Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wat is de fijnste muis icm MacBook Pro?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MooDyBLueS
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 14:17
Hoewel ik altijd mijn MacBook Pro met touchpad heb gebruikt, ook mijn vorige (sinds 2013), merk ik de laatste tijd toch dat het fijn is om een losse muis te gebruiken. Dat komt met name omdat ik meerdere schermen gebruik met thuiswerken en dat werkt een stuk minder lekker met een touchpad, hoe geweldig die ook is.

Nu heb ik een bedrade muis die ik gebruik, wat op zich heel fijn werkt, maar daarbij merk ik dat ik het scrollen t.o.v. de touchpad erg houterig vindt. Nu weet ik ook dat er muizen van bijv. Logitech zijn waar je het scrollwiel los kan halen van de ratel (geen idee hoe ik het anders zou moeten noemen), maar als ik de informatie daarover bekijk lijkt dat meer te zijn om snel door grote documenten te scrollen. En ook verwacht ik t.o.v. een touchpad dat het altijd houterig zal scrollen omdat een scrollwiel naar mijn weten altijd een sensortje heeft die het 'tandwiel' uitleest.

Dus mijn vraag is eigenlijk: zijn er muizen die net zo smooth kunnen scrollen als een touchpad? En dan niet de Apple Magic Mouse want die vind ik verschrikkelijk werken. Dus idealiter zoek ik een muis met een normaal scrollwiel maar die net per 3 regels houterig scrollt, maar met de soepelheid van een touchpad.

En het moet per se Bluetooth zijn, want ik wil geen dongle/ontvanger gebruiken. Tenzij er een muis bestaat die een USB-C ontvanger die zo goed als niet uitsteekt. De zilveren op deze foto is bijvoorbeeld al veel te groot.

Edit: ik zie zojuist dat de MX Master 3 van Logitech een (wat zij noemen) MagSpeed elektromagnetisch scrollwiel heeft. Zou dit zijn wat ik zoek?
We hebben het wiel opnieuw uitgevonden. Gloednieuw MagSpeed™ Elektromagnetisch scrollen is zo precies dat het op een pixel kan stoppen en snel genoeg om 1.000 lijnen per seconde te scrollen.
De muis heeft Bluetooth, USB-C voor opladen (ideaal i.c.m. MacBook Pro die ook USB-C heeft, altijd kabel bij de hand dus).

[Voor 13% gewijzigd door MooDyBLueS op 19-06-2020 11:24]

Beste antwoord (via MooDyBLueS op 19-06-2020 23:50)

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
dutchminator schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:52:
[...]

Niet de persoon waarop je reageert, maar ik heb dat alleen maar zodra de muis een tijdje idle is en in een soort slaapmodus zit. Even bewegen en hij werkt weer prima.
Ik heb dit meermalen in een uur, en eerlijk gezegd maakt het me niet uit dat het alleen onder specifieke omstandigheid is, het hoort niet voor te komen.

Hopelijk lossen ze het in een toekomstige update op.

Overigens gebruikte ik mijn MX3 via Bluetooth, dus wellicht dat dit probleem er met de USB ontvanger niet is (helaas is de ontvanger nog geen USB-C zoals de muis zelf wel is).

[Motor: BMW R1200GS] - [Auto: Kia e-Niro] - [(SFF)PC: Louqe Ghost S1 - 10900K (Barrow Watercooled) - RTX3080FE (EKWB Watercooled) - 64GB]

Alle reacties

• bloody
  • Laatst online: 17:02

bloody

0.000 KB!!

Ik heb zelf deze muis, erg fijn om er een grote zwieber aan te geven om een paar pagina's in 1x te kunnen scrollen: pricewatch: Logitech G502 Hero
Heeft dus een schakelaar om de scrolling 'fluent' of 'fixed' te maken.

nope

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Deze vond ik zelf wel fijn en heeft ook vrij scrollen.

pricewatch: Logitech Wireless Marathon Mouse M705

[Voor 35% gewijzigd door Fable op 19-06-2020 14:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 12:33
Edit: ik zie zojuist dat de MX Master 3 van Logitech een (wat zij noemen) MagSpeed elektromagnetisch scrollwiel heeft. Zou dit zijn wat ik zoek?
Ik heb de MX3, hij scrollt bijna net zo lekker als je touchpad, zeker beter dan welke andere muis ik ooit gehad heb. Het magnetische merk je vooral zodra je een flinke hengst geeft, dan verliest de scroll-wheel zijn weerstand en blijft hij netjes draaien. Zodra je hem afremt "klikt" hij dan weer vast door de magneet. Daarnaast kun je hem in "free spin" zetten, zodat hij vloeiend scrollt met nauwelijks discrete stapjes.

