Glas in lood en isolatieglas

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:20
Wij worden binnenkort de eigenaren van een jaren 20 woning. Momenteel beschikt de voorgevel over oudere houten verticale schuifkozijnen met enkel glas en een bovenlicht van glas in lood.

Wij willen de voorgevel graag voorzien van isolatieglas (HR++) en nieuwe houten kozijnen. Daarnaast behouden wij ook graag de oude details, het glas in lood bovenlicht. Wat online research geeft meerdere opties aan, zoals het glas in lood tussen het dubbel glas plaatsen of een voor-/achterzetraam. Bij het plaatsen tussen isolatieglas we over nadelen zoals mogelijke breuken in het glas in lood wat lastig te repareren is, lood wat opnieuw gedaan moet worden voor plaatsing etc.

Wie heeft ervaringen met glas in lood en isolatieglas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Voorzetraam geeft je nooit dezelfde isolatiewaarde als echt dubbelglas, laat staan HR++(+). Tevens af en toe vocht er tussen. Maar het is een enorme verbetering tov alleen glas in lood.

Glas in lood in dubbel glas; heel mooi, heel prijzig en nog steeds niet de isolatiewaarde van HR++. Je kunt ook 'glas in lood in triple glas' laten doen als ik deze pagina (https://www.glasdiscount.nl/isolatieglas-met-glas-in-lood) mag geloven, maar dat zal wel helemaal een gouden ruitje worden.

Je zou ook kunnen kijken of je het glas in lood in een los frame aan de binnenkant van een nieuwe normale ruit kunt zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 18-06-2020 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:05

BM

Moderator Spielerij
Als mijn geheugen me niet in de steek gelaten heeft, heeft @YellowCube met een soortgelijke situatie gezeten. Misschien dat hij hier wat over kan zeggen?

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-06 20:32
kabeltjekabel schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 20:31:
Voorzetraam geeft je nooit dezelfde isolatiewaarde als echt dubbelglas, laat staan HR++(+). Tevens af en toe vocht er tussen. Maar het is een enorme verbetering tov alleen glas in lood.

Glas in lood in dubbel glas; heel mooi, heel prijzig en nog steeds niet de isolatiewaarde van HR++. Je kunt ook 'glas in lood in triple glas' laten doen als ik deze pagina (https://www.glasdiscount.nl/isolatieglas-met-glas-in-lood) mag geloven, maar dat zal wel helemaal een gouden ruitje worden.

Je zou ook kunnen kijken of je het glas in lood in een los frame aan de binnenkant van een nieuwe normale ruit kunt zetten.
Gaat volgens mij alleen om bovenlichten, dus dan valt het wel mee als de rest wel hr++ is. De kachel een graad lager en een slimmer regeling doen meer.

Ik zou beginnen met opmeten wat de verhouding zijn, wellicht is het niet eens zo erg om hier en daar wat enkel te laten zitten, hoewel dat dan wel de koude bruggen zullen worden. Maar met een goede balans ventilatie is dat ook te verbeteren.

[ Voor 12% gewijzigd door The_Vice op 18-06-2020 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Enkelglas resulteerd in de winter altijd in natte ruiten aan de binnenkant en een droger binnenklimaat. Dat zorgt dan weer voor gescheurde lippen.

[ Voor 31% gewijzigd door kabeltjekabel op 18-06-2020 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
kabeltjekabel schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:23:
Enkelglas resulteerd in de winter altijd in natte ruiten aan de binnenkant en een droger binnenklimaat. Dat zorgt dan weer voor gescheurde lippen.
Amper last van, maar woon alleen op 55 m², en doe altijd deur open bij koken en douchen, en houd deur naar woonkamer dicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Onze bovenlichten zijn ook allemaal glas in lood in dubbelglas.
Wij hadden ook nog stalen kozijnen met enkelglas dus alles is er in 1x uit gehaald. Het proces was als volgt:
- de glas in lood delen met stalen kozijn en al eruit geslepen en in zijn geheel naar de leverancier vervoert.
- die hebben het vervolgens uit de stopverf getikt
- alle gekleurde ruitjes eruit gehaald en schoongemaakt (allemaal kathedraal glas ook nog eens)
- nieuwe ruitjes gesneden in de correcte kleur waar nodig (door breuk, onherstelbaar verweer (etc.)
- patroon opnieuw uitgelegd en bijgesneden incl. nieuw blanco glas (om zo de verhoudingen die veranderden door de dikte van het nieuwe kozijn correct te behouden)
- geheel opnieuw in het lood gelegd
- lood gepatineerd zodat het niet glanst
- tot slot ''simpelweg'' het geheel tussen de open ruimte van dubbelglas geschoven (met gas erin gaat niet i.v.m. aantasting van het lood).

