Brandgevaar zonnepanelen op houten blokhut/veranda

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 07:17
Hoi

Ik zie allerlei mooi foto's van zonnepanelen op houten constructies zoals veranda, tuinhuis etc.

Waarom kunnen zonnepanelen niet op riet (indak kan schijnbaar wel) maar wel (indak) op veranda met naast de balk of op een blokhut van hout met een asfalt shingle van 2 keer niks?

Waarom kan het wel indak direct op brandbare isolatie kunstof platen (bv pur/pur)?

Hoe kan het risico van brand van zonnepanelen op houten onderconstructies worden verkleind? Grotere ruimte tussen paneel en constructie bv door de rail niet te schroeven direct op het dak paar een extra tussen profiel te hanteren?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:28
Die houten constructies hebben meestal een EPDM of bitumen dak. Dat is de brandwerende laag.

Zover ik het begrijp wordt brand doorgaans veroorzaakt door slecht passende of aangeknepen MC4 verbindingen. Zolang er een dakpan ofzo tussen ligt loopt het niet uit de hand.

Indak zou ik zelf alleen willen hebben als er nog minstens een stalen golfplaat tussen het zonnepaneel en de isolatie ligt.
Hoe kan het risico van brand van zonnepanelen op houten onderconstructies worden verkleind? Grotere ruimte tussen paneel en constructie bv door de rail niet te schroeven direct op het dak paar een extra tussen profiel te hanteren?
Inpakken in bitumen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb een boerderij gezien met panelen in het riet, daar was een deel zonder riet gemaakt en daar lagen panelen in.
Heeft niet veel met brand te maken denk ik maar meer met montage wat slecht gaat op riet, zo'n riet pakket is ook 30cm dik of zo.
Hout is geen probleem lijkt me.

De meeste branden waren in dak systemen en nieuwbouw waar dus fout gemonteerd is, slechte verbindingen van stekkers. Dat icm brandbare isolatie er onder gaat het mis.

Edit:
Panelen in riet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lP_WCg1V-YRFWnhLgQpVah1gP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rwrJcwsCsBpNo92KRWpYaJe4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Rol-Co op 21-06-2020 08:31 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Riet fikt (zeker als het droog is) natuurlijk veel makkelijker dan EPDM / Bitumen / dakpannen / ...

Denk ook niet dat de rietdekkers blij worden van PV op je dak. Bij vervanging van pannen natuurlijk ook niet, maar dat gebeurd veel minder frequent.