Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Keuze uit 3 offertes zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dionisio
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 29-05 15:13
Recent heb ik de knoop doorgehakt om zonnepanelen op mijn huis te installeren. Ik heb inmiddels 4 offertes opgevraagd waarvan er 3 het meest interressant zijn. De offertes zijn gebasseerd op een jaarlijst verbruik van ongeveer 2000 kWh en er is geen schaduw. Mijn dak en ligplan zien er als volgt uit:

De offertes zien er als volgt uit:

Offerte 1:
  • 10x Q-Cells 320 Wp Full black DOU BLK panelen
  • 1x Solax X1 AIR 3.0 omvormer
  • 10x Clickfit portrait bevestiging
  • 1x Volledige installatie
  • 5 jaar installatiegarantie
Prijs incl. = 3.793,35
Prijs excl. = 3.135,00

Offerte 2:
  • 10x Trina Solar 320 Wp Honey Black panelen
  • 1x Eigen Zonneplan One omvormer
  • 1x Solar Construct Montagemateriaal
  • 10 jaar serviceplan
Prijs incl. = 4332,99
Prijs excl. = 3.660,98

Offerte 3:
  • 10x JA Solar 320 Wp Black panelen
  • 1x Growatt 3000MTLS omvormer
  • 1x Merk? montagesysteem
  • 10 jaar installatiegarantie
Prijs incl. = 4.131,32
Prijs excl. = 3.494,31

Ik neig zelf naar de eerste offerte. Niet alleen vanwege de prijs maar ook omdat het een lokale installeteur is die goed staat aangeschreven. Ik zou graag van jullie (experts) willen weten wat jullie ervan vinden. Zijn de prijzen een beetje realistisch? En zijn de panelen en omvormers aan te raden of zouden jullie toch voor andere merken kiezen? Alvast dank! :)

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 18-06 18:44
Mooi toch, goede prijs en vertrouwen, wat wil je nog meer. (Meer zonnepanelen uiteindelijk...)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• traders
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19-06 16:44
Eerste offerte. Je zegt het zelf al. Stel je voor er zijn problemen. Een lokale installateur is eerder geneigd en sneller te komen. Krijg dat maar eens voor elkaar bij een installateur van de andere kant van het land.

Mogelijk is er meer faillissement risico bij een kleine installateur maar groten gaan ook over de kop.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Ik kijk graag wat verder.
Ik ben ooit ook begonnen met 3430 Wp en heb inmiddels 7100 Wp liggen en 4 omvormers verder.

Komt er een EV?
Leg het dak gewoon vol. En eventueel ook nog de andere kant om meer spreiding te hebben als salderen is afgelopen.

Heb je 1 of 3-fase?
Wat zijn de afmetingen vh dak (even in een tekening zetten)
Enkele pannen opmeten en tellen.

[Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2020 17:46]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• traders
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 17:37:
Ik kijk graag wat verder.
Ik ben ooit ook begonnen met 3430 Wp en heb inmiddels 7100 Wp liggen en 4 omvormers verder.

Komt er een EV?
Leg het dak gewoon vol.
Ja ik geloofde in het "leg-dak-vol" advies maar ik twijfel nu. Stel EV komt over 4-5 jaar. Tegen die tijd zijn panelen krachtiger en of goedkoper (Wp/Euro). Je kunt beter de panelen zo nu neerleggen dat er nog panelen bij kunnen en dan later uitbreiden. Dit scheelt alleen een omvormer maar de Wp/Euro gaat dit wel goedmaken?

Ook gaat de salderingsregeling versoberd worden dus als je dan geen super energieslurper hebt (EV opladen overdag) dan kost dit opbrengst.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@traders Volgens mij komt zijn EV aankomende woensdag (zoekfuctie in tweakers)

Ik zeg: zappi en eddi en gaan met die banaan

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• traders
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 17:52:
@traders Volgens mij komt zijn EV aankomende woensdag (zoekfuctie in tweakers)

Ik zeg: zappi en eddi en gaan met die banaan
Ok dan wordt het verhaal anders. Maar als ik 5 dagen overdag werk met EV, dan kom ik niet van de productie af. Nu met salderingsregeling valt dit wel mee maar dit gaat afgebouwd worden.

