Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Upgrade hulp huidig systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jimcp88
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 21-07-2020
Beste allemaal,
Dit is mijn eerste post en mijn eerste poging ooit iets aan mijn PC te versleutelen. Ik heb geprobeerd zo compleet mogelijke informatie te geven en mij zoveel mogelijk aan de regels te houden. Ieder serieus advies is welkom en hopelijk zijn jullie vergevingsgezind als er iets niet klopt aan mij post.

Ter zaken, ik heb mijn huidige systeem zo compleet vermeld in de lijst hieronder. Ik zou graag mijn GPU opwaarderen naar een Radeon RX 5700 XT. ik wil graag advies of deze in mijn systeem past? of mijn voeding voldoende is? en welke ik het best kan kiezen naar jullie mening? Ik neig naar een MSI of red devil.

Na wat uurtjes lezen op het internet lijkt mij CPU ook het opwaarderen waard, anders vormt dit een bottleneck met de nieuwe GPU? Zonder mijn MoBO te moeten vervangen kom ik uit bij een i9. welke uit deze lijst raden jullie mij aan. Mijn kennis van computers is beperkt dus van overklokken of van andere technische hoogstandjes zal geen sprake zijn. Ik ben echt op zoek naar een stabiel goed draaiend systeem.
https://tweakers.net/pric...;1236455;1480366;1432674/
nogmaals de vraag of voeding en koeling afdoende zijn.
laag energie verbruik en minimale geluidsproductie zijn mooi meegenomen. Misschien vraag ik teveel van het goede?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen. Huidig systeem was voldoende maar na wat problemen lijkt mij het tijd een soepelere speelervaring op te zoeken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil dat de prijs kwaliteitsverhouding in orde is, ik ben bereid iets meer te betalen voor een beter stuk hardware. Betrouwbaarheid en stabiliteit staan daarbij hoog in het vaandel.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige systeem ziet er al volgt uit:
-Case: NZXT Noctis 450
-Voeding: Corsair RM550
-GPU: MSI Radeon R9 390 gaming 8g
-MoBo: MSI Z170A gaming M5
-CPU: Intel i5-6600K, 3.5GHZ, 6MB cache, LGA1151
-CPU-Cooler: NZXT Kraken X61
-SSD Samsung 850 EVO (500GB)
-8GB DDR4 - 2666 Hyper X
-Monitor: ASUS MG279 , gebruikte resolutie: 2560x1440

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zo min mogelijk. Ik hoop met een nieuwe GPU en CPU er weer wat jaartjes tegenaan te kunnen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor ieder merk, wel met goede onderbouwing waarom. Huidig gebruik ik wat onderdelen van MSI en NZXT, daar ben ik tot heden tevreden over.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Nee, zoals eerder vermeld ben ik geen techneut. Ik ben niet van plan te experimenteren met onderdelen om het maximale eruit te persen. Zoals met al het voorgaande is advies welkom maar ik zoek voor prestaties, stabiliteit en compatibiliteit out of the box.

Wat verwacht je van ons? Ik hoop op goed en volledig advies betreffende mijn systeem en het opwaarderen ervan. Zijn mijn voeding en koeling voldoende om systeem veilig te laten draaien na de upgrade. Is het verstandig gewenste upgrades uit te voeren? Welke CPU en GPU zijn "beste" keuze? andere algemene tips voor de beginnende tweaker zijn ook welkom.

Ik wil iedereen die de tijd en moeite neemt dit te lezen en een eventuele reactie achter laat alvast bedanken.

Alle reacties

• lamaa1
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 01:01
Ik ga je helaas uit de droom moeten helpen. Maar die i9 gaat niet op jouw moederbord passen. Je kunt maximaal voor de 7e generatie Intel gaan op jouw moederbord helaas. En een tweedehands i7-7700k wordt een te hoge prijs voor gevraagd. Dan zou je of een Ryzen 5 3600 setje moeten aanschaffen met CPU en 16 GB hoger geklokt geheugen (wel aan te raden bij Ryzen) of je moet een veel grotere investering willen doen en voor een i9 gaan, maar dan ook moet je je moederbord veranderen.

