Beginner 3d printer dicht of open kast wegens de dampen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-06 12:35
Heb ruime tijd een 3d printer op de planning staan.
Alleen heb ik gelezen dat er eventueel giftige dampen kunnen vrijkomen.

Daarom kijk ik voor een dichte 3d printer met een dichte kast en daar een afzuiging erop die ik zelf erop wil zetten.

Nu is mij vraag valt de dampen mee of zijn er ook andere oplossing ervoor?

Ik zat eerst aan de Creality Ender-3 deze is open of Flashforge Adventurer 3 deze is gesloten.

Het gaat om een beginner 3d printer.
Ik weet alleen niet of open cource belangrijk en wat het in houd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:57
Ligt aan de materialen die je gaat printen, PLA is niet giftig.

Het word alleen een probleem als je ABS gaat printen of wat exotischers.

Printers met een dichte kast hebben alsnog voordelen maar die hebben niet te maken met de dampen.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De luchtkwaliteit zal altijd achteruit gaan in een kamer door het gebruik van een 3d-printer, maar dat geldt uiteraard voor meer dingen in je huis (je oven, een kaarsje, nieuwe meubels waar nog niet alles uit verdampt is etc.). Bij PLA en PETG komen niet echt giftige stoffen vrij en met mijn fijnstofsensor heb ik ook geen verhoogde waardes gemeten tijdens het printen. Net als in een ruimte waar geen 3d-printer staat blijft ventileren natuurlijk belangrijk, al is het maar voor het CO2-niveau :)

De oplossing die je voorstelt, met geforceerde afzuiging op een dichte behuizing, is er eentje waar je mee moet oppassen. Introduceer je een te grote luchtstroom, dan gaan je printjes vervormen door temperatuurverschillen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 01:35
Gizz schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 21:14:

.....

De oplossing die je voorstelt, met geforceerde afzuiging op een dichte behuizing, is er eentje waar je mee moet oppassen. Introduceer je een te grote luchtstroom, dan gaan je printjes vervormen door temperatuurverschillen.
Ik heb een ikea lack tafel behuizing voorzien van een 140mm ventilator met aan de ene kant een stof filter en aan de andere kant een koolstoffilter en dat werkt zeer effectief.

Ik heb wel rondom de bodem van de zijkanten van de behuizing een sleuf van ca 1cm hoogte zitten. Zodat de luchttoevoer gelijkmatig is en vooralsnog heb ik geen nadelen aan deze setup kunnen ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Het wordt waarschijnlijk de Ender 3 V2.
Dan wil ik kijken om daar een soldeer afzuiging voor te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
jbhc schreef op zondag 21 juni 2020 @ 02:08:
[...]

Ik heb een ikea lack tafel behuizing voorzien van een 140mm ventilator met aan de ene kant een stof filter en aan de andere kant een koolstoffilter en dat werkt zeer effectief.

Ik heb wel rondom de bodem van de zijkanten van de behuizing een sleuf van ca 1cm hoogte zitten. Zodat de luchttoevoer gelijkmatig is en vooralsnog heb ik geen nadelen aan deze setup kunnen ontdekken.
Heb je een dicht kaste van gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 01:35
Evertt schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:33:
[...]

Heb je een dicht kaste van gemaakt?
Ja.

Rondom plexiglas, aan de voorkant een deurtje en bovenin een ventilator.

lk moet wel zeggen dat ik van de week het deurtje maar open heb laten staan omdat het nu bij mij op zolder +30graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronhuls1983
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 26-05 15:17
Ik zit met exact hetzelfde dillema. Heb een Ender 3 v2 besteld en wil er een enclosure voor maken, voornamelijk vanwege de afzuiging. Hij komt nl. op zolder, wat ook m'n kantoor/ hobby ruimte is. Dus zal er vaak tijdens een printsessie zitten.

Ik kijk nu naar b.v. de Ikea Stuva met een glazen deur. Dan heb je voor € 60,- een kant en klare kast. Liever wil ik het iets goedkoper houden, maar wil niet dat het er te DIY uitziet. Het Lack tafeltje vind ik niet "mooi" genoeg. Zag bij de Hornbach GUTTAGLISS plexiglas met een soort profiel systeem, maar dan zit je ook zo weer aan €60,-
Voordat ik begonnen ben met m'n nieuwe hobby, heb ik alweer teveel uitgegeven aan "upgrades" :-)

Heb nog een 8mm 12v Fan liggen die het prima doet op de 5v aansluiting van mn Pi. Deze wil ik bovenop of bovenachter plaatsen met een 8mm slang die ik uit het raam kan hangen.