Hoe zie jij dit?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@traders Maak er een laadpunt voor anderen voor? Gratis geld.

Maar even serieus:
Je hebt in een week 7 dagen.
Je hebt zomer en winter
Je hebt mindere en betere dagen.

Kijk nu eens niet alleen naar die zonnige zomerdag, maar ook naar de andere dagen welke minder zijn.
Dat zullen er meer zijn...

Ik vind het erg vreemd dat TS, vermeld dat hij maar 2000 kWh verbruik heeft.
Dat is dan zonder EV...

Ook al wordt salderen afgebouwd. Dan heb je het over een 8-10 jaren plan.
Met een eigen EV is het al met < 4 jaar terugverdiend bij huidige paneel prijzen.

[Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2020 18:10]

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 18:38
Haha, met zo'n dak vind ik het een no brainer om ook meteen minstens genoeg te leggen voor je EV erbij.
En als je dak dan voor 80% vol is maak er dan voor het gemak meteen 100% van.
Vergeet niet dat op je eigen naam BTW terugvragen vanaf dit jaar nog maar eens per 3 jaar kan.

Toen ik ze twee jaar geleden heb gelegd was ons verbruik 2000 kWh per jaar. Nu 4500 kWh (maar geen gas meer).

Ik ben blij dat ik het dak meteen gevuld heb.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 18-06 18:44
Inderdaad @AUijtdehaag Als je zelfs in de beste maanden een direct verbruik van 50% kunt maken dan doe je het mijn inziens al niet verkeerd, dus heb je meer panelen nodig.

• Dionisio
@AUijtdehaag Dat was ik vergeten erbij te vermelden |:( Mijn EV komt er binnenkort klopt. Dit betekend dat mijn verbruik een stuk hoger uit zou vallen indien ik een laadpunt laat installeren. Het punt is een beetje dat ik geen eigen oprit heb maar wel parkeerplekken vlak achter mijn huis. Mijn idee is om eigenlijk achter in mijn tuin een laadpunt te installeren om vervolgens met een kabel van een meter of 10 mijn auto aan te kunnen sluiten. Niet ideaal maar beter dan niets. Probleem is dat ik over een stukje openbare grond (5 meter ong) moet om bij de auto te komen. Ik heb de gemeente gevraagd of dit mag, maar heb nog geen difinitief antwoord. Dus ik ben er in eerste instantie er maar vanuit gegaan dat er (voorlopig) nog geen laadpunt komt. Als ie er wel komt, dan zou een alles meteen vol leggen betere keuze zijn lijkt mij dan? Trouwens, de lokale installateur heeft de mogelijkheid om ook laadpunt te laten installeren samen met de zonnepanelen.

[Voor 6% gewijzigd door Dionisio op 20-06-2020 18:16]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dionisio
Als dat niet gaat, heeft het inderdaad minder nut om alles vol te gooien.

Bekijk in ieder geval toch de mogelijkheid om op de andere kant ook wat panelen te leggen. (noordwest)
Dus dan heb je een omvormer met 2x mppt ingang nodig.
Wat is de hellingshoek daarvan?

• busscherski
Ik begrijp dat een kabel over de stoep doorgaans gedoogd wordt als je er een zware rubber mat over legt.
Eventueel gewoon beginnen met de 2 kW granny charger als je niet zoveel kilometers rijdt.
Niet teveel vragen stellen aan de gemeente. (Geen slapende honden wakker maken)

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

• Dionisio
busscherski schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 18:24:
Ik begrijp dat een kabel over de stoep doorgaans gedoogd wordt als je er een zware rubber mat over legt.
Eventueel gewoon beginnen met de 2 kW granny charger als je niet zoveel kilometers rijdt.
Niet teveel vragen stellen aan de gemeente. (Geen slapende honden wakker maken)
Dat verschilt erg per gemeente. In dit geval gaat het om een stuk gras waar niemand overheen loopt. Als ik de auto op de eerste of twee parkeerplek zet, dan heeft er in principe niemand last van. Granny charger vind ik geen prettig idee. Daar zijn gewone stopcontacten eigenlijk niet voor gebouwd. Aangezien ik een 1 fase 35a aansluiting heb, ben ik van plan een 3,5 dan wel 7 kw laadpunt te installeren.

