Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coosb
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-08-2021
Beste tweakers,

Ik heb het internet afgestruind naar oplossingen om een draadloze deurbelzender (KlikAanKlikUit ACDB-7000B) bij een bestaande deurbel te plaatsen en kom verschillende opties tegen. Bij alle oplossingen die ik vind wordt een relais of optocoupler parallel op de bel geplaatst.
Ik doe dit liever niet, omdat ik dan een extra kastje in de gang bij de bel moet hangen, wat ik minder mooi vind.
In de meterkast heb ik alleen toegang tot de beltrafo, vanwaar de fase naar de deurbeldrukker gaat en de nul van de deurbel terugkomt. Kabels vervangen gaat niet makkelijk (jaren 30 huis, geen idee hoe ze lopen en er zit geen beweging in). Parallel schakelen vanuit de meterkast zit er dus niet in.
Mijn vraag is dus: weet iemand een oplossing waarbij ik een relais of optocoupler in serie in de schakeling kan opnemen?

Ik heb een oude Friedland 752 beltrafo met 8V AC 0,9A output. De bel is zo’n ouderwetse rinkelbel, als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Ik ben niet onhandig, een beetje solderen is geen probleem, maar ben niet erg thuis in elektrotechniek. Ik wil niet overstappen naar draadloos omdat ik de voorkeur heb voor een betrouwbare bekabelde bel zonder batterijen. De KAKU deurbelzender voegt slechts de mogelijkheid tot push-berichten en andere domoticaschakelingen toe via m’n ICS-2000.

Alvast dank voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:41

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

En toch zul je dit parallel over de bel moeten aansluiten. Dat betekent alleen niet dat het direct naast de bel moet geplaatst worden: alleen de aftakkingen moet je voor en na de bel maken. Dat kun je dus waarschijnlijk nog steeds perfect uit het zicht wegwerken.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommy86
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-04 14:34
Dit heb ik laatst gemaakt. Alleen een beetje knutselen met de draden bij de trafo. Als het niks voor je is, misschien brengt het je op ideeën!

https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 17:22

SA007

Moderator Tweaking
Move naar Domotica, denk dat het daar beter past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coosb
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-08-2021
Allereerst bedankt voor jullie reacties, fijn dat er mensen zijn die belangenloos meedenken.
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 11:25:
En toch zul je dit parallel over de bel moeten aansluiten. Dat betekent alleen niet dat het direct naast de bel moet geplaatst worden: alleen de aftakkingen moet je voor en na de bel maken. Dat kun je dus waarschijnlijk nog steeds perfect uit het zicht wegwerken.
Tja, dat was dus ook mijn voorlopige conclusie. Helaas weinig mogelijkheden tot netjes wegwerken. Zo zit er een rieten plafond in de hal, waar je vooral vanaf moet blijven als je geen zin hebt om het hele plafond te vervangen. Ik hoopte eigenlijk op zoiets als de volgende oplossing.
Dit ziet er interessant uit! Heb je zelf ervaring met deze switch? Zo zie ik dat deze geen externe stroombron nodig heeft maar wel statusledjes heeft. Van die paar keer in de week dat er een seconde op de bel gedrukt wordt, kan ik me niet voorstellen dat dit apparaat voldoende stroom krijgt. Het is wel een oplossing die perfect zou passen.
thommy86 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 16:05:
Dit heb ik laatst gemaakt. Alleen een beetje knutselen met de draden bij de trafo. Als het niks voor je is, misschien brengt het je op ideeën!

https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/
Ziet eruit als een variant van wat ik zou willen. Helaas krijg ik zo'n schakeling niet voor elkaar zonder breek- of sloopwerk, of een extra kastje bij de deurbel.

Nogmaals dank voor jullie reacties. Iemand anders misschien ervaring met de oplossing van memphis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thommy86
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-04 14:34
Aangezien je aangaf dat je wel bij de trafo kon. Hier een afbeelding van mijn test setup. Als je bij de trafo kan, is het heel simpel wat draden verlengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68NIkr59NK55yi4xnrBv2Xujpdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sCzY0j1Ry4wsszbstJrAnBcH.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas geen ervaring met de ander oplossing.
Succes!
Pagina: 1