Toon posts:

PV panelen offertes en keuzes

Pagina: 1
Acties:

• Link123
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 04-09 04:16
Na wat zoekwerk, wil ik op ons pannendak, volledig zuid, maximaal vol leggen met panelen.

Volgens installateur passen er 24 of 27 op. bij 27 is ruimte tot dakrand links<>rechts, ong. 20cm.
Ik twijfel tussen de volgende panelen:
DMEG 320 full black
DENIM 325 wp
LG neon 2 340
Ik wil geen omvormer in huis, maar micro-omvormers van enphase, de iq7plus.
als montagesysteem heb ik aanbiedingen van van der valk en van solar construct.
Ik heb nu een 1fase 40a aansluiting, die wil ik omgezet hebben naar 3fase.

Nu heb ik er een paar vragen over, waar ik zo zelf niet uitkom en graag van de kennis hier aanwezig gebruik maak.

1. is afstand tot dakrand van 20cm wel voldoende, ons huis staat volledig zuid en de wind heeft behoorlijk vrij spel. is het beter om 1 paneel minder breed te leggen, zodat de ruimte 70cm vanaf de dakrand is, of kan het wel? (probleem is mn bij de LG panelen, want die zijn iets breder)
2. Het huis ligt aan een doorgaande weg met zichtlocatie en ik wil er echt een mooi zwart paneel op. nu zag ik wat foto's van die dmeg panelen op internet, en vond t nou niet diep zwart. Die LG's lijken me wel echt zwart, maar... zijn ze dat ook? en hoe zijn die Denims
3. Zit er kwaliteitsverschil of designverschil in de montagesystemen tussen van der valk en solarconstruct en wat heeft de voorkeur als er verschil is?
4. Omzetten van 1 naar 3 fase, betekent in dit geval toch ook dat de installatie verdeeld moet worden over 2 fases?
5. Op basis van TVT zou ik voor de Denims moeten kiezen, echter het verschil in tvt tussen de denim en de lg, is in mijn ogen maar 1 jaar. Vanwege de langere garantie van de LG's lijkt mij dan LG een betere keuze, hoe zien jullie dit?

Ben benieuwd naar jullie ervaring.

• timb91
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 06-05 12:32
1. Nee, Solar Construct geeft alleen garantie als er minimaal 50cm tot de dakrand is. Weet niet hoe dit bij Valk is, maar denk soortgelijk.

2. DMEGC en DENIM zullen er ongeveer hetzelfde uitzien, allebei met zichtbare busbars. De LG heeft ook zichtbare busbars. Maar vanaf een afstandje valt dit minder op, dus ik zou me hier niet zo druk om maken. Als je ze echt zo zwart mogelijk wil, kun je naar panelen met shingled techniek kijken. Canadian Solar en SunPower hebben deze panelen sowieso, wellicht ook nog andere aanbieders.

3. Montagesystemen zijn om het even, allemaal prima.

4. Bij een 3-fase aansluiting kun je het systeem net zo goed op 3-fase aansluiten, maar dat ligt ook een beetje aan de voorkeur van de installateur. Met 3-fase Q kabel is het lastiger om eventuele fouten op te sporen omdat de panelen als het ware 1-2-3-1-2-3 komen te liggen, dus niet in aparte groepen zoals bij stringomvormers gebruikelijk is. De installateur kan ook met 1-fase Q kabel werken en zelf de 'strings' indelen (verstandigere optie). Dan heeft hij (en jij) ook de keuze om het systeem op 2 fases aan te sluiten.

5. Gezien je 25 jaar garantie op Enphase is een matchende garantie op je panelen wel fijn, maar de kans dat je aanspraak moet maken op de garantie op zonnepanelen is niet groot. Ik zou in ieder geval eerder kiezen voor lange garantie op m'n omvormer dan op m'n zonnepanelen.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee