Wifi verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-03-2024
Mijn vraag
...
Ik woon in een jaren 30 woning en wil graag het wifi signaal boven versterken/stabiliseren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb vanuit de meterkast waar het modem is aangesloten powerplugs naar zolder (2e verdieping) en daar mijn laptop bekabeld aangesloten waar ik op werk.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op de 1e verdieping heb ik een wifi versterker van TP-Link geprobeerd maar die verbeterde de situatie niet, eerder slechter.

Ik wil de zolder graag bekabeld houden omdat mijn VPN verbinding sneller en stabieler is bekabeld. Wel zou ik graag het wifi signaal op de slaapkamer en op zolder willen verbeteren zodat streamen van bijv Netflix beter gaat, en ik op zolder via mijn telefoon radio kan afspelen op de box zonder dat de radio hapert.

Beste antwoord (via lolkejan op 22-06-2020 13:10)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:32

lier

MikroTik nerd

lolkejan schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:10:
Hi @spokje ik vind 70e best veel geld, zou deze ook kunnen werken? of zitten daar beperkingen aan?

https://tweakers.net/pricewatch/438185/tp-link-eap110.html
Grootste beperking is het feit dat het geen 5GHz ondersteuning biedt. Vraag is of je clients 5GHz ondersteuning hebben?

Waarom bestel je trouwens niet de Ziggo WifiBooster (€59,- eenmalig of €1,- per maand)?
https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster

Eerst het probleem, dan de oplossing

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Doe eens onderzoek naar een zogenoemd Mesh netwerk, het is een beetje een investering maar wel de oplossing voor je probleem.

Wifi "Versterkers" doen vaak meer kwaad dan goed

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:41

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik kan eerlijk gezegd alleen maar dit aanbevelen:

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

Ik heb er 2 thuis hangen in een woning uit 2018 (beton, heel dik beton), en heb sinds dien nooit meer problemen gehad met Wifi, in tegenstelling tot alle andere consumenten producten.

Kost wel iets, maar gaat erg lang mee en je bent direct klaar.

Als je er 2 hebt trouwens, krijg je 1 netwerknaam en is 2,4Ghz en 5Ghz gecombineerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Luchtbakker op 19-06-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:39
Een jaren 30 woning kun je toch bekabelen? WiFi is leuk, bekabeld is beter.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
Thanks allemaal voor de reacties. Het zijn wel allemaal vrij prijzige (>100e) oplossingen wat ik toch te prijzig vind.

Als ik deze op zolder zet zou dat dan het WIFI ook versterken op de slaapkamer?
https://tweakers.net/pricewatch/447782/tp-link-tl-wr802n/reviews/

De zolder is open, en de slaapkamer zit recht er onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:47

Honesty

kattenneus!

Wij hebben ook mesh gekozen tp link m5 en dan drie bolletjes, kost wat maar sindsdien nergens meer last van. Flat 90 m2

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

lolkejan schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:20:
Thanks allemaal voor de reacties. Het zijn wel allemaal vrij prijzige (>100e) oplossingen wat ik toch te prijzig vind.

Als ik deze op zolder zet zou dat dan het WIFI ook versterken op de slaapkamer?
https://tweakers.net/pricewatch/447782/tp-link-tl-wr802n/reviews/

De zolder is open, en de slaapkamer zit recht er onder.
25 euro ? Verwacht hier aub echt heel weinig van want routers in deze prijsklasse zijn gewoon troep. Het merk mag nog net zo goed zijn, maar voor 25 euro kan je echt niet iets fatsoenlijke maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 17:08
lolkejan schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:32:
Mijn vraag
...
Ik woon in een jaren 30 woning en wil graag het wifi signaal boven versterken/stabiliseren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb vanuit de meterkast waar het modem is aangesloten powerplugs naar zolder (2e verdieping) en daar mijn laptop bekabeld aangesloten waar ik op werk.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op de 1e verdieping heb ik een wifi versterker van TP-Link geprobeerd maar die verbeterde de situatie niet, eerder slechter.

Ik wil de zolder graag bekabeld houden omdat mijn VPN verbinding sneller en stabieler is bekabeld. Wel zou ik graag het wifi signaal op de slaapkamer en op zolder willen verbeteren zodat streamen van bijv Netflix beter gaat, en ik op zolder via mijn telefoon radio kan afspelen op de box zonder dat de radio hapert.
Wie is je provider? KPN levert ook een Mesh-netwerk bij je abbo bijvoorbeeld, ook Ziggo levert versterkers.
Via een powerplug en daar een WIFI-point aanhangen zou ik nooit doen, dat is vragen om problemen.
Je hebt pakweg 3 opties:
1. Bekabeling vanuit meterkast naar eerste verdieping en/of zolder en daar een AP gebruiken.
2. Gebruik maken van een Mesh-netwerk.
3. Een goede AP (zie @Luchtbakker ) aan de buitenkant van je meterkast hangen. Afhankelijk hoe je huis in elkaar steekt heb je dan redelijk bereik op zolder.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:10

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Het is toch wel een beetje dubbeltje op de eerste rang. Want je ook kan doen is V&A in de gaten houden zo heb ik een tweetal AC-PRO's voor 160 euro gescoord.
En daarbij gebruik je het elke dag een x aantal uur, en je hebt voor een paar jaar klaar tenzij je wilt overstappen naar WiFi 6 of elders tegen die tijd.

