NTSC vs sRGB scherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leii
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-04 09:53
Ik ben momenteel druk op zoek naar een nieuwe laptop en momenteel kan ik de Ideapad 5 bestellen met een 45% NTSC scherm. Er is ook een variant met de sRGB scherm, maar dat gaat nog sowieso 1.5 maand duren. Ik neig daarom naar de variant met NTSC. Ik vroeg me af in hoeverre de NTSC echt 'slechter' is dan de sRGB. Ik weet dat de sRGB beter is met Photoshop e.d., iets wat ik soms wel gebruik maar als 'hobby' en niet professioneel of voor een studie. Kortom, wat zijn de ervaringen met de NTSC scherm en wel of niet doen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:50

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

45% NTSC is erg laag als je iets met foto's wil doen of zaken wil laten afdrukken door een reprobedrijf.

Dit omdat de kleuren op je scherm (erg veel) afwijken van hoe anderen jouw werk zouden zien als ze het op hun machine openen (tenzij ze ook een 45% NTSC-scherm hebben natuurlijk) of als je zaken laat afdrukken. Als je niks gaat doen wat kleurecht moet zijn, dan is het prima.

TL;DR:
Games, Youtube kijken Netflixen prima; maak je dingen op je laptop die later naar een ander moeten: niet doen.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het is niet slechter, maar anders. Het zijn allemaal kleurenspectra. 45% NTSC vertaalt zich naar ongeveer 65% sRGB. Nu ben ik mezelf ook aan het oriënteren op een nieuwe laptop en onder andere de Ideapad 5 staat op de de lijst. Voor die wacht ik alleen totdat een versie met een 100% sRGB scherm normaal leverbaar is. Die configuratie staat ook op Lenovo haar website voor een paar euro extra.

Maar dit is het probleem. Het hele spectrum is wat je ogen kunnen zien en de driehoeken zijn verschillende spectrums zoals sRGB, NTSC of DCI-P3. Op het moment is vrijwel alles in desktopomgevingen nog sRGB, maar de komende jaren gaan we langzaam naar DCI-P3 wat ook langzaam de standaard is voor videobewerking. Adobe RGB is meer voor fotobewerking. NTSC is dan weer een van de TV standaarden. :P

Hierbinnen heb je dan weer percentages van een bepaald spectrum. Maar ik heb zoiets van dat een moderne, midrange laptop in 2020 eigenlijk een volledige sRGB paneel moet hebben. Veel fabrikanten zijn het daar niet mee eens en lopen te goochelen met specificaties om hun eigen marges te vergroten. Als je namelijk iets wil hebben met normale specificaties zoals dual channel RAM, goede SSD of een fatsoenlijk scherm, dan mag je er meestal ook voor betalen. :z
Afbeeldingslocatie: https://color.viewsonic.com/asset-files/images/what-is-color-gamut-3.jpg

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.