Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:31
Goede middag,

Ik zou graag wat argumentatie horen van jullie kant wat jullie fijner zouden vinden wanneer men van 40 uur in de week naar minder uren in de week gaat of meer vakantie opbouw per jaar. Laten we zeggen 32/36/38 uur in de week.

Voordelen kunnen zijn:
  • 4x9 heb je elke week een hele dag vrij en als je dan ook nog een dag thuiswerkt hoef je maar 3 dagen naar kantoor, zelf ga ik naast 4 dagen kantoor werkzaamheden de 5e dag klussen in de schuur/tuin om toch actief bezig te blijven
  • 40/36 heb je 10 weken vakantie, wat inhoudt dat ik om ongeveer elke 4 weken 1 week op vakantie kan naar mijn vakantie huis
Nadelen kunnen zijn:
  • Ik blijf 40 uur werken, want als je minder gaat werken verdien je minder en lever ik in op mijn pensioen
  • Elke week een extra dag vrij gaat wennen en dan ga je die dag opvullen met standaard dingen en merk je op een gegeven moment niet meer dat je 'extra' vrij bent. Doe mij maar vaker vakantie!
Men leert van afwegingen van anderen en kan dan beter voor zichzelf de afweging maken, dus dat is voor mij ook het doel van deze discussie. Niet wat iemand wel of niet zou moeten doen, puur persoonlijke afwegingen spitballen waardoor anderen misschien wel 'he zo had ik er nog niet over nagedacht' momenten kunnen krijgen.

Om zelf de aftrap te doen
Zelf werk ik 40 uur, waarvan 1 thuis. Corona heeft mij wel aan het nadenken gezet, want ik heb ineens 8 uur meer tijd in de week door het wegvallen van de reistijd. Ik merk dat ik sneller wat zelfstudie op pak, meer sport en nog meer energie heb. Zelf zit ik erover na te denken om voor een 40/36 constructie te gaan, puur omdat er veel bedrijven zijn waarvoor ik zou kunnen werken waar 36 als fulltime word gezien en dat salaris ongeveer gelijk is aan de 40 uur die ik werk. Ik neig dus naar meer ADV dagen, omdat ik dan wat aaneengesloten tijd aan projectjes kan besteden thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Furion2000 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:08:
Nadelen kunnen zijn:
  • Ik blijf 40 uur werken, want als je minder gaat werken verdien je minder en lever ik in op mijn pensioen
  • Elke week een extra dag vrij gaat wennen en dan ga je die dag opvullen met standaard dingen en merk je op een gegeven moment niet meer dat je 'extra' vrij bent. Doe mij maar vaker vakantie!
Of:
• Elke week vier weken een extra dag week vrij gaat wennen en dan ga je die dag week opvullen met standaard dingen en merk je op een gegeven moment niet meer dat je 'extra' vrij bent. Doe mij maar vaker vakantie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-06 16:01
Ik werk op dit moment 4x9 als ZZP'er, maar dat maakt op zich niet uit in deze context, bij een overheidsorganisatie. Hiervoor altijd 40 uur of meer per week gemaakt. 4x9 is an sich erg fijn. Je hebt inderdaad een extra dag vrij per week. Als je het goed kunt plannen heb je elke week lang weekend (vrijdag of maandag roostervrij).

Nadeel is wel dat, wanneer je ook nog redelijk wat reistijd hebt, die 4 dagen erg lange dagen zijn. In het begin had ik die 5e dag deels nodig om bij te komen van de vorige vier. Of dat nu zo ideaal is ben ik nog steeds niet over uit. Dat "uurtje langer blijven nu je er toch bent" is niet altijd even fijn al helemaal als je nog andere hobby's en bezigheden hebt na je werkdag.

Corona heeft de hele situatie wel behoorlijk veranderd. Bij deels thuiswerken is 4x9 prima te doen. Of eventueel om de beurt 5 en 4 dagen werken per week van 8 uur per dag. Dan heb je hetzelfde.

Vrije tijd is in mijn optiek niet uit te drukken in geld maar als je vrije tijd op gaat aan bijkomen van de rest van je week is het niet ideaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-06 21:38
32 uur :) Ma t/m donderdag. Gek genoeg is het belastingtechnisch veel beter om 4 dagen a 32 uur te werken dan 5 dagen 40. In mijn geval scheelt het 650 euro BRUTO wat ik met 40 uur meer zou ontvangen, MAAR uiteindelijk scheelt het netto slechts 50 euro ;) 4 vrije dagen voor 50 euro. Zodoende heb je altijd meer vakantie ;)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 09:57
Als je niet minder gaat werken heb je niet meer vrij.
Als je met je uren gaat schuiven heb je hooguit op andere (gunstigere) momenten vrij.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:29
CryptoNL schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:21:
32 uur :) Ma t/m donderdag. Gek genoeg is het belastingtechnisch veel beter om 4 dagen a 32 uur te werken dan 5 dagen 40. In mijn geval scheelt het 650 euro BRUTO wat ik met 40 uur meer zou ontvangen, MAAR uiteindelijk scheelt het netto slechts 50 euro ;) 4 vrije dagen voor 50 euro. Zodoende heb je altijd meer vakantie ;)
Lang leve het toeslagen circus in nederland.. Toch van de zotte eigenlijk dat je dus een netto belastingdruk van meer dan 90% heb over die laatste 650 euro, dan zit je precies rot..

Ik heb zelf een tijdje 4*9 gewerkt,(lang geleden) maar voor mij werkt een dergelijke struktuur niet, was uiteindelijk toch nog meer aan het werk.

In m'n huidige baan al helemaal niet; Wanneer ik de meeste inspiratie heb, en wanneer de klanten tijd hebben laat zich slecht plannen :) Ik zou zelf dus voor de extra vakantie gaan. Mischien dat ik dat binnenkort wel doe, m'n werkgever is overgenomen door een bedrijf waar dat makkelijker kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
@overhyped Daarom is het mokertjedom om anno 2020 40 uur te werken. Het levert bijna geen knakworst op of je moet 4-5k netto pakken dan misschien wel, maar wij zitten beide op een normaal inkomen (geen toeslagen etc).

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• overhyped
CryptoNL schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:28:
@overhyped Daarom is het mokertjedom om anno 2020 40 uur te werken. Het levert bijna geen knakworst op of je moet 4-5k netto pakken dan misschien wel, maar wij zitten beide op een normaal inkomen (geen toeslagen etc).
Als je geen last hebt van wegvallende toeslagen dan kan het niet zo zijn dat 650 euro bruto maar 50 euro netto oplevert.

als 650 euro 20% is, dan verdien je 3250 per maand op basis van 40 uur, en 2600 op basis van 32 uur. Je betaald dan als marginaal tarief iets van 40%

Ik zou dan nog even na (laten) rekenen of het klopt, want ergens mist er iets :) Staat natuurlijk los van de keuze of het al dan niet de moeite is om meer te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErwinJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06 13:07
Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens....
1 dag minder werken met een modaal inkomen kan je makkelijk tussen de 275-400 euro netto schelen. ( en dan hebben we het nog niet over het pensioen opbouw verlies )

Tuurlijk is dit afhankelijk van veel factoren ( eigen huis en zo ), maar dat het geen knakworst oplevert die stelling klopt niet.

Ik heb pas deze berekeningen laten maken, want ik wil er na toe werken om straks inderdaad na 32 uur te gaan.

Maar goed dit is de financiële kant.....maar om bv. meer te kunnen leven ipv alleen te werken kan dit ook een goede stap zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
ErwinJ schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:42:
[...]

Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens....
1 dag minder werken met een modaal inkomen kan je makkelijk tussen de 275-400 euro netto schelen. ( en dan hebben we het nog niet over het pensioen opbouw verlies )

Tuurlijk is dit afhankelijk van veel factoren ( eigen huis en zo ), maar dat het geen knakworst oplevert die stelling klopt niet.

Ik heb pas deze berekeningen laten maken, want ik wil er na toe werken om straks inderdaad na 32 uur te gaan.

Maar goed dit is de financiële kant.....maar om bv. meer te kunnen leven ipv alleen te werken kan dit ook een goede stap zijn.
Inderdaad. Ergens gaat er iets mis in die berekening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:05
Ben wel benieuwd hoe je berekening eruit ziet, welke toeslagen krijg je erbij etc?

Zelf werk ik ondertussen ruim een jaar 32 uur in loondienst en dat bevalt uitstekend! Ben niet zo'n vakantieganger dus elke week een lang weekend doet mij meer deugd. Wel zorgen dat je op je vrije dag niet alsnog gestoord wordt door werkgerelateerde zaken.

Moet wel bij gezegd worden dat de ruimte er ook is, tweeverdieners (beide net boven modaal) in een standaard rijtjeshuis en (nog) zonder kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:47
Ik ben van 36 naar 40 gegaan omdat ik dan zelf mijn vakanties kan inplannen ipv altijd op woensdagmiddag (bijv) vrij te hebben (en de 90 uur extra verlof zijn dan ook fijn).

Soms werk je juist liever wat volle weken door, om daarna juist 2-3 dagen vrij te pakken. Die vrijheid heb je met meer werken - meer vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
@Roeland Wij krijgen geen toeslagen.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• overhyped
Dan kan je berekening niet kloppen. De enige reden om zo weinig vooruit te gaan bij zo'n bruto stap is het wegvallen van toeslagen.

edit: Bedenk me 1 ding; minder kinder opvang hoeven betalen kan ook nog zo'n ding zijn. Als dat het geval is neem ik m'n grote mond terug ;)

[ Voor 20% gewijzigd door overhyped op 18-06-2020 17:07 . Reden: Helder inzicht :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-03 17:07
Paar jaar 40 uur gewerkt. Daarna overgestapt naar 36 uur (ene week 40 andere week 32) omdat ik van 100% naar 80% teveel vond.

Nu werk ik 32 uur en zou niet anders willen.

Ik heb minder de behoefte om af en toe een dagje vrij tussen door te nemen. Je hebt veel meer tijd voor andere dingen. Nee voelt inderdaad niet als vakantie maar dat is het ook niet.

Maar ligt heel erg aan wat de financiële situatie is en thuis situatie.

