Hypotheek in proeftijd nieuwe baan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:57
Mijn vrouw is bezig met solliciteren naar een nieuwe baan, en als ze die krijgt moeten we zeer waarschijnlijk zeer spoedig verhuizen aangezien dat waarschijnlijk niet op rij-afstand gaat zijn van onze huidige woonplaats.

In eerste instantie was het idee om spoedig een huurhuis te vinden voor een jaar, en dan rustig rond te kijken voor een definitieve woning.

Echter: Ik ben alvast aan het rondkijken op funda en zie mijn absolute droomwoning te koop staan in de plaats waar ze nu aan het solliciteren is. Deze hele vraag is dus puur hypothetisch, want mijn vrouw moet het gesprek nog voeren, maar ik ben gewoon in mijn hoofd alvast mijn opties aan het uitdenken voor de nabije toekomst.

Stel nu dat ze wordt aangenomen, en we moeten zeer spoedig verhuizen, en het huis dat ik nu gezien heb willen we kopen (mits het nog te koop staat wanneer ze aangenomen is), dan zal dat in eerste instantie lastig worden, aangezien ze zal starten met een proeftijd. Tegelijkertijd wil ik ook niet een maand afwachten want dan is het huis gegarandeerd weg.

De situatie:
- We hebben zo'n 100 tot 150k overwaarde op ons huidige huis, maar deze is uiteraard niet verkocht voordat we kopen. Aangezien het nog niet eens te koop staat (het kan ook zijn dat ze een baan in de buurt krijgt, en we hier blijven wonen)
- Ik kan zo'n 150k cash inleggen indien nodig. Doe ik liever niet als het niet nodig is (aandelen en shit)
- Ik ben zelf ZZPer sinds 2 jaar, ik heb nu dus 1 vol jaar gemaakt en 2 halve jaren, dit helpt dus niet..

Wat zijn nu de opties?
- Gewoon proberen een hypotheek te krijgen in deze situatie: Er schijnen mogelijkheden te zijn dat in geval van proeftijd, waarbij gekeken wordt naar de afgelopen 3 jaar.
- Proberen de volledige hypotheek op mijn inkomen te drukken, qua hoogte kan het. Alleen zou het lastig kunnen zijn dat ik nog geen 3 volle jaren heb.
- Proberen het huis te kopen met een extra lange voorbehoud van financiering, zodat we deze pas aanvragen als de proeftijd is afgelopen.
- Met groot geld gokken: Er van uit gaan dat de hypotheek wel gaat lukken, 10% aanbetalen uit eigen zak, en de verkopers er van overtuigen dat de hele overdracht pas enkele maanden later gaat zijn. Mocht de hypotheek mislukken, of de baan niet bevallen, dan zijn we een smak geld kwijt.

En uiteraard de laatste optie:
- Hier niet aan beginnen, gewoon tijdelijk huren, en hopen dat er een ander huis op de markt komt welke bevalt.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:17
Ben je nou niet een beetje teveel aan het haasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-06 17:00
Volgens mij is een gesprek met financieel adviseur geen gek idee om te kijken welke mogelijkheden je hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Het ligt er een beetje aan hoe duur het huis is waar je naar kijkt. Je hebt 250-300k eigen geld. Voor een huis van 350k zou ik me geen zorgen maken, dat gaat wel lukken maar als het een huis van 2.5M is wordt het lastig. Kortom, iets meer info is handig.

[ Voor 7% gewijzigd door emnich op 19-06-2020 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
com2,1ghz schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:55:
Ben je nou niet een beetje teveel aan het haasten?
Het probleem is dat het heel snel kan gaan. Op dit moment weet ik nog niks, maar het is mogelijk dat we 1 augustus al aan de andere kant van het land moeten wonen...

