Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Game pc excl videokaart, 700-800 euro!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Appahewfd
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 26-01 08:16
Hallo allemaal!

Ik zit al een tijdje te overwegen om mijn pc te vervangen en het lijkt erop dat ik hier begin Juli dit door zal gaan zetten. Ik heb mijn huidige systeem circa 6 jaar geleden gekocht en heb het met een paar upgrades tot nu toe altijd goed kunnen redden. Het is niet dat mijn huidige systeem compleet nutteloos is, maar laat inmiddels wel af en toe wat steekjes vallen. Daarnaast vind ik het ook gewoon hartstikke leuk om een nieuwe PC te bouwen, en ondanks dat de prijzen misschien nu niet ideaal zijn, denk ik dat ik met mijn budget kan bereiken wat ik wil bereiken. Er is altijd reden te bedenken om uit te stellen, maar ik ga het naar alle waarschijnlijkheid eindelijk dan toch doen!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het zal op de korte termijn vooral bedoeld zijn om gewoon op 1080P te kunnen gamen met 60 fps, maar later als ik mijn videokaart en scherm ook ga upgraden(hierover later meer) hoop ik ook een 120 of 144 hertz scherm te kopen dat tot 1440P kan gaan.

Specifieke games die ik op dit moment regelmatig speel zijn Dota 2 en Rocket League, die draaien nog wel op mijn huidige systeem, maar ik wil toch langzaam aan ook de wat nieuwere games gaan spelen. Deze heb ik al meerdere keren ontweken omdat ik bang was dat ik ze niet op een niveau kon draaien waar ik mee tevreden was. (recentelijk call of duty warzone geprobeerd, mijn processor had hierin uitzonderlijk veel moeite)

Verder gebruik ik vaak twee schermen en heb graag op 1 scherm soms een streampje of youtube of wat dan ook open staan terwijl ik op het hoofdscherm aan het gamen ben. Ik neem aan dat dit met de huidige processoren voor nu geen gigantische factor zal zijn, maar het leek me relevante informatie!

Wat mag het systeem gaan kosten?
Aangezien ik recentelijk een tijdelijke upgrade heb gedaan naar een RX580, heb ik besloten om mijn systeem in 2 stappen te upgraden. Dus de videokaart ga ik upgraden zo gauw de rtx 3000 kaarten op de markt komen. Normaal ben ik niet zo van het wachten(anders zou ik net zo goed voor de ryzen 4000 kunnen wachten), maar ik denk dat de volgende reeks videokaarten de moeite waard zijn. Daarom zat ik zelf te denken aan een bedrag tussen de 700-800 euro. Er is uiteraard wat ruimte om er overheen te gaan, maar het mag ook gewoon minder kosten als dat voldoende is!

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Voor de komende maanden neem ik genoeg met mijn Asus ROG-STRIX-RX580-O8G-GAMING dus die wil ik graag tijdelijk gebruiken in mijn nieuwe systeem. Verder heb ik een 2TB harde schijf in mijn oude systeem die ik misschien ook wil gebruiken. Kan altijd handig zijn om wat minder relevante games op te zetten.
Verder neem ik ook alle randapparatuur gewoon mee. Dus dat zal niet nodig zijn!

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Geen gekke fratsen eigenlijk, voornamelijk de standaard onderdelen die ieder systeem nodig heeft. Het gaat dus vooral om een CPU, Intern geheugen, een SSD, een kast, voeding en een nieuw moederbord! Ook wil ik misschien een extra koeler voor mijn processor. Ik hoop dat jullie me hier nog verder over kunnen informeren.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta eigenlijk open voor alles, zelf dacht ik na me ingelezen te hebben wel dat ik met een ryzen op dit moment niet echt fout kan gaan. Ik lees veel berichten over dat intel nog een streep voor heeft qua gaming, maar op mij komt het over alsof AMD op het moment gewoon een betere complete ervaring levert voor een schappelijke prijs. Vandaar dat ik een lichte voorkeur heb naar een AMD processor, maar als je me van gedachten kunt veranderen met goede argumenten kan dat ook natuurlijk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind een koel systeem belangrijker dan een stil systeem. Het hoeft geen straaljager te zijn uiteraard, maar aangezien ik voornamelijk game met een headset op heb ik vrij weinig last van een fan die even wat harder draait. Ik ben echter ook niet per se bang van een processor die 1 keer de 80 aanraakt(heb meegekregen dat dit met de ryzen wel kan gebeuren)

