Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Mainstream gamepc / werkpc: Hulp bij moederbord en RAM

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DEiE
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 20:52
Hi Tweakers!

Ik heb een paar maanden geleden een nieuwe videokaart gekocht, de Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse. Echter merk ik nu dat de rest van mijn systeem de limiterende factor is bij gamen, het aanpassen van de grafische opties lijkt weinig invloed te hebben op de framerate. Daarom wil ik mijn moederbord, CPU en RAM een upgrade geven. De rest van het systeem wil ik behouden.

Uit de BBG en andere topics in het forum haal ik dat de AMD Ryzen 5 3600 Boxed een goede CPU is voor mijn wensen. Echter zie ik bij het kiezen van een moederbord en RAM door de bomen het bos niet meer, waarbij ik graag een 2nd opinion zou hebben :).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil het systeem gebruiken om te gamen, en ook voor thuiswerken de komende periode.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer €100 voor het moederbord, rond de €150 voor het RAM.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb enkel een moederbord, CPU en RAM (32GB) nodig, de rest neem ik mee uit mijn oude systeem.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Bij het thuiswerken merk ik dat 16GB te weinig is, daarom wil ik er 32GB RAM in steken, wat ik ook wel fijn vind voor de toekomstbestendigheid. Mijn oude systeem is een kleine 6 jaar oud, ik zou het fijn vinden als ik hier ook zo'n 5 jaar mee vooruit kan.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik heb de volgende configuratie op het oog:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,-€ 165,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 32,-€ 32,-
1MoederbordenASRock B550M Pro4€ 109,-€ 109,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 171,51€ 171,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 477,51

Zoals eerder genoemd ben ik zeker over de keuze voor de Ryzen 3600.
Ook heb ik op mijn huidige systeem een grote CPU-koeler zitten (Cooler Master Hyper 212 EVO), waar ik tevreden over ben. Bij de verhuizing ben ik alleen de beugeltjes verloren, waardoor ik hem niet kan hergebruiken voor het nieuwe systeem.

De ASRock B550M Pro4 lijkt een leuk moederbord te zijn voor mijn wensen. Pak ik ook gelijk de nieuw B550 chipset mee.

Het RAMgeheugen is waar ik het meeste mee in mijn maag zit. De 16GB-variant van de Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B zie ik veel in andere topics en de BBG voorbij komen, waardoor dat waarschijnlijk geen slechte keuze is. Ik zie echter ook G.Skill met een hogere snelheid (3600MT/S) voor een vergelijkbaar bedrag, of G.Skill met een vergelijkbare snelheid voor een kleine 50 euro minder. Ik weet niet hier niet waar ik goed aan doe.

ProductPrijs
Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 171,51
G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 179,90
G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 131,85
G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 124,50

Graag hoor ik jullie feedback, en bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via DEiE op 21-06-2020 13:17)

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 22:33
Wat voor kast heb je? Ik neem aan grote kast, dit is klein bord, past natuurlijk wel gewoon :)
Wat voor voeding heb je (ik neem aan wel prima, gezien hij nu de 5700xt moet voorzien)

Crucial is wat meer compatibel, de g-skill is wat meer budget : ) ik zou niet die 3600 pakken die je gelinkt hebt, veel te duur :)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
Wat voor kast heb je? Ik neem aan grote kast, dit is klein bord, past natuurlijk wel gewoon :)
Wat voor voeding heb je (ik neem aan wel prima, gezien hij nu de 5700xt moet voorzien)

Crucial is wat meer compatibel, de g-skill is wat meer budget : ) ik zou niet die 3600 pakken die je gelinkt hebt, veel te duur :)

• BKooij
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 12-06 23:22
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil het systeem gebruiken om te gamen, en ook voor thuiswerken de komende periode.
Dan is 16 GB meer dan genoeg:
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB
of
pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B

als moederboard kan altijd B450 blijven als je geen Gen4 SSD of 2.5Gb internet nodig hebt
pricewatch: ASRock B450M Pro4

Anders een iets hoger kwaliteit B550 met meer functionaliteit:
pricewatch: MSI MAG B550M Mortar

• DEiE
99ruud99 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:45:

Bedankt voor je reactie, hier heb ik wat aan!

Mijn kast is een Cooler Master HAF (deze volgens mij, gaat al even mee), dus een flinke. Er zit nu een ATX-board in, dus de micro gaat ook passen.
En er zit een 550W voeding in, dus dat zou ook ruim voldoende moeten zijn.

Dan is mijn keuze voor het geheugen nu ook met eentje afgenomen. Ik begrijp dat het snelheidsverschil dus verwaarloosbaar is?

• 99ruud99
grote verschil is stabiliteit. De crucial werkt sowieso stabiel, de g-skill bijna altijd, soms gaat hij net wat lager geklokt worden.