Als het financieel uit kan zou ik zeggen doen. Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken is mijn motto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik werk 36u, 40u zou ik fysiek en mentaal niet aankunnen dus dat zal ik ook nooit doen. Zo gauw het kan wil ik richting 32u, maar daarmee zal ik wachten tot ik een huis kan kopen. Ik zit nu in een kleine koopflat met idiote overwaarde, maarja op 1 salaris een huis met tuin/garage is vrij pittig. Dus als ik mijn promotie heb kan ik daar de hypotheek voor krijgen en als ik daarna gesettled ben kan ik terug naar 32u. Die hele 40+u cultuur is niet aan mij besteed.

Ik heb liever elke week een dagje extra vrij waarin ik vanalles kan doen, dan dat ik me kapotwerk tot aan m'n vakantie en dan eerst een week nodig heb om bij te komen. Dan heb je ook weer niks aan die extra dagen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Sowieso heeft dat niks met het aantal uren dat je werkt te maken, want dat heeft geen enkele invloed op de belasting die je betaald.

Als je, zoals je aangeeft, geen toeslagen meer ontvangt dan is de effectieve belastingdruk ergens tussen de 50 en 55% ( Hoogste schaal is 49,50% + 6% afbouw arbeidskorting )

Ik vind mijn vrije tijd ook belangrijk genoeg dat het het zeker waard is om minder te gaan werken, en het is dan inderdaad ook slim om naar de netto kosten te kijken ipv het bruto salaris dat je inlevert. Maar zeggen dat het stom is om 40 uur te werken omdat je niks overhoudt is ook weer een beetje overdreven IMHO.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dat is natuurlijk helemaal persoonlijke voorkeur of je 1 dag per week vrij wilt hebben of 1 week per 6 weken.
Of je doet allebei en kijkt of je met 32 uur per week genoeg inkomsten hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 18-06-2020 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-06 19:28

Zenix

BOE!

Ik werk voor de overheid, daarbij zijn alle opties mogelijk. Op dit moment werk ik 40 uur en bouw 200 compensatieuren op (waarvan ik 100 uur kan verkopen) en dus 10 weken vakantie. Ik kan ook elk jaar 180 uren kopen.

Volgend jaar wil ik de 4x9 gaan proberen, kijken hoe dat bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:48
Ik ben tevreden met mijn minimum aan vrije dagen. 27 ofzo. Ik vind het leuk om te werken en hoef niet meer vakantie. Ik vind het wel prettig om 1x per jaar even helemaal los te komen van werk. Dat duurt ongeveer een week. Dus ik neem doorgaans drie weken vrij per jaar. En nog 1x een kortere periode. Dus 40 uur werkt prima voor mij, zeker nu woon-werk verkeer is weggevallen

Ik zou ook niet minder willen werken. Mijn vrouw is een paar jaar geleden naar 24 uur gegaan omdat ze dat wou. Daarvoor werkten we beiden 32 uur. Maar om de inkomsten op peil te houden hebben we dus bedacht dat ik meer ging werken

[ Voor 23% gewijzigd door Kalentum op 18-06-2020 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:17
Op dit moment werk ik twee hele en drie halve dagen en dat bevalt uitstekend! Tot 2 jaar geleden werkte ik 6 a 7 dagen per week, 60 tot 80 uur (en soms meer) en ik zou niet meer terug willen. Het hangt er natuurlijk ook van af hoe je situatie is: Als je werk leuk is en bent alleen dan is 60 uur misschien prima maar als je een gezin met kinderen hebt is een beetje balans tussen werk en gezinsleven wel zo prettig. Het aantal vakantiedagen staat daar wat mij betreft los van. Toen ik nog in loondienst was (nu eigen baas) heb ik wel geprobeerd om 4x9 te combineren met jonge kinderen en een papadag maar moet wel zeggen dat dat ten koste ging van de kwaliteit van de werkzaamheden. Een volgende keer zou ik toch 4x8 kiezen. Ook hier staat dat los van vakantiedagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

LordSinclair schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:22:
Als je niet minder gaat werken heb je niet meer vrij.
Als je met je uren gaat schuiven heb je hooguit op andere (gunstigere) momenten vrij.
Je kan minder reistijd hebben en vrij op 'leukere' dagen of uren.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:31
Interessant topic wel. Ben eigen baas maar 4 dagen zou, ik moet er nog wat langer over nadenken, wellicht inderdaad wel fijn zijn.

Mijn vrouw is standaard vrij op de maandag. Dat is bij mij de drukste dag van de week dus dat is een struikelblok. Ga het topic wel even volgen.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

AnnaAnjo schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:07:
Ik heb minder de behoefte om af en toe een dagje vrij tussen door te nemen. Je hebt veel meer tijd voor andere dingen.
Dit.

Ik heb 16 jaar in de detachering gewerkt, 40 uur per week uurtje factuurtje plus reistijd.

Werk sinds 4 jaar 36 uur, verspreid over 5 dagen. Begin om 10 uur 'sochtends ga meestal om 5 uur weg, en ik merk dat ik inderdaad nauwelijks behoefte heb aan snipperdagen om tot rust te komen.

Toe ik begon heb ik overwogen om wel 5x8 te werken om dan 26 extra vakantiedagen op te bouwen, maar ik heb onderhand nog anderhalve maand aan bovenwettelijke vakantiedagen staan (die vervallen niet, gelukkig). Ik heb gewoon ruim voldoende aan mijn standaard dagen sinds mijn werkweek net dat beetje minder vol zit :)

Komt nog bij dat meer/vaker vakantie ook betekent dat ik vaker, als ik weer op het werk kom, de shit op mag ruimen die is blijven liggen.No biggie, maar het verkort wel de napret van een relaxte vakantie :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-06 23:35
Ik ben na de geboorte van m’n eerste zoon naar 36 gegaan (om de week een dag vrij).
Dat heb ik na een jaar aangepast naar 32. De dag met mijn zoon (nu met de 2e, de eerste zit op school) is de drukste dag van de week, maar ook degene die me de andere dagen in perspectief laat plaatsen.
Ik ben een vrij harde werker, maar uiteindelijk draait het voor mij om m’n gezin.
Ik kan me voorstellen dat ik terug naar 36 ga zodra de 2e ook op school zit.

Overigens werk ik wel een stuk meer uren, maar dat is onbetaald enthousiasme. Helaas de norm in mijn vakgebied. 4x9 is dan ook geen optie, voor de werkgevers niet interessant, de meeste maken nu toch al meer dan 9 uur per dag en dan hoeven ze er maar 8 te betalen.
Gek hoe zo’n hele branche dit als normaal is gaan zien en gewoon accepteert...

Mijn punt is dat een dag vrij om het vrij zijn me niet perse nodig lijkt, het gaat erom wat je met die dag wil doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-05 11:07
Inderdaad. Wat zijn dat ? Toeslagen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
Maar serieus. Vanwege corona ( ter verbetering van de cashflow) is ons gevraagd 20% minder te werken en 20% minder salaris te ontvangen. Ik werk nu ook 4 dagen. Ik was in de veronderstellijng dat 20% minder bruto uit zou komen op 15% minder netto. Niet dus. Maar liefst 17 - 18% minder netto. De vaste lastenmoeten ook betaald worden. Bezuinigingstips voor alimentatie ben ik nog niet tegen gekomen. Toch maar snel weer naar 5 dagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
flyingdutchboy schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:44:
[...]

Inderdaad. Wat zijn dat ? Toeslagen ?
Gedrochten die bedoeld zijn om kromheid in het systeem recht te brijen maar die er voor zorgen dat er geen enkele reden is om meer te gaan verdienen tussen iets boven minimum en ongeveer modaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:18
Ik ben zelf sinds kort naar een soort 4*9 gegaan. Belangrijkste reden was om meer tijd met mijn zoontje door te brengen, aangezien ik die al niet dagelijks zie (zn mama en ik zijn al even uit elkaar). Uiteindelijk kost dit me iets van 100 euro netto, omdat ik een dag minder opvang hoef te betalen en ik voor de andere dag net ietsje meer terug krijg (want lager toetsingsinkomen).

Ik merk echter dat het voor mezelf ook een stuk fijner is. Ik heb gewoon een dag langer weekend, dus meer vrij en tijd om van de drukke week te herstellen. En daarnaast werk ik maar 4 dagen waardoor ik minder tijd heb om werkstress op te bouwen. Mn totale workload is ook wel naar 90% gegaan gelukkig.

En ja, bonus, vakantiegeld en vakantiedagen gaan ook *90%. Maargoed, ik kan hier ook meer dan prima van leven.

Edit: overigens geregeld via ouderschapsverlof, dus pensioen blijft op peil.
flyingdutchboy schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:50:
Maar serieus. Vanwege corona ( ter verbetering van de cashflow) is ons gevraagd 20% minder te werken en 20% minder salaris te ontvangen. Ik werk nu ook 4 dagen. Ik was in de veronderstellijng dat 20% minder bruto uit zou komen op 15% minder netto. Niet dus. Maar liefst 17 - 18% minder netto. De vaste lastenmoeten ook betaald worden. Bezuinigingstips voor alimentatie ben ik nog niet tegen gekomen. Toch maar snel weer naar 5 dagen
Hoezo, alimentatie kan je toch ook laten herberekenen aan de hand van je inkomen?

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
VidaR-9 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 20:10:
Ik ben zelf sinds kort naar een soort 4*9 gegaan. Belangrijkste reden was om meer tijd met mijn zoontje door te brengen, aangezien ik die al niet dagelijks zie (zn mama en ik zijn al even uit elkaar). Uiteindelijk kost dit me iets van 100 euro netto, omdat ik een dag minder opvang hoef te betalen en ik voor de andere dag net ietsje meer terug krijg (want lager toetsingsinkomen).

Ik merk echter dat het voor mezelf ook een stuk fijner is. Ik heb gewoon een dag langer weekend, dus meer vrij en tijd om van de drukke week te herstellen. En daarnaast werk ik maar 4 dagen waardoor ik minder tijd heb om werkstress op te bouwen. Mn totale workload is ook wel naar 90% gegaan gelukkig.

En ja, bonus, vakantiegeld en vakantiedagen gaan ook *90%. Maargoed, ik kan hier ook meer dan prima van leven.

[...]