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
Hi,

Ik heb nu powerplugs in de meterkast en naar boven. Bekabeld werkt dit prima. Daar een AP aan hangen zou ook voor goede wifi op de 1e verdieping moeten zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

lolkejan schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:41:
Hi,

Ik heb nu powerplugs in de meterkast en naar boven. Bekabeld werkt dit prima. Daar een AP aan hangen zou ook voor goede wifi op de 1e verdieping moeten zorgen?
Powerplugs zou ik sowieso zo ver mogelijk van weg blijven. De lijn is vaak niet stabiel en zeker in combinatie met daarachter een router gaat vrijwel altijd gepaard met stabiliteitsproblemen.

Alles kan, maar niemand die het zal aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
Dus ipv een powerplug een Access point op zolder hangen? Of op de 1e verdieping?

Zoals eerder aangegeven is het signaal op zolder het belangrijkst omdat ik daar werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Luchtbakker schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:56:
Powerplugs zou ik sowieso zo ver mogelijk van weg blijven. De lijn is vaak niet stabiel en zeker in combinatie met daarachter een router gaat vrijwel altijd gepaard met stabiliteitsproblemen.
Oftewel, als het bekabeld werkt @lolkejan en stabiel is dan zal je met het plaatsen van een accesspoint dezelfde stabiliteit hebben. En dus de mogelijkheid om WiFi te verbeteren.
Alles kan, maar niemand die het zal aanbevelen.
Ook al zal het niet mijn voorkeur hebben, als het werkt werkt het. Ja, het is gevoelig voor storing en lastig te troubleshooten. En inderdaad niet aanbevolen voor nieuwe installaties. Maar volgens mij is het probleem de WiFi dekking en niet de stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
@lier misschien had ik dat duidelijker moeten benadrukken: het wifi signaal wat ik binnenhaal valt soms weg waardoor de radio uitvalt op zolder (speel via mijn telefoon op een bluetooth box de radio af). Daarnaast is het op Netflix of Ziggo op de slaapkamer dat de kwaliteit van het beeld soms een stuk minder wordt. Vooral bij voetbal kijken is dit niet ideaal, en de tv is klein (zo'n 20inch) dus dat zou niet het probleem kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-04 09:39
Luchtbakker schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:34:

Ik heb er 2 thuis hangen in een woning uit 2018 (beton, heel dik beton), en heb sinds dien nooit meer problemen gehad met Wifi, in tegenstelling tot alle andere consumenten producten.

Als je er 2 hebt trouwens, krijg je 1 netwerknaam en is 2,4Ghz en 5Ghz gecombineerd.
Ik heb alleen ervaring met de lite versie. Die voldoet ook prima, is goedkoper, en ondersteunt tegenwoordig gewoon 802.3af

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

[ Voor 8% gewijzigd door Meester_J op 22-06-2020 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

@lolkejan Betere WiFi dekking bereik je met meerdere accesspoints. Overigens was het probleem voor mij al helder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnomiS
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-05 15:50
Ik zou je ook aanraden voor iets al Ubiquiti te gaan. Heb zelf jaren lopen klooien, versterkers, meerdere APs met hetzelfde netwerkt, met verschillende netwerken. Uiteindelijk nu ik Ubiquiti (ik heb met de key die de roaming van clients aanstuurt) werkt het allemaal fantastisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Ik zou toch iets meer budget doen, voor 25 euro heb je echt alleen maar troep.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ImNotnoa schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:34:
Doe eens onderzoek naar een zogenoemd Mesh netwerk, het is een beetje een investering maar wel de oplossing voor je probleem.

Wifi "Versterkers" doen vaak meer kwaad dan goed
"Versterker" is sowieso een onzinterm, maar "mesh" is ook gewoon een set repeaters met alle voor- en vooral ook nadelen van dien.

@lolkejan voordat iemand een goede suggestie kan doen qua apparatuur en inrichting moet duidelijk worden wat je situatie nu is, wat er dus - technisch gezien - mis gaat. Pas als dat helder is weten we hoe het beter kan.

Een jaren '30 woning heeft doorgaans weinig isolatie, dus het is opvallend dat er onvoldoende stabiel signaal boven is.

