Vervanging voor Peugeot 308SW

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-07 16:08
Hi!

Ik heb nu een Peugeot 308sw uit 2010, die een beetje op zijn eind begint te lopen. Daarom orienteer ik me op iets ter vervanging, maar ik merk dat ik zelf niet veel verder kom. Wellicht kunnen jullie suggesties doen voor een vervangende auto, niet ouder dan 2014, niet veel meer dan 100.000 km, voor ongeveer 12500-15000 euro.

Wat ik fijn vind aan mijn 308sw zijn:
- De drie stoelen op de achterbank, zodat alle drie de kinderen een gelijkwaardige zitplaats hebben.
- De ruimte achterin, mooi voor spulletjes vervoeren en de bagage voor de vakantie.
- Climate control en cruise control.

Ik rijd zo'n 15.000 km per jaar, dus geen diesel. Verder rijd ik rustig, ik hoef niet als eerste bij het stoplicht weg te zijn maar wil gewoon met het verkeer mee kunnen en ik heb geen zware rechtervoet.

Jullie ideeen zijn van harte welkom!

[Aanvulling 21 juni]
Het probleem met de auto is nu dat de motor (1.6 VTi) veel olie verbruikt en bij het wegrijden bij het stoplicht of het inparkeren de halve straat blauw staat van de rook. Een paar maanden geleden hebben ze een flush gedaan. Dat hielp blijkbaar onvoldoende. Komende week doen ze een nieuwe flush, met een agressiever middel. Hij heeft bijna 170.000 op de teller, dus ik had ook verwacht er wat langer mee door te kunnen.

[ Voor 20% gewijzigd door asvogel op 21-06-2020 20:48 . Reden: Aanvulling nav vragen ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:47
Weer een 308sw?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-07 17:48

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

10 jaar oud en nu al op zijn einde? Poeh.. Wat is er dan zoal mis mee als ik vragen mag? Als de auto verder bevalt zou je naar dezelfde kunnen kijken inderdaad.

Ik denk dan als alternatief aan een Golf Variant bijvoorbeeld, kijk eens naar deze: https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr

Geen strepentrekker, wel voorzien van wat je wil en meer (qua opties), zuinig, betrouwbaar. Alleen die 3 'fullsize' stoelen niet. Maar goed, zo veelvoorkomend is dat afaik helaas niet.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wat heb je zelf al gezocht en proefgereden? Met zo'n startpost kunnen wij natuurlijk niets. GoT is geen helpdesk.

Dacia Duster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:25
Toyota Prius+
Ook weer drie stoelen achterin met meer beenruimte. En nog een twee stoelen daarachter voor als er eens een vriendje of vriendinnetje mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:41
Skoda Octavia
https://www.autoscout24.n...dtidx=10&cldtsrc=listPage

VW Touran
https://www.autoscout24.n...ldtidx=3&cldtsrc=listPage

Opel Zafira
https://www.autoscout24.n...ldtidx=6&cldtsrc=listPage

Renault Grand Scenic
https://www.autoscout24.n...ldtidx=8&cldtsrc=listPage

Kia Carens
https://www.autoscout24.n...ldtidx=7&cldtsrc=listPage

Ford Grand C Max
https://www.autoscout24.n...ldtidx=5&cldtsrc=listPage

Toyota Verso
https://www.autoscout24.n...ldtidx=9&cldtsrc=listPage

Met de toyota of de kia, statistisch gezien, zou je geen gezeik krijgen de komende 10 jaar of zo.

[ Voor 4% gewijzigd door SirLct op 21-06-2020 02:10 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:04

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Zit wel in een andere markt (lease), maar dit is precies wat ik gedaan heb.

De eerste was een fiscale keuze, maar de tweede kwam er omdat de eerste zo goed beviel.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19:52
Dacia Logan MCV

Veel ruimte op de achterbank en in de achterbak.

