Wasmachine 8 KG, Bosch of Siemens ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karchief
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:23
Hoi allemaal, hoop dat jullie me kunnen onderwijzen in de zoektocht naar een nieuwe wasmachine.
Ben tot nu toe het meest gecharmeerd van Bosch/Siemens maar ook weer in de war omdat deze technisch identiek zijn, sommige modellen worden wel of niet in Duitsland gemaakt etc. etc.

Mijn budget zit om en nabij 900 euro.

De wasmachine(s) die ik na een paar weken uitpluizen heb gevonden is van Bosch Serie 6 WAT28695NL.
En van Siemens iQ500 WM14T6H9NL

Gevoelsmatig zat ik eerder aan die van Bosch te denken aangezien heel veel onderdelen van Bosch elders ook gebruikt worden en dus het eigen merk, leek mij beter.
Maar na het bekijken van de Siemens wasmachines hebben deze ook bijna identieke functies waarbij de Siemens Home Connect ook nog heeft, weet niet of iemand hier ervaring mee heeft ?

Voor mij is het in iedergeval belangrijk dat het een 8kg wasmachine moet zijn met het liefst I-Dos voor de wasdosering en ook beladingssensoren heeft om te meten hoeveel was, water, wasmiddel er nodig is zodat er niet overgebruikt wordt.

En ook gevoelsmatig haha.. liefst een degelijk gebouwde uit Duitsland, maar ik wil me graag laten onderwijzen door jullie.

Alvast bedankt en ik kijk uit naar jullie reacties,

Gr.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeijsteR
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Er zit technisch inderdaad weinig verschil in de apparaten en ze zijn beide kwalitatief erg goed. Het duurdere segment van zowel Bosch als Siemens kun je eigenlijk niet verkeerd mee gaan. Kijk welke van de 2 je het meeste aanstaat en je zult geen spijt krijgen van je aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-05 20:58
Toevallig heb ik eerder deze week op de consumentenbond website naar hun test van wasmachines gekeken omdat ik ook opzoek ben naar een nieuwe. De laatste update van de test was 20 mei 2020.
Ze geven daar de WAT28695NL een 6,7 en zeggen het volgende
Vergelijkbaar model: Bosch WAT28640NL, Bosch WAT28690NL, Bosch WAT28644NL, Siemens WM14T640NL en Siemens WM14T690NL zijn technisch gelijk
Voor de Bosch/Siemens onder de €910 geven zij de volgende aan:
Siemens WM16W672NL IQ700 - 7.4 (autodosering)
Bosch WAW32642NL - 7.4 (autodosering)
Bosch WAW32542NL - 7.3
Siemens WM16W542NL iQ700 - 7.3
Siemens WM16W4G2NL - 7.3
Bosch WAW32582NL - 7.3
Bosch WAT28650NL - 7.2 (autodosering)
Siemens WM14T6H9NL - 7.2 (autodosering)

Misschien helpt dit je met oriënteren op welke uiteindelijk gekozen gaat worden. Zoals je kan zien lijkt het alsof ze per paar steeds dezelfde zijn met alleen andere naam afhankelijk van het merkje dat er op geplakt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Karchief schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 13:44:
Ben tot nu toe het meest gecharmeerd van Bosch/Siemens maar ook weer in de war omdat deze technisch identiek zijn, sommige modellen worden wel of niet in Duitsland gemaakt etc. etc
Dat je er van in de war raakt is ook niet zo moeilijk. De onderdelen en functies zullen ook deels hetzelfde zijn. Bosch en Siemens vallen namelijk onder dezelfde groep (BSH-group.com):
Afbeeldingslocatie: https://bsh-group.imgix.net/13047417_brandslider2020-1_master.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Karchief schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 13:44:

De wasmachine(s) die ik na een paar weken uitpluizen heb gevonden is van Bosch Serie 6 WAT28695NL.
En van Siemens iQ500 WM14T6H9NL

En ook gevoelsmatig haha.. liefst een degelijk gebouwde uit Duitsland, maar ik wil me graag laten onderwijzen door jullie.

Alvast bedankt en ik kijk uit naar jullie reacties,

Gr.
En waarom denk je dat je na weken van uitpluizen nu twee 'Duitse' modellen hebt uitgekozen? ;)
En wat hierboven al wordt gezegd Bosch en Siemens komen uit dezelfde fabrieken. Meen nog tegengekomen te zijn dat ze in Duitsland zelf Bosch als merk voor de gereedschap/doe-het-zelf zien en Siemens voor het huishouden.
Eigenlij hoef je tussen die twee dus alleen te kijken naar prijs, programma's en uiterlijk (bij modellen die technisch als gelijke gezien worden).

[ Voor 5% gewijzigd door apis29 op 21-06-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wel eens verhaal gehoord dat Zilver opdruk van Bosch uit DE komt, en Rood uit Spanje/Polen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Hackus schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 19:59:
Wel eens verhaal gehoord dat Zilver opdruk van Bosch uit DE komt, en Rood uit Spanje/Polen.
Dat zou wel een handige shortcut zijn ja maar ik zie nu al dat dat iig niet klopt.
Dit bijv. is 100% een 'Duitse' https://www.coolblue.nl/product/571018/bosch-wnat323471.html

In een ander topic hier heb ik het al redelijk ver uitgezocht hoe je de verschillende kunt herkennen (eigenlijk alleen aan de achterkant) en hoe je daarbij ook niet blind op de Bosch/Siemens website moet/kunt vertrouwen omdat hun plaatjes gewoon niet kloppen. Tegenwoordig is er nog maar één fabriek in Duitsland en daarin worden alleen nog de meest high-end modellen gemaakt. De andere (uit de hogere series) worden nu vooral in Turkije gemaakt in een nieuw geopende Siemens fabriek.

Dit is ook een Duitse met rode Bosch https://www.coolblue.nl/e...456/bosch-waw32542nl.html en gelijk het type model waarbij je nu nog de grootste kans hebt op een Duits model zonder meteen de hoofdprijs te betalen (zo'n oudere 8 serie Bosch dus en het Siemens equivalent maar die kom ik bijna nooit tegen).
Tegelijkertijd ligt het niet in de verwachting dat een lage serie als deze met zilveren Bosch een Duits model is: https://www.expert.nl/bosch-wan28292nl
Hier in 't centrum staan ook een paar van die Exclusiv modellen en dat verschilt qua land echt niet van het vergelijkbare model zonder Exclusiv erop.

[ Voor 65% gewijzigd door apis29 op 20-06-2020 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zilver als oa RB3025 L0205 58-14 @apis29
WAYH2892NL

Zat nog oude link in copy/paste ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Hackus op 21-06-2020 11:23 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Hierin staat een link naar dat vorige topic waar ik boven naar verwees: Fuske in "Nieuwe wasmachine €600-700"
De meest relevante links van wat ik uitgevonden heb:
apis29 in "Wasmachine 7kg of meer tot ~800 euro"
apis29 in "Wasmachine 7kg of meer tot ~800 euro"
Hackus schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 20:54:
Zilver als oa RB3025 L0205 58-14 @apis29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAFEYF-fS2InKs0BO36CUR6nh_s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JeP6bkj844jxHff5wKUZBV9h.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door apis29 op 20-06-2020 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

WAYH2892NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Hackus schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 21:18:
WAYH2892NL

Begon al bijna te denken dat het zo'n vage (FD/KD) code als hier moest voorstellen maar het kwam té goed overeen met die Ray Ban :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wfGdr5_VNXNfdJqiyzP-X8f1Ns=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J8wuoYqKHmRmBhFIIEFsS7mv.jpg?f=user_large

Dus het gaat om het zilveren frontje/deurtje of over rode vs zilveren 'Bosch' opschrift (zilver bij Exclusiv modellen)? Het klopt in ieder geval niet (/niet meer) dat een Exclusiv model standaard een Made in Germany is (en een 'rode' niet).

Hier een rode en een zilveren met allebei WNM64 als 'Type' en allebei een Made in Germany

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfGVF-24BulLrUVVEWq3BBk6avc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t2hG57squUnyHeSG9TUioo2B.jpg?f=user_large
(serienummer begint met '48')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pz_HnijqWTxNWH9BcPwcXOJGemI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AHb2Ckb0zR1XKcO5lKcPKtHn.jpg?f=user_large
(volledig zilveren achterkant maar staat ook gewoon Made in Germany op de sticker natuurlijk en serienummer beginnend met 48; groot: https://tweakers.net/foto...1EqDiXrg7fEMx01mCag9I.jpg)

Hier is een Siemens iQ500 WM14T6H6NL https://www.coolblue.nl/e...wm14t6h6nl-isensoric.html , de 'normale' versie van de Extraklasse WM14T6H9NL zoals in post #1 genoemd.
Waar er op de Siemens site hier doodleuk een 'Duitse' achterkant bij staat https://www.siemens-home....nes-voorladers/WM14T6H9NL (bij de 6 helemaal geen plaatje van achter https://www.siemens-home....rontloaderwashingmachines)
staat er op de Coolblue site een Made in Turkey achterkant bij de 6 (en weet ik bijna zeker dat dat voor de 9 ook het geval gaat zijn):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvPaFsU8IWveSCCoS9IMWMB7W2E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Kb1TnrueX1q63hiQj77eknqd.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat Eksklusiv is bij Bosch is de Ekstraklasse bij Siemens. Die zijn vrijwel niet in de webwinkels te koop, mar eigenlijk alleen in de vakhqndel. Zit ook extra garantie op.
Verschil tussen duitse en spaanse of poolse machines is mij (door een witgoedexpert) verteld dat de duitse een metalen sluiting hebben en de niet duitse een plastic variant. Je wilt sowieso metaal lijkt me.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karchief
Keleertje.. hoop informatie !

Bedankt voor de uitleg, ben wat geruster in het uitzoeken nu ik weet dat het elkaar niet veel ontloopt dan.

Ik kan ook nooit zomaar 'ff' wat uitzoeken :p

Maar jullie hebben me erg geholpen.

Ik twijfel alleen tussen de 2 waarbij die iq500 WM14T6H9NL van Siemens eigenlijk identiek is aan de WAT28695NL van Bosch.

Volgens mij zijn dit identieke machines dan, alleen heeft de Siemens Home Connect er nog op zitten.
Is dat een meerwaarde of hebben jullie daar andere ervaringen mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karchief
En heeft er iemand ervaring met het I-Dos systeem?

Is dat een pluspuntje of werkt dat in de praktijk helemaal niet haha ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het zal best werken maar ik zou wel graag zelf willen bepalen welk wasmiddel ik in de machine gooi ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Karchief schreef op zondag 21 juni 2020 @ 15:02:
En heeft er iemand ervaring met het I-Dos systeem?

Is dat een pluspuntje of werkt dat in de praktijk helemaal niet haha ?
Zie Freshouttheoven in "Nieuwe wasmachine €600-700" en Freshouttheoven in "Wasmachine 7kg of meer tot ~800 euro"

En die sensoren voor gewicht/waterverbruik valt onder ' Water Perfect Plus' iirc.
De Duitse consumentenbond testen zijn nog wat uitgebreider met o.a. nog een duurtest en de Poolse/Spaanse doorstaan die ook zonder problemen.
The Eagle schreef op zondag 21 juni 2020 @ 13:27:
Wat Eksklusiv is bij Bosch is de Ekstraklasse bij Siemens. Die zijn vrijwel niet in de webwinkels te koop, mar eigenlijk alleen in de vakhqndel. Zit ook extra garantie op.
Verschil tussen duitse en spaanse of poolse machines is mij (door een witgoedexpert) verteld dat de duitse een metalen sluiting hebben en de niet duitse een plastic variant. Je wilt sowieso metaal lijkt me.
Dat van die extra garantie klopt niet, niet vanuit Bosch/Siemens tenminste. Misschien dat er af en toe een actie is voor dit soort modellen maar standard zit er niet meer garantie op dan een normaal model. Op dit moment krijg je 5 jaar extra fabrieks)garantie als je een SensoFresh model koopt en een andere keer gaat het weer over een andere feature ...
Zag toevallig wel gister dat Expert nu zelf uitgebreidere (maar niet langere) garantie op Exclusiv/Extraklasse geeft maar kan me het van een half jaar+ geleden niet herinneren. Zou dus ook weer iets tijdelijks kunnen zijn.

Nog ter vergelijk: de normale vs de extraklasse Siemens uit post #1, de verschillen zijn hier wél een lampje in de Extraklasse vs een iets zwaardere normale versie (bij die ik had uitgekozen was het precies andersom en ook gewoon precies dezelfde adviesprijs als de Extraklasse versie). In het verleden kon je blijkbaar éxtra lange verlengde garantie kopen bij een Exclusiv/Extraklasse model (8 ipv 5 jaar) maar daar is tegenwoordig helemaal niks meer over terug te vinden. De enige winkel die het nog op hun site heeft staan verwijst naar de standaard garantiepagina van Bosch/Siemens waar je tegenwoordig enkel nog de 5 jaar extra garantie kan bijkopen.
Zijn tegenwoordig ook volop in de dozenschuivende webwinkels te koop overigens (vlgns mij kan iedereen buiten de bekende ketens er tegenwoordig aan komen): pricewatch: Siemens WM14T6H9NL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hkTzMpq5dfQCllVi_bOkPoR19k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zIDEbu0lKUQ4P3PfgMSCsXbM.png?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door apis29 op 22-06-2020 01:03 ]

Pagina: 1