Welke koppeling voor verplaatsen verwarming in dekvloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:23
2 radiatoren zaten behoorlijk in de weg. Ik had bedacht om deze van vrijstaand naar de wand te verplaatsen.

Ik weet dat deze vaak voor een raam zitten ivm koude maar ik vond dit esthetisch niet langer mooi en het zat in de weg. Nu we verbouwen was het een mooi moment om te verplaatsen.

De loodgieter heeft het nu als volgt gedaan:

Buizen dmv knelkoppelingen verlengd aan flexibele buizen met een aluminium kern. De vloer word straks dicht gesmeerd en kan ik er dus niet meer bij. Deze word daarna afgewerkt met een gietvloer.

De opstelling staat nu al een tijdje aan, maar ik wil het toch even met jullie controleren. Het mag niet om knelkoppelingen weg te smeren als de vloer straks word dichtgemaakt. Maar ik heb ook geen alternatief? Of zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXfILzWh17oMXwZ0oyLcinP1PoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BjpffCLHGT9y45TOeY5Ol23o.jpg?f=fotoalbum_large

(Foto met koppeling volgt morgen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:29
Geen idee of het op je bestaande leidingen past/kan. Maar een aantal merken perskoppelingen mag je instorten.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Weet je zeker dat het akb is?
Indien ja dan is een perskoppeling beter. Is het pex buis dan kan je er op persen maar geen enkele fabrikant zal daar garantie op geven.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eP8-2EHM-32xfLTDBU19GBg-u_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFv0TTLC1H1pUUJVmUIlljnz.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is hoe het nu is aangesloten door de loodgieter. Ik weet niet of ik dit durf dicht te smeren. Wat zouden jullie hiermee doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ik ben geen loodgieter dus zou niet weten wat wel en niet kan. Maar als je het niet vertrouwd zou je er misschien een bakje omheen kunnen maken? Smeer je dat kleine stukje niet dicht. Hangt er ook vanaf wat voor vloer je er op legt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Je kan het altijd dicht smeren natuurlijk ,je weet nooit wat een beun de Haas in bestaande huizen heeft gedaan.

Ik zou hier foto's van maken en de maten vanaf de muren erbij zetten , deze in de map met gegevens van het huis doen.

De beste oplossing is even het tracé volgen en gewoon 2 sleuven frezen en een complete leiding in de vloer leggen.
Maar dat moet dan wel in je planning passen uiteraard.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:21
Maar dit zijn toch echt knelkoppelingen en geen pers.

Dat hoort niet in muren en vloeren thuis, is wat ik daar altijd van heb begrepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:08

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Edit, zojuist even gevraagd aan mijn beste vriend die toevallig loodgieter is.
@Laurences Het is inderdaad niet de bedoeling alleen een standaard snelkoppeling te gebruiken, er moeten speciale knel ringen in (met een snijrand) en tonnetjes in de slangen. Of dat zo is kan je niet aan de foto zien.
Uitgaande dat de loodgieter weet wat ie doet zou dit prima moeten kunnen (persoonlijk had ik dat ook niet gedacht).

[ Voor 98% gewijzigd door DukeBox op 21-06-2020 21:28 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:59
Laurences schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:55:
[Afbeelding]

Dit is hoe het nu is aangesloten door de loodgieter. Ik weet niet of ik dit durf dicht te smeren. Wat zouden jullie hiermee doen?
Hoe ziet de overgang bij de pijpjes bovenin de foto eruit? Want daar gaat het ook van meerlagenbuis naar stalen CV-buis lijkt het?

Ik zou het zelf niet op deze manier doen, maar met persfittingen. Aan de andere kant: als je een installateur vraagt om dit voor je te doen en hij levert het zo op, dan durft hij van z'n werk op aan en kan hij er ook garantie op geven als het wel gaat lekken zou je zeggen O-)

P.S. Mocht je het wel op deze manier gaan dichtsmeren, dan zou ik de koppelingen nog even aftapen zodat het niet wordt aangetast door cement.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 21-06-2020 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 20:26

Yucon

*broem*

Als je wat meer zand bij de cement doet kun je het makkelijker weer losmaken. Lijkt me altijd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:07

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik zou het in ieder geval inpakken in plastic..

