Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Wietsescheyving
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 19-01 10:12
Beste,

ik wil mijn sonoff dubbele wandschakelaar installeren maar dit lukt mij maar half.
Ik heb een gewone schakelaar die licht in de keuken en in de eetkamer bediend. Ik wil deze vervangen naar een schakelaar van sonoff maar het lukt mij enkel om het licht in de keuken aan en uit te krijgen.

ik heb 4 kabels zitten:
- 1 Geel
- 1 blauw
- 2 bruin

Als ik de blauwe kabel met gelijk welke bruine kabel verbind brand het licht in de eetruimte
Als ik de gele kabel met gelijk welke bruine kabel verbind brand het licht in mijn keuken.

blauw+geel samen doet niets
2 bruine samen doet niets.

Op volgende link heb ik foto's: https://photos.app.goo.gl/MXgznN2f5FX9dxVD6
- eerste foto is van 'oude' schakelaar.
- foto 2 en 3 is van nieuwe schakelaar.
de blauwe kabel zit nu in 'N in'
de gele in 'out'
en de bruine in 'L in'
op die manier werkt het licht in mijn keuken.

kan iemand mij helpen?
alvast dank!

Wietse

Acties:
  • +3Henk 'm!

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online

septillion

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Gefeliciteerd, je installatie is aangelegd door een eersteklas beunhaas :+

Je hoort bruin en blauw nooit met elkaar te verbinden, dat hoor poef, bang, alles uit te doen... En geel hoort niet in een installatie, alleen groen/geel (gestreept) voor randaarde (PE). Blauw (N) hoort bij een niet smart schakelaar ook helemaal niet aangesloten te zitten op een schakelaar. Ik zou dus vooral eens uitzoeken hoe die bende werkelijk zit.

Maar als ik zo even kijk denk ik dat die twee bruine achter in het doosje gewoon aan elkaar hangen en werkelijk bruin (L) zijn.Blauw en geel (welke idioot dat ook gedaan heeft) zijn dan je schakeldraden naar respectievelijk je eetruimte en keuken. Hiermee kan je nooit een smartschakelaar aansluiten die N verwacht (zoals je hebt). Je zal dan een N(eutral / echt blauw) naar de schakelaar moeten trekken. En als je dan toch bezig bent kan je die beunhazerij fixen. 8)7

• Wietsescheyving
septillion schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 18:27:
Gefeliciteerd, je installatie is aangelegd door een eersteklas beunhaas :+

Je zal dan een N(eutral / echt blauw) naar de schakelaar moeten trekken. En als je dan toch bezig bent kan je die beunhazerij fixen. 8)7
Bedankt voor de reactie! Ja ik vond het al raar die kabels, totaal niet zoals ik overal las/zag. Hoe kan ik nu een N naar de schakelaar trekken?

• septillion
  • Nu online

septillion

Dan zal je moeten (laten) uitzoeken waar deze draden heen gaan. En hopelijk heeft meneer de Beun het niet naar plekken getrokken waar je niet meer bij kunt.

En zoals ik al zei, als je toch bezig (laat) gaan, fix het dan compleet. Alleen maar verdere aanpassingen maken aan deze rommel is vragen om problemen.

• jobr
  • Laatst online: 13-06 19:48
Wietsescheyving schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:29:
[...]

Bedankt voor de reactie! Ja ik vond het al raar die kabels, totaal niet zoals ik overal las/zag. Hoe kan ik nu een N naar de schakelaar trekken?
Als het goed is lopen die draden naar een centraaldoos (in het plafond). Die moet je vinden. Meestal zit daar een echte blauwe draad in (die naar lamp en stopcontact gaan). Die moet er dan dus bijtrekken naar die schakelaar.

• KnoxNL
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 09:56
Wel dapper van je dat je die blauwe en bruine hebt durven verbinden :X

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13:34
Is dit in België?

edit:
Ja, dit is in België. Ik weet nu zelfs precies waar in België, misschien wil je de EXIF locatie informatie liever uit je foto's halen.

Anyway, onze zuiderburen gebruiken wel vaker vreemde kleurtjes voor schakeldraden. Mag dat, of is dat beunhazerij? Geen idee, je zit hier op een Nederlands forum en ik heb alleen verstand van de Nederlandse regels. ;)

In België heb je waarschijnlijk ook geen centraaldozen, aangezien ze daar normaalgesproken geen gemixte groepen met verlichting en contactdozen aanleggen. Daarnaast zijn ze nogal fan van kabels in de muur stucen in plaats van werken met draad in buis, dus het is niet zeker dat je het eenvoudig kunt oplossen...

P.S. zit het licht in de keuken en dat in de eetkamer wel op dezelfde groep (kring)? Anders zou dat de 2 bruine draden verklaren. :X

[Voor 95% gewijzigd door Xander op 23-06-2020 19:12]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Wietsescheyving
Xander schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:04:
Is dit in België?

edit:
Ja, dit is in België. Ik weet nu zelfs precies waar in België, misschien wil je de EXIF locatie informatie liever uit je foto's halen.
.

P.S. zit het licht in de keuken en dat in de eetkamer wel op dezelfde groep (kring)? Anders zou dat de 2 bruine draden verklaren. :X
hoe doe ik dat die exif aanpassen? kan dat via google foto's?

het licht van de keuken en eetkamer zitten op een aparte kring (aparte zekering in de kast)

• septillion
  • Nu online

septillion

Xander schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:04:
Is dit in België?

edit:
Van Wiki:
Gebruikelijke kleuren. De kleuren van de fasedraad en schakeldraad zijn niet dwingend voorgeschreven; deze mogen ook anders zijn, behalve lichtblauw of tweekleurig.
Dus okay, geel kan ik nog inkomen. Blauw is dus gewoon een dikke vette no-go.
Wietsescheyving schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:56:
het licht van de keuken en eetkamer zitten op een aparte kring (aparte zekering in de kast)
Okay, oude schakelaar terug plaatsen, HEEEEEEEL goed opletten dat je voor de juiste lamp de juiste bruine draad gebruikt anders ben je aan het mengen (in NL mag je die met goede reden geen groepen misen in een doosje/schakelaar, geen idee of dat in België wel mag) en die Sonoff vergeten.

Wil je toch smart verlichting, koop twee Shelly 1's en bouw deze bij de lamp. Daar heb je in ieder geval een N(eutral / blauw) en de Shelly kan je schakelen met een 230V schakeldraad. Is het alleen kijken of je nog een (ongeschakelde) fasedraad (bruin) bij de lamp hebt lopen.

En anders, want dit ruikt nog steeds naar beun, alles oplossen. Maar gezien het kennisniveau van electra komt dit dan denk ik neer op laten oplossen ;)

• jorgenv
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 08:17
Blauw en geel zijn dus de schakeldraden. Bruin zijn de fase draden (L) . Je hebt geen N (echt blauw) in de doos.

Wat je zou kunnen doen als je plaats genoeg hebt in het doosje is 2 shelly dimmers er in plaatsen. Deze hebben geen N nodig. En dan kan je de 2 groepen gescheiden houden.

Bij de lamp zelf is in België geen optie, omdat er bijna nooit L naar toe gaat.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True