Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacejockey
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08-07 00:29
Zijn er Tweakers die als IT'er of software ontwikkelaar in Duitsland aan de slag zijn gegaan? Ik ben benieuwd naar ervaringen. Wordt code bijvoorbeeld ook in het Duits geschreven? Hoe belangrijk is het spreken van vloeiend Duits? Hoe denken ze over 36 urige werkweken? Is het inderdaad zo hiërarchisch? Ben ook benieuwd naar belangrijk zaken die ik makkelijk over het hoofd zou kunnen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik zit hier in Zwitserland, maar in het Duitstalige gedeelte. Ik heb al code in het Frans, Italiaans en inderdaad in het Duits gezien. Dus ja. Dat kan. Dan krijg je verschrikkelijke tweetalige variabelenamen zoals zugCount ipv trainCount. Ons team produceert normaal gesproken Engelse code, maar als het domein Duits is, ontkom je er niet aan. Bepaalde terminologie is gewoon Duits, en kent iedereen ook zo. Die kan je wel naar het Engels gaan vertalen, maar dan klinkt dat ook weer gekunsteld.

De taal vloeiend spreken is meestal niet per se nodig, als je bijvoorbeeld al goed Engels kunt. Maar het is natuurlijk een enorme pré als je het wél kunt. (En als Nederlander is Duits goed op te pakken natuurlijk.)

Zwitserland is totaal niet hiërarchisch, maar Duitsland (en ook Frankrijk) zeer zeker wel. Ik ben blij dat ik daar niet zit :-P

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Werk in Duitsland; Zelf geen IT-er maar aardig wat met ze van doen.

Hiërarchie is veelal inderdaad erg groot als je naar langer bestaande grotere bedrijven gaat. Bij mijn werkgever, een nieuw onderdeel van een multinational, is er amper hiërarchie. Het moederbedrijf is enorm hiërarchisch en daar klopt het cliché volledig. Eerder bij Siemens idem.

Voertaal, code etc is allemaal in het engels, Duits hoef je niet te spreken (maar is wel makkelijk). 36 urige werkweek doet men niet aan maar zou geen dealbreaker hoeven zijn (moeder bedrijf werkt 35 uur). Moet wel zeggen dat corona wel voor een enorme omkering gezorgd heeft mbt thuiswerken, daar moest men eerst niets van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:04
De afgelopen twee jaar werk ik als product owner bij een middelgroot IT bedrijf in Berlijn. De clichés over de taal en hiërarchie gaan bij de jongere grote bedrijven (Zalando, Delivery Hero, flixbus, SumUp, n26) en startups niet zo op omdat 75% van de werkvloer uit het buitenland komt.

Er zijn collega's (vooral uit Frankrijk of Groot Brittannië) die na jaren nog steeds geen woord Duits kunnen. De meeste bedrijven bieden zelfs ondersteuning bij het dralen met overheidsinstanties of andere Duitstalige struikelblokken. Soms zou ik wel willen dat de bedrijfscultuur iets Duitser was zodat mijn Nederlandse directheid minder op zou vallen.

Minder dan 40u/week werken is bij mijn werkgever iets voor vrouwen, al is tijdens deze crisis ineens veel mogelijk.

[ Voor 31% gewijzigd door Fulgora op 19-06-2020 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-07 13:07
Het is erg lang geleden maar ik heb in 2000 een half jaar stage gelopen in Wenen. Daar spraken de meeste ITers prima Engels, maar sowieso is genoeg Duits spreken om conversaties te volgen wel heel erg fijn. Maar dat is voor Nederlanders over 't algemeen geen probleem.\

Daarbuiten is Duits spreken wel erg handig om een sociaal leven op te bouwen. Best veel mensen, vooral de wat minder hoog opgeleiden, die niet erg goed Engels spreken. En sowieso wordt het gewaardeerd. Heb in dat half jaar veel Duits geleerd.

Het was een klein bedrijf en erg plat, maar 'de baas' was ook wel echt de baas. Die sprak je niet met 'du' aan :)

Niet super relevant voor je (lang geleden en Wenen en niet Duitsland) maar misschien dat 't nuttig is :)

[ Voor 8% gewijzigd door Hydra op 19-06-2020 18:29 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:54
Ik graaf regelmatig door dingen die door Duitsers zijn gemaakt. Zeer hiërarchisch inderdaad, iedereen met de achternaam aanspreken en gebruik van titels. Tevens moet kader altijd in overhemd op het werk komen. Ik vind 't allemaal maar hopeloos ouderwets.

Waar je ook vandaan komt, spaghetti wordt overal gemaakt. Documentatie is soms in het Duits maar mijn Duits is best redelijk. Dus niet echt een probleem. Maar wel irritant als inderdaad dingen als variabelen in het Duits gedefinieerd zijn.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-07 13:07
fonsoy schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 18:35:
Ik graaf regelmatig door dingen die door Duitsers zijn gemaakt. Zeer hiërarchisch inderdaad, iedereen met de achternaam aanspreken en gebruik van titels. Tevens moet kader altijd in overhemd op het werk komen. Ik vind 't allemaal maar hopeloos ouderwets.
Dat verschilt wel heel erg per bedrijf hoor, en naar het schijnt ook nog eens per regio. Een aantal jaar geleden veel in Duitsland over de vloer geweest, en over het algemeen lopen er meer dan genoeg mensen gewoon rond in een T-shirt.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Ik heb een aanbod bij een bedrijf bij een vestiging in Zuid Duitsland. Ik moet remote werken vanwege Corona, en af en toe langs komen. Ik twijfel om in Duitsland of in Zwitserland te gaan wonen, het bedrijf maakt het niks uit.

Ik neig sterk naar Zwitserland, belastingen zijn veel lager, politieke klimaat staat me meer aan dan Merkel Duitsland, huren in de grensstreek in CH zijn inmiddels goedkoper dan de stad in Duitsland waar mijn opdrachtgever zit(en ook dan steden in NL trouwens) :X, die bovendien niet mooi is en ook niet erg veilig meer, en de zorgpremie is in CH rond de 150 - 200 euro per maand ipv 850 euro per maand voor zzp'ers in Duitsland. Levensmiddelen halen we dan gewoon uit Duitsland.

Heeft iemand ervaring met de keuze CH/DE of als freelancer in CH? Ik vraag me af of ik iets over het hoofd zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

gold_dust schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:37:
Ik neig sterk naar Zwitserland, belastingen zijn veel lager, [...], huren in de grensstreek in CH zijn inmiddels goedkoper dan de stad in Duitsland waar mijn opdrachtgever zit
Wat je vertelt verbaast mij een beetje (er zijn bij de bedrijven die ik ken veel mensen die juist in Duitsland wonen en in Zwitserland werken).

Let er wel op dat in Zwitserland zowel door de Eidgenossenschaft als door het kanton inkomenstenbelasting geheven wordt, en let er ook op dat je niet onbeperkt levensmiddelen mag invoeren. Voor vlees geldt bijvoorbeeld 1kg per persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

Ik heb een hele berg collega's in Genève werken, maar die wonen allemaal net over de grens in Frankrijk. Omdat Zwitserland /Genève super duur is om in te wonen en te leven.

Dus ik denk dat je wat mist en toch even adviseren om iets verder te verdiepen of er niet ergens een adder in het gras zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikdelaporik
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-04-2023
Zwitserland is wel wat duurder om in te wonen, maar je krijgt er natuurlijk ook naar betaald. Uiteindelijk valt het wel mee, als je een beetje je best doet is het niet veel duurder dan Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:46
Duitsland is bijna 10 keer zo groot als Nederland en je kunt echt niet zeggen dat heel Duitsland bijvoorbeeld hiërarchisch is. Bij ons (Berlijn) zijn de enige twee mensen die met Sie aangesproken worden, de twee aller-opperhoofden. In locaties in bijvoorbeeld het Rijnland is dat weer heel anders.

Deeltijd is bij ons geen issue, maar zoals gezegd: ook erg regio afhankelijk.

Qua code heb ik geen idee. 😋

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:23

Croga

The Unreasonable Man

Alles is relatief....

Ik heb bij 2 kleine bedrijven in Duitsland gezeten waar het devies vooral was "Laten we samen werken". 1 collega sprak geen engels, verstond het wel dus hij sprak duits tegen mij, ik engels tegen hem en we kwamen er samen wel uit.

Ik heb bij een groot bedrijf in Duitsland gewerkt waar de positie van Scrum Master hernoemd moest worden naar Scrum Manager omdat iedereen met een beetje macht Manager moest zijn. Ik heb 1 training in het Engels gegeven maar dat werd absoluut niet op prijs gesteld en de daily standup werd door de OR verboden omdat "je mensen niet mag dwingen transparant te zijn over hun werk".

Al met al zijn er hier en daar wel bedrijven waar de hierarchie sterker aanwezig is dan ik ooit in Nederland heb mee gemaakt. Maar dat is maar in een beperkt aantal bedrijven. Zelfs bij Metro Group (een bedrijf van, indertijd, 200'000 man) heb ik met de CEO om tafel gezeten; iets wat bij, bijvoorbeeld, Philips volledig ondenkbaar was.