Edit: Met wat instellingen lopen klooien, en in free-spin modus scrollt hij nagenoeg gelijk aan de vloeiendheid van je touchpad!

[Voor 30% gewijzigd door dutchminator op 19-06-2020 16:07]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@MooDyBLueS Ik zweer echt bij een (Magic) trackpad.

Ben je toevallig ook bekend met Bettertouchtool?

Met deze combinatie kan je echt superhandige shortcuts instellen waardoor navigeren e.d. nog fijner is.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
dutchminator schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:51:
[...]

Ik heb de MX3, hij scrollt niet zo lekker als je touchpad (het blijven discrete stapjes ipv vloeiend met je touchpad), maar zeker beter dan welke andere muis ik ooit gehad heb. Het magnetische merk je vooral zodra je een flinke hengst geeft, dan verliest de scroll-wheel zijn weerstand en blijft hij netjes draaien. Zodra je hem afremt "klikt" hij dan weer vast door de magneet.
Vloeiend scrollen kan je gewoon instellen in de software van Logitech.
Of dit op een mac ook mogelijk is weet ik niet.

PS. het wordt tijd dat Logitech software maakt die goed meeschaal met beeldscherm scaling.

[Voor 29% gewijzigd door Fable op 19-06-2020 15:38]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dutchminator
Fable schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:35:
[...]

<snip plaatje>

PS. het wordt tijd dat Logitech software maakt die goed meeschaal met beeldscherm scaling.
Yup, die is er. :)
Het benadert de touchpad vrij goed, maar het evenaart het niet.

EDIT: Ik ben eens gaan spelen met de settings, en na het "losklikken van de magneet" (free spin) scrollt hij wel ontzettend lekker hoor. Ik leer nog eens wat over mijn muis! @TS: De MX3 is echt een aanrader.

[Voor 77% gewijzigd door dutchminator op 19-06-2020 16:05]

• DiedX
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 14:40
Mx. Ik zou zelf nog een losse touchpad erbij willen hebben. Ik heb twee monitoren en een los keyboard. En de logitech natuurlijk :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• marowi
  • Niet online
Ik heb een MX Master 3, maar merk dat hij niet zo goed is als de MX Master 2.
De muis is veel beter, maar het scrollen pakt soms niet goed op, dan scrollt hij de eerst 3-4 kliks van het scrollwiel niet. MEGA irritant.
Ik gebruik 'm nu gewoon op m'n gamebak. (ja ik heb software geïnstalleerd op de mac en opties geprobeerd, mijn collega heeft hetzelfde probleem).

Ik zweer nog steeds bij Magic Trackpad 2. Alle gestures die je gewend bent, maar dan naast je toetsenbord 👍

https://www.apple.com/nl/...gic-trackpad-2-spacegrijs

[Voor 21% gewijzigd door marowi op 19-06-2020 16:13]

[Motor: BMW R1200GS] - [Auto: Kia e-Niro] - [(SFF)PC: Louqe Ghost S1 - 10900K (Barrow Watercooled) - RTX3080FE (EKWB Watercooled) - 64GB]

• syltheboy
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
Ik kan prima uit de voeten met het ingebouwde Trackpad, maar voor mijn iMac gebruik ik naast mijn Magic Keyboard een Magic Trackpad 2. Ik heb ook een Magic Mouse 2, maar deze gebruik ik amper.

• MooDyBLueS
Fable schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:35:
[...]

[Afbeelding]

dutchminator schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:51:
[...]