Ga je overklokken?
Ik heb mijn vorige systeem gebouwd om klaar te zijn voor alles. Overclocken, sli, mooie upgrades, maar ik heb nooit gebruik gemaakt van de mogelijkheid om het daadwerkelijk te overclocken. Dus ook al vind ik het interessant, het is absoluut niet belangrijk.

Wat verwacht je van ons?[i]
Er zijn een aantal dingen waar ik nog niet helemaal over uit ben en ik hoop dat jullie me daarin wat informatie kunnen bieden zodat ik een knoop of twee kan doorhakken. Verder heb ik alle onderdelen bij elkaar gezocht door hier rond te struinen en te lezen wat mensen zeggen, maar ik ben geen expert. Het kan dus goed zijn dat ik hier en daar fouten heb gemaakt. Wellicht dat jullie dat beter zien!

Hier het systeem dat ik bij elkaar gezocht heb:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 285,-€ 285,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 84,39€ 84,39
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 89,-€ 89,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 32,-€ 32,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 86,-€ 86,-
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 84,25€ 84,25
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 130,99€ 130,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 791,63

Ten eerste:
De processor is iets waar ik al een tijdje over twijfel. Mijn huidige systeem heeft een 3570K, dat is dus een vrij verouderde processor. Dat is bewust zo gedaan, want het liefste ben ik klaar voor een lange tijd. Maar ik heb het gevoel dat processoren een stuk sneller beter worden dan 6 jaar geleden. Daarom heb ik na vele positieve reacties op de 3700x, deze in het systeem gestopt. De realiteit is echter wel dat ik echt voornamelijk game.
Heeft de 3700x toekomstgerichte voordelen tenopzichte van de 3600? Met andere woorden, als ik nu de 3700x pak, ga ik daar ooit iets van merken in games? Ik kan me namelijk voorstellen dat ie wat langer relevant blijft, en dat vind ik het extra geld waard. Maar als jullie zeggen dat het voor gamen niet of nauwelijks voordeel heeft om een 3700x te pakken ten opzichte van de 3600, kan ik wellicht beter 100 euro besparen of ergens anders spenderen.

Ten tweede:
Moederborden heb ik echt nul verstand van. Ik heb echter begrepen dat er nu ook b550 moederborden zijn, ik vraag me af of daar een merkbaar voordeel is te halen? Ik zie ze eigenlijk nog nergens in systemen op tweakers, dus ik ga er eigenlijk vanuit dat ze niet echt meerwaarde hebben, maar wilde het voor de zekerheid even vragen. Geeft een iets beter moederbord me bijvoorbeeld een beter toekomstbeeld door bijvoorbeeld ooit eens te upgraden, in plaats van de 3700x nu te kopen

En als laatste specifieke vraag:
Ik heb verschillende keren meegekregen dat de stock cooler wel goed is op de ryzen cpu's, maar dat een processorkoeling niet misstaat. In hoeverre is dat relevant als je niet gaat overclocken?
Zoals ik al eerder zei heb ik liever een koel systeem dan een stil systeem en aangezien er nogal eens wat stof ophoopt heb ik liever dat mijn max temps van 60 naar 70 lopen dan van 70 naar 80!
Ook ben ik dan benieuwd of extra case fans(wat sommige mensen hier lijken te doen), nog meerwaarde bieden met mijn wensen!

Tot slot wil ik graag zeggen dat ik nog over geen enkel onderdeel zeker ben. Ik voel me niet competent genoeg om de beste keuzes te maken over bijvoorbeeld de voeding of de Kast zelf. Ik lees me wel vaak in, maar het zijn toch dingen waar het voor mij moeilijk is om aan de hand van specs te bepalen of het voldoet aan mijn eisen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en alvast bedankt voor de mensen die het willen proberen! Ik hoop dat ik alles fatsoenlijk heb ingevuld en informatief genoeg ben geweest!