Hoezo, alimentatie kan je toch ook laten herberekenen aan de hand van je inkomen?
toon volledige bericht
Berekenen wel. Maar dan heb ik nog niets. Daarmee zijn alle juridische kosten nog niet betaald. Tevens zal de advocaat van de tegenpartij het gooien op verdien capaciteit. Maar dat is een ander onderwerp, past niet in dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dido schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:52:
[...]

Dit.

Ik heb 16 jaar in de detachering gewerkt, 40 uur per week uurtje factuurtje plus reistijd.

Werk sinds 4 jaar 36 uur, verspreid over 5 dagen. Begin om 10 uur 'sochtends ga meestal om 5 uur weg, en ik merk dat ik inderdaad nauwelijks behoefte heb aan snipperdagen om tot rust te komen.

Toe ik begon heb ik overwogen om wel 5x8 te werken om dan 26 extra vakantiedagen op te bouwen, maar ik heb onderhand nog anderhalve maand aan bovenwettelijke vakantiedagen staan (die vervallen niet, gelukkig). Ik heb gewoon ruim voldoende aan mijn standaard dagen sinds mijn werkweek net dat beetje minder vol zit :)

Komt nog bij dat meer/vaker vakantie ook betekent dat ik vaker, als ik weer op het werk kom, de shit op mag ruimen die is blijven liggen.No biggie, maar het verkort wel de napret van een relaxte vakantie :)
toon volledige bericht
Dat is 7x5 = 35 uur en dan nog zonder pauze gerekend.. Goed geregeld! :D

Ik werk ook 36 uur verdeeld over 5 dagen en die lopen gewoon van 9:30 - 17:15 ongeveer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-06 23:32

g0tanks

Moderator CSA
Zoals je zelf zegt is het een persoonlijke afweging die denk ik sterk afhangt van je situatie.

Ik werk in de strategie consulting en in die sector zijn er veel kantoren waarin zeg maar 's ochtends een lijst rondgaat waarop je kan aangeven wat je wil avondeten. Per week is 50-60 uur eerder de norm dan uitzondering. In het begin van je carrière is dat goed te doen (zeker als je geen relatie, kinderen, etc. hebt bijvoorbeeld) en kan je grote stappen maken, maar op de lange termijn is dat niet duurzaam.

Dat gezegd hebbende zie ik mezelf later niet snel minder dan 40 uur per week werken. Ik haal veel voldoening uit de intellectuele uitdaging en zou me waarschijnlijk gaan vervelen met maar vier dagen in de week. Mijn voorkeur gaat dan uit naar meer vakantie als afwisseling van de periodes met hoge werkdruk. Lekker knallen en daarna weer tot rust komen. :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Laatst online: 13:41
Tijd lang 4x9 gewerkt. Ja de dag vrij is fijn, maar de 9 uur werkdag en reistijd hakken er wel flink in.
Op de vrije dag was het toch veelal huishoudelijke taken , zorgen voor de kids, boodschappen etc

Nu werk ik al heel wat jaren 40 uur. Minimaal 1 dag vanuit huis en tijdens Corona uiteraard meer.

Het bevalt me beter dan 4x9.
Ik heb redelijk wat vrijheid in mijn rol, dus ga ook wel voor de file weg (voor Corona) om thuis het af te maken. De vrijheid kent ook een keerzijde: op mijn vrije dag bij 36 uur was ik veelal toch bezig met werk naast alle thuiszaken, dus na 3 jaar weer terug naar 40 uur.

Bevalt me echt beter.

wijze woorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
wij werken allebei 4 dagen in de week en zou nooit meer anders willen.
Netto kost het echt helemaal niks ( verkoop ATV dagen en geen opvang )
Ik heb mijn portie werken wel gehad voor de geboorte van mijn dochter.
Het is goed zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewoudb
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-05 11:18
Werk nu ongeveer al 13 jaar 36 uur per week en dat bevalt erg goed. In de toekomst wil ik een dagje minder gaan werken, maar financieel is dit voorlopig niet te doen.
Mogelijk als mijn vrouw gaat werken dat ik dan kan gaan minderen of als de hypotheek is afgelost.
De meeste tijd heb ik 4x9 gewerkt en hierdoor ook minder behoefte aan een dagje verlof.
Extra vakantie haal ik uit me overuren, soms een maand extra per jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Ewoudb op 18-06-2020 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Ik werk nu 5 dagen in de week (40 uur), maar overweeg om op korte termijn naar 4 dagen te gaan en dan waarschijnlijk 32 uur. Ik merk dat ik in mijn weekenden niet echt een vrije dag heb door huishoudelijke taken (zaterdag was draaien=zondag droog om op te ruimen), en ik merk ook dat ik na 8 uur ook wel een beetje op ben, dus 4x9 gaat hem voor mij ook niet echt worden. Ik verwacht dat ik die stap eind dit jaar zal kunnen maken, eind vorig jaar was het financieel nog net niet helemaal als ik minder uur ging werken (salaris zou iets lager worden dan wat ik wilde).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:28
Ik lees hier 4*9 of 5*8 etc.
Maar how about 7*4,5 of 6*5,5?

Stel je werkt elke dag (op vakantie na uiteraard) van bv 08:00 tot 12:30 en bent dan de hele dag vrij.

Of als je echt ff een dag helemaal niet nodig hebt dan 6 dagen in de week en dan bv tot 14:00 incl pauze, of 's avonds nog een uurtje ff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
AnnaAnjo schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:07:
Ik heb minder de behoefte om af en toe een dagje vrij tussen door te nemen. Je hebt veel meer tijd voor andere dingen. Nee voelt inderdaad niet als vakantie maar dat is het ook niet.
Hier precies hetzelfde. Die 3 dagen weekend zorgen eigenlijk dat ik veel minder behoefte heb aan vakantie. De werkweken zijn relax genoeg om niet dat soort oplaad hele weken vrij nodig te hebben.

De vrijdag is wat andere zeggen inderdaad opladen van de mentale zware 4x9 werkdagen, maar dat is ook de dag die we praktisch invullen. Uitslapen, boodschappen doen, schoonmaak e.d. Als de brakke, maar ook praktische vrijdag voorbij is, dan is er de volledige energie om weekend te vieren zonder praktische dingen, maar enkel leuke.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:36

FreakNL

Well do ya punk?

Laat die berekening dan maar eens zien want het klopt gewoon niet wat je zegt.

Ja, het kan zijn dat je een opvangdag minder nodig hebt, maar ik vind dat je dat niet mag meerekenen, die dag valt ook weer een keer weg als kind naar school gaat en heeft verder niks met inkomen te maken...

Als jij boven de grens van huurtoeslag, zorgtoeslag etc zit (en dat zeg je) kan het niet zo zijn dat er maar weinig verschil zit tussen 32 en 40 uur werken, dat gaat al snel naar 300-400 netto en dat vind ik niet weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:50
De meeste mensen halen hun geluk niet uit werken maar uit hun vrije tijd. Daarom is naar mijn mening meer vrije tijd altijd beter.

Of je dat liever in 1x keer achter elkaar hebt of verdeeld over het gehele jaar is natuurlijk een tweede afweging. Persoonlijk werk ik liever gemiddeld minder (dus 3/4 dagen per week) in plaats van 10 maanden 5 dagen in de week en dan twee maanden vrij (even theoretisch gezien dan).

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:32:

Stel je werkt elke dag (op vakantie na uiteraard) van bv 08:00 tot 12:30 en bent dan de hele dag vrij.

Of als je echt ff een dag helemaal niet nodig hebt dan 6 dagen in de week en dan bv tot 14:00 incl pauze, of 's avonds nog een uurtje ff.
Dat klinkt mij echt afschuwelijk in de oren. Geen enkele dag rust, geen volle dag om iets voor jezelf te gaan doen. Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online

Dat lijkt me echt verschrikkelijk. Bijna iedere dag de druk van moeten werken.

Zolang de kinderen naar school gaan, zou ik liefst opteren voor 5x6,5. Dat zou me iedere dag zoveel meer rust geven om werk, gezin en hobby tijd voor mezelf te combineren.
Als de kinderen zelfstandig zijn, zou ik die uren weer uit gaan smeren over 4 dagen, zodat je lange weekenden overhoudt.

Langere vakantie is echt niet nodig, heb al 35 vrije te besteden dagen (dat is incl ADV).

[ Voor 6% gewijzigd door Joris748 op 19-06-2020 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 20:54
Ik zelf werk nu 36 uur bij een redelijk flexibele baas qua uren.

Ik werk Ma,Woe en Vrijdag 8 uur en di,do 6 uur.
Op de dagen dat ik 6 uur werk begin ik om 7 uur en werk ik tot 13:30 (half uurtje pauze is verplicht, maar ik mag wel eens doorwerken en dan kan ik 13:00) naar huis.

aangezien ik vroeg opstaan geen probleem vind en zelf een kwartiertje reistijd heb is het voor mij ideaal op 36 uur 2 middagen vrij. Voor mij voelt dit als winst terwijl ik evengoed net als ieder ander 36 uur maak met maar 1 middag vrij. al is dit natuurlijk gewoon wat je jezelf aanpraat ;) we werken namelijk net zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Grandisimo schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:40:
wij werken allebei 4 dagen in de week en zou nooit meer anders willen.
Netto kost het echt helemaal niks ( verkoop ATV dagen en geen opvang )
Ik heb mijn portie werken wel gehad voor de geboorte van mijn dochter.
Het is goed zo.
Hier ook zo.
Beide 4 dagen (van 8 uur). Zie mezelf niet zo snel weer 5 dagen gaan werken.

Nooit tot in detail uitgerekend wat het kost of hoeveel minder we binnenkrijgen, het kan dus het is prima.
Inderdaad hier ook voor de geboorte van de kinderen genoeg gespaard zodat we geen top-hypotheek hebben.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:16
Ik ben 4-5 jaar geleden 36h gaan werken, nooit spijt van gehad.

Voor Corona zag mijn week er zo uit

Ma - Kantoor
Di - Kantoor
Wo - Ochtend thuiswerken, daarna vrij
Do- Kantoor
Vrij - Kantoor

Die woensdag heeft altijd als een vrije dag gevoeld. Ik kon uitslapen (normaal 6.30 eruit, woensdag 8.00 eruit). De ochtend vloog voorbij en in de middag deed ik vaak wat ik in het weekend zou doen (klussen, boodschappen, sporten). De weekenden had ik dan altijd vrijwel helemaal leeg.