Wat moeten we weten:
- wat voor modem staat exact in die meterkast (ook als het van de provider komt, geef merk+modelnr)?
- welke apparaten probeer je via WiFi aan te sluiten? Ook hier: merk+modelnr.
- welk TP-Link "versterker" heb je geprobeerd? (geef niet de "AC1200 of N300" snelheidsaanduidlng, maar echte modelnr)
- trek om te testen de netwerkkabel uit de laptop op zolder. Als het via WiFi verbonden is, draai dan het volgende: netsh wlan show interface en post de resultaten hier. Dat geeft ons inzicht in wat daarboven exact gebeurt.
- draai vervolgens ook draadloos een speedtest (idealiter naar de test van je provider, maar speedtest.net is een redelijk alternatief), geef de uitkomst.
- sluit de laptop aan op netwerkkabel. Draai nog eens speedtest om performance van je powerline-oplossing te geven.

Op basis van deze gegevens kunnen we zien of je last hebt van te weinig dekking, te veel interferentie of gewoon apparatuur met (te) lage specs. Als dat duidelijk is, weten we ook wat de beste oplossing gaat zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
- wat voor modem staat exact in die meterkast (ook als het van de provider komt, geef merk+modelnr)?
https://tweakers.net/pric...onnect-box/specificaties/
- welke apparaten probeer je via WiFi aan te sluiten?
Iphone 8 en werklaptop (
- welk TP-Link "versterker" heb je geprobeerd? (geef niet de "AC1200 of N300" snelheidsaanduidlng, maar echte modelnr)
https://tweakers.net/pric...tl-wa855re/specificaties/
- trek om te testen de netwerkkabel uit de laptop op zolder. Als het via WiFi verbonden is, draai dan het volgende: netsh wlan show interface en post de resultaten hier. Dat geeft ons inzicht in wat daarboven exact gebeurt.
Name : Wi-Fi
Description : Intel(R) Dual Band Wireless-AC 8260
GUID : 1d614300-2868-4c85-a563-7df89df5409b
Physical address : e4:b3:18:2f:90:e5
State : connected
SSID : Korhoen23
BSSID : 48:d3:43:e2:04:81
Network type : Infrastructure
Radio type : 802.11n
Authentication : WPA2-Personal
Cipher : CCMP
Connection mode : Profile
Channel : 11
Receive rate (Mbps) : 117
Transmit rate (Mbps) : 117
Signal : 80%
Profile : Korhoen23

Hosted network status : Not available

- draai vervolgens ook draadloos een speedtest (idealiter naar de test van je provider, maar speedtest.net is een redelijk alternatief), geef de uitkomst.
Ping 22ms
Download 9.2 MBp/s
Upload 2.6 MBp/s

- sluit de laptop aan op netwerkkabel. Draai nog eens speedtest om performance van je powerline-oplossing te geven.

Ping 13ms
Download 50.4 MBp/s
Upload 5.1 MBp/s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:57
- Wifi is best complex, maar met wat basiskennis goed te fixen. Jaren 30 woning klinkt leuk maar is niet te vergelijken met een (enigszins moderne woning) omdat de isolatie gewoon drama is. En dat klinkt leuk voor in huis, maar hierdoor penetreren andere signalen jouw woning ook. Dus grote kans dat de Ziggo mediaboxen van al je buren jouw signaal wegduwen. Of als je buren wel een Ubiquiti installatie hebben met flink aantal access points ben je goed de sjaak als jij alleen een Ziggo boxje hebt en op zolder bereik wilt ;)

Je grootste kans voor stabiel wifi wat zo min mogelijk kost is een kabel trekken naar zolder, en daar deze unit ophangen: pricewatch: TP-Link EAP225 Access Point AC1350 V3 en dan gebruik maken van het 5 ghz netwerk op je laptop / telefoon (2.4 zal in de buurt van je AP ook prima werken). Of 5ghz ook de eerste verdieping haalt is even afwachten. Anders nog een access point een verdieping lager ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
Hi @spokje ik vind 70e best veel geld, zou deze ook kunnen werken? of zitten daar beperkingen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Mja, het kost gewoon wel een paar duiten. Dan spaar je er toch iets langer voor. Het apparaat die je stuurt kun je proberen, maar mist een 5ghz netwerk, wat je juist wel wilt in jouw situatie, maargoed. Zelf weten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

lolkejan schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:10:

Grootste beperking is het feit dat het geen 5GHz ondersteuning biedt. Vraag is of je clients 5GHz ondersteuning hebben?