Maar een auto van 10 jaar oud met 15.000 km per jaar zou nog niet op moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Blubkens op 08-04-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:56
Grove den schreef op zondag 21 juni 2020 @ 08:59:
Dacia Logan MCV

Veel ruimte op de achterbank en in de achterbak.

Maar een auto van 10 jaar oud met 15.000 km per jaar zou nog niet op moeten zijn.
Ding zal een THP of VTI zijn. In geval van THP vind ik het niet vreemd dat ie weg moet bij 150.000km en 10 jaar oud. In geval van VTI gok ik dat er gewoon veel kosten aan zitten te komen en dat ie ook wel een slok olie lust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:38
Als veiligheid niet het belangrijkste voor je is moet je een Dacia kopen. Kijk voor de grap eens naar de ncap crash ratings van die dacias.

Een grote logan mcv krijgt niet meer dan 3 sterren.

Zelfs in een smart zit je veiliger.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Golf Variant 1.0 TSI Comfortline businessline met een automaat en zonder reservewiel. Die laatste specifiek omdat je dan onder de dubbele bodem nog een kofferbak hebt waar je een halve Fiat 500 in kwijt kunt. Wordt daardoor groter dan die van de Octavia, welke de grootste koffer heeft.
Zelfde grootte als je peug nu.

Wil je een Octavia, ga dan voor de 1.4 benzine met 150 en een 6 bak DSG. Evt verkangingssetje er onder. Trust me, dan ben je de peug zo vergeten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

asvogel schreef op zondag 21 juni 2020 @ 00:32:
Hi!

Ik heb nu een Peugeot 308sw uit 2010, die een beetje op zijn eind begint te lopen. Daarom orienteer ik me op iets ter vervanging, maar ik merk dat ik zelf niet veel verder kom. Wellicht kunnen jullie suggesties doen voor een vervangende auto, niet ouder dan 2014, niet veel meer dan 100.000 km, voor ongeveer 12500-15000 euro.

Wat ik fijn vind aan mijn 308sw zijn:
- De drie stoelen op de achterbank, zodat alle drie de kinderen een gelijkwaardige zitplaats hebben.
- De ruimte achterin, mooi voor spulletjes vervoeren en de bagage voor de vakantie.
- Climate control en cruise control.

Ik rijd zo'n 15.000 km per jaar, dus geen diesel. Verder rijd ik rustig, ik hoef niet als eerste bij het stoplicht weg te zijn maar wil gewoon met het verkeer mee kunnen en ik heb geen zware rechtervoet.

Jullie ideeen zijn van harte welkom!
Toyota Avensis Wagon oa https://www.autoscout24.d...ldtidx=1&cldtsrc=listPage

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-07 17:48

Eraser127

Nijkerk

Waarom zou deze nu al aan z'n eind zitten (serieuze vraag)? Mijn 2004 307 hatchback met 548.xxx km (gekocht met 178.xxx) diesel gaat ook nog prima (hopelijk nog een jaar extra). Dit omdat je geen km-stand enzo hebt vermeld, en soms kun je dan beter de auto echt oprijden, als er niet al te grote kosten zijn/komen.

[ Voor 43% gewijzigd door Eraser127 op 21-06-2020 12:05 ]

My Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19:52
bramv82 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 10:54:
Als veiligheid niet het belangrijkste voor je is moet je een Dacia kopen. Kijk voor de grap eens naar de ncap crash ratings van die dacias.

Klinkt net alsof je al dood gaat als je er alleen in gaat zitten. In vergelijking met een 10 jaar oude auto zal het wel mee vallen.

3 sterren: minstens een gemiddelde bescherming van inzittenden bij aanrijdingen, maar niet altijd uitgerust met de meest recente functies om aanrijdingen te vermijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:38

MLLL

Palm Treo 650

bramv82 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 10:54:

Gemiddelde auto is 11 jaar oud, ga er maar rustig vanuit dat een recente Dacia veiliger is dan een random 11 jaar oude auto.

