat en de TL buis af en toe aan gaat

Er valt een hoop te kiezen qua PV verdeler en kan iemand wat vuistregels weten

- Wanneer kies je voor een automaat en wanneer voor een aardlekautomaat voor PV?
- Wanneer kies je voor een automaat en wanneer voor een aardlekautomaat voor de WCD (die WCD wil ik niet ik sluit de rest van de schuur erop aan)
- Wanneer kies je voor een B of C karakteristiek?

@AUijtdehaag Heb jij enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
traders schreef op zondag 21 juni 2020 @ 09:00:
- Wanneer kies je voor een automaat en wanneer voor een aardlekautomaat voor PV?
Als je al aardlekbeveiliging in je hoofd groepenkast hebt kies je automaten want dubbele aardlekbeveiliging slaat nergens op. (Tenzij selectief; dus die in de hoofdgroepenkast 3x hoger en S-type.)
Voed je de PV verdeler vanaf een groep die niet aardlekbeveiligd is dan aardlekautomaten in de PV verdeler.
- Wanneer kies je voor een automaat en wanneer voor een aardlekautomaat voor de WCD (die WCD wil ik niet ik sluit de rest van de schuur erop aan)
Waarom noem je dan een wcd? Verder; zie vorig antwoord.
- Wanneer kies je voor een B of C karakteristiek?
Altijd B tenzij je (1) een of ander lomp apparaat hebt met te grote inschakelstroom EN (2) je circuitweerstand het toelaat C te gebruiken (lager dan 1,4 Ohm bij C16)

• Eternity_rules
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 19:23
Hier een vergelijkbare situatie. Maar net iets anders ;-)

Ik heb een separate groep in de meterkast waar voorheen een close-in boiler op was aangesloten. Die groep zit met 3 andere groepen in de meterkast achter 16A automaten en een aardlekschakelaar voor deze 4 groepen te samen.

De close-in boiler is verdwenen en ik heb nu een Omnik omvormer en 10 panelen (325 WP) erop aangesloten. Die lopen dus nu via de 16A automaat in de meterkast en de aardlekschakelaar voor de 4 groepen.

Nu wil ik een wasmachine aansluiten *bij* de omvormer. Er moet dus een WCD komen en dat moet veilig samen met de omvormer naar de bestaande groep. Hoe dit het beste en veiligst te doen?

Welke van deze pv-verdelers is de juiste? https://www.groepenkastbestellen.nl/meer/pv-verdeler
Met twee automaten begrijp ik uit het commentaar van @kabeltjekabel

[ Voor 38% gewijzigd door Eternity_rules op 23-09-2020 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IwanvA
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:34
Eternity_rules schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:29:

PS
In mijn leken redenatie is de maximale opname toch die van de wasmachine (stel 2500 Watt). De PV omvormer vermindert dit alleen maar op het moment dat er opwekking plaatsvindt... Dus, als de wasmaschine op een moment 2500 Watt verbruikt en de PV omvormer levert 1000 Watt, dan resteert er toch netto nog maar 1500 Watt?! Waarom dan een extra PV-verdeel kastje toepassen?
In deze configuratie is het mogelijk dat er meer dan 16A door de kabel naar de wasmachine gaat lopen waar de kabels niet op berekend zijn.
Maximaal 16A vanuit je meterkast en bijvoorbeeld 16A vanuit je omvormer (als je een 3600 w omvormer hebt)
Totaal kan er dan 32A lopen door de kabel. Het zal waarschijnlijk nooit gebeuren bij juist gebruik en als je er bedacht op blijft, maar het is mogelijk en niet toegestaan het zo aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat @IwanvA zegt en dit plaatje uitbeeld

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/www.zonvoorjou.nu/wp-content/uploads/2015/03/Omvormer-op-eigen-groep-kortsluiting.jpg?w=704

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-04 21:36
In de praktijk houdt kortsluiting niet op bij 32 ampère, maar zal alsnog de groep er uit klappen op overbelasting en een paar milliseconden later de omvormer uitgaan op gridfault. Alleen in het uitzonderlijke geval dat de kortsluiting binnen de 30 ampère blijft mijn je zo brand krijgen. In de praktijk valt het mee

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Lardman schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:56:
In de praktijk houdt kortsluiting niet op bij 32 ampère, maar zal alsnog de groep er uit klappen op overbelasting en een paar milliseconden later de omvormer uitgaan op gridfault. Alleen in het uitzonderlijke geval dat de kortsluiting binnen de 30 ampère blijft mijn je zo brand krijgen. In de praktijk valt het mee
Standaard wcd's ver boven de 16A belasten is ook niet echt aan te raden. normaal grijpt dan de de zekering uiteindelijk in. Het maakt het allemaal net wat meer hufterproof. persoonlijk zou ik gewoon een pv verdeler plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 19:23
Dank jullie voor de reacties!