Waarom bestel je trouwens niet de Ziggo WifiBooster (€59,- eenmalig of €1,- per maand)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
spokje schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:14:
Mja, het kost gewoon wel een paar duiten. Dan spaar je er toch iets langer voor. Het apparaat die je stuurt kun je proberen, maar mist een 5ghz netwerk, wat je juist wel wilt in jouw situatie, maargoed. Zelf weten.
Probeer gewoon duidelijk te krijgen waaorm ik een hele dure setup moet doen voor simpele dingen als het streamen van radio/tv. Wat is er afhankelijk van het wel/niet halen van de 1e verdieping voor 5ghz? Als het alleen op zolder werkt dan is voor mij de toegevoegde waarde het geld niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
lier schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:21:
[...]

kan ik die combineren met mijn huidige powerline set? weet niet of het hetzelfde merk is omdat ziggo dat niet vermeldt. dan kan ik bijv de wifibooster op de 1e verdieping hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

lolkejan schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:32:
kan ik die combineren met mijn huidige powerline set? weet niet of het hetzelfde merk is omdat ziggo dat niet vermeldt. dan kan ik bijv de wifibooster op de 1e verdieping hangen?
Je kan voor de bekabelde versie kiezen en gebruik blijven maken van je huidige powerline set:
https://www.ziggo.nl/klan...ter/via-een-internetkabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
lier schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:34:
[...]

Je kan voor de bekabelde versie kiezen en gebruik blijven maken van je huidige powerline set:
https://www.ziggo.nl/klan...ter/via-een-internetkabel
En dan sluit ik die aan op mijn huidige powerline set als ik het goed begrijp? Reviews die ik over de wifibooster lees zijn iig positief dus ziet er als een goede oplossing uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Misschien ook eens kijken met een wifi analyzer waar de grote storingspunten zijn, heb je gewoon apps voor en je kunt zien welke kanalen vol zitten. Gewoon even door het huis lopen en kijken waar het drama is. Dan heb je ook een beter idee van waar je de accesspoint kan plaatsen.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

lolkejan schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:44:
https://tweakers.net/pric...onnect-box/specificaties/
Dat kan nog steeds vier verschillende apparaten betreffen - maar ervan uitgaande dat het WiFi-functionaliteit heeft, heeft het minimaal 3x3 MIMO in 5GHz en 2x2 in 2.4GHz.
- welke apparaten probeer je via WiFi aan te sluiten?
Iphone 8 en werklaptop (
Helaas zegt dat laatste ook niet zoveel, maar uitdraai hieronder maakt veel duidelijk.
https://tweakers.net/pric...tl-wa855re/specificaties/
Dat is de onderste uit de kan, erg low-end - en overbodig gezien hieronder.
Name : Wi-Fi
Description : Intel(R) Dual Band Wireless-AC 8260
GUID : 1d614300-2868-4c85-a563-7df89df5409b
Physical address : e4:b3:18:2f:90:e5
State : connected
SSID : Korhoen23
BSSID : 48:d3:43:e2:04:81
Network type : Infrastructure
Radio type : 802.11n
Authentication : WPA2-Personal
Cipher : CCMP
Connection mode : Profile
Channel : 11
Receive rate (Mbps) : 117
Transmit rate (Mbps) : 117
Signal : 80%
Profile : Korhoen23

Hosted network status : Not available
Goede info!

Conclusies:
- laptop heeft op zich goede specs, vergelijkbaar met die iPhone 8. Kan in ieder geval prima verbinden met beide banden.
-Je bent verbonden met een apparaat van Arris, wat bij Ziggo neerkomt op TG2492LG of TG3492LG.
- Modem doet netjes 2.4GHz en 5GHz, maar jij bent verbonden op 2 4GHz
- Signaalsterkte "80%" wil zeggen -60dBm RSSI, wat behoorlijk sterk signaal is.
- link rate van 117Mbps geeft icm die RSSI aan dat er lichte ruis aanwezig is, maar niets dramatisch.
- feit dat er alsnog bijna onbruikbare verbinding is, geeft aan dat het erg druk is in dat kanaal - en vermoedelijk in hele band. Dat is typisch voor een wijk met oude woningen als dit.
Ping 22ms
Download 9.2 MBp/s
Upload 2.6 MBp/s

Ping 13ms
Download 50.4 MBp/s
Upload 5.1 MBp/s
Duidelijk, behalve dan die hoofdletters - dit zijn Mbps, niet MBps. Met 117Mbps is er capaciteit voor ongeveer 75Mbps netto in het kanaal. Jij haalt max 9Mbps, dus bijna 90% van capaciteit is bezet. Als er even wat meer verbruik is of iets meer ruis waardoor die 117Mbps daalt ga je de problemen krijgen die je beschrijft.