[Voor 15% gewijzigd door Dionisio op 20-06-2020 18:39]

• Dionisio
Die heb ik ergens eerder gezien. Voor een land als Nederland, waar de meeste geen eigen oprit heeft, is dit een goede oplossing.

• busscherski
@Dionisio
Alleen even opletten als ze gras gaan maaien.
Gewoon doen zou ik zeggen.

• Dionisio
busscherski schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 18:36:
@Dionisio
Alleen even opletten als ze gras gaan maaien.
Gewoon doen zou ik zeggen.
Daar zat ik ook aan te denken. Kabelmat zou een oplossing kunnen zijn.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Over een paar jaar kun je toch draadloos inductief laden.. :+
https://www.zelfenergiepr...andaard-elektrische-auto/

[Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2020 18:49]

• busscherski
Een kabelmat lijkt me niet goed voor het gras als die er vaak overdag ligt.

• Dionisio
busscherski schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 18:48:
Een kabelmat lijkt me niet goed voor het gras als die er vaak overdag ligt.
Ja, dat zou best kunnen. Ik moet er nog goed over nadenken hoe ik dat ga oplossen. De kabel komt vlak achter schutting van de buurman te liggen en niet dwars over het veldje gras, dus de kans is dan kleiner.

Maar..even over de zonnepanelen. Als ik jullie zo beluister dan is het dus de beste keuze om gewoon het hele dak vol te gooien en meteen een laadpunt te laten installeren. Ik denk dat ik dit aan de lokale installeteur ga voorleggen. Wat betreft merk van panelen en omvormer, heeft iemand enig idee of deze goed zijn? En kwa laadpunt, welke zouden jullie adviseren? Ik gok dat ik eentje met load balancing nodig zal habben aangezien ik over een 1 fase 35a aansluiting beschik?

• busscherski
Het komt vast goed met die kabel.

Hoeveel km ga je jaarlijks rijden?
Als je CV ketel kapot gaat, komt er dan een warmtepomp?

Een laadpaal met load balancing heb je alleen nodig als je zo snel mogelijk moet laden.

Als je genoegen neemt met 20 km/h (240 km/12h) laden dan is een eigen kabel naar de meterkast en daar een 16A groep prima (geen load balancing nodig).

Welke auto is het? Sommigen lusten niet eens sneller.

[Voor 3% gewijzigd door busscherski op 20-06-2020 20:57]

• Dionisio
busscherski schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 20:56:
Het komt vast goed met die kabel.

Hoeveel km ga je jaarlijks rijden?
Als je CV ketel kapot gaat, komt er dan een warmtepomp?

Een laadpaal met load balancing heb je alleen nodig als je zo snel mogelijk moet laden.

Als je genoegen neemt met 20 km/h (240 km/12h) laden dan is een eigen kabel naar de meterkast en daar een 16A groep prima (geen load balancing nodig).

Welke auto is het? Sommigen lusten niet eens sneller.
Hoeveel km ga je jaarlijks rijden? 15.000 km per jaar
Als je CV ketel kapot gaat, komt er dan een warmtepomp? CV is van 2016, maar mocht ie kapot gaan dan is er kans dat ik een warmtepomp neem ja.

Ik dacht dat, als je maar 1 fase 35a aansluiting hebt samen met een 7 kW laadpunt, dat het dan beter is om eentje met load balancing te nemen om te zorgen dat de boel niet overbelast raakt.