Heel proces dus en het heeft ca. 5 weken geduurd, maar dubbel en dwars waard wat ons betreft.

Nadelen niet echt ondervonden, behalve de rekening dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
The_Vice schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:58:
[...]

Amper last van, maar woon alleen op 55 m², en doe altijd deur open bij koken en douchen, en houd deur naar woonkamer dicht.
Dat heeft daar niks mee te maken. Dat glas is binnen gewoon onder het dauwpunt van een comfortabel binnenklimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-05 21:22
Wij hebben onze glas in lood ruiten in dubbel glas laten plaatsen. Hebben een enorme comfortverbetering daardoor. Zowel in tocht als in geluid.

Zie ook https://community.eigenhu...eren-van-glas-in-lood-193 voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
kabeltjekabel schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:14:
[...]
Dat heeft daar niks mee te maken. Dat glas is binnen gewoon onder het dauwpunt van een comfortabel binnenklimaat.
Dat dus...,
hier enkel glas in stalen koziinen. Geen condens problemen, ik zorg voor voldoende ventilatie. Blijkbaar niet te veel/niet te weinig, ten opzichte van de vocht toevoeging [ademen, was drogen, koken, zeten].

Klimaat was ook goed, kwestie van de kleding op aanpassen. Geen tShirt, maar een goede Trui.
En een prima binnen klimaat afgelopen winters. Niks gescheurde lippen.

[ Voor 15% gewijzigd door The_Vice op 19-06-2020 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
The_Vice schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 01:15:
[...]

Dat dus...,
hier enkel glas in stalen koziinen. Geen condens problemen, ik zorg voor voldoende ventilatie. Blijkbaar niet te veel/niet te weinig, ten opzichte van de vocht toevoeging [ademen, was drogen, koken, zeten].

Klimaat was ook goed, kwestie van de kleding op aanpassen. Geen tShirt, maar een goede Trui.
En een prima binnen klimaat afgelopen winters. Niks gescheurde lippen.
Ja, dan ben je wellicht niet gevoelig voor gescheurde lippen. Enkelglas in NL in de winter is ofwel condens binnen... ofwel binnenklimaat was sowieso al niet lekker. Standaard winter is hier te droog, zeker in het oostelijke deel van het land. Om het lekker te houden moet je dan bevochtigen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:44

YellowCube

Wait...what?

mountaink schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 20:23:
Wij worden binnenkort de eigenaren van een jaren 20 woning. Momenteel beschikt de voorgevel over oudere houten verticale schuifkozijnen met enkel glas en een bovenlicht van glas in lood.

Wij willen de voorgevel graag voorzien van isolatieglas (HR++) en nieuwe houten kozijnen. Daarnaast behouden wij ook graag de oude details, het glas in lood bovenlicht. Wat online research geeft meerdere opties aan, zoals het glas in lood tussen het dubbel glas plaatsen of een voor-/achterzetraam. Bij het plaatsen tussen isolatieglas we over nadelen zoals mogelijke breuken in het glas in lood wat lastig te repareren is, lood wat opnieuw gedaan moet worden voor plaatsing etc.

Als ik jou was zou ik voor glas in lood tussen dubbelglas gaan. Ik heb het voor zes grote panelen in mijn huis gedaan en ik ben erg blij met de keuze.
Het glas in lood moet inderdaad helemaal uit elkaar en opnieuw voorzien worden van lood.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dr_SXN9-s6hREh-wARapwvzJS2A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NX1ynmTYvhZhQXrhrmXV4SkK.jpg?f=user_large

Dat is alleen maar goed, want het glas wordt dan weer netjes schoongemaakt. Mijn ramen zien er weer als nieuw uit.
Daarnaast loop je ook geen risico's met condensvorming (wat met voorzetramen wel het geval is).
Verder is het schoonhouden van de ramen (zowel binnen als buiten) veel makkelijker.

Nadeel is uiteraard de prijs. Ik was 800 euro voor een paneel van 100x60cm kwijt. En ik had zes van die panelen. Verder kun je 's avonds de reflectie van lampen zien op de ramen, maar dat valt mij eigenlijk nauwelijk op. Aan de buitenkant zie je ook reflectie uiteraard.

Vergeet overigens niet de optie van het patineren van het lood voordat de ramen tussen dubbeglas gaan. Lood glimt namelijk en wordt pas dof na oxidatie. Tussen dubbelglas oxideert er niks en blijft het lood glanzen. Dat vind ik zelf erg lelijk. Patineren helpt daar tegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqKNyS4cAHU5YuEPKVKcmdauxdY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KhGyVN76pstKxKqZTTj6fFkw.jpg?f=user_large
boven oud/onder nieuw in dubbelglas

[ Voor 5% gewijzigd door YellowCube op 19-06-2020 07:32 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
Dat is inderdaad behoorlijk aan de prijs, denk een verdubbeling in vergelijking met het regulier vervangen van de kozijnen en isolatieglas.

De optie om isolatieglas te plaatsen en het glas in lood paneel als achterzetraam te gebruiken? Of zal hier ook zodanige werkzaamheden aan moeten worden verricht (renoveren en plaatsen in achterzetkozijn) dat het een kleine stap is naar tussen dubbelglas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:44

YellowCube

Wait...what?

mountaink schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:27:
Dat is inderdaad behoorlijk aan de prijs, denk een verdubbeling in vergelijking met het regulier vervangen van de kozijnen en isolatieglas.

De optie om isolatieglas te plaatsen en het glas in lood paneel als achterzetraam te gebruiken? Of zal hier ook zodanige werkzaamheden aan moeten worden verricht (renoveren en plaatsen in achterzetkozijn) dat het een kleine stap is naar tussen dubbelglas?
als je het raam wilt renoveren (dus opnieuw in lood zetten), dan zal het prijsverschil klein zijn denk ik. De meeste tijd/kosten zitten namelijk daar in.
En ik zou het renoveren. Ik heb voorbeelden gezien van glas in lood panelen die zo als achterzetraam gebruikt worden en het is vaak lelijk (verf op de randen van de ramen wat nauwelijk te verwijderen is, lood wat slecht is etc).

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak34
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wij hadden ook 3 glas in lood ramen laten plaatsen tussen dubbel glas. Dit is alweer 13 jaar geleden, en we zijn er nog steeds erg tevreden over. Het ziet er mooi uit, en isoleert voor ons gevoel ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorePax
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 16:12
mountaink schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:27:

Hou er rekening mee dat de prijs sterk afhankelijk is van het ontwerp. Afhankelijk van het ontwerp kan het soms zelfs goedkoper zijn om het compleet nieuw te laten maken (bij simpele ontwerpen met alleen rechthoeken)

Bij het aanvragen van een offerte goed vragen of er een Argon gasvulling en HR coating aanwezig is. Vaak wordt dit bij het assembleren van glas-in-lood in isolatieglas namelijk niet gedaan. Dat zijn de kosten niet en scheelt enorm in isolatiewaarde.

Ook moet je rekening houden met het feit dat standaard glas-in-lood eenmaal in isolatieglas dus circa 3cm groter zal worden. Als dan toch het glas-in-lood gerestaureerd moet worden dan kan men hem direct kleiner maken om te compenseren voor het plaatsen in isolatieglas. Het glas-in-lood wordt dan rondom ook voorzien van een lood Y profiel welke in de spouw van het isolatieglas geklemd zal worden. Hierdoor heb je minder kans op gerammel van de ramen.

De grootste kostenpost is het voorbereiden van het glas-in-lood zelf, het inbouwen zit meestal op "slechts" 100-150 euro per m2.