Doordat het "gat" in het midden zit heb je ook nooit het gevoel dat je lang een het werk bent. Op de dinsdag dacht ik al van "Hej, het is alweer bijna woensdag"! En op de donderdag dacht "Hej, het is alweer bijna vrijdag!" De dagen vliegen ook voorbij sinds ik dit doe.

Door Corona lijkt het erop dat thuiswerken meer normaal gaat worden, ik hoop dan ook zoiets als dit te kunnen gaan doen straks:

Ma - Thuiswerken
Di - Kantoor
Wo - Ochtend thuiswerken, daarna vrij
Do- Kantoor
Vrij - Thuiswerken

En wellicht in de toekomst misschien 32h werken en de woensdag vrij. Echter de stap van 36h naar 32h is financieel best een grote stap. 36h ipv 40h was echter goed te doen, ik ben daar mee begonnen in een salarisverhogingsmaand, dus heb het financieel bijna niet gemerkt.

Ben verder ook benieuwd naar de berekening van @CryptoNL ...ik heb een donkerbruin vermoeden dat hij daar nu mee bezig is, en zijn berekening niet meer uitkomt en hij zich hier niet meer laat zien ;).

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
flyingdutchboy schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 20:16:
[...]

Berekenen wel. Maar dan heb ik nog niets. Daarmee zijn alle juridische kosten nog niet betaald. Tevens zal de advocaat van de tegenpartij het gooien op verdien capaciteit. Maar dat is een ander onderwerp, past niet in dit topic
Als zoiets niet in goed overleg kan gezien de uitzonderlijke situatie, dan loont het inderdaad niet om op juridisch vlak iets te gaan doen.
Als het allemaal niet tijdelijk is dan is het een ander verhaal natuurlijk.

Ik heb gelukkig dat gedoe ( nog ) niet met mijn ex en de kids.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Ik was een avondje sporten en zie dat er toch veel argumentatie is losgekomen. En zal even uitlichten wat ik er allemaal uit pik voor mezelf.

4x9 word vaak genoemd met voor, maar ook zeker nadelen. De obvious extra vrije dag natuurlijk als voordeel. Daarnaast hakt het in op je energie en je moet er van herstellen op de 5e dag als er ook nog wat reistijd aan verbonden zit. Je kunt dan wel alle taken van het huis op die dag inplannen zodat weekend ECHT weekend is. Ik zou het als optie zien als mijn reistijd van 2x50min naar 2x20min zou gaan en dan maar 3 dagen op kantoor. Het valt zeker te proberen.

Minder dan 36 lees ik vooral dat het financieel moet kunnen en toch dat het nog eens 4 uur per week van je pensioen is. Ook weet ik uit andere topics dat mensen met ambitie binnen een bedrijf nog steeds fulltime (36 is steeds vaker verkapt fulltime) aanwezig moeten zijn om grotere kans te maken op voouitgang (krom, maar onderzoeken wijzen dat nog steeds uit las ik). Je kiest dan niet meer voor de ambitie zozeer, maar voor je leven naast het werk, wat natuurlijk ook een verdomd goede reden kan zijn.

@AnnaAnjo Je werkt om te leven, je leeft niet om te werken. Het oh zo bekende motto van velen en ook van mij tot voor kort. Ik ga nu even zeggen hoe ik dat ervaren heb, dus wil absoluut niet zeggen dat de negatieve kanten ook bij jou van kracht is (moge dat duidelijk zijn ;) ). Persoonlijk kom ik namelijk veel mensen tegen die dat als excuus gebruiken. E.g. de kantjes eraf lopen, niet meegaan met uitjes, geen hulp aanbieden waar ze kunnen, prive/werk erg gescheiden houden. Ik realiseerde mij dat ik 40 uur per week met dezelfde mensen ben, dat is als je overdag als 10 uur rekent dus bijna 60% van je tijd. Je ziet je collega's bijna net zoveel als je eigen familie/gezin of zelfs meer. Je kunt maar beter zorgen dat je het super gezellig hebt op je werk denk ik dan en daar net zo goed je energie uit haalt. Helemaal als je leest dat een burnout een combinatie is van prive/werk, dan vind ik dat je moet erkennen dat werk een groot deel van je leven en dat de combinatie van prive/werk in orde moet zijn.

Deze vind ik heel interessant. Ik merk dat ik ook de ene dag meer inspiratie heb dan de andere en vaak op een dag zoals vandaag stop ik dan ook op tijd met werken en werk ik veel liever nog op zaterdag een deel van de ochtend dan dat ik met dat mooie weer binnen zit. Met hond erop uit, paar uur wat voor de baas met code rommelen, goede lunch in elkaar flansen, wat in de tuin rommelen, paar uur voor mezelf met code rommelen, lekker koken, uurtje overtollige kilo's eraf trappen en dan film kijken met een goede vriend klinkt voor mij nog steeds als een ideale zaterdag besteding.

Mocht ik naar 32 gaan dan is het zeker een optie om nog meer uit te strijken over de week, met 40 word het meer een Zweedse werkweek van 7 dagen en dan vind ik het toch wat veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
Met de geboorte van mijn eerste dochter heb ik een jaar of 6 4 dagen 9 uur en 30 min gewerkt.
Dit was makkelijk omdat ik in een oude regeling zat bij mijn werkgever.

Mijn contract was toen 40uur waarvan je 38 betaald kreeg en de rest was ATV, en vanwege de oude regeling kreeg ik buiten het standaard verlof van 25 dagen 4 dagen extra.

Dus voor mij was er geen verlies in inkomen alleen verlies in ATV maar dat werd meer dan goed gemaakt met 1 dag vrij in de week.

Door te wisselen van baan ben ik weer 40 uur gaan werken ook omdat de kinderen groter waren en na school gaan.
Helaas heb ik nu maar de beschikking over 25 verlof dagen, maar gelukkig heb ik het verlof uitonderhandeld in mijn Salaris.
Dus ik kan gemakkelijk onbetaald verlof nemen als ik dat wil, mijn doel is wel om weer na 4x9uur te gaan en om dat te bereiken ben ik nu eerst mijn salaris aan het opbouwen.

Het doel is om 36 uur te gaan werken met het salaris van wat nu 40uur is, en dat is haalbaar bij ons in een redelijk kort termijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:26
Ik heb een half jaartje ook 4x9 gewerkt voor het eerst in 10 jaar. Omdat ik even tijd wilde hebben voor mijn cursus en zelfstudie. Ik was dan vrijdag vrij. Het vervelende was at ik niet meer het vrijdag gevoel meer had.
Normaal als ik naar werk ga op vrijdag, ben ik een stuk vrolijker, tevens ook de mensen om me heen.
Je weet wel, lekker op die vrijdag met je collega's gaan snacken tijdens de lunch.

Toen donderdagavond mijn weekend begon had ik net meer het zelfde weekend gevoel op vrijdag Ook niet in de avond. Dat vond ik heel vreemd om te verwerken.

Teves merkte ik dat ik de vrijdag dus pakte voor mijn cursus en allerlei andere verplichtingen, waardoor ik mijn werkdruk ging verhogen. De rest van de week werkte ik immers een uur langer per dag.

Afgelopen maand ben ik terug gegaan naar 40 uur en merk dat 8 uur werken tegenover 9 uur echt een verlichting is.

Een groot voordeel van een doordeweekse dag vrij zijn was dat ik de spits kom mijden wat betreft boodschappen, bouwmarkt ikea etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErwinJ
com2,1ghz schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:08:
Ik heb een half jaartje ook 4x9 gewerkt voor het eerst in 10 jaar. Omdat ik even tijd wilde hebben voor mijn cursus en zelfstudie. Ik was dan vrijdag vrij. Het vervelende was at ik niet meer het vrijdag gevoel meer had.
Normaal als ik naar werk ga op vrijdag, ben ik een stuk vrolijker, tevens ook de mensen om me heen.
Je weet wel, lekker op die vrijdag met je collega's gaan snacken tijdens de lunch.

Toen donderdagavond mijn weekend begon had ik net meer het zelfde weekend gevoel op vrijdag Ook niet in de avond. Dat vond ik heel vreemd om te verwerken.

Teves merkte ik dat ik de vrijdag dus pakte voor mijn cursus en allerlei andere verplichtingen, waardoor ik mijn werkdruk ging verhogen. De rest van de week werkte ik immers een uur langer per dag.

Afgelopen maand ben ik terug gegaan naar 40 uur en merk dat 8 uur werken tegenover 9 uur echt een verlichting is.

Een groot voordeel van een doordeweekse dag vrij zijn was dat ik de spits kom mijden wat betreft boodschappen, bouwmarkt ikea etc.
Ik snap jou helemaal, maar verander de vrijdag eens in een woensdag.
Je merkt hier echt wel een verschil, door deze dagen om te gooien.

Ik had standaard de woensdag, naar kon deze als ik het op tijd aangaf ook inzetten op een vrijdag of maandag om zo lang weekend te creëren.

Trouwens je standaard vrije dag inzetten op een maandag is trouwens het minst gunstige ivm sommige 2de feestdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:30

Klinkt top, maar ik ben benieuwd hoeveel bedrijven dit accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:26
ErwinJ schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:19:
[...]

Ik snap jou helemaal, maar verander de vrijdag eens in een woensdag.
Je merkt hier echt wel een verschil, door deze dagen om te gooien.

Ik had standaard de woensdag, naar kon deze als ik het op tijd aangaf ook inzetten op een vrijdag of maandag om zo lang weekend te creëren.

Trouwens je standaard vrije dag inzetten op een maandag is trouwens het minst gunstige ivm sommige 2de feestdagen.
Voor 3 maandjes had ik mijn vrije dag omgezet van vrijdag naar maandag ivm nieuwe baan van mijn vrouw + kind die naar opvang moest vrijdag. Klopt inderdaad wat je zegt. Ben wat vrije daagjes misgelopen hierdoor :P

Wat ook vervelend was dat de dinsdag ook echt als een maandag aanvoelde alleen wat erger. De maandag is een nieuwe start van de week begint langzaam en dinsdag is iedereen op tempo. Als ik op dinsdag weer ging beginnen zat ik in de ochtend met een volle mailbox, meeting invites en tig andere dingen. Was bijna een halve dag kwijt aan het verwerken van items van maandags.