8 jaar geleden zijn we ook op die manier hierheen verhuisd. Toen heb ik het opgelost door mijn toenmalige werkgever te overtuigen mij aan te nemen zonder proeftijd.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
emnich schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:57:
Het ligt er een beetje aan hoe duur het huis is waar je naar kijkt. Je hebt 250-300k eigen geld. Voor een huis van 350k zou ik me geen zorgen maken, dat gaat wel lukken maar als het een huis van 2.5M is wordt het lastig. Kortom, iets meer info is handig.
rond de 700k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:37
Mijn verstand zou zeggen om het even af te wachten maar hoe uniek is die droomwoning? En wat is de binding met die plaats; zou je daar alleen maar heen gaan om de potentiele baan van je vriendin of is er meer dat je daar bindt. En mocht haar baan niet lukken, is er veel werkgelegenheid in haar sector in die regio?

Dat zouden in ieder geval mijn afwegingen zijn...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:29
Bespaar je de moeite, in een proeftijd gaat een bank geen hypotheek aan. Ook niet als na de proeftijd sprake is van een vast contract.

Heb zelf in dat schuitje gezeten begin vorig jaar. 1,5 jaar lang op zoek naar een woning, ik veranderde van baan en nog voordat ik ontslag had genomen bij de vorige werkgever vonden we onze woning.....

Onze oplossing? Met goed timen, goed voorbereiden, een goede adviseur en een beetje tijdrekken kun je de proeftijd van een maand wel overbruggen. Dan de hypotheekofferte definitief laten maken en je adviseur telefonisch wat druk laten zetten op de doorlooptijd. Resultaat? Overdracht op de normaal geplande datum, alleen alles kwam wat laat rond. De verkopers van onze woning hebben er niets van gemerkt :)

Het vinden van een geschikte woning in zo'n korte tijd lijkt mij meer een probleem dan die proeftijd uiteindelijk ;)
Iets huren, desnoods AirBnB of iets op een vakantiepark is wellicht ook een optie als de reistijd echt te lang is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VVVJeroen
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Wat ik mij kan herinneren van het oriënteren op het kopen van een woning zijn er 2 standaard constructies bij de bepaling van de maximale hypotheekwaarde: of er word gerekend met het salaris van de huidige vaste aanstelling, of er word gerekend met het gemiddelde salaris over de afgelopen 3 jaar. Mij werd toen verteld dat zelfs met een tijdelijk contract en niet voldoende inkomen over de afgelopen jaren (starter) er mogelijkheden waren.

Kan je de hypotheek niet gewoon krijgen op het gemiddelde inkomen van jullie beiden over de afgelopen 3 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
B-Real schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:03:
Bespaar je de moeite, in een proeftijd gaat een bank geen hypotheek aan. Ook niet als na de proeftijd sprake is van een vast contract.

Heb zelf in dat schuitje gezeten begin vorig jaar. 1,5 jaar lang op zoek naar een woning, ik veranderde van baan en nog voordat ik ontslag had genomen bij de vorige werkgever vonden we onze woning.....

Onze oplossing? Met goed timen, goed voorbereiden, een goede adviseur en een beetje tijdrekken kun je de proeftijd van een maand wel overbruggen. Dan de hypotheekofferte definitief laten maken en je adviseur telefonisch wat druk laten zetten op de doorlooptijd. Resultaat? Overdracht op de normaal geplande datum, alleen alles kwam wat laat rond. De verkopers van onze woning hebben er niets van gemerkt :)

Het vinden van een geschikte woning in zo'n korte tijd lijkt mij meer een probleem dan die proeftijd uiteindelijk ;)
Iets huren, desnoods AirBnB of iets op een vakantiepark is wellicht ook een optie als de reistijd echt te lang is?
Bedankt, nuttig antwoord:

Over je laatste stukje: Het zo snel vinden van een woning is inderdaad problematisch. Daarom is het eigenlijke idee ook om iets tijdelijks te doen zoals een vakantiewoning / AirBnB etc.

Echter gaat deze vraag er nu vooral om dat ik een huis op Funda zie staan waarvan ik niet verwacht dat eenzelfde huis snel weer langs gaat komen. Het is dus ook echt een kwestie van met veel pijn en moeite DIT huis kopen, of gewoon huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

ConQuestador schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:59:
[...]