Je voeding is meer dan voldoende als je een 5700 XT erin wil zetten. Mogelijk zie ik het over het hoofd, maar welke spellen wil je gaan spelen ? Mogelijk kun je eerst de 5700 XT kopen als je op 1440p wil gamen en als dat tekort schiet aan CPU zou ik pas gaan upgraden. Al is de kans wel aanwezig dat die upgrade er moet komen.

• GarBaGe
  • Registratie: december 1999
  • Nu online
Als je alleen de GPU upgrade, maak je al een flinke sprong vooruit: +50%.
Is een stuk goedkoper dan alles upgraden.

Ryzen5 2600X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• Jimcp88
lamaa1 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 15:06:
Ik ga je helaas uit de droom moeten helpen. Maar die i9 gaat niet op jouw moederbord passen. Je kunt maximaal voor de 7e generatie Intel gaan op jouw moederbord helaas. En een tweedehands i7-7700k wordt een te hoge prijs voor gevraagd. Dan zou je of een Ryzen 5 3600 setje moeten aanschaffen met CPU en 16 GB hoger geklokt geheugen (wel aan te raden bij Ryzen) of je moet een veel grotere investering willen doen en voor een i9 gaan, maar dan ook moet je je moederbord veranderen.

Je voeding is meer dan voldoende als je een 5700 XT erin wil zetten. Mogelijk zie ik het over het hoofd, maar welke spellen wil je gaan spelen ? Mogelijk kun je eerst de 5700 XT kopen als je op 1440p wil gamen en als dat tekort schiet aan CPU zou ik pas gaan upgraden. Al is de kans wel aanwezig dat die upgrade er moet komen.
Wil je me alsjeblieft uitleggen waarom de i9 niet zal passen? het is toch een 1151 socket (excuus voor mijn onwetendheid)

De spellen die ik speel heb ik inderdaad niet vermeld. Ik speel GuildWars2 (een MMOrpg die ik al jaren speel) en Battlefield.

Goed nieuws dat in ieder geval de 5700XT een mogelijkheid is.

• lamaa1
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 01:01
Jimcp88 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 15:17:
[...]

Wil je me alsjeblieft uitleggen waarom de i9 niet zal passen? het is toch een 1151 socket (excuus voor mijn onwetendheid)

De spellen die ik speel heb ik inderdaad niet vermeld. Ik speel GuildWars2 (een MMOrpg die ik al jaren speel) en Battlefield.

Goed nieuws dat in ieder geval de 5700XT een mogelijkheid is.
Het is inderdaad dezelfde socket, fysiek zal deze ook passen. Echter ondersteunt de chipset het niet, deze gaat maar tot de zevende generatie Intel processoren. Hier staat een lijstje van de ondersteunde processoren voor je moederbord.

Battlefield houdt wel van meerdere cores heb ik al gemerkt. Heb zelf een i7-6700k en merk bij Battlefield 1 al snel een CPU verbruik van 70% (i.c.m. een Vega 56 UV). Heb je nu al gemeten wat je cpu en gpu verbruik is in die twee spellen? Overigens is het ook geen grote luxe om naar 16GB RAM te upgraden.

• Jimcp88
lamaa1 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 15:44:
[...]

Het is inderdaad dezelfde socket, fysiek zal deze ook passen. Echter ondersteunt de chipset het niet, deze gaat maar tot de zevende generatie Intel processoren. Hier staat een lijstje van de ondersteunde processoren voor je moederbord.

Battlefield houdt wel van meerdere cores heb ik al gemerkt. Heb zelf een i7-6700k en merk bij Battlefield 1 al snel een CPU verbruik van 70% (i.c.m. een Vega 56 UV). Heb je nu al gemeten wat je cpu en gpu verbruik is in die twee spellen? Overigens is het ook geen grote luxe om naar 16GB RAM te upgraden.
Spijtig, bedankt voor de informatie.

GuildWars2 en battlefield vragen het maximale van beide componenten, dit is zonder te overdrijven.
De GPU is de laatste tijden zo belast dat ik meerdere malen de computer zag uitvallen vanwege teveel hitte productie. Sindsdien niet meer gegamed en enkel onderzoek gedaan over hoe wat en waarom. nu ben ik op het punt van deze post beland en wil dus spoedig upgraden, zoals je leest geen overbodige luxe.

• Wekko306
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 10:37
Jimcp88 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 16:02:
[...]