Die woensdag is wel een goede tip ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Ik werk als een verdiener voor een gezin van 5 ik werk 40 uur per week.
Ik zou wel een dagje vrij hebben per week a 4x9 ik heb genoeg hobbies en sporten om mijn tijd te vullen.

Allicht gebeurt dit als mijn vrouw gaat werken in de toekomst naar de bevalling, ik zie de voordelen er in van 4x9. Gewoon vol gas voor 4 dagen en daarna 3 dagen bijkomen, zo zie ik mijzelf wel meer gemotiveerd blijven dan nu 5x8 wat een lange week is, elke vrijdag voel ik mij al helemaal uitgewoond en heb ik een stuk minder productiviteit en dat is zonde.

Ik heb dit tevens nu opgelost met mijn vakantie dagen voor 3 maanden zal ik elke vrijdag nemen.
Liever dat dan 2 weken vrij en dan terug komen met 2 weken backlog aan werk wat helemaal klote is in mijn optiek want dan ben je gelijk je vakantie rust die je had opgebouwd weer kwijt aan stress en zit je gelijk weer waar je geindigd was. Ik kies liever voor een langdurige stabiliteit dan chunks aan vakantie weken in het jaar. Zoeizo geen $$$ voor vakanties dus ja.

[ Voor 29% gewijzigd door Wowhead op 19-06-2020 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:49

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik zie in veel reacties naar voren komen dat men 4x9 werkt of graag 4x9 zou werken. ik vraag me toch af hoe werkgevers hier tegenaan kijken. Uit onderzoeken (Scandinavisch vooral geloof ik?) blijkt dat onze 8 uur per dag al niet efficient is, en dat het verlengen hiervan denk ik alleen maar minder efficiënt maakt. Nu zitten hier vast persoonlijke verschillen in.

Meer on-topic: Op dit moment zou ik denk ik toch voor minder uur per week kiezen dan voor meer vakantiedagen. Er van uitgaande dat de werkdruk daarmee ook gelijk blijft (verhoudingsgewijs dus minder werk). Dan is de noodzaak naar vakantie in verband met uitrusten ook een stuk minder groot. Dan wordt vakantie ook echt vakantie :)

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Laatst online: 11-04 20:45
Ik werkte ooit in een 9/10e stelsel. Dat betekende dat ik al mijn uren op 9 dagen deed en de 10e vrij had.
Daarvoor had ik een 40 uur werkweek + 12 extra verlofdagen (adv) omdat mijn echte uurrooster 38 uur was. dat is dus 8 uur per dag
In het nieuwe systeem vielen deze 12 verlof adv dagen weg en moest ik per dag 8h25 werken maar kreeg ik er wel 26 verlofdagen bij. Het enige nadeel was dat deze dagen vastlagen: je moest een bepaalde dag in de week kiezen.

Dit was heel leuk en voordelig omdat ik toen nog jonge kinderen had die niet verplicht naar school moeten. Dus ja daar zeker: meer vakantie is beter dan minder werken. Je wint immers omdat je niet 1-2-3 uur (ja sommige zijn ze gek om zo lang onderweg te zijn) verspilt om op je werk te geraken, dis week is veel rustiger qua indeling en omdat je verlof hebt als velen anderen nog werken kan je bepaalde zaken daar makkelijker regelen.

IK moet zeggen nu werk ik veel thuis (ook al voor covid) en imho is dat even goed.

Je kan er dus : Meer vakantie en meer thuis werken is beter dan minder werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:53

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Ik ben ooit in een grijs verleden begonnen met 40 uur werken, een jaar of 7 geleden teruggegaan naar 36 uur (4 dagen van 9 uur), en vorig jaar naar 32 uur.

Voor mij persoonlijk is het de beste investering ever. Toevalligerwijs kon ik het doen toen ik een salarisverhoging kreeg, dus zo heel veel heeft het me niet gekost. Daarnaast kom ik dan ook net weer onder de allerhoogste belastingschaal te zitten.

Ik merk dat ik die extra vrije dag heel veel dingen doe waar ik anders weer uren zou voor moeten opnemen. Even naar de keukenboer, even naar wat andere zaken die alleen doordeweeks open zijn etc etc. Daardoor blijven mijn vakantiedagen redelijk onaangeroerd. Het voordeel is dat ik ook nog eens 6 weken vakantie heb, dus af en toe heb ik echt het idee dat werk nog maar bijzaak is. En dat is wat het voor mij persoonlijk ook is. Ik heb een fijne werkgever met leuk werk, maar werk is puur een noodzakelijk iets om de hypotheek te betalen.

Tel daarbij nog even de COVID-situatie waardoor ik alleen maar thuiswerk, dan is het helemaal een walk in the park. Bij mijn werkgever is nu het idee geland om mensen in de toekomst de optie te geven standaard thuis te laten werken, en alleen voor meetings naar kantoor te komen. Ik ben daar zelf wel voorstander van. Maakt het feit dat we een ruim huis hebben en geen kinderen, die keus ook wel makkelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Spacecowboy op 19-06-2020 09:50 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:00
Valandil schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:33:
Tijd lang 4x9 gewerkt. Ja de dag vrij is fijn, maar de 9 uur werkdag en reistijd hakken er wel flink in.
Op de vrije dag was het toch veelal huishoudelijke taken , zorgen voor de kids, boodschappen etc
De "zorg" voor de kinderen (of het er voor de kinderen zijn) is volgens mij voor veel mensen juist één van de redenen om een dag minder te gaan werken. Dat je ook echt een extra dag bij de kinderen bent.

Het bezwaar dat je veel tijd besteedt aan huishouden, boodschappen etc. zie ik niet zo. Volgens mij zou je die taken anders in het weekend moeten doen en was je de tijd op dat moment kwijt geweest. Als je je huishouden en boodschappen op de extra vrije dag doet, dan kun je het weekend juist écht vrij zijn.
FreakNL schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:39:
[...]

Laat die berekening dan maar eens zien want het klopt gewoon niet wat je zegt.

Ja, het kan zijn dat je een opvangdag minder nodig hebt, maar ik vind dat je dat niet mag meerekenen, die dag valt ook weer een keer weg als kind naar school gaat en heeft verder niks met inkomen te maken...
Waarom zou je dat niet mogen meerekenen? Dat is voor de jaren dat je kinderen hebt die nog niet naar school gaan een zeer significante factor, wat maakt dat op dat moment een paar jaar een dag minder werken financieel zeker niet onvoordelig uit hoeft te pakken. Je zou dus júist deze factoren moeten meenemen in de vergelijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Laatst online: 11-04 20:45

Neen, niet enkel moet je de tijd van/naar werk ook meerekenen en de middag pauze (je bent immers daar en kan weinig anders doen) maar je bent er ook elke dag mee bezig en eens een vergadering wat vroeger of je werkt iets langer om iets af te werken en je gaat er snel altijd een beetje over.

Misschien als je dit grotendeels thuis kan doen maar ik denk niet dta het gezond is om zowat elke dag thuis ook aan het werk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Furion2000 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:08:
Goede middag,

Ik zou graag wat argumentatie horen van jullie kant wat jullie fijner zouden vinden wanneer men van 40 uur in de week naar minder uren in de week gaat of meer vakantie opbouw per jaar. Laten we zeggen 32/36/38 uur in de week.
Je vraagt je dus eigenlijk af of het een betere optie is of je werkgever je meer wil betalen voor hetzelfde werk, tov zelf 20% minder salaris ontvangen?
Want dat is wat je min of meer zegt, 40 uur met meer vakantiedagen resulteert uiteindelijk gewoon in meer kosten per gewerkt uur voor de werkgever.

Wat voor jezelf dan beter is lijkt me dan duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:53

Spacecowboy

XBL: Biggmans

k995 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:50:
[...]

Misschien als je dit grotendeels thuis kan doen maar ik denk niet dta het gezond is om zowat elke dag thuis ook aan het werk te zijn.
Want? Ik doe nu niks anders, maar ik heb het idee dat mijn kwaliteit van leven enorm is toegenomen. Geen reistijd, geen gedoe met vroeg opstaan. Je kan tussendoor nog eens even wat anders. What's not to like?

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Ja ik zelf heb 3 kinderen en ik denk dat dit wel enorm fijn zou zijn als ik een dagje per week mijn vrouw kan ontlasten en meer tijd hebt voor mijn sportieve hobbies zodat ik ook gezonder blijf.

Allicht bij mijn volgende contract vernieuwing ter sprake brengen, maar eerst even kijken of er een loons verhoging inzit of niet voordat ik dit op breng.. Dan hou ik het mischien dichter bij mijn huidige salaris in plaats van veel in te boeten.

Voor mij is tevens reistijd geen groot probleem het is ongeveer 16km van me huis met de auto dat leg ik binnen 15 a 20 minuutjes af, weinig tot geen files. Dat is toch weer 40 minuten reistijd per dag, maar ik vind niet dat ik er veel van merk.

[ Voor 21% gewijzigd door Wowhead op 19-06-2020 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
bartvl schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:45:
Ik zie in veel reacties naar voren komen dat men 4x9 werkt of graag 4x9 zou werken. ik vraag me toch af hoe werkgevers hier tegenaan kijken. Uit onderzoeken (Scandinavisch vooral geloof ik?) blijkt dat onze 8 uur per dag al niet efficient is, en dat het verlengen hiervan denk ik alleen maar minder efficiënt maakt. Nu zitten hier vast persoonlijke verschillen in.

Meer on-topic: Op dit moment zou ik denk ik toch voor minder uur per week kiezen dan voor meer vakantiedagen. Er van uitgaande dat de werkdruk daarmee ook gelijk blijft (verhoudingsgewijs dus minder werk). Dan is de noodzaak naar vakantie in verband met uitrusten ook een stuk minder groot. Dan wordt vakantie ook echt vakantie :)
Dat klopt dat onderzoeken dit uitwijzen.
Maar niet van toepassing in NL, vooralsnog moeten werkgevers meedenken in dit soort oplossingen als dit ten gunste komt van de werknemer.
Dus als het voor mij makkelijker is om 4*9 te werken wil dat inderdaad niet zeggen dat het voor de werkgever beter is. Maar goed ze kunnen een tegenbod doen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
bartvl schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:45:
Daar moet je dan rekening mee houden. Je minder cognitieve taken aan het eind van de dag doen. Zoals de minder urgente mailtjes.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:52
Ik doe al heel lang 4x10 of 3x12(dat kan ik compleet random indelen) en vind het heerlijk. Geen vaste vrije dag, gewoon zoals het uit komt met plannen.
Nooit meer in de file voor Hornbach, Ikea, het strand of de Efteling want je gaat gewoon op dinsdag. 8) Auto naar de garage kost geen vrije dag en de CV-monteur is ook welkom tijdens kantooruren.

