Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies nodig: ontwikkelen Crossplatform (andr/ios) Woordspel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Muhtar
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 15-06 14:00
Goeiedag,

Ik heb al enkele jaren een idee voor een Wordgame die ik nu graag wil realiseren. Ik heb geen ervaring met programmeren, maar ik zie dit als een nieuwe hobby waarvoor ik tijd en inspanning wil investeren. Ik ben wel goed computervaardig.

De grootste vraagteken voor mij op dit moment is: Welke SDK/Framework ga ik het best gebruiken voor mijn doel (wordt verder uitgelegd onderaan). Welke weg sla ik het best in?.. Ik wil van de eerste keer de juiste keuze maken zodat ik geen tijd verspil.

Initieel wilde ik het spel voor IOS maken, maar het lijkt me verstandig als het ineens ook compatible is voor Android. Ik heb wat onderzocht en ben uitgekomen op Flutter, omdat het resultaat native en crossplatform is. Maar hierover wil ik dus wat advies van de pro's..

Om jullie een idee te geven watvoor iets ik wil maken, wil ik jullie even vragen om het spelletje https://apps.apple.com/us...ess-word-game/id526619424 Letterpress op te zoeken. Mijn spel is helemaal anders en zal geen kopie zijn van dit, maar de looks, feel en smoothness van Letterpress zijn wel de kwaliteit die ik wil voor mijn spel. Het moet ook crossplatform zijn en multiplayer ondersteunen.

Dus kort samengevat:
Mijn spel is een Crossplatform (android/ios) Mutliplayer Woordspel, met een kwaliteit vergelijkbaar met de game Letterpress op ios.
Welke Framework/SDK kan ik hiervoor best gebruiken? Xcode Swift of Flutter of React Native of Unity of ...

Als ik dit weet ga ik een online cursus kopen of volgen en ben ik vertrokken.

Ik heb nog enkele forums (reddit, stackoverflow, quora) geprobeerd om een antwoord te krijgen, maar ofwel werd mijn vraag geweigerd (reddit, stockoverflow) ofwel kon ik de vraag niet helemaal stellen (quora).

Edit: Op basis v de antwoorden van @teunw, @KoningsGap en @Immutable, ga ik prioriteit geven aan Unity. Flutter/Dart in de toekomst.

[Voor 3% gewijzigd door Muhtar op 20-06-2020 18:35]

Beste antwoord (via Muhtar op 20-06-2020 17:44)

• teunw
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 16:01
Over je framework/sdk vraag: Ik denk dat je het beste voorkeur kunt geven aan dingen die:
* Veel gebruikt worden, zodat je makkelijk antwoord op vragen kan vinden.
* Opinionated zijn, oftewel iets wat een "manier van ontwikkelen" heeft, zodat je dat pad kan volgen en niet overladen word met keuzes over onderwerpen waar je (nog) niets begrijpt.

Ik raad Unity aan, vooral omdat het (een van) de meeste gebruikte game engines is en omdat het enigsinds beginner friendly is. Daarnaast voldoet het aan je eisen voor cross platform, heeft het een multiplayer framework wat je kunt gebruiken en zijn er enorm veel tutorials over te vinden.

Flutter lijkt me ook een goede keuze, maar het is wat meer op conventionele apps gericht en het is vrij nieuw. Je zult dus je zult meer moeite moeten doen om dingen op te zoeken. Het is zeker een goed framework, maar ik zou zeker even naar Unity kijken.

[Voor 16% gewijzigd door teunw op 18-06-2020 23:47]

Alle reacties

• RobIII
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16:42

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Als je IDE al je grootste zorg is... :X

Pick one, werk er een week mee, is 't niks probeer je de week erna de volgende. En dat zal ook zijn waarom men op Reddit/StackOverflow je vraag niet zag zitten; het is echt een gevalletje "pik lekker wat je fijn vindt werken, who cares".

Dat is ook de reden van 't bestaan van "Welke programmeertaal moet ik leren?". Dit is een soortgelijke situatie. Zolang je geen (duidelijke, concrete) eisen hebt waarop je een IDE zou kunnen afschieten als 't die kwaliteiten of eigenschappen niet heeft zal dit topic niets anders worden dan een topic waarin iedereen zijn/haar eigen IDE gaat lopen roeptoeteren (meestal zonder onderbouwing: "<MyAweSomeIDE> is de bom!!11").

Overigens staat de IDE die je gebruikt vrijwel totaal los van de 'looks', 'feel' en 'smoothness' van de uiteindelijke app of gebruikerservaring.

[Voor 95% gewijzigd door RobIII op 18-06-2020 17:24]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16:45
Ik wil van de eerste keer de juiste keuze maken zodat ik geen tijd verspil.
Tijd verspillen bestaat (bijna) niet, je kan overal van leren. Als ik je goed begrijp heb je nog helemaal geen ervaring met games maken, of programmeren in het algemeen. Dan moet je je niet druk gaan maken over dit soort details. Begin ergens mee en ga proberen.