• zork
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10-06 09:17
BKooij schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:05:
[...]

Dan is 16 GB meer dan genoeg:
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB
of
pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B

als moederboard kan altijd B450 blijven als je geen Gen4 SSD of 2.5Gb internet nodig hebt
pricewatch: ASRock B450M Pro4

Anders een iets hoger kwaliteit B550 met meer functionaliteit:
pricewatch: MSI MAG B550M Mortar
Heb je enig idee wat het verschil is tussen die Crucial Ballistix die jij aanraadt en de Crucial Ballistix Sport LT die je op veel lijstjes ziet? https://tweakers.net/pricewatch/compare/1523112%3B1300934/

Waarom is dat mobo van hogere kwaliteit?

• DEiE
99ruud99 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:15:
grote verschil is stabiliteit. De crucial werkt sowieso stabiel, de g-skill bijna altijd, soms gaat hij net wat lager geklokt worden.
Voor die €50 ga ik de gok wagen, en ga ik voor de G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK. Bedankt voor het meedenken!
zork schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:32:
[...]
Waarom is dat mobo van hogere kwaliteit?
Ik ben daar ook wel benieuwd naar :). Het is toch weer €50 die erbovenop komt, waardoor hij bijna de helft duurder wordt.

• PatrickSeastar
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 04:57
Waarom geld over de balk gooien voor 32GB aan RAM? Zoals al eerder vermeld heb je helemaal geen 32GB nodig 16GB is is meer dan voldoende dus je kunt nog meer centjes besparen.

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23:02
DEiE schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:14:
[...]

Voor die €50 ga ik de gok wagen, en ga ik voor de G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK. Bedankt voor het meedenken!
Niet de meest ideale combi met Ryzen. Dat is en blijft Crucial. En idd, waarom 32GB?
[...]

Ik ben daar ook wel benieuwd naar :). Het is toch weer €50 die erbovenop komt, waardoor hij bijna de helft duurder wordt.
B550 heeft een kwalitatief betere stroomvoorziening dan B450. Daarbij PCI-e4.0 wat het duur schijnt te maken.

Welk merk en type 550w voeding heb je?

• DEiE
PatrickSeastar schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:21:
Waarom geld over de balk gooien voor 32GB aan RAM? Zoals al eerder vermeld heb je helemaal geen 32GB nodig 16GB is is meer dan voldoende dus je kunt nog meer centjes besparen.
Ik heb het nodig voor mijn werk, daarvoor is 16GB niet voldoende. Op kantoor zijn daarom alle PCs al naar de 32GB geupgrade, maar nu met thuiswerken loop ik wederom tegen het limiet aan.
Uszka schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:24:
Welk merk en type 550w voeding heb je?
XFX 550W Pro

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23:02
Door het oude interne design niet bepaald geschikt voor nieuwe hardware.

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:23
@DEiE Voor budget ram kun je beter voor de Aegis serie gaan van G.Skill. De Ripjaws lusten de mobo’s wat minder.
Edit na online onderzoek: dit geldt waarschijnlijk alleen voor de wat oudere serie mobo’s, dus waarschijnlijk kunnen die ripjaws ook.

Wat voor werk doe je trouwens precies als ik vragen mag? Ik heb enkel 32GB Ram nodig voor finite element analyses, docker en virtuele pc’s.
Als het gaat om browser venstertjes + office + teams + antivirus + af en toe een game dan is 16GB meer dan voldoende.

[Voor 72% gewijzigd door Djarune op 18-06-2020 21:50]

• DEiE
Djarune schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:39:
@DEiE Voor budget ram kun je beter voor de Aegis serie gaan van G.Skill. De Ripjaws lusten de mobo’s wat minder.
Edit na online onderzoek: dit geldt waarschijnlijk alleen voor de wat oudere serie mobo’s, dus waarschijnlijk kunnen die ripjaws ook.
Ah gelukkig, ik was al benieuwd waar je het gevonden had, want in de QVL op de G.Skill site kwam ik het moederbord wel tegen :).
Djarune schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:39:
Wat voor werk doe je trouwens precies als ik vragen mag? Ik heb enkel 32GB Ram nodig voor finite element analyses, docker en virtuele pc’s.
Als het gaat om browser venstertjes + office + teams + antivirus + af en toe een game dan is 16GB meer dan voldoende.
Ook in de software. Wij zijn momenteel een groot product aan het migreren naar losse services, dus dat komt soms ook neer op 30+ docker containers. Als we dat probeerde te draaien op 16GB werd de pc redelijk onbruikbaar, met 32GB werkt dat een heel stuk beter.

[Voor 28% gewijzigd door DEiE op 18-06-2020 22:01]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True