Wat bedel je precies met ' eigen kabel naar de meterkast'? Zonder een laadpunt er tussen? Of een 3,5 kW laadpunt?

Het is een e-Golf 2020 editie met een 32 kWh accu. De auto laadt max met 7 kW op AC en 40 kW op DC.

• busscherski
15000 km / jaar, dat zal denk ik al snel 3000 kWh / jaar kosten met die auto. Verwacht je in de komende 5-10 jaar meer of minder te gaan rijden?

Je CV ketel kan nog wel even mee hopelijk, het ligt eraan wat de gasprijs gaat doen maar nu alvast een warmtepomp laten installeren (volledig uitbesteden aan een bedrijf) is denk ik financieel nog niet aantrekkelijk. (als je het zelf doet zoals ik kan het wel ongeveer uit). Het zou best kunnen dat je dit probleem de komende 5-10 jaar nog niet hebt.

Een klein overschot is overigens momenteel geen ramp, dat kun je nog relatief gunstig verkopen als je overstapt naar de juiste leverancier.

Ja ik zie dat die auto thuis max 7.2 kW kan laden (36 km/h, van 0 tot 100% accu in 5h15m) dan is load balancing wel nodig ja.
Ik had het over 3.7 kW (19 km/h, van 0 tot 100% in 10h15m) en zonder load balancing.
Hoe vaak komt het voor dat je met een lege accu thuis komt en in minder dan 10 uur een volle moet hebben? Maar je hebt wel gelijk, als je het goed voor elkaar wilt hebben neem je wel load balancing. Ook al denk ik dat het voor de meeste mensen niet noodzakelijk is.
Wat bedel je precies met ' eigen kabel naar de meterkast'? Zonder een laadpunt er tussen? Of een 3,5 kW laadpunt?
Ik had het wel over een 3.7 kW laadpunt ertussen. Het laadpunt heeft weer een eigen kabel naar de meterkast.

• busscherski
Een voorbeeldje van wat ik denk ik zou doen in jouw geval.

12 panelen op west en 8 op oost. (past dat?)

Met een 4 kW, 4,2, 4,6 of 5 kW enkelfase omvormer.
Als je een 4 kW omvormer kiest zal het op jaarbasis een half procent aftoppen vergeleken met een 4.6 kW omvormer. Het ligt er een beetje aan wat de meerkosten zijn van een omvormer groter dan 4 kW maar mogelijk heb je met 4 kW de beste tvt.

Zolang je op enkelfase blijft zou ik maximaal 13 panelen op west nemen. Want 13 is het maximum aantal dat in een string mag op een enkelfase omvormer die max 600 V DC mag zien.
Als het meer wordt vind ik het netter om een 3 fase aansluiting en omvormer te nemen (misschien ook handig voor je volgende elektrische auto of als een gast even wil laden).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
Kun je qua maximale dakvlakbenutting en besparing installatiekosten niet beter de 2x1m panelen gebruiken? Zevens stuks in landscape links van je dakdoorvoeren, twee stuks er boven en dan zes stuks in portret aan de rechterkant. Pak gewoon de nieuwe 3-fase aansluiting en groepenkast // aanpasing daaraan ook (deels) mee in de BTW teruggave tbv PV.

Ben wel benieuwd naar de exacte afmetingen.

[Voor 17% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-06-2020 11:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dionisio
kabeltjekabel schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:34:
Kun je qua maximale dakvlakbenutting en besparing installatiekosten niet beter de 2x1m panelen gebruiken? Zevens stuks in landscape links van je dakdoorvoeren, twee stuks er boven en dan zes stuks in portret aan de rechterkant. Pak gewoon de nieuwe 3-fase aansluiting en groepenkast // aanpasing daaraan ook (deels) mee in de BTW teruggave tbv PV.

