MacBook of iPad voor LOI studie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-07 21:50

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Topicstarter
Goeiemorgen!

Ik ben reeds begonnen met een loi studie, nu ben ik in bezit van een ipad mini 2 en merk dat deze toch echt te traag en te klein is voor gebruik met studie, nu ben ik aan het kijken voor een vervanger en twijfel ik aan een macbook 12” of ipad 10.2 inch. Ik weet de 12” word niet meer vernieuwd. Maar een echt toetsenbord is toch wel het meest practische. Een macbook air ( de oude net tn scherm wil ik echt niet) nu is het gebruiks gemak en portability erg belangrijk want het meeste van de tijd leer ik buitenshuis of op een rustig plekje. Dat kan dus niet thuis op de woonkamer pc.
Ik ben zeker wel bekend met mac os. Heb hiervoor een aantal jaren een imac gehad.

Wie o wie heeft hier tips voor mij en pros en cons.
Verder kan de ipad/mb gebruikt worden voor streamingsdiensten. Nu vind ik browsen op een dedicaded mb/pc fijner dan een ipad.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 13:00

nelizmastr

Goed wies kapot

In principe geef je zelf al antwoord op je vraag.

Je hebt liever een Mac ookal is de portability net wat minder dan van een iPad
en je bent al vrij bekend met macOS.

Echter zou ik de 12" MacBook achterwege laten. Als het budget het toelaat, kijk
dan naar een nieuwer model MacBook Air. Modellen van de eerste generatie
zijn vaak een stuk goedkoper te vinden dan hun oorspronkelijke nieuwprijs.
Modeljaar 2018 of 2019 zou niet gek veel duurder moeten zijn dan laatste
voorraadjes van die vieze ouwe TN scherm Airs.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Coldbullet schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 08:57:
Maar een echt toetsenbord echte computer is toch wel het meest practische.
Even verbeterd.

De iPad is een prachtig ding, ook met een toetsenbordje er onder. Echter zijn de mogelijkheden binnen apps veel minder en ook nog eens veel minder voor de hand liggend. Voor het maken van verslagen etc (geen idee wat je allemaal moet doen voor een LOI studie) zijn de uitgebreidere functies van Word toch best wel erg nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Topicstarter
Bedankt, voornamelijk tekst verwerken en verslagen in pages. Verder gebruiken voor eventueel wat bouwschetsen maken lijkt me ook wel gaaf inplaats van wat ik nu doe op ouderwets op papier.. (klinkt weer zo..) en de media apps ook erg fijn op de ipad. Zoals netflix,videoland enz.. maar aan de andere kant, kijk ik dat weer heel weinig in bed..
als mijn Wederhelft over 1.5 jaar weer moet studeren voor haar werk kan ze de ipad/mb ook gebruiken. daarom lastige keuze..
Wat kan er op pages op de mac os En niet op ipad os.
Verder tegenwoordig de muissupport is ook wel practisch op de ipad lijkt me.. ipad is wel prijs toegankelijker.. maarja mb van 2015 is ook goed te betalen.. (nieuw zal ik in dit geval niet doen gewoon door de prijs van de mb.. )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Coldbullet schreef op zondag 21 juni 2020 @ 00:17:
Wat kan er op pages op de mac os En niet op ipad os?
Als het studies en verslagen van niveau zijn: probeer in Pages eens een fatsoenlijke bibliografie op te bouwen compleet volgens APA, zonder dat je dit zelf allemaal handmatig moet zitten tikken. Word op de PC, niet online, heeft daar een heel handige functie voor.

Kruisverwijzingen in Pages al bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:07
Waarom een macbook kopen van 5 jaar oud, met dus ook zo'n oude batterij? Ik zou altijd voor een computer gaan met een goede tekst verwerker (desnoods een gratis variant zoals open office) dan priegelen met een tablet waar dan een toetsenbord en muis op aangesloten moeten worden.

Wat voor studie doe je, wat is je budget en waarom geen Windows laptop of chromebook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

sypie schreef op zondag 21 juni 2020 @ 07:29:
[...]

Als het studies en verslagen van niveau zijn: probeer in Pages eens een fatsoenlijke bibliografie op te bouwen compleet volgens APA, zonder dat je dit zelf allemaal handmatig moet zitten tikken. Word op de PC, niet online, heeft daar een heel handige functie voor.