Dus, wat nu? Met 60dBm RSSI vanuit modem gaat een extra AP niet helpen, laat staan die gare repeater. Constatering moet gewoon zijn dat de 2.4GHz op deze locatie onbruikbaar is. Oplossing is draadje waar mogelijk, zo niet 5GHz WiFi en als dat ook niet kan... gevalletje "pech" ben ik bang

Nu, draadje lijkt me duidelijk. 5GHz is nog wel een ding. Je laptop kan het aan, je modem kan het aan, maar toch ben je met 2.4GHz verbonden. Blijkbaar is een van de twee minder slim bezig. Oplossing is om in de modem de SSID voor 2.4GHz te veranderen (zet er bijv een "_2G" voor). Laat 5GHz hetzelfde. Apparaten die 5GHz aankunnen worden zo gedwongen om ermee te verbinden, wat in zo'n oude woning -ook op zolder- prima zal lukken. Apparaten die geen 5GHz aankunnen verliezen verbinding en moet je opnieuw aanmelden op de nieuwe 2.4GHz SSID. Dan weet je gelijk welke dat zijn. Die apparaten zijn feitelijk niet geschikt voor jouw woonsituatie met overvolle 2.4GHz. Als je ze gaat vervangen, zorg dat je vervanging kiest dat wel 5GHz aan kan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
Ok heb nu de WIFIBooster van Ziggo besteld, die zal ik op 5Ghz instellen. Dat zou voldoende moeten zijn voor goed wifi boven. Bedankt voor de hulp allen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:30
Blijkbaar lees je de posts niet.

Je cijfers geven aan, zoals @dion_b je duidelijk vertelt dat het probleem een overvolle 2.4GHz band is en jij gaat gewoon weer een repeater plaatsen.
Dat maakt het alleen maar drukker in die 2,4 band en dus slechter, terwijl je meer dan voldoende signaal hebt.

Ga over op de 5GHz band die is altijd minder druk, want minder bereik dus minder storing van je buren, of trek een kabel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
Ben(V) schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:36:
Blijkbaar lees je de posts niet.

Je cijfers geven aan, zoals @dion_b je duidelijk vertelt dat het probleem een overvolle 2.4GHz band is en jij gaat gewoon weer een repeater plaatsen.
Dat maakt het alleen maar drukker in die 2,4 band en dus slechter, terwijl je meer dan voldoende signaal hebt.

Ga over op de 5GHz band die is altijd minder druk, want minder bereik dus minder storing van je buren, of trek een kabel.
Ik heb naar aanleiding van jouw post op het modem ingelogd. De 2.4 band heeft hetzelfde SSID als de 5. Daarnaast staan de instellingen op automatisch kanaal kiezen.

Als ik naar de ingelogde apparaten kijk zie ik dat de Sonos Beam, Sonos One en mijn Iphone ingelogd zijn op het 2.4GHz netwerk. De chromecast op de slaapkamer is ingelogd op de 5GHz.

Als ik via mijn iphone (kan via mijn werklaptop niet inloggen op het modem) inlog en diagnose doe krijg ik wel een foutmelding bij Controle wifi status en via wifi aangesloten apparaten. Echter kan ik nergens terugvinden wat hier het probleem zou zijn.

Het kanaal van 2.4GHz stond op 11. Ik heb eerst een speedtest gedaan met de speedtest.net app (resultaten: 11ms, 14.3Mbps, 4.71Mbps).
Na het wijzigen van het kanaal naar 1 waren de resultaten als volgt: 14ms, 35.2Mbps, 2.56Mbps. Echter na 5 minuten deed ik weer een speedtest, toen waren de resultaten: 12ms, 19,7Mbps, 3,62Mbps.
Toen heb ik het kanaal gewijzigd naar 6 (heb begrepen dat de unieke kanalen 1, 6 en 11 zijn) en de resultaten via de speedtest.net app waren toen: 23ms, 23.1Mbps, 4.93Mbps.

Daarnaast heb ik de Ziggo WIFI Assistant gedownload. Die gaf bij het modem 33Mbps aan, op de slaapkamer op de 1e verdieping 27Mbps en op de zolder 21Mbps. De app geeft aan omdat de scores overal tamelijk gelijk zijn interferentie niet het probleem zou zijn.

Ik hoop dus dat de WIFIBooster op zolder iig een beter signaal geeft omdat die bekabeld op de powerplug aangesloten wordt, zal dan ook kijken of het signaal op de slaapkamer beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Luchtbakker schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:34:

Voor een huis, tuin en keuken gebruiker zou ik gewoon de LITE aanbevelen en niet de PRO. De meerwaarde van de PRO (die 2x zo duur is, is nogal beperkt. Ik als meer enthousiaste gebruiker heb beide en eerlijk gezegd vraag ik me zelfs af waarom ik een PRO heb gekocht. :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Hann1BaL schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:52:
[...]

Voor een huis, tuin en keuken gebruiker zou ik gewoon de LITE aanbevelen en niet de PRO. De meerwaarde van de PRO (die 2x zo duur is, is nogal beperkt. Ik als meer enthousiaste gebruiker heb beide en eerlijk gezegd vraag ik me zelfs af waarom ik een PRO heb gekocht. :))
Ik heb een poosje een lite gehad naast de pro, maar toch omgewisseld voor de pro omdat ik merkte dat de pro (in nieuwbouwwoningen) toch een stabielere verbinding en snelheid gaf. De lite werkt vermoedelijk prima voor oudere woningen daar heb ik geen ervaring mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Luchtbakker schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:54:
[...]

Ik heb een poosje een lite gehad naast de pro, maar toch omgewisseld voor de pro omdat ik merkte dat de pro (in nieuwbouwwoningen) toch een stabielere verbinding en snelheid gaf. De lite werkt vermoedelijk prima voor oudere woningen daar heb ik geen ervaring mee. :)
De PRO heeft een antenne meer voor zowel 5G als 2.4G maar je stabiliteitsproblemen zouden waarschijnlijk toch door iets anders veroorzaakt gaan zijn.

https://www.smallnetbuild...reviewed?showall=&start=2
Mooi artikel met vergelijk. Er zijn er wel meer te vinden. Voor de meeste gebruikers is het verschil in aanschafprijs eigenlijk niet te rechtvaardigen.

Ik gebruik beide, in hetzelfde huis en met benchmarks kan ik op een paar devices (die 3x3 MIMO ondersteunen) nog wel een verschil meetbaar maken, maar praktisch eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@lolkejan

Sonos systemen zijn berucht voor hun wifi vervuiling.
En zoals al gezegd heb je last van een veel te drukke 2.4Ghz band en dat heeft niets met de sterkte van je signaal te maken.

Als je voor 2.4Ghz en 5Ghz dezelfde ssid gebruikt zul je bijna altijd een 2.4Ghz verbinding krijgen omdat de signaal waarde daarvan altijd hoger is want 2.4Ghz heeft meer bereik dan 5Ghz.

Je wilt als het enigszins kan zoveel mogelijk de 5Ghz band gebruiken want die is veel sneller en heeft minder last van storing.
Dus zet op elk apparaat dat 5Ghz ondersteund die 2.4Ghz gewoon uit of maak een verschillend SSDI voor beiden en laat dan alleen verbinden naar het 5Ghz ssid.

Zoals al gezegd zal een wifi booster (= repeater ) niets helpen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
lolkejan schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:49:
[...]

Ik heb naar aanleiding van jouw post op het modem ingelogd. De 2.4 band heeft hetzelfde SSID als de 5. Daarnaast staan de instellingen op automatisch kanaal kiezen.

Als ik naar de ingelogde apparaten kijk zie ik dat de Sonos Beam, Sonos One en mijn Iphone ingelogd zijn op het 2.4GHz netwerk. De chromecast op de slaapkamer is ingelogd op de 5GHz.

Als ik via mijn iphone (kan via mijn werklaptop niet inloggen op het modem) inlog en diagnose doe krijg ik wel een foutmelding bij Controle wifi status en via wifi aangesloten apparaten. Echter kan ik nergens terugvinden wat hier het probleem zou zijn.

Het kanaal van 2.4GHz stond op 11. Ik heb eerst een speedtest gedaan met de speedtest.net app (resultaten: 11ms, 14.3Mbps, 4.71Mbps).
Na het wijzigen van het kanaal naar 1 waren de resultaten als volgt: 14ms, 35.2Mbps, 2.56Mbps. Echter na 5 minuten deed ik weer een speedtest, toen waren de resultaten: 12ms, 19,7Mbps, 3,62Mbps.
Toen heb ik het kanaal gewijzigd naar 6 (heb begrepen dat de unieke kanalen 1, 6 en 11 zijn) en de resultaten via de speedtest.net app waren toen: 23ms, 23.1Mbps, 4.93Mbps.

Daarnaast heb ik de Ziggo WIFI Assistant gedownload. Die gaf bij het modem 33Mbps aan, op de slaapkamer op de 1e verdieping 27Mbps en op de zolder 21Mbps. De app geeft aan omdat de scores overal tamelijk gelijk zijn interferentie niet het probleem zou zijn.

Ik hoop dus dat de WIFIBooster op zolder iig een beter signaal geeft omdat die bekabeld op de powerplug aangesloten wordt, zal dan ook kijken of het signaal op de slaapkamer beter is.
Hoeveel ssids hangen er in totaal in de lucht daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
@spokje bedoel je alle WIFI netwerken die ik vind? Dat zijn op zolder in totaal 5 (incl mijn eigen). Beneden zijn dit 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Heeft Ziggo eigenlijk niet iets van die powerpromise bullshit gezeik? Dat zag ik altijd op TV toch? Dat ze garanderen dat je WIFI overal in huis werkt, kun je daar niet gebruik van maken?

https://www.ziggo.nl/powerpromise/klanten

Moet eerlijk zeggen dat ik niet een hele hoge pet van deze service op heb, ze hadden dit ook bij m'n moeder gedaan met één of andere vage constructie via powerline, wat helemaal niet werkte, averechts, dat heb ik zelf maar gefixt doen :P maar in principe zeggen ze letterlijk dat ze zorgen voor Wifi in je hele huis, het valt te proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Ben(V) schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:05:
@lolkejan
Als je voor 2.4Ghz en 5Ghz dezelfde ssid gebruikt zul je bijna altijd een 2.4Ghz verbinding krijgen omdat de signaal waarde daarvan altijd hoger is want 2.4Ghz heeft meer bereik dan 5Ghz.
Dan heb je het waarsschijnlijk over standaard instellingen, waarbij veelal het zendvermogen op maximaal staat. En standaard instellingen zijn echt }) Er is totaal geen reden om een 2,4GHz radio op maximaal vermogen te laten staan, sterker nog: dat geeft eerder problemen dan dat het een probleem oplost.