Het probleem is dat het heel snel kan gaan. Op dit moment weet ik nog niks, maar het is mogelijk dat we 1 augustus al aan de andere kant van het land moeten wonen...

8 jaar geleden zijn we ook op die manier hierheen verhuisd. Toen heb ik het opgelost door mijn toenmalige werkgever te overtuigen mij aan te nemen zonder proeftijd.
Je hoeft daar natuurlijk niet al te wonen op 1 augustus. Je vrouw kan best een paar maanden op-en-neer reizen (ook al is de reistijd lang). Een proeftijd is niet alleen voor de werkgever maar ook voor de werknemer om te zien of alles bevalt.

Daarbij, hét droomhuis bestaat vrijwel niet, er zijn er nog veel meer dus staar je niet blind op dit ene huis.

Voor een huis van 700k, denk ik dat je best iets meer geduld en planning mag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat ik eigenlijk mis zijn 2 andere mogelijkheden :
- Ze wordt aangenomen, maar het werk bevalt haar niet en ze wilt dus stoppen na proeftijd ga je dan weer verhuizen?
- Ze wordt aangenomen, maar ze haalt de proeftijd niet (waar met een mogelijke 2e covid-uitbraak imho redelijke kans op is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

VVVJeroen schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:06:
Wat ik mij kan herinneren van het oriënteren op het kopen van een woning zijn er 2 standaard constructies bij de bepaling van de maximale hypotheekwaarde: of er word gerekend met het salaris van de huidige vaste aanstelling, of er word gerekend met het gemiddelde salaris over de afgelopen 3 jaar.
^^ Dit dus. Dan doet een proeftijd er niet toe. Tenzij je per se de hoogte van het nieuwe salaris nodig hebt, kun je het beste als 'flexwerker' aangemerkt worden. Dan kijken ze idd naar het gemiddelde van de afgelopen drie jaar, en heb je vziw zelfs geen werkgeversverklaring nodig.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Gomez12 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:10:
Wat ik eigenlijk mis zijn 2 andere mogelijkheden :
- Ze wordt aangenomen, maar het werk bevalt haar niet en ze wilt dus stoppen na proeftijd ga je dan weer verhuizen?
- Ze wordt aangenomen, maar ze haalt de proeftijd niet (waar met een mogelijke 2e covid-uitbraak imho redelijke kans op is)
Dit zijn inderdaad dingen om rekening mee te houden. Gezien de situatie lijkt de kans me niet erg groot, maar als het zou gebeuren dan hebben we daar niks meer te zoeken, en dan zouden we wederom moeten verhuizen.

Als ik dat meeneem in het geheel is zelfs verkopen voordat de proeftijd verlopen is niet verstandig... Ondanks dat dit niet hetgeen was waar ik het topic voor startte, zet dit me wel aan het denken ook over het verkoop gedeelte van het hele avontuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Een maand is sowieso ook nog wel te overbruggen toch? Even schipperen maar soit: goedkoop hotelletje in the middle of nowhere, vakantiepark, thuiswerken, af en toe op en neer rijden. Je bent zo vier, vijf weken verder, kost je max 1k-2k.

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 19-06-2020 11:22 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 11-06 09:41

JT

VETAK y0

naitsoezn schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:16:
[...]

^^ Dit dus. Dan doet een proeftijd er niet toe. Tenzij je per se de hoogte van het nieuwe salaris nodig hebt, kun je het beste als 'flexwerker' aangemerkt worden. Dan kijken ze idd naar het gemiddelde van de afgelopen drie jaar, en heb je vziw zelfs geen werkgeversverklaring nodig.
Nog een aanvulling hierop: als je door de proeftijd bent dan kun je direct een intentieverklaring inzetten. Als je werkgever die wil geven.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:36
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:29
Overigens, nog een tip in het geval van tijdelijke huisvesting.

Mijn schoonouders hebben een Bed&Breakfast, die hebben door de jaren heen al regelmatig mensen gehad die voor een langere periode verbleven. Zijn vaak mensen die een (tijdelijke) opdracht ver van huis hebben en geen zin hebben in de reistijd.
Avondeten is dan wat lastiger, maar daarvoor hebben ze een afspraak met de lokale kroeg/restaurant. Deze gasten eten dan mee met hetgeen het personeel die dag eet. Dus gewoon normale maaltijden i.p.v. elke dag van de kaart te moeten eten.