Mensen die ploegendienst draaien zullen die 'vrijheid' wel begrijpen.

[ Voor 9% gewijzigd door jadjong op 19-06-2020 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:56
Ik heb de afgelopen jaren veel varianten al gehad.

Ik begon te werken in een baan met een seizoensmatig karakter. Hard werken, veel overuren, veel reistijd. Dat resulteerde erin dat ik met gemak in de zomer 5 á 6 weken vakantie nam, met kerst nog twee weken en de rest liet ik uitbetalen.
De lange zomervakantie was prettig, toch was ik er na 6 weken ook wel klaar mee.

Toen kreeg ik een baan/opdracht waarbij overwerken praktisch niet voorkwam en de reistijd ook een stuk minder was. Dat was best lekker, elke avond gewoon vrij.

De volgende opdracht was voor 32u. Wel relatief veel reistijd, maar voor vier dagen was dat wel te overzien. De vrijdag vrij was prettig. Lekker de verplichte klusjes en boodschappen doen op vrijdag, wat je normaal op zaterdag doet en dus twee dagen echt weekend. Dat beviel prima, maar went op den duur ook wel.
Ik kreeg overigens wel 100% betaald, dus geen idee wat het mij aan salaris zou schelen als ik qua contracturen naar 80% zou gaan.

Nu heb ik een opdracht voor 40u, dicht bij huis en nu in corona tijd grotendeels vanuit huis. De wekker staat nog even vroeg als bij de vorige opdracht maar door de kortere reistijd begin ik veel eerder en ben ik veel eerder thuis. Vriendin is doorgaans twee uurtjes later thuis, dus in de tussentijd maai ik het gras, stofzuig ik, doe ik een andere klusje en kook ik. Bevalt ook prima.

Ik zou eerlijk gezegd niet durven zeggen wat de ideale situatie is. Ja, 32u werken en gewoon voor 40u betaald krijgen uiteraard maar dat was een eenmalig "mazzeltje".

Ik denk dat 36u (of 38u) wel eens een fijne combinatie zou kunnen zijn. Financieel is dat verschil niet zo groot (met 40u), maar wel eens in de twee (of vier) weken een dag vrij om even wat klusjes te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:19
Ik heb het geluk dat, of ja ik heb er ook specifiek voor gekozen, om bij mn huidige werkgever aan de slag te gaan waar ik contractueel 36 werk, maar in praktijk 40. Hierdoor bouw ik 26 ADV dagen op per jaar, waardoor ik in totaal iets van 49 vakantiedagen heb. Ben daarbij ook vrij om deze dagen in te delen zoals ik wil, of voor meer/langere vakanties, of regelmatig een halve/hele dag vrij. Heb ook genoeg collega's die hier al 10+ jaar werken en niet veel geven om lange vakanties, die dan na het voorjaar ervoor kiezen om 1 dag per week minder te werken (houden dan nog genoeg over voor een paar weken vakantie).

We hebben ook nog de optie om bijvoorbeeld voor het begin van het jaar aan te geven dat je tijdelijk (half jaar, 1 jaar) minder uren wilt werken. Je gaat dan voor de duur van die periode bijvoorbeeld terug naar 32 contracturen, in plaats van 36. Aan het einde van die periode wordt alles weer hersteld, tenzij je het verlengd. Een handige optie wanneer je kinderen krijgt om naast het ouderschaps/geboorteverlof nog wat extra vrije tijd te krijgen om bij je kind te zijn. Hier heb ik nog geen gebruik van hoeven maken, maar dat staat wel op de planning.

Om terug te komen op de initiële stelling: meer werken en meer vakantie, of minder werken en minder vakantie. Tsja, onder de streep komt het soms op hetzelfde neer, ligt er maar net aan hoe jouw salaris is en hoe jouw werkgever het faciliteert. Zit je net boven een inkomensgrens dat je bepaalde toeslagen net niet meer krijgt, kun je mogelijk beter minder gaan werken. Heb je echter een salaris wat allang (ver) boven alle toeslagengrenzen ligt, dan kun je beter meer blijven werken mits je dit meer vakantiedagen oplevert (ADV). Puur meer uren werken voor meer salaris en daarvan vakantiedagen bijkopen is meestal niet heel erg rendabel. Toeslagen krijg ik in de verste verte niet meer, dus ik blijf gewoon die 40 werken en neem regelmatig vrije uurtjes/dagen op.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
@Wowhead
Ik merk dat ik enorm veel profijt heb van het reizen op de motor naar het werk. Als je mij in een auto propt op dezelfde route, dan lig ik ook even op de bank na het eten en op zaterdag middag. Zou reistijd niet een grote factor zijn bij je 'uitgewoondheid' ;)

Gezin an sich zal ook een grote factor zijn....

@toolkist
Ik vind het nogal cryptisch, zou je misschien met een voorbeeld kunnen komen? Let wel op, ik stelde geen vraag in de openingspost.

[ Voor 18% gewijzigd door Furion2000 op 19-06-2020 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:22
Ik zit momenteel om de standaard 5x8u, maar het knaagt toch wel redelijk om daar wat verandering in te brengen.

Naast mijn werk ben ik ook nog actief als hobby meubelmaker en geef ik gitaarles. Daar gaan nu de vrije avonduurtjes en de zaterdag in zitten.
Een constructie waar ik 1 volle dag in de week in de werkplaats kan zijn, zou voor mij ideaal zijn.
Dan kan ik de tijd nemen om mijn meubel hobby wat meer te professionaliseren (zodat het geen money pit is) en ben ik niet meer elke avond aan het werk/klussen.

qua vakantiedagen zit ik met de huige 27 wel redelijk prima, alhoewel ik vaak wel lang zonder vakantie moet om mijn 2 jaarlijkse ruime vakantie van 4 a 5 weken te kunnen bekostigen. De behoefte aan vakantie begint op een geven moment wel redelijk groot te worden.

Ik heb er daarnaast bewust voor gekozen om geen auto te hebben en besteed per dag een kleine 2 uur aan fietsen en douchen(2x per dag), daar fietsen ook een hobby van mij is en ik zo genoeg trainingsuren krijg.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik werk 38 uur in 4x9, it's magic!
Dus lekker elke maandag vrij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s0ulmaster
TheBrut3 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:00:
Ik werk 38 uur in 4x9, it's magic!
Dus lekker elke maandag vrij.
Waar vind jij zo'n werkgever? :>

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnnaAnjo
Furion2000 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:53:

@AnnaAnjo Je werkt om te leven, je leeft niet om te werken. Het oh zo bekende motto van velen en ook van mij tot voor kort. Ik ga nu even zeggen hoe ik dat ervaren heb, dus wil absoluut niet zeggen dat de negatieve kanten ook bij jou van kracht is (moge dat duidelijk zijn ;) ). Persoonlijk kom ik namelijk veel mensen tegen die dat als excuus gebruiken. E.g. de kantjes eraf lopen, niet meegaan met uitjes, geen hulp aanbieden waar ze kunnen, prive/werk erg gescheiden houden. Ik realiseerde mij dat ik 40 uur per week met dezelfde mensen ben, dat is als je overdag als 10 uur rekent dus bijna 60% van je tijd. Je ziet je collega's bijna net zoveel als je eigen familie/gezin of zelfs meer. Je kunt maar beter zorgen dat je het super gezellig hebt op je werk denk ik dan en daar net zo goed je energie uit haalt. Helemaal als je leest dat een burnout een combinatie is van prive/werk, dan vind ik dat je moet erkennen dat werk een groot deel van je leven en dat de combinatie van prive/werk in orde moet zijn.
Tja ik werk en krijg betaald naar 32 uur betekent dat ik dan de kantjes er vanaf loop? Nee hoor als het nodig is werk ik over het moet echter wel in balans zijn. En als ik meerdere dagen overwerk dan compenseer ik dat inderdaad. Tijd is geld ook mijn tijd niet alleen die van de werkgever. En tuurlijk ga ik mee met uitjes. Je collega's zit je inderdaad groot gedeelte van de tijd mee als je niet met ze om wil gaan kan je beter ander werk zoeken.

Ik ken een aantal mensen die hun hele leven 40uur of meer in de week hebben gewerkt en dachten na hun pensioen te genieten. Maar helaas die zijn of overleden net na hun pensioen of zijn fysiek zo slecht dat ze alsnog niets kunnen. Dus ja ik werk om te leven. En dat leven doe ik nu en niet later.

Geld is mooi om te hebben maar je leeft maar 1x en zorg ervoor dat je die zo goed spendeert. Is dat door veel te werken en maakt je dat gelukkig. Go for it. Maar haal je je geluk uit andere dingen en kan het financieel? Dan go for that :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Had 340 uur verlof, dus elke 4 werken wordt er 8 uur verlof afgeboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
s0ulmaster schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:02:
[...]

Waar vind jij zo'n werkgever? :>
In theorie overal.
In NL moet je werkgever meegaan in oplossingen als jij bv 4*9 wilt gaan werken ( mits het bedrijf ook minimaal die uren open is natuurlijk ).
Volgens mij valt dit onder de noemer "het nieuwe" werken, werknemer en werkgever moeten zich flexibeler opstellen en niet vasthouden aan het traditionele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:28
B-lex schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:30:
[...]

Klinkt top, maar ik ben benieuwd hoeveel bedrijven dit accepteren.
Corona helpt de modernisering iig een handje.

Elke dag wat doen voor werk is niet ideaal. Maar je doordeweekse dagen helemaal kwijt zijn aan werk en van weekend naar weekend leven zeker ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Furion2000 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:50:
@Wowhead
Ik merk dat ik enorm veel profijt heb van het reizen op de motor naar het werk. Als je mij in een auto propt op dezelfde route, dan lig ik ook even op de bank na het eten en op zaterdag middag. Zou reistijd niet een grote factor zijn bij je 'uitgewoondheid' ;)

Gezin an sich zal ook een grote factor zijn....