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 15:56
Natuurlijk is de 3700 een sterkere cpu dan de 3600. Aan de andere kant is de 3600 op dit moment voor alle games goed.
Helaas ligt mijn glazen bol bij de garage voor onderhoud, maar natuurlijk zal een r7 wat langer goed genoeg blijven.

Ik zou vooral een niet u ATX in je pc stoppen, als de kast een atx is. U ATX is iets kleiner dus het past wel gewoon,maar dan is het zonde om grotere kast te pakken.

Een cpu wordt snel 80 graden, dat is relatief normaal
Als voeding kan je een bitfenix pakken, die zijn goede prijs kwaliteit. 550 is ruim voldoende.

• Appahewfd
99ruud99 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 23:16:
Natuurlijk is de 3700 een sterkere cpu dan de 3600. Aan de andere kant is de 3600 op dit moment voor alle games goed.
Helaas ligt mijn glazen bol bij de garage voor onderhoud, maar natuurlijk zal een r7 wat langer goed genoeg blijven.

Ik zou vooral een niet u ATX in je pc stoppen, als de kast een atx is. U ATX is iets kleiner dus het past wel gewoon,maar dan is het zonde om grotere kast te pakken.

Een cpu wordt snel 80 graden, dat is relatief normaal
Als voeding kan je een bitfenix pakken, die zijn goede prijs kwaliteit. 550 is ruim voldoende.
Thanks voor de feedback!

Ik had al verwacht dat het misschien een beetje een domme vraag was mbt de toekomst van de processor. Maar dan denk ik vooralsnog dat ik toch liever voor de 3700x ga. Wellicht bedenk ik me nog, maar dat zien we dan wel.

Het moederbord had ik gepakt, omdat ik op verschillende plekken zag dat de veelgebruikte tomahawk best wel wat in prijs was toegenomen en deze werd aangeraden ergens anders. Ik had helemaal niet gezien dat ie kleiner was! Dus heel erg bedankt daarvoor!

Wat betreft de voeding is de beschikbaarheid van de 550 beperkt. Nou is dat op zich geen probleem, maar aangezien je zegt 550 is ruim voldoende, is 450 dan ook voldoende? Ook met een eventuele toekomstige upgrade van de videokaart? Dan zou het komen op zoiets:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 285,-€ 285,-
1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 95,90€ 95,90
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 89,-€ 89,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 32,-€ 32,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 86,-€ 86,-
1VoedingenBitFenix Whisper BWG450M€ 78,42€ 78,42
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 130,99€ 130,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 797,31

Weet niet of er ook iets zou zijn met dit moederbord. Heb even rondgekeken en ik als moederbordnoob zie niet direct problemen!

Mijn huidige i5 komt eigenlijk maar net boven de 70, vandaar mijn vraag rond temperaturen. Maar als het echt geen fluit uitmaakt(voor de duurzaamheid van de hardware dan) dan denk ik niet dat het me 35 euro waard is om er een andere koeler op te zetten.

• 99ruud99
Op zich hoeft het niet, maar een aftermarket koeler is altijd stiller dan een stock koeler.
Ook gaat hardware inderdaad langer mee als het niet gloeiend heet wordt.

• Appahewfd
99ruud99 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 23:47:
Op zich hoeft het niet, maar een aftermarket koeler is altijd stiller dan een stock koeler.
Ook gaat hardware inderdaad langer mee als het niet gloeiend heet wordt.
Alright! Thanks, de hoofdreden is ook gewoon dat ik het bij mijn vorige pc aanschaf ook heb gedaan en daar was ik altijd heel tevreden mee. Maar ik hoor zoveel positieve dingen over de standaard koelers van AMD dat ik af en toe een beetje twijfel, maar dan denk ik gewoon dat ik het alsnog doe.

• nXXt
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 12-06 20:35

nXXt

Carpe omnia

Mocht je echt twijfelen, dan staat niets je in de weg om het eerst stock te proberen en dan te besluiten of je er eventueel een andere koeler op wil zetten qua temperaturen en geluid.