The devil is in the details.

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Als je geen specifieke eigenschappen van het platform (iOS / Android / Windows / whatever) nodig hebt, dan is er vrij weinig wat je belemmert om een taal / ondersteuning te kiezen die gewoon multi-inzetbaar is. Kies een IDE die je bevalt, kies een willekeurig platform, en ga aan de slag :)

[Voor 16% gewijzigd door AGee op 18-06-2020 17:20]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Muhtar
RobIII schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:18:
Als je IDE al je grootste zorg is... :X

Pick one, werk er een week mee, is 't niks probeer je de week erna de volgende. En dat zal ook zijn waarom men op Reddit/StackOverflow je vraag niet zag zitten; het is echt een gevalletje "pik lekker wat je fijn vindt werken, who cares".

Dat is ook de reden van 't bestaan van "Welke programmeertaal moet ik leren?". Dit is een soortgelijke situatie. Zolang je geen (duidelijke, concrete) eisen hebt waarop je een IDE zou kunnen afschieten als 't die kwaliteiten of eigenschappen niet heeft zal dit topic niets anders worden dan een topic waarin iedereen zijn/haar eigen IDE gaat lopen roeptoeteren (meestal zonder onderbouwing: "<MyAweSomeIDE> is de bom!!11").

Overigens staat de IDE die je gebruikt vrijwel totaal los van de 'looks', 'feel' en 'smoothness' van de uiteindelijke app of gebruikerservaring.
Ik vrees dat ik enkele dingen door elkaar heb gehaald. Ik bedoel eigenlijk welke Framework/SDK ik best kan gebruiken voor mijn doel. Flutter, React Native, xcode Swift, of Unity...
Hahn schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:18:
[...]

Tijd verspillen bestaat (bijna) niet, je kan overal van leren. Als ik je goed begrijp heb je nog helemaal geen ervaring met games maken, of programmeren in het algemeen. Dan moet je je niet druk gaan maken over dit soort details. Begin ergens mee en ga proberen.
Ja idd nog geen ervaring, maar ik denk dat er specifiek voor mijn doel een bepaalde weg logischer zou lijken dan een andere. (Heb mijn startpost ge-edit, Ik bedoel eigenlijk welke Framework/SDK ik best kan gebruiken voor mijn doel. Flutter, React Native, xcode Swift, of Unity...
AGee schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:19:
Als je geen specifieke eigenschappen van het platform (iOS / Android / Windows / whatever) nodig hebt, dan is er vrij weinig wat je belemmert om een taal / ondersteuning te kiezen die gewoon multi-inzetbaar is. Kies een IDE die je bevalt, kies een willekeurig platform, en ga aan de slag :)
Wel specifiek voor ios/android. (Heb mijn startpost ge-edit, Ik bedoel eigenlijk welke Framework/SDK ik best kan gebruiken voor mijn doel. Flutter, React Native, xcode Swift, of Unity...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• teunw
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 16:01
Over je framework/sdk vraag: Ik denk dat je het beste voorkeur kunt geven aan dingen die:
* Opinionated zijn, oftewel iets wat een "manier van ontwikkelen" heeft, zodat je dat pad kan volgen en niet overladen word met keuzes over onderwerpen waar je (nog) niets begrijpt.

Ik raad Unity aan, vooral omdat het (een van) de meeste gebruikte game engines is en omdat het enigsinds beginner friendly is. Daarnaast voldoet het aan je eisen voor cross platform, heeft het een multiplayer framework wat je kunt gebruiken en zijn er enorm veel tutorials over te vinden.

Flutter lijkt me ook een goede keuze, maar het is wat meer op conventionele apps gericht en het is vrij nieuw. Je zult dus je zult meer moeite moeten doen om dingen op te zoeken. Het is zeker een goed framework, maar ik zou zeker even naar Unity kijken.

[Voor 16% gewijzigd door teunw op 18-06-2020 23:47]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 16:05
Ik ben met @teunw. Unity heeft een relatief lage instap en is prima geschikt om dit soort applicaties te maken.

• Muhtar
teunw schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 23:45:

@teunw bedankt voor je tijd en duidelijk antwoord! Voor ik er volledig in duik, had je ook een kijkje genomen nr de app die ik als voorbeeld heb gegeven, Letterpress?

@KoningsGap bedankt vr de input!

[Voor 75% gewijzigd door Muhtar op 20-06-2020 00:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 15-06 13:06
Wat moet je woordspel doen? Praten met een server, multiplayer? Of gewoon single player met wat simpele logica op de achtergrond?

Als het een relatief simpel spelletje is en je bent beginner zou ik zeker Flutter aanraden. Normaal gesproken wil je niet je business logic (Spel logica) in Dart schrijven. Flutter is meer voor je "view layer".

