Toon posts:

WallWizard zelf aansturen RS-232 / wifi

Pagina: 1
Acties:

• thommy86
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 06-09 13:41
Een aantal jaar geleden heb ik een WallWizard TA-55 gekocht. Dit is een TV beugel die kan kantelen als de TV aangaat. Na een lange tijd geen gebruik te hebben gemaakt van deze functie, leek het mij leuk om de beugel te bedienen met Home Assistant.

Er zijn een aantal manieren waarom de beugel aan te sturen is;

Auto modus: Verbinding via optischekabel naar de tv.
Manuele modus: Met een ir afstandsbediening

Beide situaties zijn niet echt betrouwbaar en ben ik dus opzoek gegaan naar een alternatief. De beugel heeft namelijk een usb aansluiting en een RJ12 aansluiting. De usb kan worden gebruikt voor een niet meer leverbare WallWizard ControlWand Wireless Module.

In de reactie sectie van de ControlWand is de onderstaande opmerking gemaakt, waarin wordt aangegeven wat de pin layout van de RJ12 is.

Nu is mijn vraag hier, Hoe kan ik dit project het beste aanpakken? Ik heb geen verstand van RS232. Mij idee zou zijn om een Wemos D1 mini te gebruiken, alleen weet ik niet of hier perse een TTL tussen zou moeten. Want als dat het geval is, dan ik mijn volgende vraag, hoe moet dit worden aangesloten.

Elk antwoord levert voor mij een vraag op. Graag hoor ik tips en informatie waar ik me in kan verdiepen.

Control via RS232: RJ12 6-4 BAUD 2400
Commandset: x-ARM no CRC / Checksum
RJ12 pinout:
LED side
1 - NC
2 - unknown
3 - OUT (xARM-TX -> PC RX)
4 - GND
5 - IN (xARM-RX <- PC TX)
6 - open
Power/IR side

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 08:14

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
RS232 vs TTL: https://www.sparkfun.com/tutorials/215

Mogelijk kun je het ook wel meten, als je de spanning tussen GND en TX meet terwijl je wat opdrachten geeft via de afstandsbediening. Ik acht de kans 99% dat het TTL is en je de ESP8266 er zo op kunt aansluiten.

Maar het aansluiten is één, vervolgens moet je ook commando's sturen. Heb je die al kunnen achterhalen?

N.B. Misschien nog een tussenweg, een IR-transmitter aan een ESP8266 hangen? En dan de IR-LED op de ontvanger vasttapen.

[Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 20-06-2020 16:08]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• thommy86
Thanks voor je reactie!

De commando's weet ik niet, vandaar ook mijn vraag hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Ik heb een harmony hub staat en zo geprobeerd de commando's te sturen. Dit heeft voorheen altijd gewerkt alleen reageert de beugel niet goed meer op de ir. Wat hier de oorzaak van is weet ik niet. Vandaar dat dit me een leuk project lijkt.

• ThinkPad

ThinkPad

Hangt de beugel op een andere plek? Zonlicht bevat ook veel IR-straling, als de zon op de ontvanger schijnt dan zou het goed kunnen dat dit jouw commando's overschreeuwt door ruis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thommy86
De tv ligt op dit moment op eettafel. IR heb ik wel even getest. IR is met een jack aangesloten. Hier zal ik misschien ook eens naar kunnen kijken. Al ben ik vooral benieuwd naar de mogelijkheden met de RJ12 connector.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 06:48

Damic

Afwezig soms

Het zou zo maar eens kunnen zijn dat de commando's van IR hetzelfde zijn over RS232, heb hier ook een apparaat liggen dat je via RF/IR afstandsbediening kunt bedienen maar na een kleine reverse engineering geven zelfs de knoppen aan de voorkant IR codes aan de main cpu,

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Die IR codes kan je uitlezen of simpel sampelen om vervolgens via een processor direct in de ontvanger achter de IR sensor te pompen. Dan zou je alsnog via de USB spanning van de TV of een stroomsensor op de 220v TV stekker een aan/uit signaal maken en die op de processor koppelen

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• thommy86
Ik zal het kastje los moeten maken van de beugel om testen te doen. (Dat gaat niet heel makkelijk)

De IR codes moet ik wel uit kunnen lezen. Ook heb ik de datasheet gevonden van de controller. Voor mij in eerste instantie chinees maar ik ga er eens induiken. Ook heb ik gezien dat er headerpins aanwezig zijn. Een hoop opties om uit te zoeken.

• FuaZe
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 07:44
Als je niet weet welke data je moet sturen, wordt RS232/serieel heel lastig.
Neem contact op met de fabrikant, of zij een lijst hebben van commando's.