Spijtig, bedankt voor de informatie.

GuildWars2 en battlefield vragen het maximale van beide componenten, dit is zonder te overdrijven.
De GPU is de laatste tijden zo belast dat ik meerdere malen de computer zag uitvallen vanwege teveel hitte productie. Sindsdien niet meer gegamed en enkel onderzoek gedaan over hoe wat en waarom. nu ben ik op het punt van deze post beland en wil dus spoedig upgraden, zoals je leest geen overbodige luxe.
Als daadwerkelijk zowel je GPU als CPU continu tegen de 100% gebruik zitten ga je dus bijzonder weinig merken als je alleen een van beide componenten upgrade.
Hoe heet wordt je GPU dan als je systeem uitvalt? Zou vooral alles eens goed schoon proberen te maken en kijken of je de koelpasta van je GPU kan vervangen om die temperaturen weer beter onder controle te krijgen als dat echt het probleem is. En dan wat door sparen zodat je gelijk een echte upgrade van dus je gehele systeem kan doen.

• Jimcp88
Wekko306 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 16:23:
[...]

Als daadwerkelijk zowel je GPU als CPU continu tegen de 100% gebruik zitten ga je dus bijzonder weinig merken als je alleen een van beide componenten upgrade.
Hoe heet wordt je GPU dan als je systeem uitvalt? Zou vooral alles eens goed schoon proberen te maken en kijken of je de koelpasta van je GPU kan vervangen om die temperaturen weer beter onder controle te krijgen als dat echt het probleem is. En dan wat door sparen zodat je gelijk een echte upgrade van dus je gehele systeem kan doen.
Na eerder genoemde uit vallen heb ik de PC inderdaad goed stof vrij gemaakt. Zonder merkbaar verschil. De GPU meet ik normaal nooit en na te lezen dat tussen de 65-75 graden normaal is ben ik dit gaan doen. Onder belasting van de games werd de temp 100 graden voor dat het uit viel. ik neem aan dat dit de ingebouwde beveiliging is.

laten we zeggen dat sparen niet nodig is en ik zsm mijn systeem wil upgraden, tips?

• Wekko306
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 10:37
Jimcp88 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 16:47:
[...]

Na eerder genoemde uit vallen heb ik de PC inderdaad goed stof vrij gemaakt. Zonder merkbaar verschil. De GPU meet ik normaal nooit en na te lezen dat tussen de 65-75 graden normaal is ben ik dit gaan doen. Onder belasting van de games werd de temp 100 graden voor dat het uit viel. ik neem aan dat dit de ingebouwde beveiliging is.

laten we zeggen dat sparen niet nodig is en ik zsm mijn systeem wil upgraden, tips?
Ligt natuurlijk aan je budget, maar een systeem met in de basis een 3600 en 5700XT is in alle opzichten een mooie upgrade, gecombineerd met een degelijk B450 of 550 moederbord en 16GB ram van 3200MT/s of sneller heb je weer een goede basis voor de komende jaren.

• GarBaGe
  • Registratie: december 1999
  • Nu online
Jimcp88 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 16:47:
[...]

Begin bij de Best Buy Guide met een gamePC in het budget wat je in gedachten hebt

Bijvoorbeeld: reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2020

[Voor 22% gewijzigd door GarBaGe op 20-06-2020 16:53]

Ryzen5 2600X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 10:11
Misschien een rare vraag maar is de 5600 xt beter dan de 'gewone' 5700?

• Canelo
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 06-06 21:28

Canelo

BT61.

99ruud99 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 16:56:
Misschien een rare vraag maar is de 5600 xt beter dan de 'gewone' 5700?
5700 is ong 10% sneller over het algemeen, meeste games ongeveer 20fps verschil met de 5600xt.