Kruisverwijzingen in Pages al bekeken?
Goeie inderdaad. Ik heb mijn scriptie ook in Word gedaan omdat het in Pages een drama is. Pages is leuk voor lijstjes maken en voor jezelf wat tekst priegelen, maar professioneel is het niet.
Numbers is daarentegen wel weer een aardig Excel alternatief als je veel met CSV werkt, Numbers is een stuk intelligenter qua detecteren en sorteren van kolommen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Topicstarter
Ik heb een windows game pc staan thuis. Maar voor algemeen gebruik vind ik mac os toch echt vele male fijner dan windows, en de studie doe ik meer buitenshuis dan thuis.. dus portability is erg belangrijk. Kwa tekst verwerker is het niks lastig

Chromebook komt hier niet binnen.. ik neig
Meer naar een ipad nu..

[ Voor 12% gewijzigd door Coldbullet op 21-06-2020 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07 16:07
Coldbullet schreef op zondag 21 juni 2020 @ 12:53:
Ik heb een windows game pc staan thuis. Maar voor algemeen gebruik vind ik mac os toch echt vele male fijner dan windows, en de studie doe ik meer buitenshuis dan thuis.. dus portability is erg belangrijk. Kwa tekst verwerker is het niks lastig

Chromebook komt hier niet binnen.. ik neig
Meer naar een ipad nu..
Een compleet aangeklede ipad (pro) kan je ook al aardig wat gaan kosten. Wellicht is een MacBook toch handiger... wat is je budget? Want voor 500 euro vind je vast wel ergens een MacBook uit 2015 maar koop je ook niet direct een ipad voor met toetsenbord etc...

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Topicstarter
Met de huidige koers die de ipad op gaat is het ook erg interresant, sluit hem thuis aan op een display en je hebt een verkapte mac met m/k support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• core_dump
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-08-2024
nelizmastr schreef op zondag 21 juni 2020 @ 07:57:
[...]

Goeie inderdaad. Ik heb mijn scriptie ook in Word gedaan omdat het in Pages een drama is. Pages is leuk voor lijstjes maken en voor jezelf wat tekst priegelen, maar professioneel is het niet.
Numbers is daarentegen wel weer een aardig Excel alternatief als je veel met CSV werkt, Numbers is een stuk intelligenter qua detecteren en sorteren van kolommen.
Misschien heel gek gedacht maar je zou zomaar eens Office op je Mac kunnen installeren.. kan je het gemak van Word op de Mac vergelijken met Notepad op Windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

core_dump schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:47:
[...]

Misschien heel gek gedacht maar je zou zomaar eens Office op je Mac kunnen installeren.. kan je het gemak van Word op de Mac vergelijken met Notepad op Windows...
Ik denk dat je ervaring met Office op de Mac is blijven steken in 2001. Office 2019 voor Mac en Windows hebben zogenaamde Feature Parity. Dat is zo sinds Office 2016. Of ik interpreteer je bericht verkeerd, maar dat zal dan aan jouw schrijfwijze liggen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:04

MsG

Forumzwerver

Kijk hier ook eens rond: https://tweakers.net/lapt...IyNDDQUSqpLEgFSSolKsXWAgA ben je soms voor een stuk minder geld klaar. De gemiddelde opleiding (specifieke opleidingen daargelaten) vereist ook helemaal niet zo'n fancy-pancy computer. je moet vaak kunnen typen en kunnen surfen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

nelizmastr schreef op zondag 21 juni 2020 @ 07:57:
[...]

Wat een onzin ;(
Ik heb mijn eerste scriptie van Word moeten ombouwen naar pages omdat Word bij 60+ pagina’s opeens besloot niet meer om te kunnen gaan met alle afbeeldingen en grafieken. Haperend scrollen en verspringingen.

Binnen Pages werkte dit perfect.
Mijn master scriptie was nog een stuk uitgebreider en deze heb ik zonder enige problemen gemaakt in Pages.
Ik zweer ondertussen bij deze tekstverwerker en heb ondertussen geen office-pakket meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

@Coldbullet
Ik vind zelf de iPad Pro met het magic keyboard echt heerlijk werken, dit komt mede dankzij het trackpad waardoor je het scherm bijna niet meer aan hoeft te raken.
Nadeel is wel de prijs: rond de €1200 ben je wel kwijt voor de 11” variant. En tel er nog €130 bij als je wil schetsen met die pencil.

[ Voor 26% gewijzigd door Wootism op 06-07-2020 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-07 16:23
Cool! Zal het weer eens een kans geven nu Catalina mijn Office 2011 heeft vermoord :')

offtopic:
een beetje tweaker schrijft zijnhaar scriptie natuurlijk in LaTeX... wymiwyg :Y)

[ Voor 20% gewijzigd door Gluten Parody op 07-07-2020 08:28 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Pagina: 1