Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinD
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-05 23:15
Hey allemaal,

Ik heb nu al een aantal maanden last van een terugkerend probleem waar ik maar geen oplossing op weet te vinden en ik hoop dat iemand van jullie een idee heeft in welke richting ik het beste kan zoeken. Het probleem doet zich enkel voor als ik de PC opstart nadat deze volledig is afgesloten. Zodra ik de PC aanzet begint de muis te haperen en om de seconde slaat hij een paar frames over. Zo ziet het er in ieder geval uit, maar ik heb meer het idee dat hij heel kort even vastloopt wanneer dat gebeurd. Hetzelfde gebeurd met het geluid. Als ik iets af wil spelen, of dit nu op youtube of op een mediaplayer is, het beeld en geluid haperen enorm.

Het vreemde is, dat het 5 minuten of een half uur kan duren voordat het probleem magisch verdwijnt. Ik kan het ook vermeiden door de reset knop op mijn PC te gebruiken waardoor hij direct opnieuw opstart zonder eerst goed af te sluiten, dan doet het probleem zich niet meer voor. Wanneer ik echter mijn PC probeer te herstarten op de normale manier, blijft de PC hangen op het "Restarting..." scherm van windows en moet ik dit altijd geforceerd afsluiten omdat dit niet klaar raakt.

Ik heb een korte opname gemaakt van het probleem, want vind het behoorlijk lastig uit te leggen. https://youtu.be/A7lUF3vaEsA

Ik ben heel benieuwd of iemand een idee heeft waar dit door kan komen of waar dit aan kan liggen. Misschien heeft iemand hier al eens van gehoord.

Ik heb al wat research proberen te doen, maar kwam enkel mensen tegen die problemen hadden met drivers van geluid of GPU. Heb ook al geprobeerd met DDU alle display drivers te verwijderen en de nieuwste versie te installeren. Hetzelfde geldt voor mijn audio drivers, maar helaas beide zonder succes.
Ook heb ik recentelijk een nieuwe SSD gekocht en hierop een nieuwe versie van Windows 10 geïnstalleerd. Dus verwacht ook niet dat het aan mijn windows installatie zal liggen.

Mocht iemand vragen of suggesties hebben dan hoor ik ze heel graag, het is een vrij storend probleem.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Toevalligerwijs heb ik ook al enige tijd last van min of meer dit probleem. echter gebruik ik Dual boot, 1 win 10 OS voor Gaming en de andere voor dedicated muziek productie.

Nu wil t geval dat de win 10 installatie voor muziek een veel kalere Windows installatie betreft en geen problemen heeft, terwijl de game OS vanalles op de achtergrond heeft draaien zoals fancontrol, RGB tools, monitoring, OC tools (afterburner/rivatuner), Gigabyte software enz.

Ik vermoed daarom dat het een software probleem Is. Kijk vooral naar het de-installeren van bovenstaande tools, of begin opnieuw met een schoon OS en kijk na welke driver/software pakket het probleem zich voordoet.

Aangezien ik alleen met muziek afspelen/youtube dit probleem heb en gamen prima werkt heb ik t even gelaten voor wat t Is (druk). maar heb er eerder al over gelezen hier. Wellicht dat ik t dit weekend bij mezelf uit ga zoeken, ik zal proberen je mee te nemen in de oplossing.

Verder.. hoeveel USB devices gebruik je? Zit er nog iets specifieks aan zoals extra audio kaart, joystics/controllers enz?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinD
Hey, bedankt voor je reactie. Inderdaad, het is een vervelend issue, en bedankt voor de tips die je hebt gegeven. Ik zal dit weekend ook nog even kijken naar dat soort software en proberen dit te verwijderen en te zien of het hieraan zou kunnen liggen.

