Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

R5 1600 + Veg64 watercooled crasht vaak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ianbeeldens
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 14-06 12:41
Hallo allemaal,
Momenteel heb ik een gpu en cpu combinatie die niet werkt met mijn huidige psu van 550w ik heb al een 650w geprobeerd maar bleef hetzelfde probleem houden.

Dus nu zou ik graag een 750w psu willen die fully modular is en het liefst zo zacht mogelijk is of de optie heeft voor een idle shutoff.

Zelf heb ik de sharkoon silentstorm cool zero 750w gezien aangezien ik de 650w versie heb getest echter is deze niet meer beschikbaar momenteel.

Kan iemand mij een paar goede kwaliteit opties geven.

Pc specs:
CPU: AMD Ryzen 5 1600x
RAM: G.sklill trident Z RGB 3600mhz Ryzen compatible
Motherboard: MSI B450m gaming plus
GPU: MSI RX Vega 64 liquid cooled
PSU: Corsair vs550

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 06:44
Hoi,

voor deze build heb je absoluut geen 750 Watt nodig :)

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 07:32
Je bent een ster in het uitzoeken van oninteressante voedingen. Haal voor €100 een pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W en je bent van het probleem af, mits het probleem de voeding is.

[Voor 6% gewijzigd door Uszka op 18-06-2020 18:57]

• ianbeeldens
Zoals ik al heb gezegd de voeding is het probleem aangezien ik in mijn software kan zien dat mijn gpu zelf minimaal 220w trekt en dat bij 650w dezelfde problemen had maar later dan de 550w

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 07:24
Volgens mij heb je eerder een ander probleem met je pc, want zelf je huidige voeding zou voldoende power moeten hebben.
Bekijk deze review maar eens:
reviews: AMD RX Vega: de Vega 64 en Vega 56 getest
De 300w, laat dat zeg 400w zijn in jou geval, zelf dan is 550w nog prima.
Dus of je voeding is instabiel en iets anders in je pc.
Elke solide 500w voeding zou voldoende moeten zijn.

• ianbeeldens
chrisborst schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:00:
Volgens mij heb je eerder een ander probleem met je pc, want zelf je huidige voeding zou voldoende power moeten hebben.
Bekijk deze review maar eens:
reviews: AMD RX Vega: de Vega 64 en Vega 56 getest
De 300w, laat dat zeg 400w zijn in jou geval, zelf dan is 550w nog prima.
Dus of je voeding is instabiel en iets anders in je pc.
Elke solide 500w voeding zou voldoende moeten zijn.
Oké maar wat zou dan het probleem kunnen zijn aangezien het ook met de switch van 550w naar 650w mijn gpu dan stiller was en beter werkte dan met 550w

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 06:16

br00ky

Moderator Harde Waren
ianbeeldens schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:03:
[...]

Oké maar wat zou dan het probleem kunnen zijn aangezien het ook met de switch van 550w naar 650w mijn gpu dan stiller was en beter werkte dan met 550w
Dat heb je je dan ingebeeld, want dat kan niet ;).

• chrisborst
[...]

Hoe bedoel je, stiller en beter werkte?
Je voeding heeft niks te maken hoe stil of goed je GPU is, zeker niet als je voeding een 550W versie of een 650W was. Want je videokaart kan gewoon z'n maximale snelheid halen.

Dus leg nog eens uit, wat nu precies het probleem is.

[Voor 5% gewijzigd door chrisborst op 18-06-2020 19:05]

• Quacka
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Zou voor het eerst zijn dat ik hoor dat de voeding ervoor zorgt dat de gpu stiller wordt. Nou ja bij een kapotte voeding is de gpu doodstil natuurlijk.
Edit: de nieuwe voeding kan wel stiller zijn geweest dan de oude.

Wat voor issues heb je?

[Voor 23% gewijzigd door Quacka op 18-06-2020 19:06]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Misschien goed om dus even uit te leggen wat er nu aan de hand is, @ianbeeldens. Het kan best dat je videokaart niet optimaal werkt, maar het vermogen van je huidige voeding heeft daar niets mee te maken.

• Sebastiaannn
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14-06 15:58
[...]

Wat is je probleem dan? Als je voeding niet voldoende is start óf je pc niet op óf hij valt uit als je em zwaar belast. Maar het is niet zo dat je GPU dan op halve kracht gaat werken ofzo.