AMD Ryzen 5900X Boxed - Asus Rog Strix B550-F Gaming (WI-FI) - Powercolor Radeon 5700 XT - Scythe Mugen 5 PCGH - Samsung 970 EVO 1TB - Seasonic GX-650 - Corsair Vengeance 16GB 3600Mhz - Fractal Design Meshify C -

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 10:11
Ok, dank u voor antwoord. Ik neem aan dat gewone 5700 dus overkill is voor dit systrem

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jimcp88
Bedankt voor alle reacties.
Na wat uurtjes kijken en vergelijk met behulp van reviews en BBGs ben ik op de volgende lijst aan upgrades gekomen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 189,-€ 189,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 XT Gaming X€ 445,-€ 445,-
1WaterkoelingNZXT Kraken Z63€ 244,90€ 244,90
1Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 120mm€ 8,09€ 8,09
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 131,85€ 131,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.307,84

Zo behoud ik mijn PSU, Case, SSD en Monitor. en kan ik weer wat jaren plezier beleven aan dit systeem. Achten jullie dit een juiste aanname en investering? Zien jullie nog verbeter punten? Kan dit alles in harmony samen werken en op elkaar aangesloten worden zonder veel te tweaken?

Ik heb gelezen over de driver problemen met de GPU maar geloof dat deze verleden tijd zijn

De waterkoeling zien velen misschien als weg gegooid geld. Maar het gadget en gimmick gehalte trekken me aan. Echter blijft dit tot punt van aankoop een twijfel punt. Een goed blok van be quit zou een alternatief zijn. Ik heb nu eenmaal een venster in mn case en het oog wil ook wat toch?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• warddekinderen
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21-06 20:56
Ik zou je aanraden om eerst de 5700XT aan te schaffen en vervolgens, als die upgrade niet voldoende blijkt, pas de rest aan te schaffen.

Ikzelf heb een systeem van wat jaartjes geleden met o.a. een Intel 4770k. Hier heb ik nu ook een 5700XT bij geprikt en voor mij werkt dat prima. Ik hou het geld voor de CPU/MB/RAM upgrade nog even op zak voor een volgende generatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 10:14
warddekinderen schreef op zondag 21 juni 2020 @ 08:41:
Ik zou je aanraden om eerst de 5700XT aan te schaffen en vervolgens, als die upgrade niet voldoende blijkt, pas de rest aan te schaffen.

Ikzelf heb een systeem van wat jaartjes geleden met o.a. een Intel 4770k. Hier heb ik nu ook een 5700XT bij geprikt en voor mij werkt dat prima. Ik hou het geld voor de CPU/MB/RAM upgrade nog even op zak voor een volgende generatie.
Jouw cpu heeft HT wat net het verschil maakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• warddekinderen
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21-06 20:56
Uszka schreef op zondag 21 juni 2020 @ 08:53:
[...]

Jouw cpu heeft HT wat net het verschil maakt.
Maar die van mij is ook wel een stukkie ouder. Zie onderstaande video, dit betreft een 4790k t.o.v. een 6600k ingame:

YouTube: YouTube

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 10:14
warddekinderen schreef op zondag 21 juni 2020 @ 09:19:
[...]

Maar die van mij is ook wel een stukkie ouder.
Dat zegt niet zoveel. Intel heeft van de 2e t/m de 7e generatie per generatie minimale verbeteringen doorgevoerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• John767
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23-06 22:46
Als je NZXT X61 nog goed werkt, zou ik om een gratis AM4 bracket vragen bij de fabrikant. Kost je niets, dus scheelt je weer dik 200 euro.

Heb het zelf ook gedaan, moest even 2 weekjes met de stock koeler draaien.

X61 of de 63 serie scheelt niet heel veel in performance wat koeling betreft.

• Jimcp88
John767 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 09:46:
Als je NZXT X61 nog goed werkt, zou ik om een gratis AM4 bracket vragen bij de fabrikant. Kost je niets, dus scheelt je weer dik 200 euro.

Heb het zelf ook gedaan, moest even 2 weekjes met de stock koeler draaien.

X61 of de 63 serie scheelt niet heel veel in performance wat koeling betreft.
Domme vraag, Maar hoe vraag ik een AM4 bracket bij de fabrikant aan. Kan dit nergens vinden op de officiële website.

Edit: net nu ik weer een poging doe het te zoeken vind ik het antwoord al.

https://support.nzxt.com/...M4-bracket-for-my-Kraken-

voor mensen die hetzelfde "probleem" hebben

[Voor 17% gewijzigd door Jimcp88 op 26-06-2020 14:44]

• John767
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23-06 22:46
Zat op dat moment even via de mobiel, maar dat is inderdaad de weg om het aan te vragen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True