Thuis heb ik drie accesspoints, op een is 2,4GHz actief en het zendvermogen flink teruggeschroefd. Dat zorgt ervoor dat je het gedrag krijgt dat je wilt: alle 5GHz capabele devices zitten ook op die band.

Persoonlijk vind ik verschillende SSID's (afgezien van het gastennetwerk) een slecht lapmiddel, maar iedereen zijn voorkeur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Verschillende SSID's is een methode om er voor te zorgen dat als je dat wilt je een device kunt verplichten op de 5Ghz te verbinden en heeft niets met een lapmiddel te maken.
Als je geen verschillende SSID's wilt kun je op je 5Ghz capable devices de 2.4Ghz uitzetten.

Het gaat hier helemaal niet om signaalsterkte maar om een overbelaste 2.4Ghz band.

En wat je bedoelt met "alle 5GHz capabele devices zitten ook op die band." begrijp ik niet, 2.4Ghz is een andere band dan 5Ghz.

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 23-06-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
Ben(V) schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:05:
@lolkejan

Sonos systemen zijn berucht voor hun wifi vervuiling.
En zoals al gezegd heb je last van een veel te drukke 2.4Ghz band en dat heeft niets met de sterkte van je signaal te maken.

Je wilt als het enigszins kan zoveel mogelijk de 5Ghz band gebruiken want die is veel sneller en heeft minder last van storing.
Dus zet op elk apparaat dat 5Ghz ondersteund die 2.4Ghz gewoon uit of maak een verschillend SSDI voor beiden en laat dan alleen verbinden naar het 5Ghz ssid.

Zoals al gezegd zal een wifi booster (= repeater ) niets helpen.
Ik heb voor het 5Ghz een nieuwe SSID aangemaakt (naam_5Ghz) en heb nu daarmee verbinding op zolder. Dit lijkt inderdaad de situatie te verbeteren. Wat ik dan wel gek vind is dat blijkbaar de voorkeur voor 2.4Ghz is omdat ik boven standaard met 2.4Ghz wordt verbonden terwijl ik nu met een apart SSID wel kan verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Ben(V) schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:18:
En wat je bedoelt met "alle 5GHz capabele devices zitten ook op die band." begrijp ik niet, 2.4Ghz is een andere band dan 5Ghz.
Als je merkt dat devices de voorkeur hebben voor de 2,4GHz radio dan is er een grote kans dat het signaal van de 2,4GHz radio, op de plek van het device, sterker is dan de 5GHz radio. Dit kan ervoor zorgen dat een device daarom met de "verkeerde" radio verbindt. Als je zorgt dat het zendvermogen goed ingesteld staat, dan treedt dat probleem niet op. En hoef je dus ook geen extra SSID's te introduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

lolkejan schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:30:
[...]

Ik heb voor het 5Ghz een nieuwe SSID aangemaakt (naam_5Ghz) en heb nu daarmee verbinding op zolder. Dit lijkt inderdaad de situatie te verbeteren. Wat ik dan wel gek vind is dat blijkbaar de voorkeur voor 2.4Ghz is omdat ik boven standaard met 2.4Ghz wordt verbonden terwijl ik nu met een apart SSID wel kan verbinden.
Daarom gaf ik ook het advies om juist de 2.4GHz een andere SSID te geven en niet 5GHz, aangezien je anders overgeleverd bent aan de slechte bandkeuze van devices. Dat is niet "gek" maar "normale situatie" helaas.

Als je per se de 5GHz op de 'andere' SSID wilt houden moet je handmatig in alle apparaten die 5GHz aankunnen het 2.4GHz SSID vergeten.
lier schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:11:
[...]

Als je merkt dat devices de voorkeur hebben voor de 2,4GHz radio dan is er een grote kans dat het signaal van de 2,4GHz radio, op de plek van het device, sterker is dan de 5GHz radio. Dit kan ervoor zorgen dat een device daarom met de "verkeerde" radio verbindt. Als je zorgt dat het zendvermogen goed ingesteld staat, dan treedt dat probleem niet op. En hoef je dus ook geen extra SSID's te introduceren.
Nee hoor, zo slim zijn 90% van apparaten niet. Ze pakken meestal eerste SSID die ze kennen waar beacon van gevonden wordt. Of soms alfabetische volgorde van BSSID :')

[ Voor 30% gewijzigd door dion_b op 23-06-2020 15:47 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
Ok uiteindelijk inderdaad zoals @dion_b zei het moeten verdelen in 2 netwerken: modem als Thuis (5GHz) en Thuis_2.4GHz en boven Thuis_Booster (5GHz) en Thuis_Booster_2.4GHz.