Zou dat genoeg luchtverplaatsing geven om af te zuigen? Heb nog een kleinere Fan liggen die lucht in de kast zou kunnen blazen of ik zorg dat er een kier of Fan-loos roostertje is voor verse lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:44
Je moet de omgevingstemperatuur constant houden. Tocht is funest voor de prints.
Evertt schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 21:04:
Nu is mij vraag valt de dampen mee of zijn er ook andere oplossing ervoor?
Bij PLA komt een geurtje vrij. PETG is geurloos.
ABS, ASA, Nylon etc. zijn giftig (o.a. Styreen) en hebben vaak ook een verwarmde omgeving nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
ronhuls1983 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:12:
Ik zit met exact hetzelfde dillema. Heb een Ender 3 v2 besteld en wil er een enclosure voor maken, voornamelijk vanwege de afzuiging. Hij komt nl. op zolder, wat ook m'n kantoor/ hobby ruimte is. Dus zal er vaak tijdens een printsessie zitten.

Ik kijk nu naar b.v. de Ikea Stuva met een glazen deur. Dan heb je voor € 60,- een kant en klare kast. Liever wil ik het iets goedkoper houden, maar wil niet dat het er te DIY uitziet. Het Lack tafeltje vind ik niet "mooi" genoeg. Zag bij de Hornbach GUTTAGLISS plexiglas met een soort profiel systeem, maar dan zit je ook zo weer aan €60,-
Voordat ik begonnen ben met m'n nieuwe hobby, heb ik alweer teveel uitgegeven aan "upgrades" :-)

Heb nog een 8mm 12v Fan liggen die het prima doet op de 5v aansluiting van mn Pi. Deze wil ik bovenop of bovenachter plaatsen met een 8mm slang die ik uit het raam kan hangen.

Zou dat genoeg luchtverplaatsing geven om af te zuigen? Heb nog een kleinere Fan liggen die lucht in de kast zou kunnen blazen of ik zorg dat er een kier of Fan-loos roostertje is voor verse lucht.
Ik zelf kijk regelmatig bij de kring loop voor een kast wat mensen niet meer nodig hebben en deze goedkoop op te knapen.

Ik heb zelf het idee om de kast open te laten. Met een afzuiging boven met een koolstof filter en een slang naar buiten. Voor de slang moet ik even voor nadenken hoe ik dit gaat oplossen voor de winter periode. Dat doe je gauw minder in de winter.

De Ikea Stuva heeft geen glazen deur wel een dichte om daar eventueel een plexi glas op te plaatsen.

Ik zelf kijk uit naar de Creality een CR-6 SE maar deze is nog niet op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-06 19:23
jeroen3 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:21:

Bij PLA komt een geurtje vrij. PETG is geurloos.
ABS, ASA, Nylon etc. zijn giftig (o.a. Styreen) en hebben vaak ook een verwarmde omgeving nodig.
Dampen van PLA vallen(vind ik) gigantisch mee, ik ruik tot nu toe nauwelijks iets. ABS daarentegen ruik je wel, hoewel er ook (praktisch)geurloze bestaan.
Evertt schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 19:38:
[...]
...
Ik heb zelf het idee om de kast open te laten. Met een afzuiging boven met een koolstof filter en een slang naar buiten. Voor de slang moet ik even voor nadenken hoe ik dit gaat oplossen voor de winter periode. Dat doe je gauw minder in de winter..
...

Ik zelf kijk uit naar de Creality een CR-6 SE maar deze is nog niet op de markt.
Denk zelf dat een koolstof filter gewoonweg overkill is en dat je met een paneelfilter of hetzelfde filtermateriaal wat in de afzuigkap gaat al meer dan genoeg gaat zijn. Als je toch een slang naar buiten laat gaan zou ik het hele filter idee zelfs laten zitten, zou het alleen doen als je het binnenshuis laat uitblazen.

Heb zelf een ender3, ik neig dan ook eerder voor een Ender3 v2 te gaan dan een CR-6 SE. Enige wat echt verschilt tussen de twee zijn de extrusie profielen en auto bed-leveling. Hetgeen wat creality echt mist is een versie met direct drive extruder.
Pagina: 1