Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wat gebeurt hier met mijn ram?

Pagina: 1
Acties:

• arjanvr
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19-06 22:48
Ik heb 2 x 8 gb ram in mijn moederbord zitten, een asrock b450 steel legend en dat was nog lang niet op. Ik wilde vandaag even een gekochte ram stick (1x8 gb) testen van een ander merk dus ik heb dit erbij gezet. Mijn pc vermeld netjes dat hij 24gb geheugen heeft maar tussen haakjes erachter (7,93gb beschikbaar). Hij zou dus ineens meer dan 16gb gebruiken?

Ik heb hierop taakbeheer geopend en daar staat weer 4,7 van de 7,9 gb. En bij processen zegt hij dan weer dat er 62% in gebruik is.

Dit is niet de configuratie hoe ik het wil houden, ik wilde enkel even de extra ram stick testen of hij werkt maar ik vraag me af waarom ik met deze configuratie ineens van deze vreemde waardes te zien krijg..

Kan iemand dit uitleggen wat hier aan de hand is?

[Voor 10% gewijzigd door arjanvr op 18-06-2020 19:26]

• 4POX
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 08:18

4POX

Everybody is wired

Ik zie geen screenshot. Zou het kunnen dat jouw machine aan het cachen is?

Ik hou niet van vrij geheugen. Dat was fijn met MS-DOS. Maar nu mag het OS alles cachen.

AKA Rinkel weblog

• ArranChace
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 19-06 19:09
arjanvr schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:25:
Ik heb 2 x 8 gb ram in mijn moederbord zitten, een asrock b450 steel legend en dat was nog lang niet op. Ik wilde vandaag even een gekochte ram stick (1x8 gb) testen van een ander merk dus ik heb dit erbij gezet. Mijn pc vermeld netjes dat hij 24gb geheugen heeft maar tussen haakjes erachter (7,93gb beschikbaar). Hij zou dus ineens meer dan 16gb gebruiken?

Ik heb hierop taakbeheer geopend en daar staat weer 4,7 van de 7,9 gb. En bij processen zegt hij dan weer dat er 62% in gebruik is.

[Afbeelding]

Dit is niet de configuratie hoe ik het wil houden, ik wilde enkel even de extra ram stick testen of hij werkt maar ik vraag me af waarom ik met deze configuratie ineens van deze vreemde waardes te zien krijg..

Kan iemand dit uitleggen wat hier aan de hand is?
Superfetch, of virus scanner, willen met starten wel op de achtergrond draaien en de help van je geugen opeten met 8GB... je zal eens bij de processen moeten kijken wie de hongerige hebbert is.

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

• bombadil
  • Registratie: september 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Heel vreemd. Hoe kan het dat Taakbeheer links 16 gig heeft en rechts 24? Misschien MEM-test eens draaien?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• arjanvr
Ik had al eens gekeken waar het geheugengebruik heen ging in taakbeheer en dan gebruikt firefox 300mb en antimalware service executable 170mb en steam ook nog iets van 200 mb maar als ik alles optel kom ik echt niet hoger uit dan 2gb dus waar blijft dan de rest van mijn geheugen :)

Is mijn image van het screenshot niet zichtbaar?

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Nu online
jawel ik kan hem prima zien :) wat ik me eerder afvraag: hoe kom je op 24?
want je wilt liefst in dual werken, of in quad, niet in trio :P

• arjanvr
Ik kom op 24 uit omdat ik 2x8gb erin had zitten G.Skill Trident Z RGB en ik had een stickje gekocht voor een andere pc die ik hier even wilde testen.. XPG Gammix D10 AX4U300038G16A-SBG

Omdat ik eens van dit soort rare dingen kreeg was ik benieuwd waarom dit gebeurd nu ik 3x8gb erin heb zitten.. alle sticks lijken verder ok

Waarom geeft hij bij taakbeheer maar 8gb weer maar in deze computer eigenschappen 24gb maar dan wel 7,93 tussen haakjes erachter beschikbaar.

[Voor 18% gewijzigd door arjanvr op 18-06-2020 19:55]

• arjanvr
Het lijkt wel of hij 3 sticks niet leuk vind. Hij geeft in de bios aan dat het geheugen in single channel mode draait.. wellicht heeft dat er iets mee te maken?

• ArranChace
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 19-06 19:09
3 sticks.... Juistum...
Je kan een PC starten met 1 stick in de eerste slot aangegeven door de farbikant

Maar voor normaal gebruik moet je eigenlijk sticks per paar plaatsen, reden waarom ze ook altijd per paar worden verkocht.

Stop je er een 3e in, kunnen rare issues komen, en zal niet al het geheugen worden aangesproken.

RAM plaats je altijd in paren.

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

• Mel33
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 23:45
@arjanvr Probeer dit eens.
Ga naar uitvoeren en typ msconfig
Dan Programma's -> computer opstarten-> en dan op Geavanceerde opties, Schakel het selectievakje Maximaal geheugen uit en klik op OK.