Ik heb de MX3, hij scrollt bijna net zo lekker als je touchpad, zeker beter dan welke andere muis ik ooit gehad heb. Het magnetische merk je vooral zodra je een flinke hengst geeft, dan verliest de scroll-wheel zijn weerstand en blijft hij netjes draaien. Zodra je hem afremt "klikt" hij dan weer vast door de magneet. Daarnaast kun je hem in "free spin" zetten, zodat hij vloeiend scrollt met nauwelijks discrete stapjes.

Edit: Met wat instellingen lopen klooien, en in free-spin modus scrollt hij nagenoeg gelijk aan de vloeiendheid van je touchpad!
Kijk hier heb ik wat aan! Als ik het zo hoor klinkt de MX3 wel als de perfecte muis, ik begrijp het als het nét niet het touchpad gevoel geeft qua scrollen, maar heel ruw en houterig telkens 3 regels scrollen is écht niet meer van deze tijd vind ik met alle vloeiende manieren van scrollen die we gewend zijn: touchpad, telefoon, iPad, etc.

Is er iemand met de MX3 die problemen ervaart met scrollen? Op zoek naar wat gebruikerservaring kwam ik her en der wel wat problemen tegen, al schijnt deze met een bepaalde setting in de Logitech software te verhelpen te zijn.

Is meer omdat de huidige €93 weliswaar een goede deal is, maar goedkoop is het nog steeds niet, dus vandaar mijn vraag.
marowi schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:12:
Ik heb een MX Master 3, maar merk dat hij niet zo goed is als de MX Master 2.
De muis is veel beter, maar het scrollen pakt soms niet goed op, dan scrollt hij de eerst 3-4 kliks van het scrollwiel niet. MEGA irritant.
Ik gebruik 'm nu gewoon op m'n gamebak. (ja ik heb software geïnstalleerd op de mac en opties geprobeerd, mijn collega heeft hetzelfde probleem).

Ik zweer nog steeds bij Magic Trackpad 2. Alle gestures die je gewend bent, maar dan naast je toetsenbord 👍

https://www.apple.com/nl/...gic-trackpad-2-spacegrijs
Dit bedoel ik dus inderdaad, heb je dit sowieso of alleen wanneer je de muis even opgetild hebt? Ik lees daar verschillende verhalen over. Dit is wel typisch is dat me mateloos zou irriteren als ik er last van zou krijgen en gezien de hoeveelheid meldingen op internet lijkt het wel echt een producteigenschap.

Voor de mensen die de Magic Trackpad 2 aanraden: ik ben inderdaad erg groot fan van een trackpad, maar de ingebouwde in mijn 15" MBP is al groot zat, maar ik vind het gewoon met een extern scherm niet ideaal. Daar zal een ietsjes grotere trackpad niks aan veranderen verwacht ik. Overigens gebruik ik mijn MacBook niet gedocked maar ik typ en muis dus op de MBP zelf en mijn extra scherm staat erachter, qua hoogte begint die precies boven de rand van het MacBook scherm. Omdat ik (nog) geen goed én betaalbaar scherm heb gevonden die het retinascherm op 200% scaling evenaart (27" 4K zou 1080p op 200% worden, veel te groot qua interface), vind ik het voor sommige zaken gewoon fijner om ze haarscherp op het laptopscherm te zien en de rest doe ik op mijn externe scherm.

[Voor 31% gewijzigd door MooDyBLueS op 19-06-2020 16:45]

• dutchminator
Dit bedoel ik dus inderdaad, heb je dit sowieso of alleen wanneer je de muis even opgetild hebt? Ik lees daar verschillende verhalen over. Dit is wel typisch is dat me mateloos zou irriteren als ik er last van zou krijgen en gezien de hoeveelheid meldingen op internet lijkt het wel echt een producteigenschap.
Niet de persoon waarop je reageert, maar ik heb dat alleen maar zodra de muis een tijdje idle is en in een soort slaapmodus zit. Even bewegen en hij werkt weer prima.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• marowi
  • Niet online
dutchminator schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:52:
[...]

Ik heb dit meermalen in een uur, en eerlijk gezegd maakt het me niet uit dat het alleen onder specifieke omstandigheid is, het hoort niet voor te komen.

Overigens gebruikte ik mijn MX3 via Bluetooth, dus wellicht dat dit probleem er met de USB ontvanger niet is (helaas is de ontvanger nog geen USB-C zoals de muis zelf wel is).