[ Voor 21% gewijzigd door prein2 op 22-06-2020 06:02 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:56
Ik heb er ook geen verstand van maar als ik jou was zou ik het eerst intapen, dan een plastic zak eromheen, dan een bakje eromheen maken...en vooral ook extra zand in het cement doen..

Of alles er weer uithalen, sleuven frezen en het opnieuw doen (y) .

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixJguDLEAPZXc3oT2Reecrs6KbM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SJcQGQU1bvfaYgRlKHz4RusA.jpg?f=user_large

Dit soort knel ringen zijn er voor pex buis. Dit voorbeeld is uponor, normale knelringen zijn niet geschikt voor pex voor zover ik weet ( wellicht met een huls erin wel)

Maargoed, geen idee of een knelkoppeling wegsmeren verstandig is.

Was er geen plek voor een perskoppeling? Of meer een bijbaan loodgieter zonder het juiste gereedschap ?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:13
Ziet er uit als Gabobuis maatvoering 14x2mm zijn geen perskoppelingen voor. Ze gingen van de een verdeler apart naar de radiatoren.

Dit is een gebruikelijke oplossing met een knelkoppeling met tules. Zelf zou ik wel de nieuwe buis ook in mantelbuis leggen.

Wij gebruikten tece en zij hadden de zelfde buis diameter en die hebben we ook wel eens door de mantelbuis heengetrokken naar de nieuwe plaats van de radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Dit is wat er op een zelfde vraag werd geantwoord in het klus topic:
prein2 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:21:
[...]

knel mag wel onder een (jaren 30 houten) vloer, knel mag niet ingemetseld/ingesmeerd in een muur/vloer. dus niet gegoten in een betonvloer.
Ik zou alleen niet weten hoe je het oplost met deze leidingen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:11
CurlyMo schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:54:

[...]

Het is natuurlijk niet alsof het wettelijk geregeld is en er een dikke boete op staat als je stiekem wel een snelkoppeling weg smeerd.
Tape om de koppeling of desnoods een stukje overmaats mantel opensnijden en er omheen doen en afsmeren. Afhankelijk van het typevloer wat er overheen gaat zou je bij een harde vloer zoals laminaat de verhouding zand/ cement het percentage cement wat naar beneden kunnen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10:16
Als je het echt niet vertrouwd er een soort luikje inmaken. Maar als je tegels of iets neerlegt zou je dat alsnog moeten slopen om erbij te komen. Ik zou namelijk geen luikje in je afgewerkte vloer maken is niet mooi.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 20:26

Yucon

*broem*

CurlyMo schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:54:

[...]

Hetzelfde soort toegang als een kruipruimte-luik. Let er een fotolijstje (oid) overheen en stort het rond dat lijstje vol. Je hebt dan een vierkant gat boven die koppelingen. Vervolgens dek je het af met een stukje hout.

Resultaat: inspectieluikje *O*

edit: spuit 11. En ik was zo blij. -O-

[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 22-06-2020 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Voordat je de koppeling dicht maakt met tape/plastic enz. en helemaal voordat je het dicht stort, zou ik sowieso ff kijken of je waterdruk op de leiding kunt krijgen.

En de nieuwe leiding langs de muur, lijkt op de foto vrij hoog te liggen. (maar is op de foto soms een beetje vertekenend). Voordat je het dicht maak, zou ik deze proberen zo laag mogelijk vast te zetten.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rony
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-05 15:44
Gents, een inspectie luikje in een gietvloer is niet echt een combi die je wil...

Hoewel het eigenlijk niet de bedoeling is die koppeling in te storten zie ik niet direct wat er mis kan gaan. Als de koppeling goed zit, niet onder spanning (leidingen in een wringende bocht) dan hoef je er niet meer bij. Maar ik ben een klusser, geen pro...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Waarom een kostenbesparing(?), als je beter gewoon een volledig nieuwe leiding kan leggen?
Wat als het net goed genoeg dichtgedraaid is, maar met 55+ graden warm water wat uitzet en inkrimpt.
Ben je blij als het gaat lekken?
Wat zijn de kosten als het gaat lekken; vloer eruit, dekvloer eruit, repareren, dekvloer er weer in, etc etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:47

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik zou meer perskoppelingen vertrouwen dan knelkoppelingen onder de vloer.

Maar wat ik wel zeker zou vragen is dat ze een mantel rond de buis trekken (zoals bij de oude buizen) zodat de buis zelf nog wat kan leven.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Bangmakerij, onder druk zetten die leiding, dicht is dicht. Al mijn cv leidingen zijn voorzien van knelkopelingen, en ook flexibel welke op een verdeel blok zitten. Weliswaar zijn alle koppeling nog bereikbaar maar in de 25 jaar dat het er zit heeft het nog nooit gelekt.

Beter is van niet maar als het niet anders kan, prima, wel de leidingen goed controleren voor je hem dichtsmeer, dus water druk of af persen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:13
Het is niet zozeer dat de koppeling lek raakt doordat het een slechte verbinding is maar door de toevoegingen/componenten van de mortel. Zo hebben we bij mijn werkgever in het verleden meermaals lekkages gehad die pas jaren later ontstonden, simpelweg omdat de koppeling gecorrodeerd was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:30
Er is naar mijn weten geen regel die knelkoppelingen verbied, het is gewoon minder verstandig omdat ze minder betrouwbaar zijn dan perskoppelingen.

Het ironische is dat buitenkranen standaard altijd met een knelkoppeling komen, ook als je deze in een muur verwerkt. bv: https://benem.nl/geberit-...6uZ8GckU3GNBoCRB8QAvD_BwE

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
@BadConnection @DukeBox Dit is inderdaad Gabobuis 14mm dat hier verlengd word. Dit is niet echt heel flexibel en ik vraag me af of een nieuwe leiding door de mantelbuis gaat. Echter is dit wel het moment om het te laten uitvoeren.

Een luikje in de vloer is geen optie.

Inmiddels heb ik meerdere loodgieters gesproken en krijg ik verschillende antwoorden. Iets dat me toch wel verbaasd.

Maar @DukeBox als jouw beste vriend (& loodgieter) zegt dat dit is toegestaan, dan ga ik de nieuwe radiatoren laten ophangen, aansluiten en proefdraaien. Als ik beter nieuwe leidingen kan laten aanleggen dan doe ik dat, maar of dat nog op korte termijn lukt..

Bedankt voor de tips so far allemaal!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvCboifPuWyVcVjRvBzrwpKinXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SzuXT1GWJRlXUYCD4iY6xzXJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVc0icTgfY0UmnJBfI4unFvuVUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmKWGWtvxspPcBHJzRmePRXt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 13:09

TheBorg

Resistance is futile.

De perskoppelingen op het eerste plaatje kunnen dus wel. De knelkoppelingen op het tweede plaatje niet.

Als iemand beweert dat het wel kan en het 25 werkt dan is dat geluk. n=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:08

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@Laurences Had je al gevraagd of hij het juiste materiaal gebruikt had ? Als jouw loodgieter gewoon zijn vak verstaat zou daar gewoon op vertrouwen.

Mantelbuis had wel netjes geweest voor het geheel. In het ergste geval gaat waarmee je het dicht smeert scheuren vertonen.

Ik heb iets soortgelijks gehad i n2014, een 1-buis systeem welke is doorverbonden waar nu geen radiator meer is (moest even zoeken maar heb de foto van destijds gevonden):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1uRKywKUDz5FR_SXvzh_KPzwx1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mw5X29cE9FPi0kd2ctMX9WXI.jpg?f=fotoalbum_large
In dit geval was het wel geperst, ik heb er geloof ik een stukje bubbel plastic omheen getaped en vervolgens dicht gesmeerd met zandcement waarbij ik de verhouding zand wat heb vermeerderd voor het geval ik het weer open zou moeten maken (voor problemen of om weer een verwarming terug te plaatsen).

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 23-06-2020 15:24 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:38
Deshmir schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:03:
Waarom een kostenbesparing(?), als je beter gewoon een volledig nieuwe leiding kan leggen?
Wat als het net goed genoeg dichtgedraaid is, maar met 55+ graden warm water wat uitzet en inkrimpt.
Ben je blij als het gaat lekken?
Wat zijn de kosten als het gaat lekken; vloer eruit, dekvloer eruit, repareren, dekvloer er weer in, etc etc...
Bij bv een badkamer moet je dan naar de verdeler de bv een slaapkamer en overloop verder ligt. Dat kan je nie allemaal op gaan hakken voor een volledig nieuwe leiding.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1