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Waarom geen B550 Board, die zijn nieuwer en ook tussen de 90 en 100 te vinden.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• 99ruud99
Ik vind zelf de R7 koeler behoorlijk prima :) hij is in ieder geval beter dan die van een r5

• Wolvganger
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 13-06 14:06

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

De huidige Ryzen processoren doen zelf al aan overklokken (CPB). Ik vond zelf de stockcooler een goede cooler, maar vanwege het lawaai bij piekprestaties (CPB in werking) toch na bijna een jaar een aftermartket cooler gekocht. Eigenlijk wel een beetje spijt dat ik dat niet meteen heb gedaan, huidige config (CM212EVO BE RGB) is nu een stuk stiller dan de originele situatie.

PS: e.e.a. hangt natuurlijk ook af van de behuizing (dempt deze) en de airflow daarin.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• leogeran
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 14:54
De behuizing is fijn, maar door de mesh voorkant kan het gehorig worden. Heb hem zelf 2 maanden en een oudere fan maakt dan ‘lawaai’.

Als je nu een moederbord haalt, is een b450 goed genoeg. Een b550 heeft weinig meer, behalve zeker support voor de nieuwe cpu.
Dus als je geen nieuwe cpu wilt plaatsen, is de b550 nooit nodig.
Qua aansluitingen en performance zal een x570 altijd winnen van de b550 (ok, als je wel de goede neemt..)

Ik zou je adviseren wel de x570 te nemen. Als je later een sterkere cpu nodig hebt, kan je over een paar jaar naar de 3900 of 4900(?) overstappen zonder een hele nieuwe pc te halen. Dat ligt ook maar net aan welke gpu je er in gaat zetten tegen die tijd natuurlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Appahewfd
nXXt schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 20:23:
Mocht je echt twijfelen, dan staat niets je in de weg om het eerst stock te proberen en dan te besluiten of je er eventueel een andere koeler op wil zetten qua temperaturen en geluid.
Hele goede tip! Thanks, ga ik zeker overwegen.
Wim-Bart schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:16:
Waarom geen B550 Board, die zijn nieuwer en ook tussen de 90 en 100 te vinden.
De enige reden dat ik dat dus heb gedaan is omdat ik niet direct weet of het meerwaarde heeft voor mijn systeem. Als dat wel zo is, heb je 100% gelijk, dan pak ik net zo lief een relatief goedkoop b550 bordje! Ik zal kijken of ik me toch een beetje kan verdiepen in wat de verschillende moederborden bieden. Ik vind moederborden gewoon altijd heel lastig!
leogeran schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 23:21:
De behuizing is fijn, maar door de mesh voorkant kan het gehorig worden. Heb hem zelf 2 maanden en een oudere fan maakt dan ‘lawaai’.

Als je nu een moederbord haalt, is een b450 goed genoeg. Een b550 heeft weinig meer, behalve zeker support voor de nieuwe cpu.
Dus als je geen nieuwe cpu wilt plaatsen, is de b550 nooit nodig.
Qua aansluitingen en performance zal een x570 altijd winnen van de b550 (ok, als je wel de goede neemt..)

Ik zou je adviseren wel de x570 te nemen. Als je later een sterkere cpu nodig hebt, kan je over een paar jaar naar de 3900 of 4900(?) overstappen zonder een hele nieuwe pc te halen. Dat ligt ook maar net aan welke gpu je er in gaat zetten tegen die tijd natuurlijk.
Over het algemeen upgrade ik echt maar 1 keer in de 4-6 jaar(dit is uiteraard ook de reden dat ik nu nog met een i5 3570K zit, heerlijk ding maar toch wel verouderd). Ik verwacht dan ook niet dat de kans groot is dat ik mijn cpu nog zal upgraden in die periode, tenzij je daar echt gigantische stappen in kunt maken. Hoe ik het vooralsnog begreep zal het redelijk meevallen met de stap van ryzen 3000 naar ryzen 4000 dus ik weet niet in hoeverre ik die stap ooit zou maken! Maar het is iets om te overwegen. De x570 is een wat higher end moederbord type?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nXXt
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 12-06 20:35

nXXt

Carpe omnia

De X570 zit inderdaad weer net boven de B550, maar er is in prijs behoorlijk wat overlap. De B550-serie is – zeker nu de serie net uit is – niet helemaal zo scherp geprijsd als B450.