Daarnaast, je hebt de afstandsbediening? Dan kun je IR makkelijk "afluisteren" en later opnieuw verzenden.

Je moet de emitter wel strak op de ontvanger zetten en als je de afstandsbediening toch niet gaat gebruiken, flink wat zwarte/reflecterende tape er over.

• ThinkPad

ThinkPad

Ik zie een MAX232, dit is een RS232 naar TTL converter. De RJ12 is dus RS232 i.p.v. TTL zoals ik eerder dacht. Maar je kunt met een ESP8266 prima inhaken ná de MAX232 en daar een TTL-signaal injecteren.

• Sine
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 08:39
Dan nog ... je zult eerst moeten weten wat voor een codes dat ding wilt hebben.

Een datasheet van de controller zegt je niets, dan weet je nog niet wat daar voor een software in draait

Repareren doe je zo.

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik zie overigens een simpele 180SH motor en ergens aan het eind een potmeter die de positie terugkoppelt.

Dus een Aruino/8266 met een H-brug zou het allemaal kunnen vervangen, moet je alleen zelf de code verzinnen

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• thommy86
memphis schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:28:
Ik zie overigens een simpele 180SH motor en ergens aan het eind een potmeter die de positie terugkoppelt.

Dus een Aruino/8266 met een H-brug zou het allemaal kunnen vervangen, moet je alleen zelf de code verzinnen
Deze week is mijn vakantie begonnen en heb ik dit project maar eens afgestoft. Ik heb er voor gekozen om een Wemos met een H-bridge te gebruiken.

Het project heb ik eerst op een breadboard gemaakt met de potmeter van de beugel en 2 ledjes als motor. Ik heb het script in ESP Home gemaakt zodat het simpel te integreren is in Home Assistant.

Nu heb ik gister een H-Bridge (5 stuks) binnen gekregen en meteen doorgebrand. Ik had niet goed op het voltage gelet. Maar wat mij opviel is dat die chip heel snel heel warm wordt. Nu is deze applicatie niet zo heel belastend, maar is het nodig om te koelen? En waar moet ik nog meer rekening mee houden?

H-bridge (verkeerde)
H-bridge (Hopelijk de goede, komt vandaag binnen)

Edit:
Inmiddels werkt het sinds een weekje helemaal zoals ik het wilde hebben. De H-bridge is wat groter uitgevallen dan ik had verwacht, maar na wat aanpassingen pasten alles prima.

Hieronder de ESP home code welke ik nu draai. In de calibrate_linear zorg ik voor de afstelling van de motor.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
sensor:
  - platform: adc
    pin: A0
    id: "tv_mount_position"
    name: "tv_mount_position"
    update_interval: 200ms
    filters:
    - calibrate_linear:
        - 0.58 -> 0.00
        - 0.90 -> 1.00

output:
  - platform: gpio
    id: 'motor_1a'
    pin: D1
    id: 'motor_1b'
    pin: D2

switch:
  - platform: output
    output: 'motor_1a'
    id: motor1a
  - platform: output
    output: 'motor_1b'
    id: motor1b

binary_sensor:
  - platform: template
    name: "tv_mount_closed"
    id: "tv_mount_closed"
    lambda: |-
      if (id(tv_mount_position).state > 1.00) {
        // TV mount is open.
        return true;
      } else {
        // TV mount is closed.
        return false;
      }
    name: "tv_mount_open"
    id: "tv_mount_open"
    lambda: |-
      if (id(tv_mount_position).state < 0.00) {
        // TV mount is closed.
        return true;
      } else {
        // TV mount is open.
        return false;
      }      
    pin: D3
    id: "tv_mount_button"
    filters:
      invert:
    on_press:
      then:    
        - lambda: |
            if (id(tv_mount).position == cover::COVER_OPEN) {
              if (id(motor1a).state){
                id(tv_mount).stop();
              } else {
                id(tv_mount).close();
              }
            } else {
              if (id(motor1b).state){
                id(tv_mount).stop();
              } else {
                id(tv_mount).open();
              }
            }     

cover:
    name: "TV Mount Full"
    id: tv_mount
    optimistic: true
    has_position: true
    open_action:
      - switch.turn_off: motor1b
      - switch.turn_on: motor1a
      - wait_until:
          binary_sensor.is_on: tv_mount_open
      - switch.turn_off: motor1a
    close_action:
      - switch.turn_on: motor1b
      - wait_until:
          binary_sensor.is_on: tv_mount_closed 
    stop_action:

[Voor 5% gewijzigd door thommy86 op 06-09-2021 13:41]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee