Waterslag na plaatsen nieuwe kraan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bij mijn ouders in de toilet heb ik onlangs een nieuwe kraan gemonteerd. Eerst zat er een met een draaiknop om hem dicht te doen. De nieuwe kraan heeft een druk knop welke voor x tijd loopt.

In eerste instantie werkte alles prima en was er niets te horen in de vorm van waterslag. En moest echter nog wat tape om het schroefdraad nadat deze nog iets lekte. Even los gemaak, tape erom en lek was weg. Sinds dat moment is er ineens waterslag te horen als de kraan dicht gaat. In 35 jaar dat het huis er staat nooit voor gekomen en met de nieuwe kraan dus ook in eerste instantie niet. De tape zal het verschil niet maken...

Heb al wat met de afstelling gedaan om te zien of dat het oplost maar helaas.

Het moet zonder al te grote aanpassingen toch gewoon te fixen zijn lijkt me. Iemand tips/ideeën?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-06 17:52

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De draaiknop zorgde er voor dat je de waterstroom geleidelijk stopte. Nu wordt dit plotseling in één keer dichtgegooid. Het zelfde effect krijg je met wasmachines, of die kranen waar je de straal met een hendel regelt. Je knalt die hendel dicht en daarmee probeer je het stromende water in één keer te stoppen, met een drukgolf tot gevolg.
Het ontbreken van de tape maakt het verschil wel; daar kan die drukgolf even heen door er wat druppels water uit te persen. Nu niet meer.

Je kent het principe van waterslag, dus dan denk ik dat je ook de oplossing al weet. Een waterslagdemper plaatsen. Of een andere kraan. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
Helder!

Zat al te denken dat het mss iets te maken had met de aanpassingen die ik later gedaan had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:57
Een waterslagdemper zal het probleem wel verhelpen, ik had hetzelfde met mijn vaatwasser. Die heeft een ventiel om water erin te laten en die gaat ook instant open/dicht, niet rustig zoals bij een kraan. Dat knalde dus ook door het hele huis heen qua geluid. Ik heb een T-stukje op de kraan geplaatst en aan de ene kant de slang naar de vaatwasser en de andere kant de waterslagdemper.

Zo'n ding heeft echter alleen effect als hij zo dicht mogelijk bij de veroorzaker wordt geplaatst. En ik vermoed dat je bij het fonteintje in een toilet daar niet echt plaats voor hebt?

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 20-06-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:45
Of ergens voor de wasbak kraan een kogelkraan of hoekstopkraan plaatsen en deze iets dichtzetten.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:12

Amphiebietje

In de blubber

ThinkPadd schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 10:50:

Zo'n ding heeft echter alleen effect als hij zo dicht mogelijk bij de veroorzaker wordt geplaatst. En ik vermoed dat je bij het fonteintje in een toilet daar niet echt plaats voor hebt?
Zal wel alleen makkelijk kunnen als de kraan niet aan de muur is gemonteerd, maar op de wasbak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
Volgens mij zit de toilet, wasmachine en buiten kraan op die leiding. Zal eens zien waar hij past. In de toilet in ieder geval niet. Anders moet er een andere kraan komen.

Dank voor de reacties!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 10:41
Je hebt ook een waterslagdempet in buisvorm. Misschien past die wel?

https://www.gamma.nl/asso...r-buismodel-3-4/p/B799216

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
Dat is nieuw voor me, dat zou wel eens kunnen passen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 10:41
ViNyL schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 23:10:
Dat is nieuw voor me, dat zou wel eens kunnen passen. Dank!
Werkt prima, naast mijn vaatwasser was ook te weinig plek voor de boldemper dus heb ik deze gekocht.
Pagina: 1