Dus een PV-verdeler met twee automaten en een WCD zoals deze: klik

[ Voor 80% gewijzigd door Eternity_rules op 27-09-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:58
Ja.
Hou er wel rekening mee dat je andere aardlekschakelaar(s) wel het vermogen kan dragen van de groepen die daarachter zitten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-03 11:48
Kan iemand uitleggen hoe een PV verdeler gaat voorkomen dat er 31 ampere gaat lopen in dit plaatje naar de wasmachine?

Als ik het goed begrijp is een PV verdeler een kastje met (minimaal) 2 stuks 16 ampere automaten. 1 tussen NET en Omvormer, en 1 tussen NET en WCD/Wasmachine.

Deze 31 ampere gaat voorkomen worden doordat de automaat van de wasmachine eruit klapt. Nou je wilt niet dat tijdens een zonnige dag de automaat eruit klapt terwjl de wasmachine draait.

Hoe werkt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

traders schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 07:02:
[...]

Kan iemand uitleggen hoe een PV verdeler gaat voorkomen dat er 31 ampere gaat lopen in dit plaatje naar de wasmachine?

Als ik het goed begrijp is een PV verdeler een kastje met (minimaal) 2 stuks 16 ampere automaten. 1 tussen NET en Omvormer, en 1 tussen NET en WCD/Wasmachine.

Deze 31 ampere gaat voorkomen worden doordat de automaat van de wasmachine eruit klapt. Nou je wilt niet dat tijdens een zonnige dag de automaat eruit klapt terwjl de wasmachine draait.

Hoe werkt dit?
Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/www.zonvoorjou.nu/wp-content/uploads/2015/03/Omvormer-op-eigen-groep.jpg?w=704

Er gaat alleen 31 a naar de wasmachine als de wasmachine het daadwerkelijk ook vraagt. dit kan bv doordat er niet alleen een wasmachine op de groep zit. of bij een deffect. En dan wil je in beide gevallen dat de 16a er gewoon uit vliegt. dus nee niet elke keer dat de zon schijnt vliegt de stop eruit. Dat gebeurd slechts als er iets aan de hand is waarbij delen van de instalatie in gevaar komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-04 22:59
Een zekering is enkel een beveiliging dat áls een stroom te hoog wordt (om wat voor reden dan ook) de groep gewoon afschakelt i.p.v. dat er kabels doorbranden. Een zekering doet verder niets aan de oorzaak.

Verder een antwoord op de vraag wat je nodig hebt: Je kunt natuurlijk ook gewoon zelf een verdeler samenstellen. Dit heb ik zelf ook gedaan en ben er wel achter dat dit goedkoper kan zijn dan een kant en klare PV verdeler. Bijvoorbeeld een Hager miniverdeler met 1 losse hoofdstroomschakelaar en 2 losse automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-04 21:23

Freakie1NL

Grote Baas

Eternity_rules schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:29:

Welke van deze pv-verdelers is de juiste? https://www.groepenkastbestellen.nl/meer/pv-verdeler
Met twee automaten begrijp ik uit het commentaar van @kabeltjekabel
Geen van deze EMAT is gewoon goedkope maar wel gekeurde troep.
Het werkt, en het is gekeurd maar doe je zelf een lol en ga voor een van deze twee:

Eaton: https://www.eaton.com/con...re-pa190327-res-nl-nl.pdf

ABB: https://new.abb.com/low-v...roepenkasten/pv-verdelers

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:48
Freakie1NL schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:59:
[...]

Geen van deze EMAT is gewoon goedkope maar wel gekeurde troep.
Het werkt, en het is gekeurd maar doe je zelf een lol en ga voor een van deze twee:

Eaton: https://www.eaton.com/con...re-pa190327-res-nl-nl.pdf

ABB: https://new.abb.com/low-v...roepenkasten/pv-verdelers
Puur uit interesse: waarom is het troep als het goedgekeurd is? Onderbuikgevoel of beargumenteerbaar met feiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-04 21:23

Freakie1NL

Grote Baas

Naafkap schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:37:
[...]

Puur uit interesse: waarom is het troep als het goedgekeurd is? Onderbuikgevoel of beargumenteerbaar met feiten?
Bit of both.

Het is goedgekeurd, dus het voldoet aan de norm. Maar net als dat een Daihatsu Cuore goedgekeurd is om de weg op te mogen is dat toch wel even een andere ervaring dan een BMW 5-serie. Normaliter zou je met die laatste jaren vooruit moeten kunnen zonder ongemak.

EMAT compenseert dat door 10 jaar garantie te bieden. Maar de zonnepanelen toko heeft hier ook EMAT geplaatst als ALAMAT voor de zonnepanelen. En het voelt toch een stuk minder solide dan mijn ABB ALAMATs. Maar in die laatste zit ook jaren meer ervaring.

Het is voornamelijk dus onderbuik gevoel, wat te onderbouwen valt met hoe lang de merken al actief zijn op de markt.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Pagina: 1