Ik heb echter meer het idee gekregen de laatste tijd dat het een driver issue is. Kleine achtergrond: voor mijn upgrade naar een SSD 2 weken geleden, draaide mijn systeem altijd op een 1TB HDD. Op deze oudere versie van Windows 10 begon het probleem al. Na de upgrade heb ik die schijf geformatteerd en windows volledig clean geïnstalleerd op de SSD. Vanaf de eerste of tweede keer opstarten, kreeg ik hetzelfde issue opnieuw.

Als het een hardware probleem zou zijn zou het volgens mij ook niet na enkele minuten weg gaan, dus denk ik dat het meer software/driver related zal zijn.

Ik had de laatste keer trouwens wel gemerkt dat toen ik mijn audio driver uninstallde, het probleem zich opnieuw voor deed voordat ik de PC had kunnen herstarten. Ik ga daarom dit weekend nog eens wat audio driver oplossingen zoeken en misschien eens een chipset driver of BIOS versie update proberen om te kijken of dit wellicht een verschil kan maken. Hiervan zal ik op dit topic wat updates posten mocht ik die hebben.

Tot slot heb ik qua USB devices enkel een receiver voor mijn draadloze controller en een bekabelde headset aangesloten. Verder gebruik ik de on-board audio van het moederbord en heb ik wat oude speakers aangesloten via analoge aansluitingen op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinD
Hey @millman,

Even een update na wat getest en geprobeerd te hebben. Ik startte deze middag mijn PC weer op en werd weer verwelkomd met hetzelfde probleem. Nadat ik probeerde om mijn audio drivers te uninstallen (welke vast liep en niet afgerond kon worden), heb ik eens gekeken wat mijn processor tijdens die uninstalment nu eigenlijk aan het doen was. Toen pas kwam ik erachter dat CPU core 0 het probleem veroorzaakt. In onderstaande captures zie je dat die core als enige continu boven de 4.2 GHz aan het draaien is en de hele tijd aan 33% load draait terwijl de rest van de cores idle is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9tpsN8hBH_gcF12VAohUAknq-lU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GbiKqYKu5ttTzPCeNx1I4xYg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83tuNF791HHNMRBG4olYFPZ2M9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KkX1QtXmN0QXqnJdzOyP3moQ.png?f=fotoalbum_large

Hierna heb ik de PC proberen te restarten wat hem helaas nooit lukt als het probleem actief is. Hij meld af en komt op het "Restarting..." scherm maar restaert uiteindelijk niet. De cirkel blijft draaien maar gebeurd niks totdat ik op de fore reset knop klik op mijn PC case.
Na deze force reset start de PC weer op en werken alle cores naar behoren. Hieronder wederom de capture hiervan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUbi_U53nbSJJmVovjwFCUtaUMk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M9NCMIZXbJbLNs6YZmMLaeAi.png?f=fotoalbum_large

Hierna heb ik via Ryzen Master CPU 0 en CPU 6 uitgeschakeld, de PC volledig afgesloten en opnieuw handmatig opgestart wat normaal het probleem terug zou moeten opstarten. Na het uitschakelen van de twee cores was dit niet het geval en was het probleem blijkbaar vermeden. Hieronder nog maar eens een capture die dat bewijst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9Qzx_I8tdJcHMbrr5k243ZGjPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qgVYwM0xkDgbPEpI0PlJlMBM.png?f=fotoalbum_large

Het probleem kan bij mij dus vermeden (helaas niet verholpen) worden door die betreffende core uit te schakelen (inherent moet dan ook een tweede core worden uitgeschakeld). Dit is natuurlijk niet gewenst en zou dit het liefst op willen lossen. Of dit simpelweg door een driver update te doen is vraag ik me sterk af maar zal ik in ieder geval dit weekend nog eens proberen. Door deze update ben je in ieder geval op de hoogte.

Mocht er nog iemand zijn die een idee op welke manier ik dit probleem op kan lossen hoor ik het maar al te graag! Ook graag iets laten weten als je het idee hebt dat dit een hardware issue is. Ik heb te weinig ervaring met dit soort problemen om te herkennen of dit typisch hardware of software related is. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinD
Na nog wat zoeken heb ik op advies van iemand mijn power plan lichtelijk aangepast, wat helaas niks heeft mogen helpen. Ook heb ik nieuwe chipset drivers van de AMD website gehaald en geïnstalleerd maar dit heeft ook niks geholpen.

Hiernaast dacht ik dat ik het probleem kon omzeilen door 2 cores uit te zetten, maar zelfs dan nog krijgt CPU 0 een constante load wat het probleem veroorzaakt. Hiervan de volgende capture gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXC7xtoiSzN5c_5dgLf4BNZX2B0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oP9Ywq4gw2h8XarF5JACUDza.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nu echt geen idee meer wat ik kan doen en heb geen idee waar dit probleem precies vandaan komt.
Als iemand een idee heeft wat de oorzaak van dit probleem kan zijn, hoor ik het heel graag.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-06 12:32
Kijk even waar die CPU load vandaan komt (tabje naar links, Processes). Zou het precies moeten laten zien.

Als het 'System Interrupts' is die veel CPU vraagt, heb je mogelijk een driver of hardware probleem.

[ Voor 32% gewijzigd door Cascade op 25-06-2020 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinD
Hieronder de capture.

Ik weet niet precies hoeveel het normaal hoort te zijn, maar hij staat redelijk laag, dus denk dat dat wel vrij normaal zal zijn. Tijdens het probleem in idle hangt de system interrupts meestal tussen de 0.2 tot 2 %.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnUJ9eIHJi6MrDSMlDSJ4yhXM4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3fqsEIizwxGxZ85jtomXSivE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
Normaal idle is onder de 1%, problematisch is als het constant hoog is (20% en hoger).

Die screenshot is van als je het probleem NIET hebt? Je moet het even bekijken als het probleem wel speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinD
Nee, de screenshot is tijdens het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
Ok, interessant. Er wordt CPU gebruikt dat hier niet zichtbaar is, duidelijk.

Moeilijk om een diagnose te stellen.

Geeft de resource monitor (Windows + R -> resmon) een ander beeld? Of een tool als Process Explorer?

Kan alle kanten op, had je deze al gevonden: https://windowsreport.com/empty-task-manager-high-cpu/ , maar ik zou hier niet meteen alle 'destructieve' tips van uitvoeren, probeer eerst de simpele dingen zoals virus scan, WMI service herstarten, minimum processor state bekijken en aanpassen.

Heb je de laatste AMD chipset drivers wel geinstalleerd en daarvan het 'AMD balanced power plan' aangezet?

Is jouw BIOS de laatste (niet-beta) versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinD
Ja, inderdaad lastig.

Kleine extra: nu net heb ik blijkbaar lang genoeg gewacht en heeft het probleem zichzelf opgelost, de vreemde CPU 0 load was weg, net zoals de stutter.
Ik dacht ik kijk eens in de device manager of er iets gebeurd is, klik op "Check for hardware changes" en vanaf toen begon het probleem opnieuw. De stutter, de CPU load. Grote kans dat het dan toch een of andere driver is.

Ik zal zo eens de opties uit de link proberen. Ik zag wel dat er iets in stond over het aanpassen van je power plan, maar dit heb ik laatst nog aangepast van 5% naar 100% voor minimum en maximum.

Ik heb gisteren de laatste AMD chipset drivers geïnstalleerd en heb de een na laatste BIOS versie (beta versie niet meegerekend), dus kan dat ook nog eens proberen te updaten, maar doe dat het liefst zo min mogelijk.

Resource monitor geeft ongeveer hetzelfde beeld. Hieronder de capture.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcgWIfLKgFRBDKfacRPhS_u_Z_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6phAWGRPxxAwJbXF7L44NNAb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
Weet zo geen oplossing.

Precies wat @millman schrijft: je kan nog proberen om overbodige software uit te zetten, met name dingen die op SMBus of USB bezig zijn (hardware monitoring, overclocking, RGB, tools van MSI e.d.).

Daarnaast zou ik alle USB devices behalve muis en toetsenbord afkoppelen en de drivers voor die devices verwijderen. Daarna scan for hardware changes weer doen.

Onboard geluidskaart... gebruik je de drivers van de moederbord maker? Realtek chipje? Het is wel eens voorgekomen dat Realtek drivers clashen met andere soundcard drivers (misschien die van jouw USB headset). Dan zou ik nog proberen om de onboard soundcard drivers goed te verwijderen (uninstall, daarna DDU) en in het BIOS onboard sound even UIT te zetten. Kijken wat dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
  • Laatst online: 31-08-2024
Geen idee welk je gebruikt en het ook bij jou zo is, dus zo maar een gedachte, maar bij opstarten heb ik af en toe ook last van stotters, trage schijf toegang.

En dit komt allemaal door mijn virusscanner die update en daarna een scan doet, en kreng is zo inefficiënt, het soms meer als 20% CPU op alle cores (3900x) en 100% HDD Schijf activiteit opeist en als het systeem zo traag is, lijkt het soms wel bepaalde draivers ook niet laden (voor Audio drivers van RealTec voor dolby, en Ja, ik heb nog een ouderwets Raid 1 HDD Data schijf naast mijn SSD's voor games en boot :P ) op desbetreffende data schijf, en kan soms echt paar minuten duren, en wil soms gewoon zijn eigen gang gaan, en lijkt zelfs de configs te negeren :/

Ik moet absoluut deze scanner eens gaan vervangen :S zodra licentie is verlopen zal ik dat ook zeker doen.

[ Voor 8% gewijzigd door ArranChace op 26-06-2020 14:00 ]

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinD
Bedankt voor je bericht.
Het gekke is dat bij mij de CPU usage helemaal niet zo hoog is. Tijdens het probleem is het maar rond de 3% idle. En heb zelf geen alternative virusscanner, doe het nu enkel met de standaard windows defender.

Ik heb wel gister avond mijn CMOS gereset en een BIOS update gedaan. Deze middag zette ik mijn PC aan en hij boot zonder problemen nu.
Dus ik hoop dat het daarmee opgelost is, de tijd zal het leren. Durf nu nog even niet in de device manager te scannen voor hardware changes (dit veroorzaakt normaal altijd opnieuw het probleem) want heb deze middag mijn PC nodig voor werk. Wellicht probeer ik het vanavond nog eens en anders zal ik dit weekend wat proberen en zien of het probleem terug keert. Voor nu LIJKT het alsnog opgelost.

Misschien te vroeg om te juichen, maar toch bedankt voor jullie hulp tot nu toe.

Edit: @Cascade, Ik zie net dat je iets zei over de realtek drivers van de moederbord fabrikant. Iets wat ik me al langer af vraag is of ik het beste de drivers download en gebruik die MSI ons toereikt op hun site, of beter de audio drivers direct van de realtek site afhalen? Enig idee wat meer adviced is? Thanks!

[ Voor 15% gewijzigd door MelvinD op 26-06-2020 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
Voor Realtek drivers varieert het nogal ben ik bang.

Sommige features (noem een DD Live, DTS Connect, andere Dolby grappen) krijg je soms alleen unlocked al je de drivers van de moederbordmaker gebruikt (specifiek voor merk en soms model) is mijn ervaring op Windows 7. Vroeger vaak de allernieuwste drivers geprobeerd, er ging best wel vaak wat kapot of het control panel was weer eens weg (geen punt op Windows 10). Weet niet hoe dat tegenwoordig is.

Advies: gebruik de nieuwste die MSI aanbiedt, dat hoort te werken volgens hun spec.

Wil je experimenteren dan is dat bijna een hobby er bij. Kijk voor de grap maar eens hier: https://www.tenforums.com...iver-version-2-a-220.html
Pagina: 1