Mocht je nog verdere vragen hebben hoor ik t graag. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:36
Wellicht een idee om met monumentaal glas te werken achter het glas-in-lood? Dat is aanzienlijk dunner dan dubbel-geisoleerd glas en heeft toch nog een goeie isolatie waarde en behoudt je de uitstraling. Alleen is het volgens mij erg prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wij hadden een jaar of tien geleden dezelfde uitdaging. Glas-in-lood tussen dubbelglas vonden we niet mooi genoeg. We hebben uiteindelijk nieuwe kozijnen laten maken met aan de buitenkant glas-in-lood, dan lucht en binnen dubbelglas. Om vocht te voorkomen zaten er gaatjes in het kozijn zodat er lucht tussen het glas-in-lood en het dubbelglas kan. Met andere woorden: een achterzetraam, maar dan geintegreerd in het kozijn.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@mountaink zoek je nog een hobby?
Cursus glas-in-lood €210

Ik zou wat opties in het echt bekijken. Persoonlijk zou het me nog niks boeien als het plakfolie zou zijn, terwijl andere mensen daarvan gruwelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-06 10:25
Gaat het toevallig om een monument of beschermd stadsgezicht? Dan zijn er wellicht ook nog wat overheidspotjes waar je aanspraak op kan maken.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mountaink
Freeaqingme schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 22:30:
Gaat het toevallig om een monument of beschermd stadsgezicht? Dan zijn er wellicht ook nog wat overheidspotjes waar je aanspraak op kan maken.
Het gaat niet om een monument oid. Momenteel is het huis het enige in het straatje met het glas in lood er nog in. Overige kozijnen in de straat zijn allemaal vervangen waarbij de boven lichten veelal door uitzet ramen zijn vervangen.

Ik vind de optie om hetzelfde glas opnieuw te laten maken ook aantrekkelijk klinken. Het is geen bijzonder figuur met ronde vormen, en rondom het Haagse genoeg bedrijven die het doen. Zo even snel bekeken scheelt het de helft vergeleken met complete renovatie van het oude glas in lood.

Sowieso even offertes aanvragen bij glasbedrijven en glas in lood ondernemers die eventueel hetzelfde kunnen fabriceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:55
mountaink schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 22:43:
[...]
Ik vind de optie om hetzelfde glas opnieuw te laten maken ook aantrekkelijk klinken. Het is geen bijzonder figuur met ronde vormen, en rondom het Haagse genoeg bedrijven die het doen. Zo even snel bekeken scheelt het de helft vergeleken met complete renovatie van het oude glas in lood.
Doe wel een dubbelcheck op de kleur. Hier ook glas in lood in dubbelglas laten zetten. Dat moest met het oude glas, omdat specifiek de kleur geel niet meer te krijgen is. Het geel wat er was week echt teveel af van de rest van ons glas in lood. We hebben ook alleen de aangezicht ramen laten aanpakken. Degene aan de tuinkant zijn met voorzetramen gedaan.

Als je de enige bent in de straat en al je glas in lood laat vervangen, dan is er natuurlijk geen probleem.

De kleur was overigens ook de angst bij de Notre Dame brand. Ik las dat de glas in lood ramen, waren ze gesneuveld, niet meer hersteld konden worden. Juist de imperfectie van het procedé van toen maken de kleuren zo uniek. Ik kan de originele bron waar ik het las niet meer vinden, maar deze scriptie zegt vrijwel hetzelfde.
Within the collection, there are three irreplaceable stained glass windows from the 12th century, each with the deep cobalt blue color that has been termed as Chartres blue, of which the secret formula has not yet been discovered.
https://scholarspace.jccc...31&context=honors_journal

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:28
mountaink schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 20:23:

Hi @mountaink, mag ik vragen of je dit plan uiteindelijk nog hebt doorgezet, en/of je nog prijzen hebt gekregen? Ik ben aan het oriënteren en beschik over een soortgelijke situatie. Daarbij verwacht ik dat bij mij de diepte van de ramen (dus het houtwerk om de panelen, niet te verwarren met de kozijnen) te gering is voor dubbelglas en dus mogelijk die ook vervangen zullen moeten worden voordat de panelen-in-dubbelglas erin kunnen. Was hier bij jou ook sprake van?
Pagina: 1