En de sterren van toen zijn niet te vergelijken met de sterren van nu bij een crashtest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-07 13:02

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

The Eagle schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:23:

Wil je een Octavia, ga dan voor de 1.4 benzine met 150 en een 6 bak DSG. Evt verkangingssetje er onder. Trust me, dan ben je de peug zo vergeten.
De 1.4 TSI is nooit met 6 traps DSG geleverd (afgezien van de GTE versies) maar altijd met de DQ200 7-traps.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Allereerst allemaal dank voor de reacties! Ik zal de suggesties van de week doornemen. Excuus voor de beknopte informatie in de openingspost; ik wist niet wat jullie wel en niet interesseerde, maar ik heb het nu aangevuld. Hieronder beantwoord ik jullie vragen (sommige vragen zijn door meerdere personen gesteld, dan heb ik er maar eentje uitgeplukt). Aanvullende suggesties blijven welkom!
Voor zover ik kon zien hebben de nieuwere 308sw's allemaal geen drie stoelen als achterbank; of heb ik verkeerd gekeken? Afgezien daarvan zou ik het zeker overwegen, met een 1.2 PureTech motor bijv.
Kuusj schreef op zondag 21 juni 2020 @ 00:45:
10 jaar oud en nu al op zijn einde? Poeh.. Wat is er dan zoal mis mee als ik vragen mag? Als de auto verder bevalt zou je naar dezelfde kunnen kijken inderdaad.
Grote rookwolken als ik (met warme motor) bij een stoplicht wegrijd en als ik ga inparkeren staat de halve straat blauw...
SirLct schreef op zondag 21 juni 2020 @ 02:09:
[...] Met de toyota of de kia, statistisch gezien, zou je geen gezeik krijgen de komende 10 jaar of zo.
Dank voor de vele tips, ik ga ze rustig bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:28
asvogel schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:48:
Allereerst allemaal dank voor de reacties! Ik zal de suggesties van de week doornemen. Excuus voor de beknopte informatie in de openingspost; ik wist niet wat jullie wel en niet interesseerde, maar ik heb het nu aangevuld. Hieronder beantwoord ik jullie vragen (sommige vragen zijn door meerdere personen gesteld, dan heb ik er maar eentje uitgeplukt). Aanvullende suggesties blijven welkom!

[...]

Voor zover ik kon zien hebben de nieuwere 308sw's allemaal geen drie stoelen als achterbank; of heb ik verkeerd gekeken? Afgezien daarvan zou ik het zeker overwegen, met een 1.2 PureTech motor bijv.

[...]

Grote rookwolken als ik (met warme motor) bij een stoplicht wegrijd en als ik ga inparkeren staat de halve straat blauw...

[...]

Dank voor de vele tips, ik ga ze rustig bekijken!
...maar moet je hem daar gelijk voor vervangen? Wat kost een reparatie / ruilmotor, en kan je er dan niet weer jaaren mee verder? Wat is er behalve olieverbruik nog meer aan de hand?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:31

thof

FP ProMod
asvogel schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:48:
Ik heb er geen verstand van, maar is dit niet een kwestie van een koppakking vervangen?

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
caspervc schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:53:
[...]

...maar moet je hem daar gelijk voor vervangen? Wat kost een reparatie / ruilmotor, en kan je er dan niet weer jaaren mee verder? Wat is er behalve olieverbruik nog meer aan de hand?
Als ik het goed begrijp komt dat olieverbruik doordat de schraapveren vol zitten. Dat kunnen ze blijkbaar niet echt repareren. De garage mompelde iets van 3500 voor een gereviseerde motor, dat is die auto niet meer waard (autoweek geeft een prijs van 4200 euro voor de auto).

Verder heb ik geen echte klachten, afmeting en prestaties zijn voor mij prima. Natuurlijk is het navigatiesysteem achterhaald, heb je geen achteruitrijcamera etc., maar dat is allemaal geen reden voor mij om naar een andere te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
thof schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:56:
[...]

Ik heb er geen verstand van, maar is dit niet een kwestie van een koppakking vervangen?
blauwe rook, dus olie.
De VTI staat bekend om olieverbruik. Als ie tever heen is krijg je dit. Reviseren of vervangen van motor is de enige oplossing. Troost bij revisie: dan is je motor beter dan een nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asvogel
thof schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:56:
[...]

Dat hoopte ik ook, maar dit schijnt met de schraapveren te maken te hebben, blijkbaar een bekend mankement van deze motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

MisteRMeesteR schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:28:
[...]

De 1.4 TSI is nooit met 6 traps DSG geleverd (afgezien van de GTE versies) maar altijd met de DQ200 7-traps.
Ik zei een 1.4 benzine met 150 pk, niet specifiek een 1.4 TSI ;)
Vorig model Octavia is iig in 2014 en volgens mij ook 2015 met een 1.4 met 150 pk geleverd, en daar zaten toen de 6 bak DSG's aan. 7 traps werd nog niet geleverd toen.
En dat weet ik vrij zeker, heb er een proefrit in gehad en stond destijds op het punt om hem in die config te bestellen :)
Of de motoraanduiding een TSI, TFSI of gewoon "benzine" was durf ik niet te zeggen. Trok wel als een tierelier. :9

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
asvogel schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:00:
[...]

Dat hoopte ik ook, maar dit schijnt met de schraapveren te maken te hebben, blijkbaar een bekend mankement van deze motor.
Wat je nog kunt proberen is een olie flush middel toevoegen aan de olie bij warme motor, 20 minuten stationair laten draaien en dan aftappen en vervolgens verversen met 5W40 C3 ipv de voorgeschreven 0W30 C2. Bracht het olieverbruik van mijn VTI drastisch terug. Flesje flush, 5 liter olie en een nieuw filter kosten je de kop niet, voor die 6 tientjes zou ik het nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-07 13:02

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

The Eagle schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:20:
[...]

Ik zei een 1.4 benzine met 150 pk, niet specifiek een 1.4 TSI ;)
En ken jij een Octavia 1.4 benzine met 150 pk welke geen TSI is dan :+ ?
Vorig model Octavia is iig in 2014 en volgens mij ook 2015 met een 1.4 met 150 pk geleverd, en daar zaten toen de 6 bak DSG's aan. 7 traps werd nog niet geleverd toen.
Dat moet 140pk /103kw geweest zijn dan :P
En dat weet ik vrij zeker, heb er een proefrit in gehad en stond destijds op het punt om hem in die config te bestellen :)
Of de motoraanduiding een TSI, TFSI of gewoon "benzine" was durf ik niet te zeggen. Trok wel als een tierelier. :9
TSI dus :>

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-07 15:20
Ik weet niets specifiek van deze motoren, maar oliewalmen na lang stationair draaien en gas geven kan ook goed je klepseals zijn. Je klepstelen lopen door een opening in de kop van je motor en worden van bovenaf gesmeerd door olie, echter om te voorkomen dat de olie langs de klepstelen in de motor loopt zitten er rubberen seals die met ouderdom kunnen uitdrogen en niet meer goed afdichten waardoor de olie langs de klep in de verbrandingskamer loopt.

Remedie is klepseals vervangen, moet de nokkenas eruit zodat ze bij de bovenkant van je kleppen kunnen. Kop hoeft er meestal niet af. Qua materiaal is het een paar euro, qua arbeid moet je denken aan een dag werk, dus paar honderd tot duizend euro bij een dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Vandaag hebben ze een flush gedaan. Nu even in de gaten houden wat er uit de uitlaat komt en hoeveel olie de motor verbruikt. Hopelijk is het voldoende opgelost en anders moet ik me toch echt op de gesuggereerde vervangende auto's orienteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

MisteRMeesteR schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:50:
[...]