Maar... omdat je beginner bent en het spelletje relatief simpel zou zijn zou ik inderdaad Flutter aanraden. Je moet wel even Dart taal leren, maar dat is ook niet veel anders als andere "C" achtige talen met classes.

Ik zou gewoon de game logica + het grafische gebeuren in Dart schrijven. Je kan als beginner heel snel resultaat zien met Hot-reload. En er is echt gigantisch veel te vinden op internet hoe je dingen moet maken.

Edit:
Er wordt hier ook Unity als advies gegeven, hierbij heb ik geen ervaring voor mobile games. Maar weet zeker dat het daar ook prima in kan en dat werkt ook gewoon op Android en iOS. Weet niet hoe beginner vriendelijk dat is. Ik denk dat dit ook prima advies is! Helemaal als je in de toekomst meer in "gaming" wil gaan doen voor smartphones.

Unity is meer toegespits op gaming, en Flutter meer op applicaties met artistieke vrijheid.(Je kan met CustomPainter van alles zelf maken) Je kan met Flutter zeker games maken tot een zekere hoogte. Je zult gauw moeten overstappen naar een echte game engine als je echt serieus games aan het maken bent.

[Voor 29% gewijzigd door Immutable op 20-06-2020 17:10]

• Muhtar
Immutable schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 17:04:
Wat moet je woordspel doen? Praten met een server, multiplayer? Of gewoon single player met wat simpele logica op de achtergrond?

Als het een relatief simpel spelletje is en je bent beginner zou ik zeker Flutter aanraden. Normaal gesproken wil je niet je business logic (Spel logica) in Dart schrijven. Flutter is meer voor je "view layer".

Maar... omdat je beginner bent en het spelletje relatief simpel zou zijn zou ik inderdaad Flutter aanraden. Je moet wel even Dart taal leren, maar dat is ook niet veel anders als andere "C" achtige talen met classes.

Ik zou gewoon de game logica + het grafische gebeuren in Dart schrijven. Je kan als beginner heel snel resultaat zien met Hot-reload. En er is echt gigantisch veel te vinden op internet hoe je dingen moet maken.

Edit:
Er wordt hier ook Unity als advies gegeven, hierbij heb ik geen ervaring voor mobile games. Maar weet zeker dat het daar ook prima in kan en dat werkt ook gewoon op Android en iOS. Weet niet hoe beginner vriendelijk dat is. Ik denk dat dit ook prima advies is! Helemaal als je in de toekomst meer in "gaming" wil gaan doen voor smartphones.

Unity is meer toegespits op gaming, en Flutter meer op applicaties met artistieke vrijheid.(Je kan met CustomPainter van alles zelf maken) Je kan met Flutter zeker games maken tot een zekere hoogte. Je zult gauw moeten overstappen naar een echte game engine als je echt serieus games aan het maken bent.
In een notendopje moet in mijn woordspel met 2 tot max 10 (of wat mogelijk is) personen in een potje zitten en realtime input geven want de snelste die klaar is met een reeks beslist het einde v e ronde.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 15-06 13:06
Muhtar schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 17:30:
[...]

In een notendopje moet in mijn woordspel met 2 tot max 10 (of wat mogelijk is) personen in een potje zitten en realtime input geven want de snelste die klaar is met een reeks beslist het einde v e ronde.
Dat maakt het een stuk lastiger, want je hebt gewoon een server nodig. Ik denk dat ik me dan ga aansluiten bij de mensen van Unity. Want Games maken hier veel gebruik van, en zeker met Unity zijn is vast wel wat frameworks of kant en klare oplossingen voor. (Unity zelf lees ik dat ze gewoon een Cloud service hebben voor multiplayer games).

Dus dat wordt maar even wat Unity tutorials doorspitten in de avond en weekend uren! ;) veel plezier.

• Muhtar
Kan ik niet meerdere antwoorden als beste selecteren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16:42

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Muhtar schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 17:45:
Kan ik niet meerde antwoorden als beste selecteren?
Nee, zoals Henny Huisman al zei: "er kan er maar één de beste zijn".

[Voor 53% gewijzigd door RobIII op 20-06-2020 17:51]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• RayNbow
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 17:20

RayNbow

Kirika <3

RobIII schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 17:49:
[...]

Nee, zoals Henny Huisman al zei: "er kan er maar één de bestewinnaar zijn".
;)

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• spoonman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 27-05 22:54
Hoe grafisch intensief gaat je spel zijn?

Unity is misschien een beetje overkill?

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://maxforums.org

• Muhtar
spoonman schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:42:
Hoe grafisch intensief gaat je spel zijn?

Unity is misschien een beetje overkill?
Niet zwaar grafisch indrukwekkend. Eerder simplistisch en netjes zoals het voorbeeld spelletje, in 2D. Als Unity effectief overkill zou zijn volgens u, wat zou je dan aanraden in de plaats? @spoonman

[Voor 13% gewijzigd door Muhtar op 25-06-2020 13:56]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True