@toolkist
Ik vind het nogal cryptisch, zou je misschien met een voorbeeld kunnen komen? Let wel op, ik stel geen vraag.
Uitgaande van
Bij 40 uur werk en meer verlof opbouw gaat jouw baas meer betalen per gewerkt uur. Je wordt dus duurder voor hem.

Voorbeeld 1
Je werkt 2000 uur per jaar en hebt 200 verlofuren (dus per saldo 1800 uur) en kost de baas 50k per jaar. Dan kost je 50k / 1800 uur = 27,80 per uur.

Nu wil je meer verlofuren, dus stel dat worden er 240. 2000-240 = 1760 gewerkte uren.
Dan kost je 50k / 1760 uur = 28,40 per uur.

Voorbeeld 2, je gaat minder werken.
Ipv 5 dagen in de week naar 4 dagen. Dan gaan je werk uren van 2000 naar 1600, je verlofuren van 200 naar 160 en je salaris van 50k naar 40k

Dan kost je 40k / 1440 = 27,80 per uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:36

FreakNL

Well do ya punk?

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:49:
[...]
[...]

Waarom zou je dat niet mogen meerekenen? Dat is voor de jaren dat je kinderen hebt die nog niet naar school gaan een zeer significante factor, wat maakt dat op dat moment een paar jaar een dag minder werken financieel zeker niet onvoordelig uit hoeft te pakken. Je zou dus júist deze factoren moeten meenemen in de vergelijking.
Ik ben het helemaal eens dat je het in de afweging/totale berekening moet meenemen! Maar hij deed het voorkomen dat het netto op de loonstrook bijna niks scheelt en dat is echt niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
@toolkist
Zo ja, het klopt niet precies wat ik daar neer zet inderdaad alleen schijnen velen het wel te begrijpen omdat ze het niet zo in detail lezen ;)

Ik doel op ADV dagen, gewerkte uren bovenop je contract vs puur minder werken in de week.

Volgens mij is het nu beter omschreven?

@AnnaAnjo
Motto's vinden we allemaal wat van en ik beschreef wat ik nogal eens mee maak bij mensen die dat motto als excuus gebruiken. Nogmaals, reflecteer het a.u.b. niet op jezelf.

Je voorbeeld van het pensioen vind ik cliché, want daar spelen natuurlijk heel veel factoren mee. Waaronder de leeftijd, werksoort, gezondheid enzovoort. Ook zijn mensen die plannen vooruitschuiven naar hun pensioen niet al te snugger bezig nee, maar dat zegt niets over het motto perse.

Dus ik zou eerder zeggen vervang 'je werkt om te leven, je leeft niet om te werken' door 'Je werkt om te leven, dus zorg dat je je werk OOK leuk vind'. Dat hoor ik bij veel mensen namelijk niet terug die dat motto hanteren.

Ik haal bijvoorbeeld een groot deel van mijn zelfverzekerdheid en zelfontwikkeling (ik blijf mede daardoor gelukkig) uit nieuwe dingen leren, ervaren, sporten en sociale interactie. Veel daarvan kan ik door en met mijn huidige baan en dus gaat dat laatste deel van dat motto mij steeds meer tegen staan. Werken is in een goed werkende samenleving realiteit voor iedereen, dus zorg dat je het meeste voor jezelf uit die realiteit haalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Furion2000 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:46:
Dus ik zou eerder zeggen vervang 'je werkt om te leven, je leeft niet om te werken' door 'Je werkt om te leven, dus zorg dat je je werk OOK leuk vind'. Dat hoor ik bij veel mensen namelijk niet terug die dat motto hanteren.
Ik vind m'n werk zeker leuk, maar vrije tijd vind ik nog veel leuker.
Zelf ben ik sinds april van 1 naar 0,9 FTE gegaan (komt met gebruik ADV neer op 1 week in de maand 5 dagen werken, rest van de maand 4 dagen) en ik vraag me echt af waarom ik dat niet eerder heb gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AnnaAnjo
Ik denk dat je juist dat motto teveel op jezelf projecteert @Furion2000 :)

Als jij je werk leuk vind en daar van geniet is het toch helemaal prima. Ik laat juist mijn inzicht zien dat ondanks dat ik mijn werk leuk vind en daar plezier uit haal ik dat OOK en juist meer plezier uit mijn privé tijd haal

Zoveel mensen zoveel meningen. Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde. Zou het leven alleen saai maken.

Voordelen van parttime werken vind ik juist dat ik en minder behoefte heb en aan die 'baaldagjes' en juist meer vakantiedagen overhoud voor echte vakantie. En mijn werk en privé juist in balans zijn. Na een werkweek ben ik niet mijn vrije tijd alleen kwijt aan klusjes en huishouden. Juist door die ene dag is alles veel gebalanceerder.

Maarja ik heb geen kinderen dus mijn vrije tijd is mijn vrije tijd, mensen met andere situaties zullen vast andere meningen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
@AnnaAnjo
Ja en nee. Als ik het tegen mezelf aan hou dan vind ik het niet meer passen als ik het tegen mijn ervaring met andere mensen aan hou dan kom ik dat excuus toch wel vaak tegen en zijn veel van hen niet heel blij met het werk wat ze doen. Het is ook een feit dat veel mensen hun werk niet erg leuk vinden.

Maar dan geld dat toch voor jou ook qua op jezelf projecteren? Jij vind het motto passend voor jezelf en onderstreept dat met ervaringen van oude mensen die plannen vooruit schoven en dood gingen voordat ze ze konden meemaken? Ook wilde je kenbaar maken dat jij niet de kantjes er van af liep. 'Teveel' is dus niet van toepassing, zo argumenteert men veel dingen ;)

En ja volgens mij zijn we nu aan het argumenteren over kleine details, want we zijn volgens mij wel beide eens dat je ook een deel van je geluk uit je werk moet halen en dat werk realiteit is.

@toolkist
Ja perfectioneren van je tijd en de balans tussen werk en prive zal volgens mij nooit stoppen en ook constant voor jezelf blijven veranderen.

[ Voor 8% gewijzigd door Furion2000 op 19-06-2020 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
Onder motto wordt een korte tekst verstaan die de intentie/levenshouding van de gebruiker van het betreffende motto weergeeft.

Dus ja als de motto bij je past dan vind je het een goed motto en als het niet bij je past dan vind je het niets haha.

Een motto is geen waarheid hè :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ErwinJ schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:05:
[...]

In theorie overal.
In NL moet je werkgever meegaan in oplossingen als jij bv 4*9 wilt gaan werken ( mits het bedrijf ook minimaal die uren open is natuurlijk ).
Volgens mij valt dit onder de noemer "het nieuwe" werken, werknemer en werkgever moeten zich flexibeler opstellen en niet vasthouden aan het traditionele.
Volgens mij snapte je de opmerking niet helemaal. Ging om de combinatie voor 38 uur betaald krijgen en 4 × 9 werken ( = 36 uur). Zulke werkgevers zul je denk ik niet heel veel vinden :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
ErwinJ schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:05:
[...]

In theorie overal.
Als je goed had gelezen, staat er dat meneer voor 4x9 (oftewel 36 uur) voor 38 uur betaald krijgt.
4x9 zou ik ook wel geregeld kunnen krijgen :)

edit: @hierboven dus...

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
toolkist schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:56:
[...]

Ik vind m'n werk zeker leuk, maar vrije tijd vind ik nog veel leuker.
Zelf ben ik sinds april van 1 naar 0,9 FTE gegaan (komt met gebruik ADV neer op 1 week in de maand 5 dagen werken, rest van de maand 4 dagen) en ik vraag me echt af waarom ik dat niet eerder heb gedaan.
Wat ik mij bij deze varianten (of ook de om en om 4/5dagen werken) afvraag is of het niet vaak voorkomt dat men op je werk alsnog er vanuit gaat dat je die dag wel zult werken. Zelf heb ik al jaren een vaste vrije dag en iedereen weet ook dat ik dan niet bereikbaar ben. Ik krijg dan ook nooit de vraag of ik misschien toch zou kunnen werken, of dat er een overleg op die dag is etc. Dat geeft mij een hoop rust in mijn hoofd en die dag is dan ook écht vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:47
Ik ben van een baan met 25 vakantiedagen naar een baan met 38 vakantiedagen gegaan, d.m.v. een ADV constructie.

Met 25 vakantiedagen had ik ieder jaar het gevoel dat ik te weinig vrij kon nemen en mijn vakantie nam ik op in 2 langere periodes gedurende het jaar.

Nu met 38 dagen (waarvan de werkgever er zelfs nog 5 mag inzetten) heb ik die stress niet. Ik houd nu ieder jaar een dag of 3 over en dan neem ik voor mijn gevoel nog veel vrijdagen vrij, omdat ik zin heb ik een lang weekend.

Voor mij werkt dit fantastisch dus ik werk graag 40 uur p/w met wat meer zelf in te plannen vakantiedagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 13:07:
[...]

Wat ik mij bij deze varianten (of ook de om en om 4/5dagen werken) afvraag is of het niet vaak voorkomt dat men op je werk alsnog er vanuit gaat dat je die dag wel zult werken. Zelf heb ik al jaren een vaste vrije dag en iedereen weet ook dat ik dan niet bereikbaar ben. Ik krijg dan ook nooit de vraag of ik misschien toch zou kunnen werken, of dat er een overleg op die dag is etc. Dat geeft mij een hoop rust in mijn hoofd en die dag is dan ook écht vrij.
Dat is een kwestie van duidelijkheid scheppen. Ik heb de woensdagmiddag vrij en dat weet inmiddels elke collega. Ze hoeven niet te proberen te bellen, ik ben ook niet ingelogd. Overleggen worden niet gepland op woensdag. Als je elke 2 weken een dag hebt kwestie van goed in de agenda zetten, in je outlook duidelijk aangeven.. zodat ze ook gewoon zien dat je er niet bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErwinJ
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 13:03:
[...]