Ofwel: YMMV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 21:11

Loy

Strikt genomen werk ik niet in Duitsland, maar nu een goeie anderhalf jaar vanuit huis in NL voor een robotica-startup in Stuttgart.

Dat remote werken gaat prima, voor corona ben ik gemiddeld 1x per maand een paar dagen op kantoor geweest. Laatste keer dat ik over was, was met kerst om mee te kaas-fonduen bij collega thuis : :Y)
Nu werken veel collega's ook remote natuurlijk, dat is voor mij wel fijner. Omdat onze robots toch al bij klanten staan hadden we al veel infra om op afstand te kunnen supporten en ook werken.

Communicatie is prima Engels als ik er bij ben, maar als ik er niet ben of als de discussies wat meer verhit worden switchen ze soms naar het Duits. Wat ik tot een redelijk niveau wel versta en een beetje spreek, maar de voertaal in code en documentatie is Engels.

Wordt code bijvoorbeeld ook in het Duits geschreven?
Nope
Hoe belangrijk is het spreken van vloeiend Duits?
Niet cruciaal, wel handig voor bijv de office assistant die wat ouder en minder vloeiend Engels spreekt
Hoe denken ze over 36 urige werkweken?
Ben net vader geworden, een dag in de week minder werken vonden ze prima.
Is het inderdaad zo hiërarchisch?
Varieert denk ik. Bij ons valt het wel mee, maar misschien ben ik daar niet zo gevoelig voor en laten zie die gekke Hollander maar doen :-)
Ben ook benieuwd naar belangrijk zaken die ik makkelijk over het hoofd zou kunnen zien.
Duitsland is wat veel dingen betreft nog best ouderwets. 4G heeft zelfs in de steden vaak ***-bereik. Ik kreeg tot voor kort nog papieren salarisstrookjes opgestuurd, dat is nu eindelijk gefixt.
Belasting is wel een gedoe uiteindelijk. Het is te overzien maar dat meer voeten in aarde dan ik gewend was natuurlijk.
Als je van plan bent veel met de trein te reizen zoals ik, dan kan ik je een DB-card van 25% of 50% aanraden. De ICE is wel cool, met 250+km/h kunnen werken.

Qua ouderwetsheid: blijkbaar staan er nog mensen in de rij voor banken in Duitsland, dat heb ik in NL niet meer gezien sinds ik met mijn spaarpotje een paar guldens kwam brengen aan de hand van m'n moeder.

Chaos is more logic than you understand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-07 13:21
@Loy Ik kom privé nog wel in Duitsland en heb daar wel een aardig groepje bekenden zitten die weer uit meerdere subgroepjes uit verschillende delen van het land bestaat. Omdat wij als vrienden met elkaar om gaan, is Sie er eigenlijk helemaal niet. Wat er wel helemaal is, is contant geld. Ik moet er echt op letten dat ik contant geld mee neem als ik daar ben. Genoeg restaurants e.d. waar je niet met je kaart kan betalen. Overigens is dat in grote steden wel weer makkelijker. Een gemiddeld restaurant in Duisburg of Wuppertal is moeilijker met pin dan een restaurant in bijvoorbeeld München Schwabing ofzo.

Ik merk wel dat een enkele oudere er soms moeite mee heeft dat ik ze als jongere en techneut tegenspreek als we het over iets hebben uit een gemeenschappelijk vakgebied wat ook in onze hobby voor komt, ook in vriendschappelijke setting. Dat is soms even slikken. Zeker omdat ik op hobbygebied vaak uit meer ervaring kan spreken.

En wat grappig blijft, is toch de mate waarin je gekend wordt omdat je techneut bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 21:11

Loy

Contant geld,of in ieder geval niet pinnen is wel een ding idd.
Ik kwam regelmatig op de campus van Fraunhofer in Stuttgart, vol high tech: daar kun je dus of contant of met hun eigen pasje betalen.
Ongeveer het enige wat ik contant doe dus. De sushi-tent in de buurt rekent 10ct oid als je wil pinnen. Dat ben ik in NL niet meer gewend.

Chaos is more logic than you understand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Spacejockey schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 20:39:
Hoe belangrijk is het spreken van vloeiend Duits?
Een aangetrouwde neef van mijn vrouw is vorig jaar verhuisd (samen met zijn vrouw uiteraard) van Rio de Janeiro naar Berlijn. De beste man kon geen woord Duits, alleen Portugees en wat Engels. Hij werkt daar voor een grote club in de IT. Hij programmeert wel het een en ander. Vraag me niet welke taal of wat voor zaken hij schrijft, de beste man is niet heel communicatief, in geen enkele taal, waardoor dat soort gesprekken (nog) niet gevoerd zijn.

Dus nee, Duits op zich is niet het belangrijkste punt.
Pagina: 1