Vaak is zo'n B&B een klap goedkoper dan andere optie voor tijdelijke huisvesting. Uiteraard wel enkele nadelen zoals iets minder leefruimte en je kunt bijv. niet zelf koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Deleon78 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:27:
Wat is de vraag nou precies?
Je kan toch gewoon op gesprek gaan?
De vraag is wat mijn opties zijn om dat huis te kopen als het zo ver komt (de beste lijkt om het te spelen via de laatste 3 jaar inkomen), of dat ik uberhaupt het idee om meteen een huis te kopen uit mijn hoofd moet zetten.

Ook al loop ik op de zaken vooruit, het is toch ontzettend fijn om te weten welke opties ik heb in de nabije toekomst. En er zijn hier al heel veel nuttige reacties voorbij gekomen welke het voor mij veel duidelijker maken wat ik kan danwel wat verstandig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-06 11:29
Je vrouw kan de situatie prima bij het tweede gesprek inbrengen.
Als ze zegt dat geen/een minimale proeftijd wil en direct daarna een intentieverklaring, omdat ze snel die kant op wil verhuizen moet daar prima over te praten zijn.

Ze laat een stuk commitment zien richting haar nieuwe baan en daar willen ze vast wat flexibiliteit voor inleveren.

Daarmee kunnen jullie dan naar een hypotheekverstrekker.

Of het verstandig is om in zeven sloten tegelijk te lopen moet jullie zelf bepalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Andere optie:

Kopen voor het wisselen van baan. Zodra de hypotheek akkoord is, is er niks op tegen om alsnog van baan te wisselen.
Dat betekent dat je ontslagbrief na de aanvraag verstuurd moet worden.

Overigens vind ik de stemming in dit topic wat pessimistisch. Je bent duidelijk iemand die z'n schaapjes op het droge heeft, blijkbaar dus niet zomaar gekke dingen doet en met €250.000+ vermogen is een gokje wagen prima mogelijk.

Ik zou beginnen om te kijken of je een bod met financieringsvoorbehoud kunt uitbrengen. In jouw situatie is het eenvoudig om van dat voorbehoud gebruik te maken, dus is het bod redelijk vrijblijvend.
Want je weet nog niet of je dat huis kunt krijgen voor 'jouw' prijs. Misschien moet er nog wel €50k bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
ConQuestador schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:16:
[...]
Dit zijn inderdaad dingen om rekening mee te houden. Gezien de situatie lijkt de kans me niet erg groot, maar als het zou gebeuren dan hebben we daar niks meer te zoeken, en dan zouden we wederom moeten verhuizen.
1e situatie is misschien niet zo heel erg grote kans.
Maar 2e uitbraak covid is nu in china en nieuw-zeeland al aan de gang. En daarna kan er nog een 3e komen etc. Ik zou het risico hierop niet onderschatten. En dan gaat het toch echt FIFO worden.

En dat geldt niet alleen binnen de proeftijd (of ze moet direct een vast contract krijgen) maar ook met een tijdelijk contract ken ik verhalen waar werkgevers werknemers uitkopen voor ontslag ipv tijdelijk contract volmaken (aangezien uitkopen dan voordeliger was dan alle werkgeverslasten etc te blijven betalen voor de rest van de termijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
TheGhostInc schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:33:
Andere optie:

Kopen voor het wisselen van baan. Zodra de hypotheek akkoord is, is er niks op tegen om alsnog van baan te wisselen.
Dat betekent dat je ontslagbrief na de aanvraag verstuurd moet worden.
Helaas gaat dat niet werken, om het geheel iets duidelijker te maken iets meer details:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 14% gewijzigd door ConQuestador op 19-06-2020 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
TheGhostInc schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:33:
Overigens vind ik de stemming in dit topic wat pessimistisch. Je bent duidelijk iemand die z'n schaapjes op het droge heeft, blijkbaar dus niet zomaar gekke dingen doet en met €250.000+ vermogen is een gokje wagen prima mogelijk.
Qua geld van de TS maak ik me idd niet druk (als hij in het huis zou blijven)