Of je bios is verouderd, of je hebt een 32bit OS wat vast niet het geval zal zijn.
ArranChace schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 20:21:
3 sticks.... Juistum...
Je kan een PC starten met 1 stick in de eerste slot aangegeven door de farbikant

Maar voor normaal gebruik moet je eigenlijk sticks per paar plaatsen, reden waarom ze ook altijd per paar worden verkocht.

Stop je er een 3e in, kunnen rare issues komen, en zal niet al het geheugen worden aangesproken.

RAM plaats je altijd in paren.
Nee dat is om dual ram functies, je kan met alle ram-configuraties booten, 3 of 4 of 1 of 2, maakt niet uit, als ze maar geschikt zijn voor je bord, en ja vaak moet er 1 in het 1ste slot sowieso 1 reep zitten

[Voor 70% gewijzigd door Mel33 op 18-06-2020 20:43]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• arjanvr
Hele rare dingen blijkbaar.
Dan test ik de stick wel los :)

• arjanvr
Mel33 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 20:36:
@arjanvr Probeer dit eens.
Ga naar uitvoeren en typ msconfig
Dan Programma's -> computer opstarten-> en dan op Geavanceerde opties, Schakel het selectievakje Maximaal geheugen uit en klik op OK.

Of je bios is verouderd, of je hebt een 32bit OS wat vast niet het geval zal zijn.

[...]

Nee dat is om dual ram functies, je kan met alle ram-configuraties booten, 3 of 4 of 1 of 2, maakt niet uit, als ze maar geschikt zijn voor je bord, en ja vaak moet er 1 in het 1ste slot sowieso 1 reep zitten
Dat vinkje stond al uit, al stond hij bij mij op een andere plaats in msconfig..
Ik heb inderdaad windows 64 bit versie en bios versie 1.0. Ik heb nooit de bios geupdate omdat dat nooit nodig was.. En beter niet doen als het niet nodig is :)

Ik zou sowieso nooit 3 sticks draaien maar ik wilde er 1 testen en omdat ik dit soort rare resultaten kreeg was ik benieuwd waar dat van kwam

• Mel33
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 23:45
Memtest booten voordat windows boot, en met memtest de boel testen op die reep, in dit geval levert dan beter resultaat als hem even inprikken met windows,

ps.
compatibiliteit ram en mbord kan een issue zijn, maar meestal kan alle ram wel in zijn bereik.
Maar soms is een bios update dan nodig, ik zie bij jou bord een "BIOS versie1.10, datum 2020/6/2 met alleen een frequentie fix,, dus dat zal het hier niet zijn.

[Voor 18% gewijzigd door Mel33 op 18-06-2020 21:17]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Kan ook zijn dat je 2xSS en 1xDS hebt, dan gebeuren er ook rare zaken. Systeem ziet dan 24GB maar zal alleen 2x8 SS of 1x8DS gebruiken, afhankelijk van de plaatsing.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 07:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Titelfix d-t

Soittakaa Paranoid!

• arjanvr
Ik heb de 3e stick eruit gehaald en systeem informatie geeft 16gb aan maar nog steeds tussen haakjes (7,93 gb beschikbaar) en in taakbeheer geeft hij 4.1 / 7.9gb (52%) als geheugen aan dus hier klopt duidelijk iets niet.. Ik dacht dat het door die 3e stick kwam maar blijkbaar niet? Enig idee?

• arjanvr
Ik heb het probleem gevonden.. Ze moesten in A2 en B2 en ze zaten in A1 en B1. Ik heb ze nu naar de 2 andere slots verhuisd en nu geeft hij wel dual channel weer in de bios en geeft hij netjes 15,9 gb met 3.8gb gebruikt in taakbeheer en de juiste waarde in systeembeheer zonder teksten tussen haakjes

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

arjanvr schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:22:
Ik heb het probleem gevonden.. Ze moesten in A2 en B2 en ze zaten in A1 en B1. Ik heb ze nu naar de 2 andere slots verhuisd en nu geeft hij wel dual channel weer in de bios en geeft hij netjes 15,9 gb met 3.8gb gebruikt in taakbeheer en de juiste waarde in systeembeheer zonder teksten tussen haakjes
Dit sowieso, en niet 1 module erbij gaan gebruiken, maar gelijke. 2x4GB kan wel in de nog vrije DIMM sloten/bankjes. Verder wordt het dan niet ineens Quad channel.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• arjanvr
Nee quad niet dat begrijp ik maar wel raar dat a1 en b1 geen dual is en dit soort rare dingen geeft

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

arjanvr schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:22:
Nee quad niet dat begrijp ik maar wel raar dat a1 en b1 geen dual is en dit soort rare dingen geeft
Het is al jaren zo dat - bij 4 dimm bankjes- , je 2en4 moet hebben(vanaf cpu bekeken) voor dual channel.
vaak ook te lezen in manual.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True