Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ligplan plat dak. Zoveel opties

Pagina: 1
Acties:

• ice-T106
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 18:23
Ik ben van plan om op mijn tuinhuis panelen te leggen.
Zelf al wat onderzoek gedaan en ook eerste contant met leveranciers gehad.

Wil de ruimte van het dak goed benutten en dan kom je er opeens achter dat er op een plat dak wel heel veel opties zijn.

De situatie:
Het gaat om een houten tuinhuis met EPDM dakbedekking en zonder berekening voor de belasting van het dak.
Dak staat ongeveer op het Zuid Westen (Ligt eraan het je er naar kijk maar ik iig 45 graden draaien ten opzichten van het zuiden). Tuinhuis staat helaas nog niet op de zonatlas meer geeft wel een idee van de rcihting:

Ik wil op dit moment geen panelen op het Zuid-Westen en Zuid-Oosten van het huis, dus dit ook niet als optie aandragen aub.

Het tuinhuis is iets lager dan de garage:

En het huis is een hele verdieping en een schuin dak hoger dus er iets wel sprake van schaduw op bepaalde momenten van de dag.

De simpele standaard offerte:
1. 2x4 landscape:

Plus:
  • Past makkelijk
  • Goede orientate
  • Eventueel tweedehands nog een setje op de kop te tikken
Min:
  • Zou graag meer vermogen neer willen leggen
  • (veel vermogen op hetzelfde moment)
2. 7 portrait +4 landscape:

Plus:
  • Goede oriëntatie
  • Redelijk veel vermogen
Min:
  • Buren kijken meer in de panelen?
  • relatief veel balast nodig?
  • 1 paneel meer in schaduw van de garage in eerste deel van de dag.
3: 12 panelen "NoordWest-ZuidOost":

Plus:
  • Weinig zicht voor ons en de buren
  • Redeliijk veel vermogen met 12 panelen Oost-West
  • Vermogen meer verspreid over de dag
  • weinig balast (wel in het midden)
Min:
  • Minder efficient dan optie 1 en 2
4. 14 panelen "ZuidWest-NoordOost"

Plus:
  • Maximaal aantal panelen
  • relatief weinig balast (wel in het midden)
Min:
  • Minder efficient dan optie 1 en 2
  • 2 panelen meer in schaduw van de garage in eerste deel van de dag.
  • Erg krap
5: 12 (4x3) panelen landscape schans:

Plus:
  • Goede orientate
  • Veel vermogen (12 panelen met goede ligging)
Min:
  • Erg veel balast nodig?/ windgevoelig
  • Te lelijk voor de buren
6: 14 panelen portrait schans:

Plus:
  • Goede orientate
  • Veel vermogen (14 panelen met goede ligging)
Min:
  • Erg veel balast nodig?/ windgevoelig
  • 2 panelen meer in schaduw van de garage in eerste deel van de dag.
  • Erg krap
  • Te lelijk voor de buren
En misschien zijn er nog wel meer opties met grotere panelen

Graag eerst jullie input voor welk dakplan jullie het beste lijkt.
Dan kunnen we daarna misschien nog verder praten over (micro)omvormers, type panelen, panelen op de garage erbij enz.

snel afvallen afvallen voordeligste hypotheek voordelige hypotheek

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Nu online
Zou je niet juist eerst kijken waar je allemaal legt. Want welk Legoland hangt ook af van rest van je plannen.

Waarom geef je 2 plannen weer die te lelijk zijn, en dus sowieso niet gekozen worden, om te laten zien dat hij de revue is gepasseerd?

• ice-T106
99ruud99 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:53:
Zou je niet juist eerst kijken waar je allemaal legt. Want welk Legoland hangt ook af van rest van je plannen.

Waarom geef je 2 plannen weer die te lelijk zijn, en dus sowieso niet gekozen worden, om te laten zien dat hij de revue is gepasseerd?
Rest van de plannen is niks op het huis en misschien nog twee panelen erbij op de garage omdat de rest teveel in de schaduw ligt denk (iig ondergeschikt aan dit dak)

Ja de schans optie had ik eerst als beste optie in mijn hoofd als tweaker, maar zijn in de praktijk geen serieuze optie denk ik.

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Nu online
En als je een groenstrook je aan de achterkant plaatst? Een bak met gras / dat soort? Dan trekken die de zonnepanelen uit het zicht.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
Ik zou eerst eens kijken wat die schaduw doet over het jaar heen. Wat voor afmetingen heeft dat platte dak?

• ice-T106
kabeltjekabel schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:36:
Ik zou eerst eens kijken wat die schaduw doet over het jaar heen. Wat voor afmetingen heeft dat platte dak?
Ja dat is een goed punt. Wat adviseer je in dit geval? Google sketchup?
Afmetingen tuinhuis : 3,45m bij 7,45m

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
ice-T106 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:01:
[...]

Ja dat is een goed punt. Wat adviseer je in dit geval? Google sketchup?
Afmetingen tuinhuis : 3,45m bij 7,45m
3,45 binnen de opstaande rand of moet de rand er dan nog af?