Ik begrijp dat je GPU niet lekker werkt, misschien wordt ie te heet?
Dan is het altijd een goed idee om met een programma als MSI Afterburner of in je AMD-Radeon instellingen bij WattMan te kijken hoe heet je GPU wordt als die wordt belast tijdens gamen. Als ie te heet wordt zal ie misschien langzamer gaan werken om niet te oververhitten.

• ianbeeldens
De problemen zijn dat de gpu onder load een hard shutdown doet of een volledige crash met alleen maar pixels op het beeld dat is het probleem en het was de fan van mijn gpu die zachter was met de 650w en niet de voeding zelf

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat zeggen de crash logs? En wat heb je allemaal geprobeerd om het op te lossen?

[Voor 52% gewijzigd door br00ky op 18-06-2020 19:11]

• ianbeeldens
Ik heb dit geprobeerd:
Nieuwe cpu
Nieuw moederbord
Andere ram
Ram snelheid aangepast
Test bench case
Nieuwe voeding

Waarbij de nieuwe voeding als enige een beter resultaat gaf

• Edgarz
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 02-06 18:32

Edgarz

Tweako-active since1986

ianbeeldens schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:14:
Ik heb dit geprobeerd:
Nieuwe cpu
Nieuw moederbord
Andere ram
Ram snelheid aangepast
Test bench case
Nieuwe voeding

Wat is "een beter resultaat"?

Het lijkt erop dat de GPU niet meer jofel is...

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Nou ja, de boel crasht nog steeds toch? Dus lijkt het mij niet in de voeding te zitten. Heb je al eens een andere videokaart geprobeerd?

/edit: ik verplaats je topic even naar een ander subforum zodat we je beter kunnen helpen met troubleshooten.

[Voor 29% gewijzigd door br00ky op 18-06-2020 19:15]

• ianbeeldens
Maar ik ga er zelf maar weer even achter aan om uit te zoeken wat er fout is

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat ik zou doen is de errorlogs doorspitten. Wat jij beschrijft lijkt een driver issue of een gare videokaart. Als het aan je voeding ligt is het meest voorkomende symptoom een pc die zonder waarschuwing uitvalt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chrisborst
ianbeeldens schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:19:
Maar ik ga er zelf maar weer even achter aan om uit te zoeken wat er fout is
Jammer dat je zo reageert. Blijkbaar krijg je hier niet het antwoord waar je mee eens bent, dus ga je maar (eigenwijs) zelf verder.
Je geeft aan dat je alles heb vervangen behalve de videokaart zelf. Die geeft problemen onder load.
Zou het dan niet de GPU kunnen zijn?

Maar aangezien je watercooling hebt, zou je ook daar het probleem kunnen zoeken.
Het is een bekend probleem dat na loop van tijd het koelingblok kan oxideren of vol kan zitten met slijm en andere troep. Dus het zou kunnen zijn dat je waterkoeling niet goed meer werkt.
Onder load wordt je videokaart dan te warm en crasht.

• aminam
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 08:17
ianbeeldens schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:14:
Ik heb dit geprobeerd:
Nieuwe cpu
Nieuw moederbord
Andere ram
Ram snelheid aangepast
Test bench case
Nieuwe voeding

Andere mogelijke oorzaken die mij te binnen schieten zijn:

* Als je een pcie riser gebruikt kan deze de problemen geven. risers blijven kwetsbaar maar worden wel vaak in cases gebruikt tegenwoordig.
* De rail van je voeding die het niet trekt. Je voedingen hebben genoeg vermogen om deze videokaart te laten werkten dat is het probleem niet. Wat je wel kunt proberen is de belasting verspreiden over 2 verschillende voedingskabels in plaats van 1 met 2x8.
*Je videokaart zelf kan natuurlijk ook gewoon gaar zijn. Stop hem in een andere pc of probeer een andere videokaart in je eigen pc om te kijken of dezelfde symptomen zich voor doen.

B550 | R5 3600 | Vega 64 LE | Formd T1

• jgj82
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 01:23

jgj82

Ja, maar = nee

Ik zou wel eens meer willen weten over die VEGA 64.
Welkekaart exact?
Wat voor driver?
Power settings?
Welke VBIOS?

Ik heb ook best een poosje lopen kloten voordat het goed liep.

[Voor 21% gewijzigd door jgj82 op 19-06-2020 11:15]

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True