Zou TS zeggen dat er in die regio gewoon meer werk is voor zijn vrouw en dat ze er gewoon blijven wonen als vrouw de baan niet houdt, tja dan zou ik zeggen gewoon doen je kan het je veroorloven met wat creatief boekhouden en je hebt al aangetoond te kunnen sparen, oftewel erg te veel boven je stand zal je dan niet gaan leven...
Alleen tja ik proef er half in dat ze waarschijnlijk weer gaan verhuizen als de vrouw het werk niet houdt en dan wordt het wel een dure gok om een paar maanden in je droomhuis gewoond te kunnen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb op mezelf een vergelijkbaar iets gehad, wel een paar jaar geleden, dus regels kunnen veranderd zijn / verschillen per bank. Bij mij kon ik absoluut geen hypotheek krijgen in de proeftijd. Ook niet op basis van gemiddelde salaris van laatste 3 jaar. Maar ik kon wel een hypotheek krijgen op basis van mijn toenmalige werk, ook al was dat ook AIO positie met een werkgeversverklaring waarop stond dat mijn contract zo goed als voorbij was. De handel was rond op de één-na-laatste dag van mijn aanstelling. Slaat dus totaal nergens op dat ik toen wel een hypotheek kon krijgen, en in mijn proeftijd niet, maar tja, het werkte voor mij.

Alleen gebaseerd op de tijdlijn die je hierboven noemt gaat die optie heel lastig worden qua hoeveel tijd je nog hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Gomez12 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:42:
[...]

Alleen tja ik proef er half in dat ze waarschijnlijk weer gaan verhuizen als de vrouw het werk niet houdt en dan wordt het wel een dure gok om een paar maanden in je droomhuis gewoond te kunnen hebben.
Als je binnen 6 maanden weg bent kun je de overdrachtsbelasting zelfs terugkrijgen, dan valt het allemaal wel mee. Alleen als je fors gaat investeren in dat droomhuis loop je een groter risico, want dat geld krijg je er zelden uit. Maar als het gaat over de kosten-koper, dan zit je misschien op €10k. Er zijn mensen die meer afschrijven op hun auto in een jaar.

De laatste optie, maar dan kom je echt op het hellende vlak terecht, is ervoor te zorgen dat er een contract ligt zonder proeftijd. Stel @ConQuestador je hebt een BV dan kan de partner in dienst komen, maar ik kan je ook zeggen dat de banken dan je compleet gaan doorlichten en het mogelijk niet eens accepteren.

Maar mijn conclusie is dat het gewoon net niet gaat, geef het 12 maanden en je koopt een kasteel, maar nu is het nog gewoon net te krap. En houd er rekening mee dat je voorwaarden ongunstig kunnen worden, dan betaal je zo een paar tienden extra aan rente (de prijsvechters vallen dan namelijk af, die beginnen hier niet aan). Dat loopt ook fors in de papieren over 10-20-30 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
TheGhostInc schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:52:
[...]
Maar mijn conclusie is dat het gewoon net niet gaat, geef het 12 maanden en je koopt een kasteel, maar nu is het nog gewoon net te krap. En houd er rekening mee dat je voorwaarden ongunstig kunnen worden, dan betaal je zo een paar tienden extra aan rente (de prijsvechters vallen dan namelijk af, die beginnen hier niet aan). Dat loopt ook fors in de papieren over 10-20-30 jaar.
Goede punten .. Niet wat ik wil horen, maar wel een realistisch antwoord.

Overigens zullen de prijsvechters toch vast gaan afvallen, aangezien ik ZZP-er ben zonder 3 volle jaren aan omzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Waar je trouwens wel even over kan nadenken als het echt je droomhuis is is om met de kopers te gaan praten en je situatie uit te gaan leggen en een mogelijk bod over x tijd te gaan doen oid.