Ben wel benieuwd naar de exacte afmetingen.
Ik heb de afmetingen van mijn dak aan de oostkant even berekend. Dakpannen zijn 18x30cm=5,4m breed en 24x32,5cm=7,8m hoog aan de korte kant en 41x32,5cm=13,32m hoog aan de lange kant (schuur).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Ja het voordeel van nu overstappen naar 3 fase is dat je ook voor de kosten daarvoor en renovatie van de meterkast de btw kunt terugvragen. Het liefst wel als je ook een 3 fase omvormer neemt want dan is het noodzakelijk voor PV.
En misschien leuk voor je volgende EV. Dan heb je al mooi een 3 fase kabel liggen naar je laadpaal. Eventueel heb je met je huidige EV dan geen load balancing nodig maar dat zou je na kunnen vragen.

Met enkelfase kun je met 1 omvormer overigens wel meer dan 13 panelen van 320 Wp hebben per kant. Alleen niet in 1 string.
14 panelen op oost en 8 op west kan dan nog steeds, alleen heb je er dan al snel twee enkelfase omvormers voor nodig. Tenzij je kiest voor polystring. Polystring lijkt in jouw geval ongeveer 0.3% verlies te veroorzaken. Ik zie dat SolaX met jouw (steile) dak en panelen geschikt is voor polystring.

Hier heb ik even een SolaX 4.2 kW nagedaan met 14+8 panelen (polystring). Maar er is uiteraard meer mogelijk, 18+8 is zelfs efficienter (op een 5 kW enkelfase omvormer)

Hier even een "offerte" voor 14 panelen op oost.
3898 euro / (14*320 Wp) = 0.87 euro / Wp

En hier eentje voor 14+8 polystring. 5442 euro / (22*320 Wp) = 0.77 euro / Wp

Maar goed, in plaats van een 4.2 kW enkelfase omvormer die op zich heel goed zal werken zou ik in dat geval liever een 3 fase omvormer hebben. 5703 / (22*320) = 0.81 euro / Wp. Dus nog steeds relatief goedkoper dan slechts 14 panelen leggen. Niet vanwege de extra opbrengst van 0.3% per jaar maar omdat niet elke installateur een polystring installatie zal willen maken. En 3 fase is beter in geval van hoog netvoltage.

Dus die 8 extra panelen kun je relatief goedkoop leggen. Dat compenseer weer voor dat de instraling iets slechter is. (+/- 60% van ideaal vs 88% van ideaal).
Bedenk echter wel dat, zodra de salderingsregel verdwijnt. Eigen verbruik gunstiger is. Veel mensen verbruiken aan het eind van de dag meer energie dan aan het begin van de dag dus de energie die west opwekt is dan op zich waardevoller dan die oost opwekt.

Mijn SolaX heeft een DC werkschakelaar. Ik denk dat alle SolaX omvormers dat hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dionisio
Ok, ik heb er goed over nagedacht en de knoop doorgehakt:

1. Ik ga voor de eerste installateur maar wel met een aangepaste offerte.
2. De 1x35a aansluiting ga ik naar 3x25a om laten zetten. Dit om vast op de toekomst voorbereid te zijn.
Moet daarvoor echter wel eerst een hoofdschakelaar laten installeren.
3. Ipv. 10 panelen ga ik in iedergeval het dak aan de (zuid)oostzijde vol laten leggen met een 3 fase (polystring) omvormer. Als de kosten niet al te hoog zijn, dan laat ik aan de westzijde misschien nog een aantal panelen extra plaatsen.
4. Er komt een laadpunt van minimaal 7kw.

Mis ik iets? Ik ga morgen met de installateur overleggen en een afspraak maken. Zodra ik de nieuwe offerte binnen heb, dan zal ik deze hier posten. Dank aan allen voor het meedenken en tips tot nu toe! d:)b

• busscherski
Lijkt me een goed plan.
Ik vind die installateur wel aan te raden. :)
Een 3 fase omvormer sluit je trouwens niet aan als polystring maar gewoon een string.
Let erop dat als je je andere dak meeneemt, je er minstens 6 legt ivm minimum voltage. Liever nog meer dan 8.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True