Dit heeft een tijdje goed gewerkt, totdat afgelopen vrijdag de powerline adapters (https://www.tp-link.com/n...ing/powerline/tl-pa4010p/) geen verbinding meer hebben tussen meterkast en zolder. Als ik de powerline adapter in de keuken hang valt de verbinding tijdelijk ook weg.

Ik lees dat een firmware update nog wel eens wil helpen. Probleem is dat ik de tools die ik daarvoor nodig heb niet kan installeren op mijn werklaptop en geen andere laptop heb. Iemand nog tips? Nu werk ik weer via WIFI boven maar dat is geen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Powerline zijn ondingen.
De storingen waar ze last van hebben zit op het lichtnet en kun je meestal niets aan veranderen.
De ene keer doen ze het prima en opeens kunnen ze er zomaar mee ophouden.
Heeft over het algemeen weinig met firmware te maken.

Als je een jaren 30 woning hebt zijn alle vloeren van hout dus de eenvoudigste en beste oplossing is een netwerkkabel naar boven leggen en als je daar toch wifi wilt dan op de eerste verdieping een access point hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolkejan
Ben(V) schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:01:
Powerline zijn ondingen.
De storingen waar ze last van hebben zit op het lichtnet en kun je meestal niets aan veranderen.
De ene keer doen ze het prima en opeens kunnen ze er zomaar mee ophouden.
Heeft over het algemeen weinig met firmware te maken.

Als je een jaren 30 woning hebt zijn alle vloeren van hout dus de eenvoudigste en beste oplossing is een netwerkkabel naar boven leggen en als je daar toch wifi wilt dan op de eerste verdieping een access point hangen.
Thanks voor de reactie. Powerline lijkt dus iets wat niet opgelost is dat is jammer. Ik begrijp dat de beste oplossing een vaste kabel is,zal kijken of dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

lolkejan schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:50:
Ok uiteindelijk inderdaad zoals @dion_b zei het moeten verdelen in 2 netwerken: modem als Thuis (5GHz) en Thuis_2.4GHz en boven Thuis_Booster (5GHz) en Thuis_Booster_2.4GHz.
Dat is vier verschillende netwerken en dus niet wat ik aanraadde. Je wilt verschillende AP's altijd exact identieke instellingen geven. Als je 2.4GHz en 5GHz wilt/moet scheiden, doe dat dan met exact zelfde SSID op ieder AP. Met verschillende instellingen op de AP's kunnen clients nooit zelfstandig roamen namelijk.
Dit heeft een tijdje goed gewerkt, totdat afgelopen vrijdag de powerline adapters (https://www.tp-link.com/n...ing/powerline/tl-pa4010p/) geen verbinding meer hebben tussen meterkast en zolder. Als ik de powerline adapter in de keuken hang valt de verbinding tijdelijk ook weg.

Ik lees dat een firmware update nog wel eens wil helpen. Probleem is dat ik de tools die ik daarvoor nodig heb niet kan installeren op mijn werklaptop en geen andere laptop heb. Iemand nog tips? Nu werk ik weer via WIFI boven maar dat is geen doen.
Die extra AP is sowieso op basis van je eigen gegevens overbodig. WiFi-signaal is sterk zat, je probleem is dat 2.4GHz overvol is. Je hebt bovendien een verouderde low-end PLC-adapter gekocht. Dat is redelijk weggegooid geld - maar keerzijde: als het PLC-spectrum verstoord is, zou ook een duurder apparaat problemen krijgen. Als afgelopen vrijdag de boel instortte is er dus een ander apparaat afgelopen vrijdag storing gaan leveren, of is een apparaat dat al storing gaf verplaatst naar een andere locatie waar je er meer last van had. Wil je daar troubleshooten, kijk wat rond die tijd veranderd is op je stroomnet.

Maar ik blijf erbij: je probleem is apparaten die 2.4GHz-only aankunnen. Stop je geld in het vervangen van die apparaten, niet een aaneenschakeling van low-end prul (zoals deze PLC-adapters) waar je de root case niet mee aanpakt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Laatst online: 27-01 18:04
lolkejan schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:14:
[...]

Thanks voor de reactie. Powerline lijkt dus iets wat niet opgelost is dat is jammer. Ik begrijp dat de beste oplossing een vaste kabel is,zal kijken of dat mogelijk is.
Heb je inmiddels al een een werkende oplossing? Misschien toch de kabel?
Pagina: 1