Het is niet slechter, maar anders. Het zijn allemaal kleurenspectra. 45% NTSC vertaalt zich naar ongeveer 65% sRGB. Nu ben ik mezelf ook aan het oriënteren op een nieuwe laptop en onder andere de Ideapad 5 staat op de de lijst. Voor die wacht ik alleen totdat een versie met een 100% sRGB scherm normaal leverbaar is. Die configuratie staat ook op Lenovo haar website voor een paar euro extra.
Maar dit is het probleem. Het hele spectrum is wat je ogen kunnen zien en de driehoeken zijn verschillende spectrums zoals sRGB, NTSC of DCI-P3. Op het moment is vrijwel alles in desktopomgevingen nog sRGB, maar de komende jaren gaan we langzaam naar DCI-P3 wat ook langzaam de standaard is voor videobewerking. Adobe RGB is meer voor fotobewerking. NTSC is dan weer een van de TV standaarden.
Hierbinnen heb je dan weer percentages van een bepaald spectrum. Maar ik heb zoiets van dat een moderne, midrange laptop in 2020 eigenlijk een volledige sRGB paneel moet hebben. Veel fabrikanten zijn het daar niet mee eens en lopen te goochelen met specificaties om hun eigen marges te vergroten. Als je namelijk iets wil hebben met normale specificaties zoals dual channel RAM, goede SSD of een fatsoenlijk scherm, dan mag je er meestal ook voor betalen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.