Schijnt in Sketchup te kunnen. Ik heb er Solidworks voor, maar da's niet gratis.

• ice-T106
Heb het even wat preciezer na gemeten. En de binnenkant van de bak is 338 centimeter breed.
Zal nog wel eens kijken met sketsup maar ik denk dat het met de schaduw rendabel genoeg is. Om 12:00 is de zon om het huis heen. En doorvoor ook nog een deel over een langs het huis. Ga denk ik wel met micro omvormers werken (AP systems zat ik nu naar te kijken). Vanwege het verschil in momenten schaduw (en misschien ook nog de verschillende paneel oriëntatie)

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 16:51
Ik zie dat er water blijft staan op het dak.

Als je gewicht toevoegd zakt het dak verder door en blijft er nog meer water staan waardoor het langzaam steeds verder doorzakt.

Misschien kun je daar eerst iets aan doen of rekening mee houden.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• ice-T106
Dat is een heel goed punt. Leveranciers waren tot nu erg vaag hoe geschikt ze uberhaubt denken dat het dak is om panelen op te plaatsen. "het is hout" enz.
Vandaar dat ik ook meer voorkeur had voor een Oost West opstellen omdat die minder ballast nodig heeft.

Maar nu breng je me wel aan het twijfelen of panelen op het dak van her huis op Noord West (120 graden, 45 graden dakhoek) toch niet een betere optie is. Hier heb ik verder echt nul last van schaduw.
Wel zit ik dan volgens https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html#PVP
Maar op 62% van optimale richting en hoek en dat klinkt niet zo fijn.

• busscherski
Misschien kun je het water laten wegstromen door een gaatje te maken op de laagste punten? :p Grapje.

Ik weet niet of het met EPDM mogelijk is maar wat als je houten balkjes op de juiste plekken vastschroeft en daar EPDM over laat aanbrengen? En daar de boel op vastschroeven zonder ballast? Dan kan het zeker.

Als je het grotendeels zelf gaat installeren dan is het platte dak ondanks alles wellicht nog het makkelijkst/goedkoop.
Als je het gaat uitbesteden maakt het qua kosten denk ik niet veel uit. Mensen die elke dag op een schuin dak klimmen hebben een schuin dak installatie ook zo klaar.
Die 62% klopt inderdaad.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ice-T106
Even de beeldvorming van de gewichten:
Bij 1. 2x4 landscape: komt de balast op ongeveer 400 kilo. Dus 50 kilo per paneel.

Bij optie 3: 12 panelen "NoordWest-ZuidOost": op ongeveer 300 kilo. Dus ongeveer 25 kilo per paneel.

Wel zal bij NoordWest-ZuidOost het gewicht wat meer in het midden liggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ice-T106
Optie 3 lijkt me nu persoonlijk de beste optie.
  • Redeliijk veel vermogen met 12 panelen Oost-West
  • weinig balast (wel in het midden)
  • niet te dicht op de randen van het dak
Voor het stukje op de garage passen denk ik nog twee panelen met een redelijke opbrengst. Zat zelf te denk om deze wat meer naar het westen te draaien. Goed idee, of gewoon tegen elkaar Noord-West?
Zo dan totaal zoiets worden:

Wat denken jullie van deze opstelling?

Dan nog de keuze voor panelen:
Leveranciers komen als snel met panelen rond de 320Wp maar heb zelf het idee als je naar de totaal kosten kijkt je net zo goed voor panelen met meer vermogen kan gaan.
Deze twee leken mij opties met een goede verhouding vermogen en totaalprijs:
370Wp 120cell halfcut voor 135euro
https://www.budget-solar.nl/lr4-370wp-half-cut-perc.html
350Wp 60cell full black voor 136euro
https://www.budget-solar.nl/lr6-350-wp-full-black.html

Denk dat voor deze opstelling de half cut wel acceptabel zijn omdat ze bijna niet te zien zijn. (De full blacks wel iets mooier)

Omvormers;
Zat zelf vanwege de schaduw van het huis en de verschillende liggingen te denken APSystem micro invertors.
Goede keus voor deze situatie?

Zo ja, dan blijft er nog iets over waar ik zelf eerst helemaal niet aan. gedacht had. DC kabel lengte:
SolarNRG kwam een suggestie van de YC600 (voor twee panelen) ipv de QS1 (voor 4 panelen) omdat anders standaard de DC kabels te kort zouden zijn.
En als ik het goed begrijp dan wordt het kabel verhaal bij half cuts nog lastiger?
Dus wat is dan wijsheid? 60 cell met YC600? 120 cell half cuts en dan maar een berg verlengkabels?