Zowel de B550 als X570 geven je de mogelijkheid om de aankomende generatie ook nog mee te doen met AMD, dus met de Ryzen 4000-serie op de desktop. AMD heeft aangegeven dat er met een beta-BIOS-upgrade een mogelijkheid zal komen om bepaalde B450-borden ook te laten werken met de B550, maar daar is nog weinig over zeker en je zult afhankelijk zijn van de moederbordfabrikant. Ik zou niet aanraden daarop te gokken als je nu een nieuw systeem samenstelt; zelf zie ik het meer als een tegemoetkoming richting degenen die al een B450 hadden met dit idee van een upgrade in het achterhoofd.

Als het bord qua stroomtoevoer goed genoeg is – dat zou voor de meeste X570-borden volgens mij wel moeten zijn en voor goede B550-borden ook – zou je ook voor een zwaardere klasse CPU's kunnen gaan.

Als je echter aangeeft dat je niet vaak een upgrade uitvoert, kun je je echter afvragen hoe waarschijnlijk het is dat je naar de 4000-serie gaat upgraden. De kans is namelijk vrij groot – maar het is volgens mij nog niet bevestigd – dat een eventuele 5000-serie niet zal passen. Als je dus over 3 of 4 jaar pas zou willen upgraden, maakt dat verschil qua upgrades tussen B550 en B450 niet zo heel veel meer uit, aangezien het waarschijnlijk alleen om de 4000-serie zou gaan.

Het enige wat je dan nog als potentieel voordeel zou kunnen hebben met de mogelijkheid van het gebruik van de 4000-serie is dat je nu dit systeem kunt kopen en dan, wanneer eenmaal de 5000-serie of zelfs een 6000-serie al uit is, tweedehands of nieuw tegen een flink lagere prijs, alsnog een CPU uit de 4000-serie kunt kopen.

Dan heb je voor een lagere prijs een soort tussenupgrade, waarmee je dus mogelijk nog weer net iets langer met je moederbord en CPU mint doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leogeran
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 14:54
nXXt schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:31:
De X570 zit inderdaad weer net boven de B550, maar er is in prijs behoorlijk wat overlap. De B550-serie is – zeker nu de serie net uit is – niet helemaal zo scherp geprijsd als B450.

Het enige wat je dan nog als potentieel voordeel zou kunnen hebben met de mogelijkheid van het gebruik van de 4000-serie is dat je nu dit systeem kunt kopen en dan, wanneer eenmaal de 5000-serie of zelfs een 6000-serie al uit is, tweedehands of nieuw tegen een flink lagere prijs, alsnog een CPU uit de 4000-serie kunt kopen.

Dan heb je voor een lagere prijs een soort tussenupgrade, waarmee je dus mogelijk nog weer net iets langer met je moederbord en CPU mint doen.
Dat is precies wat ik ook bedoelde. Je kan nu een ‘goedkopere’ prima 3600 op een x570 installeren en over twee jaar voor (glazenbol werk:)200 euro een 4800x installeren en 25% winst behalen, zonder een nieuw moederbord en pc te halen.

Het is geen moeten, maar elke afweging heeft voor en nadelen en met deze markt doe je het nooit perfect..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Appahewfd
leogeran schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:43:
[...]

Dat is precies wat ik ook bedoelde. Je kan nu een ‘goedkopere’ prima 3600 op een x570 installeren en over twee jaar voor (glazenbol werk:)200 euro een 4800x installeren en 25% winst behalen, zonder een nieuw moederbord en pc te halen.

Het is geen moeten, maar elke afweging heeft voor en nadelen en met deze markt doe je het nooit perfect..
Ja snap ik hoor! Daarom vraag ik het ook hier, elke invalshoek is nuttig vooral voor iemand als ik. Ik houd me niet bezig met trends in hardware over het algemeen tot op het punt dat ik iets wil gaan aanschaffen. Dus Alles wat ik hier lees neem ik natuurlijk mee om een goed besluit te kunnen maken! En dat ik een perfecte keuze maak ga ik niet vanuit.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True