Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

ISPConfig op Microsoft Azure en DNS domeinnaam koppelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jaka1908
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 21-03 15:03
Beste Tweakers,

Ik zit momenteel even met mijn handen in het haar m.b.t. onderstaande beschreven situatie. Ik heb gemiddelde kennis m.b.t. hosten van websites, echter weet ik nu niet zo goed hoe ik dit technisch voor elkaar moet krijgen. Misschien denk ik te moeilijk, dus graag jullie advies.

Mijn vraag
Ik heb een los domeinnaam bij provider X. Aan deze domeinnaam zijn de twee nameservers van provider X verbonden waarbij ik via het klanten-paneel via een A-record doorverwijs naar het ip-adres van mijn server bij Microsoft Azure.

Nu moeten binnenkort externe personen ook wijzigingen kunnen doorvoeren. Hierdoor ben ik op het idee gekomen ISPConfig te installeren zodat binnen dit systeem (dat gehost wordt op Azure) zowel websites als ook de DNS-instellingen van het domein gewijzigd kunnen worden. Dit is namelijk handig omdat hierdoor alles beheerbaar blijft met een gebruikersnaam en wachtwoord binnen ISPConfig en ik dus niet de inloggegevens van provider X hoef af te geven.

Maar hoe zit dit technisch in elkaar? Hoe kan ik ervoor zorgen dat de DNS instellingen die ik in ISPConfig maak (dus bijvoorbeeld een nieuw A-record toevoeg) worden doorgevoerd in het domein van provider X? Gaat dit überhaupt?
  • Provider X: domeinnaam
  • Microsoft Azure: VM met statisch ip waarop ISPConfig draait. Hierop worden websites gehost en moet tevens dienen als paneel om de DNS-instellingen van het domein te wijzigen.
Relevante software en hardware die ik gebruik
ISPConfig, VM bij Microsoft Azure (draait op Ubuntu) en domeinnaam bij provider X.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik kom op internet voornamelijk handleidingen tegen hoe je Route53 (Amazon AWS) en Azure DNS koppelt aan het domeinnaam en de hosting. Dit begrijp ik want dit is op dit moment het geval. Ik heb tevens een handleiding van ISPConfig gevonden en hierbij wordt aangegeven dat een tweede systeem voor de nameservers nodig is. Maar hierin wordt niet uitgelegd hoe dit systeem moet worden opgezet. Tevens wordt over zogenoemde Glue-nameservers geschreven maar ik kom er gewoon niet uit.

Kortom, kan iemand mij vertellen hoe deze koppeling technisch in elkaar zit?

Bedankt! :)

Alle reacties

• xares
  • Registratie: januari 2007
  • Nu online
Je moet eigen nameservers opzetten in ISPconfig:
https://www.howtoforge.co...e-service-with-ispconfig/

Vervolgens pas je bij provider X de nameservers aan van de domeinnaam (met GLUE records).
Hiervoor heb je wel 2 IP-adressen nodig op de ISPconfig server.

• Jaka1908
Die handleiding had ik inderdaad al doorgelezen maar daaruit werd ik niet wijzer.

Hoe werkt dat met die GLUE records? Wat moet ik dan precies aanpassen bij provider X? Stel dat de nameservers van provider X ns1.providerx.nl en ns2.providerx.nl zijn. Wat moet ik dan aanpassen bij provider X?

Het spijt me dat ik als een leek overkom. Ik hoop op je begrip.

• xares
  • Registratie: januari 2007
  • Nu online
Als je nameservers zelf aanmaakt in je DNS dan krijg je je eigen ns1 en ns2.”jouwdomein.nl”

Omdat te laten werken moet de provider van “jouwdomein.nl” glue records aanmaken bij SIDN. En jij moet de DNS goed instellen op je ISPconfig server.

Heb je wel 2 IP-adressen op die Azure VM? Anders gaat dat sowieso niet werken.

• MadEgg
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19:13

MadEgg

Tux is lievvv

Zelf doe ik dit met ISPConfig en TransIP DNS servers. Ik registreer domeinnamen bij TransIP en beheer ze vanuit ISPConfig.

Het glue record is alleen nodig voor de domeinnaam van de ISPConfig server. Als je server draait op ns0.jaka1908.com dan heb je een glue record nodig voor jaka1908.com, aangezien je ns0.jaka1908.com wilt gebruiken als authoritieve nameserver voor jaka1908.com - om de cirkel te doorbreken heb je het glue record nodig.

Voor andere domeinnamen is deze cyclus er niet - bijvoorbeeld anderdomein.com zegt dat de nameserver ns0.jaka1908.com is. Dit is een ander domein dus de glue records zijn niet noodzakelijk. Het glue record is dus niets anders dan een IP-adres referentie bij je domeinregistratie voor het adres van de authoritieve server. TransIP vraagt hier expliciet om indien je de nameserver voor een domein instelt op het domein zelf of een subdomein ervan.

Nu voor de config: je zult een registrar moeten hebben die het ondersteunt om DNS-servers als slave server in te stellen. In ISPConfig stel je bij DNS in dat de zone transfer toegestaan is vanaf de IP-adre(sen) van de slaves, en ook notificatie kan je eventueel aanzetten. Als je nu wijzigingen in ISPConfig doorvoert wordt dit gepropageerd naar de slave servers. Overigens is dit niet noodzakelijk, maar dan heb je geen backup server. Dat is wel wenselijk.

[Voor 10% gewijzigd door MadEgg op 20-06-2020 15:28]

Tja

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jaka1908
Bedankt voor de heldere reacties. Ik ga het even samenvatten waarbij ik hoop dat ik het begrijp.

Ik heb het idee dat 't 'm met GLUE-records niet gaat worden. Bovendien heb ik twee domeinnamen waarbij domein-A het hoofddomein is en domein-B een afkorting van domein-A is en niet gebruikt wordt. Deze zijn beide bij dezelfde provider ondergebracht. Dus (een korte samenvatting)...

Domein-B zou ik dan kunnen gebruiken als domein voor de nameservers (voor het hoofddomein) en gebruikt in dit geval zelf de nameservers en dns-beheer van de provider. Dus:
  • A-record: ns1.abc.nl --> ip: 1.1.1.1
  • A-record: ns2.abc.nl--> ip: 1.1.1.1
Hierbij verwijzen ns1.abc.nl en ns2.abc.nl naar hetzelfde ip-adres van de Azure VM waarop ISPConfig draait. Het ip-adres is van beide nameservers gelijk. Dit maakt niet zoveel uit omdat de website niet vaak bezocht wordt, niet heel belangrijk is en een downtime dus niet erg is. Het gaat er vooral om dat de setup eenvoudig is en dat een aantal beheerders simpele content kunnen veranderen.

Domein-A (dus het hoofddomein) gebruikt dan de nameservers ns1.abc.nl en ns2.abc.nl en niet het dns-paneel van de domeinprovider.

Dus bij een bezoek aan het hoofddomein gebeurt het volgende:
  • Bezoek aan domein-A. --> kijkt welke nameservers beschikbaar zijn.
  • Nameservers ns1.abc.nl en ns2.abc.nl reageren. --> geven het ip-adres 1.1.1.1 terug en verwijzen door naar de Azure VM met ISPConfig (met de DNS-instellingen voor het hoofddomein)
En nu? Wat vul ik in bij de ISPConfig DNS instellingen? Maak ik daar nu simpelweg het hoofddomein aan en vul ik een aantal waardes voor de A-records in waarbij de A-records verwijzen naar het ip-adres van de eigen server (dus 1.1.1.1)? Denk ik zo juist?

• Thom
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 27-05 21:01
Je kan één server met ISPConfig instellen en de zone dan delen naar andere nameservers. Je hoeft dan niet veel aan te passen aan de instellingen van je domein. Maar dit kan niet bij elke provider, en je deelt niet bij welke provider je zit, dus dat kan ik niet beloven. Een nadeel aan ISPConfig is dat je maar 1 gebruiker kan aanmaken die bij de zone kan, dus afhankelijk van hoeveel mensen er bij moeten kan dat onhandig zijn.

Voor ISPConfig (gerelateerde) vragen kun je ook goed terecht op het forum: howtoforge.com/community

Eventueel mag je me ook een PM sturen, ik gebruik zelf ISPConfig voor mijn hosting diensten en ben zeer actief binnen de community.

Thom

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True