Veel vragen in 1 keer maar alle input is welkom in deze fase.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 17:24

timovd

Voorsprong door techniek

ice-T106 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:30:
  • ...
en
Deze twee leken mij opties met een goede verhouding vermogen en totaalprijs:
370Wp 120cell halfcut voor 135euro
https://www.budget-solar.nl/lr4-370wp-half-cut-perc.html
350Wp 60cell full black voor 136euro
https://www.budget-solar.nl/lr6-350-wp-full-black.html

Denk dat voor deze opstelling de half cut wel acceptabel zijn omdat ze bijna niet te zien zijn. (De full blacks wel iets mooier)
Als ik mocht kiezen, was het wel duidelijk.
..dan blijft er nog iets over waar ik zelf eerst helemaal niet aan. gedacht had. DC kabel lengte:
SolarNRG kwam een suggestie van de YC600 (voor twee panelen) ipv de QS1 (voor 4 panelen) omdat anders standaard de DC kabels te kort zouden zijn.
En als ik het goed begrijp dan wordt het kabel verhaal bij half cuts nog lastiger?
Dus wat is dan wijsheid? 60 cell met YC600? 120 cell half cuts en dan maar een berg verlengkabels?
Gewoon een hoop (kant en klare verleng)kabels bijbestellen met de QS1.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• ice-T106
timovd schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:02:
[...]

en

[...]

Als ik mocht kiezen, was het wel duidelijk.

[...]

Gewoon een hoop (kant en klare verleng)kabels bijbestellen met de QS1.
Ja ik ga inderdaad gewoon voor de panelen met hoogste rendement, vooral op een lage hoek in dit geval niet storend.

Toch en met QS1 en verlengkabels leek mij ook de meest voordelige optie, maar dat hangt erg van de winkel af te hangen.

Die optie met de panelen richting de garage gericht blijkt toch erg veel verlies op te leveren.
En toen bedacht ik me opeens weer een andere opstelling:
Met 72cell panelen:
https://www.blijmetzonnep...lar-lr4-72hph-445m-445wp/
Dan hebben ze wat minder last van de schaduw van het huis.

Komt verder natuurlijk ook allemaal wel mooi uit. Minder bevestigings materiaal nodig,minder micro omvormers enz.

Maar nu is de vraag welke omvormers een goed match zijn in deze situatie.
De APSystems zijn compatible (heb naar de specs gekeken en heb ik ze gevraagd) maar dan begint het risico op serieus of te toppen wel toe te nemen.
445Watt DC op "Continuous power of 274VA per channel, 300VA peak"
Dat zou wel eens een beetje overdreven kunnen zijn.

• emot
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 08:02
Ik zou persoonlijk voor optie 4 uit je beginpost gaan, maar dan met 12 panelen om zo uit de schaduw te blijven. (of 14 panelen met 2 of 4 optimizers). Dan kun je dus meer panelen kwijt en kom je weg met een eenvoudige stringomvormer (2x 6 panelen).

Je zult dan wel kortere panelen moeten zoeken, aangezien 2x 1755mm niet op 3380mm gaat passen.

• busscherski
ice-T106 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:00:
[...]

Ja ik ga inderdaad gewoon voor de panelen met hoogste rendement, vooral op een lage hoek in dit geval niet storend.

Toch en met QS1 en verlengkabels leek mij ook de meest voordelige optie, maar dat hangt erg van de winkel af te hangen.

Die optie met de panelen richting de garage gericht blijkt toch erg veel verlies op te leveren.
En toen bedacht ik me opeens weer een andere opstelling:
Met 72cell panelen:
https://www.blijmetzonnep...lar-lr4-72hph-445m-445wp/
Dan hebben ze wat minder last van de schaduw van het huis.
[Afbeelding]

Komt verder natuurlijk ook allemaal wel mooi uit. Minder bevestigings materiaal nodig,minder micro omvormers enz.

Maar nu is de vraag welke omvormers een goed match zijn in deze situatie.
De APSystems zijn compatible (heb naar de specs gekeken en heb ik ze gevraagd) maar dan begint het risico op serieus of te toppen wel toe te nemen.
445Watt DC op "Continuous power of 274VA per channel, 300VA peak"
Dat zou wel eens een beetje overdreven kunnen zijn.
Hoeveel het aftopt zou je kunnen benaderen met Sunnydesign.
Voor een oost west oriëntatie die niet te steil is zal het rond 1% van de jaaropbrengst zijn. Lijkt me acceptabel.

• ice-T106
emot schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:45:
Ik zou persoonlijk voor optie 4 uit je beginpost gaan, maar dan met 12 panelen om zo uit de schaduw te blijven. (of 14 panelen met 2 of 4 optimizers). Dan kun je dus meer panelen kwijt en kom je weg met een eenvoudige stringomvormer (2x 6 panelen).

Je zult dan wel kortere panelen moeten zoeken, aangezien 2x 1755mm niet op 3380mm gaat passen.
Vind dit zelf ook wel de mooiste optie (even nog los van de omvormer). Maar dit lijkt met de meeste systemen wel erg krap.
Is in jullie ervaring de steekafstand precies hetzelfde als de de afstand voor 1 "dakje" bij Oost_West of gaat er nog een paar cm bij of af vanwege missende koppelstukken of juist missende overlap.
Ook krijg ik hiermee natuurlijk het risico dat er net een klein randje schaduw op de panelen valt als die te laag liggen.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True