Dan weten de verkopers in ieder geval dat ze na x tijd "verzekerd"(ja, niets is zeker maar dat valt wel in te kleden als je het echt wilt) zijn van bedrag x, dus oftewel ze hoeven niet met de 1e verkoper helemaal tot aan de bodemprijs te gaan want x maanden wachten levert y extra op.

Of wellicht valt er iets te regelen als dat je eerst het huis huurt voor 1 jaar en het daarna koopt (in mijn ervaring zitten mensen met 700k huizen veelal ietwat ruimer in hun jasje en is niet altijd elke cent benodigd voor bekostiging nieuwe huis) waarbij je nu een voorshot x uit eigen vermogen doet. (let op:vraag mij niet naar de financiele constructies, ik verzin ze hier ter plekke)

Of als je het slechts voor een bepaalde termijn van de markt wil halen, dan kan je daar ook gewoon aanbieden om daarvoor te betalen. Heb je een maandje nodig, bied ze 10.000 uit prive-geld aan om het huis een maandje van funda te halen en daarna het 1e bod uit te mogen brengen.

Of wellicht dat de verkopers zelf nog iets anders kunnen verzinnen.

Ik zou zeggen je kan er niets mee verliezen, in het slechtste geval zeggen ze nee en verkopen ze het aan de eerst biedende, maar dat is je huidige situatie ook al, oftewel het kan alleen beter worden.

Alleen je zal dan wel ergens garanties moeten afgeven dat je er ook echt over een jaar wel in gaat wonen.

Alleen aangezien je vrouw in de medische sector gaat werken schat ik niet in dat zij getroffen wordt door ontslag vanwege een 2e of 3e covid uitbraak.

Het enige waar je met dit soort scenario's wel rekening mee moet houden is dat er een risico is dat je erg veel overbetaald voor het huis als de huizenmarkt zometeen in elkaar stort (wat sommige mensen nog wel eens voorspellen).
Als verkoper ga ik niet een huis 1 jaar verhuren om het dan volgend jaar voor 650k aan jou te verkopen, ook al is dat dan de gedaalde waarde, dan betaal jij volgend jaar gewoon 700k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:56
Nog even los van de financiele perikelen: hoe zeker weet je dat dat huis echt je droomhuis is? Heb je het alleen nog op Funda gezien of ben je er ook al echt langs geweest? Ben je binnen geweest, bouwkundige keuring, hoe is de buurt, ligt het naast een snelweg etc? Het zou ook zonde zijn als je nu alles op alles zet om dat huis te kopen en dat het dan achteraf tegenvalt. Probeer ook nuchter en objectief te blijven over dat huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
migchiell schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:40:
Nog even los van de financiele perikelen: hoe zeker weet je dat dat huis echt je droomhuis is? Heb je het alleen nog op Funda gezien of ben je er ook al echt langs geweest? Ben je binnen geweest, bouwkundige keuring, hoe is de buurt, ligt het naast een snelweg etc? Het zou ook zonde zijn als je nu alles op alles zet om dat huis te kopen en dat het dan achteraf tegenvalt. Probeer ook nuchter en objectief te blijven over dat huis.
Dat weet je nooit tot je het gezien hebt. Maar in dit geval is het ook de omgeving die me bevalt, vlak bij een basisschool en kinderopvang (ik heb 2 kleine kinderen), rustige nieuwbouwwijk, etc.

Je hebt verder helemaal gelijk, maar het tegenovergestelde is ook waar: Als er 0,0 mogelijkheden zouden zijn om dat huis te kopen in deze situatie, dan is er verder over nadenken, laat staan het huis daadwerkelijk bekijken een waste of resources.

Ik weet nu dat het niet ideaal zou zijn, maar er altijd mogelijkheden zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Gomez12 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:29:
..opsomming van verschillende opties
Kijk, dit is nou nuttige informatie, dit is ook hoe ik zelf zat te denken.

Ik denk dat het belangrijkste hierin gewoon is: Indien alles doorgaat, dan kan ik er altijd een huisbezoek aan wagen. Wie weet wat er mogelijk is als ik gewoon open kaart speel.

Over de huidige bewoners: Via google kwam ik er al achter dat de huidige bewoner een financieel advies bureau op dat adres heeft staan. Die zal dus echt wel de mogelijkheden zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
ConQuestador schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:47:
[...]
Ik denk dat het belangrijkste hierin gewoon is: Indien alles doorgaat, dan kan ik er altijd een huisbezoek aan wagen. Wie weet wat er mogelijk is als ik gewoon open kaart speel.
Ik zou er wel rekening mee houden dat je zo snel mogelijk open kaart speelt.

Dus niet eerst 5x bezichtigen met makelaar etc om dan op het moment dat zij jullie vriendelijk doch dringend verzoeken om een bod te doen of weg te blijven pas open kaart te gaan spelen.
Je wilt absoluut niet bij de verkopers de indruk wekken dat het huis al verkocht is aan jou om daarna met allemaal constructies te gaan komen. Dan heb je ze blij gemaakt met een redelijk dode mus.

Je kan ook gewoon in 1e instantie een gesprek aanvragen om te kijken of ze openstaan voor zoiets en dan afspreken dat jullie de buurt en huis etc gaan bekijken en dat je over 2 weken serieus verder gaat praten over de mogelijkheden.

[ Voor 13% gewijzigd door Gomez12 op 19-06-2020 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:56
ConQuestador schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:45:
[...]

Dat weet je nooit tot je het gezien hebt. Maar in dit geval is het ook de omgeving die me bevalt, vlak bij een basisschool en kinderopvang (ik heb 2 kleine kinderen), rustige nieuwbouwwijk, etc.

Je hebt verder helemaal gelijk, maar het tegenovergestelde is ook waar: Als er 0,0 mogelijkheden zouden zijn om dat huis te kopen in deze situatie, dan is er verder over nadenken, laat staan het huis daadwerkelijk bekijken een waste of resources.

Ik weet nu dat het niet ideaal zou zijn, maar er altijd mogelijkheden zouden zijn.
Klopt, zeker als het een dagtochtje is om eventjes te gaan kijken :)

Wat ik ook bedoel is, als je hoort dat er wel financiele mogelijkheden zijn, blijf dan wel gezond kritisch op het huis; niet dat je op een rijdende trein springt en je daarna niet meer (voldoende) afvraagt of het huis wel echt je droomhuis is.

Succes in deze spannende tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:18
ConQuestador schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:55:
[...]

Goede punten .. Niet wat ik wil horen, maar wel een realistisch antwoord.

Overigens zullen de prijsvechters toch vast gaan afvallen, aangezien ik ZZP-er ben zonder 3 volle jaren aan omzet.
Inderdaad. Het gaat niet alleen om jouw vrouw die een tijdelijk contract. Dat je nog geen 3 volle jaren kan overleggen is sowieso een dealbreaker. Spreek uit eigen ervaring. Kon in 2011 geen hypotheek krijgen omdat ik net niet 3 volle jaren had. Er werd niet eens naar de cijfers gekeken.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:39
emnich schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:09:
[...]

Je hoeft daar natuurlijk niet al te wonen op 1 augustus. Je vrouw kan best een paar maanden op-en-neer reizen (ook al is de reistijd lang). Een proeftijd is niet alleen voor de werkgever maar ook voor de werknemer om te zien of alles bevalt.
Er zijn genoeg banen waar heen en weer reizen geen optie is. Mijn vrouw heeft bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd een week lang 24-7 piket waar ze binnen 30min op elke plek in haar deel van de veiligheidsregio moet kunnen zijn. Enige optie zou dan zijn om op locatie in een hotel te gaan zitten.

Bij alle prijsvechters hoef je het waarschijnlijk niet eens te proberen, maar de volksbank en rabobank kunnen vaak wel moeite doen om een en ander voor je te regelen. Je krijgt dan wel een lagere max hypotheek als normaal. In dit soort gevallen zou ik ook niet naar een generieke hypotheekadviseur gaan maar gewoon direct naar de bank. In mijn ervaring helpt directe communicatie zonder die lastige adviseur die er eigenlijk toch geen reet van snapt veel beter. Daarmee sluit je veel verstrekkers wel meteen uit, maar in de praktijk zullen die in een geval als deze weinig voor je kunnen doen.

[ Voor 5% gewijzigd door jmzeeman op 19-06-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-06 10:33

menonv

Beunhazerij?

@ConQuestador
Je hele vraagstuk is een gewetenskwestie.
Er zijn extreem veel mensen met geldproblemen. En dat komt door het overhaast beslissen van dingen.
Overigens... direct verhuizen voor een nieuwe baan?

Eerst eens bekijken hoe de baan bevalt, daarna bekijken of de woning bevalt, en daarna beslissen om 350K uit te gaan geven.
If it is meant to be, it is meant to be, don't rush things werd mij altijd verteld.

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
jmzeeman schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 13:18:
[...]
Bij alle prijsvechters hoef je het waarschijnlijk niet eens te proberen, maar de volksbank en rabobank kunnen vaak wel moeite doen om een en ander voor je te regelen. Je krijgt dan wel een lagere max hypotheek als normaal. In dit soort gevallen zou ik ook niet naar een generieke hypotheekadviseur gaan maar gewoon direct naar de bank. In mijn ervaring helpt directe communicatie zonder die lastige adviseur die er eigenlijk toch geen reet van snapt veel beter. Daarmee sluit je veel verstrekkers wel meteen uit, maar in de praktijk zullen die in een geval als deze weinig voor je kunnen doen.
De grote banken hebben vaak zelfs speciale hypotheken voor medici, en ook vanuit de medische bonden zijn speciale financiele adviseurs die alleen medici adviseren. Dit alles vanwege het feit dat dit soort situaties niet ongewoon zijn voor medici. En vanuit de banken gezien zijn ze een vrij zekere bron van inkomsten, dus is er vaak net wat meer mogelijk.

Maar aan de andere kant heb je als nadeel dat je niet met prijsvechters kan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bigth
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:32
Vorig jaar november in soortgelijke situatie gezeten. Bezig met baanswitch en droomhuis gevonden. Bij de adviseur geweest en die zei van probeer bij je oude werkgever nog een verklaring te krijgen, maar dat zag ik zelf niet meer zitten. Zonder werkgeversverklaring kun je nog steeds op basis van de afgelopen drie jaar een goede hypotheek verstrekker vinden. Alleen heb je minder keuze. Je moet dan wel de hypotheek nemen op basis van het gemiddelde loon van je verleden. Voor ons was het geen enkel probleem. Makkelijk hypotheek gekregen bij de Aegon.
Je moet het echter zelf ook willen. Voor mij was de afweging dat ik, in het geval de proeftijd niet goed gaat, in mijn vakgebied genoeg ander werk is kan vinden.

5200Wp 8 Oost/ 8 West

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
First things first: Ga dat huis bezichtigen.

Als het bevalt, dan kun je gewoon open kaart spelen met de verkopers. Huizen in de 7ton range lopen meestal niet zo super hard als starterswoningen, dus de verkopers zijn waarschijnlijk toch al ingesteld op een iets langer verkoopproces. Je hebt verder een goed verhaal, dus grote kans dat de verkopers jullie wel als serieus geïnteresseerden zien en willen onderhandelen. Worst-case scenario willen ze niet op jullie wachten en kun je alsnog hopen dat het huis beschikbaar is als je zeker weet dat je vrouw die baan heeft of proberen een financiering te regelen op basis van gemiddeld inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 00:22
Je kan toch gewoon gaan kijken en desnoods een bod doen. Dan moet je daarna de financiering rond gaan maken en daar kan nog wel eens een paar weken overheen gaan.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:45
Je kan ook bij de sollicitatie voorleggen. Als ze je heel graag willen hebben dan zonder proeftijd. (je bent extra gemotiveerd want huis gelukt dankzij werkgever) Of startdatum later waardoor je hypotheek op je huidige betrekking aanvraagt.

Optie 3 één is praten met een hypotheekadviseur.
Pagina: 1