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

MooDyBLueS schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:37:

Voor de mensen die de Magic Trackpad 2 aanraden: ik ben inderdaad erg groot fan van een trackpad, maar de ingebouwde in mijn 15" MBP is al groot zat, maar ik vind het gewoon met een extern scherm niet ideaal.

Daar zal een ietsjes grotere trackpad niks aan veranderen verwacht ik.
Waar loop je precies tegenaan dan? Dat kan ik namelijk niet uit je verhaal halen.

Ik heb het gevoel dat je niet alles uit MacOS haalt, denk aan spaces, Mission Control, Interactieve Hoeken en om het allemaal nog beter te maken, BettertouchTool.

[Voor 17% gewijzigd door Greatsword op 19-06-2020 18:00]

• MooDyBLueS
marowi schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:27:
[...]

Thanks! Dit zou ook precies mijn gebruiksdoel zijn, want ik ga geen USB-A naar USB-C verloopstuk op mijn MacBook aansluiten en dan de USB-A ontvanger om hem optimaal te kunnen gebruiken. Bluetooth zou natuurlijk ook gewoon moeten werken.

Ik ben bang dat het de MX3 dan niet gaat worden, teveel klachten wat gewoon niet mag voor deze prijs. Ik heb hier nu een muis van €5 mét dpi-switch en back/forward knoppen en die werkt wel foutloos. Is luidruchtig, scrolt houterig en glijdt niet superfijn, maar het werkt wel foutloos. Jammer dat Logitech deze fout heeft gemaakt, want het lijkt toch wel dé muis te zijn anders.
Greatsword schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:56:
[...]

Waar loop je precies tegenaan dan? Dat kan ik namelijk niet uit je verhaal halen.

Ik heb het gevoel dat je niet alles uit MacOS haalt, denk aan spaces, Mission Control, Interactieve Hoeken en om het allemaal nog beter te maken, BettertouchTool.
Met een extra scherm moet ik teveel vegen, om met de pointer van bijv. ergens op mijn laptopscherm naar ergens op mijn externe scherm te komen moet ik gemiddeld wel 3-4 vegen maken eer ik er ben. Dat is binnen het laptopscherm zelf niet het geval, dus dat voelt natuurlijk. Met een extern scherm erbij, die groter is en dus meer 'muizen' betekent voelt het niet meer natuurlijk en juist als een vervelende last.

Ook ben ik het niet helemaal met je eens. Mission Control gebruik ik continu, maar dat verplaatst mijn muis niet van het ene naar het scherm scherm en al helemaal niet naar de plek waar ik hem wil hebben. Spaces is meerdere desktops op 1 scherm, ook dat lost in 2 schermen niks op qua hoeveelheid te moeten muizen. Interactieve hoeken heeft alleen opties voor het tonen van de launchpad, mission control en dat soort zaken, dus ook wederom geen oplossing voor "real estate" overbruggen. En BettertouchTool kende ik nog niet, maar lijkt ook geen oplossing, wel heel interessant voor custom gestures, waarvoor dank!

[Voor 38% gewijzigd door MooDyBLueS op 19-06-2020 22:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

MooDyBLueS schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 22:40:

Met een extra scherm moet ik teveel vegen, om met de pointer van bijv. ergens op mijn laptopscherm naar ergens op mijn externe scherm te komen moet ik gemiddeld wel 3-4 vegen maken eer ik er ben. Dat is binnen het laptopscherm zelf niet het geval, dus dat voelt natuurlijk. Met een extern scherm erbij, die groter is en dus meer 'muizen' betekent voelt het niet meer natuurlijk en juist als een vervelende last.

En BettertouchTool kende ik nog niet, maar lijkt ook geen oplossing, wel heel interessant voor custom gestures, waarvoor dank!
Dan zou ik voor de grap de trial downloaden, en dan kan je dus bijvoorbeeld zo instellen dat je met een bepaalde shortcut op je trackpad direct naar een bepaalde desktop navigeert.

Zie hier een voorbeeld van mijn shortcuts die ik allemaal met het trackpad gebruik, 3-4 vegen kunnen dus makkelijk 1 klik, tap of veeg worden ;)

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True