En ken jij een Octavia 1.4 benzine met 150 pk welke geen TSI is dan :+ ?

[...]

Dat moet 140pk /103kw geweest zijn dan :P

[...]

TSI dus :>
Kleine correctie: was idd de 140pk versie. Voelde met drive select als 150 denk ik. Leuke optie :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-07 13:53
Voor zover ik weet verbruikt de 1,6 vti vanaf bouwjaar 2012 een stuk minder olie. Dat is ook mijn eigen ervaring met deze motor in een Peugeot 208.

[ Voor 60% gewijzigd door BadEendTerror op 25-06-2020 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14

Yucon

*broem*

asvogel schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:59:
[...]

Als ik het goed begrijp komt dat olieverbruik doordat de schraapveren vol zitten. Dat kunnen ze blijkbaar niet echt repareren. De garage mompelde iets van 3500 voor een gereviseerde motor, dat is die auto niet meer waard (autoweek geeft een prijs van 4200 euro voor de auto).
toch kan dat sommetje wel goed uitpakken. In deze staat krijg je er bijna niets meer voor. Dus of je hem nu dumpt voor 500 euro voor de export of je laat hem voor 3500 repareren en zit weer rond die 4200 ontloopt dat elkaar niet veel. En zo te zien ben je er tevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Het nieuwe model Peugeot 308 (de T9) is ook gewoon een erg fijn rijdende auto. Goedkoop, comfortabel, genoeg opties, fijne benzinemotor en ziet er netjes uit. De achterbank is wat krap, goed op letten. Een Octavia bijvoorbeeld vind ik minder prettig rijden en is niet zo stil.

Wat ik wil meegeven is de achilleshiel van deze auto: de achteras. Deze as heeft een grote kans dat hij gaat kraken wat vreselijk irritant is. Probleem is nog steeds niet goed opgelost, maar repareert men door er pur in te doen. Iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:23

vhal

ಠ_ಠ

@asvogel zie hieronder betreft de vti-motor

http://www.jwa-autoservice.nl/thp-vti-motor.html
https://sites.google.com/...rince-motoren/ep3-ep6-vti

De puretechmotoren hebben ook wel hun minpunten maar eigenlijk geldt dit wel voor iedere kleinere motor-met-turbo

Heb je wel eens naar de Honda Civic Tourer gekeken als alternatief? Persoonlijk vind ik het een fijne reisauto (op basis van 1,5 jaar en 25000 km)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRO1adERQHz6ouoknaflzHzHGgU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppJcOugH2Nj9aztRdGh52ZAC.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 14% gewijzigd door vhal op 25-06-2020 09:34 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:45
Hoe ruim is de achterbank @vhal ? Ziet er wat smal uit voor 3 stuks.

De Prius+ is al eerder aangehaald, voor 15k kun je er eentje vinden met rond de 150k op de klok, bouwjaar 2013 (toen waren ze populair door de belastingvoordelen), laat je daar niet door afschrikken. De 3 ruime zitplaatsen achterin is echt geweldig met kinderen. Qua betrouwbaarheid zit je gebakken, je zal alleen moeten wennen aan de CVT transmissie. Verbruik bij ons is 1 op 17.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
vhal schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:31:
@asvogel zie hieronder betreft de vti-motor
[...]
Heb je wel eens naar de Honda Civic Tourer gekeken als alternatief? Persoonlijk vind ik het een fijne reisauto (op basis van 1,5 jaar en 25000 km)
Dank voor de achtergrondinformatie over de motor. Mocht de huidige flush niet werken en ik wil er nog meer tijd aan besteden dan kan ik het nog eens bij jwa proberen (45 min rijden).

De Honda Civic lijkt niet echt drie gelijkwaardige zitplaatsen achterin te hebben. Verder zeker ruim genoeg!
Pagina: 1