Hoe gebruik je lokale data in een SSH sessie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Soms wil je in een SSH sessie bestanden gebruiken die je lokaal hebt staan, ik bedoel dan dat je op de remote server bestanden wilt gebruiken die staan op de computer waar het toetsenbord aan hangt.

Momenteel doe ik dit door met ssh een remote port forward te doen naar mijn lokale poort 22, waarna ik op de remote server met sshfs de data kan mounten die ik nodig heb.

Maar is daar niet een betere / handigere oplossing voor?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:19
Sftp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Idd, sftp. Plain text wil ik nog wel een gewoon copy/pasten, maar een scp doet het ook prima. Als je Windows hebt, zijn er programma's zoals MobaXterm die een sftp er direct naast heeft zodat je er bestanden in kan slepen om naar de ssh server te sturen.

Waarom zou je trouwens weer apart een ssh port forward maken om met sshfs terug naar je eigen systeem te kunnen?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Ik doe een remote port forward omdat mijn lokale machine niet zomaar vanaf internet bereikbaar is. (Thuis heb ik geen IPv4 port-forward aan staan en de IPv6 firewall staat dicht. Via 4G zit je al vrij gauw achter een dubbele NAT en meestal is sowieso inkomend ("server"-)verkeer geblokkeerd door de provider.)

De bestanden stuk voor stuk oversturen is niet echt de bedoeling. Voor sommige toepassingen zou het nog wel lukken om ze lokaal op te zoeken en dan steeds te uploaden naar /tmp, maar voor bijvoorbeeld keyfiles voor KeePass en VeraCrypt is het juist niet de bedoeling dat ze naar het andere systeem gekopieerd worden.

Eerlijk gezegd werkt dit met RDP toch wel handiger: bijvoorbeeld als je RDP't vanaf een Android apparaat naar Windows dan zie je in de File Explorer op de remote computer je lokale Android storage staan. En bij copy-paste van files hoeven je bron en je doel niet allebei lokaal of allebei remote te zijn, het werkt gewoon intuïtief.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Winscp gebruiken, icm met putty??

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
aawe mwan schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 16:38:
Eerlijk gezegd werkt dit met RDP toch wel handiger: bijvoorbeeld als je RDP't vanaf een Android apparaat naar Windows dan zie je in de File Explorer op de remote computer je lokale Android storage staan. En bij copy-paste van files hoeven je bron en je doel niet allebei lokaal of allebei remote te zijn, het werkt gewoon intuïtief.
Maar als de connectie RW is, dan kan een geïnfecteerde remote machine je lokale bestanden infecteren/encrypten en/of je lokale gevoelige bestanden uitlezen.

Bedenk dus goed wat je doet.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:57

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Het lijkt mij dat je al een prima oplossing hebt met je tunnel terug en een sshfs, dat lijkt mij ook de handigste oplossing. Ik zou het dan wel automatiseren, maar dat is nu ook weer niet het meest lastige lijkt mij :) Met uiteraard in achtneming van wat de poster hierboven zegt, dus waarschijnlijk wil je het read-only mounten en/of alleen een subdir en niet alles.

[ Voor 25% gewijzigd door Kees op 23-06-2020 12:38 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:44
Dat hangt nogal van het besturingssysteem af? In linux gebruik ik gewoon SCP... In veel gevallen is een VPN icm een willekeurig filesharing protocol prima (SAMBA/CIFS/NFS/SFTP/WEBDAV), maar dan moet je wel een VPN endpoint inrichten.
Pagina: 1