Volgens mij snapte je de opmerking niet helemaal. Ging om de combinatie voor 38 uur betaald krijgen en 4 × 9 werken ( = 36 uur). Zulke werkgevers zul je denk ik niet heel veel vinden :) .
Ah ja klopt... excuses. Te snel niet goed gelezen 😇
Krijg je ervan als je druk aan het werk bent 8 uurtjes vandaag en probeert te tweakeren tussendoor 😂😂😂
Zo zie je maar een vrije dag tussendoor is handig om tweakers forums bij te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
AnnaAnjo schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:18:
Onder motto wordt een korte tekst verstaan die de intentie/levenshouding van de gebruiker van het betreffende motto weergeeft.

Dus ja als de motto bij je past dan vind je het een goed motto en als het niet bij je past dan vind je het niets haha.

Een motto is geen waarheid hè :)
Ik vond de discussie net interessant worden, maar ik zie hier niet 1,2,3 een reactie op mijn argumentatie, die inhoudelijk in ging op jouw argumentatie. :?

We hadden het over hoe we het motto beredeneren (zie vorige reactie), niet over wat een motto is. Daar is de DVD voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
SmurfLink schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 13:17:
[...]

Dat is een kwestie van duidelijkheid scheppen. Ik heb de woensdagmiddag vrij en dat weet inmiddels elke collega. Ze hoeven niet te proberen te bellen, ik ben ook niet ingelogd. Overleggen worden niet gepland op woensdag. Als je elke 2 weken een dag hebt kwestie van goed in de agenda zetten, in je outlook duidelijk aangeven.. zodat ze ook gewoon zien dat je er niet bent.
Wat ik zelf merkte toen ik 4 om 5 dagen werkte dat het toch een stuk onduidelijker was dan als ik nu 4 dagen werk. Dat is er echt in no-time ingegaan. Terwijl bij 4 om 5 men toch weer elke keer moest kijken en vragen of ik deze vrijdag nu wel of juist niet werkte. En ook qua workload was dit lastiger te plannen om daadwerkelijk naar 90% te gaan. Terwijl dat nu met 4*9 duidelijker is.

Mijn ex is om dezelfde reden toen ook teruggegaan van 3-4 naar 4-4.

Maargoed, dat is mijn persoonlijke ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
Furion2000 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:11:
[...]

Ik vond de discussie net interessant worden, maar ik zie hier niet 1,2,3 een reactie op mijn argumentatie, die inhoudelijk in ging op jouw argumentatie. :?

We hadden het over hoe we het motto beredeneren (zie vorige reactie), niet over wat een motto is. Daar is de DVD voor.
Oh dacht dat de discussie wel klaar was? Heb in ieder geval gezegd wat ik wou zeggen. Had je ook bewust juist niet geqoute :) En ben ondertussen ook aan het werk (op m'n vrije vrijdag nog wel! Hoewel ik zelf met de dagen geschoven heb deze week)

Moet zeggen het is wel fijn als dat in overleg gewoon kan. Dat als het beter uitkomt om in week x op een woensdag vrij te hebben ipv een vrijdag dat het gewoon mogelijk is in plaats van dat ik nog een dag extra vrij moet nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-06 14:56
Even uit interesse; zijn er mensen die het idee hebben dat ze minder snel stappen in hun carrière maken als ze minder dan 40 zijn gaan werken? Dat een promotie eerder naar een collega gaat die wél 8 x 5 maakt, of bonussen minder snel behaald worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Bulder schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:50:
Even uit interesse; zijn er mensen die het idee hebben dat ze minder snel stappen in hun carrière maken als ze minder dan 40 zijn gaan werken? Dat een promotie eerder naar een collega gaat die wél 8 x 5 maakt, of bonussen minder snel behaald worden?
Ik denk dat dat tegenwoordig wel meevalt als het om 1 dag per week gaat als ik zo om me heen kijk. Maar het kan natuurlijk dat iemand die net zo goed is als jij, en jullie maken evenveel progressie/ontwikkeling per uur zich sneller kan ontwikkelen (want meer tijd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Juist omgekeerd, ik merk dat mijn werk geprofessionaliseerd is omdat ik op mijn vrije dag niet gestoord wil worden en indien nodig mijn collega’s spoed werkzaamheden kunnen overnemen.

Voor mij werkt het trouwens niet om op mijn vrije dag mail te lezen en heb die direct van mijn telefoon gemieterd. Op de iPad staat die wel en lees meestal even bij voordat ik de volgende dag in de auto stap. In geval van nood weten directe collega’s mij altijd wel te bereiken, maar het kan bijna altijd wachten tot de volgende dag.

Mijn voorkeursdagen zijn trouwens di/wo/do zodat het ten eerste lekker de week breekt (miniweekend) en zeker di/do ook de drukste dagen op de weg zijn wat feitelijk een half uur tot uur extra vrije tijd opleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Bij 4 dagen ipv 5 dagen niet. Bij ons wordt door sommige leidinggevenden ook een dag minder gewerkt, al zie je dat veel leidinggevenden dan toch wel even inloggen. (Thuiswerken deden heel veel mensen op ieder niveau al een dag per week.)

Bij minder dan 4 dagen denk ik dat het wel invloed heeft. Niet zozeer dat ze vinden dat je dan je werk niet goed doet, maar je kunt in minder tijd nou eenmaal minder dingen naast elkaar doen. Dus dan blijf je toch wat sneller hangen in de zelfde taken in plaats van dat je er nog een klusje bij doet en je zo sneller ontwikkelt. Sowieso doe je met minder uren werken ook langzamer ervaring op, dus ben je ook langzamer aan een volgende stap toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
Hangt van de branche en cultuur, maar ook je eigen persoonlijkheid af. Systeembeheerder in de breedste zin van het woord zal er minder last van hebben dan een verkoper in hetzelfde bedrijf. Maar dan generaliseer ik lekker en ga er van uit dat politieke spelletjes veel minder voor komen bij technische of praktische beroepen.
Bij mij wordt gemiddeld een 8.5 scoren meer gewaardeerd dan een 10 er uit persen als de baas een keer meekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 20:21
Ik werk 3 x 8 uur per week thuis en ging voor Corona 1 keer per twee a drie weken naar kantoor. Altijd lang weekend maar wat vakantie betreft neem ik minimaal 3 weken achter elkaar om goed los te komen van werk. Ik heb beide nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErwinJ
Zoals eerder vermeld dat ligt aan de bedrijfscultuur en de business waar je inzit.
Maar ik denk eerder dat je "werkvloer" gezeur krijgt van je collega's, want het grootste gros van je collega's zullen dit altijd anders zien dit is gewoon een menselijk aspect.

Iemand die 32 uur werkt kan net zoveel bijdragen aan het bedrijf als iemand die 40 werkt, maar zo word het gewoon niet altijd gezien op de werkvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
Over standaard vrije dag elke x weken VS extra dagen opbouwen;
Als je de afspraak maakt dat je om de twee weken op vrijdag vrij bent, dan is die vrije dag het probleem van de organisatie. Die moet daar maar omheen werken, althans zo werkt het bij mij werkgever.

Als je de uren opbouwt en zelf mag kiezen wanneer je ze opneemt, dan moet jij wel een beetje rekeningen houden met de organisatie. Het is niet zo makkelijk om op woensdag te bedenken dat je volgende week donderdag vrij wil zijn. Goeie kans dat je dan al een gevulde agenda hebt. Voordeel is natuurlijk wel dat je meerdere vrije dagen achter elkaar op kan nemen.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Moet je werk natuurlijk wel 4 x 9 uur toestaan...
Bij ons is 4 x 9 niet toegestaan en dat wordt softwarematig ook uitgesloten. Wij moeten namelijk gewoon iedere week een urenstaat invullen en die accepteert maar 8 uur per dag. Ja, natuurlijk kan dit softwarematig worden aangepast, maar dat doen ze niet (staat ook even los van de eventuele discussie).

Maar aan degene die 4 x 9 werken, nemen jullie ook 9 uur verlof op als je een dag vrij neemt? Of neem je dan "maar" 8 uur verlof?

Overigens is het bij ons wel mogelijk, om wat "creatief" met je uren om te gaan. Alleen zijn ze daar niet happig op aangezien de meeste >8 uur / dag werken.

Zelf heb ik een contract van 40 uur per week, maar maak ik meer uren (eigen keuze overigens!). Heb een tijdje 32 uur / week gewerkt, maar merkte dat de workload hetzelfde bleef. Ik maakte op de 4 werkdagen (nog) meer uren, om hetzelfde werk te verzetten. Dat heb ik dus ook snel weer afgekapt, door gewoon weer 40 uur / week te gaan werken.

Ik vind het ook absoluut niet erg, heb meer dan genoeg vrije dagen en kan eventueel dagen bij kopen / onbetaald verlof opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online

Ik vind het heel fijn om dagen echt vrij te hebben. Daarnaast heb ik veel afstemming met collega's, dus ik kan ook niet zomaar zelf besluiten maar 7x5.5 te gaan werken. Ook krijg ik veel vragen vooral in de middag, die soms best urgent zijn, dat zo een afwijkend tijdschema ook niet wenselijk is.
Furion2000 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:53:
De combinatie moet in orde zijn, maar juist omdat werk zo een groot deel van het leven is, moet dat ook zeker in orde zijn. Primair werk ik voor mijn salaris, de uitjes zijn gezellig maar geen verplichting (vorige werkgever was wel heel erg aan het pushen dat het wel zo voelde), hulp wil ik best aanbieden maar ik heb ook mijn eigen projecten die gedaan moeten worden (nee, ik ga niet veel extra uren maken omdat iemand veel begeleiding nodig heeft), en de scheiding werk/privé vind ik ook heel belangrijk (ik wil in mijn vrije tijd niet continu bezig zijn met werk, maar ik zal best wel eens een vraag beantwoorden of stand-by staan als het een keer moet).
Ik denk dat het met 4 dagen in de week niet zo heel veel zal schelen, en dat het vooral gaat om wat je in die dagen doet, al scheelt het misschien ook wel een beetje per bedrijf. Bij mijn vorige werkgever zat ik bij een klant en was het vrijdag eigenlijk uitgestorven, daar zag ik allerlei mensen op verschillende posities zitten tussen de 32 en 40 uur, en functiepromoties ook wel bij de verschillende mensen terecht kwamen, puur op basis van kennis en vaardigheden.
Pagina: 1